Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34705 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 14 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 14 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 15 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 15 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 28 januari 2010 - 18:30

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Ingen aning om vad Konsumentverket har för handläggningstider för sådana här ärenden. För mig är det en ren principsak när man som kund bemöts med sådan attityd och att de inte vet vilka lagar och regler som gäller.

Måste dock samtidigt passa på och ge en eloge till den tekniska kundsupporten (och Markus m fl) som alltid är trevliga och professionella i de kontakter som jag haft till skillnad från den vanliga kundtjänsten.

Det finns bara en kundtjänst, både kritik och beröm som ges till "kundtjänst" inkluderar Marcus också.

Postad 28 januari 2010 - 18:44

apanoladotcom
  • apanoladotcom
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

1) Ge oss mer information om problemet.

Vilken typ av information är du ute efter?

2) Ta bort HDCP tillfälligt.

Med tanke på att HDCP är ett krav från innehållsleverantörerna vore det troligtvis ett brott mot avtalet med dem. Vad det skulle innebära kan vi bara gissa oss till men antingen dryga böter eller helt enkelt sändningsstopp.

Postad 28 januari 2010 - 18:49

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Det finns bara en kundtjänst, både kritik och beröm som ges till "kundtjänst" inkluderar Marcus också.

För FiberLan kunder så är det två olika saker om jag inte totalt missuppfattat saken.

020-755 766 Kundtjänst (beställning, abonnemang, mm)
020-240 250 Support (tekniska frågor, felanmälan, mm)

I alla fall så upplever jag en stor skillnad i attityd och bemötande mellan de olika.

Postad 28 januari 2010 - 19:02

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0

Av det jag hittat i länkarna ovan verkar det som om Motorola använder chipset ifrån ST Microelectronics. Jag gissar på att VIP1900 som lanserades redan på Kreatel-tiden innehåller en betydligt äldre chiprevision än vad som sitter i de nya boxarna. Troligtvis har det hänt en hel del mellan de chip som släpptes för 4-5 år sen och se som precis lanserats. Med andra ord inte alls konstigt att boxarna beteer sig helt annorlunda.

Det har nu kommit information till mig och mina kollegor som jobbar med teknisk support att i de fallen där man har kunder som det fungerar med en 1910 box med HDMI men inte med en 19x3 box så ska dessa bytas ut enligt en speciell rutin.

Tillverkaren har bytt ut detta chip till en nyare version då versionen som sitter i vissa boxar inte fungerade bra tillsammans med en del annan utrustning.

Markus Johansson
Telia kundservice

Postad 28 januari 2010 - 19:17

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Med tanke på att HDCP är ett krav från innehållsleverantörerna vore det troligtvis ett brott mot avtalet med dem. Vad det skulle innebära kan vi bara gissa oss till men antingen dryga böter eller helt enkelt sändningsstopp.

Gäller detta krav alla kanaler? Berörs alla kanalpaket egentligen?

Postad 28 januari 2010 - 19:26

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
@Markus(Telia)

Händer att det inte finns några program i kanalguiden på "Min TV" på Mina Sidor" då och då, ofta som det inte e 3 dagar frammmåt och idag fanns inte ens några för idag. Jag felanmälde vi chatten (gjorde så även förra veckan)
- När och hur fylls denna informa på, ska vi räkna med att det finns program för 3 dagar frammår ekller ej.

Detta är kanske det alldra bästa funktionen med den inspelningsbara boxen ...

Redigerat av kentrj, 28 januari 2010 - 19:27.

Postad 28 januari 2010 - 19:28

Unregistered06c2ab47
  • Unregistered06c2ab47
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Det har nu kommit information till mig och mina kollegor som jobbar med teknisk support att i de fallen där man har kunder som det fungerar med en 1910 box med HDMI men inte med en 19x3 box så ska dessa bytas ut enligt en speciell rutin.

Tillverkaren har bytt ut detta chip till en nyare version då versionen som sitter i vissa boxar inte fungerade bra tillsammans med en del annan utrustning.

Markus Johansson
Telia kundservice

Ok, men vi som startade med 19x3 då? Kan jag låna min kompis 1910:a som också har ip-tv via fiberlan för att provköra TV:n?

Postad 28 januari 2010 - 19:43

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Markus Johansson
Telia kundservice

Telia: Om det funkar för mig nu och jag köper en ny tv och det inte fungerar då. Vad gör jag då?

Postad 28 januari 2010 - 19:56

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Markus Johansson
Telia kundservice

Tack för informationen och bra jobbat för att hitta en lösning. Hoppas det fungerar nu... :P

Postad 28 januari 2010 - 19:57

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0

Ok, men vi som startade med 19x3 då? Kan jag låna min kompis 1910:a som också har ip-tv via fiberlan för att provköra TV:n?

Ja.

Telia: Om det funkar för mig nu och jag köper en ny tv och det inte fungerar då. Vad gör jag då?

Om den nya tv apparaten fungerar med en 1910 box så byter man ut den enligt samma rutin.

Tack för informationen och bra jobbat för att hitta en lösning. Hoppas det fungerar nu... :P

Jag håller på och tittar på försöker komma fram till om detta även gäller de personer där det räcker med att använda en längre HDMI kabel.

Det har hänt en del senaste tiden, men jag kommer att prioritera lite saker att svara på så det blir inte kronologisk ordning ni får svar.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Redigerat av TeliaKundservice, 28 januari 2010 - 20:01.

Postad 28 januari 2010 - 20:08

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Har fått hem en ny box, men jag kan inte logga in för den är låst av den gamla boxen. Kan jag logga ut/flusha den gamla på något sätt. Annars hur länge tar det?

Och kan jag se vilken kod jag ska använda, var säker, men är nu osäker ( har tvilling)?

Nu när jag har en box mer än vad jag har konto till kan jag använda båda boxarna, jag vet att det inte går samtidigt. Men det kan ju vara smidigt att ha den på ett annat ställe om man vill titta i det rummet istället.

Redigerat av redina, 28 januari 2010 - 20:12.

Postad 28 januari 2010 - 20:27

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0

Skrev i ren desperation under denna vecka ett inlägg på "fairshopping.se" där jag förklarade den brist på information på gränsen till nonchanlans från Telias sida, och fick där startat en mailkontakt med telias informationsansvarige. Fick detta bekedet:

Det hela verkar handla om ett programvarufel och vi håller på med arbete kring detta. Nya programvaror släpps i releaser och nästa sådan är planerad till den 26:e. Det är dock osäkert om en rättning finns framme tills dess. Vi undersöker om ett boxbyte kan hjälpa, men det troligaste är att det inte gör det. Det är nämligen flera kunder som kört PVR-tjänsten (Personal Video Recorder) hemma ett tag och som helt plötsligt har fått felmeddelandet "Du saknar inspelningsbar box". Jag beklagar att vi inte kan ge ett besked om när detta är löst, men jag vill försäkra er om att vi arbetar intensivt med frågan.

I detta fall har det idag kommit information nu till de som arbetar med tekniskt support att felet antagligen beror på att hårddisken har slutat fungera. Kan du höra om hårddisken startar upp?

Gör den inte det så ska man byta ut boxen enligt en rutin som finns för detta.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 28 januari 2010 - 20:41

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0
Rörande problem med min tv

Jag chattade med supporten och där kände de inte till att vi med identifikationskod som börjar med 0 har problemet du beskriver.

Det är ett problem som är känt av utvecklarna och informationen fanns nog inte tillhands för samtliga mina kollegor vid den tidpunkten. Jag försöker prioritera att ni ska få information här tidigare än att det är meddelat till mina kollegor så skriver jag något här så stämmer det med mycket stor sannolikhet även om samtliga av mina kollegor inte vet det.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 28 januari 2010 - 20:45

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0

Samma här. Bara loggor, ingen tablå.

Händer att det inte finns några program i kanalguiden på "Min TV" på Mina Sidor" då och då, ofta som det inte e 3 dagar frammmåt och idag fanns inte ens några för idag. Jag felanmälde vi chatten (gjorde så även förra veckan)
- När och hur fylls denna informa på, ska vi räkna med att det finns program för 3 dagar frammår ekller ej.

Detta är kanske det alldra bästa funktionen med den inspelningsbara boxen ...

Det har vi felanmält flera gånger nu. De jobbar på att hitta orsaken varför det händer och att det inte ska hända igen.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 28 januari 2010 - 21:05

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0

Måste dock samtidigt passa på och ge en eloge till den tekniska kundsupporten (och Markus m fl) som alltid är trevliga och professionella i de kontakter som jag haft till skillnad från den vanliga kundtjänsten.

För FiberLan kunder så är det två olika saker om jag inte totalt missuppfattat saken.

020-755 766 Kundtjänst (beställning, abonnemang, mm)
020-240 250 Support (tekniska frågor, felanmälan, mm)

I alla fall så upplever jag en stor skillnad i attityd och bemötande mellan de olika.

Ni har båda rätt på olika sätt kan jag säga.

Inom de som arbetar med bredbandstjänster finns det en underavdelning som har hand om det som man kan kalla kundfront, alltså de som normalt sköter kundkontakter. Här finns det olika grupper som sköter olika saker. Jag jobbar med teknisk support och är utbildad på allt som har med hur tjänsterna fungerar. Kollegor till mig som jobbar med teknisk support kan arbeta med teknisk support för ett antal tjänster. Antalet kan variera mellan olika individer och beror på vad man är utbildad på. Det finns andra som är utbildade i att hantera frågor som rör abonnemangsfrågor. Det är ganska omöjligt att ha personer som är speciallister på allt överallt så att man endast behöver prata med en enda person som löser alla problem, även om jag precis som många andra skulle önska att det var så.

Markus Johansson
Telia kundservice

Postad 28 januari 2010 - 21:21

joek
  • joek
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Visst får du kritisera Motorola/Telia, åsikten är fri. Vad jag däremot inte förstår är varför "ingen" kritiserar receiver- eller tv-tillverkaren. Till dess att det är bevisat att det är Motorolas implementation som är felaktig så väljer nog jag att kritisera HDMI/HDCP-standarden. Men vi får väl alla göra våra val.

Tack. Och när jag hade problem med 1910 och min Onkyo så tjatade jag även på Onkyo/återförsäljaren och bad om en förklaring. Som sammanfattning kan jag säga att bemötandet i alla fall var okej - fast det gick långsamt, och att de, i kontakten med mig, gjorde betydligt mer än vad Telia har gjort.

Men det här är en tråd om Telias IPTV och jag anser att Telia har skött detta dåligt och fortsätter att göra det.

/jonas

Postad 28 januari 2010 - 21:39

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Har fått hem en ny box, men jag kan inte logga in för den är låst av den gamla boxen. Kan jag logga ut/flusha den gamla på något sätt. Annars hur länge tar det?

Och kan jag se vilken kod jag ska använda, var säker, men är nu osäker ( har tvilling)?

Nu när jag har en box mer än vad jag har konto till kan jag använda båda boxarna, jag vet att det inte går samtidigt. Men det kan ju vara smidigt att ha den på ett annat ställe om man vill titta i det rummet istället.

ändrat

Redigerat av Unregistereded16d9f8, 28 januari 2010 - 22:32.

Postad 28 januari 2010 - 21:40

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0

Nått nytt om individuellt kanalpaket för att göra "Stor" av kollektivt "Lagom"?

Det senaste jag hörde är att det nog kommer att införas inom en snar framtid, jag gissar att det helt enkelt blir något abonnemang med rabatt på det stora paketet på något sätt men återkommer när jag vet mer.

Markus Johansson
Telia kundservice

Postad 28 januari 2010 - 21:49

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
MinTV

Jag har ADSL med tvillingabb och två st 1963 boxar

Issues
- På tv guide så går det inte att spela in på någon av boxarna, det gick när jag hade en inspelningsbar box och en vanlig.
- Schemalägg: går inte att spela in här heller.

Försöker schemalägga en inspelning på box 1 får:
Fel som hittades:
Din schemaläggning misslyckades då du redan har planerat att spela in "test" under samma tidpunkt.
Kollar under inspelningar inget där.

Försöker schemalägga en inspelning på box 2 får:
Fel som hittades:
Din schemaläggning misslyckades då du redan har planerat att spela in "test" under samma tidpunkt.
Kollar under inspelningar så finns det kommande inspelningar på box 1 som gjordes till box 2.

- Inspelningar:
Visar info om box 2, som finns på box 1.
Går inte att tabort program.
Går inte att välja box 2, hoppar hela tiden till box 1.

När jag kollar boxarnas inspelningar så ser det rätt ut på dom, men på webben blir det fel hela tiden.

- Borde gå att döpa om boxarna från ett nummer till ett namn som man sätter själv

På själva inspelningsbara boxen 1963 i menyn inställningar, så är scrolllistan längst ned innan man kommer längst ned, så det är lätt att missa det nya valet Inspelningar då man tror man är längst ned.

Redigerat av redina, 28 januari 2010 - 22:02.

Postad 28 januari 2010 - 21:52

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0

Vad händer med probemet med att ljud och bild inte e i sync på SVT HD?
- känns som problemet tilltar (större slip)

De tittar på det. Det största problemet med felsökning i detta fall är att alla inte upplever problemet, trots att ni är flera här på forumet så drabbar det inte alla kunder. Kör ni med HDMI ljudet eller optiskt ljud? Drabbar det alla program eller endast program som sänds i HD?

Markus Johansson
Telia kundservice

Postad 28 januari 2010 - 21:55

joek
  • joek
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

All information är välkommen. Istället för att säga att 'vi stödjer inte receivers' eller 'din TV kanske inte är HDCP-kompatibel' kan de tala om för en kund som har problem vad de vet, även om det skulle innebära att de erkänner att det finns brister i boxen. Då känns det ju lättare att vänta på en fix. Det är ju de som utvecklar mjukvaran och jag antar att de också har en utvecklings- och testmiljö för HDMI/HDCP, då har jag svårt att tro att de inte har någon aning om varför det fungerar så dåligt som det gör.

Du spekulerar väl bara? Jag vet att det gick bra att köra utan HDCP i början.

Sen kan ju Telia förklara för innehållsleverantörerna att de inte tänker acceptera HDCP så länge tekninken inte fungerar bättre. Telia skapar ju med IPTV inkomster åt leverantörerna så de borde lyssna. Det är ju meningslöst att jag klagar på dem, alltså klagar jag på Telia.

/jonas

Postad 28 januari 2010 - 22:00

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0

Telia Markus e du tillbaka?
- skulle vara bra med ett uttalande om 50/100kr per månad från Telia på forumet ...

Jag hänvisar till de svar som Hans G Larsson lämnat på bland annat fairshopping.se.

Markus Johansson
Telia kundservice

Postad 28 januari 2010 - 22:05

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

De tittar på det. Det största problemet med felsökning i detta fall är att alla inte upplever problemet, trots att ni är flera här på forumet så drabbar det inte alla kunder. Kör ni med HDMI ljudet eller optiskt ljud? Drabbar det alla program eller endast program som sänds i HD?

Markus Johansson
Telia kundservice

Problemet med att ljud och bild är inte synkroniserade gäller endast SVT HD. Har inte tänkt på det men tror det både är SD och HD program. Det konstiga är ju att det fungerade tidigare innan sista uppgraderingen av programvaran i boxen. Har endast testat HDMI direkt till TV och via AV receiver då jag inte har någon extra optisk eller coaxial kabel. Kollade precis och programmet Debatt sänds i HD och bild och ljud är i osynk. Det verkar också som att det blir värre osynk efter en stund.

Redigerat av Unregistered29650, 28 januari 2010 - 22:31.

Postad 28 januari 2010 - 22:09

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1 195 inlägg
  • 0
Det har varit mycket fokus på PVR en tid, jag tycker det dags att även börja fokusera på HD.

