Svenska Sony har nu en sida för kompaktkameran.
http://www.sony.se/h...2/kompaktkamera
Redigerat av fastson, 22 February 2010 - 17:32.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Spekulationer om Sonys kommande fotoprodukter
Startad av
Unregistered31768
, Dec 25 2008 17:21
1481 svar till detta ämne
Postad 22 February 2010 - 17:00
Själv använder jag nästan aldrig top LCD på 900. Det är säkert en vanesak, men jag tycker det är enklare att snabbt ta en kik bak på skärmen eller direkt i sökaren (om du trycker ISO så visas ISO i sökaren, samma med vitbalans och exponeringskomp).
Svenska Sony har nu en sida för kompaktkameran. http://www.sony.se/h...2/kompaktkamera Redigerat av fastson, 22 February 2010 - 17:32. Postad 22 February 2010 - 18:14
Top LCDn borde de skippa!
Folk klagar bara för de är vana att vända den! Den är helt onödig.... Postad 22 February 2010 - 19:06
Jag har aldrig haft en top LCD på en kamera och jag klagar på att den inte är där. Det finns många situationer då man inte vill att en stor 3" LCD skärm ska lysa upp och då är det skönt att ha en liten ljussvag top LCD som är lätt att läsa av utan att lysa upp ett mörkt rum. Tyckte det var kanon att de satte en på A900 och A850. Nu väntar jag på att den skall leta sig ner i serierna.
Postad 22 February 2010 - 19:27
Visst, lcd:n tillför inget. Däremot visar den information alltid. Utan att man ska trycka nånstans eller göra ngt aktivt förutom att titta på den. Smidigt.
Postad 22 February 2010 - 21:07
Håller med du.. Där kan dom i stället sätta ut direktfunktioner lättåtkomligt i stället. Postad 22 February 2010 - 23:10
Hittade även lite bilder här och här.
Tycker också att det ser lite misstänksamt "tomt" ut med knappar på den större kameramodellen. Customiserat joysticktryck och touchscreen LCD kanske...?? Bildförmedlaren påstår iaf att det är en "mock up", vilket väl gissningsvis borde betyda en prototyp bara för att visa i grova drag hur den färdiga konsumentmodellen kommer att se ut. Redigerat av Velodynamic, 22 February 2010 - 23:38. Postad 23 February 2010 - 16:48
Ser grymt ofärdig ut på baksidan, ingen finish på grejorna (för att inte tala om att det helt saknas portar och dörrar till minneskorten
Tror antalet knappar och dess positionering kommer förändras en hel del. Iofs genomgick A900 nästan inga förändringar från prototypen till den färdiga produkten, men då bygger den till stor del på 700-skalet. Postad 23 February 2010 - 17:01
Asså.. Inte ens Sony (tror jag?
Det vore totalt självmord rent ut sagt enligt mitt förmenande.... Och deras enorma brist på marknadsförings kunskaper tydligen inom kamera bevisas igen här nu via visa sådana kamerahus med saknade saker och därmed låta folk tappa förtroende.. Fattar absolut noll faktiskt utav vad dom sysslar med på Sonys kamera avdelning gällande marketing utav kameror... Redan missen att inte marknadsföra dom där A330 A380 som nått slags kompaktkamera systemare var rent ut sagt förvånande. Där kostade det Sony en hel del förtroende.. Men detta är strået värre tror jag då dom torde veta att det finns en hel del att leva upp till då den fina A700án skall ersättas... Ursäkta mina småsura tongångar.. Men jag fattar faktiskt inte vad dom pysslar med.. Stor mässa.. Massa uppmärksamhet.. Så tar man en slags ej färdig (hoppas jag) leksaksprototyp och visar upp . Redigerat av mayro, 23 February 2010 - 17:04. Postad 23 February 2010 - 18:20
mayro: Det är inte första gången de visar upp leksaksprototyper. Just nu kanske de inte har något mer att visa eller så handlar det om att spela korten rätt, med tanke på att de inte ens börjat prata om specs. Marknadsföringen/hype-maskineriet kommer dra igång närmare release (Q4?) när specifikationer osv. annonseras.
A900 som då kallades Full Frame Flagship visades under två år vid PMA (2007-2008), endast som prototyp (fast 2008 kan de ha annonserat 24.6MP sensorn). Samma med Alpha 700 som kallades "high-end amateur digital SLR" vid PMA 2007, kameran släpptes sedan i september samma år. PMA 2007 ![]() Ser nu att greppet ser annorlunda ut på den färdiga modellen av 900. Prototypen har inte samma yta på sitt grepp samt att formen inte stämmer med den slutgiltiga versionen. AF-lampans position skiljer sig också. Hittar ingen bra bild på baksidan. Att Sony bara släppt officiella bilder på 7XXs framsida/snett ovanifrån tyder på att bara framsidan betraktas som någorlunda färdig. Redigerat av fastson, 23 February 2010 - 18:22. Postad 23 February 2010 - 18:29
Ja och därför blir det inget köp för min del. Tror inte denna 7xx kameran kommer sälja bra alls ... Ser för jävlig ur. De som designat kameran verkar vara förvirrade ...
Postad 23 February 2010 - 19:01
För min del går ergonomi och teknik före looks, men var man för sig.
Blir inget köp här heller, men pga. andra orsaker. Däremot en NEX är inte uteslutet. Postad 23 February 2010 - 19:18 700:an är ju just funktion före form. Men jag tror verkligen att de mörkar baksidan lite för att den inte är klar. Skulle förvåna mig om de slarvade bort massa snabbknappar på den färdiga Postad 23 February 2010 - 19:25
Håller med om att utseende på kamerorna är helt oviktigt, och att ergonomi går långt före. En systemkamera är trots allt ett verktyg och inte någon modeaccessoar (för de flesta).
Men det är också det som jag tycker är styrkan hos Sonys A700-A900, utmärkt ergonomi men fula som stryk. Man ser verkligen att funktion går före design. Förstår inte riktigt Sonys iver över att förändra sina systemkameror så mycket hela tiden, det gör nog många som redan investerat i Sonys system lite oroliga, och det gör det svårt att veta åt vilket håll Sony kommer satsa i framtiden. Tycker de borde lugna ner sig och försöka skapa en egen profil och sen hålla sig till den (vilket jag trodde de redan gjort med tex A700). Postad 23 February 2010 - 19:35
Ja,, vill man ha en enligt mig slätstruken intetsägande Canondesign så köper man hellre ett orginal än en designkopia från Sony.... men men.. Vi får väl se hur den klara ser ut.. Hoppas någon sund snabbtänkt typ på Sony hajar att vi är många som faktiskt just gillar den mer retrolook som A700 A850 A900 har...Samt att faktiskt denna design satt Sony på kartan ofta därför man känner igen den tigerstridsvagnslook som A900 A850 A700 har..... Sony hajade ju sitt bästa då dom återtog dom gamla startserieformerna och även gjorde A550 serien ytterligare en aning till o med större än typ företrädarna A300 A350... Så det finns hopp Ekke...
Så exakt samt bra skrivet det där fogel..!!! Redigerat av mayro, 23 February 2010 - 19:37. Postad 23 February 2010 - 20:59
Jag har inte lusläst, men har Sony verkligen skrivit att det är ersättaren till A700 det handlar om eller är det bara en tolkning? För mig ser det ut som någonting som skulle ha A600 som bättre passande namn!
Postad 23 February 2010 - 21:58
Nej, Sony har inte gått med några modellnummer överhuvudtaget. Folk har bara antagit att den större är den nya A7xx.
Postad 23 February 2010 - 22:10
Sony har i sitt pressmeddelande sagt att det är uppföljaren till A700.
https://www.minhembi...s...t&p=2797783
Att ersättaren skulle tillhöra en lägre serie är nog inte så troligt (men inte omöjligt eftersom det är Sony). Postad 24 February 2010 - 15:00
Någon som sett nått om tider ännu för ev släpp av detta nya?
Läste för övrigt nått om att Sony har regelrätt filmkamera som kan fota 12 mp stillbild nånstans.. Läste/fattade jag fel eller stämmer det? Om så är fallet..Är det någon här som sett sådana stillbilder från en filmkamera?? Postad 25 February 2010 - 10:07
http://www.dcviews.c.../sony-cx520.htm Postad 25 February 2010 - 11:19
Är det verkligen "äkta" 12MP, eller har sensorn lägre upplösning och bilderna interpoleras upp till 12MP?
Dessutom lär sensorn i filmkameran vara riktigt liten, förmodligen mindre än de minsta sensorer som används i kompaktkameror. 12MP lär snart vara standard hos mobiltelefonerna också. Edit: Hittade nu att videokameran har 1/2.88" sensor och verklig upplösning är 4.5MP (16:9) eller 6MP (4:3), vilket ändå är riktigt bra för att vara en videokamera. Men troligtvis kommer en kompaktkamera i 1000:- klassen prestera bättre bilder. Redigerat av Unregistered05a7d42c, 25 February 2010 - 11:32. Postad 13 March 2010 - 20:12
Halvny video på kompaktkameran. Visar bla. delar av menysystemet. Touchskärm?
http://www.sony.jp/d...2/20100222.html Postad 29 March 2010 - 16:02
Det var ett tag sedan någon spekulerade här. Om ni följer nedanstående länk upptäcker ni dock att det finns andra som spekulerar... t o m tillverkar 3D-modeller av för att visualisera önskvärda egenskaper hos Sonys kommande EVIL-kameror:
http://www.tecnofoto...do-base-de.html Märklig blandning av snyggt och fult; smarta lösningar och inte fullt så praktiska detaljer. Tycker dock att det inbäddade skrollhjulet på framsidan är en snygg detalj. Både sökare, inbyggd blixt och blixtsko är väl funktioner många välkomnar. Och dedikerad knapp för AE-L gillar jag. Postad 12 April 2010 - 09:50
Snart får vi veta...
Den 18 april, d v s nu på söndag, ska tydligen Sony ha en presskonferens där de nya EVIL-kamerorna ska presenteras. Det ska bli spännande. Källa: http://translate.goo...v...44&start=20 Postad 12 April 2010 - 15:27
Längtar till söndag nu.
Tror att EVIL-kameran som kommer nu blir en enklare variant med touch-screen (den vi fick se vid PMA), för att testa marknaden och bygga upp en userbase. Entusiastmodeller någon gång 2011. Iofs hade det varit mycket trevligt med en entusiastmodell på direkten, men med tanke på att Sony sedan A900 varit inne väldigt mycket på att få en stadig bas så tror jag som jag tror. Postad 20 April 2010 - 09:42
Nehepp... det bidde ingenting i söndags. Var tydligen något slags missförstånd på vägen.
Men en sak som har hänt är att reklamvideon har uppdaterats på den japanska sidan, där finns nu bl a ett exempel på en panoramabild. Så tydligen kommer NEXarna att ha Sonys panoramafunktion, den verkar ju fungera bra i kompaktkamerorna. Ska bli intressant om den funktionen även letar sig in i de nya DSLR:erna som utlovats till i år. Länk: http://www.sony.jp/d...2/20100222.html Video på svenska Sonys sida är f n av den äldre varianten utan panorama: http://www.sony.se/h...aktkamera#video Postad 26 April 2010 - 19:07
Då har det dykt upp ett par bilder på den kommande NEX-3 med tillhörande blixt:
nex3.jpg 83.19K
0 Antal nerladdningarTydligen en ny typ av fattning för blixten, förhoppningsvis kommer trådlös styrning att fungera med de gamla vanliga blixtarna. Undrar om det kommer att gå att sätta dit en sökare i den där porten också, känns troligt... Kommentarer på Dyxum: http://www.dyxum.com...2075_page1.html Postad 27 April 2010 - 08:37
Verkar ju snackas om en lansering den 11 maj. Bara att vänta och se vad som händer.
Postad 27 April 2010 - 08:56
Klart intressant! Men ingen evil utan bara skärmsökare. Vad jag sett på pannas m4/3 är evilsen usla ändå så denna ligger nog rätt.
Ska bli intressant med prissättningen. De har chans att ta en rejäl marknadandel om den levererar mkt för priset. Postad 27 April 2010 - 10:16
EVIL innebär att du inte har optisk sökare.
