Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34705 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 14 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 14 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 15 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 15 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 21 januari 2010 - 08:19

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Det fina med IPTV är ju alla dessa möjligheter eftersom allt är IP. Det borde väl inte vara helt omöjligt att tillsammans med Youtube skapa ett "Digital-TV GUI" som man skulle kunna ha under Nöjesrubriken som sedan är anpassat till tv:ns skärm och möjlighet till sökningar via fjärrkontrollen.

Såg att youtube ska börja sända sport live.
YouTube has signed its first deal to broadcast sport live on the internet.
Så man kan hoppas att Telia ligger i framkant och lägger in stöd för youtube.

Postad 21 januari 2010 - 08:45

Vrålapan
  • Vrålapan
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Något som jag upptäckte/saknade var att ifrån tv guiden inte kunde spela in önskat program. Det fanns bara en påminnelse funktion.
Är det nåt jag har missat eller kan man bara lägga in inspelninger "manuellt" med tid och kanal?

Du kan ställa in inspelningar från TV-guiden i boxen genom att ställa dig på det program du vill spela in och sedan helt enkelt trycka på "REC".

Postad 21 januari 2010 - 08:48

cadwal
  • cadwal
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Mao så VAD är det då som delar ut IP-adresser, eller måste man alltså Låsa t ex sitt nätverkskort på en fast IP-adress på datorns Nätverkskort? Och även Xtreamern på fast IP-adress?

Telia har en DHCP-server som (iaf normalt) delar ut en (1) adress till utrustning i din ände. Vill du använda mer utrustning än så behöver du en router (som är inbyggt i t.ex. fvs318 på bilden eller en TG787) som skapa ett "eget" nät åt dig där du kan ha en egen DHCP-server (som också verkar vara inbyggt i fvs318 eller TG787) som delar ut adresser på det nätet (vilka de är får du konfa själv). Du behöver inte använda en DHCP-server, men routern behövs iaf för att åstadkomma ditt eget nät för mer än en apparat.

Postad 21 januari 2010 - 08:51

Bluedog
  • Bluedog
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Har jag förstått det rätt för att kunna använda tv-boxarna på samma LAN, så måste man ha switch som kan hantera VLAN (såsom GS105E, TG787 (smart))? Och om jag förstår det rätt så istället för TG787 så kan man använda GS105E och FVS318G och då ha ett gigabitnät. Men om man har TG787, så kan man använda vilken gigabit-switch som helst istället för GS105E och har samma funktionalitet utan att man behöver konfigurera något? Är det rätt förstått?

En annan fundering med VLAN som jag kom på. Om man har en tex GS105E där man konfigurera VLANet själv och en kompis har ett samma möjligthet så kan man göra ett VLAN som är för mig och min kompis ut via internet?

Nej, det går bara att skapa ett VLAN nät om alla switchar i nätet(kedjan) är konfigurerade för just det VLAN:et.

Du kan t.ex använda 2 st för att styra trafiken i ditt hem. Dator/TV/Telefon skickas via en TP kabel till tex. övervåningen för att spara kablar. Te.x port 1 TV, 2 Telefon, 3, Internet etc.

En VLAN switch används för att skapa ett virtuellt nätverk i det fysiska nätverket. Telia t.ex använder VLAN 854 för IP-TV trafik. När informationen skickas över ett VLAN adderas extra information (i sändande switch) med ett ID. Den sista switchen (bredbandswitchen i det här fallet) tar bort ID:et från all trafik som skickas ut från IP-TV porten och lägger till ID:et för all trafik som kommer in i IP-TV porten. Om en vanlig switch används så kommer trafiken från IP-TV boxen att skickas utan ID till Telias nät och således inte få kontakte med IP-TV nätverket. I de hus som inte behöver VLANstöd (bredbandsswitch). Delas trafiken upp utanför lägenheten/huset.

En typsik WAN konfiguration Dreamhack 2007
http://web.dreamhack...stkj-sv-2.0.pdf

/Kjell

Redigerat av Bluedog, 21 januari 2010 - 09:14.

Postad 21 januari 2010 - 08:55

cadwal
  • cadwal
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Har jag förstått det rätt för att kunna använda tv-boxarna på samma LAN, så måste man ha switch som kan hantera VLAN (såsom GS105E, TG787 (smart))? Och om jag förstår det rätt så istället för TG787 så kan man använda GS105E och FVS318G och då ha ett gigabitnät. Men om man har TG787, så kan man använda vilken gigabit-switch som helst istället för GS105E och har samma funktionalitet utan att man behöver konfigurera något? Är det rätt förstått?

Ja och nej. Internt hos dig får du Gigabit, men Tg787 kan vara slöare som switch är GS105E. Men har själv inteno + GS105 och har inga problem att komma nära 100Mbit via fibern.

En annan fundering med VLAN som jag kom på. Om man har en tex GS105E där man konfigurera VLANet själv och en kompis har ett samma möjligthet så kan man göra ett VLAN som är för mig och min kompis ut via internet?

Nej, då behöver ni varsin router som kan skapa en VPN-brygga och routa mellan era nät. VLAN gäller bara över förbindelser man har egen kontroll över hela vägen. (Telia skulle inte veta om ert VLAN och hantera det på något sätt).

(Fast nu börjar vi komma en bit bort från TV....)

Redigerat av cadwal, 21 januari 2010 - 09:34.

Postad 21 januari 2010 - 09:24

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Du kan ställa in inspelningar från TV-guiden i boxen genom att ställa dig på det program du vill spela in och sedan helt enkelt trycka på "REC".

Det är nog många som missar detta då det inte syns på bilden. Det är något de borde lägga till för att minska frustation och support kan jag tycka.

Postad 21 januari 2010 - 10:04

kristofer81
  • kristofer81
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Det är nog många som missar detta då det inte syns på bilden. Det är något de borde lägga till för att minska frustation och support kan jag tycka.

Tack för hjälpen!
Det underlättar enormt. Precis som ni säger tycker jag att det ska framgå klart och tydligt. Bläddrade igenom "Komma igång guiden" som följer med boxen, Men såg inget om det där.

Redigerat av kristofer81, 21 januari 2010 - 10:04.

Postad 21 januari 2010 - 10:33

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Om jag förstått det rätt så kommer bredbandsswitchen Inteno XG6745 att ersättas av XG6746 som är en Gigabit triple play switch och därav alla leveransförseningar.

Postad 21 januari 2010 - 11:08

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen!
Det underlättar enormt. Precis som ni säger tycker jag att det ska framgå klart och tydligt. Bläddrade igenom "Komma igång guiden" som följer med boxen, Men såg inget om det där.

Det går att även att trycka på rec-knappen när du tittar på ett program, då du kan välja att spela in nuvarande från nu eller nästa program. Här missförstod jag funktionen förut och trodde i min enfald att om du börjar titta på ett program och har timeshift påslaget och kommer på efter en kvart att detta program var ju bra och vill spela in det, så skulle det hela programmet spelas in, men så fungerar det tyvärr inte. Tror det är ganska enkelt att implementera så det tycker jag att man borde införa.

Postad 21 januari 2010 - 12:11

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Telia har en DHCP-server som (iaf normalt) delar ut en (1) adress till utrustning i din ände. Vill du använda mer utrustning än så behöver du en router (som är inbyggt i t.ex. fvs318 på bilden eller en TG787) som skapa ett "eget" nät åt dig där du kan ha en egen DHCP-server (som också verkar vara inbyggt i fvs318 eller TG787) som delar ut adresser på det nätet (vilka de är får du konfa själv).

TG787 ... ?

XG6745 heter min Första-Burk som är direktansluten till Nätverksuttaget. Och det är en XAvi-burk. Säljs i Sverige som Inteno.

XAvi-burkar har jag haft förr, och det går inte att komma åt dem, och den här verkar vara ännu värre än vanligt.

Det jäkliga är ju att den har en ledig port kvar (BLÅ), och den porten skulle räcka åt mig, men den verkar avaktiverad.

Redigerat av anderswillhelmsson, 21 januari 2010 - 12:17.

Postad 21 januari 2010 - 12:27

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

TG787 ... ?

XG6745 heter min Första-Burk som är direktansluten till Nätverksuttaget. Och det är en XAvi-burk. Säljs i Sverige som Inteno.

XAvi-burkar har jag haft förr, och det går inte att komma åt dem, och den här verkar vara ännu värre än vanligt.

Det jäkliga är ju att den har en ledig port kvar (BLÅ), och den porten skulle räcka åt mig, men den verkar avaktiverad.

Varför inte koppla en router till röd. Sen drar du från routern till dator, xtreamer och vad du nu behöver. Routern har ju normalt 4 portar och behöver du fler är det bara att hänga på en switch. Ip-adress får du ju via routerns dhcp. Dom andra portarna på Itenon är dedikerade för telefon och tv. Den blå är management tror jag men används inte. Visst, det blir en burk till men problemet är att du få bara en ip från Telia och du har bara en VLAN-port för data.

Eller så missupfattar jag vad det är du vill göra....

Redigerat av tomano58, 21 januari 2010 - 12:31.

Postad 21 januari 2010 - 12:35

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Varför inte koppla en router till röd.

Har jag redan, men det är en DLink 624+ (som jag bara använder Trådade utgångarna på) som har skit till genomströmmningshastighet... Sen är den bara 10/100Mb också.
Ibland storknar den ("Network-kort si o så frånkopplat, rapporterar Win ibland...) när jag hämtar hem filer, och jag har ofta mer än 200Mb/s ned, speciellt på tider då andra tydligen sover.

Så jag tänkte köpa en ny Gigabit-burk, och göra "Två Flygor På Smället" s.a.s.

Men då skulle jag ju vilja ha en kombinerad Switch&Router, som finns, men då bara i 10/100-utförande, har inte hittat nån sån som är Gigabit.

Redigerat av anderswillhelmsson, 21 januari 2010 - 12:36.

Postad 21 januari 2010 - 12:40

cadwal
  • cadwal
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Om jag förstått det rätt så kommer bredbandsswitchen Inteno XG6745 att ersättas av XG6746 som är en Gigabit triple play switch och därav alla leveransförseningar.

Det låter ju bra ur prestandasynvinkel iaf, dock hade väl jag uppskattat om de gått på något mer publikt åtkomligt (som den ovannämnda GS105E)

TG787 ... ?

Den router som om jag förstått rätt används för smart-tjänsten. Som då har inbyggt ADSL-modem,, router/fw, VLAN-stöd och trådlös AP. Passar inte för för fiberanslutna om den inte har både WAN-port och DSL-port på "utsidan" och kan använda vilkensom, men har aldrig sett nån fysiskt så vet inte hur det ligger till med det.

Den blå porten i Intenon skulle antagligen inte hjälpa dig iaf eftersom det inte är en router (såvitt det framgår iaf) utan bara en switch.

Som jag förstås att det funkar så är den röda porten satt i ett VLAN på vilket du kan få 1 IP-adress via DHCP för internet-access, den gröna ett annat VLAN där IP-telefoniburken kan få sin IP-adress via DHCP och prata med telias ip-telefoniservrar (eller hur den nu gör) och den gula porten ett annat VLAN där Tv-boxar med MAC-adresser registrade hos Telia kan få sina IP-adresser via DHCP och prata med TV-servrarna/multicast-switcharna för det. "WAN-änden" (om man nu kan kalla den det) är tag:ad för alla VLAN:en så trafiken mot telia funkar.

Att plugga in något i den blå porten för ditt eget bruk skulle bara funka om du kunde sätta den på ett separat vlan som dessutom anges på den röda porten så trafiken inte försvinner ut till Telia, men då måste du ändå lösa frågan med adressering i det nätet och ev routing till internet.

Postad 21 januari 2010 - 12:46

cadwal
  • cadwal
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Har jag redan, men det är en DLink 624+ (som jag bara använder Trådade utgångarna på) som har skit till genomströmmningshastighet... Sen är den bara 10/100Mb också.
Ibland storknar den ("Network-kort si o så frånkopplat, rapporterar Win ibland...) när jag hämtar hem filer, och jag har ofta mer än 200Mb/s ned, speciellt på tider då andra tydligen sover.

Men då skulle jag ju vilja ha en kombinerad Switch&Router, som finns, men då bara i 10/100-utförande, har inte hittat nån sån som är Gigabit.

Tror det blir för dyrt om du skall hitta något som faktiskt orkar med den genomströmning du vill ha. Liten billig PC med 2 gigabitkort som router och sen en gigabitswitch är nog det rimliga ur budgetsynvinkel.

Postad 21 januari 2010 - 12:49

landun
  • landun
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hur fungerar det om man har mer än ett uttag i lägenheten? Är det bara en vidarekoppling från första? Eller kan man koppla annan utrustning där? Som får eget IP? För om all utrustning ändå ska kopplas in på samma kabel genom samma router varför har man då 2 uttag?

Uttag 1 (där kabeln kommer in i lägenheten):
Bifogad fil  uttag1.jpg   29,87K   4 Antal nerladdningar

Uttag 2 (på andra sidan av vardagsrummet):
Bifogad fil  uttag2.jpg   28,48K   5 Antal nerladdningar

Postad 21 januari 2010 - 12:51

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Som jag förstås att det funkar så är den röda porten satt i ett VLAN på vilket du kan få 1 IP-adress via DHCP för internet-access, den gröna ett annat VLAN där IP-telefoniburken kan få sin IP-adress via DHCP och prata med telias ip-telefoniservrar (eller hur den nu gör) och den gula porten ett annat VLAN där Tv-boxar med MAC-adresser registrade hos Telia kan få sina IP-adresser via DHCP och prata med TV-servrarna/multicast-switcharna för det. "WAN-änden" (om man nu kan kalla den det) är tag:ad för alla VLAN:en så trafiken mot telia funkar.

Någon som vet hur man ändrar inställningar på VLAN portarna i Inteno bredbandsswitchen? Om någon har login och password så får ni gärna skicka PM. Om man inte använder IP telefoni så skulle det var bra att ha två IPTV portar istället.

Postad 21 januari 2010 - 12:55

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Jag har en D-Link DIR-655 som jag kan rekommendera. Jag får ut 92/12 i genomströmmning på min 100/10-lina och den har Gigabit på LAN-sidan

Postad 21 januari 2010 - 13:01

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Tror det blir för dyrt om du skall hitta något som faktiskt orkar med den genomströmning du vill ha. Liten billig PC med 2 gigabitkort som router och sen en gigabitswitch är nog det rimliga ur budgetsynvinkel.

Intressant att nya Airport Extreme Simultaneous Dual Band med en Gigabit WAN port och tre Gigabit LAN portar ligger tvåa på listan.

WAN to LAN Throughput

Postad 21 januari 2010 - 13:07

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Jag har en D-Link DIR-655 som jag kan rekommendera. Jag får ut 92/12 i genomströmmning på min 100/10-lina och den har Gigabit på LAN-sidan

Postad 21 januari 2010 - 14:20

Unregistered192fdbd3
  • Unregistered192fdbd3
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Förlåt men har inte tråden spårat ut lite nu?

Postad 21 januari 2010 - 14:39

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Förlåt men har inte tråden spårat ut lite nu?

Varför det - vi vill ju bara ha ut mer (helst) ur den utrustning vi redan har, eller kunna koppla till ny/annan utrustning till den (ibland undermåliga) utrustning Telia består oss med.

Postad 21 januari 2010 - 15:16

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Inte dåligt!
:D
Men se här då: Bifogad fil  Bredbandskollen.jpg   27,07K   8 Antal nerladdningar

Därav att jag behöver en Gigabit-Router/Switch! ;)

Redigerat av anderswillhelmsson, 21 januari 2010 - 15:18.

Postad 21 januari 2010 - 15:42

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Inte dåligt!
:D
Men se här då: Bifogad fil  Bredbandskollen.jpg   27,07K   8 Antal nerladdningar

Ok,
någon har slarvat med konfigureringen av din/er anslutning(?) eller hur kan du få ut så pass vid nedladdning för jag antar att du har 100/10? Jag fick inte högre än drygt 90 Mbit/s även när vi var nyinflyttade och i princip ensamma på nätet.

Postad 21 januari 2010 - 15:45

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0

Inte dåligt!
:lol:

Därav att jag behöver en Gigabit-Router/Switch! :D

Jag har fått betydligt mer i nedhastighet någon gång med min adsl-förbindelse!
Måste varit någon fel på mätservern vid det tillfället. ;)

Postad 21 januari 2010 - 15:55

Sledgas
  • Sledgas
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

TG787 ... ?

Den blå porten är en managementport, som används just för att du ska kunna konfigurera switchen via den, och ingen annan port, eftersom de övriga portarna är kopplade till tjänster på Telias nät. Tänk dig att det går tre kablar inuti den kabel som går in i switchen, en för bredband, en för TV och en för telefon. Som tidigare nämnts så har du bara en IP-adress från Telia för varje tjänst. För att dela fler enheter på en tjänsts IP-adress kommer du alltså inte undan behovet av en router.

Så även om du lyckas ta dig in i switchen och koppla ihop trafiken på blå och röd port så kommer du dels paja framtida möjligheter att konfigurera switchen, dels kommer din internetanslutning troligen att fungera ruttet, om alls, då två portar bråkar om den enda IP-adressen du ska ha.

Har man en Thomson TG787, och därmed ADSL-uppkoppling, behöver man inte bry sig om VLAN då alla VLAN-specifika paket taggas av och sprids på alla portar vilket gör att man exempelvis kan titta på TV i sin dator. Åtminstone var det så när jag körde över ADSL.

Ska man ha en router med stöd för VLAN och prioritet, och dessutom med gigabitinterface, får man börja titta mot de tyngre modellerna hos t.ex. Cisco/3Com/HP, men det är knappast en försvarbar investering för ett hemmanätverk.

Kör också jag en DIR-655 som jag än så länge är mycket nöjd med ;)

Postad 21 januari 2010 - 16:02

Sledgas
  • Sledgas
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Inte dåligt!
:lol:

Om du menar att du får ut sådär mycket utan Inteno eller router inkopplad, investera då lagom (typ en Netgear GS105E och en DIR-655 :D) och var förbannat nöjd!

Redigerat av Sledgas, 21 januari 2010 - 16:03.

Postad 21 januari 2010 - 16:05

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Hmmm intressant att du får så hög hastighet med Inteno XG6745 bredbandsswitchen som bara har 100 Mbit/s WAN port? Vad du behöver annars är den nya XG6746 Gigabit triple play switchen plus någon N dual band Gigabit router med hög throughput. Se listan över routers som jag länkade till tidigare.

XG6746 Gigabit Ethernet Triple Play Switch

WAN to LAN Throughput

Postad 21 januari 2010 - 16:54

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Den blå porten är en managementport, som används just för att du ska kunna konfigurera switchen via den

Ahhhhh ;) , Ok, vad är det då för IP-adress till den ??

Hmmm intressant att du får så hög hastighet med Inteno XG6745 bredbandsswitchen som bara har 100 Mbit/s WAN port?

Alltså... man kan ju plugga in nätverkskabeln från sitt inkommande nätverksuttag DIREKT i sin dator ... :D
(För där sitter det ett Gigabit-Nätverkskort)

Då har man visserligen ingen IP-telefoni men jag har ju Mobil också, elller IP-Tv men jag har ju Boxer och Comhem också, så ...

Redigerat av anderswillhelmsson, 22 januari 2010 - 08:14.

Postad 21 januari 2010 - 16:55

kadett
  • kadett
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Hmmm intressant att du får så hög hastighet med Inteno XG6745 bredbandsswitchen som bara har 100 Mbit/s WAN port? Vad du behöver annars är den nya XG6746 Gigabit triple play switchen plus någon N dual band Gigabit router med hög throughput. Se listan över routers som jag länkade till tidigare.

XG6746 Gigabit Ethernet Triple Play Switch

WAN to LAN Throughput

Hm den verkar dyr i drift den där XG6746 om den står på 24/7

Power consumption: Less than
18 watts
/Olle

Postad 21 januari 2010 - 19:18

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
Någon annan som har fel regionala nyheter på svt? får in ABC (08) fast ska ha Västnytt.

Postad 21 januari 2010 - 20:07

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0

Någon annan som har fel regionala nyheter på svt? får in ABC (08) fast ska ha Västnytt.

Var samma för mig i går. Istället för Värmlandsnytt fick jag ABC. Om det är samma fel idag vet jag inte.

Postad 21 januari 2010 - 20:26

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

En undran ombildkvaliteten på Telia IPTV. Jag haft IPTV nu ett halvår och är jättenöjd med bildkvaliteten, mina föräldrar har haft stora problem med Boxer (bor på landet), verkar bo på ett ställe där det i väldigt svårt att ställa in antennen. Så jag rekommenderade Telia IPTV, då man inte är beronde på bra antennsignal. De fick det idag och jag var där och hjälpte dom igång. Jag vart klart förvånad när de har sämre bild än vad jag har. De har nyare tv med HD med HDMI vilket inte jag har (en gammal plasma tv), som har kopplat den via SCART. Provade SCART också hos föräldrarna med det blev lite sämre.

Spelar det roll hur långt man har till stationen vilken kvalitet man får på bilden (de kan inte ha tvillingabbonemang vilket jag har)?

Har inställningarna på föräldrarnas TV testats?
Massor av TV-apparater levereras med hutlöst dåliga inställningar från fabriken (oftast med profiler som "Livfull" eller liknande). Mina två plasma-TVs fick betydligt bättre bild efter att jag kalibrerat dem (jag använde DVE).

...men detta hör hemma i någon TV-tråd.

Det går att även att trycka på rec-knappen när du tittar på ett program, då du kan välja att spela in nuvarande från nu eller nästa program. Här missförstod jag funktionen förut och trodde i min enfald att om du börjar titta på ett program och har timeshift påslaget och kommer på efter en kvart att detta program var ju bra och vill spela in det, så skulle det hela programmet spelas in, men så fungerar det tyvärr inte. Tror det är ganska enkelt att implementera så det tycker jag att man borde införa.

Illa! Ja, en sådan funktion borde vara mycket enkel att utveckla.
PVR-boxen Samsung DCB-P850Z (för ComHem) dumpar ner det som ligger i Timeshift-buffern och fortsätter sedan spela in när man trycker på Rec i Timeshift-läge.

Postad 21 januari 2010 - 20:37

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0

Hur fungerar det om man har mer än ett uttag i lägenheten? Är det bara en vidarekoppling från första? Eller kan man koppla annan utrustning där? Som får eget IP? För om all utrustning ändå ska kopplas in på samma kabel genom samma router varför har man då 2 uttag?

Uttag 1 (där kabeln kommer in i lägenheten):
Bifogad fil  uttag1.jpg   29,87K   4 Antal nerladdningar

Uttag 2 (på andra sidan av vardagsrummet):
Bifogad fil  uttag2.jpg   28,48K   5 Antal nerladdningar

Troligt vi är uttaget i hallen samman kopplat med det andra uttaget i din lägenheten.

Hemma hos mig är det så. Och då har jag gjort så att jag satt bredbandsswitchen i hallen och skickar vidare tv signalen till mitt rum där det andra uttaget sitter.

Hallen:

Bifogad fil  DSC_0030.JPG   1008,13K   32 Antal nerladdningar

Mitt rum:

Bifogad fil  DSC_0031.JPG   1,91MB   28 Antal nerladdningar

Postad 21 januari 2010 - 21:14

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0
I SVT Play har nu en ny flik dykt upp med HD
Får bara en still bild när jag trycker på pause och sedan back
Är inspelningen ok för er med fiber?

Bifogad fil(er)

Redigerat av lindo, 21 januari 2010 - 22:13.

Postad 21 januari 2010 - 21:17

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0
Jag vet inte om det har nämnts här i tråden. Men Telias informationssida om HDTV är uppdaterad:

http://www.telia.se/hdtv

För er med ADSL kan man utläsa:

När får jag hdtv?
Hdtv-sändningar för dig som har Telia Digital-tv via adsl beräknas vara igång under första halvåret av 2010.

/Peter Cigéhn

Postad 21 januari 2010 - 21:22

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0
Jag vet inte om jag läst om detta i tråden heller, men för er som fortfarande sitter med den gamla 1510:an så finns det ett erbjudande där man får en ny 1903 för 0 kronor om man binder upp sig i 24 månader:

http://www.telia.se/nybox

/Peter Cigéhn

Postad 21 januari 2010 - 22:05

landun
  • landun
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Troligt vi är uttaget i hallen samman kopplat med det andra uttaget i din lägenheten.

Hemma hos mig är det så. Och då har jag gjort så att jag satt bredbandsswitchen i hallen och skickar vidare tv signalen till mitt rum där det andra uttaget sitter.

Stort tack!
Egentligen borde man väl kunna sätta en kort kabel mellan inkommande och extrajacket för att få bort bredbandsswitchen från hallen? Har IP-telefoni så jag behöver inte tänka på att koppla telefonen i första jacket.

Postad 21 januari 2010 - 22:34

Licknatte
  • Licknatte
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jag vet inte om jag läst om detta i tråden heller, men för er som fortfarande sitter med den gamla 1510:an så finns det ett erbjudande där man får en ny 1903 för 0 kronor om man binder upp sig i 24 månader:

http://www.telia.se/nybox

/Peter Cigéhn

Idag kom det brev med information om att 1510-boxen byts ut mot 1903.
Skickas ut med början den 25 januari, utan krav på bindningstid.

Postad 21 januari 2010 - 22:43

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Idag kom det brev med information om att 1510-boxen byts ut mot 1903. Skickas ut med början den 25 januari, utan krav på bindningstid.

Vilken typ av avtal har du? Har du ADSL eller fiber LAN? Kollektivt avtal?

Redigerat av Unregistered29650, 21 januari 2010 - 22:50.

Postad 21 januari 2010 - 22:43

Aint2Fat
  • Aint2Fat
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Är det någon som har ett datum på nästa uppdatering, och vilket versionsnummer den kommer att ha?

Postad 21 januari 2010 - 22:53

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

I SVT Play har nu en ny flik dykt upp med HD Får bara en still bild när jag trycker på pause och sedan back Är inspelningen ok för er med fiber?

Det går otroligt trögt och tar lång tid innan programmet startar samt boxen reagerar inte på kommandon ifrån fjärrkontrollen direkt.

Redigerat av Unregistered29650, 21 januari 2010 - 22:53.

Postad 21 januari 2010 - 23:00

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Ahhhhh ;) , Ok, vad är det då för IP-adress till den ??

Enligt uppgift 192.168.1.1 men det fungerar inte för mig.

Postad 21 januari 2010 - 23:28

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Är det någon som har ett datum på nästa uppdatering, och vilket versionsnummer den kommer att ha?

På Telias "staging site" så ligger i alla fall just nu version 5_0_20_6 av GUI:t ute (kom igår). Vilken version som sedan går i produktion och när har jag ingen som helst aning om.

/Peter Cigéhn

Postad 22 januari 2010 - 00:12

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

I SVT Play har nu en ny flik dykt upp med HD
Får bara en still bild när jag trycker på pause och sedan back
Är inspelningen ok för er med fiber?

Fungerar utan problem (fiber). Lite tunt utbud ännu....

Postad 22 januari 2010 - 01:31

Ragnarvr6
  • Ragnarvr6
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hello.. Hur gör man för att få 1080 på vip1963 eller är det bara 720 ??
Ljudet hänger inte med på svtHD "Bruce lee" ska det vara så eller e det bara för mig har fiber ...

Postad 22 januari 2010 - 07:59

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Har inställningarna på föräldrarnas TV testats?
Massor av TV-apparater levereras med hutlöst dåliga inställningar från fabriken (oftast med profiler som "Livfull" eller liknande). Mina två plasma-TVs fick betydligt bättre bild efter att jag kalibrerat dem (jag använde DVE).

Det jag upplever som sämre bild är framförallt den är gryningare, trots att på pappret så är det en HD-tv och inte SD-tv som jag har. Är det samma strömmar (samma kvalitet) som går till alla kunder är sklijer sig det beroende på var man bor?

Postad 22 januari 2010 - 08:13

Bluedog
  • Bluedog
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Det jag upplever som sämre bild är framförallt den är gryningare, trots att på pappret så är det en HD-tv och inte SD-tv som jag har. Är det samma strömmar (samma kvalitet) som går till alla kunder är sklijer sig det beroende på var man bor?

Kan det vara det här frågade/svarde om tidigare?

/Kjell

Redigerat av Bluedog, 22 januari 2010 - 08:14.

Postad 22 januari 2010 - 08:40

MatsKlippan
  • MatsKlippan
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Var samma för mig i går. Istället för Värmlandsnytt fick jag ABC. Om det är samma fel idag vet jag inte.

Samma för mig nu på morgonen. Fick ABC i stället för Sydnytt. Har varit samma de senaste dagarna

Postad 22 januari 2010 - 08:44

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Jag antar att du har ADSL. Förklara mera (bildkvalitet), är det färgen, bixlar, skärpa, ljud etc. Vad jag vet är det ingen skillnad på Telias utsändningar mellan olika media (stadsnät, ADSL, fiber-lan). Därimot kan en dålig förbindelse ge störningar som jitter, fördröjnigar etc. Tex. ljudet klipper ibland eller att bilden rycker/pixel boxar syns.

Boxen kan också ställas om för olika upplösningar via "info" knappen under uppstart, har du provat det?. Alternativt kan det vara TV:en som ställer till det. Jag har själv en Samsung LCD som (innan firmware uppgradering) i vissa fall gav en mycket grynig/urfokus bild om motion plus funktionerna var aktiverad.

/Kjell

Länken funkade inte men jag antar att det är detta inlägg du menade.

Ja vi har båda ADSL. Jag upplevde inga ljudstörningar utan det kändes som bilden var gryningare bara. Har inte provat att ställa om boxen i olika upplösningar på "info"-knappen, skiljer sig det mot det att i vanliga menyn välja 720p eller 576p?

Postad 22 januari 2010 - 08:49

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Samma för mig nu på morgonen. Fick ABC i stället för Sydnytt. Har varit samma de senaste dagarna

Ni som får problem med lokala sändningar på SVT: Vad händer om ni manuellt byter till kanalplats 999, och eventuellt bläddrar bland dom två (som det oftast är) lokala kanaler som finns på den kanalplatsen ? Får ni fortfarande inte in era lokala sändningar då?

Annars misstänker jag bara att det är fel på mekanismen som med automatik skall byta från den vanlig strömmen för SVT1 eller SVT2, till den "lokala" strömmen som återfinns på kanalplats 999.

I och med att denna mekanism som skall byta med automatik är baserad på EPG-information (samt diverse hårdkodade prylar i GUI-koden, inte den smidigaste lösningen som man kan åstadkomma om jag för tycka så själv) så kan det ju säkert gå fel där.

/Peter Cigéhn

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.