Postad 11 July 2010 - 19:55
Postad 11 July 2010 - 21:26
Du ska nog inte vara så optimistisk för stabilisering för makro för där funkar den som sämst. Nikon anger att den inte har någon effekt närmare än 1.5m, är det bättre för Canon? Jag har mitt VR på vid makrofoto men kanske gör den bättre "nytta" i av?Jag har ju aldrig varit någon stabilisatorfantast, men jag ser fram emot att få det på nya makrot.... minsta lilla darr där sabbar ju hela bilden
Postad 11 July 2010 - 22:01
Du ska nog inte vara så optimistisk för stabilisering för makro för där funkar den som sämst. Nikon anger att den inte har någon effekt närmare än 1.5m, är det bättre för Canon? Jag har mitt VR på vid makrofoto men kanske gör den bättre "nytta" i av?
Låter märkligt tycker jag. Jag ser då tydligt effekten av stabilisationen vid macro!
Edit: Oj då...kom på att min är inbyggd i huset.....kanske annorlunda då? jag vet inte faktiskt.....
Redigerat av Mikael_R, 11 July 2010 - 22:02.
Postad 12 July 2010 - 06:29
Du ska nog inte vara så optimistisk för stabilisering för makro för där funkar den som sämst. Nikon anger att den inte har någon effekt närmare än 1.5m, är det bättre för Canon? Jag har mitt VR på vid makrofoto men kanske gör den bättre "nytta" i av?
Har nikon något stabbat macro?
Postad 12 July 2010 - 06:49
Har nikon något stabbat macro?
Jorå
https://www.prisjakt...ukt.php?e=88212
https://www.prisjakt...kt.php?e=505258
Postad 12 July 2010 - 09:35
Redigerat av Unregistered124686ac, 12 July 2010 - 09:37.
Postad 12 July 2010 - 10:29
Menar du i längsled (z nedan) har jag svårt att tro det. Jag vill minnas att den nya generationen IS från Canon också tar hänsyn till vinkelförändringar och inte bara translationsrörelser i sensorplanet.Jag gjorde några snabba sökningar och det ser ut som att Canon's makro ska hantera rörelseoskärpa bättre än Nikon's, den lär ha en stabilisering i rörelse mot objektet också, som är bättre stabilisering just anpassat för makrofoto
(Om sensorn är i xy-planet och objektivet i z; rörelser i xy-planet har alltid fixats, men nu även rot-x och rot-y vad jag minns)
Postad 12 July 2010 - 11:07
Source: Petapixel & Squaretrade
Lens Annualized Repair Rate Typical Problems
Sigma 120-300 f2.8 41%Zoom mechanism, calibration, autofocus
Sigma 18-200 OS 37%OS, Autofocus, zoom, barrel separation
Nikon 18-200 OS 31%OS, Autofocus, zoom
Sigma 50-500 31%Zoom mechanism, autofocus
Canon 300 f4 IS 25%IS, autofocus electronics, barrel separation
Tamron 70-200 f2.8 27.5%tight mount (Canon), autofocus
Tokina 12-24 f4 PRO 25%zoom mechanism, autofocus
Nikon 17-55 f2.8 25%Calibration, zoom ring, motor burnout
Canon 50 f1.4 22.5%AF motor
Canon 35 f1.4 22%Calibration, focus mechanicals
Canon 17-55 f2.8 EF-S IS 22%IS failure, AF electronics, ERR99
Canon 10-22 EF-S 17.5%barrel separation, autofocus
Nikon 70-200 f2.8 VR 17%zoom mechanism, manual focus clutch
Nikon 17-35 f2.8 17%calibration, electronics
Nikon 80-400 15%Electronic issues
Canon 85 f1.2 13%Electronic issues
Sigma 30 f1.4 12.3%calibration
Canon 24-70 f2.8 11%Calibration, zoom mechanism
Canon 100-400 IS 11%Zoom tension ring, Err99, calibration
Nikon 14-24 f2.8 10%zoom mechanism
Just because we get asked it a lot, I'll add that the Supertelephoto primes (300 f2.8, 400 f2.8, 500f4, 600 f4 from both Canon and Nikon) are our lowest repair rate lenses. Basically we've only had damage repairs for any of them.
A couple of observations.
- The Sigma 120-400 and 150-500 are no longer on the list because we no longer carry them. Both had failure rates of about 45% while we had them. New batches may be better (ours were all bought early), we don't know.
- The failure rate for the Sigma 120-300 is still high, but much better than it used to be. We think this is because we've changed the way we pack this particular lens. We no longer see the very high failure rate after shipping that we once did.
- The Canon 300 f4 IS has leaped up this list. It was a lens we've never had trouble with in the past. It may be notable that we turned over a large number of copies (6) about the same time last winter and these seem to be the ones having trouble, despite being newer lenses. I have no certain knowledge, but wonder since the problems seem largely electronic, if there was a batch of bad circuit boards or connectors.
- The Tokina 12-24 f4 PRO also climbed up the list only recently. It may be significant that a number of our copies are now 18 months old, particularly since most of the failures seem to involve zoom mechanism mechanicals.
- The Canon 35 f1.4 is probably a bit of an outlier: when we started using a more sensitive tool (Lens Align Pro) for calibration checks we immediately found several copies that needed calibration which raised its repair rate significantly.
- Two lenses: The Canon 50mm f1.2 and the Sigma 100-300 have behaved so well they've dropped below the 10% repair rate cutoff.
General stats:
- More than 10% of the cameras failed before 2 years
- The statistical projection tells that there are/will-be more than 15% failure within 3 years
- Accidents are a major cause for failure: 40% of cameras were broken in such a way
- The more expensive, the more robust
- For SLR cameras, Canon and Nikon go hand-in-hand
Redigerat av professorB, 12 July 2010 - 11:11.
Postad 12 July 2010 - 12:16
De flesta stabiliseringar korrigerar bara för vinkelrörelser, men Canons Hybris IS korrigerar även för vinkelräta rörelser.Menar du i längsled (z nedan) har jag svårt att tro det. Jag vill minnas att den nya generationen IS från Canon också tar hänsyn till vinkelförändringar och inte bara translationsrörelser i sensorplanet.
Canon själva hävdar själv att deras hybris IS ger 4 steg vid normal fotografering och 2 steg vid makro, men tex dpreviews test av Canons makroojektiv gav ca 1 stegs förbättring vid makro. Då är förmodligen Canons hybrid IS klart mer effektiv än andra typer av stabilisering vid makro.
Vinkelrörelser påverkar bilderna lika mycket oavsett förstoringsgrad, medan vinkelräta rörelsers påverkan ökar med förstoringsgraden, så det blir mer rörelse att ta hand om vid makro. Då de flesta stabiliseringar inte korrigerar för vinkelräta rörelser så blir de klart ineffektiva för makro. Har för mig att tex Nikon rekommenderar att VR stängs av för makro.
Postad 12 July 2010 - 12:32
Tar sensorstabiliseringen hand om båda typerna? Jag inbillar mig att jag haft nytta vid macro men inte utvärderat grundligt.
Postad 12 July 2010 - 14:36
Näe, det har bara rörelsesensorer för vinkelrörelser.Tar sensorstabiliseringen hand om båda typerna? Jag inbillar mig att jag haft nytta vid macro men inte utvärderat grundligt.
Pentax K-7 har än en rotationssensor för rotation kring z-axeln, men det är inget som förbättrar för makro. Det är för att tex hålla sensorn rakt om man råkar luta kameran.
Däremot borde det vara rätt enkelt att införa korrektion för linjära rörelser med sensorstabilisering för sensorn rör sig linjärt redan, så det är "bara" sensorerna för linjära rörelser som fattas.
Postad 14 July 2010 - 17:55
Postad 14 July 2010 - 18:44
Åhhhh du din.........Lade äntligen en beställning på ett objektiv tillslut. Gick lite fram och tillbaka vad det skulle bli för något men jag blir nog säkert nöjd
. Ledtråd: slutar på Limi...
Min gissning är Macro 35'an, men jag hoppas på nåt ovanligt som FA 43 eller FA 77
Postad 14 July 2010 - 18:54
Kan ha ett begagnat objektiv och ett BG på gång med + att jag nyss beställde hem en bärbar dator
Redigerat av Ponisch, 14 July 2010 - 20:51.
Postad 14 July 2010 - 19:08
Lade äntligen en beställning på ett objektiv tillslut. Gick lite fram och tillbaka vad det skulle bli för något men jag blir nog säkert nöjd
. Ledtråd: slutar på Limi...
DA 15/4 limited?
Redigerat av RedMarathon, 14 July 2010 - 19:12.
Postad 14 July 2010 - 20:37
De är inte så väldigt ovanliga utan mer exklusiva.DA 15/4 limited?
. Eller "dräparen" FA 31/1.8!
då snackar vi om något ovanligt!!!
Har till och med sett uppgifter om att DA15 har varit ett av Pentax mest sålda "prime" sen den släpptes. FA31 säljer också rätt med tanke på vad det kostar.
Ska man tala om något riktigt ovanligt så finns tex Pentax M 35/1.4 som sägs bara vara sålt i 5 exemplar.
Postad 14 July 2010 - 21:37
Är inte gluggen mer ett museiförmål?
Redigerat av RedMarathon, 14 July 2010 - 21:54.
Postad 14 July 2010 - 22:02
Det är bara ett objektiv för extrema samlare eftersom priserna på så ovanliga objektiv är extremt höga.
Postad 14 July 2010 - 22:08
Finns säkert inga jämförelser???
Postad 14 July 2010 - 22:12
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Pentax enligt Photozone så slår den Pentax egna macroobjektiv vilken erfarenhet har du Fogel?
Postad 14 July 2010 - 22:36
Själv använder jag ett 30 år gammalt manuellt M100/4 och är väldigt nöjd med bilderna.
Skulle jag välja ett nytt makro så skulle det bli Pentax "nya" D-FA 100/2.8 WR, det har klart förbättrad byggkvalitet och vädertätning. Även bildkvalitén är något bättre då då det nya objektivet fått rundade bländarlameller.
Har själv inte testat Pentax 100mm AF makroobjektiv, däremot Tamtons 90mm. Optiskt är det inget fel på Tamrons objektiv, men jag gillar inte byggkvalitén hos Tamrons objektiv. Det är något hos de som gör att de känns väldigt "plastiga".
Postad 14 July 2010 - 23:13
Beställde nyss hem ett objektiv från Cyber, väntar med iver
![]()
Kan ha ett begagnat objektiv och ett BG på gång med + att jag nyss beställde hem en bärbar dator
Vadå för kul...?
Postad 16 July 2010 - 22:08
HahaÅhhhh du din.........
Skall bli spännande att se vilken det blir!
Min gissning är Macro 35'an, men jag hoppas på nåt ovanligt som FA 43 eller FA 77
Mycket klassificerad gissning med 35:an. Har hela tiden varit inställd på att det var den jag skulle skaffa. Men efter en lång kvälls funderande och lite fördelar nackdelar kom jag fram till att det var en annan limited jag skulle ha
Ja det hade ju varit något. Lite över min budget för tillfälletDA 15/4 limited?
. Eller "dräparen" FA 31/1.8!
då snackar vi om något ovanligt!!!
_IGP8189.jpg 218.49K
0 Antal nerladdningar
_IGP8194.jpg 339.24K
0 Antal nerladdningar
_IGP8184.jpg 302.35K
0 Antal nerladdningar
IMAG0020.jpg 330.9K
0 Antal nerladdningarEn DA 40 limited
Redigerat av GroKKen, 16 July 2010 - 22:08.
Postad 19 July 2010 - 19:45
Skulle gärna haft en 70-200 4.0L IS men finns dessvärre endast till Canon...Men tror nog att det smakar ändå
Redigerat av Unregistereddc087bf6, 19 July 2010 - 19:45.
Postad 19 July 2010 - 20:08
Skulle gärna haft en 70-200 4.0L IS men finns dessvärre endast till Canon...
Tycker att det borde finnas ett sådant exemplar från alla tillverkare, ett nytt 70-200/4 vore ju guld värt om man är som jag (inte orkar spara till 10k för ett f/2.8)
Postad 19 July 2010 - 20:17
Borde finnas av alla med FF i kamerautbudet iafTycker att det borde finnas ett sådant exemplar från alla tillverkare, ett nytt 70-200/4 vore ju guld värt om man är som jag (inte orkar spara till 10k för ett f/2.8)
Postad 19 July 2010 - 20:19
http://www.cyberphot...article=T70200S
Postad 19 July 2010 - 20:22
Postad 19 July 2010 - 20:30
Hoppas du blir nöjd med gluggen GroKKen. Själv är jag allergisk mot alldeles för små gluggar på kameran. Blir sån obalans tycker jag. Gillar inte att använda mitt Minolta 50mm f/1.7 just för att det inte finns något att hålla i...
Då kommer du gilla mitt framöver inkommande objektiv tror jag.. På A850 lär det bli redigt mycket att hålla i..
Postad 19 July 2010 - 20:39
Af hängde inte med och jag tyckte den var rätt kontrastfattig - iallafall det exemplar jag fick och provade med en 40D och en 5D mk2
Postad 19 July 2010 - 21:20
Redigerat av mayro, 19 July 2010 - 21:24.
Postad 19 July 2010 - 21:59
Det är ju fattningen som är annorlunda i princip.
Postad 19 July 2010 - 22:19
Postad 19 July 2010 - 23:40
Och bild-prestandan är rakt inget någon kan klaga på.. Och det var väl detta som Cyber påvisar med sin jämförelse där Canonobjektivet får smisk enligt dom..
Hur som helst. Jag riktade mig till Ponsch som suktade efter ett likande Canonobjektivet utan lägga 10 papp..... Därför visar jag på att där finns billigare lösningar som ger honom ett fint telezoom för billigare peng..
Postad 20 July 2010 - 08:29
Man år ju okcså räkna på det sättet att om du t ex köper ett NIkon för 21 000kr vad får du då tillbaks om du säljer objektivet om 10år? Vad får du tillbaks om du säljer tamronet om 10år? Jag gissar att NIkonet då är ganska billigt :-). Det kan löna sig att spara ihop till det dyra objektivet i längden.
Postad 20 July 2010 - 08:42
Sony är inte samma sak som Canon. Så tala för det du testat på. Och inte för alla märken är mitt tips...
Det är ju inte så att de tillverkar fyra olika optiker - en för varje tillverkare som skiljer radikalt i prestanda och funktion... Som jag sa innan - det är samma glugg optiskt.
Postad 20 July 2010 - 08:50
Enligt Cyberphoto så behöver du inte lägga 10 loppor.. Räcker med 8...Men då medföljer full garanti.......
Menade mest just ett f/4-objektiv, något i stil med
Postad 20 July 2010 - 08:54
Jag gissar på att Nikons objektiv kommer ha tappat fler tusenlappar än Tamrons objektiv, men procentuellt har Nikons objektiv tappat mindre.Canons (nya)version kostar iofs 26 000kr ;-). Gissar att den ny rockar brallorna av Tamronet så som Nikons version gör.
Man år ju okcså räkna på det sättet att om du t ex köper ett NIkon för 21 000kr vad får du då tillbaks om du säljer objektivet om 10år? Vad får du tillbaks om du säljer tamronet om 10år? Jag gissar att NIkonet då är ganska billigt :-). Det kan löna sig att spara ihop till det dyra objektivet i längden.
När det är så här stora prisskillnader så är det svårt att få det dyrare objektivet att bli billigare i längden.
Postad 20 July 2010 - 09:02
Känslig sak detta tydligen att man påvisar att Ponisch till sin Sony kan faktiskt hitta väl så bra objektiv för mindre än 10000 kr.... Till och med nytt.. Och bllligare ändå beg..
Men ok.. Ett rätt nytt beggat Tamron man köper idag och har i ett antal år tappar man väl kanske ingenting på alls.... Ett nytt tappar man 3 sådana tusingar på. Och det är om så det säljs idag eller om tio år... Så drar man den ekvationen så skall man i stort sett få nypris för ett dyrt Canikon då som beg... Jaja... Sådana relativt hypotetiska frågor är ointresanta egentligen..
Men ok..
Efter nex Intåg så säger jag som så här.. Ingen vet ens hur kamerorna ser ut om tio år.. Dessa stora heffaklumpar kanske är utbytta mot NEX eller liknande kameror från andra tillverkare... Och marknaden är fylld med beg stora tunga kameror samt objektiv som folk säljer av efter dom legat i hyllan bara därför dom lessnat släpa med sig grejerna..Och småkamerorna ändå tar bilderna folk vill ha.. Och eftersom Canikonsystemen äro många ute i stugorna så är det ju troligt många på marknaden. Vilket alltid betyder priserna sjunker rasande fort... Så fungerar ju en marknad i verkligheten som alla vet.
Detta är en exakt lika hypotetisk men trotts allt mer realistisk tanke detta tror jag såsom att man med någon slags garanti skulle få tillbaks nypris för ett Canikonobjektiv med då gammalmodig stabilisering..
Men som sagt. Jag enbart påtalade att Ponisch kan finna bra objektiv så har prestandan bildmässigt under 10 papp..
Thats it liksom..
Postad 20 July 2010 - 09:08
Postad 20 July 2010 - 09:09
Så kommer det mycket väl att vara. Det finns många som köper systemkameror bara för att det är billigt idag och de är prylkåtaEfter nex Intåg så säger jag som så här.. Ingen vet ens hur kamerorna ser ut om tio år.. Dessa stora heffaklumpar kanske är utbytta mot NEX eller liknande kameror från andra tillverkare... Och marknaden är fylld med beg stora tunga kameror samt objektiv som folk säljer av efter dom legat i hyllan bara därför dom lessnat släpa med sig grejerna..
Själv vill jag gärna ha en stor tung kamera. Utan batterigrepp tycker jag alla känns som leksaker typ. Så jag ser fram emot dagen jag kan shoppa loss billigt
Postad 20 July 2010 - 09:15
Tamronobjektivet verkar inte alls dumt, skulle gärna vilja testa det nån gång.
Så kommer det mycket väl att vara. Det finns många som köper systemkameror bara för att det är billigt idag och de är prylkåta
Själv vill jag gärna ha en stor tung kamera. Utan batterigrepp tycker jag alla känns som leksaker typ. Så jag ser fram emot dagen jag kan shoppa loss billigt
Kan hålla med att de flesta känns som leksaker, tycker jag gäller många objektiv också för den delen. Men min D700 där behövs det inget BG för att få känslan av kvalité
Postad 20 July 2010 - 10:00
Jag kan rapportera lite för dig hur ett sådant fungerar på min FF A850 inom kort... Får förhoppningsvis hem ett sådant till helgen för testa lite.. Och är vädret ok och jag kan få stora Dottern att byta av mig med passa Lena här hemma som behöver 24/dygnet / 7 dagar vecka uppsikt och hjälp så skall jag åka till Sölvesborg och prova på samma ställe där jag fotade lite fågel med mitt 70-300 G SSM på A550ín.... En kille från fotosidan som såg en eller flera av fågelbilderna frågade med glimten i ögat om jag lånat en Canon 7D.
Däremot tror jag inte (?) att A850 med Tamronet kommer bli lika piggt och raskt som A550 med G SSM objektivet var..
Men det återstår att se..
I värsta fall så blir det att fota hemmavid som vanligt..Tjatigt? Japp..! Absolut.. Men ni / du får se det som så att även om vyerna och foto-objekten är domsamma så är det hela tiden oftast med olika omväxlande utrustning ..
Det blir som att byta hifiutrustning i samma rum. Rummet är detsamma. ljudet mm kanske blir olika..
Och hur det än är så lär det bli "nått att hålla i"
Postad 20 July 2010 - 10:23
Även om nu Sony skulle släppa ett f/4 så skulle säkert prislappen hamna på ~10k (eftersom deras f/2.8 kostar långt över 15k i Sverige)...
Summering - jag tror det finns behov av ett 70-200/4 till varje märke då de flesta varienter av 70-200/2.8 kostar runt ~10k.
Har A550 en sensor "anpassad" för f/2.8 såsom A700/850/900 har?Däremot tror jag inte (?) att A850 med Tamronet kommer bli lika piggt och raskt som A550 med G SSM objektivet var..
Redigerat av Ponisch, 20 July 2010 - 10:25.
Postad 20 July 2010 - 17:06
Det jag främst menade med mitt "första" inlägg var att det nästan skulle behövas ett 70-200/4 till varje objektivfattning, då också från originaltillverkaren.
Även om nu Sony skulle släppa ett f/4 så skulle säkert prislappen hamna på ~10k (eftersom deras f/2.8 kostar långt över 15k i Sverige)...
Summering - jag tror det finns behov av ett 70-200/4 till varje märke då de flesta varienter av 70-200/2.8 kostar runt ~10k.
Har A550 en sensor "anpassad" för f/2.8 såsom A700/850/900 har?
Inte bara priset som är viktigt enligt mig, även vikten! Jag har då ingen lust att släpa omkring på ett tele som väger 1,7kg istället för tex Canons 70-200 4.0L is som väger typ 700g. Så hoppas innerligt att Nikon släpper något liknande inom en inte allt för avlägsen framtid.
Postad 20 July 2010 - 17:46
Hinner du dock kolla av korten du tar och ta om dem så är gluggen helt okej. Lite kontrastökning i lightroom och så är man hemma. Tur att man har Canon så det finns alternativ - och jag är helt säker på at nikon kommer med en liknande snart då många köper entusiastkameror och kompletterar dessa med en billig glugg i L-serien typ 70-200/2.8 och 17-40/4
Postad 20 July 2010 - 18:33
Hoppas du blir nöjd med gluggen GroKKen. Själv är jag allergisk mot alldeles för små gluggar på kameran. Blir sån obalans tycker jag. Gillar inte att använda mitt Minolta 50mm f/1.7 just för att det inte finns något att hålla i...
Det lilla jag han fota med den innan jag skicka den på service igår så tyckte jag det kändes naturligt att fota med den. Är van vid litet fast objektiv då mitt Ricoh 50mm är en pannkaksmodell det också. Ska kommentera lite mer utförligt när jag får tilbaka den och kameran
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
10 bilder
640 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?