Apple TV 4K
3372 svar till detta ämne
Postad 11 December 2017 - 20:40
Howlinskogge
-
Howlinskogge
-
Användare
-
-
128 inlägg
Du får väl testa det idag, fär att iallafall kunna utvärdera bildkvalitén som jag hoppas blir bättre 
Testade när jag kom hem idag! Helt klart bättre än den "vanliga" sändningen och det var småjobbigt att hoppa från UHD tillbaka till vanlig sändning. Däremot tycker jag inte wow-faktorn var lika som när jag hyrde en 4K HDR film på itunes.
Men i överlag flöt det på väldigt bra trots min wifi uppkoppling 
Postad 11 December 2017 - 21:09
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Däremot tycker jag inte wow-faktorn var lika som när jag hyrde en 4K HDR film på itunes.
Men i överlag flöt det på väldigt bra trots min wifi uppkoppling 
Wow effekten i dagsläget, då gäller Ultran😊
Redigerat av mcmike, 11 December 2017 - 21:09.
Postad 11 December 2017 - 21:31
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
SVT play, C More, Telia+ , TV 4 Play och Viaplay ska absolut vara inställt på 50hz, fotboll etc flyter då på riktigt bra och mjukt med både CCU och ATV 4K. 60 Hz gör däremot bilden fel och ryckig!
Netflix blir dock bäst med 60hz (om inte 24hz är valbart, vilket är att föredra) Detta gäller även vid uppspelning med PLEX.
Som sagt jag ser ingen skillnad när jag kör 50hz eller 60hz på svt play med ultran. Med svenska svt program.
Jag testade på atv 4k ställa in manuellt 24hz på netflix och filmen finest hour och ser då ljus flasningar på diverse ställen i bilden som pågår konstant såg detta även på better caul saul. Då kör jag hellre 60hz och då försvinner det.
Bättre ljud har iallafall atv 4k på dom apparna jag testat.
Redigerat av axion84, 11 December 2017 - 22:00.
Postad 12 December 2017 - 07:30
evil_nike
-
evil_nike
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Hej. Någon här som har sett en d-pad liknande "sticker" som man kan klistra på fjärrkontrollen? Men som ändå tillåter swipes.
Inte helt platt då utan lite 3d formad.
/Niklas
Jag beställde dom här:
https://www.ebay.co....tm/332372917461
Får se om det funkar. Hittade inget kors.
Redigerat av evil_nike, 12 December 2017 - 11:57.
Postad 12 December 2017 - 13:47
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1891 inlägg
Har inte kollat igenom hela tråden. Men undrar då jag har Sonos högtalare och dom kör inte DTS kan ATV skicka ut det som DD.5.1? Min mini box kan detta.
Postad 12 December 2017 - 14:07
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2231 inlägg
Apple TV kan inte skicka ut som DTS utan PCM eller DD5.1 så om Sonos klarar något av dessa så är det inga problem.
Postad 12 December 2017 - 14:23
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Är det någon som får slut på lagringsutrymmet eller inte klarar sig på 32gb och istället köpte 64gb?
När jag köper mobil så är det bland den viktigaste egenskapen, jag klarar mig nog inte med mindre än 128 gb men jag har svårt att se hur man ska fylla mer än 32gb på en Apple TV.
Finns det så många must-have appar?
Spel? Det känns inte som Apple TV är något man vill spela på.
Jag har en Apple TV 2 men efter att ha köpt en 4K TV så ska jag nog snart uppgradera till en 4K Apple TV.
En mycket haltande jämförelse. Det som äter lagring i en mobil är foton och videos. Du varken tar foton eller spelar in några videos som lagras på en Apple TV. Det enda som lagras lokalt är appar och viss app-data. Och även om du köper 4K-filmer på iTunes så lagras aldrig dessa lokalt utan streamas varje gång du tittar. Så vad ska någon med 64 Gb till? Oavsett så hade lagringsutrymmet även med 64 Gb inte ens räckt till att lagra en enda 4K-film.
Redigerat av agpath, 12 December 2017 - 14:25.
Postad 12 December 2017 - 14:28
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1891 inlägg
Apple TV kan inte skicka ut som DTS utan PCM eller DD5.1 så om Sonos klarar något av dessa så är det inga problem.
Men som min minix kan göra DTS till DD5.1 så kan ATV göra om det är DTS ljud i filmen så att det kommer ut som DD5.1?
Men et kanske är som det du sa 
Postad 12 December 2017 - 20:00
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
En mycket haltande jämförelse. Det som äter lagring i en mobil är foton och videos. Du varken tar foton eller spelar in några videos som lagras på en Apple TV. Det enda som lagras lokalt är appar och viss app-data. Och även om du köper 4K-filmer på iTunes så lagras aldrig dessa lokalt utan streamas varje gång du tittar. Så vad ska någon med 64 Gb till? Oavsett så hade lagringsutrymmet även med 64 Gb inte ens räckt till att lagra en enda 4K-film.
möjligtvis metadata för mediaspelare det kan ta mycket plats helst om du använder flera.
Postad 12 December 2017 - 23:32
Mjorich
-
Mjorich
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Är inte imponerad av bildkvaliten på atv 4k och netflix. Ser massa flashningar på finest hour tex i början när dom sitter i bilen såg även det på better call saul S3 E2 första nio minuterna. Och på DV tex godless S1 E7 17 min och fram flashar det till i bakgrunden varje gång texten kommer fram, såg även det på stranger things DV. Även mer black crush än inbyggda b6 appen. Chromecast ultra och inbyggda b6 appen har inte dessa problem. Även svt play uppvisar ryckig bild när jag valt auto matchning av hz. Apple verkar ha mycket att jobba med.
Har också märkt att bakgrundens svärta ändras när textremsan kommer. Ta t ex Godless första episoden, direkt efter intromusiken när en snubbe kommer på häst och kvinnan kommer ut med puffra. Är inte så på inbyggda Netflixappen på min Sony A1. Någon annan som kan verifiera samma problem? Kör HDR förstås.
Postad 12 December 2017 - 23:55
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Har också märkt att bakgrundens svärta ändras när textremsan kommer. Ta t ex Godless första episoden, direkt efter intromusiken när en snubbe kommer på häst och kvinnan kommer ut med puffra. Är inte så på inbyggda Netflixappen på min Sony A1. Någon annan som kan verifiera samma problem? Kör HDR förstås.
Kul att man inte är ensam om att se det. Bästa skulle nog vara att skriva och klaga till apple ellet netflix. Om det finns nån lämplig adress?
Postad 13 December 2017 - 06:13
ZooN_86
-
ZooN_86
-
Användare
-
-
157 inlägg
Jag har samma problem. Lg B6. Blir så med Apple TV men inte via inbyggda appen
Postad 13 December 2017 - 08:21
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1891 inlägg
Frågan har säkert varit uppe. Men där jag ska köpa från är det bara 32gb versionen hemma. Kommer man behöva 64gb. Kommer endast streama och använda den som mediaspelare mot min nas. Kommer ej spela på den tex.
Postad 13 December 2017 - 08:38
evil_nike
-
evil_nike
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Frågan har säkert varit uppe. Men där jag ska köpa från är det bara 32gb versionen hemma. Kommer man behöva 64gb. Kommer endast streama och använda den som mediaspelare mot min nas. Kommer ej spela på den tex.
Kan inte tänka mig att man skulle behöva mer.
Postad 13 December 2017 - 08:40
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Tur att det inte är så med itunes DV iallafall. Hyrde wonder women och har inte sett nåt problem. Bra bild.
Postad 13 December 2017 - 09:01
lappen71
-
lappen71
-
Veteran
-
-
2053 inlägg
Du orkar inte läsa typ 5 inlägg ovanför ditt där exakt denna fråga redan ställts 😂
Postad 13 December 2017 - 09:10
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
möjligtvis metadata för mediaspelare det kan ta mycket plats helst om du använder flera.
Metadata är text. Text tar ingen plats.
Du kan spela på den hur mycket som helst. Du behöver ändå inte 64Gb eftersom spelen inte lagras i sin helhet.
Postad 13 December 2017 - 10:48
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Är det någon som har en LG 920 som köpt atv4k,hur blir det. Blir NF hdr bättre än inbyggda appen?
Postad 13 December 2017 - 12:11
wolf
-
wolf
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Metadata är text. Text tar ingen plats.
I detta sammanhang menar jag att en filmaffisch eller filmtrailer eller ledmotivmusik (för TV-serier) också är metadata. Dessa kan ta en hel del plats beroende på vilket mediahanteringssystem man använder.
Postad 13 December 2017 - 17:55
ZooN_86
-
ZooN_86
-
Användare
-
-
157 inlägg
Tur att det inte är så med itunes DV iallafall. Hyrde wonder women och har inte sett nåt problem. Bra bild.
Jag fick flashar i bakgrunden när texten kom och gick i en mörk scen på ”fantastiska vidunder”. Hyrd i DV genom iTunes.
Postad 13 December 2017 - 21:16
homery
-
homery
-
Lärjunge
-
-
416 inlägg
Brorsan har en atv 4k och LG oled b7 och har råkat ut flertal gg att atv inte vill starta när han trycker på dosan,utan e tvungen dra ur strömsladden. Nån som har nåt förslag vad d kan vara?
Postad 13 December 2017 - 23:45
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Jag fick flashar i bakgrunden när texten kom och gick i en mörk scen på ”fantastiska vidunder”. Hyrd i DV genom iTunes.
Okej. Ser inga flashar på wonder women DV itunes. Men jag såg grå bars vid en mörk lägereld scen 1.09.10 in.
Redigerat av axion84, 13 December 2017 - 23:45.
Postad 14 December 2017 - 11:39
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Kunde inte hålla mig längre. La en beställning. Ska bli spännande och se hur den prestera på eh-tw6700
Nu får man lägga ut den gamla på tradera
Postad 14 December 2017 - 13:19
Unregistered274e7d5b
-
Unregistered274e7d5b
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Brorsan har en atv 4k och LG oled b7 och har råkat ut flertal gg att atv inte vill starta när han trycker på dosan,utan e tvungen dra ur strömsladden. Nån som har nåt förslag vad d kan vara?
Har samma problem med min atv 4k. Riktigt störande då det inte finns något enkelt sätt att bryta strömmen (typ on/off-knapp). Har en LG B6 själv, inte för att jag tror att tv har något med saken att göra? Tyvärr kan jag inte bidra med någon lösning, bara medhåll i frågan.
Postad 14 December 2017 - 15:12
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Gör en fabriksreset av ATV:n. Kanske hjälper.
https://discussions..../thread/8106267
Postad 14 December 2017 - 15:29
nilhe7
-
nilhe7
-
Användare
-
-
161 inlägg
Jag hade samma problem precis efter jag köpt min ATV. Problemet försvann dock helt och hållet efter uppdatering av firmware. Testa detta först så borde den buggen lösa sig...
Postad 14 December 2017 - 16:59
Howlinskogge
-
Howlinskogge
-
Användare
-
-
128 inlägg
Detta har hänt mig flera gånger också, har dock inte hänt sedan senaste FW-uppdateringen.
Postad 14 December 2017 - 19:01
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Kunde inte hålla mig längre. La en beställning. Ska bli spännande och se hur den prestera på eh-tw6700
Nu får man lägga ut den gamla på tradera
Skillnanden blir att du kommer kunna spela upp Netflix bl,a med 24hz, i övrigt ingen skillnad alls 
Redigerat av mcmike, 14 December 2017 - 19:01.
Postad 14 December 2017 - 19:14
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Skillnanden blir att du kommer kunna spela upp Netflix bl,a med 24hz, i övrigt ingen skillnad alls 
Perfekt! Precis det jag är ute efter och även få bättre flyt på mina blu-rayrippar i infuse PRO
Postad 14 December 2017 - 19:17
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Sjukt bra att dom fixat autorefreshrate! Skulle varit bud på att skaffa en sån istället för shielden... men övergav Iphone mobil för ett par år sen och har android istället... det ångrar jag inte alls... går det bra att casta från androidtelefon med?
Kommer autorefreshrate till Infuse med?
Hur är det att navigera bland lokala filer som inte finns med på tex imd eller vad den nu listar ifrån? Har ju massa noname skidfilmer, och massa konserter och musikvideos som kan va strängt att hitta metadata på...
Redigerat av Garrett, 14 December 2017 - 19:20.
Postad 14 December 2017 - 20:20
Unregistered274e7d5b
-
Unregistered274e7d5b
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag hade samma problem precis efter jag köpt min ATV. Problemet försvann dock helt och hållet efter uppdatering av firmware. Testa detta först så borde den buggen lösa sig...
Hände mig igen alldeles nyss, trots uppdatering till senaste firmware. Ska man måsta fabriksåterställa alltså? Jobbigt..
Postad 14 December 2017 - 20:24
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Hände mig igen alldeles nyss, trots uppdatering till senaste firmware. Ska man måsta fabriksåterställa alltså? Jobbigt..
Prova och håll ned meny och "skärm" symbolen samtidigt 
går det bra att casta från androidtelefon med?
Nej man kastar inte! Men airplay fungerar från Iphone/ipad.. 
Redigerat av mcmike, 14 December 2017 - 20:26.
Postad 14 December 2017 - 20:28
Unregistered274e7d5b
-
Unregistered274e7d5b
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
[quote name="mcmike" post="4475023" timestamp="1513279493"] Prova och håll ned meny och "skärm" symbolen samtidigt  Funkar det från vila-läget? Atv:n "sover" ju, så jag tänker att det inte finns någon koppling mellan fjärr och enhet?
Postad 14 December 2017 - 20:29
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
[quote name="mcmike" post="4475023" timestamp="1513279493"]
Prova och håll ned meny och "skärm" symbolen samtidigt 
Funkar det från vila-läget? Atv:n "sover" ju, så jag tänker att det inte finns någon koppling mellan fjärr och enhet?
Den vaknar till liv och startar om! Det kanske räcker 
Redigerat av mcmike, 14 December 2017 - 20:31.
Postad 14 December 2017 - 20:49
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Nej man kastar inte! Men airplay fungerar från Iphone/ipad.. 
Dåligt och omodernt. Hade ju varit mycket smidigare om man kunde styra från android telefonen också. På CCU funkar ju både iphone och android. En sak som skulle vara bra om man kunde göra är att kunna sänka och höja interna atv volymen. Som man kan på ultran.
Redigerat av axion84, 14 December 2017 - 20:50.
Postad 14 December 2017 - 20:55
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Dåligt och omodernt. Hade ju varit mycket smidigare om man kunde styra från android telefonen också. På CCU funkar ju både iphone och android. En sak som skulle vara bra om man kunde göra är att kunna sänka och höja interna atv volymen. Som man kan på ultran.
Jag försökte hyra en Ultra Hd film genom google, men det fanns inga? Det är omodernt verkligen 
Postad 14 December 2017 - 21:12
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Kommer autorefreshrate till Infuse med?
Hur är det att navigera bland lokala filer som inte finns med på tex imd eller vad den nu listar ifrån? Har ju massa noname skidfilmer, och massa konserter och musikvideos som kan va strängt att hitta metadata på...
Ja infuse med autorefresh fungerat redan. Inga problem att navigera i lokala filer. Bara att bläddra i nätverket. Infuse hittar faktiskt metadata till konserter mycket bättre än Plex.
Jämförelsen med Chromecast tycker jag inte är rättvis. Jämför hellre med Zappiti.
Om ni dock använder infuse via iPhone så går det att casta till Chromecast och AirPlay till ATV.
Jag använder infuse via appen som finns till ATV.
Med vänlig hälsning, Kribban
Nu är detta inte apples fel. Infuse är en tredjepartsutvecklare som släppt sin tjänst till ATV.
ATV har väl ingen inbyggd volym? Jag styr förstärkarens volym via fjärren till ATV
Med vänlig hälsning Kribban
Postad 14 December 2017 - 23:47
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Nu är detta inte apples fel. Infuse är en tredjepartsutvecklare som släppt sin tjänst till ATV.
ATV har väl ingen inbyggd volym? Jag styr förstärkarens volym via fjärren till ATV
Med vänlig hälsning Kribban
Jag menar starta appar och göra sökningar i atv menyn med mobilen hade vart smidigt. Använder inte infuse.
Postad 15 December 2017 - 00:40
Unregistered7ad2a59b
-
Unregistered7ad2a59b
-
Användare
-
-
236 inlägg
Varför skulle man vilja höja/sänka intern volymen? Och gillar du CCU bättre finns det ju ingen anledning att hänga i den här tråden.
Redigerat av Unregistered7ad2a59b, 15 December 2017 - 00:41.
Postad 15 December 2017 - 06:26
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Jag menar starta appar och göra sökningar i atv menyn med mobilen hade vart smidigt. Använder inte infuse.
detta kan man göra med iPhone och ATV. Tror nog att ni får kontakta någon apputvecklare till android så kanske ni kan få den funktionen eller menar ni att Apple ska ta fram en app för android?
Anledningen att man kan kasta från en iphone till chromecast är helt enkelt att google har skapat denna funktionen i sin app. Likadant är det med Netflix, HBO, Eurosport etc..........
Redigerat av kribban, 15 December 2017 - 08:40.
Postad 15 December 2017 - 08:29
lappen71
-
lappen71
-
Veteran
-
-
2053 inlägg
I detta sammanhang menar jag att en filmaffisch eller filmtrailer eller ledmotivmusik (för TV-serier) också är metadata. Dessa kan ta en hel del plats beroende på vilket mediahanteringssystem man använder.
Det krävs ett omfattande bibliotek för att det överhuvudtaget skulle märkas.
Lagras bilder lokalt där filmen är så tar det inget utrymmer på ATV
Så om ultran är bättre använd den istället då 
Postad 15 December 2017 - 09:15
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Varför skulle man vilja höja/sänka intern volymen? Och gillar du CCU bättre finns det ju ingen anledning att hänga i den här tråden.
Trampa jag på apple fan boys tår eller? Man måste kunna vara kritisk också. För att det är olika ljudvolym på olika appar och jag använder mig av optical out från tvn till dac och lyssnar i hörlurar.
Det kommer jag nog göra också. Atv 4k duger till itunes.
Redigerat av axion84, 15 December 2017 - 09:16.
Postad 15 December 2017 - 09:18
lappen71
-
lappen71
-
Veteran
-
-
2053 inlägg
Trampa jag på apple fan boys tår eller? Man måste kunna vara kritisk också. För att det är olika ljudvolym på olika appar och jag använder mig av optical out från tvn till dac och lyssnar i hörlurar.
Löjlig kommentar. Nej det är inte olika ljudnivåer på olika appar utan det är en systemvolym.
Postad 15 December 2017 - 09:43
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
klart man får vara kritisk men det får ju vara konstruktiv kritik Inget av det som du är kritisk till har ju med ATV som produkt att göra 
Postad 15 December 2017 - 12:15
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Det krävs ett omfattande bibliotek för att det överhuvudtaget skulle märkas.
Lagras bilder lokalt där filmen är så tar det inget utrymmer på ATV
såg att infuse tar runt 5gig och har inte adderat all media än så lite plats tar det ju...
Postad 15 December 2017 - 12:19
lappen71
-
lappen71
-
Veteran
-
-
2053 inlägg
såg att infuse tar runt 5gig och har inte adderat all media än så lite plats tar det ju...
Ok det där sa inte något alls om det är mycket eller inte eftersom du inte ger någon info om hur stort ditt bibliotek är i form av antal filmer och serier.
Postad 15 December 2017 - 12:23
lappen71
-
lappen71
-
Veteran
-
-
2053 inlägg
Och om man använder inbäddad metadata så tar det ingen plats heller.
Redigerat av lappen71, 15 December 2017 - 12:24.
Postad 15 December 2017 - 13:02
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1891 inlägg
Men då frågar jag så här vilken version har ni 32 eller 64gb och hur mycket är kvar av lagringsutrymmet?
Postad 15 December 2017 - 13:08
lappen71
-
lappen71
-
Veteran
-
-
2053 inlägg
Men då frågar jag så här vilken version har ni 32 eller 64gb och hur mycket är kvar av lagringsutrymmet?
Det går inte att se hur mycket lagringsutrymme man har kvar utan man kan bara se hur mycket individuella appar upptar.
Jag kör med Plex och eftersom Plex sparar all metadata,bilder mm på servern behöver jag aldrig oroa mig.
Har också Infuse 4 men den tar bara ca 30MB av utrymmet och då har jag ca +900 filmer och 90 serier på min NAS.
Postad 15 December 2017 - 13:12
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1891 inlägg
Det går inte att se hur mycket lagringsutrymme man har kvar utan man kan bara se hur mycket individuella appar upptar.
Jag kör med Plex och eftersom Plex sparar all metadata,bilder mm på servern behöver jag aldrig oroa mig.
Har också Infuse 4 men den tar bara ca 30MB av utrymmet och då har jag ca +900 filmer och 90 serier på min NAS.
Ok då klarar jag mig på 32 gb känns det som
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|