Och om man är ensamstående, låginkomsttagande förälder som vill att barnen ska kunna se på barnprogram utan att behöva betala för ett kanalpaket?
Vill man se på TV så kostar det minst 195 kr per månad idag
Tv-licensen kanske avskaffas och omvandlas till en skatt
Startad av
Unregisteredc96d6be8
, apr 18 2012 12:31
1964 svar till detta ämne
Postad 11 september 2017 - 12:01
Vill man se på TV så kostar det minst 195 kr per månad idag Postad 11 september 2017 - 12:10
Doobidoo kanske gör det. Eller kanske inte. Men SM i rullskridskor gör det garanterat inte.
Så nej, jag är inte för det begränsade utbud du förespråkar.
Tror det finns fler godbitar att hitta om man kombinerar kommersiellt utbud med PS utbud. Från SVT, eller SVT i samarbete med utländsk PS aktör, eller från utländsk PS aktör.
edit: Om nån inte hajjat det så ska jag kanske tillägga att Doobidoo är en metafor för PS utbud. Menar inte att Doobidoo är en godbit. Tvärtom, tittar inte på sk underhållningsprogram av den typen i huvud taget, oavsett härkomst. Redigerat av pacman, 11 september 2017 - 12:22. Postad 11 september 2017 - 12:14
Nej, jag vill inte ha det som på 60-talet. Jag vill ha nedbantad PS och valmöjligheter att köpa till extra kanaler. Sen att jag frågade dig beror på att jag var nyfiken på vad du tyckte, men du vägrade att svara. Postad 11 september 2017 - 13:40 Något trubbigt verktyg som skapats av en liten elit på SVT. Mänsklig lågvattennivå. Dock kunde de använda andra parametrar och betydelser. Postad 11 september 2017 - 13:45
Nu förstår jag inte vad du menar??? Är detta en kommentar till nåt jag sagt? Postad 11 september 2017 - 14:39
Om du nu vill veta, så är jag rätt nöjd med att nu ha Boxer (Flex 8). Men mest nöjd var jag när jag hade Canal Digital via parabol. Dock var 600+ per månad i saftigaste laget. Under några år körde jag enbart med fria SVT/TV4 och kompletterade med Netflix Jag anser att SVT fyller ett behov när det gäller utbildning, nöje och barn. Rent politiskt ger jag inte ett rött för SVTs åsikter då jag inte ser på politiska program hos SVT. Likväl röstar jag för SVT och PS. Postad 11 september 2017 - 15:26 Nejdå. Den länk du skickade med avseende på SVT's register för artikel/författare. Sorry, läste och skrev på mobil, blev lite väl kort ser jag nu. Skratt Postad 11 september 2017 - 16:05 Bytt är bytt spelas in i studio 1 på SVT eftersom TV4 inte har en tillräckligt stor studio själva. Kanal 5 var på 90- och 00-talet beroende av Utbildningsradions studior av samma anledning. Likaså anlitar PS kommersiella aktörer för vissa produktioner och hyr utrustning av tredje part för produktion på plats, exempelvis Allsång på Skansen. Så PS och kommersiell tv lever i en slags symbios. Postad 11 september 2017 - 17:13 Jag är böjd att hålla med Budd här. Vanlig TV håller på att dö så det räcker med en public servicekanal i TV och en i radio för nyheter och samhällsgranskning. Jag har fyra barn och ingen i familjen tittar på traditionell TV överhuvudtaget. Vill jag ha nyheter lyssnar jag på Ekot i SR:s app eller kollar på SVT play. Vill ja ha musik är det Spotify eller Youtube. Filmer och serier blir Blu-ray, Netflix eller SVT play. Dokumentärer finns i mängder på youtube. Barnen hittar sina barnprogram på Netflix eller Youtube. Eller så kollar de på Twitch. Om TV-licensen reducerades kraftigt till bara en kanal i TV och en i radio skulle låginkomsttagare (och andra) få en slant över för att köpa den underhållning eller sport som de tycker är prisvärt. Postad 11 september 2017 - 18:43
Med tanke på att det fortfarande finns hemsnickrade undantag från TV-avgiften Postad 11 september 2017 - 18:49
Om man reducerade på det sättet, jag har svårt att se några kommersiella kanaler som erbjuder SVT's bredd. Jag tror att det skulle krävas ganska många kanaler som ersättning. Men jag kan ha fel.
Någon som kan ge ett bra exempel på ett hypotetisk kanalpaket inom nuvarande utbud? Postad 11 september 2017 - 19:14 Redigerat av Askungen, 11 september 2017 - 19:16. Postad 11 september 2017 - 19:19 Postad 11 september 2017 - 19:56 Jag kan fortfarande inte se poängen med SVT om det blir en prenumerationstjänst eller kodat... Postad 11 september 2017 - 20:04
Jag ser inte heller på allt på SVT, långt därifrån. Men min poäng är att de "gratis" kommersiella kanalerna visar bara det som säljer reklamtid. Alltså får man köpa andra kanaler och dom är ofta nischade. Vill man ha tillgång till en mix av film, dokumentärer, några serier och t ex barnprogram så blir det ett antal kanaler. Jag har ett hyfsat kanalpaket från comhem men jag ser mest på svt när jag ser på tv. Film ser jag på bio eller blu-ray. SVTPlay ser jag på ibland med det räknar jag som ps.
Någon frägade om man vill tillbaka till tiden med två kanaler. Definitivt inte, men om jag skulle tvingas välja två kanaler ur det batteri jag idag har tillgång till så skulle det nog bli ps. Reklamfrihet har ett stort värde för mig. Min tid är värd ett bättre öde än schampooreklam
Rent politiskt verkar ju detta inte direkt vara någon valfråga Redigerat av Mr_Tom, 11 september 2017 - 20:04. Postad 11 september 2017 - 20:07 Vad är poängen med nuvarande SVT, tycker du? Postad 11 september 2017 - 20:11 Postad 11 september 2017 - 20:15 Postad 11 september 2017 - 20:21
Att ha ett varierat utbud av olika sorters program som alla kan ta del av utan att behöva ha någon form abonnemang eller ingå i ett avtal. Postad 12 september 2017 - 09:08
SVT har alltid massor av intressant att erbjuda. På SVT Play. Duger inte det nya så finns därtill Öppet Arkiv numera i appen. Postad 12 september 2017 - 10:56
Jag hittar inget. Möjligtvis en film som jag kanske skall spela in. Postad 12 september 2017 - 11:09
Att använda sig själv som en egen referens är väl inte helt relevant? Postad 12 september 2017 - 11:12
Det är så varierat så att vissa bara hittar ett program i veckan att se på. Idag när man har större möjligheter att skräddarsy sitt TV-utbud, som man inte kunde förr, så känns PS både lamt och dyrt.
Vem skall jag använda då? Postad 12 september 2017 - 11:30 Det beror väl på. På detta forum är ju folks intressen extremt ovarierande har jag märkt. Om man själv är smal är det nog svårt att hitta något intressant i ett brett utbud.
Själv har jag massvis av intressen. Utöver bildåtergivning även film, musik, TV-spel, datorer, bilar, historia, samhällsfrågor, 3D-design, infrastruktur, kultur, foto bland mycket mer. Då är Public Service ett välkommet tillskott i utbudet om du frågar mig. Postad 12 september 2017 - 11:56
Beror på intresse. Jag brukar hitta en del intressant under kategorin Dokumentär, företrädesvis historia eller natur som båda är av intresse för mig. Postad 12 september 2017 - 12:03 Postad 12 september 2017 - 12:23
Natur är alltid intressant. Brukar kolla på BBC earth, Nat geo wild och Animal planet. SVT sände dock BBC:s Planet Earth 2 men gjorde misstaget att dubba den till svenska. En del av upplevelsen försvinner om inte David Attenborough kommenterar. Postad 12 september 2017 - 12:37
Finns mycket av teknik, vetenskap, natur, historia, filmer och sport ( VM OS ) på reklamkanalerna. Själv är jag inte så förtjust i "topprogrammen" på SVT, Doobidoo, Skavlan, Saltön, Melodifestivalen, Allsång på Skansen... Postad 12 september 2017 - 12:54
Där håller jag med. Men 6,7,8,9,10,11 (kanal alltså) är imo dynga. 5:an har sport 10:an med ibland så dom funkar ibland. Bbc och NG och en deel på Discovery har bra program. Repriseras lite för ofta dock. Postad 12 september 2017 - 13:04
10:an har en del bra program, tycker jag. Resten är inge vidare och 7:an är sämst av det gänget. Det tråkiga med reklamkanalerna är att man måste köpa ett helt paket med program. Postad 12 september 2017 - 13:39
Ja,tyvärr är det så. Postad 12 september 2017 - 13:46
Att man skall betala för att titta på reklam har jag aldrig förstått. Borde vara tvärtom, jag vill ha betalt för att se reklam. Postad 12 september 2017 - 14:11
Har du egen antenn för det marksända nätet så kan du se TV4 och TV6 gratis men du måste betala 195Kr per månad till SVT även om du bara vill se fyran och sexan. Postad 12 september 2017 - 22:16
Men det är ju bara ordklyveri. Betalar du avgiften så har du ju både ett abonnemang och ett avtal. Och ett väldigt dyrt sådant. För 200 spänn i månaden kan den fattiga barnfamiljen få rejält mycket mer barnprogram än vad de får hos SVT. Postad 12 september 2017 - 22:31
Fin jämförelse där. Boendeform som man kan välja storlek på själv jämfört med en avgift som man inte kan välja just storlek på.
Och lite läsförståelse hade gett att jag ifrågasatte att SVTs budget skulle sänkas. Inte huruvida totala beloppet man KAN få in blir högre eller lägre. Oavsett kommer inte SVT att få mindre pengar. Vi medborgare måste ju upplysas. Postad 12 september 2017 - 22:39 Sen tål jag inte j*vla snyltare. Postad 13 september 2017 - 02:37 Innehållsmässigt kan man inte ersätta SVTs barnutbud oavsett om familjen betalar 200 eller 1000 kroner så det är snarare däri poängen ligger. Postad 13 september 2017 - 03:26 Åter igen. Det går inte att, innehållsmässigt, ersätta public service utbudet med komersiellt utbud. Tar man, som vissa här vill, bort PS får man alltså ett innehållsmässigt fattigare, mer begränsat, utbud. Yay... Postad 13 september 2017 - 03:40 T.o.m. de som myntat uttrycket. ![]() Men Bud och vissa andra här vill ju inte ha PS. Kommersiellt utbud räcker. Kanske...synar man inläggen lite så verkar det som det slinker ner en del PS utbud ändå...så motståndet mot PS är inte alltid helt logiskt i denna tråd. För jag förutsätter att om man inte vill att Sverige ska hålla på med PS så vill man inte att andra länder ska hålla på med det heller. För inte är man väl så egoistisk att man anser att vi i Sverige ska slippa betala för PS men att medborgare i andra länder ska göra det? Det samarbetas alternativt, köps in, rätt friskt mellan olika PS aktörer i olika länder. Tycker gott vi svenskar kan vara med och betala av den stora kakan snarare än att bara plocka russin. Postad 13 september 2017 - 03:56 Alltså...att vanlig tv håller på att dö saknar helt relevans för den diskussion som förs här. Vad det handlar om är efter vilka förutsättningar det ska vara möjligt att ta fram program. Vissa av er här tycker det räcker med begränsade förutsättningar. Om sen ett visst program ses via Faster Agdas markmottagare eller via nån streamingtjänst är whatever. Hur och varför (eller t.o.m. att) programmet ursprungligen blev gjort är det viktiga. Många bra dokumentär på Youtube ja...rätt många av dessa härrör från public service aktörer. Just sayin... Postad 13 september 2017 - 04:13 Men men, ordet är fritt och det respekterar jag. Redigerat av PML73, 13 september 2017 - 04:29. Postad 13 september 2017 - 04:27 Nej, det känns inte troligt. Är ovanstående omöjligt för ett land som har PS eller varför frågar du? Postad 13 september 2017 - 04:40 Frågeställningen är oerhört komplex. Det är lättare att kontrollera ett statligt organ via lagar och förordningar än att tränga sig in i privata sfärer för validering av s.k. objektivitet/saklighet i rapporteringen mm. Här finns tonvis med exempel utanför PS. Och sponsrar man hellre ett splittraned står man för dagens alternativ till den värdegrund som stått för en del av folkbildningen vilket givit Sverige många år med parlamentarisk, ekonomisk och social positiv utveckling. Finns det exempel på nedläggning av PS med sin bredd på sport, kultur, nyhetsredaktion och dokumentära funktion ökat den personliga valfriheten på endast två kanaler? Plus kunskapskanalen, barnkanal mm. Orättvisor finns alltid och möjlighet till korrigering på personligt särintresse är kanske inte alltid bättre för samhället i stort. Redigerat av PML73, 13 september 2017 - 04:58. Postad 13 september 2017 - 07:26
Jag kan ju inte säga att jag är nöjd med utbudet från PS för den summa jag måste betala. Om jag bara hittar ett program per vecka att se så är det inte prisvärt. Sen bara för att jag skulle vilja välja bort SVT så kan jag väl tycka att ett program från BBC är bra. Helt logiskt i min värld. Postad 13 september 2017 - 07:53
Om nu andra tycker att det går att ersätta SVT:s barnutbud med annat material då? Postad 13 september 2017 - 08:51
Nja, håller med Pacman här. Som pappa till en stor skara barn har jag lång erfarenhet av barn-tv. Skillnaden mellan SVT Barnkanalen och kommersiella barnkanaler är inte filmerna som visas (SVT köper in det mesta från de kommersiella kanalerna). Skillnaden är interaktionen mellan kanalen och barnen, tex morgonshowen, kvällsshowen samt det superpopulära Sommarlovsmorgon. Barnen är med och gör programmen, via telefon, inskickade teckningar, som gäster i studion eller i de program som SVT producerar (Labyrint och diverse andra show och tävlingsprogram tex). Inget av detta finns på de kommersiella kanalerna. Dessa visar enbart film och TV-serier. Därtill samma serier som de kan se på tex Netflix eller Viaplay. De kanalerna ger egentligen inget mervärde alls för barnen. Redigerat av agpath, 13 september 2017 - 08:52. Postad 13 september 2017 - 09:17
Förklara gärna vad du menar med denna mening. Ge ett exempel som har med TV och public service att göra 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |