Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 October 2007 - 13:03

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Hello whisky lovers!

Ska ha en whiskykväll med några vänner ( 8-10 st ) inom en snar framtid och tänkte kolla med er "kännare" vilken whisky man absolut inte borde missa?

Vi har försökt att hitta sorter ingen av oss har testat men det är inte helt lätt att tillfredställa alla behov!

De whisky´s som kommit upp för förslag är:

Auchentoschan 10 årig
Suntory Yamazaki 10 årig
Strathisla 12 årig
Ardbeg Uigedail  54%
Glengrant
Bunnahabhain 12 årig
Glenfarclas 21 alt. 17 årig

Har prövat de "vanliga" som Glenfiddich, Laphroaig, Lagavulin, Macallan, Caol Ila, Oban, Talisker Highland Park m.m

Detta är första gången vi ska ha en liten seriösare prövning, så det är väl lättast att börja med den mildaste och avsluta med den smakrikaste/rökigaste?

Glad för alla förslag men även om inga kommer! :( Tack på förhand!

Nu ska jag pröva en "The Balvenie - Double Wood" fick från mor i veckan! Snällt av henne! Skål!

<{POST_SNAPBACK}>

Lite spretigt vad gäller pris och kvalitet. Vet inte riktigt vad Ni är ute efter med provningen och vad Ni har för budget.
Då jag håller i provningar brukar jag avsluta med en helt ovetenskaplig omröstning där man får ge sin favorit 3 p, näst bästa 2 p och 1 p till en trea. Mest har jag gjort det för att se vad folk gillar och vad jag därför kan ta med mig till kommande provningar. Är det något jag lärt mig så är det att i ett fält liknadne det du har så torde Ardbegen ta ca 60-80% av fullpoängarna.

Om vi kör från toppen så tycker jag:
Auchentoschan 10 årig - tråkig. Kör hellre threewood
Suntory Yamazaki 10 årig - var för länge sedan jag drack. (Har för mig att det är 12an som är std på bolaget och då ligger på omkring 500:-) Ändå oftast kul att notera hur mycket man kan vattna de flesta japanerna innan de "dör".
Strathisla 12 årig - sjukt prisvärd, ,men klen i sammanhanget då du har så pass dyra kombatanter. Än roligare om Ni kör mot någon Chivas. :P
Ardbeg Uigedail 54% - Halleluja ... men åxå rätt dyr i jämförelse emd övriga.
Glengrant - Ingen favorit för min del. Å andra sidan har jag inte provat 21åringen som trots allt inte kostar så mycket. (Minns att jag gillade Glengrant då jag var och kikade runt i Speyside ... men inte då jag kom hem.)
Bunnahabhain 12 årig - Systembolaget har ju haft fräckheten att tokhöja priset. Började på 299, hamnade ganska snabbt på 320:-. Nu ligger den på 389:-. Visserligen fortfarande prisvärd, men den är inte lika bra som de äldre tappningarna och prishöjningarna gör den ju inte lika prisvärd som den var tidigare. Dock fortfarande bra.
Glenfarclas 21 alt. 17 årig - Otroligt poppis (om än inte mina favvosar).

Vet som sagt inte vad Ni vill ha ut av provningen. Personligen så tycker jag det brukar funka bäst om man försöker hitta något tema. Exempel på teman kan tex vara en prisklass, en region/plats, olika ålder/lagringar osv.
Jag själv tycker det är svårt att jämföra whisky i så olika prisklasser OM man inte har plockat ut några billiga som man vet klarar konkurensen eller vill visa på specifika skillnader, men då måste man i båda fallen ha ganska bra koll. Svårt för en nybörjare.

Att skriva sin intryck är rätt svårt för nybörjare. då tror jag mer på att gissa på en beskrivning ... men då listan är så pass spretig blir det (enligt min mening) hyfsat lätt i detta fall.... (med reservation för att jag minns japanen fel). Jag tycker det är en roligare provningsform än analysen ... men det är ju jag det. (Har samma filosofi med musik numera. :) )

Ska man spinna vidare på förslagen om blended så tycker jag man kan smyga in Black Ribbon. Visserligen vatted (inte blended), men ändå. Tex Famous Grouse ed tror jag ligger lite för långt från de andra du räknar upp för att det ska bli någon match. (Kan ju vara kul om någon säger att man aldrig kan känna någon skillnad.)