Postad 27 April 2010 - 11:10
Ska bli kul att se bilder med 70-400 monterad på denna lilla leksak
Postad 27 April 2010 - 11:13
EVIL för mig är en elektronisk sökare (eller EVF (electronic view finder) som det egentligen förkortas). Som du säger, det lär komma fler tillbehör till den nya "blixtskon" som säkert är avsedd för det mesta
Kommer den slå panna på fingrarna tro? De har ju haft ganska lång tid på sig vetandes vad konkurrenterna oly/panna har att erbjuda. Ska bli mkt intressant att se i framtiden vad C/N/P svarar med. Jag hoppas någon av dem går på en ännu mindre sensor än m4/3 för att verkligen kunna erbjuda kompakthet när det gäller objektiv. Det skulle göra marknaden mkt intressant. Postad 28 April 2010 - 10:07 Minde sensor än hos m4/3 borde inte behövas. Tror inte det är sensorstorleken i sig som är den största begränsningen för storleken, utan allt annat som en kamera och objektiv från 2010 "måste ha". Iom att objektiven tex ska ha bländarstyrning och AF-motor inbyggda så blir de svåra att göra riktigt små. Pentax gamla analoga auto110 använde filmformat som var ungefär samma som sensorn hos m4/3 men auto110 är klart mindre än tex GF1. Auto110 hade manuellt fokuserade objektiv och bländaren satt i kameran så objektiven var riktigt små. Auto110 var dessutom en SLR med optisk sökare i ungefär samma storlek som hos en instegs-DSLR. Även på tex Panasonic GF1 ser Pentax-110 objektiv riktigt små ut. http://www.flickr.co...N08/4451965121/ Jag hade gärna tagit en manuellt fokuserad digital systemkamera om den hade blivit lika liten som auto 110. Postad 28 April 2010 - 11:29
Tack för nyttig info som vanligt Fogel
Jag visste att 110 var liten, men att den var så liten på panasonicen resulterade i haksläpp här! Det öppnar ju för riktigt små kameror am man skippar stabilisering, mm. Med skruvdriven AF och bländare i kameran borde man kunna kapa storlek rejält då kanske. Kanske kan man offsetta sensor och display så de inte sitter mitt för varandra och på så sätt tjäna lite i djupled. Min tanke om ännu mindre sensor grundades kanske främst i att teleobjektiv alltid blir stora och sabbar smidigheten. Tänkte man kunde "croppa" sig till det med mindre sensor För att återvända till NEX så spekuleras det om objektiven kommer kunna täcka FF. Intressant isf, speciellt vad som kommer hända med vanliga spegelreflexerna på sikt. Postad 30 April 2010 - 15:41
Har sett rykten om att Sony valt optisk stabilisering för sina NEX-kameror, kan tyckas lite märkligt då den stora fördelen med spegellösa kameror försvinner (objektivens storlek).
Dessutom blir de mest intressanta objektiven utan stabilisering. De små ljusstarka objektiven med fast brännvidd. Trolig orsak är att Sonys sensorstabilisering inte fungerar så bra för videoinspelning. Postad 01 May 2010 - 21:01
Ja det var en besvikelse. Betyder att Alpha-mount lenses inte kommer vara stabiliserade.
Tror också att det har med videon att göra, eller för att få ner storleken på kamerahuset (fast mekanismen för att kunna förflytta sensorn är väl inte sååå stor?). Postad 04 May 2010 - 07:40
Det lär inte ha med videon att göra då nya A7xx och minstingen får bildstabiliserade APS-C sensorer som klarar av att filmaa. Enligt ryktet så är det för bildstabiliseringen tar för mycket plats i huset och kamerorna hade blivit större än vad Sony ville att de skulle vara.
Postad 04 May 2010 - 08:19
Men det låter ju märkligt att vilja den lösningen för att få ner storleken, för stabiliseringen tar ju betydligt större plats om den sätts i objektiven, dessutom blir skillnaden enorm eftersom stabiliseringen måste finnas i varje objektiv man vill ha stabiliserad. Även om kamerorna kan göras lite mindre utan stabilisering så blir systemet klart större med optisk stabilisering.
Hos A700 och övriga filmande DSLR kanske Sony har varit tvungen att göra som Olympus gjort? Sensorstabiliseringen stängs av vid filmning och elektronisk stabilisering används istället. Redigerat av Unregistered05a7d42c, 04 May 2010 - 08:20. Postad 04 May 2010 - 09:36
I mina ögon är den här typen av kameror helt onödiga pga att dom inte är smidigare än dom minsta systemkamerorna och inte lika flexibla heller.
Synd att Sony lägger krut på detta och inte på en kommande a7xx som för mig och säkert många fler hade varit intressantare. Hoppas jag har fel och att Sony faktiskt lägger krut på en ny systemare som tar över efter a700. Dock borde dom i så fall skynda lite innan våren är slut och semestern börjat annars lär dom förlora en del kunder som köper vid den här tiden Redigerat av waconda, 04 May 2010 - 09:37. Postad 04 May 2010 - 11:27
Här sitter jag och utvecklar programvara till ett videosystem som ska in i en helikopter... borde väl ha koll på det här med video och olika aspekter på det... men jag måste erkänna att jag inte förstår vad problemet är med stabiliserade sensorer och video.
Skulle uppskatta om någon kan förklara det eller posta en länk till en bra förklaring. Har googlat lite men inte hittat någon djupare förklaring, det mesta har varit på samma nivå som wikipedias: "With the increasing popularity of video in DSLR's, it is worth noting that Sensor-Shift stabilization does not function when recording video. The sensor must lock in place during video recording. Lens-based stabilization systems don't suffer from this drawback." Citat från http://en.wikipedia....e_stabilization Postad 04 May 2010 - 11:40 Fungerar inte stabiliseringen på t.ex K-7/K-x? Kan nån ägare bekräfta/dementera? Postad 04 May 2010 - 16:52 Jodå den fungerar, riktigt bra och tyst dessutom. Tex Imaging resource har även uppmärksammat det i sin test av K-7. Men Pentax använder lite annorlunda teknik än övriga tillverkare med sensorstabilisering. I Pentax version "hänger" sensor i ett magnetiskt fält och flyttas omkring med magneter. Övriga tillverkare har sensorn på en släde som flyttas runt med motorer. Det kanske är svårt att dimensionera motorer ock mekanik så den tål att användas kontinuerligt under längre perioder. Det kanske blir problem med överhettning eller hög stömförbrukning. Postad 05 May 2010 - 06:01
Det känns som om det är just detta som gör att Sony slackar efter med videofunktion till dslr-kameror. Dom har nog inte fått till det riktigt ännu. Dom kanske får copy-paste på Pentaxkameror och när dom ändå kopierar så får dom gärna införa Pentax utmärkta sensorrengöring och smutsksydd också
Postad 05 May 2010 - 08:00 Grejjen är att om du kan klara dig utan bilstabilisering så får du ett minimalt paket med hus+glugg. Kan dock förstå att det finns många som vill ha bildstabiliseringen och hellre sett att den satt i huset. Ang. stabilisering under filmning så har jag inte bra koll. Vi får vänta och se vad som händer helt enkelt. Postad 05 May 2010 - 08:36 Det är en aspekt jag också har funderat på som en möjlig anledning. Men jag undrar hur det då är med stabilisering i objektivet... kan man ha större motorer där som klarar av kontinuerlig användning? Irriterande att inte ha koll på den bakomliggande tekniska problematiken. Får se om jag får tid över till lite mer seriöst nätsökande... Behöver Sony verkligen vänta ända till fotbolls-VM innan de släpper något nytt kul? Hockey-VM börjar ju snart!!! Postad 05 May 2010 - 09:27 Jo, men tycker ändå det vore bättre med stabilisering i huset. Det hade i så fall varit bättre att göra två versioner av kameran, ett minimalt hus utan stabilisering, och ett lite större med stabilisering. Själv tycker jag att "pannkaks" objekiven är mest intressanta då den minimala storleken hos de gör att ett mindre kamerahus kommer till sin rätt. Även att använda objektiv från andra system är en intressant möjlighet. I båda dessa fall är stabilisering i huset en klar fördel och skulle inte ha något emot ett något större kamerahus om det gjorde alla objektiv stabiliserade. Men frågan är om inte de flesta kommer föredra zoomobjektiv? Då skulle nog Sony behöva ta fram dubbla versioner av zoomobjektiven där det ena är utan stabilisering och mindre. Postad 05 May 2010 - 09:54 Optisk stabilisering är redan gjord för kontinuerlig drift då den är aktiv långt innan och efter att bilderna tas. I objektiven krävs inte så stora rörelser vilket gör det lättare att få den att fungera under längre perioder. Postad 07 May 2010 - 10:03
Beror iofs på hur man definierar en motor, men här kan man läsa lite om Sonys implementation: http://www.sonyinsid...adyshot-inside/ MVH - Zeb! 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |