Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - HDI Dune Base/Prime/Center

1515 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dune BD Prime (Blu-ray & DVD-spelare) 2 6.5 (1) Inga priser
Dune HD Center (Mediaspelare) 4 7.5 (1) Inga priser
Dune HD Base 3.0 (Mediaspelare) 1 8.777776 (8) Inga priser
Dune BD Prime 3.0 (Blu-ray & DVD-spelare) 2 7.571428 (6) Inga priser
Dune BD Prime 3.0 500GB (Blu-ray & DVD-spelare) 2 (0) Inga priser
Dune HD Smart H1 (Mediaspelare) 1 7.749998 (3) Inga priser
Dune HD Smart D1 (Mediaspelare) 3 9.416666 (11) Inga priser
Dune HD Smart B1 (Mediaspelare) 1 8.249998 (3) Inga priser
Dune HD Max (Mediaspelare) 4 8.999998 (6) Inga priser
Dune HD Duo (Mediaspelare) 3 7.5 (1) Inga priser
Dune HD TV-303D (Mediaspelare) 4 8.75 (3) Inga priser
Dune HD Base 3D (Mediaspelare) 4 8.821428 (27) Inga priser
8 relaterade trådar

Postad 25 February 2012 - 08:35

WiggiWest
  • WiggiWest
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Jag har visserligen en HD Max, men det är inga problem att köra BD-iso över nätverket (LAN). Kör SMB från en dator med WHS 2011 på våningen ovanför.

Ok verkar som att jag har en del att lära mig om SMB och WHS, Kör med wd tv live nu och där är det bara till att koppla in nätverkssladden och köra.

Någon som vet om Dune D1 låter mycket om man kör utan HDD?

Redigerat av WiggiWest, 25 February 2012 - 08:42.

Postad 25 February 2012 - 09:20

bjornsson81
  • bjornsson81
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Har suttit och kollat på Avatar på blu-ray igen på en ny Smart B1 och har samma fel med ljudet som försvinner väldigt kort lite då och då. Dock inte lika ofta och de är bara korta, förut kunde de kännas lite längre.

Kör nu med senaste officiella FW och ingen beta, ska testa nyaste betan och se om det blir någon skillnad, men troligen inte då det var den jag körde med på förra spelaren som hade samma problem.

Ska testa och strema en blu-ray iso över nätverket och se om det är samma problem då

Men har läst att det har funnits en bugg tidigare när man kollat på film från fil med ljudformatet dts- HD Master Audio men som ska vara löst, kan ju vara liknande bugg fast när man spelar upp från skiva.

Redigerat av bjornsson81, 25 February 2012 - 09:41.

Postad 25 February 2012 - 11:25

WiggiWest
  • WiggiWest
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Känns vemodigt att pensionera min wd tv live som tjänat mig troget i 1,5 år. Men jag hoppas att jag blir nöjd med Dune d1. Vad är bäst?
Sd kort eller usb pinne i apparaten? Kan man få menyer med BDMV eller gäller menyer bara BD-iso?

Datum Datum 24 feb kl 16:16 Stockholm, Sorterad 24 feb kl 07:06 Posten, Elektronisk förhandsinformation mottagen

:D

Redigerat av WiggiWest, 25 February 2012 - 11:50.

Postad 25 February 2012 - 12:27

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

• 401 inlägg
  • 0
Då ligger jag straxt bakom dig! väntar på en d1:a
24 feb kl 14:18 Posten, Elektronisk förhandsinformation mottagen

Postad 25 February 2012 - 13:24

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Ok verkar som att jag har en del att lära mig om SMB och WHS, Kör med wd tv live nu och där är det bara till att koppla in nätverkssladden och köra.

Någon som vet om Dune D1 låter mycket om man kör utan HDD?

Nu är jag inte nätverksexpert, men SMB är ett av de sätt som spelaren kan kommunicera med servern. Det är det som är enklast att få igång, men kan ge problem i vissa nätverk. Det är bara att plöja igenom den här tråden så tror jag du hittar det mesta du behöver veta om det.

WHS står för Windows Home Server, det skrev jag bara som en information om vad jag använder. Behöver ju inte vara en dator som server, du kan ha filmerna på en "vanlig" dator, NAS eller nån annan extern disk.

