Jag har ett Nad 214 som ligger & skräpar...är det någon idé att köra det på frontarna, har en 1007:a Är ju sjukt nöjd med filmljudet men stereo kunde varit mer kräm...
Klart att man skall testa om man har sakerna som ändå bara står och skräpar
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell Tråd - Onkyo TX-NR1007, 3007, 5007 *
Startad av
hassesolo
, Aug 02 2009 09:03
1313 svar till detta ämne
32 relaterade trådar
Postad 03 October 2010 - 22:44
Klart att man skall testa om man har sakerna som ändå bara står och skräpar Postad 08 October 2010 - 21:06
Vad sur jag blir, kollade i Hifi hörnet på Media Markt Valbo och vad ser jag en 3007 för 9900:- jag som precis köpt en 1007 för 9990:-
Varför skulle jag dit och kolla. Postad 08 October 2010 - 23:35
Börjar sakteligen ge upp nu,
Har haft en 5007 i ett par månader nu och den har hittills inte lyckats med mer än att vålla bekymmer. Först och främst så klarar den inte av att synka ljudet och bilden från varken BD eller kabel-tv via HDMI. Finns en inbyggd funktion som ska synka just ljud och bild men den är helt värdelös och avhjälper inte problemet. Vad som kvarstår är då att synka ljudet manuellt...! 2010... Går väl an via BD men från kabeltv-boxen är det hopplöst eftersom ingen kanal verkar vara den andra lik. Man skulle alltså behöva ställa in bild och ljud-synk på alla kanaler individuellt! Ska det verkligen behöva vara så? Nästa problem är att 5007:an låser slumpmässigt(?) valda funktioner i menyn. Just nu har jag problem med att Onkyon helt efter eget huvud plockar bort möjligheten till manuell justering av ljud och bild-synk oavsett om den automatiska Lip-sync används eller inte! En annan funktion som den gärna plockar bort är möjligheten att justera volymen i högtalarna individuellt. Om man gör en systemåterställning så låses funktionen upp i någon minut för att sedan gråmarkeras i menyn dvs det går inte att komma åt den. Möjligheten att använda dessa två funktioner i menyn kommer och går alltså. Någon som har några idéer vad som kan vara fel? Läge att skicka tillbaka apparaten? Börjar att misströsta rätt friskt efter att ha slängt 15k i sjön. Postad 09 October 2010 - 12:05
De låste menyerna löste sig sent inatt! om man vill använda sig av ljudet från TVn så kan man inte justera volymen på övriga högtalare eller A/V sync manuellt. Förstår inte varför men kan rätta mig efter det. Problemet med syncning av ljud och bild genom HDMI kvarstår och känns rätt hopplöst. Postad 09 October 2010 - 13:03
Min 5007:a synkar ljud och bild helt perfekt. Skumt!
En fråga; Ska det inte gå att få recievern att släppa igenom en valfri HDMI-signal när den är i standby-läge? Hur gör man då i så fall? Hittar inget i menyerna... Postad 09 October 2010 - 15:21
Jo du skall väl sätta HDMI signalen på "Pass trough" så går signalen igenom med hdmi även i stand bye läge. Postad 09 October 2010 - 22:25
Skulle det kunna ha att göra med att elkablaget går för nära högtalarkablar? Antar att det bara är att skicka tillbaka den för så här går det inte att ha det. Postad 10 October 2010 - 10:09
Hur är det med HDMI-kablaget då. Visst fungerar "lip-sync" funktionen bara från HDMI 1.3 och uppåt. Om man råkat få tag i en äldre HDMI-kabel, låt säga 1.2, skulle det kunna ha med problemet att göra? Postad 10 October 2010 - 15:07
Hardware->HDMI->HDMI-control enable. Ökar däremot standby förbrukningen rätt rejält och förstärkaren blir varm även i standby. Postad 10 October 2010 - 15:18
Tack! Äntligen ett korrekt svar! Postad 24 October 2010 - 20:49
Jag har nu testat att koppla in min Samsung HD-box till 5007 via HDMI. Detta fungerar helt perfekt! Min numera sålda 906:a klarade inte av detta, OSD:n krånglade med Samsungen inkopplad. Skönt att man löst problemet!
Postad 25 October 2010 - 10:01
Hello,
Har en passiv cylinder SVS sub som samlar damm, nu undrar jag vart jag skall koppla den på en 5007? Finns visserligen 2 sub uttag...den ena är matad med aktiva brodern till den nyssnämnde. Postad 25 October 2010 - 10:07
Skaffa ett slutsteg för att driva den passiva SVS, som du kopplar till den andra subutgången...Häpp Postad 25 October 2010 - 10:10
Kablar i sig har ingen HDMI-version, de kan bara hålla olika kvalitéer (vissa klarar tex inte av bandbreddskraven som finns i HDMI v1.4 standarden och kan såldes inte märkas med "v1.4" på kartongen (och såklart inte heller användas för att skicka tex 3D utan störningar då kabeln helt enkelt inte är tillräckligt bra). Så för att svara på frågan så nej, det kan inte ha med det att göra. Postad 25 October 2010 - 10:23
Ok..en lösning. Men man kan inte koppla den direkt? Måste den gå via ett slutsteg? Postad 25 October 2010 - 14:04
Är det någon här som vet om det stämmer att NR1007/3007/5007 verkligen har Audysseys Sub Eq HT för inkoppling och justering av två subwoofers? Det står så på Audysseys sida men hittar ingen info om det på Onkyos.
Tack MVH Flingan Postad 25 October 2010 - 14:41
Jag klämde dit min SUB nr 2 i fredags och körde igång Audyssey och 3007án justerade dem induviduellt avseende avstånd och nivå...just EQ låter jag vara osagt...får bläddra mer i menyerna. Postad 25 October 2010 - 14:46
Har den passiva delningsfilter? I sådanafall skulle du kunna köra den daisy chainad på normala H/V utgång, dock får du inte lika bra kontroll över subben avseende nivå och ingen kontroll rörande delning. Postad 25 October 2010 - 15:15
Okej tack för det! Någon annan som vet om dessa förstärkare justerar EQ för två subbar? Flingan Postad 25 October 2010 - 15:21 Jag är 99% säker på att det inte finns. Har för mig att jag läste på Onkyos manual att man bör kalibrera med 1st sub genom Audyssey och sedan köra samma inställningar på nummer 2 när man tycker att man fått nr 1 att låta bra. Kör man 2st samtidigt i Audyssey så blir det knas med avstånd etc. blev iaf så för mig. Postad 25 October 2010 - 16:06
Konstigt, när jag körde "kalibreringen" så körde den subbarna var för sig med testsignalerna...verkar ju hyggligt onödigt om den inte mäter in dem och justerar dem separat, vilket den gör eftersom jag fick olika justeringar på subbarna. Båda mina subbar står längs samma vägg, men den ena i ett "inner hörn" och den andra vid ett "ytterhörn". Den vid inner hörnet får ju ett akustiskt stöd i lågbasen som den andra inte får....måste kolla menyerna för audyessy eq ...om man kan se olika EQ kurvor på resp subbe...nivå å avstånd vart det skillnad på iallfall... Postad 25 October 2010 - 16:33
Ja kolla upp det om du har möjlighet! Hade varit kul att veta. Tack Postad 25 October 2010 - 19:11 Hmm, ja det lät konstigt att det gick så bra för dig men inte för mig. Jag fick väldigt konstiga värden på Sub nr 2 när jag körde Audessey kalibreringen med båda inkopplade. Sub nr 1 lät rätt angående avstånd och frekvens medan Sub nr 2 lät åt helsicke fel med avstånd och frekvens. Så då körde jag kalibrering av endast 1 Sub och knappa in snarlika värden för Sub nr 2. Postad 26 October 2010 - 11:10
Hallå!
Har nu bytt ut min Denon 3806 mot Onkyo 3007, oj vilken skillnad det blev i ljudet.. 3007:an passar mina ikoner som handen i handsken. Men en sak som jag undrar över, när man stänger av den, varför startar den med att ha pure direkt på för?? Måste man ändra det i inställningar eller? /Wecco Postad 26 October 2010 - 12:16 Det stämmer inte. Postad 26 October 2010 - 12:23 Svar ja. De modeller som "pingar" subwoofern individuellt under kalibreringen bygger separata filter för resp subwoofer. Att man får olika inställningar typ trimlevels och avstånd på två identiska högtalare eller subwoofers är inte ovanligt då det beror på placeringen, väggarna, taket och rummet... Kolla i manuelen under Listening Mode Presets. Postad 26 October 2010 - 12:24
Okej, tack! Så vad är skillnaden på detta och Audysseys Sub EQ HT? MVH Flingan Postad 26 October 2010 - 12:26 Vad menar du med frekvens? Om det är "LPF of LFE" så bör den vara på 120Hz då LFE-kanalen kan innehålla frekvenser upp till 120Hz. Och den har inget med crossovers för övriga, ej subwoofers, högtalare att göra. Postad 26 October 2010 - 12:39 Både den variant av Audyssey MultEQ XT som finns i Onkyo modellerna och Audyssey Sub EQ HT kalibrerar som sagt individuellt avstånd och nivå för resp subwoofer. Den enklare i Audyssey MultEQ XT bygger sen filtren baserat på den indviduella mätningen medans Audyssey Sub EQ HT använder sig av en ytterligare sväng med testtoner, nu med rätt avstånd och nivå, för bägge subwoofers samtidigt för att få den samlade bilden hur de låter tillsammans innan den bygger resp filters. Alla nya modeller med Audyssey MultEQ XT32 har Audyssey Sub EQ HT "inbyggt". Redigerat av rickardl, 26 October 2010 - 12:43. Postad 26 October 2010 - 13:29
Tack igen! Hade varit intressant att testa den nya XT32:n och se vad den kan göra för både högtalare och subwoofers Dock så finns den ju enbart i de dyrare receiverna. MVH Flingan Postad 26 October 2010 - 21:43
Jag gör en kort återkoppling till mitt letande efter om man kan "se" i 3007áns menyer ang separata justeringar på subbarna...jag hittar banne mig inga synliga audyssey justeringar...men visst man "hör" ju skillnad vad det gäller den "globala" audyssey EQ resp inte inkopplad...men man ser inte hur den justeringen ser ut...
Postad 27 October 2010 - 06:57 Du kan inte "se" hur Audyssey's filter ser ut för någon högtalare alls i Onkyos. I typ Denon, så kan man dock se små grafer men det är inte så lattjo det heller. Postad 27 October 2010 - 11:53
Hej!
Är det någon som vet med vilken branthet basen delas med i 1007:an? Jag börjar misstänka att det är relativt flackt då jag sett lite konstiga effekter efter det att jag kopplade in EQ (DSPeaker Anti-Mode) till min Sub. Problemet är att om jag mäter Subben separat före och efter EQ så försvinner min rumsmode och jag får en väldigt fin frekvensgång i basen. Gör jag dock samma mätning via min Onkyo så är topparna och dalarna till viss del tillbaka. Enda orsaken jag kan hitta är att frontarna spelar ned till minst 47Hz (där jag har min rumsmode) trots att jag ställt in en delning vid 80Hz. Höjer man delningen till över 100Hz försvinner problemet vilket stödjer min teori. Kan det var något annat som t ex fasföskjutningar mellan sub och frontar eller liknande som kan orska detta? De lösningar jag kan se i dagsläget är att antingen leva med delningsfrekvnes på 100Hz eller att försöka dämpa frontarna (strumpor i basreflexröret eller nåt) så att de spelar till 80Hz men inte 47Hz. Synpunkter eller idéer? Postad 28 October 2010 - 12:24
Jag har tidigare ställt denna fråga till Aydyssey och fick detta svar från Chris Kyriakakis (CTO på Audyssey): Min fråga: The Onkyo TX-NR1007 has got 2 individual subwoofer outputs. Does MultiEQ consider and adjusts both subfoowers (if two are connected) individually or treat the two as one? Svar: Yes, MultEQ will adjust both subwoofers together by fixing any time and level delays between them and then creating a single room correction filter for optimum bass response in your room. Postad 28 October 2010 - 16:31 En crossover består av två delar, ett filter som släpper förbi höga frekvenser (High-Pass) för dina frontar och ett som släpper förbi låga frekvenser (Low-Pass) för subwoofern och jag tror att High-Pass filtret har "slopen" 12dB/octave och Low-Pass filtret har 24db/octave. Låter det ok med 100Hz så skulle jag köra vidare med det. Postad 29 October 2010 - 08:25
Hur är det med den interna musikspelaren(spela från egen server) och internetradion. Kan man använda dom som ingångskällor till zone2, zone3? Jag förstår att det inte går via de externa digitala ingångarna men det är ju "internt" så att säga.
Någon som har testat/vet? Ps: Jag har sökt i tråden och vet att det har svarats ang. de digitala ingångarna, men det här gäller alltså internetradion och mediaspelaren. Postad 30 October 2010 - 01:20
Det fungerar men jag har bara fått det att fungera genom att köra net på zon1 och sedan välja net/source på de andra.
Postad 30 October 2010 - 12:38 Det stämmer... jag fick tydligen felaktig info av Chris tidigare... här är lite vad han svarade nu senast: Sorry..I confused myself in my last answer to you. The xx07 does, indeed, have the Sub EQ HT functionality that first adjusts levels and delays and then pings the two subs together as one. The name Sub EQ HT didn't start showing up until this year, hence the confusion. och Sub EQ HT has nothing to do with XT32. It's a separate function and can be used with any version of MultEQ. The xx07 were the first models. Postad 30 October 2010 - 13:25
Ok, tack. Man kan köra det om man kör samma i alla zoner. Postad 31 October 2010 - 18:55
Har en möjlighet till en lösning här vad det gäller uppspelning via net funktionen på min 1007:a Jag har en netgear redyNAS Duo som jag lägger musik på & som jag också kommer åt via net i Onkyon. I nasen ligger musiken precis som man brukar ha den i mappar...funkar kanon att komma åt de olika mapparna från Onkyon men problemet är att den bara spelar första spåret i mappen jag väljer, vad gör jag som är galet? Det är samma sak om jag trycker play när jag står på mappen eller om jag trycker play när jag står på ett spår i mappen...bara ett spår spelas upp. Trycker jag fram ett spår vid uppspelning så kommer nästa men så snart det är slut så tystnar det.
Postad 31 October 2010 - 19:10
Neeej! Att man ska behöva skämma ut sig på detta viset....kunde ju låtit det vara & väntat på ett svar men jag han inte mer än titta på fjärrkontrollen så hittade jag repeat/music-knappen & tryckte på den...varpå all kom upp efter ett par tryck...Löst!!!
Postad 01 November 2010 - 04:59
En kanske dum fråga.
Funkar Onkyo lika bra som vanlig stereo förstärkare som surround och behöver man extra slutsteg eller förförstärkare till Onkyo 3007 Tänkte driva den med ett par rx8 och 2 st XTZ 99 W12.16 Mvh Peter Postad 01 November 2010 - 16:44
1: Du kan köra stereo via 3007án, med eller utan subborna igång i "stereo" läge , det väljer du själv i meny. 2: Om det sen blir "lika" bra som rent stereo steg...tja, det kan bli 45 sidors tyckande. 3: Du kan använda separat slutsteg på samtliga kanaler, den har pre-utgångar på alla 7.2 kanaler så det går om du vill, behöver är inte rätt ord (ytterligare 45 sidors tyckande). Postad 01 November 2010 - 20:56
Är det inte så att det är Recivern som ska driva dina högtalare då...?... En stereo förstärkare för samma pengar som Onkyo Recivern kostar, kommer med högsta sannolikhet att prestera ett bättre 2ch ljud än Recivern. (Vissa kommer säkert hävda att så inte behöver vara fallet, men det får stå för dom, och det jag påstår får stå för mig) Dock låter denna Recivern och dom flesta övriga i liknande prisklass riktigt bra, i förhållande till vad du får utöver 2ch lyssningen. Mvh Micke Postad 04 November 2010 - 12:32
----
Ignorera!, idiotjag var för långsam i tanke för att söka innan jag frågade. Redigerat av Jokkmeister, 04 November 2010 - 12:34. Postad 08 November 2010 - 11:28
Ställa in ljud medans man spelar musik...det går ju inte.
Trodde jag! Installerade UP-A1 Iphone docka i helgen, skulle göra en annan set-up grej i 3007án medans Iphone spelade. Trodde ljudet skulle MUTAS som vanligt...men icke Förvånat kunde jag ställa in alla möjliga grejer medans den spelade upp från Iphonen med set-up menyn igång. Delninsgfrekvenser, equlizer etc....ho ho...nu gick det att trimma in saker å ting :-) 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |