Vinyltillbehör
4965 svar till detta ämne
Postad 29 July 2010 - 12:18
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Jag slänger ut en fråga på chans: någon som vet hur Rotels inbyggda Riaa står sig?
Hade för några år sedan en Rotel RA-04 och jag tyckte inte att den NAD PP2 jag då ägde egentligen var bättre än det inbyggda steget i Roteln (dvs ingen hörbar skillnad), vilket slutade med att jag sålde NAD-steget. Så jämfört med de allra billigaste RIAA-stegen står sig Rotels inbyggda steg nog hyfsat bra. Men lägger man på någon tusenlapp till på RIAA-steget börjar man faktiskt förstå vilken betydelse de har!
Postad 29 July 2010 - 12:43
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Jo nog är det så, WW. Men jag tycker att om man vill prova på om
vinyl är nåt att ha och om man en gammal tvåkanalstrotjänare så
räcker det långt.
Om man har eller hittar nåt som var i övre delen av sortimentet hos
någon av dom japanska jättarna, så är sannolikheten stor att phono-
delen är påkostat. Ett bra tecken är att det finns valmöjlighet för MC.
Finns även olika gain/kapistans lägen: ännu bättre
Jag är på jakt efter Luxman försteg/integrerad runt skiftet 70/80.
Erkänt bra riaa och bra att ha dels till digitaltrummorna och om Riaasteget
skulle kasta in handduken igen. (Att ha prylar på reparation är frustrerande).
Redigerat av Bongo_Mongo, 29 July 2010 - 12:45.
Postad 29 July 2010 - 12:44
egoBen
-
egoBen
-
Lärjunge
-
-
445 inlägg
Hade för några år sedan en Rotel RA-04 och jag tyckte inte att den NAD PP2 jag då ägde egentligen var bättre än det inbyggda steget i Roteln (dvs ingen hörbar skillnad), vilket slutade med att jag sålde NAD-steget. Så jämfört med de allra billigaste RIAA-stegen står sig Rotels inbyggda steg nog hyfsat bra. Men lägger man på någon tusenlapp till på RIAA-steget börjar man faktiskt förstå vilken betydelse de har!
Tack för det svaret! Tror jag nöjer mig så länge vad jag har nu, men i framtiden vet man aldrig var som händer.
Postad 29 July 2010 - 19:08
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Ett nytt riaa har kommit i hus her, Asr mini basis exlusive mkll. Detta er mitt tredje Asr riaa tidl mini basis mkl/mkll
Men denna mini basis exlusive ska vara mer besläktad med storebror Basis Exlusive.
Postad 30 July 2010 - 08:19
nr1_jag
-
nr1_jag
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Tack för det svaret! Tror jag nöjer mig så länge vad jag har nu, men i framtiden vet man aldrig var som händer.
JAg kan också ge ett liknande svar; hade Rotel RA-1520 (senaste integrerade modellen) och visst hade den ett helt ok inbyggt RIAA, men jämfört med ett RIAA från Pro-ject i 2000kr klassen så märktes det en tydlig skillnad. Dock kan du leva länge med det inbyggda RIAA i Roteln, är du ny inom vinylvärlden skulle jag inte tycka det vore akut. Vänta istället ett tag för att se om ditt intresse för vinyl håller i sig, är det kvar efter 1 år eller mer så är det ju bara positivt om du kan uppgradera, då får du nytt ljud i alla dina skivor =)
Postad 30 July 2010 - 13:32
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
JAg kan också ge ett liknande svar; hade Rotel RA-1520 (senaste integrerade modellen) och visst hade den ett helt ok inbyggt RIAA, men jämfört med ett RIAA från Pro-ject i 2000kr klassen så märktes det en tydlig skillnad.
Intressant! Jag har en Rotel RC03 och RIAA-steget i den piskade Project Phonobox mk1 ordentligt här hemma....(Via Linn Basik/Akito/AT95E). Men jag har funderat på hur mycket skillnad det skulle bli om man lånade hem ett bättre riaa..typ MF X-LPS... Men först ska det bli en bättre PU tror jag..... typ 2M Blue, Goldring 2300 eller kanske ska man våga sig på en MC....?
Postad 30 July 2010 - 13:43
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Intressant! Jag har en Rotel RC03 och RIAA-steget i den piskade Project Phonobox mk1 ordentligt här hemma....(Via Linn Basik/Akito/AT95E). Men jag har funderat på hur mycket skillnad det skulle bli om man lånade hem ett bättre riaa..typ MF X-LPS... Men först ska det bli en bättre PU tror jag..... typ 2M Blue, Goldring 2300 eller kanske ska man våga sig på en MC....?
Jag bytte från AT-95E till 2M Blue och precis ALLT blev bättre. Så det är en av många vägar du kan vandra! Ny puppa och t.ex RIAA:t från MF skulle göra en stoooor skillnad tippar jag! Goldring 2300 och 2M Blue har dock en ganska stor skillnad i karaktär, så där finns något att fundera på innan man väljer. Beror på vad man gillar! 2M Blue är lite mer åt det slanka hållet och Goldring mer åt det fylliga hållet. 2M Blue föll dock mig mer i smaken plus att den är busenkel att montera på Rega arm! Goldring i Rega-arm innebär med stor sannolikhet att armen måste höjas med hjälp av brickor. Fick göra det med min gamla P2:a. Nu har ju du ingen Rega arm så du kanske slipper det problemet...
Redigerat av Unregistered7b85be38, 30 July 2010 - 13:45.
Postad 31 July 2010 - 08:14
nr1_jag
-
nr1_jag
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Jag bytte från AT-95E till 2M Blue och precis ALLT blev bättre. Så det är en av många vägar du kan vandra!
Ny puppa och t.ex RIAA:t från MF skulle göra en stoooor skillnad tippar jag!
Goldring 2300 och 2M Blue har dock en ganska stor skillnad i karaktär, så där finns något att fundera på innan man väljer. Beror på vad man gillar! 2M Blue är lite mer åt det slanka hållet och Goldring mer åt det fylliga hållet. 2M Blue föll dock mig mer i smaken plus att den är busenkel att montera på Rega arm! Goldring i Rega-arm innebär med stor sannolikhet att armen måste höjas med hjälp av brickor. Fick göra det med min gamla P2:a. Nu har ju du ingen Rega arm så du kanske slipper det problemet... 
Hehe, ja det är roligt att det kan skilja så mkt i upplevelse! JAg hade Rotel RA-1502 samt RIAA; pro-ject phonobox SE och tyckte att ljudet blev fylligare med mer pondus.Som vanligt kan man dock ifrågasätta hur många kronor en uppgradering är värd, många ggr upplevs ju prislappen påverka ljudet mkt positivt  Jag bytte senare till puppan Goldring 2300, gillar dess återproduktion av ljudet! Innan dess hade jag en Grado black/gold och det blev en stor skillnad. Detta som är så kul med vinylriggen, att man kan byta en del i kedjan och sedan få en rätt stor skilnad i ljudet! Inte bara förstärkare och högtalare som gör skillnad =)
Postad 31 July 2010 - 08:49
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Hehe, ja det är roligt att det kan skilja så mkt i upplevelse! JAg hade Rotel RA-1502 samt RIAA; pro-ject phonobox SE och tyckte att ljudet blev fylligare med mer pondus.Som vanligt kan man dock ifrågasätta hur många kronor en uppgradering är värd, många ggr upplevs ju prislappen påverka ljudet mkt positivt Jag bytte senare till puppan Goldring 2300, gillar dess återproduktion av ljudet! Innan dess hade jag en Grado black/gold och det blev en stor skillnad.
Detta som är så kul med vinylriggen, att man kan byta en del i kedjan och sedan få en rätt stor skilnad i ljudet! Inte bara förstärkare och högtalare som gör skillnad =)
Phono Box SE är ju dock ett steg upp från Projects billigaste RIAA så där hör man nog skillnad. Man borde ju det i alla fall...  Jag har en Phono Box SE II som jag är väldigt nöjd med. Jag har funderat på ett RIAA med rör i framtiden. Har rör i min cd-spelare och jag gillar den karaktär det tillför. Även om nu många skulle hävda att det låter mindre korrekt...
Redigerat av Unregistered7b85be38, 31 July 2010 - 08:50.
Postad 31 July 2010 - 11:13
egoBen
-
egoBen
-
Lärjunge
-
-
445 inlägg
Phono Box SE är ju dock ett steg upp från Projects billigaste RIAA så där hör man nog skillnad. Man borde ju det i alla fall... Jag har en Phono Box SE II som jag är väldigt nöjd med. Jag har funderat på ett RIAA med rör i framtiden. Har rör i min cd-spelare och jag gillar den karaktär det tillför. Även om nu många skulle hävda att det låter mindre korrekt... 
På vilket sätt tror du ett RIAA med rör förändrar ljudkaraktären? Jag är även nyfiken på hur din cd-spelare uppför sig annorlunda mot andra cd-spelare utan rör. Detta är kanske frågor som bör besvaras med ljudinlägg. :-)
Postad 31 July 2010 - 12:28
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
På vilket sätt tror du ett RIAA med rör förändrar ljudkaraktären? Jag är även nyfiken på hur din cd-spelare uppför sig annorlunda mot andra cd-spelare utan rör. Detta är kanske frågor som bör besvaras med ljudinlägg. :-)
Jag har ingen aning om hur rör i ett RIAA skulle förändra karaktären (har aldrig ägt/lyssnat på ett sådant), men jag skulle gärna undersöka den saken vidare någon gång i framtiden. Min cd-spelare har däremot den fördelen att den har två helt skilda utgångar, vilket gör att jag kan ändra fram och tillbaka beroende på vad jag känner för att lyssna på. Vanliga analoga RCA utgångar som använder sig av rör i utgångsstegen, samt balanserade XLR utgångar där signalen ej passerar rören. Det är en väldigt tydlig karaktärsskillnad på de olika utgångarna, mer än vad jag trodde innan jag köpte spelaren. Rör-utgångarna ger ljudet en rejäl dos extra kropp och fyllighet, man kanske kan kalla det extra värme om man vill. Ett ljud som vid längre lyssningspass är mer behagligt för öronen har jag märkt. Å andra sidan ger XLR utgångarna lite mer tydliga detaljer, mindre avrullat om man så vill, men samtidigt låter det betydligt slankare. Jag kör till 99 % med rörutgångarna men jag har märkt att till energisk musik, t.ex. hårdrock, kan det vara bra att byta ibland eftersom det känns som att det blir lite mer drag/klös i musiken. Rören kan ge hårdrock en lite snäll och avrullad touch vilket kanske inte alltid är meningen! Sen vågar jag förstås inte säga att all karaktärsskillnad till 100 % beror på rören. Jag har nämligen inga balanserade ingångar på förstärkaren så jag använder en adapter till samma signalkablar. Sen är jag definitivt en novis vad gäller rör i allmänhet också. Min rör-hybrid cd är egentligen det enda jag själv ägt i rör-väg.  Nu blev det här ju väldigt mycket OT eftersom det blev en massa cd-prat i mitt inlägg. Men summan av kardemumman är i alla fall att denna cd-spelare är den första cd-spelare jag varit helt nöjd med. Den ger via rör-utgångarna ett ljud som påminner mer om hur min vinylspelare låter än hur andra cd-spelare jag ägt låtit... Därför är jag ju förstås rätt nöjd!
Redigerat av Unregistered7b85be38, 31 July 2010 - 12:34.
Postad 31 July 2010 - 14:28
egoBen
-
egoBen
-
Lärjunge
-
-
445 inlägg
Tack och bock för det svaret, nu diskuterar vi vinyl här igen! Du har ju såklart koll redan, men kanske den här skulle vara värd att prova för dig: ProJect Tubebox II: http://www.ljudmakar..._id=1198&menu=1
Redigerat av egoBen, 31 July 2010 - 14:47.
Postad 31 July 2010 - 14:36
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Tack och bock för det svaren, nu diskuterar vi vinyl här igen!
Du har ju såklart koll redan, men kanske den här skulle vara värd att prova för dig: ProJect Tubebox II: http://www.ljudmakar..._id=1198&menu=1
Det är ett av stegen som redan finns på intresse-listan!  Finns det någon här som har/har haft ett rör RIAA? Skulle vara kul att höra lite intryck!
Redigerat av Unregistered7b85be38, 31 July 2010 - 14:37.
Postad 02 August 2010 - 16:53
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Det känns som tråden tillfälligt tacklat av...Jag har haft stor nytta av min Knosti skivtvätt. Jag har använt både sterilt vatten samt destillerat vatten vid mina blandningar. Men i förrgår när jag köpte destillerat vatten var det på Kronans Droghandel. Men frågan kvarstår: - Var kan man köpa isopropylalkohol till mer förmånliga priser? 100 ml på Apoteket kostar 56:- och det är för mycket pengar. Kan man inte köpa större flaskor någonstans? Störst skillnad på skivor har dock varit äldre vinyl, som mitt Joni Mitchell original "Blue" som jag knappt ville spela innan rengöring, den bara brusade och knastrade. Efter rengöring har dock skillnaden varit enorm. En av de få nackdelar med Knostins rengöring är att delar av den frigjorda smutsen lossnar under den fösta spelningen. Smutsen sätter sig på nålens topp, och man ser att det är inte bara är damm. Jag antar att jag kommer att behöva köpa en nålrengörare framöver.
IMG_1505.jpg 215.88K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 05 August 2010 - 07:22.
Postad 05 August 2010 - 08:58
isopaistiainen
-
isopaistiainen
-
Amatör
-
-
85 inlägg
god morgon, god morgon!
Det var ett tag sen jag petade in ett inlägg här, men känner jag att det är dags att be lite om allas expertis ännu en gång!
Det är som så att nu i veckan så gick jag över 100-strecket med skivor, så jag tänkte fira lite med att köpa mig en ny puppa! Jag har hittat ett par som jag av någon anledning snöat in mig på då de båda två kostar 800 och går i linje med min spelare vad gäller vintage-het (underbart att hitta på egna ord emellanåt!).
Spelaren är AKAI AP-002 och just nu sitter det en Ortofon OM5E på
De puppor jag velar mellan är:
Ortofon VMS 20 E MK II eller Empire 4000 D/I
Vilken av dessa är att föredra och varför? Eller borde jag satsa på något nyare i stil med Ortofon 2M RED eller Grado Red?
Annars vill jag bara påpeka att denna tråd är underbar, även om man inte riktigt förstår sig på allt som sägs så är man alltid lika förväntansfull när nästa inlägg kommer. I väntan på dessa nya inlägg har även jag börjat börjat leta efter en Knosti, har inte riktigt koll på prisläget på en sån, är 662 kronor från Svalanders ett bra pris eller finns den att få tag på billigare?
Ha en fin dag alla!
Postad 08 August 2010 - 17:32
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Kolla om "Vinylbutiken" säljer Knosti.Annars blir det Svalanders som säljer dessa, men jag är själv mycket nöjd med resultatet. Kolla gärna in Goldrings instegspuppor, själv äger jag en Goldring 2200 som är mycket bra. Även Ortofon 2M Blue är mycket bra.
Postad 08 August 2010 - 20:01
Bolstersork
-
Bolstersork
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Det är ett av stegen som redan finns på intresse-listan! 
Finns det någon här som har/har haft ett rör RIAA? Skulle vara kul att höra lite intryck!
Jag har ett Tube Box SEII som jag är väldigt nöjd med. Det sitter 2 st. 12AX7-rör som ju finns i ett otal varianter från massor av tillverkare så det finns alla möjligheter att experimentera sig fram till sitt favoritljud. Från fabriken sitter det Tung-Sol som jag först bytte till Sovtek12AX7LPS gold pin, och senare till ett par NOS Sylvania 7025. De sistnämnda gjorde RIAA:t om möjligt ännu mer musikaliskt och fylligt.
Postad 09 August 2010 - 12:54
Bjrn
-
Bjrn
-
Rookie
-
5 inlägg
Har gått och funderat på att skaffa en skivspelare ganska länge nu, inte för att jag har en vinylsamling utan mer för att jag lyssnar mycket på musik och finner något "meditativt" med att lyssna på vinyl.
Så låt säga att jag har runt 4k att handla för, vad skulle ni rekomendera för spelare samt riia-steg?
Jag har kikat en del på rega p1/p2 och pro-ject rpm 1.3, har fastnat litegrann för designen på pro-ject spelaren.
/ Björn
Postad 09 August 2010 - 15:25
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Och nu ska även jag ta tag i min svarv.. (Nad c552)
Har idag en Ortofon OM5 pu.
Denna ska jag byta mot en Ortofon 2M Blue. Hört mycket gott om den. Vad kan jag förvänta mig genom ett pu-byte?
Är det något jag behöver tänka på? Kommer jag behöva höjja armen tex?
Postad 09 August 2010 - 21:37
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Har idag en Ortofon OM5 pu. Denna ska jag byta mot en Ortofon 2M Blue. Hört mycket gott om den. Vad kan jag förvänta mig genom ett pu-byte? Är det något jag behöver tänka på? Kommer jag behöva höjja armen tex? Jag tror att vi har ungefär samma vinylspelare.Men jag tror att din NAD spelare egentligen är en Rega P1, största skillnaden mellan din P1 och min P2 är tonarmen. Men P2:an har en motor som vibrerar mindre samt en tjockare skivtallrick. Jag vet inte hur hög Ortofons puppa är, men kanske kommer du behöva justera tonarms-liften. Min Goldring 2200 var så pass hög så att även när puppan var upphöjd räckte det knappt; nålen låg för nära skivan även i upphöjt läge. Jag har lyssnat på Blue vid ett tillfälle, men inte ställt den enskilt i relation till någonting annat. Det är så många andra faktorer i kedjan: förstärkare, riaa, spelare osv. Men när jag lyssnade på en Blue så satt den på en Nottingham Analouge Interspace - ljudet var mjukt, dynamiskt och väldigt behagligt att lyssna till. Men jag har även hört OM 5 och den har aldrig gjort ett vidare intryck på mig, jag tror att du kommer att få stora skillnader med Blue tillsammans med ett bra RIAA.
Redigerat av Glidtassen, 09 August 2010 - 21:46.
Postad 09 August 2010 - 22:10
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
@Glidtassen
Först och främst tack till dig som tar dig tid, gillar att bolla med dig. Man får bra och informativa svar samt att det känns som du vet vad du pratar om.
Men tonarmen höjer jag med distanser va? Om jag skulle bli tvungen till det, typ vanliga brickor?
Och att byta puppa själv borde inte vara några problem eller?
2 skruvar bort för att lossa den gamla, i med den nya och koppla in.
För stunden tycker jag att min vinylsvarv (pu) låter ok, lite o-engagerad på något vis, platt är nog ordet jag letar efter. Det var dock denna som gjorde att priset på svarven sjönk något.
Resten av spelaren håller ärligt talat en bra standard.
Och du har helt rätt, nad c552 bygger (eller total rip-off) på Rega p1.
Men nu känner jag att det är dags att göra något åt detta. Och jag tänker börja med pu. Mitt nad pp2 får hänga kvar ett tag.
/Joel
Postad 09 August 2010 - 22:13
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Fail error.. suck
Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 09 August 2010 - 22:14.
Postad 10 August 2010 - 07:40
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
@Glidtassen
Först och främst tack till dig som tar dig tid, gillar att bolla med dig. Man får bra och informativa svar samt att det känns som du vet vad du pratar om.
Men tonarmen höjer jag med distanser va? Om jag skulle bli tvungen till det, typ vanliga brickor? Och att byta puppa själv borde inte vara några problem eller? 2 skruvar bort för att lossa den gamla, i med den nya och koppla in. För stunden tycker jag att min vinylsvarv (pu) låter ok, lite o-engagerad på något vis, platt är nog ordet jag letar efter. Det var dock denna som gjorde att priset på svarven sjönk något. Resten av spelaren håller ärligt talat en bra standard. Och du har helt rätt, nad c552 bygger (eller total rip-off) på Rega p1.
Men nu känner jag att det är dags att göra något åt detta. Och jag tänker börja med pu. Mitt nad pp2 får hänga kvar ett tag.
/Joel
Att byta puppa Efter vad jag förstått så använder man brickor för att höja tonarmen i relation till skivtallriken. Du får införskaffa en 2M Blue och pröva först. Att byta puppa är enkelt, men det kan ta en stund. Du får med dig ett schema över kopplingarna tillsammans med din nya puppa, eller en liten lapp som markerar left/right osv för kablarna. Med din NAD C552 gissar jag att du även fick med dig en protractor. Denna är avsedd för att justera puppans läge på tonarmen så att nålen spårar korrekt. Vid byte av puppa så får du se till att förstärkaren är avstängd. Använd dig av en pincett eller en finare tång och lossa försiktigt metall-klipsen från din gamla puppa, det är bara att dra av dem försiktigt. Men se bara till att vara stadig på handen och inte dra direkt i kablarna. Fäst sedan din nya puppa på armen, vänta med att skruva åt den tills du har hittat rätt läge för nålen med hjälp av din protractor. Via Svalander.se så får du tips om nåltryck och anti-skating som har hjälpt mig mycket. Din nya puppa kommer att ha några dagars inspelningstid innan den mjuknar. Min Goldring lät väldigt hårt och vasst första dagarna, men det gick sedan över. Beroende på vad jag har för prioriteringar i höst så kanske inte en ny spelare är uteslutet för min del. Men jag har varit anställd inom vården i sommar bara för att dryga ut kassan till min sista termin på skolan börjar igen. Det har nog varit ett av de mest krävande och tråkigaste arbeten jag gjort på flera år. Jag vet inte om det är värt att jaga det felande kapitalet för en ny svarv, vi får se vad som händer på jobb fronten. Kram Tassen Använd dock inte denna bild som jag bifogar, den är inte skala enlig.
Untitled_2.jpg 66.42K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 10 August 2010 - 07:48.
Postad 10 August 2010 - 09:04
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Har gått och funderat på att skaffa en skivspelare ganska länge nu, inte för att jag har en vinylsamling utan mer för att jag lyssnar mycket på musik och finner något "meditativt" med att lyssna på vinyl.
Så låt säga att jag har runt 4k att handla för, vad skulle ni rekomendera för spelare samt riia-steg?
Jag har kikat en del på rega p1/p2 och pro-ject rpm 1.3, har fastnat litegrann för designen på pro-ject spelaren.
