Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 26 September 2011 - 20:03
Bara att dra ner.Uppdateringen är gratis?
Mats klämmer inlägg nr 10000!!!!
Postad 26 September 2011 - 20:16
Denna är längre, men sen kommer nog den här tråden.Detta måste väll vara längsta tråden på detta forum eller?
Postad 26 September 2011 - 20:17
Kanske bäst att inte veta.
audyssey 110926.jpg 170.1K
16 Antal nerladdningar
Redigerat av hassesolo, 26 September 2011 - 20:20.
Postad 26 September 2011 - 20:20
NUMMER 10000 VAR JU MITT !!!
Jaja... Jag tar väl nummer 100000 då...
Postad 26 September 2011 - 20:23
Jag hittar inte uppdateringen. Så här ser dagens kurva ut.
Inte mye å klaga på där
Postad 26 September 2011 - 20:42
Stämmer fint, dra ner Pro så skall det bli rätt.Ligger den här Niklas?
http://www.xtz.se/se...port/filarkivet
Du som har så jämt och fin kurva ( med eller utan eq? ) testa att dra på lite när du mäter.Jag hittar inte uppdateringen. Så här ser dagens kurva ut. Undrar om det skulle duka upp några giftiga toppar och dalar med 12 ppo...
Kanske bäst att inte veta.audyssey 110926.jpg 170.1K 16 Antal nerladdningar
Postad 26 September 2011 - 20:44
Postad 26 September 2011 - 20:48
Tömde hela skiten när den ballade ur...
Annars kunde jag tankat ner och mätt lite..
Postad 26 September 2011 - 20:50
Stäng av den och mät igen så får vi se vad Audyssey gör.
http://www.avast.com/en-se/indexJag har inget virusprogram på min bärbara...
Tömde hela skiten när den ballade ur...
Annars kunde jag tankat ner och mätt lite..
Gratis antivirus, tanka ner och kör igång bara
Postad 26 September 2011 - 20:53
:-P :-DRÖVSKALLEMATS !!!
![]()
NUMMER 10000 VAR JU MITT !!!
Jaja... Jag tar väl nummer 100000 då...
Postad 26 September 2011 - 21:28
FAN vad det är många som har försvunnit från forumet !!?
Postad 26 September 2011 - 21:39
Har suttit och läst lite i den här tråden från början nu.
FAN vad det är många som har försvunnit från forumet !!?
but sometimestheycomeback
Postad 26 September 2011 - 21:41
Men hur mycket trodde du att det skulle skilja i ljudet då? Skulle Michael Jackson få basröst och trumpeten hamna lite, lite till vänster?Jag har inte analyserat ljudet så. Jag var ju ENBART ute efter hur starkt jag kunde spela.
Jag var ju liksom inställd på att det skulle låta skit med Behringern.
Det gjorde det inte alls. Fullt godkänt det lilla jag lyssnade.
Lyssnade förövrigt på en rolig anläggning idag: http://www.component...opic=12909&st=0
Postad 26 September 2011 - 22:05
Men jag sitter skönt i alla fall...
Jag kan dra på mer så klart men programmet brukar protestera och avbryta första svepet för att starta om... och kurvan blir ändå identisk men på en högre nivå så det är pointless.
Postad 27 September 2011 - 10:05
Men hur mycket trodde du att det skulle skilja i ljudet då? Skulle Michael Jackson få basröst och trumpeten hamna lite, lite till vänster?
![]()
![]()
Nä, men jag trodde att det skulle skilja mer..
Varför skulle man i så fall ha ett 1090, eller ett par XPA-1 eller RS2000 om man lika gärna kan köpa två EP2500 !!?
Postad 27 September 2011 - 10:38
Om du känner att du kan leva med EP2500 till topparna så är det ju kanon! Väldigt billig effekt!
Nä, men jag trodde att det skulle skilja mer..
Varför skulle man i så fall ha ett 1090, eller ett par XPA-1 eller RS2000 om man lika gärna kan köpa två EP2500 !!?
Men du har ju faktiskt sagt att det varit väldigt stora skillnader mellan både Emotiva - Rotel och Emotiva - Z11:an. Jag tycker bara att det är lite konstigt om du inte upplever nästan några skillnader alls när du jämför mot Behringer.
Postad 27 September 2011 - 11:19
Audyssey fixar en ful ojämnhet vid 60Hz som uppstod när jag bytte från tygsoffor till skinnfåtöljer... Innan var kurvan fin utan EQ.
Men jag sitter skönt i alla fall...
Jag kan dra på mer så klart men programmet brukar protestera och avbryta första svepet för att starta om... och kurvan blir ändå identisk men på en högre nivå så det är pointless.
Jag hade samma problem med att XTZ slog ifrån om jag drog på, men med uppdateringen så verkar det ha försvunnit.
Du väcker rumsnoderna lättare om du drar på mer, därför är det intressant att se kurvan i sig skall inte ändra sig så mycket.
Plus ett inlägg på den!Hur lät det där då, bra eller bara mycket?
Antar att det var en rolig anläggning iaf?
Postad 27 September 2011 - 13:10
Det märks ju direkt var fokus ligger på dessa högtalare när man kommer in i rummet. Bilderna gör ju inte storleken rättvisa kan jag säga, dom är enorma! 4st åttatummare i hornkonstruktion i varje fronthögtalare, alltså 8st totalt, hintar om att det finns kapacitet i basregistret hos frontarna. När systemet dessutom var kalibrerat med en ordentlig boost i dom lägre registren så skulle nog den mest inbitne basnarkoman suttit där utan att klaga. Åtminstone inte på mängden bas, trots att dessa frontar spelar mer bas än dom allra flesta subwoofers som finns på marknaden så saknades det lite flås under kanske 25Hz skulle jag tippa på. Den där härliga "tryckande" känslan uteblev.Hur lät det där då, bra eller bara mycket?
Tyvärr så var rummet det spelade i väldigt dåligt på många sätt, dels så var det stora peakar i det lägre registret som sjöng med kraftigt på vissa frekvenser plus att man satt nästan dikt an en bakvägg som gjorde att det vart rätt bumligt bitvis. Men det som störde mest var att fönsterrutorna började skallra kraftigt redan på väldigt låg volym. Detta skaller gjorde så att ägaren aldrig kunde slappna av riktigt när volymen åkte upp. Man hörde nämligen inte om det var elementen som bottnade eller om det var skrammel (ja, det skramlade så jävulskt mycket
Men om jag ska försöka ge mig på att säga nåt om övriga register så gillade jag diskanterna när man höll sig på moderata nivåer då den var väldigt högupplöst och luftig. Vi testade att spela lite Rage Against The Machine på lite starkare volym, då hårdnade diskanten rätt kraftigt och blev väldigt "essig" dock. Mellanregistret var väldigt snällt, kanske lite för snällt? Upplevde det som att speciellt kvinnoröster kändes lite tunna och lite platta. Dessa saker kan även bero till stor del på rummet, då det inte är behandlat på något vis akustiskt och placering av högtalare var långt ifrån optimalt. Det i samband med att diskanterna är monterade i öppen baffel beror nog mycket till att scenen var väldigt orolig, det vart aldrig någon riktig separation på musikerna.
Målet med dessa högtalare var ju att kunna spela rätt starkt och att dom skulle kunna leverera mängder med bas. Dessa mål tycker jag att dom uppnår med bravur. Det kanske inte riktigt är högtalaren för mig. Men spelglädjen var på topp och all röjig musik fick verkligen min fot att börja stampa. Jag vill verkligen höra dessa i ett bättre rum! Där får man höra mer av högtalaren istället för att höra rummet.
Den enorma subwoofern med 2x15" var tyvärr inte ikopplad pga att det inte fanns steg till den. Dessutom när den har varit ikopplad så har skramlet till och med blivit värre än vad det var nu tydligen. Så den får vila tills den inplanerade bio-utbyggnaden kommer igång i framtiden.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 27 September 2011 - 13:14.
Postad 27 September 2011 - 13:17
Postad 27 September 2011 - 13:22
Jo, han sa att han hade Klipsch förut. Jag har bara hört Klipsch en gång tidigare. Dom vart rejält vassa väldigt tidigt, långt tidigare än dessa DD-monster. Men det kanske är lite samma sound i dom nu när du säger det.Hehe, jag vill minnas att han körde med Klipsch tidigare, så det här är lite mer av samma sak så mao.
Postad 27 September 2011 - 14:06
Men synd att rummet var så dåligt... Det ärhopplöst irriterande när olika saker i rummet spelar med.
Sådant kan göra en galen...
taggade inför 8/10?
Jag ska ordna så att det extra paret högtalare jag pratade om kommer med. Jag är dock inte säker på hur jag ska transportera dom...
Men det löser jag på något sätt
Postad 27 September 2011 - 14:12
Postad 27 September 2011 - 15:28
Ja det är hopplöst när allt skramlar. Svårt att göra någonting åt det också, iaf när det är så mycket som skramlar.Intressant lyssning
Men synd att rummet var så dåligt... Det ärhopplöst irriterande när olika saker i rummet spelar med.
Sådant kan göra en galen...
taggade inför 8/10?
Jag ska ordna så att det extra paret högtalare jag pratade om kommer med. Jag är dock inte säker på hur jag ska transportera dom...
Men det löser jag på något sätt
Är sjukt taggad inför 8:e! Ska framförallt bli trevligt att träffa allihopa. Sen är det ju alltid kul med lite lyssning på högtalare också. Kul med flera "kombatanter" också. Bagarn skulle väl dra med sig nåt också?
Jag förstod nästan att det var hos dig han hade lyssnat. En fet Ino-anläggning i en 1:a i Karlstad kan det ju inte finnas så många utav.Brallson, den personen som du var hos var hos mig och lyssna en kort sväng för 1,5 år sedan.
Postad 27 September 2011 - 16:11
Vad hände med den prylen som du skulle hämta för någon månad sedan, som skulle uppröra vissa? Du skrev på flera ställen, men vi fick väl aldrig veta vad det var va? Är det kanske samma grej som är på G igen?Aaah tidig julklapp pågång
Svenne du är tyst!
Postad 27 September 2011 - 17:14
Jag hämtade en rolig sak men den var inte till mig, tyvärr.Vad hände med den prylen som du skulle hämta för någon månad sedan, som skulle uppröra vissa? Du skrev på flera ställen, men vi fick väl aldrig veta vad det var va? Är det kanske samma grej som är på G igen?
Postad 27 September 2011 - 17:24
*edit säkert den där Oppon du har dreglat över på Component!
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 27 September 2011 - 17:25.
Postad 27 September 2011 - 18:32
Aha, vad var det för nåt då? Och vi vill ju veta vad din egna julklapp är för något!
*edit säkert den där Oppon du har dreglat över på Component!
Vi får väl se hur duktig jag är på att smöra, kanske blir något enklare vem vet
Ang den där vi hämtade för ett tag sen så skall jag nog ta en photosession så får ni gissa vad det är?
Postad 27 September 2011 - 19:00
Jag förstod nästan att det var hos dig han hade lyssnat. En fet Ino-anläggning i en 1:a i Karlstad kan det ju inte finnas så många utav.
Jo, det stämmer. Han tyckte den inte hade den rappa basen han vill ha (den går nog för djupt för hans smak) och han ville kunna spela högre.
Postad 27 September 2011 - 19:36
Om du känner att du kan leva med EP2500 till topparna så är det ju kanon! Väldigt billig effekt!
Men du har ju faktiskt sagt att det varit väldigt stora skillnader mellan både Emotiva - Rotel och Emotiva - Z11:an. Jag tycker bara att det är lite konstigt om du inte upplever nästan några skillnader alls när du jämför mot Behringer.Vore riktigt skoj att komma ner och lyssna igen någon gång. Sånt här kan vara skoj.
Jag har som sagt inte analyserat ljudet speciellt mycket..
Men det var ingen "natt och dag-skillnad" som jag trodde att det skulle vara.
Skulle lätt kunna leva med det.
Definitivt en variant för dom som vill ha mycket effekt, men kanske inte har råd med ett 1090 eller 2 x XPA-1.
Postad 27 September 2011 - 19:57
Vi spelade tyvärr aldrig riktigt starkt igår. När vi började närma oss lite roliga nivåer så vart ägaren lite nojig och sänkte. Men det är klart, när det är svårt att höra om elementen bottnar och det är okänt matrial för honom så kanske man inte vill dra på fullt heller.Jo, det stämmer. Han tyckte den inte hade den rappa basen han vill ha (den går nog för djupt för hans smak) och han ville kunna spela högre.
Postad 27 September 2011 - 19:59
Postad 27 September 2011 - 20:15
8 oktober är det ölmässa, då kan man inte sitta hemma och lyssna på högtalare!!!
Det säjer bara dom som inte får vara med !!
Postad 27 September 2011 - 20:36
Så skrev du på faktiskt.se för en stund sedan. Vad var det, förutom ljudtryckskapaciteten på i56, som gjorde att du valde ett av dom större systemen före något av dom mindre?Fast man köper väl inte i56 enbart för ljudtryckskapaciteten ?
Då kan man ju lika gärna köpa ett par rejäla PA-burkar...![]()
NÅGOT annat än bara ljudtryckskapaciteten skiljer det väl mellan i56 och dom mindre systemen...![]()
Jag har för mig att du fått den frågan förut men jag kommer inte riktigt ihåg vad du svarade.
Postad 27 September 2011 - 20:41
Planerna är ju att det ska bli något betydligt bättre i framtiden, och jag hade ingen lust att mellanlanda på en mindre modell för att sen behöva uppgradera igen.
Dock hade en D-option inte varit helt fel att välja till redan från början...
