Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pentax K-7 *

1249 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ricoh-Pentax K-7 (Systemkameror) 4 8.249998 (3) Inga priser
Ricoh-Pentax K-7 + 18-55/3,5-5,6 WR (Systemkameror) 1 7.5 (1) Inga priser
Ricoh-Pentax K-7 + 18-55/3,5-5,6 WR + 50-200/4,0-5,6 WR (Systemkameror) 1 8.75 (3) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 19 February 2010 - 13:47

Unregistered75723491
  • Unregistered75723491
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Ok, då har man tagit steget. K10:an såld och en K7:a nedstuvad i väskan. Det blir en spännande vår,
om den nu kommer någon gong...
mvh
/Sören

Postad 19 February 2010 - 14:27

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Du kan köra 1.03 direkt, uppdateringarna som är i .01+0.2 är inkluderade i v1.0.3.

Till alla som kör med fabriks firmware: Updatera era kameror omgående! Dom har lagt in en del saker i 0.1 och 0.2 som gör att den överlag presterar bättre. Dessa saker ligger nu självklart i 0.3 så det är bara att köra.

Själv tycker jag att det "kändes" mest mellan 0.1 och 0.2 då kameran helt plötsligt gick smidigare och svarade bättre/snabbare på allt man gjorde.

Redigerat av Mikael_R, 19 February 2010 - 14:30.

Postad 19 February 2010 - 22:26

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Det är för lite "porr" den här tråden!

Har haft battergreppet i två månder nu. Jag tyckte faktiskt först att jag inte behövde ett, för kamerans grepp är riktigt bra för storleken. Men sen lockades jag av tanken att kunna slappna av mer i porträtt läge, och med 540 blixten monterads behöver man faktiskt lite balans......för att inte tala om att få ner armbågen från taket :D

Tycker greppet funkar bra. Det följer med en släde för 4 batterier, och en för ett orginal batteri.
Avtryckets On/Off funkar för själva greppet, man kan alltså stänga av greppet för att undvika att knapparna trycks av misstag. Ni ser också på bilderna vilka knappar som ingår, och alla funkar som dom skall.

Det som är bäst med detta är ju faktiskt ergonomin. Jag kan hålla kameran i porträtt läge bekvämt med höger hand/arm samtidigt som jag kan hålla i blixten med vänster hand, och vrida den (540) medans jag fotar.
Stort plus för detta! Och det funkar lika bra utomhus vid naturfoto. Det blir enklare helt enkelt.
En till bra sak är att mitt lillfinger nu får plats i vanligt läge. Tar väldigt sällan av denna!
Bifogad fil  DSC_0001.jpg   809.67K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_0002.jpg   873.11K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC_0003.jpg   869.29K   0 Antal nerladdningar

Postad 19 February 2010 - 23:06

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Ser fint ut Mikael :( Kul som omväxling mot porren i PF-tråden om 645 :D

Ni som har K-7 (och KxD); Använder ni AF-knappen och har avtrycket frikopplat? Jag inbillar mig att jag skulle gilla det. Vad tycker ni?

Postad 20 February 2010 - 00:01

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Ni som har K-7 (och KxD); Använder ni AF-knappen och har avtrycket frikopplat? Jag inbillar mig att jag skulle gilla det. Vad tycker ni?

Jag har provat men, nej. Känner att jag låser tummen då. Vill ha den fri för AE-L samt grön knapp o andr övningar.
Det är ju ganska otroligt hur många valmöjlgheter man har på denna kamera när det gäller knapparna.

Man kan ju även få AF knappen att Avbryta autofokus på avtryckaren :(

Redigerat av Mikael_R, 20 February 2010 - 00:32.

Postad 20 February 2010 - 12:34

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0

Ser fint ut Mikael :( Kul som omväxling mot porren i PF-tråden om 645 :D

Kör med AF på AF-knappen så jag kan ha på AF-C och ändå använda quick-shift etc. Tog en tid att vänja sig, men nu är det rätt naturligt.

Postad 22 February 2010 - 10:56

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
Pentax släpper K-7 Limited Silver i en begränsad upplaga av 1000 st.
http://www.pentax.jp...lr/k-7/limited/

Postad bild

http://www.pentax.jp...010/201004.html

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 22 February 2010 - 11:05.

Postad 22 February 2010 - 11:11

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Fin för att vara i silver. Grym ihop med silver-limitedsen :P

Kul med ny mattskiva. Jag hoppas de börjar skeppa kameror med snittprisma i nästa modell!

Postad 22 February 2010 - 11:38

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0

Pentax släpper K-7 Limited Silver i en begränsad upplaga av 1000 st.
http://www.pentax.jp...lr/k-7/limited/

Postad bild

http://www.pentax.jp...010/201004.html

Woah, den var snygg i silver :P

Postad 22 February 2010 - 14:19

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0
Amazon har ett bra erbjudande på K-7 bara idag
http://www.amazon.co...7670_pe_00_head

Postad 22 February 2010 - 15:12

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Med transportkostnader, moms o tull så hamnar man på ~9600 kroch utan svensk bruksanvisning (cyberph 9990 kr)! Och då är det ett begagnat exemplar (grundpris $948.99 utan glugg beg $853.99):P

Redigerat av RedMarathon, 22 February 2010 - 15:17.

Postad 22 February 2010 - 16:15

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Synd att man inte bor i Amehica bara =(

Postad 22 February 2010 - 16:57

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
Var ut och gick lite igår på Knivsåsen här i Skåne… fick tyvärr inte fotograferat så mycket (saker att skylla på: mulet, bara snö, svårt att hinna ta bilder då man hela tiden hamnar på efterkälken samt dålig väder och värmetätning på en själv :)). Däremot så kunde jag ju testa på vädertätningen hos K-7 + 18-55 WR. :P

http://albin.abo.fi/...s/videos/WR.mp4

Postad 22 February 2010 - 17:12

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Synd att det inte finns någon dämpning till mikrofonen access, vindljudet blir ju så störande låter som du är i en orkan!

Postad 22 February 2010 - 21:24

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0

Synd att det inte finns någon dämpning till mikrofonen access, vindljudet blir ju så störande låter som du är i en orkan!

Var lite orkanvarning nog, höll själv på att blåsa bort och fick samlat en fin liten snödriva innanför kragen. :)

Men man ska väl inte förvänta sig så mycket av inbyggda monomikrofoner. Tror det finns en orsak till att det säljs pälsbeklädda externa mikrofoner för dyra pengar… och det finns ju mikrofoningång på K-7:an, så inga problem. :P

Postad 26 February 2010 - 20:31

hoogey
  • hoogey
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Funderar på att komplettera med ett objektiv som släpper in mycket ljus, rimligtvis ett fast objektiv helst med stor bländare. Någon som har tips?

Postad 26 February 2010 - 20:43

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Funderar på att komplettera med ett objektiv som släpper in mycket ljus, rimligtvis ett fast objektiv helst med stor bländare. Någon som har tips?

Ta det gärna i objektivtråden för Pentax :)
Gick ett F50/1.7 för 1580kr på tradera nyss t.ex...

Postad 01 March 2010 - 08:17

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0
Ny recension av K-7 med senaste Firmware uppgraderingen.
http://www.ephotozin...Pentax-K7-12984

Kolla in ISO testerna! Kan det vara så att Pentax trimmat lite i smyg.....den här gången också

Jag fick lite känsla av det när jag var i Munchen och fotade mycket i ISO 800-1600, på nåt vis så såg bilderna något bättre ut. Kan dock vara fantasier....men ändå!

Postad 01 March 2010 - 13:41

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Kul att den fick så bra recensioner, man blir på något konstigt sätt nöjdare med kameran! :)

Postad 01 March 2010 - 13:48

jakerlund
  • jakerlund
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
liten miss av den som gjorde review'n....... att dom skriver att den inte har något bakre-"wheel"....

The Pentax K-7 is a slightly smaller body so the buttons are a bit closer to each other. There's no rear wheel which is a shame but I like the direct Raw button on the front next to the lens mount. The magnesium-steel body is dust, weather and cold resistant

är ju bara att lyfta tummen ca 3-4 cm så är ju "ratten" där istället?

Postad 01 March 2010 - 14:26

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

är ju bara att lyfta tummen ca 3-4 cm så är ju "ratten" där istället?

Eller snarare inte vika ner tummen utan leta efter ratten där den är naturligt :)

Han är nog van vid canons hjul även om det sitter lite lågt bara. Han får det att låta som om K-7 saknar bakre hjul av misstag gissar jag.

Postad 01 March 2010 - 16:59

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Har fått hem mina FA-objektiv!

En riktig "rookiefråga"!

När jag skall försöka ta kort med FA 35/2 så finns det en manuell bländarring innerst, då jag ställer kameran (K7) på läge M så blinkar det i displayen F--, har läst någonstans i tråden men den börjar bli så stor vad är det jag glömt för inställning för att kameran begriper att jag använder manuell bländarring?

Redigerat av RedMarathon, 01 March 2010 - 17:05.

Postad 01 March 2010 - 17:15

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
På objektiv med A-läge på bländarringen finns det ingen anledning att använda bländarringen manuellt eftersom du kan styra bländaren från kameran.
Men om du vill använda bländarringen så finns det en specialinställning som tillåter det, men då kommer inte kameran veta vilket bländartal som används.

Postad 01 March 2010 - 17:19

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Tack för ett jättesnabbt svar Fogel70!

Då skall jag låta bli den och endast använda läget A på bländarringen!
Åter en kunskap rikare! :)

Postad 01 March 2010 - 18:16

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

liten miss av den som gjorde review'n....... att dom skriver att den inte har något bakre-"wheel"....
The Pentax K-7 is a slightly smaller body so the buttons are a bit closer to each other. There's no rear wheel which is a shame but I like the direct Raw button on the front next to the lens mount. The magnesium-steel body is dust, weather and cold resistant
.är ju bara att lyfta tummen ca 3-4 cm så är ju "ratten" där istället?

Eller snarare inte vika ner tummen utan leta efter ratten där den är naturligt :)
Han är nog van vid canons hjul även om det sitter lite lågt bara. Han får det att låta som om K-7 saknar bakre hjul av misstag gissar jag.

Fast han menar nog att den saknar det bakre "hjulet" Som han tyckte så mycket om hos Canon.
Inte att den saknar tum ratten :D

Redigerat av Mikael_R, 01 March 2010 - 18:21.

Postad 02 March 2010 - 09:05

jakerlund
  • jakerlund
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Fast han menar nog att den saknar det bakre "hjulet" Som han tyckte så mycket om hos Canon.
Inte att den saknar tum ratten :)

hmm... tycker dock det är konstigt att skriva att den saknar inställningshjul som en brist på kameran när det bara ser lite annorlunda ut....

det är ju ungf som att skriva att Kx inte har något inställningshjul alls (då den bara har det bakre )!

Postad 03 March 2010 - 18:40

Kalleanka_
  • Kalleanka_
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Sådär! Nu är även jag pentaxägare ;)

Hämtade ut en pentax k-7 med 18-55 och ett 50-200 idag. Känns som en riktigt bra kamera. Just nu ligger batteriet på laddning men ska bli spännade att se hur det känns senare. Hade en nikon d40 förut men den här känns bättre :P

Är det nåt man ska tänka på innan man börjar använda den? tänkte om det är nå inställningar i kamera, nåt man ska slå av eller på, etc?

;)

Postad 03 March 2010 - 19:21

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Automatisk blixt-pop up är rätt irriterande, så sätt den till manuell!

Postad 03 March 2010 - 19:30

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Automatisk blixt-pop up är rätt irriterande, så sätt den till manuell!

Det har Pentax glömt att sätta in i denna, så man får lov att trycka upp den själv. Även fast man är i "Auto".

Dock så varnar den för att det kan behövas blixt.

Postad 03 March 2010 - 19:33

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

Är det nåt man ska tänka på innan man börjar använda den? tänkte om det är nå inställningar i kamera, nåt man ska slå av eller på, etc?
;)

Grattis till ett utmärkt val!
Välkommen hit till forumet också!
Ladda in dom senaste drivrutinerna!

Redigerat av RedMarathon, 03 March 2010 - 19:35.

Postad 03 March 2010 - 19:39

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0

Sådär! Nu är även jag pentaxägare ;)

Hämtade ut en pentax k-7 med 18-55 och ett 50-200 idag. Känns som en riktigt bra kamera. Just nu ligger batteriet på laddning men ska bli spännade att se hur det känns senare. Hade en nikon d40 förut men den här känns bättre :D

;)

Smaken är som baken… är väl bäst att testa lite först och se hur man vill ha det. Själv kör jag så att D-padden väljer fokuseringspunkt som första alternativ och WB/bildtagningsläge/etc som andra funktion. Sen har jag slagit av all brusreducering (även om jag bara skjuter RAW/DNG). En annan inställning som kan vara värd att ändra är att tillåta användning av bländarring om man vill använda Pentax K- och M-objektiv eller andra objektiv utan A-läge.

Vid dagligt användande kör jag mest i Hyper Program-läge (lägesväljaren på P så man kan ändra bländare med bakre hjulet och slutartid med främre; den gröna knappen hoppar tillbaka till programläget). Sen har brukar jag också köra så jag själv väljer fokuseringspunkt samt att koppla bort autofokus från avtryckaren och istället använda AF-knappen för att på så sätt kunna fokusera manuellt vid behov utan att vrida på några extra reglage (<3 QuickShift).

Den här uppsatsen låter kanske som hebreiska, men med tiden upptäcker du kanske alla funktioner. :P

Pro-tip: Om man kör med autofokus på AF-knappen: kom ihåg att "värma upp" antiskakfunktionen med att ändå hålla in avtryckarknappen halvvägs tills antiskak-handen dyker upp i sökaren. :P

Postad 03 March 2010 - 19:41

Kalleanka_
  • Kalleanka_
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
okej! ;)
kan man på något sätt se vilken den nuvarande drivrutinen är i kameran?

Postad 03 March 2010 - 19:43

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0

okej! ;)
kan man på något sätt se vilken den nuvarande drivrutinen är i kameran?

Håll in MENU då du startar kameran.

Postad 03 March 2010 - 19:46

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Troligen har du den första och bör uppdatera den (hade det på min som inköptes i januari), var noga att läsa text filen till uppdateringen så att inte kameran hänger sig eller att något annat galet inträffar och se till att batteriet är laddat! Själv läste jag igenom den ett par gånger, är lite paranoid men allt gick fint!

Redigerat av RedMarathon, 03 March 2010 - 19:50.

Postad 03 March 2010 - 20:05

Kalleanka_
  • Kalleanka_
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
okej, tack för hjälpen ;)
Vi säger om jag har den första drivrutinen, kan jag gå direkt på firmware 1.03 då?

Postad 03 March 2010 - 20:19

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Vi säger om jag har den första drivrutinen, kan jag gå direkt på firmware 1.03 då?

Ja, kör in den senaste du.

Postad 03 March 2010 - 20:20

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

Du kan köra 1.03 direkt, uppdateringarna som är i .01+0.2 är inkluderade i v1.0.3.

Du kan läsa Soyish inlägg ovan!

Mikael snabb som vanligt beklagar dubbelpost!

Redigerat av RedMarathon, 03 March 2010 - 20:21.

Postad 03 March 2010 - 22:13

Gerra
  • Gerra
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Nu läser jag återigen tråden med brinnande intresse.
Även jag beställt storkittet. Beställde en packe grejer från Fotokungen vid 11-snåret, och 13.00 så var prylarna ivägskickade. Trivsam början på köpet ;)
Tyvärr kommer batteriet inte att vara färdigladdat förrän solen gått ner.

Postad 03 March 2010 - 22:55

Kalleanka_
  • Kalleanka_
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Såklart stöter man på problem direkt:p När jag skulle lägga in firmwaren på kameran så hängde sig datorn(lr är fortfarande så) så måste väl avbryta nu?

Okej, helevete, hela datorn hängde sig som sagt, nu nöär jag går uin i kameran står det "update file is damagde" och när jag kopplar in kameran i datorn igen så kommer det upp en ruta där det står "Skanna och åtgärda(rekommenderas" och "Fortsätt utan att skanna". Helt otroligt

Redigerat av Kalleanka_, 03 March 2010 - 23:08.

Postad 03 March 2010 - 23:14

Gerra
  • Gerra
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Såklart stöter man på problem direkt:p När jag skulle lägga in firmwaren på kameran så hängde sig datorn(lr är fortfarande så) så måste väl avbryta nu?

Okej, helevete, hela datorn hängde sig som sagt, nu nöär jag går uin i kameran står det "update file is damagde" och när jag kopplar in kameran i datorn igen så kommer det upp en ruta där det står "Skanna och åtgärda(rekommenderas" och "Fortsätt utan att skanna". Helt otroligt

Jag är inte expert på något vis här, men det där låter ju som krångel med SD-kortet. Stoppa det i en separat kortläsare och formatera skiten så ordnar det sig nog.

Postad 03 March 2010 - 23:15

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0

Uppdateringen sker helt fristående från datorn. Det enda man behöver datorn till är att kopiera "fwdc204b.bin" till minneskortet. Sen när man utför själva uppdateringen så ska man inte ha kameran kopplad till datorn (tror iofs inte det är någon skillnad, men för att vara säker).

Kan dock vara bra att kolla så uppdateringsfilen blir korrekt kopierad (samma storlek/MD5 hash) till kortet innan man börjar. ;)

Tryckt precis in 1.03 på min utan problem.

Postad 03 March 2010 - 23:17

Kalleanka_
  • Kalleanka_
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Nu ligger tydligen firmwarefilen i kortet, antar att man ska gå in i dcmi mappen och lägga det där? eller ska man lägga det utanför?

Uppdateringen sker helt fristående från datorn. Det enda man behöver datorn till är att kopiera "fwdc204b.bin" till minneskortet. Sen när man utför själva uppdateringen så ska man inte ha kameran kopplad till datorn (tror iofs inte det är någon skillnad, men för att vara säker).

Kan dock vara bra att kolla så uppdateringsfilen blir korrekt kopierad (samma storlek/MD5 hash) till kortet innan man börjar. ;)

Tryckt precis in 1.03 på min utan problem.

Jo det vet jag. Problemet var att datorn hängde sig i typ en kvart. Men nu när jag kolalde så låg frimwaren i dcmi mappen. men det är när jag kopplar ur den och ska uppdatera den det står file is damagde

Postad 03 March 2010 - 23:25

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0

Nu ligger tydligen firmwarefilen i kortet, antar att man ska gå in i dcmi mappen och lägga det där? eller ska man lägga det utanför?

Den ska ligga "direkt på" kortet, inte i någon underkatalog.

Postad 03 March 2010 - 23:27

Kalleanka_
  • Kalleanka_
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Den ska ligga "direkt på" kortet, inte i någon underkatalog.

Nu måstej ag vara korkad men :) men det menar dom? La du din i den där dcim lr utanför?

Postad 03 March 2010 - 23:35

Kalleanka_
  • Kalleanka_
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Nu löste jag det. Tack för hjälpen! :)
Nu blir det en hel del fotande framöver och snart vill man väl ha nya objektiv :)
Är iaf sugen på ett macro!

Postad 03 March 2010 - 23:40

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0

Nu blir det en hel del fotande framöver och snart vill man väl ha nya objektiv :)

Redan fast i LBA-träsket? Du får bli kompis med maximm. :)

Finns väl två riktigt bra macro-alternativ för Pentax. DA 35 Macro Limited om man vill ha något som kan användas till mycket annat än bara macro-fotograferande, samt D-FA 100 WR Macro som är vädertätat och helt OK för tele-bruk också.

Redigerat av access, 03 March 2010 - 23:44.

Postad 04 March 2010 - 07:58

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Gå in i objektivtråden för pentax och låt dig ryckas med i vårt svårartade köpbehov :)

Postad 04 March 2010 - 15:19

Kalleanka_
  • Kalleanka_
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
haha jo jag får ta och göra det :)
Har använt kameran lite nu men har upptäckt ett problem? tror jag iaf.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara men ska försöka.

Det är när jag väljer mellan lägena Av och Tv.
När jag har på Av för att välja bländare (varför det nu står tidsautomatik har jag ingen anning om, står så även i boken och på Tv står det bländarautomatik, men är ju tvärtom?) så kan jag välja bländare några sekunder men det går nästa direkt över till Tv igen? Samma sak om jag stänger av kameran medans jag har den på Av så går det inte att ändra bländare utan då står det att en är på Tv. Och nu när jag testar så när jag har har på Av så är det samma som Tv, dvs det står även Tv på skärmen?!

Fattar inte hur det kan bli såhär? Något jag har missat?

Redigerat av Kalleanka_, 04 March 2010 - 15:30.

Postad 04 March 2010 - 15:51

access
  • access
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0

haha jo jag får ta och göra det :)
Har använt kameran lite nu men har upptäckt ett problem? tror jag iaf.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara men ska försöka.

Det är när jag väljer mellan lägena Av och Tv.
När jag har på Av för att välja bländare (varför det nu står tidsautomatik har jag ingen anning om, står så även i boken och på Tv står det bländarautomatik, men är ju tvärtom?) så kan jag välja bländare några sekunder men det går nästa direkt över till Tv igen? Samma sak om jag stänger av kameran medans jag har den på Av så går det inte att ändra bländare utan då står det att en är på Tv. Och nu när jag testar så när jag har har på Av så är det samma som Tv, dvs det står även Tv på skärmen?!

Fattar inte hur det kan bli såhär? Något jag har missat?

Av (Aperture Priority) gör ju att slutartiden ställs in automatiskt när man manuellt väljer bländare, därav tidsautomatik och vice versa.

För mig står det iaf Av uppe till vänster på på bakre skärmen, bländartalet har blå bakgrund och övre statusskärmen har en pil bredvid bländartalet när jag har på Av. Märk att bakre hjulet alltid stället bländare och främre slutartid.

Postad 04 March 2010 - 15:53

Kalleanka_
  • Kalleanka_
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Av (Aperture Priority) gör ju att slutartiden ställs in automatiskt när man manuellt väljer bländare, därav tidsautomatik och vice versa.

För mig står det iaf Av uppe till vänster på på bakre skärmen, bländartalet har blå bakgrund och övre statusskärmen har en pil bredvid bländartalet när jag har på Av. Märk att bakre hjulet alltid stället bländare och främre slutartid.

mm. Går dock inte att använda Av för mig verkar det som. Står som sagt Tv även n är jag har valt Av på hjulet. Sjukt störnade. Får väl ta och ringa cyberphoto där jag köpte den och höra vad dom har att säga

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.