/ Björn
Pro-Ject RPM 1.3 är en bra spelare. Gillar du designen på den så tycker jag att du kan spinna vidare på det spåret. Den levereras väl oftast med en Ortofon 2M Red? Vill man sedan uppgradera är det väldigt enkelt att byta nål till en 2M Blue! Om du går på Rega tycker jag att du ska välja en P2. Det är en klart bättre spelare än P1! Däremot följer det ju inte med en pick-up till Rega, så det blir lite dyrare i slutändan... Förslag på RIAA till bra priser:
Postad 11 August 2010 - 22:20
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Har idag en Ortofon OM5 pu. Denna ska jag byta mot en Ortofon 2M Blue. Hört mycket gott om den. Vad kan jag förvänta mig genom ett pu-byte? Är det något jag behöver tänka på? Kommer jag behöva höjja armen tex?
Hej Sikkfisk! Glidtassen har redan utmärkt beskrivit hur att justera in en ny PU. Vill dock komplettera. Teoretiskt, tror jag, att en enkel medskickad protractor kan räcka. Men i praktiken blir det svårt att få nålen att vandra så nära idealet swom möjligt. Att få en vanlig tonaarm att gå helt rätt är omöjligt. Se nedanstående bild. Den raka linjen beskriver hur gravyrnålen gick. Den böjda linjen beskriver hur en 12 tumsarm kan spåra.
lp02.jpg 23.13K
1 Antal nerladdningarDe allra flesta av oss har en kortare tonarm än 12 tum så vi får en ytterliga krökning. På bilden nedan är det en skivspelare med en normal tonarm plus en 12-tummare.
IMG_6117.jpg 128.59K
0 Antal nerladdningarJag tror att det i praktiken är enklare att få en korrekt inställning med exempelvis en Baerwald protractror. Kan verka mera kompicerad men den har några kontrollpunket där man skall sätta nålen. Tror att det blir mindre mätfel.Alla som säljer skivspelare borde ha en utrustning såsom nålvåg och olika protractor att låna ut. Fick igår några ett hurndratal skivor igår efter en död äldre man. Tyvärr ingen blues eller jazz .Lämnade in en del på Erikshjälpen idag. En del kommer jag att behålla.Men efter att ha lyssnat på Monica Zettterlund är jag åter igen övertygad om vilken ljudkvalité som vinyl kan åstadkomma
Redigerat av Kronkan, 11 August 2010 - 22:24.
Postad 11 August 2010 - 23:33
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Men efter att ha lyssnat på Monica Zettterlund är jag åter igen övertygad om vilken ljudkvalité som vinyl kan åstadkomma
[/quote]
Tjena Kronkan
Kul att du tyckte Varsamt med Monica var en bra skiva för då är vi två
Postad 12 August 2010 - 08:32
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag tog hem denna Rega Baerwald alignment protractor v.2Men det står att den endast skall användas om man har det exakta avståndet på sin Rega, gissar att det handlar om tonarmens placering i relation till tallriken? Jag laddade ned denna som en PDF och kommer att skriva ut den på ett lite tjockare papper. Jag kollar över priser på en Rega P5 i granntråden just nu, och jag håller på att bestämma mig inför hösten och hur jag vill göra. Men om jag skall lägga pengarna kommer jag att skaffa mig bättre mätutrustning för kalibrering av skivspelare.
Postad 12 August 2010 - 10:58
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Jag tog hem denna
Rega Baerwald alignment protractor v.2
Men det står att den endast skall användas om man har det exakta avståndet på sin Rega, gissar att det handlar om tonarmens placering i relation till tallriken? Jag laddade ned denna som en PDF och kommer att skriva ut den på ett lite tjockare papper. Jag kollar över priser på en Rega P5 i granntråden just nu, och jag håller på att bestämma mig inför hösten och hur jag vill göra. Men om jag skall lägga pengarna kommer jag att skaffa mig bättre mätutrustning för kalibrering av skivspelare.
Hej glidtassen! JAS 74 kan säkert bättre än mig hur en tonarm skall fästas på skivspelaren. Men tonarmsfästets mitt skall vara på ett visst avstånd från skivtallrikens mitt. Rätta mig om jag har fel. Man får dock förutsätta att en fabriksmonterad arm sitter rätt. Finns det någon med annan erfarenhet? Så om du laddat ner Baerwalds protractor tycket jag att du skall använda den. Sitter tonarmen fel i förhållande till skivan kommer alla protractors visa onödigt stor fel i förhållande till nålens idelabana över skivan. Det är endast en tangentialarm som går rakt. Jas! Roligt att du också gillar Monia Z. Har i våras lyssnat på henne fast på cd. Kan nu göra en jämförelse mellan cd och vinyl genom att jag turligt fick "Varsamt". Sugen på att prova ett rörmonoslutsteg hemma. Har nu för första gången en liten samling av dansbandsvinyl. Gick igenom den fådda samlingen och sparade 15 st typiska dansbandsvinyl genom att tillsammans med mitt popsnöre titta på omslagen. Lite kult. En på jobbet har gått igenom vad hon ville ha. Resten blir till Erikshjälpen. För bedömmer saluvärdet av resterande James Last m.m som ringa.
Postad 13 August 2010 - 15:00
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Dagens fynd i postlådan. Man blir alltid lika glad av en ny platta med Iron Maiden. Även om man vet att den med all säkerhet inte når upp till samma nivå som deras tidigare verk.
Redigerat av Unregistered7b85be38, 14 August 2010 - 08:29.
Postad 13 August 2010 - 22:04
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
sommaren10_011.jpg 45.61K
0 Antal nerladdningar
Har under året letat efter backar att samla en del av vinylen i. Hittade en acceptabel lösning på kedjan Granit som syns ovan.