Postad 28 September 2011 - 05:11
För jag tror att det är diskanterma framförallt som ger upp hemma hos dig även om du kopplar ur dom två övre basarna
Jaha, Så det va helt enkelt "avsaknad" av effekt som kan ha varit bovven o dramat.
Men jag är fortfarande fundersam!
Hur i Heeevete kommer det sig att alla som varit hos dig tycker att du spelat så jäkla lågt och att säkringarna gått så tidigt... ?! :S
Jag fattar inte det, Har du då spelat så att XPA-1orna klippt varenda gång som säkringarna rykt?!
Och med 92dB kännslighet/2,83v och 7ohm så SKA du ju ha möjlighet till ganska mysiga ljudtryck innan något klipper.
Jag tycker det är en uggla kvar och gömmer sig någonstans... Jag är grymt fundersam och får inte ihopp det riktigt.
Men va bra att det funderar bättre med mer effekt då, Blir det till att köpa flera steg
Bbehringerstegen har ganska låg disst inom största området, dock i diskanten disstar dom en del. Inget man inte kan leva med, men om man vågar in och pilla så kan man minska detta betydligt!
Bara genom att ställa upp biasströmmen över utgångstransostorerna.
Då blir stegen varmare, men man får väll köra fläktarna lite hårdare då bara
Postad 28 September 2011 - 06:55
Sen att det säkerligen går att spela högre med sakerna är en annan sak, men ibland låter det som om vi spelade på någon sorts vanlig svensson volume när säkringarna gick.
Postad 28 September 2011 - 07:52
När säkringarna gick första gången på MJ låten så var det riktigt lågt. Jag trodde att Bagarn skämtade först. Nu verkar det ju som att det kanske kan ha varit nåt knas med just den låten. Vi spelade ju starkare än så senare under kvällen.Att vi inte spelade högt hos bagaren är väl ändå att snurra till det?
Sen att det säkerligen går att spela högre med sakerna är en annan sak, men ibland låter det som om vi spelade på någon sorts vanlig svensson volume när säkringarna gick.
När man har upplevt liknande system så tycker jag aldrig att vi spelade riktigt högt faktiskt.
Efter att han har bytt steg och skrev att han fick lov, trots som jag fattade det en välproddad låt, att hämta öronproppar för att sitta kvar i rummet när han drog på är ju ungefär som jag har upplevt andra liknande anläggningar också. Det var ju rätt långt kvar innan någon av oss sökte efter ett par öronproppar den kvällen vi lyssnade. Eller jo, på nån hårdrockslåt så skar det i mina öron, men det var nog mer mixen än ljudtrycket.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 28 September 2011 - 08:01.
Postad 28 September 2011 - 07:57
Ligger det riktig infa med i denna kanske?
Postad 28 September 2011 - 08:04
Yes, stämmer bra. Obehaglig låt när man, som du, har lite att spela med en bit under 20Hz.Någon som kan köra frekvensspektrum på Infected Mushroom - Never Ever Land, det är faktiskt lite må illa känsla när jag spelar den.
Ligger det riktig infa med i denna kanske?
Postad 28 September 2011 - 08:33
Bara genom att ställa upp biasströmmen över utgångstransostorerna.
Då blir stegen varmare, men man får väll köra fläktarna lite hårdare då bara
Tror dom dör då
Postad 28 September 2011 - 09:50
Att vi inte spelade högt hos bagaren är väl ändå att snurra till det?
Alla jag känner som lyssnar hos bagarn tycker att säkringarna löst "för tidigt" och att det inte var specielt högt.
Utgår från deras kommentarer enbart.
När säkringarna gick första gången på MJ låten så var det riktigt lågt. Jag trodde att Bagarn skämtade först. Nu verkar det ju som att det kanske kan ha varit nåt knas med just den låten. Vi spelade ju starkare än så senare under kvällen.
När man har upplevt liknande system så tycker jag aldrig att vi spelade riktigt högt faktiskt.
Efter att han har bytt steg och skrev att han fick lov, trots som jag fattade det en välproddad låt, att hämta öronproppar för att sitta kvar i rummet när han drog på är ju ungefär som jag har upplevt andra liknande anläggningar också. Det var ju rätt långt kvar innan någon av oss sökte efter ett par öronproppar den kvällen vi lyssnade. Eller jo, på nån hårdrockslåt så skar det i mina öron, men det var nog mer mixen än ljudtrycket.
Jo, ni och Timpolanen har yttrat sig liknande
Tror dom dör dånär vi spelade med dom bryggade till rören så blev stegen sjukt varma och fläktarna (Moddade) lät som hårfönar...
Neee, man får ju inte köra dom med fläkten så sjukt nerställd...
Märkligt om dom ska bli så varma... OM nu fläktarna går för full macka !
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 bild
369 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?