Skillnad på dyra och billiga kablar?
2355 svar till detta ämne
Postad 16 December 2012 - 23:23
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
R6 funkar me men du får inte hålla mer än ca 2 sek annars kan du bränna upp diskant me så stort batteri
Tyckte själv att det inte lät så bra så jag höll bara i mindre än 1 sek. Såg ditt inlägg först nu  Diskanten låter bra fortfarande btw...
Redigerat av genstruktur, 16 December 2012 - 23:34.
Postad 16 December 2012 - 23:32
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
om de inte funkar så gör så här
koppla bara in en högtalare och spela en låt med mycke bas ca 1 min sen koppla om bakom hög talaren lyssna viket läge de lät bättre gör samma sak med andra högtalaren men de kan ju vara bara en kabel som är fel märkt me
Får göra det imorgon tror jag, Flickvännen sover och går inte att spela så högt nu utan att väcka henne tyvärr. Men det är det enda sättet kvar att prova nu när batteriet inte gav utslag på elementen? Men egntligen. Funkar det att bara göra det på en högtalarkabel i taget? Är det inte när en är rätt och en fel som det inte låter bra? Låter det även dåligt om båda är i fel fas? Tänkte att jag måste köra båda högtalarna kanske samtidigt för att märka detta? Om det är en högtalare som spelar i fas försvinner väl basen tex? Om båda är i fel fas låter det dåligt även då? hjälper inte de ..... då har du fel på kabeln därför ska man aldrig köpa olyssnade kablar har gått på den minan själv 
Ha ha jo visst kan det vara en blåsning. Var dock fler på forumet som köpt kablarna och jag trodde det var lugnt. Säljaren hade 100% positiva omdömen på ebay också. De kostade bara 340.- så det är inte hela världen om det skulle visa sig vara en bluff.
Redigerat av genstruktur, 16 December 2012 - 23:53.
Postad 17 December 2012 - 00:21
_marantz_
-
_marantz_
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Får göra det imorgon tror jag, Flickvännen sover och går inte att spela så högt nu utan att väcka henne tyvärr. Men det är det enda sättet kvar att prova nu när batteriet inte gav utslag på elementen?
Men egntligen. Funkar det att bara göra det på en högtalarkabel i taget? Är det inte när en är rätt och en fel som det inte låter bra? Låter det även dåligt om båda är i fel fas? Tänkte att jag måste köra båda högtalarna kanske samtidigt för att märka detta? Om det är en högtalare som spelar i fas försvinner väl basen tex? Om båda är i fel fas låter det dåligt även då?
Ha ha jo visst kan det vara en blåsning. Var dock fler på forumet som köpt kablarna och jag trodde det var lugnt. Säljaren hade 100% positiva omdömen på ebay också. De kostade bara 340.- så det är inte hela världen om det skulle visa sig vara en bluff.
ja vist är de så men det är lättast att höra om man testar en högtalare i taget
Postad 17 December 2012 - 00:27
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
ja vist är de så men det är lättast att höra om man testar en högtalare i taget
Förlåt men jag kanske missförstod dig. Trodde du menade att man bara skulle ha en högtalare inkopplade åt gången men du menar att man byter kabel på en i taget? Det var så jag tänkte med, båda högtalarna inkopplade men att jag byter plats på en utav kablarna i taget bara? För att bara köra med en högtalare inkopplat och byta plats på plus och minus på den högtalaren gör väl inte att jag märker vilken kabel som eventuellt är felmärkt? Eller tänker jag fel? Lite trött
Redigerat av genstruktur, 17 December 2012 - 00:28.
Postad 17 December 2012 - 06:51
_marantz_
-
_marantz_
-
Amatör
-
-
60 inlägg
det finns ju cd skivor som man ocså kan ställin fasen med där man kan höra om den är in face eller out face och det finns även in ställnigs skivor för ljud
och en massa annat roligt som kan va bra vid ljud instälningar
skicka pm om du vill ha skickar gratis i hela sverige har egen ref cd att lyssna på
Postad 17 December 2012 - 06:54
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Köp inget billigt skräp på ebay är mitt tips för alla nybörjare.
Mvh
Postad 17 December 2012 - 11:17
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
...att bara köra med en högtalare inkopplat och byta plats på plus och minus på den högtalaren gör väl inte att jag märker vilken kabel som eventuellt är felmärkt? Eller tänker jag fel? Lite trött 
Du tänker rätt, men kör du bara två kanaler kvittar det. Har du förresten funderat på att mäta kablarna med ett enkelt instrument? Köp inget billigt skräp på ebay är mitt tips för alla nybörjare.
Det är givetvis bättre att köpa dyrt skräp av en butik som ljuger om sina produkter...
Postad 17 December 2012 - 11:21
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Det är givetvis bättre att köpa dyrt skräp av en butik som ljuger om sina produkter... 
Det är ju upp till var och en att köpa det man vill men ebay ger jag inte mycket för om man inte har någon referens...
Postad 17 December 2012 - 11:45
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Det är ju upp till var och en att köpa det man vill men ebay ger jag inte mycket för om man inte har någon referens...
Alla bestämmer givetvis själv, men högtalarkablar är som de allra flesta vet oerhört enkel och billig teknik, och absolut ingenting man behöver vara rädd för att köpa osett och utan referenser.
Postad 17 December 2012 - 12:07
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Köp inget billigt skräp på ebay är mitt tips för alla nybörjare. Mvh
Nybörjare? Klart det är en chansning såklart. Men det var andra medlemmar som köpt kabel av samma tillverkare och var nöjda. Säljaren hade 100% positiva omdömen(3000st) så jag bedömde att jag skulle få de jag efterfrågade. Men alltstså visst är det en extra risk att köpa från andra sidan jordklotet men kablarna kostade bara 340:- så jag kan ta smällen om jag blivit blåst. Du tänker rätt, men kör du bara två kanaler kvittar det.
Har du förresten funderat på att mäta kablarna med ett enkelt instrument?
Jag kör ju 5.1 ibland så att det borde väl vara bra att alla högtalarna är i samma fas. Så att inte frontarna är i en fas och center och surr i en annan? Eller tänker jag fel igen? Jag tar tacksamt emot förslag på hur man skall gå till väga för att mäta och ta reda på om det är något fel med kablarna  . Skulle kunna köra audyssey igen också för att få reda på vilken av kablarna som antagligen är felmärkta men då raderas ju min förra mätning vilket är lite synd och tar tid. Audyssey kollar fasen på alla högtalare i början av mätningen. Den upptäckte faktiskt när jag av misstag hade skiftat svart/röd på en banan som jag satt på själv för ett tag sedan så det kan nog funka annars. Skall till skolan om en stund får fundera lite tills jag kommer hem hur jag skall gå till väga. edit: Vilket instrument tänkte du på?
Redigerat av genstruktur, 17 December 2012 - 12:53.
Postad 17 December 2012 - 17:50
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Instrumentet trombon kanske?
Postad 17 December 2012 - 19:44
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Instrumentet trombon kanske? 
Jag har en blockflöjt, går det bra?:-) Nej med seriöst är inte så insatt i det här med ellära eller vad man skall säga, vilket tänker ni på? Vad är bästa lösningen för att få reda på problematiken angående kablarna? 1. Har provat med att koppla in kablarna i en högtalare och använda ett batteri. Det ledde bara till att det susade i diskanten. Högtalarelementen ploppade varken in eller ut. Beror nog på att basen i Viennorna sitter på sidan med ett tyg som ej går att ta bort och jag kan därmed inte se om basen ploppar in eller ut. 2. Jag kan koppla in båda frontarna och skifta plus och minus och lyssna mig till när det låter rätt. Men då kan det väl lika gärna leda till att båda frontarna spelar i fel fas med center, surr och sub? 3. Spela en högtalare i taget och lyssna vad som låter bäst och skifta plus och minus. Det kommer väl att kunna leda till samma som i punkt 2? 4. Mäta på något sätt att plus verkligen är plus i andra ändan av kablarna och den ej är felmärkt. 5. Köra om hela audysseymätningen och då kommer den antagligen flagga vilken av kablarna som är felmarkerade. Finns det fler förslag? Finns det något enkelt sätt som jag/vi inte tänkt på? Jag tänkte att det kanske skulle handla mer om att en billig kabeln vad sämre än en dyr. Därför jag postade här initialt men nu känns det lite som att inläggen inte passar in här längre. Skall vi fortsätta i denna tråden? Någon moderator kan flytta inläggen till tråden nedan om det finns lust till det. https://www.minhembi...c=243389&st=100
Redigerat av genstruktur, 17 December 2012 - 20:12.
Postad 17 December 2012 - 22:48
_marantz_
-
_marantz_
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Du tänker rätt, men kör du bara två kanaler kvittar det.
Har du förresten funderat på att mäta kablarna med ett enkelt instrument?
nu spårar de........................
Postad 17 December 2012 - 22:55
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
skicka pm om du vill ha skickar gratis i hela sverige har egen ref cd att lyssna på 
Tror jag har någon sådan dvd själv någonstan men tack för erbjudandet! Det var snällt
Redigerat av genstruktur, 17 December 2012 - 22:56.
Postad 17 December 2012 - 23:11
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
Hur orkar ni ?
Jag tycker inte det är värre att vissa köper lite dyrare kablar, än att andra betalar extra för att få ett plåtomslag på sina BD skivor eller ännu värre en liten gubbe i lådan och kanske ett par blad och någon extra detalj i dåligt målad plast.
Vilket som är löjligast och vilket kan ge mervärde får var och en avgöra
Jag köper varken eller och satsar mina pengar på hårdvaran istället
Postad 17 December 2012 - 23:17
Station
-
Station
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Finns det någon tillverkare som säljer häftiga högtalarsladdar (Högtalarkablar) för små pengar, Helst några som ser ut som om de kostar tio tusen tals kronor men säljs för ett några hundringar. Ex. Strykjärns-sladd med kontakter och artistisk pålagd krympfilm, skulle se snyggt ut. Eller 1,5-2,5 mm sladdar i ett snyggt och påvert ytterhölje, igen med snygga och kontakter. Väl värt några hundra kronor. Red: Hittade något åt det hållet jag funderade på men dessa var varken snygga eller i en trevlig färg. http://www.amazon.co...=A2JWOEULHV3YGJ
Redigerat av Station, 17 December 2012 - 23:30.
Postad 17 December 2012 - 23:31
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Finns det någon tillverkare som säljer häftiga högtalarsladdar (Högtalarkablar) för små pengar, Helst några som ser ut som om de kostar tio tusen tals kronor men säljs för ett några hundringar.
Ex. Strykjärns-sladd med kontakter och artistisk pålagd krympfilm, skulle se snyggt ut. Eller 1,5-2,5 mm sladdar i ett snyggt och påvert ytterhölje, igen med snygga och kontakter. Väl värt några hundra kronor.
Själv börjar jag blir lite trött på mina. Skulle ju vara snyggare var poängen. Känns tråkigt att ha fina kablar som det är "fel" på. Även om det bara är felmärkt kommer jag störa mig på det vet jag. Ville ju att det skulle se snyggt ut med nya fina terminerade kablar. Känns inte som jag uppnådde det jag ville med kinakablarna. På ebay står det att vid retur får man stå för frakten själv. Om säljaren inte kommer med något förslag där han betalar frakten funderar jag på att skaffa nya istället. Frakten tillbaka och allt krångel vet jag inte om det är värt 340:- för mig faktiskt, det som jag betalade för dem. Funderar på dessa istället i så fall. Nåt för dig? http://www.fyndborse...ar-quad-2x25mm2Ser väl inte ut att kosta 10000kr men ändå?
Redigerat av genstruktur, 17 December 2012 - 23:32.
Postad 17 December 2012 - 23:43
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Hur ofta går ni och kikar bakom era högtalare? Nä, dölj skiten i kabellister istället, mycket snyggare och enklare att hålla rent
Postad 18 December 2012 - 02:19
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3993 inlägg
Funderar på dessa istället i så fall. Nåt för dig?
http://www.fyndborse...ar-quad-2x25mm2
Ser väl inte ut att kosta 10000kr men ändå? 
Har själv skaffat dom, riktigt nöjd med kabeln och inte speciellt dyra heller.
Postad 18 December 2012 - 04:36
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Hur orkar ni ?
Jag tycker inte det är värre att vissa köper lite dyrare kablar, än att andra betalar extra för att få ett plåtomslag på sina BD skivor eller ännu värre en liten gubbe i lådan och kanske ett par blad och någon extra detalj i dåligt målad plast.
Vilket som är löjligast och vilket kan ge mervärde får var och en avgöra
Skillnaden är ju att det knappast är någon som påstår att filmens prestanda ökar med t.ex. ett plåtomslag. Man får skilja på smakfrågor (värdet av t.ex. ett utseende) och sakfrågor (den praktiska betydelsen t.ex. prestandan).
Postad 18 December 2012 - 06:15
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Vilka spårar, och vad har de fått upp spåret på?
Postad 18 December 2012 - 18:04
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Har själv skaffat dom, riktigt nöjd med kabeln och inte speciellt dyra heller.
Jo det ser trevliga ut. Hyr tycker du bananern sitter i förstärkare och högtalare? Är kablarna svarta eller mer åt det gråa hållet, ser lite olika ut på olika bilder? Tro det blir ett köp på dessa strax. Mitt andra kap blev inget kap som sagt. Kollade på xtz-kablarna innan också men snåljåpen i mig tänkte att jag sparar 300:- på kinakablarna och de lär ju vara lika bra, not! Läxan är lärd:-) .
Postad 18 December 2012 - 18:55
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3993 inlägg
Jo det ser trevliga ut. Hyr tycker du bananern sitter i förstärkare och högtalare? Är kablarna svarta eller mer åt det gråa hållet, ser lite olika ut på olika bilder?
Dom sitter riktigt stabilt i stärkaren/högtalare, mycket stabilare än Kina kabeln. Den är svart.
Postad 18 December 2012 - 20:06
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Det är inte xyzzyxyzzy som spårar ur i den här tråden...
Postad 18 December 2012 - 21:29
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Dom sitter riktigt stabilt i stärkaren/högtalare, mycket stabilare än Kina kabeln. Den är svart.
Ah, hälit! Låter som det får bli en beställning. Tack
Postad 19 December 2012 - 20:28
MartinFloda
-
MartinFloda
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Märkte väldigt stor skillnad när jag bytte från en billig supra jag hade i förra anläggningen till Audioquest Rocket 44 jag har nu.
Fick dom såklart demade mot supra innan jag bestämde mig, och skillnaden var stor!
Förtår inte hur folk här inne kan påstå att det inte gör skillnad?
Upp till var och en såklart =)
Nu ska det byggas strömkabel och dra ny matning från centralen för att göra det hela ännu bättre! =)
/Martin
Postad 19 December 2012 - 22:27
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Märkte väldigt stor skillnad när jag bytte från en billig supra jag hade i förra anläggningen till Audioquest Rocket 44 jag har nu. Fick dom såklart demade mot supra innan jag bestämde mig, och skillnaden var stor! Förtår inte hur folk här inne kan påstå att det inte gör skillnad? Upp till var och en såklart =) Nu ska det byggas strömkabel och dra ny matning från centralen för att göra det hela ännu bättre! =)
/Martin
Är du helt säker på att du inte är en reinkarnation av Leif B eller _marantz_ ???  Studera lite elementär ellära så förstår du varför skillnaden inte är stor och oftast lyser helt med sin frånvaro.
Redigerat av Unregistered277056c3, 19 December 2012 - 22:28.
Postad 20 December 2012 - 10:10
Jag har köpt en signalkabel med silverledare och XLR-kontakter (0.5 m) på tyska Ebay för 500 kr. Har hamnat i silverspåret efter mycket lyssnande. Ska jämföra med den (sista) kopparkabeln jag har kvar i anläggningen. Har absolut hört skillnad mellan Silver och Koppar och låtit oiniterade lyssna. De kan ofast inte avgöra vad som låter bättre men de prickar alltid in att det är en skillnad. Kan ju bero på något så enkelt som en lägre impedans för silver (något högre signalnivå). Men framförallt blir det annan karaktär - eller snarare - mindre karaktär, eftersom en kabel bara kan lägga till - inte dra ifrån. Det är lite grann som att putsa fönstren på våren. Samma utsikt - men mer av allt.Helbalanserat tycker jag inte ändrar karaktären nämnvärt men ger mer av det som brukar benämnas "svärta". Brusgolvet hamnar lägre och det gör att ljudet känns mer frigjort och mindre "kopplat" i en inspelning. Framförallt så kommer rumsinformationen fram tydligare. Dvs små ekon och knäppningar i bakgrunden som ger ledtrådar av rummets storlek och beskaffenheter (ljudmässigt)..Kan väl också säga att jag aldrig har behövt "bränna in" kablar. Det enda som händer när man precis satt in en ny kabel är att brusnivån långsamt sjunker undan. Jag upplever att det går rätt fort. Det handlar förmodligen om kapacitanser i kabeln som laddas ur.
Postad 20 December 2012 - 10:27
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
...kan ofast inte avgöra vad som låter bättre men de prickar alltid in att det är en skillnad. Kan ju bero på något så enkelt som en lägre impedans för silver (något högre signalnivå). Men framförallt blir det annan karaktär - eller snarare - mindre karaktär, eftersom en kabel bara kan lägga till - inte dra ifrån.
Signalnivån ändras definitivt inte för att man byter från koppar till silver i en ledare av några få meters längd. En kabel lägger inte till något utan kan per definition bara "dra ifrån". Det kallas förluster. ...Helbalanserat tycker jag inte ändrar karaktären nämnvärt men ger mer av det som brukar benämnas "svärta". Brusgolvet hamnar lägre och det gör att ljudet känns mer frigjort och mindre "kopplat" i en inspelning. Framförallt så kommer rumsinformationen fram tydligare.
"Helbalanserat" ger definitivt inga sådana effekter, utan är ENBART ett sätt att BALANSERA ut externa störningar i de fall dessa är synnerligen starka. Balansering av en linjeutgång görs antingen passivt med en transformator eller aktivt med ett inverterande steg på minusutgången. Bägge metoderna ger ökad distortion, men sällan hörbart. ...Det enda som händer när man precis satt in en ny kabel är att brusnivån långsamt sjunker undan. Jag upplever att det går rätt fort. Det handlar förmodligen om kapacitanser i kabeln som laddas ur.
"Kapacitanser i kabeln som laddas ur" är en lite intressant hittepå-teori, men totalt irrelevant eftersom tidskonstanten gör att det i så fall tar millisekunder på sin höjd. Varför sprider du desinformation och trams?
Postad 20 December 2012 - 15:18
Daniel_75
-
Daniel_75
-
Lärjunge
-
-
435 inlägg
Riktig popcorntråd som jag nyfiket följer. Jag har 14mm ormar hemma men höt ingen större skillnad mot billigare.
Akustik gör bra mycket mer än kabelsort har jag lärt mig.
Postad 20 December 2012 - 19:35
MartinFloda
-
MartinFloda
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Tur att det är upp till var och en att välja kablar! =)
Gillar ändå att folk säger att det inte gör nån skillnad bara..Jag hörde skillnad...det räcker väl? =)
/Martin
Postad 21 December 2012 - 09:00
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Vi skipper påhopp och förlöjliganden tack!
Postad 21 December 2012 - 09:48
Uppdatering: har nu tagit emot kabeln och gjort några första test. Märkte direkt hur systemet blev "upprört" över kabelbytet med förhöjd brusnivå i början. Det sjönk dock undan snabbt och nu några timmar senare är det knäpptyst igen. Satte kabel mellan för och slutsteg och märkte en förhöjd lägre diskant. Lite överraskande. Får se om det håller i isg. Vad gäller ljudkvaliteten är det för tidigt att uttala sig. Lite bättre information i djupled upplever jag nog. Men det kan vara till följd av den något förhöjda diskanten. Får se om det intrycket håller i sig.
Poängen är att det behöver inte kosta skjortan att testa kablar. Man kan ändå få fram ljudskillnader. Sedan är det upp till tycke och smak. Tycker synd om dem som inte upplever skillnader och inte vill att andra ska göra det heller. Förstår inte alls vad de har på denna blogg att göra? Måste ju vara bortkastad tid?
Postad 21 December 2012 - 10:21
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Uppdatering: har nu tagit emot kabeln och gjort några första test. Märkte direkt hur systemet blev "upprört" över kabelbytet med förhöjd brusnivå i början. Det sjönk dock undan snabbt och nu några timmar senare är det knäpptyst igen. Satte kabel mellan för och slutsteg och märkte en förhöjd lägre diskant. Lite överraskande. Får se om det håller i isg. Vad gäller ljudkvaliteten är det för tidigt att uttala sig. Lite bättre information i djupled upplever jag nog. Men det kan vara till följd av den något förhöjda diskanten. Får se om det intrycket håller i sig.
Poängen är att det behöver inte kosta skjortan att testa kablar. Man kan ändå få fram ljudskillnader. Sedan är det upp till tycke och smak. Tycker synd om dem som inte upplever skillnader och inte vill att andra ska göra det heller. Förstår inte alls vad de har på denna blogg att göra? Måste ju vara bortkastad tid?
Det här är ingen blogg, och syftet med ett forum som detta är att folk skall kunna ventilera sina åsikter, diskutera och i förekommande fall utveckla sina talanger och kanske t o m lära sig något av de som har djupare kunskaper inom något specifikt ämne. Diverse "magiska egenskaper" och placeboeffekter lurar oftast de som saknar nödvändiga baskunskaper för att kritiskt granska marknadsföringsfloskler och egna vetenskapligt tveksamma slutsatser eller åsikter, och en långt ifrån försumbar andel av ljudintresserade lyckas så småningom befria sig från oket av närmast religiösa övertygelser kring orealistiska förväntningar och rent hokus pokus när det gäller vad som FAKTISKT påverkar ljudet i en anläggning och vad som INTE gör det. När det gäller just kablar är det ett odiskutabelt faktum att vid större längder spelar dess beskaffenhet roll pga förluster som funktion av just längden, och det är lika självklart och lätt att bevisa - både i teori och praktik - att i princip ALLA kablar när det gäller några få meter i ett vardagsrum INTE påverkar ljudet hörbart ett jämrans dugg, även om förlusterna alltid går att mäta med vettiga instrument. Det är i själva verket synd att folk kastar bort både tid och pengar på att jaga placeboeffekter i hemanläggningen, istället för att förbättra akustiken eller byta högtalare...
Postad 21 December 2012 - 10:26
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Du får ursäkta en amatör, men jag förstår inte riktigt vad du skriver:
Hur fungerar motsägelsen "förhöjd lägre diskant"? Finns det låg/mellan/hög diskant? Blev dB högre i det låga diskantområde?
Vad menar du med "bättre information i djupled"? Förstår inte alls
Postad 21 December 2012 - 10:29
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Tur att det är upp till var och en att välja kablar! =) Gillar ändå att folk säger att det inte gör nån skillnad bara..Jag hörde skillnad...det räcker väl? =)
/Martin
Finns nåt som heter placebo, du skulle aldrig klara ett blindtest.
Postad 21 December 2012 - 12:39
Du får ursäkta en amatör, men jag förstår inte riktigt vad du skriver:
Hur fungerar motsägelsen "förhöjd lägre diskant"? Finns det låg/mellan/hög diskant? Blev dB högre i det låga diskantområde?
Vad menar du med "bättre information i djupled"? Förstår inte alls 
Lägre diskant: jag menar inte den högsta diskanten utan lite längre ned i registret. Dvs. "lägre" delen. Strax ovanför mellanregistret där oftast röster ligger. Håller med att det var lite slarvigt utrryckt. Djupledsinformation: en hyfsad anläggning kan bygga upp en 3D ljudbild mellan högtalarna och bakåt. Om inspelningen tilllåter kan man med öronen "se" var artister och iinstrument befinner sig inåt, bakåt. (T.o.m i höjdled i vissa fall). Man kan också få en uppfattning om inspelningsrummets storlek och ytor (vad gäller efterklang).. Denna parameter är oftast det som skiljer enklare anläggningar från dyrare. Jag upplever att många inte strävar efter det därför att de aldrig har upplevt det och/eller lyssnar på musik utan akustisk idjupledsinformation och då spelar det ingen roll.
Postad 21 December 2012 - 12:45
squiz
-
squiz
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Det är i själva verket synd att folk kastar bort både tid och pengar på att jaga placeboeffekter i hemanläggningen, istället för att förbättra akustiken eller byta högtalare...
Skulle snarare säga att det är synd att folk kastar bort tid på att "kriga" om huruvida kablars och annan utrustnings inverkan gör skillnad eller ej. Varför inte ägna tiden till att lyssna på sin anläggningen istället...med de kablar man anser är bra...dyra eller ej...who cares?
Postad 21 December 2012 - 13:48
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
de kan ofast inte avgöra vad som låter bättre men de prickar alltid in att det är en skillnad.
Confirmation bias, försvinner i ett kontrollerat blindtest.
Postad 21 December 2012 - 14:35
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Djupledsinformation: en hyfsad anläggning kan bygga upp en 3D ljudbild mellan högtalarna och bakåt. Om inspelningen tilllåter kan man med öronen "se" var artister och iinstrument befinner sig inåt, bakåt. (T.o.m i höjdled i vissa fall). Man kan också få en uppfattning om inspelningsrummets storlek och ytor (vad gäller efterklang).. Denna parameter är oftast det som skiljer enklare anläggningar från dyrare. Jag upplever att många inte strävar efter det därför att de aldrig har upplevt det och/eller lyssnar på musik utan akustisk idjupledsinformation och då spelar det ingen roll.
Om du konsekvent byter ut "anläggning" mot "inspelning" eller "ljudproduktion" i din beskrivning så blir det rimligt och sant. En "anläggning" påverkar inte "djup" eller "3D" i en ljudbild på något som helst sätt. Det beror HELT på inspelning/mixning, högtalarens riktverkan och akustiken. Mindre dist är givetvis alltid bra att sträva efter, men det uppnås inte med andra kablar, välsignade stenar på högtalarna eller dylikt tjafs. Skulle snarare säga att det är synd att folk kastar bort tid på att "kriga" om huruvida kablars och annan utrustnings inverkan gör skillnad eller ej. Varför inte ägna tiden till att lyssna på sin anläggningen istället...med de kablar man anser är bra...dyra eller ej...who cares?
Om du tycker det är bättre att folk lyssnar på musik än att frekventera forum, vad gör du här i så fall?  Skämt åsido, det finns sanning och tro när det gäller ljud och teknik, och okunskap och lögner bidrar alltid till att utvecklingen går åt fel håll, produkter blir dyrare än de behöver vara och många förleds att tro på vidskepligt trams och slänger sina pengar i sjön. Det om något är väl värt att argumentera om, eller?
Postad 21 December 2012 - 18:58
MartinFloda
-
MartinFloda
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Tänker på alla miljoner människor med ett gediget intresse för hihi och samtliga enorma företag som utvecklar kablar,mm.
Har själv pratat med en hel del folk både vänner och obekanta ang ämnet.
Tänk vad alla dessa människor hör dåligt...helt kass ju. För många med mig märker skillnad.
Och ja blindtest är gjort vid ett par tillfällen.
Skit samma..släpper detta nu och bränner pengar på onödiga prylar!
Tack för mig,
Postad 21 December 2012 - 21:24
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Är du helt säker på att du inte är en reinkarnation av Leif B eller _marantz_ ??? 
Studera lite elementär ellära så förstår du varför skillnaden inte är stor och oftast lyser helt med sin frånvaro.
Ledsen men det finns fler med mig som hör skillnad, men om man inte vill eller inte tror att det är skillnad så representerar du denna nitiska grupp.
Redigerat av Leif B, 21 December 2012 - 21:25.
Postad 21 December 2012 - 21:43
Unregistered7c1628dd
-
Unregistered7c1628dd
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag kan länka till ett test som även var med i tidningen hemmabio. Artikeln "kabelbluffen" http://www.idg.se/2....r-kabel-bluffen
Sen kan man fråga sig hur alla dyra produkter oftast har bra betyg.. för vem skulle köpa en dyr bil etc och säga..
"Nej jag blev blåst och skulle inte skaffat skiten". Mitt hemmabioststem kostade mig drygt 8000Kr från Tyskland, I Sverige kostade samma delar 14300Kr. Hade det varit bättre för jag betalt mer pengar för det??????
Postad 22 December 2012 - 01:18
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Ledsen men det finns fler med mig som hör skillnad, men om man inte vill eller inte tror att det är skillnad så representerar du denna nitiska grupp.
Det ÄR skillnad på kablars kvalitet och att det är lätt att mäta skillnaderna, men att det ofta, och definitivt i de längder folk har i vardagsrummet inte blir bättre ljud när kabelns kvalitet väl överstiger nivån "tjänlig". Om man har elementära kunskaper i ämnet är det faktiskt inte så svårt att begripa.
Redigerat av Unregistered277056c3, 22 December 2012 - 13:40.
Tog bort lite tjafs
Postad 22 December 2012 - 08:39
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Ledsen är du inte alls, och när skall diverse tokstollar börja begripa att det ÄR skillnad på kablars kvalitet och att det är lätt att mäta skillnaderna, men att det ofta, och definitivt i de längder folk har i vardagsrummet inte blir bättre ljud när kabelns kvalitet väl överstiger nivån "tjänlig".
Om man har elementära kunskaper i ämnet är det faktiskt inte så svårt att begripa.
Bra att du har ditt vett i behåll och erkänner att det är skillnad på kablar. Jo jag är väldigt ledsen för att inte fler har förstått vad en bra anläggning kan presentera med rätta komponenter och rätt placerade högtalare. Det är mycket man avstår ifrån. Det skiljer i ljudet mellan olika ledande matrial och konstruktionen i kablarna. Avståndet mellan ledarna påverkar en del och även om det är en ledare eller många små. Arean på kabeln påverkar en del, man ska inte ha en alltför klen kabel för att återge en bra bas. Att linda en för lång kabel i en ring kan bli som en spole m.m. Sen att det skiljer i motstånd på kabeln kan förändra ljudet lite. Att göra en flätad kabel är mitt bästa tips. Finns en del saker som förbättras då. Vi har alltså en hel del faktorer som kan påverka det slutliga resultatet men dessa är inga stora saker men de finns trots allt och de kommer att påverka främst hur ljudbilden presenteras. Detta gör säkert att många inte hör någon direkt skillnad om man INTE lyssnar AKTIVT med rätt placerade högtalare och INTE lyssnar i sweetspot och INTE vet vad en ljudbild är för något. Så brist på kunskap i kombination med ointresse gör att många med dig tycker att olika kablar inte gör någon skillnad.Man lyssnar alltså inte under optimala förutsättningar. Jag själv föredrar en flätad silverkabel... Där samlar man alla de bästa egenskaperna i samma skal så att säga om man är riktigt kräsen.
Redigerat av par-joha, 22 December 2012 - 13:41.
Redigerade citat
Postad 22 December 2012 - 12:48
head
-
head
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Minhemmabio är ett relativt omoget forum när det gäller lite "tyngre" ljud och det finns ett antal teoretiker och akademiker på forumet som i sin argumentation alltid refererar till vetenskapliga "sanningar". För oss som genom erfarenhet lärt oss att ifrågasätta teorier och istället lyssna på musiken som kommer från högtalare och lita på våra egna öron är det bara att ignorera dessa inlägg. Men jag förstår inte heller vad de vill uppnå på ett hemmabio- och hifi-forum. Fortsätt dela med dig av dina kabel-erfarenheter!
Postad 22 December 2012 - 13:52
par-joha
-
par-joha
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
Om jag får inflika en liten personlig reflektion -- trådar om dyra/billiga kablar urartar alltid på detta sätt. De båda sidorna argumenterar mer och mer högljutt tills det att personangrepp börjar flyga och anmälningar haglar in. Det är högst oklart om man kommer någonvart i diskussionen.
/ Pär
Postad 22 December 2012 - 13:55
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Bra att du har ditt vett i behåll och erkänner att det är skillnad på kablar.
Jag har ALDRIG påstått att det inte är skillnad på kablar. Var fick du det ifrån? ...Det skiljer i ljudet mellan olika ledande matrial och konstruktionen i kablarna. Avståndet mellan ledarna påverkar en del och även om det är en ledare eller många små. Arean på kabeln påverkar en del, man ska inte ha en alltför klen kabel för att återge en bra bas. Att linda en för lång kabel i en ring kan bli som en spole m.m. Sen att det skiljer i motstånd på kabeln kan förändra ljudet lite.
Det där är riktigt, men du gör ett fatalt misstag när du helt bortser från kabelns LÄNGD. ...brist på kunskap i kombination med ointresse gör att många med dig tycker att olika kablar inte gör någon skillnad.Man lyssnar alltså inte under optimala förutsättningar.
Nej, det där har du fått helt om bakfoten. Prova med kablar av olika längder så får du se. Jämför t ex 1 och 10 meter så får du nog fundera en stund på resultatet...
Redigerat av Unregistered277056c3, 22 December 2012 - 13:59.
Postad 22 December 2012 - 13:56
Pinnen
-
Pinnen
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Minhemmabio är ett relativt omoget forum när det gäller lite "tyngre" ljud och det finns ett antal teoretiker och akademiker på forumet som i sin argumentation alltid refererar till vetenskapliga "sanningar". För oss som genom erfarenhet lärt oss att ifrågasätta teorier och istället lyssna på musiken som kommer från högtalare och lita på våra egna öron är det bara att ignorera dessa inlägg.
Men jag förstår inte heller vad de vill uppnå på ett hemmabio- och hifi-forum.
Fortsätt dela med dig av dina kabel-erfarenheter!
Vad är tyngre ljud? Högre volym, mer bas eller vad menar du egentligen? Kan du ge nåt bra exempel på ett mer moget forum?
Postad 22 December 2012 - 14:15
head
-
head
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Super-moderator Pär,Det som jag tycker är förvånande, och lite ledsamt att moderatorerna blundar för, är att den "teoretiska" sidan helt saknar respekt för den "empiriska" sidans erfarenheter och lyssningsintryck. De som menar att de kan höra skillnader blir närmast idiotförklarade när de entusiastiskt berättar om sina erfarenheter. Teoretikerna skriver heller aldrig "jag tycker" utan utgår ifrån att de sitter på "sanningen" eftersom skolboken säger det. Det är en distinkt skillnad i argumentationen. Din kommentar?
Redigerat av head, 22 December 2012 - 14:15.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|