Jag har ingen disk i min HD Max och jag har aldrig hört att spelaren låter alls, men den står i ett skåp några meter från mig.

Redigerat av Erik_N, 25 February 2012 - 13:25.

Postad 25 February 2012 - 18:26

WiggiWest
  • WiggiWest
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Nu är jag inte nätverksexpert, men SMB är ett av de sätt som spelaren kan kommunicera med servern. Det är det som är enklast att få igång, men kan ge problem i vissa nätverk. Det är bara att plöja igenom den här tråden så tror jag du hittar det mesta du behöver veta om det.

WHS står för Windows Home Server, det skrev jag bara som en information om vad jag använder. Behöver ju inte vara en dator som server, du kan ha filmerna på en "vanlig" dator, NAS eller nån annan extern disk.

Jag har ingen disk i min HD Max och jag har aldrig hört att spelaren låter alls, men den står i ett skåp några meter från mig.

Ok då är jag med :) Ja jag håller på och plöjer tråden nu och funderar på att försöka förbereda yadis litegrann.
Crazyberra: Hoppas den kommer på måndag, Har man tur så skickar dom den söndag natt :)

Postad 25 February 2012 - 19:41

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

• 401 inlägg
  • 0
Vi kan bara hoppas :)
Ser att min är kvar i götet fortfarande men skall upp till Stockholm den åxå!
Det är ju så jobbigt att vääääänta! :huh:

Postad 26 February 2012 - 23:37

Jarmon
  • Jarmon
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Jag har en xtreamer pro..som jag förvisso är ganska nöjd med..förutom att det är Xtreamer som har gjort den..

Men jag är sugen på nått nytt..

Jag blev speciellt nyfiken på b1 för den inbyggda bluray läsaren men hur bra är bluray läsaren jämnfört med en vanlig spelare?
Är det värt att investera i b1? den har ju endå nått år på nacken!
Är dom buggiga?
Uppdateras dom med nya firmware uppdateringar ofta?
Ska man satsa på nått annat?

Postad 27 February 2012 - 18:37

WiggiWest
  • WiggiWest
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Sitter o lyssnar på musik via D1'an som kom idag, Provade lite Bluray och det funkade skitbra, Som natt och dag om man jämför med wd tv live
:D

Återkommer när jag får problem!

Redigerat av WiggiWest, 27 February 2012 - 18:38.

Postad 27 February 2012 - 19:01

WiggiWest
  • WiggiWest
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Vad ska jag lägga dune interface location i yadis?

Postad 27 February 2012 - 19:09

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Vad ska jag lägga dune interface location i yadis?

På platsen du går in för att starta Yadis. Jag har min på en nas-disk tex.
Någon plats du når från din Dune-spelare bara.

Postad 27 February 2012 - 19:46

WiggiWest
  • WiggiWest
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

På platsen du går in för att starta Yadis. Jag har min på en nas-disk tex.
Någon plats du når från din Dune-spelare bara.

Jag förstår inte :( På ett usbminne typ eller? Jag använder laptop med externa HDD's--->Netgear router---Dune

Redigerat av WiggiWest, 27 February 2012 - 19:53.

Postad 27 February 2012 - 19:48

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Du kan lägga det precis var du vill.
På en disk i din dune-spelare, på ett usb-minne som sitter permanent i din dune eller på en nätverksdisk.

Du kan lägga var som helst alltså. Bara att köra så länge Dune har access till katalogen.

Postad 27 February 2012 - 19:58

WiggiWest
  • WiggiWest
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Du kan lägga det precis var du vill.
På en disk i din dune-spelare, på ett usb-minne som sitter permanent i din dune eller på en nätverksdisk.

Du kan lägga var som helst alltså. Bara att köra så länge Dune har access till katalogen.

Jag exporterade yadis till ett usb minne och stoppade in i Dune, Får fram yadis med menyer och allt men det går inte att spela upp filmerna "Failed to open url"

Tack för svar och hjälp :)

Postad 27 February 2012 - 20:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag förstår inte riktigt din uppsättning? Har du ingen nätverksanslutning?

Postad 27 February 2012 - 20:13

WiggiWest
  • WiggiWest
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Jag förstår inte riktigt din uppsättning? Har du ingen nätverksanslutning?

Jodå Jag använder laptop med externa HDD's--->Netgear router---Dune
Jag har antagligen gjort något fel i början av yadis setup

Postad 27 February 2012 - 20:15

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Strunta i Usb-minnet, det är ju bara onödigt, välj att lägga dune-interface på samma externa disk du har filmerna.

Postad 27 February 2012 - 20:19

WiggiWest
  • WiggiWest
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Strunta i Usb-minnet, det är ju bara onödigt, välj att lägga dune-interface på samma externa disk du har filmerna.

Mjo men jag har 3 st externa, Funkar det ändå?

Edit: provade att exportera yadis till en av diskarna jag delar ut i nätverket men det är fortfarande fel url när jag försöker spela upp filen.

Redigerat av WiggiWest, 27 February 2012 - 20:27.

Postad 27 February 2012 - 20:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ja det spelar som sagt ingen roll alls var mappen ligger, bara att köra.
Men att flytta på ett usb-minne låter överkurs för min del :)

Eftersom du har laptopen på som jag förstår, och inga nätverkskopplade nasdiskar?

Lägg det på en katalog på laptopen, allra enklaste.

Postad 27 February 2012 - 20:40

WiggiWest
  • WiggiWest
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Ja det spelar som sagt ingen roll alls var mappen ligger, bara att köra.
Men att flytta på ett usb-minne låter överkurs för min del :)

Eftersom du har laptopen på som jag förstår, och inga nätverkskopplade nasdiskar?

Lägg det på en katalog på laptopen, allra enklaste.

Tyvärr förstår dig inte, Hemskt ledsen men jag måste nog göra rätt från början. Menar du att jag kan lägga yadis i en mapp på skrivbordet och köra? Hur skall jag då komma åt den från dune? Jag har antagligen gjort fel från början och jag förstår inte guiden som alla länkar till i tråden. Jag är helt nybörjare på sådan här saker. Tala till mig som om jag vore ett barn så kanske jag förstår. Jag vet inte vad tex SMB är för något :(

Så här ser det ut hos mig http://www.imagebam....9dbf60177091691

http://www.imagebam....6b9795177091699

Redigerat av WiggiWest, 27 February 2012 - 20:43.

Postad 27 February 2012 - 20:57

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

• 401 inlägg
  • 0
Fick hem min D1a här i kväll åxå och kan bara säga W O W, som gammal tvixtrogen (m-7000 & Xdroid) ursäkta svärorden där :P .
Ett par korta bara:
1, Hur får jag igång cover art? (har använt tvixie tidigare men det skall väl funka vad jag har förstått)
2, Kan man sätta in en intern HDD? står lite olika i manualen!
3, Hur ändrar jag lyppsynk? via subtitleknappen eller... har tyvärr lite släp där.

Men vilket flyt i bilden vid 23.976 eller vad det heter, helt underbart.
Grattis till dig åxå WiggWest! Många härliga filmkvällar att c fram emot... :D

Okey kväll nummer 2!
Har fått lite mer koll nu men fortfarande inte på fråga nr:1?! Någon? Snälla :unsure:

Redigerat av Crazyberra, 28 February 2012 - 19:27.

Postad 28 February 2012 - 10:44

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Idag har jag installerat och provat lite med ett plugin till Youtube med en sökfunktion som fungerade. Vilket är väldigt kul, något jag önskat mig av spelaren.

http://www.upload.ee...search.zip.html

Ursäkta en en trög...
HUR får jag denna plugin att funka?
Jag har provat att spara ovanliggande fil på USB-sticka, stoppat in den i Dune:n, hittat filen på USB-stickan, tryckt två gånger på enter, inget händer...

Postad 28 February 2012 - 11:20

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
System lagring: Ej inkopplat
Flash memory storage: Disabled

Är detta något som kan förklara problemet, eller ska det stå så?

Postad 28 February 2012 - 20:46

Unregistered70c204f0
  • Unregistered70c204f0
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Någon som vet/testat om 3 TB diskar funkar att sätta i maskinerna???

Postad 28 February 2012 - 20:57

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

System lagring: Ej inkopplat
Flash memory storage: Disabled

Är detta något som kan förklara problemet, eller ska det stå så?

du har inget system storage installerat och du har inget flashminne. du borde nog installera en USB sticka eller HDD som system storage. läs här hur du gör
http://dune-hd.com/f...sb_flash_drive/

tror du måste ha system storage installerat för att kunna installera youtube appen etc...

Postad 28 February 2012 - 23:06

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0

Fick hem min D1a här i kväll åxå och kan bara säga W O W, som gammal tvixtrogen (m-7000 & Xdroid) ursäkta svärorden där :P .
Ett par korta bara:
1, Hur får jag igång cover art? (har använt tvixie tidigare men det skall väl funka vad jag har förstått)
2, Kan man sätta in en intern HDD? står lite olika i manualen!
3, Hur ändrar jag lyppsynk? via subtitleknappen eller... har tyvärr lite släp där.

Men vilket flyt i bilden vid 23.976 eller vad det heter, helt underbart.
Grattis till dig åxå WiggWest! Många härliga filmkvällar att c fram emot... :D

Okey kväll nummer 2!
Har fått lite mer koll nu men fortfarande inte på fråga nr:1?! Någon? Snälla :unsure:

Du måste göra om alla filmer, då själva systemfilerna som spelaren läser för att skapa "moviewall" är olika på tvix och Dune. Förslagsvis tar du bort alla filer som gäller för tvixen, och börjar om - och då kan du lika gärna välja någon annan scraper om du vill.

Postad 29 February 2012 - 08:53

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

• 401 inlägg
  • 0

Du måste göra om alla filmer, då själva systemfilerna som spelaren läser för att skapa "moviewall" är olika på tvix och Dune. Förslagsvis tar du bort alla filer som gäller för tvixen, och börjar om - och då kan du lika gärna välja någon annan scraper om du vill.

Tack så mycket för det! :)
Man går då inte in i någon meny & väljer Cover art eller dyl. som man gör på tvixen?!
Behöver man inte lägga nått i rooten heller? jag kommer inte att streama film än om jag har möjlighet till det
Börja om altså! :wacko:

Nåja det e väl bara och sätta igång då!!! :blush:

Postad 29 February 2012 - 15:53

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Lyckades få youtube-plugin:en, men den funkar inte, provat flera olika med det bara står "loading" tills man tröttnat på att vänta, som längst 30min...

Vad är en "scraper"?

Redigerat av Dr. Death, 29 February 2012 - 15:55.

Postad 29 February 2012 - 15:59

Unregistered1425
  • Unregistered1425
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0

Nåja det e väl bara och sätta igång då!!! :blush:

Jag har genererat filer i Tvixie för både Tvix och Dune och kör dessa samtidigt utan konstigheter. Tänk på att filtrera ut de filer som du inte vill se i användargränssnittet i konfigurationsfilen dune_folder.txt. I mitt fall filtrerar jag t ex bort eventuella TVIX/Tvixie-filer. Det tog mig ett tag innan jag fattade hur denna fil (dune_folder.txt) fungerade och vilka kommandon som man kan/bör använda. Jag kan väl lugnt säga att det inte var det mesta intuitiva jag läst.

Postad 29 February 2012 - 16:52

WiggiWest
  • WiggiWest
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Dune D1 är en riktigt bra mediaspelare, Jag är riktigt nöjd även om jag inte får yadis att fungera. Denna spelaren kräver lite mera av användaren men det är ganska ok för mig :)

Är den senaste betan något att ha?

Redigerat av WiggiWest, 29 February 2012 - 16:53.

Postad 29 February 2012 - 17:32

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

• 401 inlägg
  • 0

Jag har genererat filer i Tvixie för både Tvix och Dune och kör dessa samtidigt utan konstigheter. Tänk på att filtrera ut de filer som du inte vill se i användargränssnittet i konfigurationsfilen dune_folder.txt. I mitt fall filtrerar jag t ex bort eventuella TVIX/Tvixie-filer. Det tog mig ett tag innan jag fattade hur denna fil (dune_folder.txt) fungerade och vilka kommandon som man kan/bör använda. Jag kan väl lugnt säga att det inte var det mesta intuitiva jag läst.

Tack, det var något åt det hållet jag ville höra!
Skall försöka få lite tid över till att ordna till det.
Lite ot men vilket härligt bio & spelrum du har... :)

jonninemonic eller någon kan du/ni inte lägga upp hur det ser ut i t.ex. en filmmapp! det vore superbussigt.
Vad heter den filen som visar bild på själva mappen?
Eller är det for you to know and me to find out...hehe :lol:

Redigerat av Crazyberra, 01 March 2012 - 11:43.

Postad 01 March 2012 - 18:01

Nodman
  • Nodman
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej

Har nu skaffat en Dune HD Smart D1.
Har haft tvix 7000 i flera år som varit väldigt enkelt med filöverföring.
Från dator till mediaspelaren via usb.
Så mycket har jag förstått nu att Dune använder annat filsystem och därför
dyker inte disken upp på laptop om jag ansluter D1 via usb.
Säkert många som frågat redan men jag har försökt läsa men hittar inget vettigt.
Min fråga nu då.
Hur ska jag göra enkelt och bäst sätta upp så jag kan flytta filmer/serier från laptop till interna hårddisken
på Dunen? Jag köpte öven trådlöst till dunen men det gav en hastighet på 20mbit/s
Och det går inte att flytta ett par hundra gb data från laptop till dune på det viset.
Då får jag hålla på i dagar.
Så om ngn har tips hur jag ska gå tilväga och lösa detta problem.
Annars får jag nog lämna igen denna och tyvärr återgå till buggiga tvixen, men som dock
hade enkelt att föra över filer.
Mycket tacksam för tips/guide till en förtvivlad newbie

Postad 01 March 2012 - 19:09

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0

Hej

Har nu skaffat en Dune HD Smart D1.
Har haft tvix 7000 i flera år som varit väldigt enkelt med filöverföring.
Från dator till mediaspelaren via usb.
Så mycket har jag förstått nu att Dune använder annat filsystem och därför
dyker inte disken upp på laptop om jag ansluter D1 via usb.

Säkert många som frågat redan men jag har försökt läsa men hittar inget vettigt.
Min fråga nu då.
Hur ska jag göra enkelt och bäst sätta upp så jag kan flytta filmer/serier från laptop till interna hårddisken
på Dunen? Jag köpte öven trådlöst till dunen men det gav en hastighet på 20mbit/s
Och det går inte att flytta ett par hundra gb data från laptop till dune på det viset.
Då får jag hålla på i dagar.
Så om ngn har tips hur jag ska gå tilväga och lösa detta problem.
Annars får jag nog lämna igen denna och tyvärr återgå till buggiga tvixen, men som dock
hade enkelt att föra över filer.
Mycket tacksam för tips/guide till en förtvivlad newbie

Hej
Om det är så att du köpt en D1, så har du monterat in en disk i den som du sedan formaterat via spelaren ( D1 ) och då valt EXT2 eller EXT3, som är filsystem som inte windows gillar. Det du kan göra är helt enkelt att:
1. installera drivrutiner i din windowsdator så att den kan läsa och skriva till partitioner med det filsystemet du har på disken i spelaren.
2. Du stoppar in spelaren med usb-sladden i datorn, går till "Skapa och formatera hårdiskpartitioner" där du tar bort volym på spelarens disk, och sedan formaterar den med NTSF.
3. Du har köpt och stoppat in en 3TB disk i din spelare, vilket gör att windows inte alls tycker om att partionera hela den volymen, utan vill enbart göra en 2TB partiton och låter resten ligga oanvändbart. Då kör du igång spelaren som vanligt på tv´n och väljer att partioner disken i spelaren, och väljer NTSF som alternativ.
4. Du har Mac, jag har inte kompetens att ge något gott råd, förutom att koppla spelaren till tv´n och formatera om disken i spelaren, vilket format som nu stöds av Apple.

Vet inte om den här sidan kan vara dig till någon nytta, http://www.fs-driver.org/ - Du ger för lite information egentligen, vad du har för operativsystem på din laptop, vilken hårdisk du har monterat i spelaren och hur du har formaterat den till att börja med. Det kan ju vara så enkelt att du inte har formaterat disken, vilket är enkelt löst.
Att du skulle behöva gå tillbaka till Tvixen vill vi absolut inte. När du väl fått Dune´en att funka som du vill ( inom rimliga gränser ) så kommer du aldrig vilja gå tillbaka och använda något så buggigt som Tvix.
Dock får du kanske sänka dina förväntningar på vad trådlös överföring kan ge, eller via usb och dator oxå för den delen - har man stora filer tar det ett tag att lägga över helt enkelt.

Lycka till.

Postad 01 March 2012 - 19:51

Nodman
  • Nodman
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Hej
Om det är så att du köpt en D1, så har du monterat in en disk i den som du sedan formaterat via spelaren ( D1 ) och då valt EXT2 eller EXT3, som är filsystem som inte windows gillar. Det du kan göra är helt enkelt att:
1. installera drivrutiner i din windowsdator så att den kan läsa och skriva till partitioner med det filsystemet du har på disken i spelaren.
2. Du stoppar in spelaren med usb-sladden i datorn, går till "Skapa och formatera hårdiskpartitioner" där du tar bort volym på spelarens disk, och sedan formaterar den med NTSF.
3. Du har köpt och stoppat in en 3TB disk i din spelare, vilket gör att windows inte alls tycker om att partionera hela den volymen, utan vill enbart göra en 2TB partiton och låter resten ligga oanvändbart. Då kör du igång spelaren som vanligt på tv´n och väljer att partioner disken i spelaren, och väljer NTSF som alternativ.
4. Du har Mac, jag har inte kompetens att ge något gott råd, förutom att koppla spelaren till tv´n och formatera om disken i spelaren, vilket format som nu stöds av Apple.

Vet inte om den här sidan kan vara dig till någon nytta, http://www.fs-driver.org/ - Du ger för lite information egentligen, vad du har för operativsystem på din laptop, vilken hårdisk du har monterat i spelaren och hur du har formaterat den till att börja med. Det kan ju vara så enkelt att du inte har formaterat disken, vilket är enkelt löst.
Att du skulle behöva gå tillbaka till Tvixen vill vi absolut inte. När du väl fått Dune´en att funka som du vill ( inom rimliga gränser ) så kommer du aldrig vilja gå tillbaka och använda något så buggigt som Tvix.
Dock får du kanske sänka dina förväntningar på vad trådlös överföring kan ge, eller via usb och dator oxå för den delen - har man stora filer tar det ett tag att lägga över helt enkelt.

Lycka till.

Tack så mycket för svar

Jag kör windows 7 på laptop.
2 tb disc är installerad i dune och formaterat i spelaren.
Men jag kör det du föreslår om att formatera till ntsf.
Bara hoppas att spelaren inte "brinner" upp.
Jag läste om ngn annan som hade problem med värme i spelaren och körde ntsf.
Ingen aning dock om filsystemet har betydelse för det.
Annars verkar vara en riktigt fin spelare jämnförelse med tvix.
Och det lilla jag har testad, endast med en extern usb disc så funkar den fint.
Men konstigt bara att den är fläktlös, lär nog gå varm tyvärr.

Postad 02 March 2012 - 08:52

Unregistered1425
  • Unregistered1425
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0

Men konstigt bara att den är fläktlös, lär nog gå varm tyvärr.

Jo, den blir väldigt varm med disk i - man behöver ingen spis längre. Ett stalltips är att ställa den så fritt som möjligt så du inta knölar in den i ett trångt utrymme.

Postad 02 March 2012 - 11:57

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Vad är en "scraper"?

En scraper är det program man använder som "scannar" av din(a) hårddisk(ar) efter filmer och sen letar upp coverarts och info om dem.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 02 March 2012 - 14:19

Unregistered1425
  • Unregistered1425
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0

Ett tips kan var att sätta disken i en hårddiskdocka (kan inte skapa en länk i den här editorn av någon anledning). Den jag använder har USB3.0 samt eSATA så då rasslar filerna över ganska bra. Jag kör dock med en H1:a och då är det lite lättare att plocka ur/i disken jämfört med D1:an - dessutom slipper man 80-tals displayen ;).

Postad 02 March 2012 - 22:26

WiggiWest
  • WiggiWest
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Är ljud-dropouts något man får leva med när man streamar BDMV trådat över nätverket med D1, Eller finns det något att göra åt det? Använder den senaste beta FW. Var även med om att ljudet skar till så jag trodde diskanterna skulle ryka. Finns det någon riktigt bra och stabil FW ni kan rekommendera?

Redigerat av WiggiWest, 02 March 2012 - 22:29.

Postad 03 March 2012 - 11:24

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Är ljud-dropouts något man får leva med när man streamar BDMV trådat över nätverket med D1

Absolut inte, det ska fungera felfritt med samtliga ljudformat inkl DD True HD & DTS HD.

Eller finns det något att göra åt det?

Det finns det förstås, frågan är vad. Jag misstänker att det är något i ditt nätverk, men det skulle förstås kunna vara fel på din D1:a också.

Finns det någon riktigt bra och stabil FW ni kan rekommendera?

Den senaste Betan ger inte några sådana problem, men även den firmware som släpptes i november har fungerat felfritt för mig.

Har testat här i butiken, hos ett flertal kunder samt så kör jag dem också hemma.

MVH

Postad 03 March 2012 - 11:33

WiggiWest
  • WiggiWest
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Tack för svar Marcus_TheRock, Testade att göra en read check på filen och får 7.9 MB/s som genomsnittlig hastighet, Är det för långsamt?

Laptop Win 7 med externa HDD's----Router WNDR3700---Onkyo 709----Tv/Högtalare

Håller faktiskt på att spela upp en annan BDMV som funkar bra ännu så länge, Brukar det vara skillnad på olika BD's? Vissa funkar bättre än andra?

Redigerat av WiggiWest, 03 March 2012 - 12:05.

Postad 03 March 2012 - 13:03

WiggiWest
  • WiggiWest
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Ny fråga angående musikuppspelning, Nu har jag all musik på diskarna och medans jag spelar musik kan jag då backa och bläddra runt bland mina andra albums, Det gick utmärkt på wd tv live men det verkar som att jag måste stoppa musiken för att kunna browsa runt bland allt annat. Det hade även varit roligt att kunna göra spellistor i Dune, Finns det något sätt att göra det på?

Redigerat av WiggiWest, 03 March 2012 - 13:03.

Postad 04 March 2012 - 13:44

de_dave
  • de_dave
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Vilken spelare rekommenderas om jag har följande krav:

Vill koppla in en hd direkt till spelaren och/eller kunna spela via nas.

Ha en jukebox , dvs kompatibel med ex yadis.

Ta alla format

Vilken av SMART rekommenderas då?

Undrar i samma veva om jag skulle ha någon fördel av hd Max med tanke på att den kostar nästan det dubbla?

Postad 04 March 2012 - 14:14

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0

Vilken spelare rekommenderas om jag har följande krav:

Vill koppla in en hd direkt till spelaren och/eller kunna spela via nas.

Ha en jukebox , dvs kompatibel med ex yadis.

Ta alla format

Vilken av SMART rekommenderas då?

Undrar i samma veva om jag skulle ha någon fördel av hd Max med tanke på att den kostar nästan det dubbla?

Det står tidigare i tråden, men vi tar det än en gång. HD Max har möjlighet att koppla in en tv-motagare, som jag inte vet har släppts eller ej. Annars är det samma chip i Max och Smart så det är inga skillnader i vad dom klarar. Så enda anledningen till att köpa en Max är således om du har behov av att kunna göra spelaren till en digitaltv-motagare, om det ens går. Sen går det att skicka ljudet analogt via 7 kanaler, om du har en gammal förstärkare utan HDMI.
Vilken Smart du sedan ska välja är lite beroende på vad du är ute efter. B1, om du inte har en annan blurayspelare i huvudtaget, men att förlita sig på B1 som enda blurayspelare är nog ingen höjdare då den, enligt flera här på forumet, inte fungerar som den ska, som man vill. Ingen möjlighet att montera disk i, men du kan köpa en extern låda och koppla till.
D1 - om du känner att du vill ha en display som visar tiden på det du spelar, för någon annan nytta gör den egentligen inte. Du kan montera in en hårddisk i spelaren. H1 - ingen display, men du kan montera i disk med hot swap, smidigt om du har en extern docka som du för över filer med.
Alla har samma funktioner och möjlighet till nätverk - något som jag själv är för feg att använda, då jag sparar mina filmer på externa diskar. Det finns flera andra "scrapers" än bara yaDIS, så att du skulle hitta en som passar just dig är stor. Det finns en app för youtube som funkar sådär, några andra nätfunktioner är det dock sämre med - då finns det andra spelare som passar bättre. Musik, bilder fungerar att spela, men det är väl oxå det enda - finns bättre lösningar för sånt. Jag själv, har hittat en hel hög med internetradio-kanaler som funkar, inget jag använder dock.
Ska du ha en ren filmspelare så är Dune en väldigt kompetent spelare. Att den är dyrare än de billigaste får man igen genom att den spelar allt ( så gott som ) utan krångel. Du behöver inte vara orolig att spelaren ska hänga sig o starta om stup i kvarten. Den är Rock Solid.

Postad 04 March 2012 - 15:05

de_dave
  • de_dave
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Tack för ett tydligt svar :)

Spelar det någon roll vilken smart jag tar om jag använder nas?

Tack för ett tydligt svar :)

Spelar det någon roll vilken smart jag tar om jag använder nas?

Postad 04 March 2012 - 15:08

de_dave
  • de_dave
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Har även Mac om det är av betydelse

Postad 04 March 2012 - 15:37

de_dave
  • de_dave
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Finns det en bra scraper till Mac då yadis är windowsbaserat?

Postad 04 March 2012 - 18:26

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0

Finns det en bra scraper till Mac då yadis är windowsbaserat?

Hur smidigt det funkar med Apple och Dune, har jag ingen anning om, jag är starkt allergisk mot Apple.
Det finns, eller ja - om den är bra eller ej låter jag vara osagt. Du kan titta närmare på
http://www.mpcclub.c...ead.php?t=26450
Skulle vilja påstå att allt du behöver veta finns på Mpcclub-forumet vad gäller Dune och andra mediaspelare. Det går att läsa om hur folk kopplar sina spelare med Apple och får det att fungera med nätverk och NAS. Det spelar ingen roll vilken utav Smart-spelarna du väljer, dom styrs av samma firmware - typ, nästan.

Postad 04 March 2012 - 19:03

bjornsson81
  • bjornsson81
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Absolut inte, det ska fungera felfritt med samtliga ljudformat inkl DD True HD & DTS HD. Det finns det förstås, frågan är vad. Jag misstänker att det är något i ditt nätverk, men det skulle förstås kunna vara fel på din D1:a också. Den senaste Betan ger inte några sådana problem, men även den firmware som släpptes i november har fungerat felfritt för mig.

Har testat här i butiken, hos ett flertal kunder samt så kör jag dem också hemma.

MVH

Har en smart B1 och den fick jag utbytt pga av ljud drops, fick en ny dock inte helt 100%.
Men dock har jag bara dom problemen via blu-ray skiva, inte streamat över nätverket.
Så problemet finns, körde både nyaste betan och senaste stabila fw.

Tack för svar Marcus_TheRock, Testade att göra en read check på filen och får 7.9 MB/s som genomsnittlig hastighet, Är det för långsamt?

Laptop Win 7 med externa HDD's----Router WNDR3700---Onkyo 709----Tv/Högtalare

Håller faktiskt på att spela upp en annan BDMV som funkar bra ännu så länge, Brukar det vara skillnad på olika BD's? Vissa funkar bättre än andra?

Har du det väldigt ofta skulle jag be att få den utbytt.
T.o.m tillverkaren rekomenderade mig att få den utbytt.

Postad 04 March 2012 - 19:38

WiggiWest
  • WiggiWest
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
bjornsson81 Var det svårt för dig att få din utbytt? Jag köpte min från Webbhallen, Nån som vet om dom brukar vara jobbiga att reklamera till?

Postad 04 March 2012 - 20:29

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Det undrar jag också, har en tvix slim s1 som är helt värdelös. Svarar inte på ir signalerna från fjärren och andra konstiga problem.
Jag har mailat Webhallen att jag vill reklamera den och köpa en Dune D1 istället.
Återkommer när jag fått svar...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.