Postad 16 October 2007 - 10:47

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Om vi kör från toppen så tycker jag:
Auchentoschan 10 årig - tråkig. Kör hellre threewood

Håller med fullständigt. Den 10 åriga "vanliga" är inte mycket att hänga i granen. Threewood däremot
är lite skojjigare!

Suntory Yamazaki 10 årig - var för länge sedan jag drack. (Har för mig att det är 12an som är std på bolaget och då ligger på omkring 500:-) Ändå oftast kul att notera hur mycket man kan vattna de flesta japanerna innan de "dör".

<{POST_SNAPBACK}>

Stimmt güt, det är den 12-åriga bolaget har som standard... Köpte en flaska i lördags faktiskt.

Märkligt ändå med Japanare... Bland de få whiskys som jag faktiskt tycker bättre om med vatten i!
Späder normalt aldrig mina whiskys utan värmer upp dem istället och låter alkoholen förångas, gillar
det mer, men alla de Japanare jag druckit har faktiskt blivit bättre med en skvätt i!

Tyvärr är Suntorys 12:a nog den Japanare jag druckit som jag tyckt minst om :)

Nikka tycker jag gör riktigt bra whisky ;)

Postad 22 October 2007 - 21:32

Unregistered310a0e15
  • Unregistered310a0e15
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Tack för forumtipset Martin, guld!

Även stort tack till Hifisnubben ( extra + i kanten ) och Niklas H för era intryck och åsikter. Nu kan vi planera så att kvällen blir än bättre.

Verkar som listan med förslagna sorter får revideras lite...till det bättre :D

Postad 23 October 2007 - 11:04

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Behöver inte revideras om det är vad Ni absolut vill testa. Nämnde bara mina åsikter. :D

Förresten - kanske skulle förtydliga - kommentaren om Stratishla kommer av att den är ganska lättt att hitta igen i Chivas ... Inget snack om vad som är en av huvudingredienserna. ...

Vill du ha fler tips eller åsikter så är det bara att fråga .. om du tror vi tillför något förstås. :D

Dock så tycker jag alltid grunden är att försöka sätta ett mål eller en linje först. Sedan kan man föreslå utifrån det.

Postad 01 November 2007 - 19:08

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3282 inlägg
  • 0
Skall ha en mindre bjudning hemma med några törstiga vänner.
Själv dricker jag inte Whiskey och undrar därför vad jag bör köpa för att bjuda på. Gärna inte så dyrt.

Postad 01 November 2007 - 19:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag skulle satsa på en sån här, billig och god! Islay Mist och kanske en Black Ribbon.
Båda är väldigt prisvärda och goda blends.

Single malts ... kanske The Ileach och/eller Caol Ila ... eller Highland park.

Inte mycket speyside eller lowlands direkt, men där kanske någon annan har lite tips.

Postad 01 November 2007 - 20:33

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3282 inlägg
  • 0
Tack Martin!

Black Ribbon får det bli. Stod och fingrade på en sådan idag när jag besökte gottebutiken.

Postad 01 November 2007 - 22:11

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Tack Martin!

Black Ribbon får det bli. Stod och fingrade på en sådan idag när jag besökte gottebutiken.

Får ta en jag med, så fick jag anledning att ta ett kort också :(

Bifogad fil  IMG_0471.jpg   53.51K   4 Antal nerladdningar

Postad 02 November 2007 - 13:26

Unregisteredf3991eca
  • Unregisteredf3991eca
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Fortfarande så är det Blue Label som gäller för mig ifall någon frågar vilken favoriten är. Men en Jack Daniels med cola är heller inte fel :D Jepp, jag är en ÄKTA finsmakare. Rökigt är för wannabe's ;)

Postad 08 November 2007 - 17:11

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Köpte en Ardbeg Uigeadail precis som jag tänkte prova ikväll.
Vad tycker ni om den.
Jag har facktist alldrig provat Ardbeg.
Så det är på tiden.
/Simz

Postad 08 November 2007 - 17:15

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Vad tycker ni om den.
Så det är på tiden.
/Simz

Gott Simz :) Du får ta med den hem till mig och testa lite andra :unsure:

Postad 08 November 2007 - 17:19

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Vad tycker ni om den.
Så det är på tiden.
/Simz

Gott Simz :) Du får ta med den hem till mig och testa lite andra :unsure:

Japp det vore kul!
Vi får ta med Nima med om han nu uppskattar whiskey.
/Simz

Postad 09 November 2007 - 13:27

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Måste säga att Ardbeg Uigeadail var riktigt bra.
Rökig men ändå ganska mild i framtoningen till en början.
Sen kände man av alkholen.
Helt klart värt sitt köp. :)

Postad 30 November 2007 - 16:31

Unregistered8b3631e1
  • Unregistered8b3631e1
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
E detta ett bra forum att fråga var i Malmö/Lund man kan köpa Glencairnglas?
I så fall, någon som vet var man kan köpa "över disk"?

Glencairnglas

Ha de
/mbn

Postad 14 December 2007 - 11:20

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0
Jag behöver ett tips på en whiskey att ge bort till min far!
Han gillar typ alla sorter men det skulle vara kul med någon lite ovanlig sort ;)

Maxpris 1000 :-

tacksam för lite hjälp

Edit* kom på en sak, är det lagligt att köpa sprit över nätet?

Redigerat av Damp, 14 December 2007 - 11:27.

Postad 14 December 2007 - 12:09

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Jag gillar Glen Gariochs 15åring och köper den alltid då jag kommer åt. Tyvärr ej tillgänglig i Sverige. Såg att bolaget tillfälligt har Glen Garioch 18år och har beställt den. Mycket smakrik higland, men lätt rökighet och lite salt. Skulle även var kul att testa deras golden Cask.

Vill du komma undan billigare och gillar smakfull rökighet så är ju Lagavulin Distillers Edition 1991 säkert kul. Har inte smakat just 91an, men en hel del andra DE från Laga. Mums....

PC6an är jag nyfiken på, men tror att det är som med Mackmyra - hypning så att priset inte motsvarar det man får. Man betalar för hypen.

Glenmorangies 18-åring brukar placera sig bra då vi har provningar kring 700:-. en annan som är poppis är Mortlach med sin sherryton. Vet dock inte om systemet har deras 16åring fortfarande?

Postad 14 December 2007 - 13:09

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Jag gillar Glen Gariochs 15åring och köper den alltid då jag kommer åt. Tyvärr ej tillgänglig i Sverige. Såg att bolaget tillfälligt har Glen Garioch 18år och har beställt den. Mycket smakrik higland, men lätt rökighet och lite salt. Skulle även var kul att testa deras golden Cask.

Vill du komma undan billigare och gillar smakfull rökighet så är ju Lagavulin Distillers Edition 1991 säkert kul. Har inte smakat just 91an, men en hel del andra DE från Laga. Mums....

PC6an är jag nyfiken på, men tror att det är som med Mackmyra - hypning så att priset inte motsvarar det man får. Man betalar för hypen.

Glenmorangies 18-åring brukar placera sig bra då vi har provningar kring 700:-. en annan som är poppis är Mortlach med sin sherryton. Vet dock inte om systemet har deras 16åring fortfarande?

Många tack ska genast kollas upp!

Postad 15 December 2007 - 14:00

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0
Det vart en flaska Aberlour a'bunadh batch 20 :(
Blir nog en kanon present!

Postad 16 December 2007 - 10:25

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

• 1379 inlägg
  • 0
ardbeg, lagavulin, laphroaig..

Lagavulin 12 och LP caskstrenght är väl de jag gillar bäst. smakrika är väl ordet som passar väldigt bra till dessa <_<

Postad 17 December 2007 - 10:33

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Det vart en flaska Aberlour a'bunadh batch 20 :blush:

Den är helt ok. Faktiskt rätt svårt att förstå att det är en 8åring som det påstås.
Kräver en hel del vatten och vid våra provningar brukar den ligga någonstans i mitten vid första röstningen ligga strax under mitten, men är ofta i topp när man provar med choklad. (Främst "söt svenssonchoklad, typ Marabo".) Prova alltså gärna i samband med julens chkladaskar. :)

Postad 17 December 2007 - 11:29

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Det vart en flaska Aberlour a'bunadh batch 20 :blush:

Den är helt ok. Faktiskt rätt svårt att förstå att det är en 8åring som det påstås.
Kräver en hel del vatten och vid våra provningar brukar den ligga någonstans i mitten vid första röstningen ligga strax under mitten, men är ofta i topp när man provar med choklad. (Främst "söt svenssonchoklad, typ Marabo".) Prova alltså gärna i samband med julens chkladaskar. :D

Det lät inte så bra B)
Kanske läge att byta eller? :)

Edit* vilken brukar komma i topp?

