* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34705 svar till detta ämne
Postad 23 januari 2010 - 14:11
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
På tal om Spotify så ser detta ut att vara på gång att komma till boxen. I den version av GUI-programvaran som ligger ute på Telias "staging site" (sedan igår fredags så är det version 5_0_20_8 som ligger ute) så är det i huvudsak ändringar gjorda relaterade till Spotify-funktionalitet. Så nåt är uppenbarligen på G här...
/Peter Cigéhn
Är det premium som gäller i boxen precis som i mobilen? Jaha det här inlägget hade ju varit trevligt att kunna ta bort då jag nu upptäcker att frågan redan är ställd...
Redigerat av Unregistered31511, 23 januari 2010 - 14:14.
Postad 23 januari 2010 - 14:16
kadett
-
kadett
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Angående prissänkningen så ringde jag Telia och de var helt oförstående till kritiken. "Det är så kampanjer fungerar".
Så jag mejlade Plus istället.
Har ju för fan inte fått FiberLAN inkopplat ännu, men boxen har stått här, orörd, sen jag tecknade abonnemanget.
Från Wikipedia "En reklamkampanj är en företags sätt att med olika reklammetoder försöka övertyga dess kunder att köpa en eller flera produkter av företaget eller att för kunderna skapa en image av företag." Det är väl ingen koppling egentligen mellan en kampanj och att priset ska vara lägre ? Eller har jag fel där ? Det är väl annat när det hetet REA då priset ska vara sänkt med 10 % minst för att det ska heta REA. Sedan att göra som dem gjort med priset och att det är ganska klumpigt och fult är en annan sak. Men det här är ju resultatet som blir med inlåsning "monopol" det finns inga andra leverantörer. Då kan man göra hur man vill med priset utan att bry sig. Skulle ju helst se att man kunde beställa en box från Net On Net eller Komplett eller någon annan leverantör av prylar som säljer i konkurrens. /Olle
Redigerat av kadett, 23 januari 2010 - 14:21.
Postad 23 januari 2010 - 14:21
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Angående prissänkningen så ringde jag Telia och de var helt oförstående till kritiken. "Det är så kampanjer fungerar".
Har ju för fan inte fått FiberLAN inkopplat ännu, men boxen har stått här, orörd, sen jag tecknade abonnemanget.
Hur kan du beställa box fast du inte fått inkopplat? När de byggde vårat nät så drog det ut på tiden då tekniker från flera bolag ska ut och jobba, Relacom, Eltel ...
Postad 23 januari 2010 - 14:25
MatsKlippan
-
MatsKlippan
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Fungerar det inte så du ju reklamationsrätt
Vilken jag kommer att hävda under nästa vecka. Skrev i ren desperation under denna vecka ett inlägg på "fairshopping.se" där jag förklarade den brist på information på gränsen till nonchanlans från Telias sida, och fick där startat en mailkontakt med telias informationsansvarige. Fick detta bekedet: Det hela verkar handla om ett programvarufel och vi håller på med arbete kring detta. Nya programvaror släpps i releaser och nästa sådan är planerad till den 26:e. Det är dock osäkert om en rättning finns framme tills dess. Vi undersöker om ett boxbyte kan hjälpa, men det troligaste är att det inte gör det. Det är nämligen flera kunder som kört PVR-tjänsten (Personal Video Recorder) hemma ett tag och som helt plötsligt har fått felmeddelandet "Du saknar inspelningsbar box". Jag beklagar att vi inte kan ge ett besked om när detta är löst, men jag vill försäkra er om att vi arbetar intensivt med frågan.
Där bestämde jag mig för att ge dem en vecka till att lösa detta. Har dock stora förhoppningar om att slippa betala 100- lappen så länge de inte klarar av att lösa detta. Att de nu sänker priset med hälften, gör ju inte någon gladare precis, men "dåliga affärer" gör man titt som tätt. Men om Telia vill ha besvikna kunder, är upp till dem själva... Mats
Redigerat av MatsKlippan, 23 januari 2010 - 14:26.
Postad 23 januari 2010 - 14:26
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Du tog väl med också att det var några på Min Hembio som fick sina boxar. Eftersom ni har åsikter om att man få köpa billigare nu borde ni ju ha åsikter om att några utvalda fick sin box gratis.
Postad 23 januari 2010 - 14:30
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Vilken jag kommer att hävda under nästa vecka.
Skrev i ren desperation under denna vecka ett inlägg på "fairshopping.se" där jag förklarade den brist på information på gränsen till nonchanlans från Telias sida, och fick där startat en mailkontakt med telias informationsansvarige. Fick detta bekedet:
Det hela verkar handla om ett programvarufel och vi håller på med arbete kring detta. Nya programvaror släpps i releaser och nästa sådan är planerad till den 26:e. Det är dock osäkert om en rättning finns framme tills dess. Vi undersöker om ett boxbyte kan hjälpa, men det troligaste är att det inte gör det. Det är nämligen flera kunder som kört PVR-tjänsten (Personal Video Recorder) hemma ett tag och som helt plötsligt har fått felmeddelandet "Du saknar inspelningsbar box". Jag beklagar att vi inte kan ge ett besked om när detta är löst, men jag vill försäkra er om att vi arbetar intensivt med frågan.
Där bestämde jag mig för att ge dem en vecka till att lösa detta. Har dock stora förhoppningar om att slippa betala 100- lappen så länge de inte klarar av att lösa detta. Att de nu sänker priset med hälften, gör ju inte någon gladare precis, men "dåliga affärer" gör man titt som tätt. Men om Telia vill ha besvikna kunder, är upp till dem själva...
Mats
Reklamationsrätten ger inte rätt till gratis vara. Den ger säljaren rätt att försöka laga produkten, han har tre gånger på sig att göra det, klarar han inte det inom tre gånger så har kunden rätt att lämna tillbaka varan.
Redigerat av Unregistered31511, 23 januari 2010 - 14:30.
Postad 23 januari 2010 - 14:33
landun
-
landun
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Du tog väl med också att det var några på Min Hembio som fick sina boxar. Eftersom ni har åsikter om att man få köpa billigare nu borde ni ju ha åsikter om att några utvalda fick sin box gratis.
Prissänkningen är ett allmänt erbjudande. Vad några enstaka har fått är helt ointressant i sammanhanget.
Postad 23 januari 2010 - 14:38
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Min tolkning är att Telia inte har sålt så många boxar som de hade hoppats på eller räknat med. Jag ser inget märkligt i att de sänker priset för att öka försäljningen även om det är surt för de som beställde under den förra kampanjperioden. Att den tidigare kampanjen skulle ta slut nu visste vi redan.
När jag pratade med kundtjänst i december frågade de om jag ville köpa boxen för fullpris eller genom att betala 100 kronor per månad i 18 månader. Säkert är det inte många som i det läget väljer fullpris men det var åtminstone möjligt att köpa den för det.
Ja det kan vara så, är nog som så att man tror att man måste binda upp sig i ytterliggare 18 månader på sitt tv abonnemang. Brukar ju alltid vara det sambandet. Jag har aldrig sett detta upplägget förut i alla fall, känns precis som man missat att läsa någon liten paragraf...
Redigerat av Unregistered31511, 23 januari 2010 - 14:44.
Postad 23 januari 2010 - 14:41
MatsKlippan
-
MatsKlippan
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Reklamationsrätten ger inte rätt till gratis vara. Den ger säljaren rätt att försöka laga produkten, han har tre gånger på sig att göra det, klarar han inte det inom tre gånger så har kunden rätt att lämna tillbaka varan.
Nej jag vet. Dock finns det något som heter skälig tid. Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade.Visst, vad är skäligt tid, är väl alltid en definitionsfråga Men tre veckor tycker i alla fall jag, är på gränsen. Vad tycker ni andra då? Hur länge anser ni ni man skall vänta ? Finns där något i lag texterna som beskriver detta ? Tacksam för synpunkter... Mats
Redigerat av MatsKlippan, 23 januari 2010 - 14:43.
Postad 23 januari 2010 - 14:50
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Prissänkningen är ett allmänt erbjudande. Vad några enstaka har fått är helt ointressant i sammanhanget.
Det tycker jag inte, jag hade gärna hört det i samband med inslaget också... "Kan du svara på det, kan du svara på det..." Alla som tittar på Plus är ju inte inne och läser här, de skulle som ge en extra krydda åt inslaget och uppröra människor i stugorna.
Redigerat av Unregistered31511, 23 januari 2010 - 17:25.
Postad 23 januari 2010 - 15:46
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Vilken jag kommer att hävda under nästa vecka.
Skrev i ren desperation under denna vecka ett inlägg på "fairshopping.se" där jag förklarade den brist på information på gränsen till nonchanlans från Telias sida, och fick där startat en mailkontakt med telias informationsansvarige. Fick detta bekedet:
Det hela verkar handla om ett programvarufel och vi håller på med arbete kring detta. Nya programvaror släpps i releaser och nästa sådan är planerad till den 26:e. Det är dock osäkert om en rättning finns framme tills dess. Vi undersöker om ett boxbyte kan hjälpa, men det troligaste är att det inte gör det. Det är nämligen flera kunder som kört PVR-tjänsten (Personal Video Recorder) hemma ett tag och som helt plötsligt har fått felmeddelandet "Du saknar inspelningsbar box". Jag beklagar att vi inte kan ge ett besked om när detta är löst, men jag vill försäkra er om att vi arbetar intensivt med frågan.
Där bestämde jag mig för att ge dem en vecka till att lösa detta. Har dock stora förhoppningar om att slippa betala 100- lappen så länge de inte klarar av att lösa detta. Att de nu sänker priset med hälften, gör ju inte någon gladare precis, men "dåliga affärer" gör man titt som tätt. Men om Telia vill ha besvikna kunder, är upp till dem själva...
Mats
Om jag förstått det rätt så kan du inte spela in du får ett meddelande om det när du trycker på rec-knappen. Jag kunde spela in första dagen jag fick boxen, dagen efter funkade det inte. Ringde då supporten och då såg man att det inte var påslaget att jag fick spela in. Jag hoppas inte supporten har missat att det kan vara detta för dig. Verkar vara lite för enkelt, men jag tar upp det ifall att det kan vara så enkelt. Något som jag upplever som det största problemet med telias tjänster: 1) Man beställer något från Telia 2) Det har hänt att jag fått sakerna inom rimlig tid, oftast inte. 3) Tror jag hittills inte varit med om att det fungerat out of the box, utan några samtal till supporten!!! 4) När man väl fått det att funka som det ska så funkar det ganska bra. Om man fixar punkt 3 hos telia så skulle säkert de kunna minska supportpersonalen med hälften.
Postad 23 januari 2010 - 16:42
MatsKlippan
-
MatsKlippan
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Om jag förstått det rätt så kan du inte spela in du får ett meddelande om det när du trycker på rec-knappen. Jag kunde spela in första dagen jag fick boxen, dagen efter funkade det inte. Ringde då supporten och då såg man att det inte var påslaget att jag fick spela in. Jag hoppas inte supporten har missat att det kan vara detta för dig. Verkar vara lite för enkelt, men jag tar upp det ifall att det kan vara så enkelt.
Något som jag upplever som det största problemet med telias tjänster:
1) Man beställer något från Telia 2) Det har hänt att jag fått sakerna inom rimlig tid, oftast inte. 3) Tror jag hittills inte varit med om att det fungerat out of the box, utan några samtal till supporten!!! 4) När man väl fått det att funka som det ska så funkar det ganska bra.
Om man fixar punkt 3 hos telia så skulle säkert de kunna minska supportpersonalen med hälften.
Hej! Jo då den är "påslagen" som du nämnde. Den fungerade faktiskt i cirka tre veckor. Har spelat in knappt 5-8 gånger. Mats
Postad 23 januari 2010 - 19:25
yazzo
-
yazzo
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Man är ju inte förvånad att priset sänkts. De måste ju ha ett enormt stort lager av begagnade boxar som folk lämnat tillbaks ex.vis mina 2. Ibland kan man få folk att ta lite buggvaror om man är lite generös med priset. Frågan blir väl snarare vad Telia försöker vinna med att få ut ännu fler boxar som de fortfarande inte löst problemen med..
Till er som känner er nyfikna att nappa på erbjudandet så ha lite is i magen och vänta tills de har avslutat betakörningen och kan levera som de lovar. Om ni läser lite mellan raderna så kan ni se att även de positiva här har problem, men en del verkar vara nöjda med problemen iaf...
Postad 23 januari 2010 - 22:37
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Ja de borde väl snarare höja priset på boxen om de har problem med den, så att de minskar "spridningen" av den.
Postad 24 januari 2010 - 11:57
mcarls
-
mcarls
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Nu är priset för "Motorola VIP 1963 - Inspelningsbar digitalbox" endast 50 kr/mån i 18 mån (totalt 900 kr). Bra för mig som inte har beställt någon än men det måste kännas surt för de som måste betala det dubbla.
http://www.telia.se/...ip_1963.product
Brukar inte bli upprörd men detta känns vidrigt. Jag får betala 100:-/mån som testpilot åt Telia för en box som inte uppfyller specificationerna (HDMI fungerar inte mot min TV!) Dessutom erbjuder abonnemanget inte det som en VHS-videobandspelare klarade på 80-talet (kolla på en kanal och spela in en annan... finns dock att läsa i avtalet) Spelar ingen roll att boxen är tyst och relativt snabb, skiten levererar inte vad som kan förväntas år 2010! J****r om inte nästa SW release fixar HDMI kompabiliteten, då blir jag förbannad på riktigt! Tack Telia, jag bock o bugar för rumpskjutet!!!
Postad 24 januari 2010 - 12:07
mcarls
-
mcarls
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Sitter o väntar på Telia supporten. IPTV fungerar inte, får bara vitskärm efter omstart. Har startat om både gateway och digitalbox ett par gånger men inget hjälper. Verkar vara något med adsl uppkopplingen. Internet låg också nere ett tag men fungerar nu, överföringen verkar dock lite skakig.
Ett aber är ju att min inte kan se det inspelade materialet på 1963 boxen utan att SW-nedladdningen fungerar (boxen är ju död utan en korrekt nedladdning). Frugan tog med sonen på långpromenad så jag skulle få lite egen tid och avnjuta ett inspelat avsnitt av Top Gear. Nu får det vänta till nästa söndag, kul...
Dom skulle ringa tillbaka på min IP-telefon, får se hur det går... verkar som om jag får ton där men det är ju samma adsl snöre...
Väntetid 45min för 60min sedan, så dom borde väl ringa snart.
/Mikael
Postad 24 januari 2010 - 12:24
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Tycker också det är riktigt uselt av Telia att gå från en kampanj på Inspelningsbar box runt jul där man säljer den med bindning till halva priset mot nypris tilla tt nu sänka priset ännu mer.
Telia borde kompensera oss som beställt tidigt och ge oss samma pris för den.
SPECIELLT SOM VI HAR FÅTT AGERA BETATESTARE FÖR DETTA SYSTEM!
Man hhar fått ah tålamod med alla brister, på minasidor , Textsynk som är fel som inte är fixat ännu och diverse andra problem. Som jag ser det har vi ännu idag inte en helt fungerande tjänst ch att betala det dubbla för boxen mot de som beställer idag är helt fel.
Hade int egnällt om tjänsten hade fungerat klockrent, det är så med kampanjer, men man tycker ju att runt jul och så så borde den kampanjen vara bättre än den som kommer direkt efter jul.
Postad 24 januari 2010 - 13:11
Eklof
-
Eklof
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Fyfan vad surt... Inte nog med att man fått vänta 3 veckor på boxen pga dom tappat bort beställningen, och sen när dom väl får iväg den skickar dom den till min föregående adress (där jag aldrig hade något telia-abbonemang och telia inte levererar fiber, och dessutom för x'e gången i ordningen ber dem ändra adressen så att den skickas dit jag bor) och fick köra 5 mil till uthämtningsstället för att hämta den, dagen efter har de sänkt priset till hälften. Jag ångrar nu att jag tog mig tid att åka och hämta den på postens uthämtningsställe redan på fredagen, annars hade jag kunnat returnera den oanvända produkten enligt telias villkor vilket ni som ännu inte fått den bör kunna göra: http://www.telia.se/...andla_angerrattMan skapar inte nöjda kunder på detta sätt! Är så sjukt trött på telia, och hade det funnits några alternativ till leverantör där jag bor (tex i ett öppet stadsnät) hade jag av principskäl valt någon annan för länge sen, strul sen dag 1!
Postad 24 januari 2010 - 13:55
Inspector Gadget
-
Inspector Gadget
-
Rookie
-
5 inlägg
Markus Johansson Telia Kundservice Förjävligt att man sänker priset till 50 kr/mån för den inspelningsbara boxen när man vid julkampanjen sa till mig i telefon att man inte kommer att kunna erbjuda den billigare än julkampanjens 100 kr/mån.
Jag kommer att kontakta Plus samt andra instanser om inte jag och alla med mig som idag betalar 100 kr/mån får samma pris som gäller, alltså 50 kr/mån.
Postad 24 januari 2010 - 14:53
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Säger bara FY så ni gnäller! klart en produkt ska fungera osv men någon måtta av tjöt får det vara.
Postad 24 januari 2010 - 14:55
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
@ Telia KundserviceEXTREMT DÅLIGT! Först har ni en massiv marknadsföring av digital TV och den nya inspelningsbara boxen samt ett tidsbegränsat introduktions erbjudande på 1 000 kr i rabatt vid avbetalning istället för kontantköp. Och sedan när kampanjtiden är slut så sänker ni priset på boxen med ytterligare 1 000 kr. Ni har dock aldrig sålt den inspelningsbara boxen till något normalpris så kampanjen är ett solklart fall för marknadsdomstolen. Jag med flera förväntar oss kompensation för att vara betatestare av en produkt och tjänst som fortfarande inte fungerar tillfredsställande plus att priset för boxen sänks till det nya priset om 50 kr/mån retroaktivt. Jag vill också veta vad ni tänker göra åt följande problem och tidsplanen för att det ska fungera? - Felaktig EPG information så att slutet av program inte spelas in. - Texten på inspelade Canal+ program ligger fortfarande långt före. - Ljud och bild är inte synkroniserade på SVT HD. - Inspelning via Mina Sider fungerar inte. Finns inga program i tablån.
Postad 24 januari 2010 - 15:23
Inspector Gadget
-
Inspector Gadget
-
Rookie
-
5 inlägg
@ Telia Kundservice
EXTREMT DÅLIGT! Först har ni en massiv marknadsföring av digital TV och den nya inspelningsbara boxen samt ett tidsbegränsat introduktions erbjudande på 1 000 kr i rabatt vid avbetalning istället för kontantköp.
Och sedan när kampanjtiden är slut så sänker ni priset på boxen med ytterligare 1 000 kr. Ni har dock aldrig sålt den inspelningsbara boxen till något normalpris så kampanjen är ett solklart fall för marknadsdomstolen.
Jag med flera förväntar oss kompensation för att vara betatestare av en produkt och tjänst som fortfarande inte fungerar tillfredsställande plus att priset för boxen sänks till det nya priset om 50 kr/mån retroaktivt.
Jag vill också veta vad ni tänker göra åt följande problem och tidsplanen för att det ska fungera?
- Felaktig EPG information så att slutet av program inte spelas in. - Texten på inspelade Canal+ program ligger fortfarande långt före. - Ljud och bild är inte synkroniserade på SVT HD. - Inspelning via Mina Sider fungerar inte. Finns inga program i tablån.
Så sant som det var sagt!
Postad 24 januari 2010 - 15:28
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Säger bara FY så ni gnäller! klart en produkt ska fungera osv men någon måtta av tjöt får det vara.
Tror telia bäddat för detta själv, då man började med gratis tv ett år, självklart fick man då en massa snåljåpar som kunder. Jag är inget undantag. En gniden person blir givetvis upprörd över 50:- i månaden. Själv är jag så snål att jag inte ens köpt en inspelningsbar box. Jag är mest upprörd över att vissa här fick sina, till vilken nytta egentligen, alla som senare köpte fick ändå vara testkunder eftersom den inte verkar fungera helt hundra för alla.
Postad 24 januari 2010 - 15:38
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Alla som handlar teknik i dagens samhälle är nog medvetna om att värdet sjunker för eller senare! jag gnäller inte över att min tv som kostade 7500:- innan rean nu kan köpas för 4444:-...
Likadant är det för er som teckat avtal med Telia för en 1963 box för 100 :- /Mån.. varför detta gnäll att de nu erbjuder 50 kr /mån för boxen.. klart det är bittert.. men så är det med allting, bara att acceptera och bita ihop!
Postad 24 januari 2010 - 15:44
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Likadant är det för er som teckat avtal med Telia för en 1963 box för 100 :- /Mån.. varför detta gnäll att de nu erbjuder 50 kr /mån för boxen.. klart det är bittert.. men så är det med allting, bara att acceptera och bita ihop!
Kritiken mot Telia har inte med pengar att göra överhuvudtaget utan har med affärsmoral och etik att göra plus att de produkter och tjänster de marknadsför faktiskt skall fungera. Men det är klart att ju fler som köper en ny box för 900 kr (inköpspris?) desto färre boxar måste Telia byta ut gratis vid övergången till mpeg4 sändningar...
Redigerat av Unregistered29650, 24 januari 2010 - 15:48.
Postad 24 januari 2010 - 15:55
mcarls
-
mcarls
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Alla som handlar teknik i dagens samhälle är nog medvetna om att värdet sjunker för eller senare! jag gnäller inte över att min tv som kostade 7500:- innan rean nu kan köpas för 4444:-...
För att boxen inte fungerar kanske... hade inte brytt mig om boxen blivit gratis så länge som jag har en fullt fungerande produkt med användbara tjänster. Så är ju inte fallet just nu, som tack för beta testandet av Telias IPTV får jag betala 100% mer för boxen än kommande kunder. Det är inte lite störigt! Som helkund till Telia (internet/IPTV/IPtelefon/mobil) och dessutom med dyra tilläggstjänster så betalar jag en ganska bra hög med pengar varje månad så 50sek mer eller mindre lär nog knappas märkas på fakturan. Det är principen som är vidrig, ett respektlöst sätt att förhålla sig till trogna kunder!
Postad 24 januari 2010 - 16:05
zimtec
-
zimtec
-
Rookie
-
9 inlägg
Förjävligt att man sänker priset till 50 kr/mån för den inspelningsbara boxen när man vid julkampanjen sa till mig i telefon att man inte kommer att kunna erbjuda den billigare än julkampanjens 100 kr/mån.
Jag kommer att kontakta Plus samt andra instanser om inte jag och alla med mig som idag betalar 100 kr/mån får samma pris som gäller, alltså 50 kr/mån.
Jädra röta att jag läste det här! Jag beställde PVR-boxen i veckan till det gamla priset (trots all kritik), men nu när jag såg det här ringde jag upp Kundtjänst och bad om att få ta del av den nya kampanjen vilket inte var några problem. Så helt tokiga är de inte, även om jag förstår att ni blir förbannade
Postad 24 januari 2010 - 16:06
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
För att boxen inte fungerar kanske... hade inte brytt mig om boxen blivit gratis så länge som jag har en fullt fungerande produkt med användbara tjänster. Så är ju inte fallet just nu, som tack för beta testandet av Telias IPTV får jag betala 100% mer för boxen än kommande kunder. Det är inte lite störigt!
Som helkund till Telia (internet/IPTV/IPtelefon/mobil) och dessutom med dyra tilläggstjänster så betalar jag en ganska bra hög med pengar varje månad så 50sek mer eller mindre lär nog knappas märkas på fakturan. Det är principen som är vidrig, ett respektlöst sätt att förhålla sig till trogna kunder!
Som jag påpekat tidigare så har ni reklamationrätt om en sak inte fungerar, åberopar man inte den då kan i alla fall inte jag tycka synd om er.
Postad 24 januari 2010 - 16:07
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
För att boxen inte fungerar kanske... hade inte brytt mig om boxen blivit gratis så länge som jag har en fullt fungerande produkt med användbara tjänster. Så är ju inte fallet just nu, som tack för beta testandet av Telias IPTV får jag betala 100% mer för boxen än kommande kunder. Det är inte lite störigt!
Som helkund till Telia (internet/IPTV/IPtelefon/mobil) och dessutom med dyra tilläggstjänster så betalar jag en ganska bra hög med pengar varje månad så 50sek mer eller mindre lär nog knappas märkas på fakturan. Det är principen som är vidrig, ett respektlöst sätt att förhålla sig till trogna kunder!
Om inte boxen funkar korrekt, så är det ju upp till Telias Ansvar att ta in så mycket information ifrån sina "testpiloter".. då de flesta verkar tycka negativt om boxen, så kan man tycka de inte gjort sitt jobb. Tycker det är väldigt konstigt att telia är beredda att släppa den för billigare pris om den inte är funktionell?? Sen kan ju inte Telia "dalta" med sin trogna kunder heller. Men kan hålla med om att det är respektlöst av dem att lägga ny kampanj på äldre. Det man kan tycka är att "testpiloterna" kan få samma vilkor som de nya kunderna ifsåfall. Både som kompensation samt tack för hjälpen av testerna.
Postad 24 januari 2010 - 16:12
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Som jag påpekat tidigare så har ni reklamationrätt om en sak inte fungerar, åberopar man inte den då kan i alla fall inte jag tycka synd om er.
Precis! Samt har det varit en test period borde det har anmälts en del defekter.
Postad 24 januari 2010 - 16:32
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Nån som ser bandyn, Sve-Fin på SVT1? Helmysko med svarta fält på sidorna. Nån som vet vad det beror på? Och nej, allt är rätt inställt... SVT2 tex är 16:9 som det skall vara. Krymper man på SVT1 till 14:9 eller 4:3 så framgår det tydligt att sändningen är klippt på sidorna.
Redigerat av tomano58, 24 januari 2010 - 16:33.
Postad 24 januari 2010 - 16:42
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Jag har faktiskt fått min PVR-box gratis från Telia. Jag brukar, som många säkert kan intyga, vara ganska kritisk till Telia men i detta fall så är jag nöjd. Boxen har nu fungerat relativt felfritt i över 1 månad. Inspelning via internet har funkat 9 ggr av 10. Dvs när sidan är upp funkar inspelningarna alltid. Det enda som egentligen var fel är att det i början dök upp konstiga filer på HDDn men det verkar vara löst nu. Aldrig haft problem med HDMi, osynkade program etc. MEN jag har kanske lite lite förståelse för er som beställt en box/tjänst å väntat länge på varan, haft problem med varan/tjänsten å betalar 100 kr/ månad. Jag fattar kanske att ni blir irriterade på att Telia nu sänker priset till hälften. Men det är ju bara att reklamera varan om det inte funkat. Fast Telia gör inget fel när de sänker priset, de får ha vilka kampanjer de vill. Åker ni tillbaks till bensinmacken om de sänker priset dan efter ni tankat oxå? That's life helt enkelt...... Nån som ser bandyn, Sve-Fin på SVT1? Helmysko med svarta fält på sidorna. Nån som vet vad det beror på? Och nej, allt är rätt inställt... SVT2 tex är 16:9 som det skall vara. Krymper man på SVT1 till 14:9 eller 4:3 så framgår det tydligt att sändningen är klippt på sidorna.
Samma hos mig.... Är det inte något ryskt produktionsbolag som ansvarar för sändningen? De kanske inte har 16:9 TV där....
Postad 24 januari 2010 - 16:45
Bluedog
-
Bluedog
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Nån som ser bandyn, Sve-Fin på SVT1? Helmysko med svarta fält på sidorna. Nån som vet vad det beror på? Och nej, allt är rätt inställt... SVT2 tex är 16:9 som det skall vara. Krymper man på SVT1 till 14:9 eller 4:3 så framgår det tydligt att sändningen är klippt på sidorna.
Hos mig är det klippt i överkant också. SVT HD är mera klippt än SVT1, delar av SVT loggan går utanför det svarta fältet.
Postad 24 januari 2010 - 16:46
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Fast Telia gör inget fel när de sänker priset, de får ha vilka kampanjer de vill. Åker ni tillbaks till bensinmacken om de sänker priset dan efter ni tankat oxå?
sällan de sänker bensinpriset med 50% efter att ha haft ett "förmånligt erbjudande" på bensin månaden innan.
Redigerat av defiant, 24 januari 2010 - 16:47.
Postad 24 januari 2010 - 16:49
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Hos mig är det klippt i överkant också. SVT HD är mera klippt än SVT1, delar av SVT loggan går utanför det svarta fältet.
Inget fel Hos Telia iaf. Har Tele2 i Sovrummet och där är kanterna klippta med. Både på Svt och Svt HD. Beror nog på utsändningen.
Postad 24 januari 2010 - 16:49
Bluedog
-
Bluedog
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Bandy i SVT1.
Kollade just SVT-play. Där är bilden som den skall. Inga klipp uppe eller nere. Är det någon som har boxer eller com-hem som kan kolla bilden.
Redigerat av Bluedog, 24 januari 2010 - 16:49.
Postad 24 januari 2010 - 16:51
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Bandy i SVT1.
Kollade just SVT-play. Där är bilden som den skall. Inga klipp uppe eller nere. Är det någon som har boxer eller com-hem som kan kolla bilden.
Har Tele2, där är bilden klippt.
Postad 24 januari 2010 - 16:55
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Jag har faktiskt fått min PVR-box gratis från Telia. Jag brukar, som många säkert kan intyga, vara ganska kritisk till Telia men i detta fall så är jag nöjd.
Klart man är nöjd om man får något Gratis.. Eller?  Som jag skrev ovan i tidigare inlägg blir jag trött på detta "gnället" att de sänker etc. Har full förståelse till er som har fått defekta boxar etc. Men som Sötbegär skrev finns det reklamationsrätt att nyttja. Sen är det "bittert" att få se nästa kampanj som lovar 50%.. fult av Telia? Kan tyckas så. Men det är så det är. Bara att acceptera och leva vidare.
Postad 24 januari 2010 - 17:02
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
sällan de sänker bensinpriset med 50% efter att ha haft ett "förmånligt erbjudande" på bensin månaden innan.
Har aldrig hänt för mig, men en femtiolapp har jag då missat på en full tank.
Postad 24 januari 2010 - 17:09
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Fast Telia gör inget fel när de sänker priset, de får ha vilka kampanjer de vill. Åker ni tillbaks till bensinmacken om de sänker priset dan efter ni tankat oxå?
Det finns faktiskt en marknadsföringslag i Sverige som Telia liksom alla andra företag är skyldiga att följa. En tidsbegränsad kampanj med en rabatt utan att varan någonsin har sålts till normalpris för att sedan sänka ytterligare direkt efter kampanjens slut strider helt klart mot "god marknadsföringssed". Det är bara att anmäla till konsumentverket så kommer de att ta det vidare till marknadsdomstolen om nu inte Telia ändrar sig innan.
Redigerat av Unregistered29650, 24 januari 2010 - 17:15.
Postad 24 januari 2010 - 17:13
Tartin
-
Tartin
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Bandy i SVT1.
Comhem, samma fel.
Postad 24 januari 2010 - 17:14
Knude
-
Knude
-
Användare
-
-
115 inlägg
Kan uppmana er som nyligen beställt er inspelningsbox att ringa Telia och fråga om ni kan få boxen för det nya månadspriset, 50kr/mån istället för 100kr/mån. Jag beställde min box i fredags och ringde precis och kollade. Killen på kundtjänst sa att det gick att fixa med hjälp av ångerrätten och jag fick månadskostnaden till 50kr/månad istället. Så om man beställt för upp till 14 dagar sedan borde det inte vara några problem att få den lägre kostnaden.
Skadar ju inte att testa.
Postad 24 januari 2010 - 17:16
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Det finns faktiskt en marknadsföringslag i Sverige som Telia liksom alla andra företag är skyldiga att följa. En tidsbegränsad kampanj med en rabatt utan att varan någonsin har sålts till normalpris för att sedan sänka ytterligare direkt efter kampanjens slut strider helt klart mot "god marknadsföringssed". Det är bara att anmäla till konsument ombudsmannen så kommer de att ta det vidare till marknadsdomstolen om inte Telia ändrar sig innan.
Då har ni lösningen  Alla som inte fått boxen för 50 :- /Mån anmäler detta till konsument ombudsmannen. Alternativet är kanske att Telia får dra tillbaka sin nya kampanj? Vad vet jag..
Postad 24 januari 2010 - 17:23
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Det finns faktiskt en marknadsföringslag i Sverige som Telia liksom alla andra företag är skyldiga att följa. En tidsbegränsad kampanj med en rabatt utan att varan någonsin har sålts till normalpris för att sedan sänka ytterligare direkt efter kampanjens slut strider helt klart mot "god marknadsföringssed". Det är bara att anmäla till konsumentverket så kommer de att ta det vidare till marknadsdomstolen om nu inte Telia ändrar sig innan.
Jo ska du köpa den direkt får du betala fullt pris.
Postad 24 januari 2010 - 17:25
Bluedog
-
Bluedog
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Jag har en fråga till er med en 1963 Box. Jag själv har en 1903. Motorola manualen, sidan 6. Står det att det skall finnas en "REC LED (on VIP1963 only). Fungerar den, eller är den också inaktiverad av Telia?
/Kjell
Postad 24 januari 2010 - 17:35
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Jo ska du köpa den direkt får du betala fullt pris.
Det har varit 1 000 kr i rabatt vid 18 mån avbetalning ifrån dag 1 då 1963 boxen började säljas så nej den har aldrig sålts till normalt pris innan kampanjen började.
Redigerat av Unregistered29650, 24 januari 2010 - 17:36.
Postad 24 januari 2010 - 17:40
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Ni som har 1963 boxen och som upplever den som "Kass".. vad är det som felar? Har själv bara haft 1910 boxen och den funkade bra.. kan inte säga att jag var nöjd med allt som var.. men mycket berodde nog på tjänsten i sin helhet. EPG som aldrig stämde etc. Långa inloggningstider m.m.
Kommer flytta den 1:a Mars och har då tänkt Beställa Telias Triple Play via Fiberlan, Funderar om man ska nappa på detta med 1963 boxen eller inte.. vore ju bra om det gick att kunna spela in på den. För det är la den största tanken vad jag förstått?
Postad 24 januari 2010 - 17:48
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Jag har en fråga till er med en 1963 Box. Jag själv har en 1903. Motorola manualen, sidan 6. Står det att det skall finnas en "REC LED (on VIP1963 only). Fungerar den, eller är den också inaktiverad av Telia?
/Kjell
Inaktiverad men lär komma att kopplas in senare
Postad 24 januari 2010 - 17:51
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Ni som har 1963 boxen och som upplever den som "Kass".. vad är det som felar? Har själv bara haft 1910 boxen och den funkade bra.. kan inte säga att jag var nöjd med allt som var.. men mycket berodde nog på tjänsten i sin helhet. EPG som aldrig stämde etc. Långa inloggningstider m.m.
Kommer flytta den 1:a Mars och har då tänkt Beställa Telias Triple Play via Fiberlan, Funderar om man ska nappa på detta med 1963 boxen eller inte.. vore ju bra om det gick att kunna spela in på den. För det är la den största tanken vad jag förstått? 
Trots min kritik mot Telias affärsmetoder att försöka binda upp kunder och att det är många barnsjukdomar med inspelningstjänsten så skulle jag fortfarande välja Telia för både Internet anslutning och digital TV via Fiberlan.  Det Telia måste göra är att försöka få saker att fungera innan de lanserar dem. Lös problemen (HDCP, HDMI, EPG, textning, ljudsynkning, programbuggar, etc) så fort som möjligt och skyll inte på alla andra så fort det är något fel.
Redigerat av Unregistered29650, 24 januari 2010 - 17:51.
Postad 24 januari 2010 - 17:51
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Det har varit 1 000 kr i rabatt vid 18 mån avbetalning ifrån dag 1 då 1963 boxen började säljas så nej den har aldrig sålts till normalt pris innan kampanjen började.
Men den har ändå haft ett annat pris vid kontantköp, att påstå att den aldrig haft ett annat pris är fel.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|