Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

[Dagens bild] Tema: Porträtt

13815 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 June 2010 - 20:58

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Mikael R..Det jag anser mest synd med den bilden är att den påtalar tydligt jag borde börja träna... :D

Redigerat av mayro, 14 June 2010 - 20:59.

Postad 14 June 2010 - 21:01

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0

Mikael R..Det jag anser mest synd med den bilden är att den påtalar tydligt jag borde börja träna... :D

Hahaha! Dagens sanning.

Postad 14 June 2010 - 21:10

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Det behöver du inte säga till mig Tobbe! Jag gillar dig som du är vet du :D

Postad 14 June 2010 - 23:21

Unregistered44719
  • Unregistered44719
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Manord & mayro:

Tackar för kritiken och tar till mig, för ni har helt rätt i det ni säger :D

Postad 15 June 2010 - 19:16

knobloch
  • knobloch
  • Guru

• 4023 inlägg
  • 0
Fina bilder allihopa! Förstår dock inte hur ni har tid och lägga upp hela tiden, jag borde i och för sig hinna då jag är pappaledig men det är hela tiden en massa annat. Det tas visserligen många bilder och jag är också inne och tittar på forumet rätt ofta men det blir inte så många inlägg. Nog snackat, här kommer min andra bild (har hunnit med att lägga upp en landskapsbild tidigare).

Jonathan, 10,5 månader och något PP:ad i LR 2.2:
Bifogad fil  IMG_1135_bg.jpg   245K   0 Antal nerladdningar

PS. Någon som har ett tips om hur man retuscherar bort dregel? :)

Redigerat av knobloch, 15 June 2010 - 19:20.

Postad 15 June 2010 - 20:01

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

PS. Någon som har ett tips om hur man retuscherar bort dregel? :)

Dreggel.....eller vätskor över huvud taget kan ofta te sig som utbrända små högdagrar. Svårt att få bort med annat än kloning kanske.

Postad 15 June 2010 - 20:11

knobloch
  • knobloch
  • Guru

• 4023 inlägg
  • 0

Dreggel.....eller vätskor över huvud taget kan ofta te sig som utbrända små högdagrar. Svårt att få bort med annat än kloning kanske.

Ok, tack för tipset! Ibland dreglas det dessvärre lite för mycket så att det blir problem att få det snyggt, t o m med kloning...

Postad 16 June 2010 - 20:28

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
Här kommer det ett kort på yngsta lillebrorsan :blush:
Postad bild

Postad 16 June 2010 - 20:44

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Här kommer det ett kort på yngsta lillebrorsan :blush:

Fin bild! Helt rätt med blixten också.

Postad 16 June 2010 - 21:18

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

• 2487 inlägg
  • 0

En helt oplanerad bild från ikväll.

Riktigt bra bild gillar den starkt :blush:

Här kommer det ett kort på yngsta lillebrorsan :D

Väldigt lyckat porträtt och bra upplättat med blixt :)

En till dagsfärsk bild...
Bifogad fil  _IGP7898_2.jpg   408.52K   0 Antal nerladdningar
Pentax K200D+Ricoh 35mm

Redigerat av GroKKen, 16 June 2010 - 21:26.

Postad 16 June 2010 - 21:21

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Min första bild i porträttråden. Kritik mottages gärna.
Bifogad fil  _small_IMG_4020.jpg   539.47K   0 Antal nerladdningar

Postad 17 June 2010 - 14:55

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
Tack för kommentarerna Mikke och Grokken :blush:
Edit: Lägger upp ett kort till :D
Postad bild

Redigerat av Soyish, 17 June 2010 - 15:59.

Postad 17 June 2010 - 20:01

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Tycker denna blev lite gullig. Karlakarl med dockor i famnen som står och donderar. :wub:
Bifogad fil  DSC_7625.jpg   340.16K   0 Antal nerladdningar

Postad 17 June 2010 - 21:16

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Tycker denna blev lite gullig. Karlakarl med dockor i famnen som står och donderar. :wub:

Sådärja! :wub: Härlig bild!