Redigerat av Damp, 17 December 2007 - 11:33.

Postad 17 December 2007 - 16:39

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Den är bra och rätt poppis.... med choklad! Var inte meningen att inlägget skulle tolkas som neg. (har iofs aldrig haft batch 20, men 1-5 och några kring 10-15. Har även kollat mellan batcherna, men vi tyckte att skillnaderna var ruggigt små.)
Tycker ändå den känns "exklusiv" då man tar upp den. Flaskan är rejäl och märkningen med batchar är ett bra grepp för att få den att kännas mer exklusiv. Lägger man till vaxningen som sluter korken så "känns" den dyr och det är väl en del av ideen? :blush: Att den är caskstrength gör ju dessutom att den räcker längre.

I priklasserna kring 5-600 vinner nästan alltid Ardbeg Uigeadail. Skulle gissa att Lagga SE skulle kunna utmana, men har bara kört den någon enstaka gång och aldrig samtidigt som "Uggledalen". Highlandpark, Caol Ila och Taliskers 18-åringar brukar komma tätt efter och ligger ju strax under 500ingen. Talisker har ju åxå en DE till ett vettigt pris. Alla dessa är ju exempel på rök och salt i mer eller mindre stor utsträckning. Ardbeg Airigh Nam Beist är ju en utmanare som är mumsig och än mer ovanlig.

Bland de orökiga brukar Glenlivets 18-åring vara rätt poppis. Mycket beror väl det på att den samlar mycket poäng hos de som sällan dricker whisky. Den är ju rätt mjuk i smaken. Glenfiddich Ancient Reserve brukar åxå vara poppis i den kategorin. I övrigt är det ganska få highlands som brukar få hänga med flera provningar i rad. Oftast för att de som jag tycker är bra och prisvärda ofta verkar försvinna ur sortimentet. :) Ska själv testa Linkwoods 15åring nästa gång eftersom vi körde den på en provning för 7-8 år sedan och gillade den. Är bara rädd att den nya har annan karaktär(?).
Förresten Glenmorangies woodfinish brukar vara rätt poppis, särskilt bland de som gillar lite mer sötma. (Farsans favoriter i priklasserna.) Bowmores är åxå poppis bland de som vill ha sötma OCH lite rök.

Skulle jag själv välja EN i prisklassen och inte beställa från utlandet så skulle det blir Uigeadail, men så har man ju bara testat kanske hälften av de som finns bland ordinarie sortiment i priklassen och max 10-20% av beställningssortimentet. Det är säkert MASSOR av godis jag inte har en aning om.

Förresten - kanske en Japan skulle vara kul? De har ju klarat sig bra i blindtesterna. Dessutom ville du ju ha något ovanligt. (Jag är inte så vass på de olika japanerna. Har varit på Japanprovning, men blandar bara ihop dem.)

Postad 17 December 2007 - 20:51

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Den är bra och rätt poppis.... med choklad! Var inte meningen att inlägget skulle tolkas som neg. (har iofs aldrig haft batch 20, men 1-5 och några kring 10-15. Har även kollat mellan batcherna, men vi tyckte att skillnaderna var ruggigt små.)
Tycker ändå den känns "exklusiv" då man tar upp den. Flaskan är rejäl och märkningen med batchar är ett bra grepp för att få den att kännas mer exklusiv. Lägger man till vaxningen som sluter korken så "känns" den dyr och det är väl en del av ideen? :D Att den är caskstrength gör ju dessutom att den räcker längre.

I priklasserna kring 5-600 vinner nästan alltid Ardbeg Uigeadail. Skulle gissa att Lagga SE skulle kunna utmana, men har bara kört den någon enstaka gång och aldrig samtidigt som "Uggledalen". Highlandpark, Caol Ila och Taliskers 18-åringar brukar komma tätt efter och ligger ju strax under 500ingen. Talisker har ju åxå en DE till ett vettigt pris. Alla dessa är ju exempel på rök och salt i mer eller mindre stor utsträckning. Ardbeg Airigh Nam Beist är ju en utmanare som är mumsig och än mer ovanlig.

Bland de orökiga brukar Glenlivets 18-åring vara rätt poppis. Mycket beror väl det på att den samlar mycket poäng hos de som sällan dricker whisky. Den är ju rätt mjuk i smaken. Glenfiddich Ancient Reserve brukar åxå vara poppis i den kategorin. I övrigt är det ganska få highlands som brukar få hänga med flera provningar i rad. Oftast för att de som jag tycker är bra och prisvärda ofta verkar försvinna ur sortimentet. :D Ska själv testa Linkwoods 15åring nästa gång eftersom vi körde den på en provning för 7-8 år sedan och gillade den. Är bara rädd att den nya har annan karaktär(?).
Förresten Glenmorangies woodfinish brukar vara rätt poppis, särskilt bland de som gillar lite mer sötma. (Farsans favoriter i priklasserna.) Bowmores är åxå poppis bland de som vill ha sötma OCH lite rök.

Skulle jag själv välja EN i prisklassen och inte beställa från utlandet så skulle det blir Uigeadail, men så har man ju bara testat kanske hälften av de som finns bland ordinarie sortiment i priklassen och max 10-20% av beställningssortimentet. Det är säkert MASSOR av godis jag inte har en aning om.

Förresten - kanske en Japan skulle vara kul? De har ju klarat sig bra i blindtesterna. Dessutom ville du ju ha något ovanligt. (Jag är inte så vass på de olika japanerna. Har varit på Japanprovning, men blandar bara ihop dem.)

Tack för det långa inlägget ;)
Det upskattas väldigt! får kolla upp japanen till nästa gång, två flaskor kanske är lite overkill.

Postad 17 December 2007 - 23:02

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Har har inte provat många japsar, men ALLA har varit kanongoda!

Postad 18 December 2007 - 18:44

Unregistered966
  • Unregistered966
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Halloj, fick en flaska av en bekant. Hade tänkt kolla upp vad det var för något men hittar ingenting på google.
Märket verkar vara "Scotch Rill". På korken sitter ett klistermärke där det står "Republica Italiana" samt ett serienummer.

Är som ni kanske märker 100% ny på whisky så skratta inte (för mycket). :lol:

// Jakob

Postad 18 December 2007 - 18:58

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Med 100% säkerhet är det någon slags fulwhiskey, använd den som groggvirke eller att göra rent fälgarna på bilen är mitt råd :lol:

Gå till bolaget och köp dig en Ardbeg 10 år eller liknande och jämför. Heaven and hell!

Postad 18 December 2007 - 20:19

Unregistered966
  • Unregistered966
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Med 100% säkerhet är det någon slags fulwhiskey, använd den som groggvirke eller att göra rent fälgarna på bilen är mitt råd ;)

Gå till bolaget och köp dig en Ardbeg 10 år eller liknande och jämför. Heaven and hell!

Hehe ok! :D

Synd att den bara fanns som 700ml, känns lite pricey att lägga upp 500 kr. Ska lägga namnet på minnet däremot. :lol:

Postad 19 December 2007 - 08:55

Antfly
  • Antfly
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Det vart en flaska Aberlour a'bunadh batch 20 :P

Kräver en hel del vatten och vid våra provningar brukar den ligga någonstans i mitten vid första röstningen ligga strax under mitten, men är ofta i topp när man provar med choklad. (Främst "söt svenssonchoklad, typ Marabo".) Prova alltså gärna i samband med julens chkladaskar. :rolleyes:

Det lät inte så bra :rolleyes:
Kanske läge att byta eller? :)

Edit* vilken brukar komma i topp?

Den blir säkert alldeles utmärkt till din far. Tycker inte du skall byta.
Alla betyg som läses om whisky får man ta med en nypa salt innan man själv provat dem, för de är högst personliga.
Dock är det bra att fråga andra kunniga när man själv inte dricker så mycket. :P

Lite OT:
För något som en person ger 92 kan för någon annan vara 82. Just poäng är intressant när man har stämt av en hel del poäng på diverse olika sorter och man börja upptäcka att en annan person sätter ungefär samma betyg som en själv på just samma sorter. Om nu denna personen sätter 90+ på whisky som man ej själv har druckit så kan man tro att man själv kommer tycka den är en riktigt bra whisky.
Det som är det roliga med just whisky, variansen.

Redigerat av Antfly, 19 December 2007 - 08:56.

Postad 19 December 2007 - 12:45

Litecore
  • Litecore
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
hallå folket, jag skulle behöva lite hjälp eller smakråd i en julklappsfråga :P
köpte en flaska Lagavulin 16 Years ( se länk el. bifogad bild längst ner )
till min pappa förra året då han anser sig vara en stor whiskeykännare ;P

men den där flaskan sinar för varje helg som går då jag mer eller mindre lärde mig
att uppskatta en riktigt rökig från första slurken ur nyss nämda, gudomliga flaska..
jag hade gärna givit honom en likadan även i år men det skulle inte vara lika roligt
så om någon har tips på en riktigt rökig whiskey runt 500-700 kr vore det trevligt!

Postad bild

Postad 19 December 2007 - 14:09

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Tänker närmast på whiskys som Laphroiag och Ardbeg om du är ute efter att dricka en trädbit insmord i tjära :P
Ardbeg Uigeadail kan ju vara en idé kanske i den prisklassen som det tipsas om ovan.

Postad 19 December 2007 - 14:27

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

hallå folket, jag skulle behöva lite hjälp eller smakråd i en julklappsfråga :P
köpte en flaska Lagavulin 16 Years ( se länk el. bifogad bild längst ner )
till min pappa förra året då han anser sig vara en stor whiskeykännare ;P

men den där flaskan sinar för varje helg som går då jag mer eller mindre lärde mig
att uppskatta en riktigt rökig från första slurken ur nyss nämda, gudomliga flaska..
jag hade gärna givit honom en likadan även i år men det skulle inte vara lika roligt
så om någon har tips på en riktigt rökig whiskey runt 500-700 kr vore det trevligt!

Postad bild

Gillade han den kanske laggas DE är ett bra alternativ? Sötare och lite rundare i smaken. Mer ovanlig. Frågan är väl dock om ditt bolag hinner få hem den?
Annars är ju som sagt Ardbegs Uigeadail dels rökigare (i ppm mätt) och har en mer komplex smak.... enligt min mening.

Postad 19 December 2007 - 14:33

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Den blir säkert alldeles utmärkt till din far. Tycker inte du skall byta.
Alla betyg som läses om whisky får man ta med en nypa salt innan man själv provat dem, för de är högst personliga.
Dock är det bra att fråga andra kunniga när man själv inte dricker så mycket. :P

Lite OT:
För något som en person ger 92 kan för någon annan vara 82. Just poäng är intressant när man har stämt av en hel del poäng på diverse olika sorter och man börja upptäcka att en annan person sätter ungefär samma betyg som en själv på just samma sorter. Om nu denna personen sätter 90+ på whisky som man ej själv har druckit så kan man tro att man själv kommer tycka den är en riktigt bra whisky.
Det som är det roliga med just whisky, variansen.

Håller som sagt med om att man inte alls behöver byta och att det är en bra whisky.

Håller även helt med om att det är grymt indeviduellt. Det är även en av orsakerna till att jag nämner hur det brukar gå då jag har provningar och rätt många röstar. Säger i alla fall lite mer än bara mina personliga åsikter. :P

Anledningen till att jag haft med "ursprunget" så ofta är just at många får en sådan aha-upplevelse över hur stor skillnad det är i bedömning mellan när man provar den med resp utan choklad. Personligen tycker jag bara den efekten gör den värd att köpa, även om jag själv skulle satsa på andra för pengen.

Ser fram mot att läsa om Era åsikter. :)

Postad 27 December 2007 - 23:41

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Hej hopp.. nu är min Ardbeg borta ... bytte den mot lite annat ... nämligen

Bowmore OB Dawnport casked (51.5%)
Bowmore OB (17yo, 43%)
Bowmore Cask Strength (16yo, 51.8%)
Lagavulin OB (16yo, 43%)
Laphroaig Quarter Cask (48%)
Suntory Yamazaki (12yo, 43%)
Clynelish Hidden Malts (14yo, 46%)
Longmorn Gordon & Macphail (25yo, 40%)
Cragganmore Special Edition (10yo, 60.1%)
Talisker Double Matured 1990 (13yo, 45.8%, 100 cl)
Dalwhinnie Double Matured 1988 (15yo, 43%, 100 cl)
Edradour Straigt from cherrywood 1995 (10yo, 61.2%)
Linkwood Flora & Fauna (12yo, 43%)
Balvenie New Wood (17yo, 40%)

Jag känner mig nöjd i alla fall. 14 drickbara malter mot en hyllvärmare :)

Postad 28 December 2007 - 11:35

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Jag är ruggigt såld på Ardbeg, men tycker ändå du verkar ha gjort en bra deal. :)

Damp - intryck?

Postad 28 December 2007 - 11:41

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jo det är med blandade känslor den åker iväg... men alltså.. att korka upp något som kostar ~ 7000:- i butik känner jag att jag inte har råd med riktigt eller skulle kunna uppskatta, bättre att överlåta den till någon stornjutare!
Bytet innebar att jag fick välja flaskor fritt från en lista till ett butiksvärde av strax över 8000:- så det var ju helt okej.

Yamazakin ligger pyrt till när den kommer, den ska korkas upp ögonaböj :)

Postad 30 December 2007 - 01:02

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Mumma :blush:

Bifogad fil  virre.jpg   137.06K   2 Antal nerladdningar

Postad 08 January 2008 - 04:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Yamazakin var nog tyvärr bland de sämre japanare jag har testat... men jag ska gå på den igen om några dagar och testa igen :)
Laphroaig Quarter Casken hade jag inte prövat förut (skäms på mig). Den tycker jag var ruggigt god!

Postad 08 January 2008 - 11:50

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Nu blev man sugen. Vore kul med lit emer utförliga omdömen. :)

Postad 08 January 2008 - 12:56

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Nu blev man sugen. Vore kul med lit emer utförliga omdömen. :)

Jag skulle behöva gå någon kurs och lära mig det där med poäng och hur man gör, förstår verkligen ingenting när folk pratar om det förutom att 100 är det bästa .. och allt över 70 är drickbart, över 80 är ganska gott och över 90 så börjar det bli riktigt fina saker!
Om vi ligger på den nivån så får Yamazakin 82 poäng och Quarter Cask 93 :D Vanliga Laphroaigen skulle jag placera på kanske 90 poäng i jämförelse och Standard Ardbeg .. säg 91.
Skalan är för mig också smått logaritmisk.. dvs det är en rätt stor skillnad mellan 90 och 95, större än skillnaden 85 och 90

Redigerat av Martin, 08 January 2008 - 13:00.

Postad 08 January 2008 - 16:16

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Själv undviker jag de där bedömningarna.
Jag tycker det är roligare med "vanliga "bonn-uttalanden". Skala 1-5 eller 1-10. Lite om man tycker de är smakar rök/citrus/sött/banan/salt/tjära osv, om man tycker smaken är mjuk/frän/fyllig od. Lång eller kort eftersmak osv. Hur det är i jämförelse med någon annan. (Lite som man gör med ljud. Det låter öppnare, mer detaljerat osv... ersätts med att den ena är rökigare med lämngre eftersmak medan den andra kanske är mjuk och lämplig för nybörjare?) Det viktigaste tycker jag är att veta vad personen relaterar till. Om du ger en whisky 9 på en tiogradig skala och en annan ger den 2 - vad säger det om man inte har lite mer info? :)

Kul att du försöker!!!

Om jag tolkat dig rätt så gillar du rök och av de rökiga tycker du QC är riktigt bra. Någon motivering? Någon annan som är i liknande nivå eller bättre? (Du har ju provat rätt mycket.)

Postad 08 January 2008 - 16:52

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag lovar jag ska testa i morgon lite och jämföra mer noggrant, idag blir det jobb tyvärr och mitt minne sen i lördags ang smaker ter sig allt mer avlägset. Man måste nästan skriva något direkt medans man dricker tror jag.
Har ju några roliga buteljer som måste korkas och prövas :(

Det jag kommer ihåg klarast just nu mellan Laphroaig 10 och QC var smakexplosionen i QC. Den vanliga 10-åringen smakar ju mycket från första start. Jod och tjära. Väldans gott men sen händer inte mycket mer. QC började precis som 10-åringen sen kom det som en smäll fruktiga/blommiga smaker vanilj kanske man kan säga, väldigt gott! 10 åringen har ju en mer markant tjärsmak genom hela förloppet typ.
Nu låter man ju så värsta virrpellen men det är svårt att beskriva smak tycker jag :(

Islay är ju också favoriten för det mesta helt klart. Men ibland så sitter en Macallan som en fläskläpp, för att inte tala om Highland Park, där har vi en riktigt god sås!

edit: Om QC är lika god nästa gång jag prövar kommer den att bli den nya "hus-whiskyn" tillsammans med Ardbeg 10 istället för Laphroaig 10 :) Prismässigt skiljer dom sig knappt åt.

Redigerat av Martin, 08 January 2008 - 16:55.

Postad 10 January 2008 - 09:01

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Martin: Har du druckit Laphroaigh 10 Cask Strength (alltså inte QC)?

Prov den o jag tror inte du tycker lika bra om QC sen ;)

Postad 10 January 2008 - 09:45

Unregisteredaa9a3a10
  • Unregisteredaa9a3a10
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Smakade denna första gången på Stockholm Beer & Whisky festival 2006, har sen dess varit någon av en favorit!
Pratade med med ngra sk experter på mässan 07 om denna whisky & de sa att det var en "ung" Lagavulin" (10 yr)..
Prisvärd är den i alla fall!..

http://www.systembol...ker/Pro...:::::

Postad 11 January 2008 - 21:49

Unregistered30b5e98c
  • Unregistered30b5e98c
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Själv så har jag många favoriter och det är svårt att välja den absoluta favoriten. Det är som med vin, det beror helt på stämningen och vad man skall ha till eller om man skall dricka den utan tillbehör.

Men här kommer de märken som jag skulle titta närmare på om ni inte redan gjort det:

Bruichalddich - Lätt och disktet smak
Bunnahabain - Lätt men fyllig
Glenlivet - Lång eftersmak
Lagavulin - Den kallas inte för inte “Islays aristokrat”
Loch Lomond - Lite oljig karraktär men mycket doft och känsla
Nikka - En Japan som passar bra som ett komplement till de som inte gillar sherry
Talisker - Kryddig och söt med smak av torv
The Macallan - komplex och exceptionellt välbalanserad
Tobermory - Lätt karaktär med mycket doft, skulle ni finna några med datum från 74 el. 79 så skicka ett PM

Det finns många fler än ovan men för de som inte lyckats ta denna dryck till sitt hjärta har här några att börja med.

Lycka till.

Redigerat av Unregistered30b5e98c, 11 January 2008 - 21:50.

Postad 28 January 2008 - 10:13

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa in följande:

Balvenie Doublewood 12 år, 319kr
Glenfiddich ancient reserve 18 år, 399kr
Glenlivet 18 år, 399kr
Laphroaig Quarter Cask, 349kr

Eventuellt köpa 2 Glenfiddich 18 ancient reserve och ta bort en av de andra ovanstående eftersom Ancient är 400kr billigare litern jämfört med systemets pris!

Någon som vill tycka till om detta?

Redigerat av thetias, 28 January 2008 - 10:14.

Postad 28 January 2008 - 12:06

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Thetias: Var handlar du dom ?

Postad 28 January 2008 - 12:55

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Spontant - bra priser! :blush: Antar att det inte är systemet som sänkt sina priser? :P AR låg tidigare på samma nivå som Glenlivet på systemet, men har höjts rejält.

Postad 28 January 2008 - 15:00

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Thetias: Var handlar du dom ?

Taxfree från Mytravel.
Skall tilläggas att den 4:e dessutom är gratis, man betalar bara för 3, så jag gillar priserna skarpt. :blush:
Enda som jag sett billigare är taxfree i tyskland. Där fick man en tex en Bowmore Enigma för fjuttiga 230 spänn.

Spontant - bra priser! :P Antar att det inte är systemet som sänkt sina priser? :) AR låg tidigare på samma nivå som Glenlivet på systemet, men har höjts rejält.

:D Nej det har du rätt i. :wub:
Jag gillar den 15 åriga Solera reserve, så jag tänkte att det var dags för den 18 åriga Glenfiddichen.
Det blev så att jag beställde 2 av den.

Så 1197kr för 2 AR, 1 Glenlivet 18 år, en Balvenie Doublewood 12 år.

Snitt 299.25kr per flaska.

Postad 28 January 2008 - 16:29

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Jag skulle tagit med en extra rygga och beställt mer ... tex QC. :blush:

Postad 28 January 2008 - 16:53

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Jag skulle tagit med en extra rygga och beställt mer ... tex QC. :blush:

Ja, jag var bra sugen på den med, ångest. :P

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Bing (1)
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.