PM you have. Read it you must.
Postad 22 augusti 2005 - 18:54

Har en kompis som precis har köpt sig en Z3 och han har en crt också. Nu märker man verkligen vilken skillnad det är på dessa två tekniker. Ser man Z3:an för sig själv utan att ha tittat på den andra så kan man ju helt klart förstå att folk blir impade av dem.
När man sedan kör film så förstår man vilket otroligt övertag crt fortfarande har i filmläget

Postad 23 augusti 2005 - 08:53
Snakket nylig med en gutt der havde Projectiondesign Action og skiftet til Barco 801S, han var "besviken" over Action , meget overrasket ! Barcoen havde mye bedre bilde, og han blev ikke trøtt i øynene av å se film....
Redigerat av Unregisterede54faa16, 23 augusti 2005 - 11:45.
Postad 26 augusti 2005 - 00:44
Vad tror ni värdet är på en 9500LC med, red & green c-element, Mike Parker's mods, Tim Martin fan mods, nya VDC rebuilt tubes med nya glass, squeeze mod, power supply mod?
Postad 26 augusti 2005 - 01:42
Postad 26 augusti 2005 - 04:02
Jag sitter och funderar om jag ska installera min 9500LC eller sälja den.
Vad tror ni värdet är på en 9500LC med, red & green c-element, Mike Parker's mods, Tim Martin fan mods, nya VDC rebuilt tubes med nya glass, squeeze mod, power supply mod?
Får man fråga varför du funderar på att sälja den?
Postad 28 augusti 2005 - 13:36
Jisses vad mycket parametrar det finns att justera!

Kör bara mot enn 2-meters tupplur i "prototypbion" i gillestutan nu, men det verkar
lovande hittills... 1366 timmar på rören och jag har inte sett minsta spår av wear
på dom...

börja med...
Jag tror nog dock att jag behöver ägna några timmar åt justeringar för att bli nöjd
med bilden... Har några frågor som ni "gurusar" kanske kan svara på...
1. Jag har lite svårt att få em-focusen att fokusera över hela bildytan på blåa och
röda röret... grönt går bra... Hur vanligt är det? Några tips på hur man kan lyckas?
2. Vid konvergensinställning har jag mycket svårt att "få till det" på vissa areor
av bilden, ex.vis i mitten i överkant och nederkant. De blåa och röda linjerna viker
av åt sidan den sista decimetern... Dessutom kan man ju inte justera just de areorna!
Nåt tips om det?
3. Trots att jag med testmönstren upplever att jag har hyfsad konvergens och
skärpa så tycker jag att bilden är lite suddig när jag kör en DVD i datorn... Vad
kan det bero på, är det kontrast och brightness-inställningarna som spökar, eller
gain-inställningar för färger eller nåt... Eller är det kass VGA-utgång på min
ThinkPad?

4. En sista fråga (just nu)... Projektorn har bara en ingång, en 5xBNC RGB+synk.
Hur arrangerar jag lämpligtvis en bra bildkälla till projektorn (utan att det kostar skjortan)?
Klarar den att ta emot komponentsignal på ingången också, eller ska
jag skaffa en SCART->RGB-kabel... Vilken DVD-spelare kan passa bra? Tips på
hyfsad scaler etc mottages gärna...
Åter till skruvandet...

Mvh MHo
Postad 28 augusti 2005 - 16:41
Ang Thinkpaden: den är absolut ingen höjdare vad gäller grafikkortet!
Uppkoppling mot BNC sker bäst med antingen en DVI->BNC (alt DVI-VGA konverter -> BNC) eller VGA-> BNC, sk breakout-kablar/splitters. Andra varianter är sk transcoders som brukar innehålla VGA ingångar o utgångar till BNC. Kablar är viktiga vad gäller kvalitet o kan försämra bilden enormt ssk om man kör låga kvalitetsdito i långa sträckningar.
Redigerat av Unregisteredc6836985, 28 augusti 2005 - 21:55.
Postad 28 augusti 2005 - 16:48
Postad 29 augusti 2005 - 22:13
någon som vet vad det är som kan ha hänt?
Postad 30 augusti 2005 - 02:34
I det här fallet tror jag inte att det är de elektriska inställningarna som är felaktiga. Sony VPH-1292Q är en riktig PITA att ställa in rent mekaniskt.
Har du inte följt manualen och ställt in den mekaniska fokusen efter konstens alla reglar med fokusringarna så får man aldrig jämn skärpa över hela bilden. Tror du får läsa igenom diagrammen för hur du ska montera projektor så du får den på rätt avstånd och ställer de förhatliga ringarna rätt.
Guppa:
Hur menar du glappar?
Uppför den sig likadant när du har framme det inbyggda testmönstret?
Har du testat att skicka neckboards och se om problemet flyttar sig till det andra röret?
Har du kollat alla kontakter? Ta ur och sätt tillbaka HDM och FDM och sätt sen tillbaka kontakterna på dem.
Koppla även ur VDM och koppla även in dem igen.
Testa det och se vilken effekt det har.
Hmm frågan är om jag minns rätt hur ECP'ns layout ser ut.
Postad 30 augusti 2005 - 04:04
I det här fallet tror jag inte att det är de elektriska inställningarna som är felaktiga. Sony VPH-1292Q är en riktig PITA att ställa in rent mekaniskt.
Har du inte följt manualen och ställt in den mekaniska fokusen efter konstens alla reglar med fokusringarna så får man aldrig jämn skärpa över hela bilden. Tror du får läsa igenom diagrammen för hur du ska montera projektor så du får den på rätt avstånd och ställer de förhatliga ringarna rätt.
För att förenkla det hela kan man använda sig av Sonys PJCalc. Man skriver in installationsdata i programmet och får ut bl.a. värden för hur ringarna ska ställas på en 1292.
Postad 30 augusti 2005 - 12:53
Postad 30 augusti 2005 - 16:44
1. Jag har lite svårt att få em-focusen att fokusera över hela bildytan på blåa och
röda röret... grönt går bra... Hur vanligt är det? Några tips på hur man kan lyckas?
Har du monterat projektorn och ställt Scheimpflug korrekt kan det vara en idé att dubbelkolla de elektroniska astigmatisminställningarna. Tänk på att du bara kommer åt AQP- och DQP-inställningarna när du inte har någon extern signal kopplad till projektorn.
Postad 30 augusti 2005 - 20:16

Guppa:
Hur menar du glappar?
Uppför den sig likadant när du har framme det inbyggda testmönstret?
Har du testat att skicka neckboards och se om problemet flyttar sig till det andra röret?
Har du kollat alla kontakter? Ta ur och sätt tillbaka HDM och FDM och sätt sen tillbaka kontakterna på dem.
Koppla även ur VDM och koppla även in dem igen.
Testa det och se vilken effekt det har.
Hmm frågan är om jag minns rätt hur ECP'ns layout ser ut.
Den "glappar" så att ena sekunden så är ljusstyrkan från det röda röret 100% och andra så har den gått ner till 40% och bilden är grönblå. Men det röda röret släcks aldrig helt. Eftersom jag är nybörjare och inte vet någonting om insidan på projektorn förutom att ställa skärpan så skulle jag behöva hjälp med vad skicka neckboards och HDM FDM och VDM innebär
lägger in ett par bilder om det skulle kunna hjälpa till något
Bifogad fil(er)
Postad 31 augusti 2005 - 07:09
mho: Säg till om du vill ha en 1292 till =)
haha... Jag tror inte det... Den jag har dånar så det räcker!

Lade några timmar på att nollställa allt och gå igenom hela fokusprocessen
igen, denna gång noggrannare med mycket pillande på fokusringar, EM Focus inklusive
AQP och DQPd... Det betalade sig kan man väl lindrigt säga...

Efter det var det mycket lättare att ställa konvergensen och resultatet blev en
riktig kanonbild!

skulle kolla bilden lite...

jag upplever färgerna som lite för kraftfulla, men jag får väl ta mig an det också
så småningom...
Efter nån timmes tittande hade konvergensen glidit lite ur fas på en del av bildytan,
jag antar att det är nåt man får leva med eller? Det var inget jag märkte förrän jag
ställde mig nära duken...
Värt att notera är ju att jag fortfarande kör med min ThinkPad som bildkälla,
vilket för mig tillbaka till min ursprungliga fråga nr 4.
4. En sista fråga (just nu)... Projektorn har bara en ingång, en 5xBNC RGB+synk.
Hur arrangerar jag lämpligtvis en bra bildkälla till projektorn (utan att det kostar
skjortan)? Klarar den att ta emot komponentsignal på ingången också, eller ska
jag skaffa en SCART->RGB-kabel... Vilken DVD-spelare kan passa bra? Tips på
hyfsad scaler etc mottages gärna... eller ska man bygga sig ytterligare en HTPC
och ställa i källaren?
Mvh MHo
Redigerat av mho, 31 augusti 2005 - 07:13.
Postad 31 augusti 2005 - 14:25
Postad 31 augusti 2005 - 15:22
Där börjar det ju se ut som om min fråga angående bildkälla är besvarad!

Om ytterligare nån dag kanske jag hunnit till slutet så att jag vet att Momitsu V880
är kass... Hoppas jag lyckats motstå frestelsen att beställa en innan dess...

Skämt åsido... Är Momitsu V880N ett bra budgetalternativ som bildkälla till
en Sony VPH-1292QM? ... eller är det HTPC med en massa Xcard och annat
tjafs som gäller?
/MHo
Ps. Snart hoppar moderatorerna på mig och ber mig läsa hela tråden innan jag
kommer med fler dumma frågor...

Postad 31 augusti 2005 - 16:06
Postad 31 augusti 2005 - 16:26
Om man inte har värsta hi-end projjen o vill ha ut ett absolut max så håller Mommen hela vägen.
He... definiera "värsta hi-end projjen"!

Skämt åsido, det lutar helt klart åt en V880N... 2584 kr exkl. moms till dörren från
Holland...
Mvh MHo
Ps. Har läst hela tråden nu... Puh! Såg att det fanns en CRT-hjälp också... Suck!
Åter till läsningen!

Redigerat av mho, 31 augusti 2005 - 16:28.
Postad 02 september 2005 - 12:11
Den är ju betydligt mindre än VPH-1292QMG, jag kunde tom bära den alldeles
själv!

Dock hittar jag inte särskilt mycket information om vad det är för en best...
Den verkar bara ha composite och s-videoingång, är det rätt uppfattat?
Nån som vet hur den är i bildkvalitet? Jag förstår ju att den inte har något att säga
till om mot 1292'an, men hur usel/bra är en 1000QM?
Den är ju betydligt trevligare i formatet och låter förhoppningsvis inte som en
JAS med tänd EBK..

Mvh MHo
Postad 02 september 2005 - 15:50
Att ens nämna den i samma andetag som en 1292 är ren och skär skymfning av 1292:an. =)
Den lilla Sonyn är en video only projje. Kan vara nåt för en nybörjare osm vill lära sig hur man ställer in en CRT och inte vill göra ett dyrt misstag på en nyare maskin.
Postad 02 september 2005 - 17:48

Har lyckats vända bilden på vertikalen, men inte horisontellt... Dvs bilden är inte
upp-och-ner nu, men texten är spegelvänd. Nån som vet hur man vänder bilden
även horisontellt? Inte mycket mening att skruva på så mycket inställningar innan
man gjort det...

Många trimpottar var det i den...

Det ultimata vore förstås att få tag i en manual till den, men google hittar knappt
nån info alls om VPH-1000QM...

Edit: OK, hittade en manual till en 1001 och lyckades klura ut hur jag skulle vända
bilden... Efter fokusjustering och lite snabba inställningar är jag nog benägen att
hålla med... Att jämföra denna med 1292'an går inte att göra överhuvudtaget...
Med 2 meter bred bild ser man scanlinjerna hur tydligt som helst...

Fläktvolymen skulle jag inte ha något emot att byta med 1292'an dock...
Mvh MHo
Redigerat av mho, 02 september 2005 - 18:25.
Postad 02 september 2005 - 19:32
"Monstret" är startat igen... Nu har jag riktigt bra bild på den...
... eller också är jag skadad av att ha suttit med vph-1000qm-burken och skruvat!

Mvh MHo
Postad 13 september 2005 - 16:43
Har en Barco data 808, som sitter i taket.
Det är en lite prick på linsen till det gröna röret.
När jag plockade ner linsen ser jag att det är inne i linsen.
Fråga 1:
Är alltså kan man skruvar i sär linsen och torka av in sidan av glaset?
Fråga 2:
Är om någon som är bra på att ställa in CRT skulle villa hjälpa mig med detta mot en lite ersättning. bor i Göteborg
Projektorn sitter i taket och duken också. Har varit inställd förrut, men var på grund av brum i högtalarna tvungen att läga plast bitar mellan crt:n och takfästet.
Efter det blev inte bilden så bra.
Är mycket tacksam för hjälp.
Postad 14 september 2005 - 11:22
Postad 14 september 2005 - 11:56
Postad 16 september 2005 - 21:13
Själv har jag en BD808.
Postad 16 september 2005 - 21:18
Hade tidigare testat Rosco- (stavning?) filter men de nya linserna är grymmast!

Postad 17 september 2005 - 01:10
Tror det stavas Roscoe om jag inte minns fel

Postad 18 september 2005 - 20:36
Kan vara lite svårt att få tag i dessa hd-linser till samma kurs nu när denna modd blev känd.
Var väl inte så himla svårt att byta men det blev en hel del meckande, men tar man det bara lungt och sätter tillbaka allt på rätt plats så är det inga problem.

Rekomenderar alla som har en 808 att göra denna modd för det blev en otrolig skillnad.

Postad 20 september 2005 - 18:15
Här kommer en till som läst mycket eller rättare allt i denna klubtråd. Vill ha en crt men har inte så mycket pengar, är det någon som känner till denna Analoga maskinen 'Maxivideo Eclipse'. Tror ni att en nybörjare klarar att ställa en en analog apparat man blir lite skrämd när man läser här i tråden.
Isolde
Postad 21 september 2005 - 00:24
Kolla med Mr King han brukar ha en del billiga bra nybörjar projjar
Postad 21 september 2005 - 07:02
kolla på de lite vanligare maskinerna typ barco EH och sony
det kan vara lite knuvit och hitta dela om olyckan skulle vara framme till en 'Maxivideo Eclipse'
//bagaren
Postad 22 september 2005 - 15:17
Har en död barco data 600 som nu har hängt i taket i drygt två månader!
Antagligen är det en lödning som gått sönder någon stans, men eftersom jag ej är någon finelektriker så har det ej hänt så mycket.
Finns det inga barco reperatörer eller liknande som kan kan fixa detta?
Postad 28 oktober 2005 - 23:40
Tittade precis på Alien vs Predator och skäpan och djupet i bilden är helt enorm!

Kunde inte vara mycket mer nöjd... möjligen är jag lite missnöjd med ljudnivån och
att det blir 28 grader i gillestugan när man tittat på ett par filmer....

Nu måste jag ta tag i projektet att bygga in den i ett bord för att öka WAF på den!

/MHo
Postad 14 november 2005 - 03:21
Nu måste jag ta tag i projektet att bygga in den i ett bord för att öka WAF på den!
/MHo
Vad är WAF?
Postad 16 november 2005 - 14:38

Tagit mig upp ur undersöknings och vänta träsket vad gäller platta tv och köpt en topp och the line CRT. Philips 32PW9618!
Skönt och supernöjd.
Postad 16 november 2005 - 19:36
Äntligen.
Tagit mig upp ur undersöknings och vänta träsket vad gäller platta tv och köpt en topp och the line CRT. Philips 32PW9618!
Skönt och supernöjd.
Har du verkligen läst hela denna tråd för att köpa en TV?
NFS...

Postad 17 november 2005 - 19:20
Tog bara två dagar

Jag har hört en del som referarar till en CRT-hjälp tråd modell stor men jag lyckas inte hitta den. Nån som kan peka med hela handen?
Postad 18 november 2005 - 08:11
CRT var, att bildrör börjar bli en utgående, utdöende produkt. Rätt svår att hitta det man vill ha. Inga nya görs. Om ett halvår är de borta!?
Jag erbjöds bara retur ex eller demo ex av den tv jag sökte (32PW9618). Fick ta ett demoex. - För samma pris som ett nytt. Nya fannas inte att uppbringa.
Men vad gjorde det. Priset hade ändå rasat 8 - 9000 kronor senaste dagarna. Och den var billig jämfört med kvaliten.
Kommer rör-tv att bli som rörförstärkare. Något för experter och finsmakare enbart?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar