Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 October 2011 - 02:13

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Spelar på refernsnivå nu, tyvär är det inte (tillräckligt) högt :( måste vara en konstigt mixad skiva...

Men är det hyres eller köpe lägenhet du har?

Signalmaterialet eller akustiken?

Det är en bostadsrätt (köpes).

Postad 02 October 2011 - 02:17

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
.Det mstwe vara väldigt låg signalstyrka, annsrs så brukar ju refernsnivå va rätt skapligt högt :)

Skönt med bostadsrätt, då krävs det ju lite mer för att man ska bli vräkt :D

Postad 02 October 2011 - 02:25

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0
Jodå, blir nog uppe en liten stund till iaf.. Myser lite med hörlurar och spotify för tillfället.

Postad 02 October 2011 - 02:37

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Hmm, närfältslyssning menar du? Börjar faktiaskt bli lite sleten, kanske dax att göra sängen snart iaf?

Postad 02 October 2011 - 02:45

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0
Ptja, det kanske man kan kalla det.. extrem närfältslyssning :)

Mjo snart lär det nog bli sängen, man har ju trots allt jobb på måndag möra.

Redigerat av spuj, 02 October 2011 - 02:46.

Postad 02 October 2011 - 02:47

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
:lol:

Jo, men det är ju långt tills måndag... ;)

Postad 02 October 2011 - 07:20

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

När ni grappar kollar på film, har ni väldigt hög volym på då och dessutom basboost ?

Edit: Bagarn behöver inte svara.... xD

Jag brukar kolla halvhögt, typ mellan -10 och -5dB på volymen. Ingen basboost. Jag tycker att det blir för mycket bas om man höjer den mer.

Postad 02 October 2011 - 07:28

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jag var förresten på Opera igår. Avant garde dessutom. Wozzeck heter operan.
Jag tycker att de kunde haft lite högre volym men det är ändå rätt imponerande vilka ljudtryck de får ur sig utan elektroniska hjälpmedel.

Varken musik eller handling var särskilt imponerande tycker jag men det kan vara kul att göra något annorlunda (det är inte ofta jag spontandrar till operan).

Det var i alla fall 100% transparent och okomprimrat ljud med imponerande dynamik och maximal HD och 3D-bild. :P

Postad bild

Postad 02 October 2011 - 09:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag kör inte heller volymen på bionivå. Haha klart du gör - jag skulle mkt väl kunna tänka mig en sub till men det funkar inte som jag bor just nu.

Neee, jag vill inte ha film så högt :)
tycker det för det mesta är för högt på bio...

för det första, jag vill oxå lyssna hos Mats :)

För det andra, jag har ställt upp grejjorna, pK själva spelar sjukt bra i det här rummet! :D Kunde inte va nöjdare :D

sen är jag full också!!!!! :D

Och nu e du bakis... ;)

Perfekt då är det ju centralt! Jag skulle kunna, om jag nu kan komma, medföra ett blankt kort i form av ett par Amphion Argon 3'or - jag har själv inte hunnit spela så mkt på dem men det kan vara kul att kasta in dem i samling för jämförelse, de påstås kunna leverera hyggligt med bas för ett par stativare (spec ned till 35hz) :) .

Jupp :)!
David får hojta till om det är av intresse.
Det förstår jag att det är och cd funkar ju mer än väl ;).

Det kan väll gå, men med i blindtestet vettefan...
Duger det med att vi kör öppen lyssning på dom ;)
Blir så många moment annars, det är redan 3st olika par högtalare som ska lyssnas på... :P

Såg att det var nån i Uppsala som sålde 8st NHT 1259 för 8kkr, det måste vara jävligt mycket bas för pengarna? Det är väl dom som sitter i LTS lådorna?

NICE !
Slå till så har du bas så du står dig ett tag framöver, bygg portade lådorna och du har ritkigt smutt prestanda till sjukt bra pris !

Postad 02 October 2011 - 11:47

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
FAN vad jag är pigg och fräsch idag !! :D
Vaknade kl nio, och kunde inte somna om.

Är du det också Palle ? :lol: :D

Postad 02 October 2011 - 13:14

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Neee, jag vill inte ha film så högt :)
tycker det för det mesta är för högt på bio...

Och nu e du bakis... ;)

Det kan väll gå, men med i blindtestet vettefan...
Duger det med att vi kör öppen lyssning på dom ;)
Blir så många moment annars, det är redan 3st olika par högtalare som ska lyssnas på... :P

NICE !
Slå till så har du bas så du står dig ett tag framöver, bygg portade lådorna och du har ritkigt smutt prestanda till sjukt bra pris !

Ja absolut, de behöver inte vara med i blindtestet. Tänkte att det kunde få vara med lite "fabriksbyggda" saker till all den "hemslöjd" (Pk'ar och PiP'ar) som jag misstänker att det kommer vara i övrigt :P - jag menar så att ni kan håna mig efteråt :) . Är dock inte helt säkert ännu på att jag kan komma, så de bör inte vara uppknutna i något "måste".

Postad 02 October 2011 - 13:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Neee, ingen fara, du är självklart välkommen med din högtalare :)

Postad 02 October 2011 - 14:12

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0

Jag ser att du också har varit inne på Esoterisk Hifi. :)

Jag tycker att Macigo V-3 som jag lyssnade på verkade ha grym potential. Men dom står ju i ett för dåligt rum för att man ska kunna få sig en riktig uppfattning om dom. Man satt alldeles för nära för att få en bra scen. Dessutom så var lyssningsplats dikt an bakre väggen så basen blev väldigt bumlig tycker jag. Jag råkade bottna dom stackarna trots att jag tyckte att jag var väldigt safe med volymen. :blush:

Jag föredrog Amati Futura när jag var hos Esoterisk Hifi sist, men då hade ju Futura ett trevligare rum. Dessutom så är dom mycket snyggare. :)

:D Stackars Urban när du bottnar högtalarna :o , jag lyssnar nog klart lägre än var ni andra gör.
Amatin är ju klart snyggare inget snack.

Postad 02 October 2011 - 14:15

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0

för det första, jag vill oxå lyssna hos Mats :)

För det andra, jag har ställt upp grejjorna, pK själva spelar sjukt bra i det här rummet! :D Kunde inte va nöjdare :D

sen är jag full också!!!!! :D

Vi Uppsala bor kan ju träffas hos mig någon annan helg så kör vi så att det ryker hos dig den 8/10!
Bagarn kan ju komma förbi bakfull och fin på sondagen.
Nej nu ska jag ta några bira efter en jobbhelg.

Postad 02 October 2011 - 14:53

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Och nu e du bakis... ;)

Ujujuj........

FAN vad jag är pigg och fräsch idag !! :D
Vaknade kl nio, och kunde inte somna om.

Är du det också Palle ? :lol: :D

Öhh, nääe.....

Postad 02 October 2011 - 15:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
HAha, go morn palleponken !

frukosten serverad och klar.. ?! ;)

Postad 02 October 2011 - 15:30

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
Bara jag som tar några bira idag ;)

Postad 02 October 2011 - 15:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ja jag e hemma och sjuk, vill göra något men går inte... :(

vari hemma nu i tre dagar, SUGER !!!!!

Jag vill iväg och träna, så vansinnigt träningssugen att jag blir galen :(

Postad 02 October 2011 - 15:43

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
Många som är sjuka nu man får väl vara glad så länge man slipper.
Hoppas du är frisk till helgen

Postad 02 October 2011 - 16:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo det hoppas jag med !
Vore för jävla drygt annars...
Vill gärna vara frisk till imorgon, får frispel av att inte kunna göra någonting :wacko:

jag hade planerat att inte göra något speciellt och bara ta det lugnt i helgen, men inte att jag även skulle bli sjuk...
Jag ville iväg och träna idag och hälsa på farmor och farfar, men det sket sig juhh... :(

Aja, jag satsar på att vara i bra skick i morgon så att jag kan jobba !

Postad 02 October 2011 - 22:15

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Green Lantern var ovanligt barnslig..
Jag brukar tycka att superhjältefilmer är ganska bra.
Green Lantern var förvisso underhållande, men på ett ovanligt barnsligt sätt...

Postad 03 October 2011 - 01:20

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

:D Stackars Urban när du bottnar högtalarna :o , jag lyssnar nog klart lägre än var ni andra gör.
Amatin är ju klart snyggare inget snack.

Vad lyssnade du på för musik när du lyssnade på dessa högtalare? Att dom bottnade på symfonisktmatrial gjode mig väldigt besviken på dom.

Alltså, jag anser inte att jag lyssnar på några vansinnesvolymer egentligen. Som jag skrev så trodde jag nog att jag lyssnade på otroligt "safe"- volym, men dom bottnade ändå. Det var ju verkligen inte meningen att bottna någonting där bara för att testa vad anläggningen kunde prestera, just nu har min plånbok verkligen inte tjocklek nog att ha sönder något i den prisklassen. :P

Jag vill bara kunna uppnå någorlunda verklig återgivning av ljudet som spelas upp. En symfoniorkester, eller ett trumset, korrekt upptaget kan bli väldigt starkt, i synnerhet en virveltrumma som kan vara något av det mest dynamiska du kan uppleva. Dom flesta anläggningar kan knappast återge det dynamiska omfång som detta kräver. Sedan finns det Dom som kräver ljudtryck långt utöver detta (läs min Bror och David :P), är man van att lyssna på sådana anläggningar som Dessa två har, i ett bra rum så blir man rätt kräsen när det gäller dynamik och ljudtryck. Då är det lätt att råka höja lite för mycket. :)

Niklas.F tyckte ju att vi spelade väldigt starkt hos Bagarn, vilket jag inte alls håller med om. Så man kanske måste börja dema andra anläggningar väldigt mycket svagare... :blush:

Har ju fått möjlighet att lyssna på i32s hos brorsan igen nu under helgen. När vi upplevde liknande ljudtryck hos brorsan som när vi drog på som mest hos killen med DD-systemet så rörde sig knappt elementen på i32s. Jag skulle gärna ha spelat ordentligt mycket starkare än så hos DD-killen, men eftersom han var så rädd att bottna systemet och hade svårt att höra om det var missljud i element eller om fönster skramlade så gick detta tyvärr inte. :(

Hos brorsan så säger öronen stopp långt innan högtalarna säger stopp. Systemet har bottnat en (1) gång tidigare och då så var basarna som sa ifrån, när David var här. Vi spelade på ungefär +11 och hade ställt basarna på +6 eller +10 boost (kommer inte riktigt ihåg) och spelade den mest basrika inspelning jag någonsin hört, mest för att se hur högt man egentligen kunde spela med detta system. Detta var alltså på nivåer som gjorde att HDMI-kabeln åkte ur flera gånger, trots att den var fastkilad emot bakvägg och intryckt bland flera plankor. Dessutom så flyttade sig linshuset på projektorn vid varje attack av basen. Obs, projektorn är i bakre delen av rummet. Rätt så ordentliga ljudtryck med andra ord. :P Notera att frontarna aldrig sa nej och bara ville spela starkare. :P

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 03 October 2011 - 01:37.

Postad 03 October 2011 - 01:46

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Förresten, på tal om Niklas. Hur har det gått idag? Du skulle ju ha storfrämmat? :)

Postad 03 October 2011 - 05:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Det var +6dB i basen när vi bottnade dom, Men sedan ställdes detta ner till "flat"
Och då gick det bra, Men den "goa" basboosten och känslan av att fotöljen ville sparka ut en försvann ju då :(

Aja, Man kan inte få allt... ;)

Högt va det och nivån i basen otroligt nycket högre än vad någon normalt utsätter anläggningen för.
Till film och musik så är det lugnt, det är bara när långe mannen kommer på besök som prylarna inte räcker till :)

Edit: Jag hade gärna testat att bottna dom utan +6dB vippan, det hade nog inte varit några problem. Men varför göra det... :)

Postad 03 October 2011 - 07:11

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Förresten, på tal om Niklas. Hur har det gått idag? Du skulle ju ha storfrämmat? :)

Bröderna har vart här och mätt och mätt och sen mätte vi lite till, lyssnade otroligt lite på musik utan bollade mest idéer om hur man skulle kunna få till bottendelen bättre, har en förbaskat elak resonans vid 35hz som ligger kvar länge i rummet.
Men en positiv sak var att allt ovan 200hz såg riktigt bra ut.

(Mätningarna skedde med ARTA som kunde visa lite mer info än XTZ)

Jag får nog sträcka på mina mil lite till, jag MÅSTE ner till Malmö för att lyssna på Mcintosh, Crown och JBL riggen!

Postad 03 October 2011 - 07:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Synd... jag har alldrig föredragit att lyssna <_<
jag tycker det säger mer om hru det låter om man lyssnar på anläggningen i stället för att mäta.

lyssnar jag så vet jag ju direkt om det är något som jag tycker är "fel", liskom... ;)
Och det jag INTE tycker är fel är inte intressant att lägga tid och energi på !

synd att ni inte lyssnade mer så att du fick något omdömme och lite synpunkter från dom, alltid kul att höra vad andra har att säga om ens eget ljud.

Postad 03 October 2011 - 08:10

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Jag är av den meningen att...

Man ställer upp sakerna, lyssnar och justerar toe-in. Lyssnar så att placering av musiker hamnar på rätt plats osv.

Sen fram med mätsakerna och ser vad som händer vart. Sen ändrar man placering av subbar och avstånd på frontar för att tweaka till det sista.

Sen tillbaka och finjustera igen.

Det är helt omöjligt att ställa in ett par subbar utan att mäta, eller jo visst går det utan men då tror jag inte att man har vidare stort intresse av hur det låter utan bara vilja ha bas.

Postad 03 October 2011 - 08:35

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0

Vad lyssnade du på för musik när du lyssnade på dessa högtalare? Att dom bottnade på symfonisktmatrial gjode mig väldigt besviken på dom.

God morgon!
Ja det låter ju tråkigt,jag lyssnade på Eva Cassidy.
Skulle vara kul att höra vad du tycker om Sonus Faber Elipsa?

Postad 03 October 2011 - 09:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag är av den meningen att...

Man ställer upp sakerna, lyssnar och justerar toe-in. Lyssnar så att placering av musiker hamnar på rätt plats osv.

Sen fram med mätsakerna och ser vad som händer vart. Sen ändrar man placering av subbar och avstånd på frontar för att tweaka till det sista.

Sen tillbaka och finjustera igen.

Det är helt omöjligt att ställa in ett par subbar utan att mäta, eller jo visst går det utan men då tror jag inte att man har vidare stort intresse av hur det låter utan bara vilja ha bas.

Och jag är av uppfattnignen att det inte är så som du säger, inte gennerellt och för alla i vilket fall :)
Jag lyssnar alltid och ställer in som jag tycker att det låter bäst och så får det sedan vara oavsett hur det mäter...

Mäter det "bättre" men låter subjektivt "sämre" så är jag inte nöjd, det som låter bäst är bäst i alla situationer. (mäter bättre enligt någon som inte kan tolka mätnignarna till något översättningsbart i praktiken...)
Mätnignar och grafer är inte alltid lätta att översätta till verkligheten och vad som faktiskt ÄR rätt i ett givet rum, olika kurvor är att föredra beroende på vart du mäter i rummet och beroende på hur rummet är beskaffat, för att du ska uppfatta den ljudliga signalen så som din hjärna VILL att den ska vara. Och därmed uppfattas som mest verklighetstrogen och "homogen".

Jag ställer absolut inte in efter vad som "ger mest bas" utan vad som låter naturligast/ mest verklighetstroget mot instrument live. Jag har mätt och ställt in efter mätnignar många gånger men blir aldrig nöjd med ljudet, "det låter inte verklighetstroget"...
När jag ställer in med hörseln så blir det bättre ! Det brukar oftast ge en liten lätt stigande kurva från ca 40hz och ner.
Mäter jag sedan upp kurvan efter att jag lyssnat in den, så brukar det visa sig att kurvorna som upplevs låta likadant, kan se helt olika ut i för olika rum och det förklarar varför mätnignar, om man inte verkligen kan tolka dom. ger dåligt resultat...
Olika rum ska helt enkelt "ha olika kurvor" för att låta "rätt" om man inte har enn välldigt behandlat rum och kan bygga upp sin målkurva mycket noga, och vad dom DÅ är rätt är nog inte samma sak som i något annat rum... :P
Efter att jag lyssnat in min anläggning noga och ställt in, så brukar det bli så att inga vidare förbättringar brukar visa sig kunna göras i efterhand trots försök och med hjälp av mätnignar.. ;)

Och jag är för övertygad om att en perfekt respons INTE låter sig mätas upp utan vidare och att det bästa man kan göra då är att helt enkelt lyssna, använd det redskap dom du sedan ska använda för att lyssna på anläggningen.
Hörseln är fantastisk och kan uppfatta så otroligt mycket mer variationer och variabler än någon mätutrustning i världen... Finns otroligt mycket att läsa inom ämnet om intresset finns :)

Jag, till skillnad från dig, litar till 100% på min hörsel och anlednignen är att jag vet hur det ska låta för att göra mig nöjd och jag är nöjd när det låter så trovärdigt som möjligt.
Vad är då mer lämpligt än att lyssna efter det som gör mig nöjd (indirekt så trovärdigt som möjligt) och stanna där, kan det bli bättre då ?!

Mätnignen är bara ett kompliment och för att se "hur det blev", jag ändrar ingenting utifrån enbart en mätning utan vill "höra felet" först innan jag värdesätter att ändra det.

Det du skriver tolkar jag som att du själv inte litar på din hörsel och är benägen att ställa in, som du tycker, för mycket bas. (varför du nu gör det, om du själv tycker det är för mycket bas så borde du ju bara helt enkelt inte ställa in det så, eller har jag missat något ?!)
Och därför utgår från mätnignarna som facit då dom är objektiva?
Det är så jag tolkar det du skriver, för det är i alla fall inte översättningsbart på mig och hur jag ställer in systemet efter hörseln.

Detta absolut inte ( :)) menat som något påhopp och/eller ifrågasättande av din kompetens och hörsel, jag vill bara förstå hur du menar... För jag tolkar det som sagt precis som jag sa nu och tycker själv att det verkar mycket märkligt...
det är alltså ditt påstående:
"Det är helt omöjligt att ställa in ett par subbar utan att mäta, eller jo visst går det utan men då tror jag inte att man har vidare stort intresse av hur det låter utan bara vilja ha bas"

Som jag inte förstår vem/ vilka du har som grund för detta, varför du anser det vara på det viset helt enkelt ?! :)

Redigerat av nejjagärintetillbaka, 03 October 2011 - 09:47.

Postad 03 October 2011 - 09:54

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Jag tyckte tex att det inte fanns det sista i basen, inte sådär snygg som jag vet att den kan bli.
Alltså fram med mätprylarna och se vad som händer, svart på vitt.
En resonans vid 35hz som ligger kvar i rummet, detta är helt omöjligt att få reda på med öronen.

Har du inte mätt upp det så kan du heller inte veta vad du skall göra med den.

Endel bryr sig inte, andra bryr sig men kan inte göra så mycket åt problemet ( läs mig )
Andra gå all in och bygger dedikerade lyssningsrum där akustiken har prio ett.

Redigerat av Evil Homer, 03 October 2011 - 09:57.

Postad 03 October 2011 - 10:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Om man kan detekterra problemet och med olika låtar "isolera" vad felet är och sedan åtgärda det, då är ju mätnignar överflödiga...
Jag anser att du har fel i att det inte går att höra, jag har listat ut problemet i alla dom rum jag varit i bara genom att lyssna... och det har visat sig stämma bra överens med verkligheten, en del saker som inte "synts" i frekvensmätnignar så tydligt heller...
Utan enbart i spectralmätnignar dessutom, problem med efterhängsla resonanser i soffor som har åtgärdats, problematiska möbler i allmänhet osv... Enbart genom att jag själv hört vart problemet ligger och användande av händerna (känna när saker "sjunger med")

Så jag vill nog påstå att hörseln är vida överlägsen, OM man vet hur man ska använda den och kan tolka det man hör.
På samma sätt som man måste veta hur man ska tolka mätnignar rätt ;)
Men jag tycker det är smidigare att kunna tolka hörseln, slipper man ju allting jobbigt med att springa runt med mätutrustning och hörseln har man ju alltid med sig. Dessutom så kan man direkt jämföra mot "verkligheten" vilket INTE går med mätnignar, "hur mäter verkligheten"... B)

Jag tycker det är vansinnigt lätt att höra den typen av problem i basområdet... och brukar kunna bilda mig en mycket tydlig bild av "vart problemet är" bara genom att lysna alltså. och jag har hittils inte misslyckats en enda gång med att pricka rätt :D
Har själv "vissa" problem men en höjning mellan 45-55Hz som gör att allt, oavsett! låter som stativare i mitt rum.
Men åtgärdar dom till viss del genom aktiv EQ, men även genom mycket nogran placering av modulerna för att få alla faktorer "på min sida"

oavsett... Jag är med på vad du menar gällande detta, men håller inte med helt enkelt.
jag är av åsikten att om man låter hjärnan arbeta ostört så blir det rätt, den vet hur "det ska låta" och när man håller på och pular så "ju mer rätt det låter" ju bättre är det.

Låter helt flummo när jag skriver så och det är för alla att tolka som dom vill, men jag är i alla fall säker på att hörseln hör det den hör och låter något naturligt och trovärdigt så är det mer naturligt och trovärdigt än något som inte låter så... oavsett hur det nu mäter i dom båda fallen.

Ska snart ta och mäta upp det för att se hur det ser ut hemma, men nu låter det fan riktigt bra :)
Jag vet redan hur det mäter i och försig... eftersom jag vet hur det mäter när det låter "rätt" i rummet och jag har gjort det förr = jag vet hur det kommer att se ut.

NiklasF, jag e inte bitter för att du mäter heldre än lyssnar, jag e bitter för att du inte litar på dig själv... :rolleyes: ^_^
Låt hörseln få det erkännande den är värd, ge den en chans.... ! :lol:

Postad 03 October 2011 - 10:35

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Pratar inte bara om peakar , utan om resonanser.

Även om jag ställer subben på ett ställe i rummet där kurvan är riktigt fin så ligger likt förbaskat resonansen kvar.

Kan du pricka in allt detta med bara öronen så grattis :) du har just jobb som enda akustikonsulten i landet som har superduper guld öron som inte behöver mäta sig fram för att veta hur man skall åtgärda dom olika problemen.

Du är ju faktiskt bättre än Öhman, Matts Svanå, Engelholm kombinerat :o ;)

Postad 03 October 2011 - 11:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Tror jag inte, jag talar inte om att lägga upp en graf på hur rummet ser ut akustiskt och beter sig...

utan om hur anläggnignen låter, alltså stereo + rummet.

Det är inte samma sak som att akustikbehandla ett rum, dom du pratar om (Ja, i alla fall Ingvar gör det) mäter upp rummet och med kunskap och vetskap så bedömmer dom sedan det hela för att göra något med det och göra "rätt" grejer för rummet.

Det jag gör är att HÖRA om det inte låter som jag vill att det ska göra, och det är inte svårare än att det inte låter SOM JAG VILL att det ska göra.
Hur lätt som helst... Sedan blandar jag det med vetskap om hur olika frekvenser "låter" (och kan därmed klura ut vart ingreppet behöver göras) och tänker lite lågiskt för hur jag ska gå tillväga för att åtgärda problemet.
Och/ eller tar hjälp med hur åtgärden ska göras, men jag lyckas pricka in felet och oftas ganska exakt också...
eftersom jag hör felet, och inte är dummare än att jag kan tolka det jag hör och bilda mig en uppfattning...

Det handlar inte om att jag skulle ha guldöron, enbart att jag verkligen lyssnar och funderar.
Andras brist på detta är inte samma sak som att jag är gud på detta... Och som sagt, det jag hör är INTE samma sak som någon av dom du nämde och deras arbeten och mätningar...
Men jag råkar faktsikt veta att i alla fall Ingvar Öhman (av dom nämda) är väldigt duktig på detta och jag har även två till bekanta som för det mesta inte har några som helst problem att göra det samma...
alltså höra felet och sedan klura ut vart felet ligger.

jag går tillväga på följande vis.

1: jag lyssnar på musik som jag "kan" och konstaterar att "något" är det som gör att upplevelsen INTE blir som jag vill.

2: jag utvärderar och med hjälp av olika musik isolerar problemet till ett område, ett frekvensområde.

3: jag funderar på vad i rummet som påverkar just detta område kraftigst, och jag funderar på om det är en topp eller eller en dal, eller bara olika resonansproblem...

4: jag testar dom åtgärder som är rimliga att tro kan ha med problemet att göra, ser vad som ger dett resultat jag vill ha.

5:jag funderar på hur man kan åtgärda dom permanent. (kan var att ta in en akustiker, som mäter upp rummet och kan kartlägga hur åtgärderna bör göras för bästa energibalans och korrekt frekvensrespons) allternativt nöjer mig med att problemet är "inte jobbigt nog för att orka lösa"...

Hur lätt som helst, och detta fungerar bra för mig, jag har då alldrig hört någon "inmätt" anläggning (inte rum!)som låtit bättre ur avsendet: "vad jag tycker är bra" så med andra ord fungerar det alldeles utmärkt för mig ;)

Det är liksom skillnad på att mäta rummet och att mäta anläggnignen, jag pratar hela tiden om rummet + stereon och resultatet. man får inte förväxla det med akustiken i rummet isolerat för det är inte samma sak... det kan jag omöjligt höra så exakt.
Kanske går, om man ägnar sitt liv åt det och är typ "speciell" också..

Det ger i alla fall olika resultat att mäta rummet och att mäta anläggnignen och VET man inte hur man ska tolka alltihopp så blir det pankaka...
JAG vet det inte, inte exakt... även om jag vet skillnaden så är jag inte insatt nog för att verkligen kunna bygga upp helheten, inte på långa vägar... och lyssnar då heldre till mig resultat för hörseln vet vad den vill åt.

Är du med påhur jag menar, hur jag skiljer på rummet och anläggnignen och att du inser att det jag gör är inte något avancerat alls...
Det är snarare mycket simpelt, kräver bara att man lyssnar! ^_^
Och att det inte skulle gå att designa någon ljudrum efter det på samma sätt som en akustiker gör, jag måste ju lyssna mig till felen och sedan åtgärda dom en efter en.
Och att det jag pratade om inte heller rörde rummet som sådant utan kombintionen rum och stereo, och hur vida man kan "trimma in" det så som man vill ha det.

Sedan är det helt ok om du gillar en anläggning som mäter på ett visst sätt. (åter igen, inte ett rum, utan en hel anläggning)
jag gillar när det låter på att sätt som upplevs "rätt", (och det har visat sig kunna mäta på all möjliga märkliga vis, beroende på rummet..) det är skillnaden,
jag går efter hur jag tycker att det låter och du efter hur du tycker att det mäter. om jag fattat saken rätt ?! :)

Redigerat av nejjagärintetillbaka, 03 October 2011 - 11:44.

Postad 03 October 2011 - 11:47

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Pratar inte bara om peakar , utan om resonanser. Även om jag ställer subben på ett ställe i rummet där kurvan är riktigt fin så ligger likt förbaskat resonansen kvar. Kan du pricka in allt detta med bara öronen så grattis :) du har just jobb som enda akustikonsulten i landet som har superduper guld öron som inte behöver mäta sig fram för att veta hur man skall åtgärda dom olika problemen. Du är ju faktiskt bättre än Öhman, Matts Svanå, Engelholm kombinerat :o ;)

Det fetade är vad jag pratar om, synns inte på mätning, men hörs ! = mätnignen är inte lika bra som hörseln, mycket hörs utan att synas på mätnignar.
Du lyckas ju själv hur bra som helst med att höra felet, kan du med hjälp av erfarnhet bedömma vart i frekvensbandet problemet ligger också så har du kommit långt.
Nu gäller det bara att du klurar ut vad som orsakar detta sedan och hur du ska göra för att bli av med den, du är på god väg !
Du ser hur jäkla lätt det är, du har också guldöron ! :)

Postad 03 October 2011 - 11:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
vad tycker ni andra smygare som läser tråden, Brallsson, Palle, Hassesolo mfl....

Förstår ni vad jag syftar på och hur jag menar ?!

Brallsson vet jag är alldeles utmärkt duktig på detta, han vet vad han ska lyssna efter och tvivlar inte en sekund på att Palle klarar av det också ;)

Postad 03 October 2011 - 12:08

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Du skriver alldeles för långa inlägg för att jag ska kunna smygläsa dom på jobbet, jag får läsa igenom dom ikväll istället :)

Postad 03 October 2011 - 12:21

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Det fetade är vad jag pratar om, synns inte på mätning, men hörs ! = mätnignen är inte lika bra som hörseln, mycket hörs utan att synas på mätnignar.
Du lyckas ju själv hur bra som helst med att höra felet, kan du med hjälp av erfarnhet bedömma vart i frekvensbandet problemet ligger också så har du kommit långt.
Nu gäller det bara att du klurar ut vad som orsakar detta sedan och hur du ska göra för att bli av med den, du är på god väg !
Du ser hur jäkla lätt det är, du har också guldöron ! :)

Jag svarar på ditt längre inlägg senare,
Vad menar du med att inte en resonans kan mätas?
Detta syntes väldigt tydligt på mätningarna vi gjort iaf.

Postad 03 October 2011 - 12:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag vet... :(
Jag vill bara veta om det är jag som, som vanligt är hopplöst dålig på att förklara skriftligt vad jag menar... Oftast blir det att jag i alldeles för stor utsträckning utgår från att personan jag pratar med vet saker som jag därmed inte talar om för dom... Av någon anledning.
typ som att tydligöra att jag i detta fallet inte talar om rummet isolerat utan om anläggningen totalt sett.

Aja, gör så ! :P

NiklasF: Jag vet jag ibland skriver förj*vla jobbiga inlägg, både innehållsmässigt men också grammatsiskt.
Och det ena är i alla fall beroende på, viss brist på skrivkunnighet lustigt nog...
Och innehållet blir ofta massivt av den simpla orsaken att jag inte gillar att "förkorta" saker, även om det ofta är att föredra så är jag hopplöst dålig på det :?
Och min ifrågasättande attityd (som jag vet många tolkar det som) är snarare av intresse och nyfikenhet i dom flesta fall :)
Hoppas det framgår med all tydlighet nu hur jag menar, för annars får vi allt ta det muntligt på lördag i stället, kanske med ett papper framföross också.
Brukar fungera bättre då ;) För du skulle väll med på lördag ?!

Postad 03 October 2011 - 12:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Det har jag inte sagt, Jag svarade på det du hade skrivit som gick ut på att du kunde höra det men inte se det...?! Kurvan var fin men det lät dåligt sa du...
Jag har inte påstått att det inte skulle gå att mäta resonanser... Vilken typ av resonaser menar du föresten ?

Redigerat av nejjagärintetillbaka, 03 October 2011 - 12:32.

Postad 03 October 2011 - 12:59

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Nästan så att jag skulle be om ledigt för att hänga på i helgen, hade vart skoj att slänga käft :)

Jobbar just nu och skriver via mobilen, skall försöka svara lite bättre senare.

Kurvan = frekvensgången
Men kollar man på hur länge det ligger kvar i rummet så ser det inte lika fint ut.

Redigerat av Evil Homer, 03 October 2011 - 13:01.

Postad 03 October 2011 - 13:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Nästan så att jag skulle be om ledigt för att hänga på i helgen, hade vart skoj att slänga käft :)

Jobbar just nu och skriver via mobilen, skall försöka svara lite bättre senare.

Kurvan = frekvensgången
Men kollar man på hur länge det ligger kvar i rummet så ser det inte lika fint ut.

ja det hade varit skitkul ! :)
tycker nästan du ska ta och göra det ;)

Fullt förståligt... uppsatser i telefonen = jobbigt...!

Jo, att kurvan = frekvensgången är jag med på, och det va vad jag ville säga cokså, at tdet inte syntes där..
men att du hörde ju problemet tydligt ;)
jag skrev det lite på skoj, hela just det inlägget vad lite med glimten i ögat, då du ju faktiskt skrev just:

"Även om jag ställer subben på ett ställe i rummet där kurvan är riktigt fin så ligger likt förbaskat resonansen kvar"

Och med tanke på samtalsämnet så vart det så roligt, så jag var tvungen att trycka på den knappen... :P

Redigerat av nejjagärintetillbaka, 03 October 2011 - 13:13.

Postad 03 October 2011 - 13:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
FAN ! va tråkiga ni alla är... Bara för att jag har en skit trist dag på jobbet, är super-seg på grund av en förkylning och inte orkar, vill eller kan göra något annat än datorärenden.
och har Huuuur mycket datortid som helst till mitt förfogande.

Bara för det så är det helt dött här.. :(

Postad 03 October 2011 - 14:03

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Fick precis mail...

Hej och tack för senast,

När vi arrangerade Sweetspot 2011 hade vi ambitionen att köra vartannat år. Det massiva intresset från utställarna har emellertid fått oss att köra varje år. Det blir därmed ett SWEETSPOT 2012 som  går av stapeln 21-22 April.
Trots att en formell inbjudan ännu inte skickats har redan nu har närmare 30 företag aviserat att de vill vara med.
Vi har som mål att utöka antalet utställare till ca 50 stycken vilket är en ökning med 15 rum. Vi kommer även att utöka skivförsäljningen i den stora hallen.

Inom kort kommer en hemsida att lanseras men redan nu kan planeringen följas på http://sweetspot2011.blogspot.com/
Kom gärna med önskemål om vilka utställare som Ni skulle vilja se 2012, såväl hård som mjukvara.

SWEETSPOT 2012
Sveriges mest centrala Hifi och musikmässa

Björn Hestner
+46 (0)70 37 47 322

[email protected]

Postad 03 October 2011 - 14:05

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

God morgon!
Ja det låter ju tråkigt,jag lyssnade på Eva Cassidy.
Skulle vara kul att höra vad du tycker om Sonus Faber Elipsa?

Jag har tyvärr inte fått tillfälle att lyssna på dessa. Skulle vara kul att höra dom. Låter dom i närheten av Amati Futura så är det nog trevliga bekantskaper det också. :)

Postad 03 October 2011 - 14:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
TAD, Guru pro audio, ATC, QRS, Dynaudio och JBl skulle va trevligt ;)

Postad 03 October 2011 - 14:13

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Till film och musik så är det lugnt, det är bara när långe mannen kommer på besök som prylarna inte räcker till :)

Haha, du är galen. Men att det "inte räcker till" är ju lite lustigt uttryck. Räcker till vad? Du har ju sagt att du skulle kunna bottna i princip vilken anläggning som helst. Finns det någon anläggning som "räcker till" då? :D

Postad 03 October 2011 - 14:18

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

TAD, Guru pro audio, ATC, QRS, Dynaudio och JBl skulle va trevligt ;)

Finns mycket som är trevligt! Gott sällskap och någon kall och god vätska till så når trevlighetsnivån helt nya höjder dessutom! :D

Vi får se hur trevligt vi kommer att få på lördag tillsammans med Ino, pK och några bubblare. Sällskapet och drycken vet jag ju redan att det kommer att vara världsklass på!

Postad 03 October 2011 - 14:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jahh, det blir super ;)

Och hoppas att jag får med mig utmanarna också, dom två som ska bekänna färg ! ;)

Postad 03 October 2011 - 14:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Haha, du är galen. Men att det "inte räcker till" är ju lite lustigt uttryck. Räcker till vad? Du har ju sagt att du skulle kunna bottna i princip vilken anläggning som helst. Finns det någon anläggning som "räcker till" då? :D

Svar: NEJ !

det är just den insikten som gjort att jag liksom planerat om... :unsure: :rolleyes: :D

"inte räcker till" är ju som sagt välldigt flummigt för anläggnignen i fråga räcker ju ABSOLUT till, egentligen alltid !... men när jag är "på det humöret" så räcker det ju inte till...

4st EV 15" i bakladdade horn räckte till på 20kvm, då gav jag upp först men, Jahh... typ flera m3 lådor i rummet på 20kvm fungerar ju inte... :ph34r:
Och dom levererade ju typ inget alls under 30hz och dessutom spelade dom inte så snyggt som jag vill.
Så dom går ändå bort oavsett.

Redigerat av nejjagärintetillbaka, 03 October 2011 - 14:45.

Postad 03 October 2011 - 14:52

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

vad tycker ni andra smygare som läser tråden, Brallsson, Palle, Hassesolo mfl....

Förstår ni vad jag syftar på och hur jag menar ?!

Brallsson vet jag är alldeles utmärkt duktig på detta, han vet vad han ska lyssna efter och tvivlar inte en sekund på att Palle klarar av det också ;)

Jag vet precis hur jag vill att det ska låta om en anläggning. Om det inte låter så som jag vill att det ska låta så har jag väldigt lätt höra vad det är som är "fel". :) Men jag har alldeles för lite kunskap för att kunna åtgärda problemet direkt, får helt enkelt köra det hederliga trail & error. Prova en lösning, lyssna, prova igen, lyssna tills man har gjort allt man kan för att få bort problemet. :)

Sen den här diskussionen med mätning - lyssning är det ju svårt att säga någonting om egentligen. Whatever floats your boat så att säga. Problemet med mätningar är ju att det kan vara väldigt svårt att tolka dom. Men bara för att man mäter så betyder det ju inte att dom som mäter inte lyssnar. Mätningar kan ju även vara "facit" om du har upplevt att t.ex diskanten har väldigt mycket energi så kan du ju få svar på om detta stämmer genom att kolla på mätningar. :)

Ähh, dom som vill mäta får mäta, och dom som bara vill lyssna får lyssna. :)

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.