Postad 17 June 2010 - 21:33

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Hehe, tack. Jag vet att handen är kapad och vägen gick genom skallen men det var en ögonblicksbild med bara benens möjlighet att zooma. :wub:

Postad 17 June 2010 - 23:24

doo
  • doo
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Dåre till son :wub: badandes i poolen

A350 Sigma EX 70/2,8 DG Macro : 1/320 @ F2.8 @ 70mm @ ISO 100

Bifogad fil  Badande_D_re.jpg   202.65K   0 Antal nerladdningar

Postad 18 June 2010 - 07:07

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Hehehe, rolig bild Doo. :wub:

Postad 18 June 2010 - 08:34

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Leka burken.
Bifogad fil  DSC_7595.jpg   584.55K   0 Antal nerladdningar

Postad 18 June 2010 - 17:26

Manord
  • Manord
  • Lärjunge

• 274 inlägg
  • 0
Postad bild

Tycker porträtt gör sig riktigt bra i svartvitt!

Redigerat av Manord, 18 June 2010 - 17:35.

Postad 18 June 2010 - 22:41

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Här är ett nästan svartvitt.
Bifogad fil  DSC_7826.jpg   239.14K   0 Antal nerladdningar

Postad 18 June 2010 - 22:45

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10303 inlägg
  • 0
grymma bilder overhard......gillar din sista mkt...

Ace34

Postad 18 June 2010 - 22:49

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Tack Ace34, vad kul att du gillar dem!

Postad 19 June 2010 - 08:45

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

grymma bilder overhard......gillar din sista mkt...
Ace34

Jag med. Färgerna är jätte bra nedtonade, känns lite höstigt. Ser lite ut som minus på Klarhet eller "Diffus Glöd" filter, men du använder LR så det heter nog inte så där :(

Postad 19 June 2010 - 08:58

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Jag ska berätta vad jag har gjort. Jag har ändrat kurvor för att få lite lägre kontrast, minskat mättnad, ökat lyster, minskat klarhet, vämt upp vitbalansen samt lagt på en liten vinjettering. :(

Tack för kommentarerna!

Postad 19 June 2010 - 08:59

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Snyggt överhård! :(

Men varför envisas folk med att lägga in bilder som man måste scrolla för att se hela av? Nog för att vi har en maxgräns för att inte göra sidan tung, men ha gärna en egen maxgräns för att folk ska kunna se bilderna bra också :D

Postad 19 June 2010 - 09:35

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
riktigt snyggt Overhard :( , perfekt balans av färg. Håller med om storleken, bäst om man får in den på skärmen

Redigerat av Unregistered124686ac, 19 June 2010 - 09:38.

Postad 19 June 2010 - 10:25

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0

Här är ett nästan svartvitt.

Håller med om att du lyckats riktigt bra med denna bild.

Postad 19 June 2010 - 10:38

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Tack för alla kommentarer. Håller med om att det kan vara jobbigt att scrolla, vad är en bra maxhöjd? I lightroom kan man ställa in en maxhöjd och maxbredd så inget av dessa överstigs.

Ge gärna lite konstruktiv kritik också förutom bildstorlek så jag vet vad jag kan göra bättre till nästa gång. Komponering, bildbehandling osv vet jag att jag kan bli bättre på. :(

Postad 19 June 2010 - 10:51

kinjon
  • kinjon
  • Beroende

• 1015 inlägg
  • 0
En bra maxlängd/bredd på en bild är väl runt 800px?
De bilder jag postar från flickr har en maxsida på 500px, men det blir ibland lite för smått.

Svårt att säga något konstruktivt om bilden dock. Den är fin och välkomponerad :( Jag kanske skulle ha föredragit den i färg eller helt i svartvitt dock, men det är mer en personlig smaksak. Tycker den upplevs en aning kall och "dyster" nu tycker jag.
Du är grym på det här med porträtt overhard :D

Postad 19 June 2010 - 11:08

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Själv brukar jag ha höjden 1024 eftersom min skärm bara har så många pixlar i denna riktning. Personligen tycker jag det är lite svårt att bedöma bildkvalité om de har mycket mindre dimension. Hoppas inte detta blir ett forum där allt fler postar miniatyrbilder... :(

Postad 19 June 2010 - 11:23

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Personligen hade jag gärna sett att minhembio skalade om bilden så att den passade skärmen. 1280px känns som en lagon storlek för att bedöma bildkvalité och den skalar ju redan om bilderna så det borde bara vare en inställningsfråga.

Tack alla för kommentarerna, det värmer verkligen! :(

Redigerat av overhard, 19 June 2010 - 12:22.

Postad 19 June 2010 - 12:24

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Om jag skulle gjort bilden i färg eller svartvitt hade det blivit typ såhär:
Bifogad fil  Testing.jpg   279.26K   0 Antal nerladdningar
Har ni något konstruktivt att säga om dessa "redigeringar" då? :(

En bra maxlängd/bredd på en bild är väl runt 800px?
De bilder jag postar från flickr har en maxsida på 500px, men det blir ibland lite för smått.

Svårt att säga något konstruktivt om bilden dock. Den är fin och välkomponerad :D Jag kanske skulle ha föredragit den i färg eller helt i svartvitt dock, men det är mer en personlig smaksak. Tycker den upplevs en aning kall och "dyster" nu tycker jag.
Du är grym på det här med porträtt overhard ;)

Håller med om att den såg lite syster ut. Ofta när jag börjar ta fram en effekt på en bild så tänker jag inte vad jag är ute efter för slutresultat så ibland kan det bli lite dubbelt budskap. Får skylla på att jag är i en inlärningsfas eller nåt. Ang att jag är grym så kan jag inte annat än hålla med. ;) Nej då men jag har ganska bra förutsättningar eftersom vi i vår släkt är genetiskt lyckligt lottade så att säga. Bra råmaterial i bilderna liksom. :D

Postad 19 June 2010 - 13:36

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Overhard antar att det smaksak, men jag föredrar färgbilden som är svagare färgsatt. Testa att få ner ljusstyrkan eller blänket från vattnet genom att använda Shadows/Highlights justering i PS (kanske bra att utgå ifrån Highlights 10%, tonal width 50% och radius 30px).

Postad 19 June 2010 - 15:18

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Personligen hade jag gärna sett att minhembio skalade om bilden så att den passade skärmen. 1280px känns som en lagon storlek för att bedöma bildkvalité och den skalar ju redan om bilderna så det borde bara vare en inställningsfråga.

Tack alla för kommentarerna, det värmer verkligen! :(

Ja det hjälper nog inte så mycket att minska storleken, eftersom minhembio anpassar bilden efter bredden så den blir alltid lika bred och då blir höjden 1.5x större. Själv får man då minska väldigt mycket så att bilden blir mindre än anpassningen, men då blir bilden för liten, Det är nog inte så mycket att göra åt utan en justering från minhembio. Tycker din mjuka första variant var bäst

Postad 19 June 2010 - 15:26

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0

Overhard antar att det smaksak, men jag föredrar färgbilden som är svagare färgsatt. Testa att få ner ljusstyrkan eller blänket från vattnet genom att använda Shadows/Highlights justering i PS (kanske bra att utgå ifrån Highlights 10%, tonal width 50% och radius 30px).

Har inte Photoshop installerat, antar att man kan göra något liknande med hjälp av kurvor? Ska testa om jag kommer för och installerar PS någon gång. Det jag tänkte när jag postade de i färg och svartvitt var att ni skulle ge mig tips på vad jag kan göra bättre med respektive variant. Alltså om jag skulle ändrat något i den svartvita, men att den i färg ser ok ut eller liknande.

Ja det hjälper nog inte så mycket att minska storleken, eftersom minhembio anpassar bilden efter bredden så den blir alltid lika bred och då blir höjden 1.5x större. Själv får man då minska väldigt mycket så att bilden blir mindre än anpassningen, men då blir bilden för liten, Det är nog inte så mycket att göra åt utan en justering från minhembio. Tycker din mjuka första variant var bäst

Se mitt svar ovan. Jag gillar också den första bäst, antar att det går i vågor och att om ett par år kanske jag inte alls gillar redigeringen på den. Ungefär som vinjettering, det kan se snyggt ut på vissa bilder men man ledsnar rätt snabbt på det. Men som sagt så hade jag inte tänkt att bilderna skulle jämföras utan snarare att jag vill ha tips på hur jag kan förbättra min redigering på de olika varianterna.

Tack alla för era kommentarer! :(

Postad 20 June 2010 - 19:18

Unregistered5ee49fef
  • Unregistered5ee49fef
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Tagen runt 23:00-24:00 en sommarkväll för 2-3 veckor sen utan blixt.
Postad bild

Postad 20 June 2010 - 21:30

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Var och "provfotade" för en kompis bröllop idag.
Bifogad fil  DSC_8105.jpg   99.21K   0 Antal nerladdningar

Postad 21 June 2010 - 15:22

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

• 2487 inlägg
  • 0
Tekniskt sett ett mycket bra porträtt overhard :) , fast det känns lite fel att det är en såpass mörk bild i det sammanhanget tycker jag :blink:.

Var och hälsa på syster yster igår när hon fyllde år och passade på att fota lite. Fastnade för den här spontanbilden som jag tyckte blev bra. Lyckades få skärpan precis rätt på ögonen, har nog inte lyckats med det förrut så det blev jag nöjd med.

Tar gärna emot kritik på denna bilden om ni har förslag på hur man kan beskära bilden på annat vis eller göra någon annan förbättring.
Bifogad fil  _IGP7989_2_crop_highpass05_eyes.jpg   589.47K   0 Antal nerladdningar
Pentax K200D + Ricoh 50mm f2 @2.8

Postad 21 June 2010 - 18:51

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Var och "provfotade" för en kompis bröllop idag.

Riktigt bra bild tycker jag. Den ser annorlunda ut på nåt vis....hmmm tror det är bränvidden. Men sen har du gjort något med ljuset som jag inte begriper. Har du trådlös blixt till väster framför paret? Eller en reflektor?

Var och hälsa på syster yster igår när hon fyllde år och passade på att fota lite. Fastnade för den här spontanbilden som jag tyckte blev bra. Lyckades få skärpan precis rätt på ögonen, har nog inte lyckats med det förrut så det blev jag nöjd med.

Tar gärna emot kritik på denna bilden om ni har förslag på hur man kan beskära bilden på annat vis eller göra någon annan förbättring.

Riktigt snygg bild GroKKen!!! Jag tycker att redigeringen jätte bra. Gillar den mycket!

Några saker då: Beskäringen skulle jag vilja ha centrerad då den är så nära inpå. Det skulle ge mer effekt åt ögonen. Sen kanske man skulle gå ett steg längre mot High Key stilen. Alltså liiiite mer ljus och lite mer kontrast, men kontrast enbart på ögonen. Och definitivt klona bort den där fotografen ur ögonen :) Men låt speglingen av ljuset vara kvar.

Redigerat av Mikael_R, 21 June 2010 - 18:56.

Postad 21 June 2010 - 20:42

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Tack för den konstruktiva kommentaren Grokken. Jag hade faktiskt inte tänkt på att den redigeringen gav bilden ett mörkare intryck, vilket faktsikt är ganska viktigt vid denna typ av fotograferingar. Så tack så mycket. Jag bara testade lite olika tekniker då det inte är ofta man har modeller som ställer upp under ett par timmar och låter en testa alla prylar i hela kameraväskan. :) Skulle testa om jag kunde dämpa omgivande ljus med blixten genom paraply under dagtid och det gick ju tydligen (det var mulet). Men tanken var att det skulle se ut som skymning (tog några andra bilder med CTO-gel på för att få den gråa himlen lite mörkblå men tyckte inte det blev nåt vidare heller, men som sagt så var det ett bra tillfälle att testa lite då det bara var prov inför den riktiga fotograferingen.

Till Micke: Ja, du kan ju läsa ovan men för att beskriva ytterligare så har jag använt en lång brännvidd från en lite högre vinkel för att få marken bakom dem som bakgrund och sen ett paraply bredvid dem. Omgivande ljus är väl ca 1½ steg underexponerat skulle jag tro. Kollade inte så noga när jag ställde in kameran. Här är en bild där du kan se en bit av paraplyt ute i bildkanten för att visa ungefär hur långt ifrån det var.

Bifogad fil  DSC_8114.jpg   436.59K   0 Antal nerladdningar
Har dragit i kurvor, minskat färgmättnad, lagt på korn (brus) och lagt en sepiatoning. Funkar det för denna typ av bild?
OBS. Jag är medveten om att det inte är en bra bild pga komposition och ansiktsuttryck utan detta var mer en testbild. Denna är för att visa på ljussättningen.

Redigerat av overhard, 21 June 2010 - 20:45.

Postad 21 June 2010 - 21:06

kinjon
  • kinjon
  • Beroende

• 1015 inlägg
  • 0
Overhard: Här kommer lite tankar från mig :)

Istället för speiatonen skulle jag nog dragit lite i vitbalasen åt det varmare hållet istället. Sepiatoner passar sig bättre på S/V bilder enligt mitt tyckte. Lite varmare färger hjälper oftast också upp känslan av skymning.
Kan inte riktigt bestämma mig om jag gillar det pålagda bruset eller inte...knepigt :P Vad tillför det?

Annars ser det jättebra ut! Inga hårda störande skuggor och det är ett mjukt och fint ljus :)

Hoppas du inte tar det för hård negativ kritik. Det är menat som konstruktivt och lite mer hur jag skulle ha gjort.

Postad 21 June 2010 - 21:18

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Overhard: Ja, det är inte "bara" det där inte..... Kan tänka mig att det är lite nervöst, och det är ju bra att du fick tid på dig att testa allt. Ska bli kul att se de färdiga bilderna, om du kan posta dom alltså.

Generellt så gillar jag tonen (den första bilden) för den avviker från de traditionella "high key" bilderna som bröllopps fotografer ofta tar. Men jag tror att det du gjort är helt rätt för det passar till parets klädsel. Det hela känns lite medeltids inspirerat också.

Redigerat av Mikael_R, 21 June 2010 - 21:19.

Postad 21 June 2010 - 21:37

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0

Overhard: Här kommer lite tankar från mig :)

Istället för speiatonen skulle jag nog dragit lite i vitbalasen åt det varmare hållet istället. Sepiatoner passar sig bättre på S/V bilder enligt mitt tyckte. Lite varmare färger hjälper oftast också upp känslan av skymning.
Kan inte riktigt bestämma mig om jag gillar det pålagda bruset eller inte...knepigt :P Vad tillför det?

Annars ser det jättebra ut! Inga hårda störande skuggor och det är ett mjukt och fint ljus :)

Hoppas du inte tar det för hård negativ kritik. Det är menat som konstruktivt och lite mer hur jag skulle ha gjort.

Tack vad kul med riktig ärlig konstruktiv kritik! Ang Sepia så är det en "delad toning" i Lightroom, alltså en manuellt pålagd effekt för dels högdagrar och dels skuggområden. Jag testade nu att byta den effekten mot varmare vitbalans men gillade inte det lika mycket. Ang bruset å är det väl kanske så att det var en kul effekt som jag säkert kommer ledsna på men jag tycker att det tar bort lite den där digitala skärpan och ger lite softare look som även passar rätt bra ihop med den urvattnade sepiatonen jag valt. Jag tar mer än gärna emot sån kritik till alla mina bilder jag postar här i forumen, det hjälper till i utvecklingen. Tack!

Overhard: Ja, det är inte "bara" det där inte..... Kan tänka mig att det är lite nervöst, och det är ju bra att du fick tid på dig att testa allt. Ska bli kul att se de färdiga bilderna, om du kan posta dom alltså.

Generellt så gillar jag tonen (den första bilden) för den avviker från de traditionella "high key" bilderna som bröllopps fotografer ofta tar. Men jag tror att det du gjort är helt rätt för det passar till parets klädsel. Det hela känns lite medeltids inspirerat också.

Jo visst är det nervöst, men jag har också upplyst dem om att jag inte är någon rutinerad bröllopsfotograf och att de bör även be någon annan att ta bilder då jag är ensam och bara kan ta bilder från 1 vinkel åt gången. De är medvetna om detta och eftersom de inte ville betala för en "riktig" bröllopsfotograf så är de nöjda bara de får fina bilder med lite "tanke" bakom för även om många har kameror med över 8 megapixlar så är det inte alla som tänker när de trycker av... :) OBS! Jag syftar inte på dig Micke. :) Det där kom ut fel, hur ska jag rädda den här situationen då? Vackert väder vi har idag. :P

Postad 22 June 2010 - 07:48

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

......inte alla som tänker när de trycker av... :) OBS! Jag syftar inte på dig Micke. :P Det där kom ut fel, hur ska jag rädda den här situationen då? Vackert väder vi har idag. :)

:)

Postad 22 June 2010 - 08:58

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Overhard: När skall du fota bröllopet? Jag tycker att bröllopsbild nr 1 var riktigt nice eftersom du fångat det blivande brudparet i ett bra ögonblick. Jag tror att denna bild hade blivit ännu bättre om du ökat färgtemperaturen en aning (så att det ”skymningsljuset” i bakgrunden blir mer framträdande). Du kunde ha testat att öka ljuset till kavaj och hår eftersom dessa ser mörka ut på min skärm. Detta går säkert att ordna med mer ljus från blixt eller genom manipulering i ett bildbearbetningsprogram med t ex curves adjustment (denna justering blend mode luminosity eftersom färgbalansen påverkas mindre då). Ljuset till kavajen är kanske inte det viktigaste, borde snarare vara är att bröllopsklänningen får rätt vitbalans och att högdagar inte fräts ut här... Jag tycker att den höga fotograferingsvinkeln där marken blir bakgrund funkade bra. För att öka effekten med ”skymningsljus” till bakgrunden går det att belysa detta område med blixt med cto gel (sb800 på låg höjd en ganska bra bit ifrån bakgrunden inzoomad till 105mm utan diffusator och kanske med snoot för att rikta ljuset ännu mer framåt).

I bild nr 2 gillar jag inte riktigt att sepiatonen, vilket får de vita områdena att se lite "smutsiga" ut. Föredrar även att använda sepiaton på svartvita bilder. I detta fallet går det att ge sepiaton, samtidigt som de vita områdena förblir ganska vita. Tycker inte bruset i bilden tillför så mkt, snarare blir det lite distraherande (kanske har du tillfört för mkt skärpa här så att bruset blivit extra framträdande).

Redigerat av xray, 22 June 2010 - 09:45.

Postad 22 June 2010 - 11:24

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Håkans kepsbränna.....
Bifogad fil  IMGP8951.jpg   278.9K   0 Antal nerladdningar

Postad 22 June 2010 - 12:06

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0

Overhard: När skall du fota bröllopet? Jag tycker att bröllopsbild nr 1 var riktigt nice eftersom du fångat det blivande brudparet i ett bra ögonblick. Jag tror att denna bild hade blivit ännu bättre om du ökat färgtemperaturen en aning (så att det ”skymningsljuset” i bakgrunden blir mer framträdande). Du kunde ha testat att öka ljuset till kavaj och hår eftersom dessa ser mörka ut på min skärm. Detta går säkert att ordna med mer ljus från blixt eller genom manipulering i ett bildbearbetningsprogram med t ex curves adjustment (denna justering blend mode luminosity eftersom färgbalansen påverkas mindre då). Ljuset till kavajen är kanske inte det viktigaste, borde snarare vara är att bröllopsklänningen får rätt vitbalans och att högdagar inte fräts ut här... Jag tycker att den höga fotograferingsvinkeln där marken blir bakgrund funkade bra. För att öka effekten med ”skymningsljus” till bakgrunden går det att belysa detta område med blixt med cto gel (sb800 på låg höjd en ganska bra bit ifrån bakgrunden inzoomad till 105mm utan diffusator och kanske med snoot för att rikta ljuset ännu mer framåt).

I bild nr 2 gillar jag inte riktigt att sepiatonen, vilket får de vita områdena att se lite "smutsiga" ut. Föredrar även att använda sepiaton på svartvita bilder. I detta fallet går det att ge sepiaton, samtidigt som de vita områdena förblir ganska vita. Tycker inte bruset i bilden tillför så mkt, snarare blir det lite distraherande (kanske har du tillfört för mkt skärpa här så att bruset blivit extra framträdande).

Tack för dina synpunkter, det uppskattar jag. Ang bruset så tänker jag mig ett gammalt svartvitt foto som man lagt på färg i efterhand. Då tycker jag bruset förstärker den gamla känslan, men jag vet inte om det passar. Uppskattar era kommentarer kring detta! Tack också för ljussättningstipsen.

Micke: Hahaha! Fan va snyggt!

Postad 22 June 2010 - 12:25

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0

Tack för dina synpunkter, det uppskattar jag. Ang bruset så tänker jag mig ett gammalt svartvitt foto som man lagt på färg i efterhand. Då tycker jag bruset förstärker den gamla känslan, men jag vet inte om det passar. Uppskattar era kommentarer kring detta! Tack också för ljussättningstipsen.

Micke: Hahaha! Fan va snyggt!

Har inte speciellt mycket erfarenhet när det handlar om blixt vid porträttfoto, utan jag har mest inspirerats av Joe MC Nally. Han har skrivit en bra bok ”The Hot Shoe Diaries – Big Light from Small Flashes” som ger en fin inblick i vad man kan åstadkomma med hjälp av en eller flera blixtar. Denna bok är ingen komplett guide i ämnet utan bör i stället ses som en inspirationskälla… Boken lämpar sig kanske inte heller för nybörjare inom blixtfotografering…

Väntar ivrigt på boken ”Captured By The Light” av Davis A Ziser, som biblioteket lovat beställa hem. Denna boken är ganska ny och lär vara riktigt grym för bröllopsfotografer. Säkerligen bra läsning för andra också…

http://www.amazon.co...y/dp/0321646878

Postad 22 June 2010 - 14:31

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Han har skrivit en bra bok ”The Hot Shoe Diaries – Big Light from Small Flashes” som ger en fin inblick i vad man kan åstadkomma med hjälp av en eller flera blixtar. Denna bok är ingen komplett guide i ämnet utan bör i stället ses som en inspirationskälla… Boken lämpar sig kanske inte heller för nybörjare inom blixtfotografering…

Menar du den med en kille på framsidan som "slungar eld"?, kan man säga.....

Den här alltså: http://www.fotokunge...amp;prodid=3766

Jag har köpt den, och även om den är bra så är det mest inspiration.

Jag skulle vilja ha en bok där man visar exakt hur man satt upp allt och varför man gjort så.

Redigerat av Mikael_R, 22 June 2010 - 14:35.

Postad 22 June 2010 - 14:38

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

• 12974 inlägg
  • 0
Tack vare xray (Klickade på länken, vidare in på nån annan bok, in på recensioner och läste att författaren hade en bra hemsida, googlade på namnet) hittade jag denna fantastiska sida!
http://neilvn.com/ta...phy-techniques/

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.