Nästa inköp av skiva blir nog av Amanda Jensen,
Sista halvan av hennes konsert på Götaplatsen svängde rejält.
sommaren10_006.jpg 3.87MB
0 Antal nerladdningar
Postad 13 August 2010 - 22:20
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Roligt med Iron Maiden skivan.Tillsammas får vi hålla liv i tråden, för nu verkar den stannat upp en aning. Vad vet ni om motvikter för Regas armar? Det finns: Origin Live Technoweight Groovetracer Och så gissar jag att det finns många fler? Men hur mycket påverkar en av dessa ljudbilden?
Untitled_1.jpg 107.81K
0 Antal nerladdningar
Det är roligt med alla som lägger upp bilder, men ni måste krympa dem innan ni lägger upp bilderna - annars blir sidan för tung. Se till att bilderna inte överstiger 200 kb. Öppna Photoshop och er bild, spara bilden enligt nedan.
save.jpg 220.23K
0 Antal nerladdningar
low.jpg 125.55K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 14 August 2010 - 07:07.
Postad 14 August 2010 - 08:02
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Hej.
Pu bytet får vänta tills nästa månad. Fick en räkning som var allt annat än rolig..
Har nyligen flyttat så nu kommer startavgiften på tv, internet o dyl. Inte skojj.
Tack för all hjälp hittills!
Postad 14 August 2010 - 08:40
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Det är roligt med alla som lägger upp bilder, men ni måste krympa dem innan ni lägger upp bilderna - annars blir sidan för tung. Se till att bilderna inte överstiger 200 kb.
Nu har jag förminskat Maiden bilden till en mer hanterbar storlek. På tal om motvikter till Rega är det ett intressant område man kanske borde fördjupa sig i. Jag vågar inte uttala mig om vilken inverkan de kan ha på ljudbilden eftersom jag aldrig testat någon annan motvikt än standardvarianten. Estetiskt kan det ju i alla fall ha en positiv inverkan. Jag kommer ihåg ungdomens glada dagar när skivspelarna som ingick i alla kompakta anläggningar var plastiga med extremt lätta och rackliga tonarmar. Då fick man experimentera med nedtyngning i form av t.ex klassikern 10-öringen. Där snackar vi tweak-vänlighet!
Postad 14 August 2010 - 09:48
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Ursäkta mig Glidtassen. Har varken photoshop, egen dator, skrivare eller mail just nu. Dock på jobbet finns det ju sådant. Brukar helt enkelt ta bilder med lågt antal pixlar om jag skall använda dem i detta forum. Ibland glömmer man. Har ju själv en Technoweight. Men kan inte göra en AB-jämförelse eftersom den ingick i köpet av Tecchnoarmen. På bilderna du visarkan man dock se att tyngdpunkten sänks. Verkar mycket förnuftigt eftersom en låg tyngdpunkt innebär stabilitet. Men det finns positiva rescensioner av Technoweightpå Vinylengine. Gör just nu en provlyssning och tycker att lyssningen inte motsäger recensentens egna slutsatser. Är dock i någon mån lite kritisk hur s-ljuden hanteras. Men detta beror knappast på motvikten. http://www.vinylengi...cnoweight.shtmlPriset på över en bit över 1000 kr för en Technoweight är kan säkert kännas lite drygt. Sikkfish! Tråkigt med räkningen. Du har ju en mycket snygg uppställning och har verkligen arbetat med anläggningen. Bimuten/självklistrande dämpmattakan vara ett billigt tweek. Har du funderat att sätta sådant under själva skivspelare/plinten? Här en bild av min lilla samling av dansbandsvinyl som jag fick i veckan. Sparar dem för omslagens skull. Eventuellt blir de en del av juldekorationerna i år.
sommaren10.jpg 75.69K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Kronkan, 14 August 2010 - 09:50.
Postad 14 August 2010 - 09:58
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Ja den räkningen var inte rolig.. 2k mer än den brukar vara.. Kortavgift, årsavgift, startavgift.. Utöver den normala kostnaden. Sjukt. Pengar som skulle gått till en ny pu var det tänkt.
Jag ska ta nya bilder på riggen och lägga ut är det tänkt.. Ska bara få tummen ur. Är riktigt toknöjd med hur allt spelar ihop i dagsläget. Svarven skall dock uppgraderas. Har letat upp protractorn nu också.. står faktiskt ganska bra i manualen hur ett pu byte går till. Ibland är det bra att läsa manualer va? 
Bitumenplattor kanske inte är en dum idé. Jag har en Diabassten på ca 42kg som vinylspelaren står på.
DSC00068.JPG 62.01K
0 Antal nerladdningar
Gammal och kass bild (på många sätt, dammigt mm) men dock en bild
Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 14 August 2010 - 11:53.
Postad 14 August 2010 - 10:44
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Ni som har Rega armar/Rega spelare:Har ni höjt upp armen med brickor?Känns det i så fall som att det har varit värt besväret? Sitter och lyssnar på nya Iron Maiden plattan som är en en härligt fet 180 g vinyl. Jag kör med en Ortofon 2M Blue till min P3 och det är nog så att jag egentligen skulle behöva höja upp armen ett snäpp. En bricka eller så. Det märks tydligast med riktigt tjocka 180 g vinyler att ljudet blir något mer "luddigt och tungt i gumpen". Eller så inbillar jag mig det? Tonarmen är definitivt inte parallell med skivan när jag spelar tjocka vinyler, men till vinyler av standardvikt känns det dock inte riktigt som att det skulle vara nödvändigt med en höjning. Då är armen inte heller absolut parallell, men något så när i alla fall. Är det enkelt att göra själv? Jag är mest orolig att armens läge skulle kunna bli fel om jag ger mig på att göra det själv. Jag har inte riktigt undersökt hur det fungerar på min P3 utan det är bara en fundering jag har på ett eventuellt framtida tweak. Edit:Detta är vad Rega själv tycker om denna frågeställning! "Arm Height or V.T.A adjustment can be a controversial subject. Rega believes that the integrity of the arm fixing onto the arm mounting board is much more important than the questionable facility of arm adjustment: The arm should be reasonably parallel to the record surface or slightly lower at the mounting. The only time a spacer is necessary to raise the arm height is if the rear of a cartridge is hitting the record whilst playing."Är ju ytterligare ett exempel på Regas no-nonsense filosofi. Som jag faktiskt uppskattar!
Redigerat av Unregistered7b85be38, 14 August 2010 - 10:58.
Postad 14 August 2010 - 12:00
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
"Arm Height or V.T.A adjustment can be a controversial subject. Rega believes that the integrity of the arm fixing onto the arm mounting board is much more important than the questionable facility of arm adjustment: The arm should be reasonably parallel to the record surface or slightly lower at the mounting. The only time a spacer is necessary to raise the arm height is if the rear of a cartridge is hitting the record whilst playing."
Hmm.. det där tar jag till mig av jag med no-nonsense!
Postad 14 August 2010 - 12:34
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Regas Roy Gandy är definitivt en man som vet vad han tycker om saker och ting!
Egentligen är det väl inte armen som ska vara parallell med skivan... utan överkanten av puppan? Om man alltså förutsätter att puppan är korrekt konstruerad! När jag studerade min Rega arm alldeles just upptäckte jag att tonarmshuvudet (och därmed också pickupen) faktiskt är i princip exakt parallell med skivan när jag spelar en vanlig standardvinyl. Tonarmen i övrigt är dock inte parallell. Jag har faktiskt inte tänkt på det tidigare, att tonarmsröret och huvudet inte går i en helt rak linje.
Då glömmer jag härmed allt jag funderade på tidigare och återgår till min Rega-inspirerade no-nonsense filosofi vad gäller vinylavspelning... och sover gott om nätterna även i fortsättningen.
Postad 14 August 2010 - 13:41
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Korrekt VTA för 1an (standardlp) 3=180 grammarn.
1.The medium thickness album will have extended stage width, a hint of air or rich harmonics around the individual instruments and singing in the upper strings without any stridency.
2.The thin album will have good stage width but the strings will sound unnatural, edgy and irritating.
3.The thick album will sound slightly muffled, with a lack of high frequencies and air around the instruments.
Man bör dock tänka på att Regas pu´s är 14mm. = Roy Gandys uttalande.
Gillar oxå Regas nononsens filosofi. Men 14mm är 14mm.
Postad 14 August 2010 - 14:47
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
På tal om rega-armar och mods, har jag kastat lystna blickar på  att sätta på min SL1200. Finns en technicsvariant som kostar ca 560 pund. Om man skickar in en gammal RB250, drar de av 65 pund. audiomods hemsidaär mycket intressant läsning om bl a VTA. Armen får fin kritik. MVH
Postad 14 August 2010 - 15:18
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Läste test av den armen i nya HiFi News, Paul. Mycket mycket för
pengarna.
Angåeede VTA så kan jag ändra den medans jag spelar en skiva. Men det
blir för mkt pill. När jag fick spelaren så ägnade jag 4 lyssningskvällar
åt en bra kompromiss. Massive Attack plattan "Collected" var till stor hjälp.
En låt med en basgång som kan låta underbart eller huggorm.
Postad 14 August 2010 - 17:48
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Jag använder VTA som en "quick-fix" när jag tycker att ljudet inte är optimalt.
Som referens används ca 20 New Order tolvor.
Är det någon i tråden som har erfarenhet av Grado pick-upper? De sägs vara "varma" i ljudet och vara relativt okänsliga
för inställningar i pick-upp förstärkaren?
Postad 14 August 2010 - 18:02
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Styr undan från Grado. Jag har haft 2 st. Dom brummar med rega samt
Technics. Verkar bara fixa svarvar med motorn vid sidan om så att säga.
Postad 14 August 2010 - 18:21
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Kolla in Shelter 501/701.
Men en Pu jag tror du verkligen skulle gilla är Dynavector 10x5.
Med tanke på din musiksmak och utrutning. Kolla med Robert på
Audioconcept. Dom kör inbyten på Dymavector. Kanske det finns
en lågmilare där.
Postad 16 August 2010 - 20:30
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Ja den räkningen var inte rolig.. 2k mer än den brukar vara.. Kortavgift, årsavgift, startavgift.. Utöver den normala kostnaden. Sjukt. Pengar som skulle gått till en ny pu var det tänkt. Jag ska ta nya bilder på riggen och lägga ut är det tänkt.. Ska bara få tummen ur. Är riktigt toknöjd med hur allt spelar ihop i dagsläget. Svarven skall dock uppgraderas. Har letat upp protractorn nu också.. står faktiskt ganska bra i manualen hur ett pu byte går till. Ibland är det bra att läsa manualer va?  Bitumenplattor kanske inte är en dum idé. Jag har en Diabassten på ca 42kg som vinylspelaren står på.
Sikkfisk! Snyggt gjort. Du har ansträngt dig för att det skall låta bra och se snyggt ut. En skiva bimuten/asfaltsmatta är ett billigt tweek som jag tycker kan rekommenderas. Kan inte se att det skulle kunna försämra prestandan. Min förra skivspleare (Micro) hade samma litehalvmjuka föttersom jag tror att du har på din skivspelare. Jag tog helt enkelt och klistrade på bitar av en ullmatta under fötterna föratt ytterligare isolera skivspelare från underlaget. Men du har ju en riktig kagge till sten. Men trorinteatt du skall göra detta eftersom stenen kanskeär stabilare när du spelarän själva skivspelaren. Ett tweek jag aldrig prövat är att byta skivmatta. Men skulle jag luras att pröva skulle jag definitivt ställa i den vertikala vinkeln (VTA). även omjag byter puppa. Har snabbt försökt läsa länkarna somPaul on fuzz medsände om hur tonarmarskall konstrueras. Lade av efter ett tag. Men kan man verkligen hävda att strunta i VTA? Orkade inte läsa den tekniska engelskan om detfanns ett svar. Fick trösta mig på måndagen genom att besöka Bengans. Hittade lite skivor jag ville ha. Känner till tre skivor vars omslag är "censurerade".Alltså det finns senare versioner där föremål plockats bort. För bruceSpringsteen lär ett packetciagretter försvunnit.Äger ingen av varianterna. Sedan är det Jimi Hendrix där en en mängd damer försvann antagligen därför att de var påfallande lättkläda. Äger bara varianten med nudes. Sedan är det Mama and the Papas debut_LP.Där fanns det med en toalett i högre nedre hörnet. I dagens köpta skiva från 1966 är det inkopierat en liten skylt över toaletten. Llite grann över tidsandan. Sökersjälvklart nu den ocensurerade varianten.
sommaren10_012.jpg 70.41K
0 Antal nerladdningar
Postad 17 August 2010 - 09:46
egoBen
-
egoBen
-
Lärjunge
-
-
445 inlägg
Hej, min matta är inte helt jämn. Skivan "guppar" en del, kan man göra den mer plan? Är det något problem om skivan inte ligger helt platt, armen följer ju med i i höjdled. Men jag tror jag ibland upplever en viss pitch i ljudet och det slipper jag ju gärna.
Postad 17 August 2010 - 10:37
Unregistered53a69b62
-
Unregistered53a69b62
-
Användare
-
-
232 inlägg
Ursäkta mig Glidtassen. Har varken photoshop, egen dator, skrivare eller mail just nu. Dock på jobbet finns det ju sådant. Brukar helt enkelt ta bilder med lågt antal pixlar om jag skall använda dem i detta forum. Ibland glömmer man.
Har ju själv en Technoweight. Men kan inte göra en AB-jämförelse eftersom den ingick i köpet av Tecchnoarmen. På bilderna du visarkan man dock se att tyngdpunkten sänks. Verkar mycket förnuftigt eftersom en låg tyngdpunkt innebär stabilitet. Men det finns positiva rescensioner av Technoweightpå Vinylengine. Gör just nu en provlyssning och tycker att lyssningen inte motsäger recensentens egna slutsatser. Är dock i någon mån lite kritisk hur s-ljuden hanteras. Men detta beror knappast på motvikten.
http://www.vinylengi...cnoweight.shtml
Priset på över en bit över 1000 kr för en Technoweight är kan säkert kännas lite drygt.
Sikkfish! Tråkigt med räkningen. Du har ju en mycket snygg uppställning och har verkligen arbetat med anläggningen. Bimuten/självklistrande dämpmattakan vara ett billigt tweek. Har du funderat att sätta sådant under själva skivspelare/plinten?
Här en bild av min lilla samling av dansbandsvinyl som jag fick i veckan. Sparar dem för omslagens skull. Eventuellt blir de en del av juldekorationerna i år.
sommaren10.jpg 75.69K
0 Antal nerladdningar
Tjenare Kronkan, Jag äger bara en enda dansbansskiva och det är den Streaplersplattan som syns i bild. Min kärna Hustru som för övrigt inte gillar min musik kom hem med denna efter en loppisrunda. Hon tyckte sig förstå att Lasse Holm skulle vara med på plattan. Jag kunde inte se detta men insåg att en av låtarna var skriven av inte mindre än den store poeten och diktare Errol Norstedt. De flesta känner honom som Eddie Meduza. Han skrev ju mycket dansbandsmusik men ansågs av många vara opassande vilket gjorde att han blev mer eller mindre bannlyst av Svenska musiker. Ett undantag är just denna skiva. Anledningen
Redigerat av Unregistered53a69b62, 17 August 2010 - 10:37.
Postad 17 August 2010 - 14:39
Jacobsson
-
Jacobsson
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Har i förra veckan köpt mig en Pro-Ject Phono Box V USB för att testa att rippa farsan vinyl skivor till FLAC alt MP3. Pro-Ject klarar av både MC & MM, Nu till problemet har 2st olika skivspelare att testa med Thorens TD-115 MK II = MM & Akai AP-306C = ? - Har testat med google, men inte lyckats få reda på om det är en MC alt MM Någon som har info eller tips vore underbart vad Akai'en har för model
Redigerat av Jacobsson, 17 August 2010 - 14:40.
Postad 17 August 2010 - 15:00
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Har i förra veckan köpt mig en Pro-Ject Phono Box V USB för att testa att rippa farsan vinyl skivor till FLAC alt MP3.
Pro-Ject klarar av både MC & MM, Nu till problemet har 2st olika skivspelare att testa med Thorens TD-115 MK II = MM & Akai AP-306C = ? - Har testat med google, men inte lyckats få reda på om det är en MC alt MM Någon som har info eller tips vore underbart vad Akai'en har för model
Svårt att säga men med största sannolikhet så är det en MM-pickup. Vad har den för beteckning? Edit: Det är alltså pickupen ("nålen") som är MM eller MC, inte skivspelaren.
Redigerat av tomano58, 17 August 2010 - 15:05.
Postad 17 August 2010 - 15:20
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Kolla in Shelter 501/701.
Men en Pu jag tror du verkligen skulle gilla är Dynavector 10x5. Med tanke på din musiksmak och utrutning. Kolla med Robert på Audioconcept. Dom kör inbyten på Dymavector. Kanske det finns en lågmilare där. 
Tack för tipset ! Har hört på nätet att de skall vara bra. EDIT maa felaktiga priser.
Redigerat av paul_on_fuzz_bass, 17 August 2010 - 15:37.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|