Lansering av SVT HD till oss med FiberLan är ett steg i rätt riktning, jag ser framemot OS i HD.

Finns det någon tidplan för följande kanaler;
VIASAT HD
TV4 HD
ESPN America HD

EK

Postad 28 januari 2010 - 22:12

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0

Du spekulerar väl bara? Jag vet att det gick bra att köra utan HDCP i början.

Det gick bra att göra det en begränsad tid eftersom att funktionen inte fann från början på den boxen som användes då.

Sen kan ju Telia förklara för innehållsleverantörerna att de inte tänker acceptera HDCP så länge tekninken inte fungerar bättre. Telia skapar ju med IPTV inkomster åt leverantörerna så de borde lyssna. Det är ju meningslöst att jag klagar på dem, alltså klagar jag på Telia.

Jag kan inte kommentera avtal och vad Telia gör här.

Som privatperson hade jag personligen kontaktat innehållsleverantören om jag haft problem med något som jag vet att bara de kan åtgärda.

Markus Johansson
Telia kundservice

Postad 28 januari 2010 - 22:32

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Markus Johansson
Telia kundservice

HDMI direkt till TV (digitalt ljud valt) ... med Scart eller analogt ljud inget fel ... samma fel med 1963 och 1903 samt med 2 olika TVapparater - oavsett om det är HD eller SD på SVT-HD

Redigerat av kentrj, 28 januari 2010 - 23:03.

Postad 28 januari 2010 - 22:50

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0

All information är välkommen. Istället för att säga att 'vi stödjer inte receivers' eller 'din TV kanske inte är HDCP-kompatibel' kan de tala om för en kund som har problem vad de vet, även om det skulle innebära att de erkänner att det finns brister i boxen. Då känns det ju lättare att vänta på en fix. Det är ju de som utvecklar mjukvaran och jag antar att de också har en utvecklings- och testmiljö för HDMI/HDCP, då har jag svårt att tro att de inte har någon aning om varför det fungerar så dåligt som det gör.

Ska börja med att säga att praktiken alla fel som kunderna får inte har hittat vid de tester som görs eller ens lyckats återskapas i den testmiljö som används.

Den inforationen vi kan ge är att Telia inte har någon som helst support på all utrustning som finns då det är orimligt att kunna allt om all utrustning som alla kunder kan ha. Telia har precis som alla andra leverantörer support på den utrustning och funktionen den ska ha. Tjänsten är till för att titta på TV och för att kontrollera att tjänsten fungerar kan man skicka ut en tekniker med egen utrustning och kontrollera att det inte är något fel på tjänsten som sådan. Teknikern kommer antagligen att använda en box och en tv med scart anslutning för att kontrollera detta.

Man kan ju se på det såhär om man vill, det finns en standard för HDCP och HDMI som boxen uppenbarligen följer eftersom att annars inte skulle den inte fungera med någon TV över huvud taget. Man kan även säga att utrustningen fungerar med en specifik tv. Jag har t.ex. en Samsung LE46A557, och med den har det aldrig varit något problem med HDCP så där vet vi att det fungerar.

Ni som skriv här har mer kunskap och mycket mer utrustning än de flesta normalanvändare så här är ni lite överrepresenterade med vissa typer av utrustning, så ni kan vara en hel del som har samma problem här även om det är mindre än 0,1 % av samtliga kunder som har tjänsten som har problemet. Det finns kunder som ringer till supporten med problem som jag aldrig ser någon skriva om här. När ni skriver om problem ni har här uppskattar jag att ni så noga som möjligt beskriver problemet så går det lättare för mig att försöka förklara problemet på ett bra sätt så problemet kan åtgärdas så snart som möjligt.

Som jag sagt tidigare jobbar vi så mycket vi kan med att lösa problemen som uppkommer när vi får reda på dem, men oftast behövs det mycket information om hur problemet uppkommer för att vi ska kunna återskapa problemet och förhoppningsvis lösa problemet. Med vi menar jag i Telia och alla underleverantörer för tjänsten då det måste finnas ett nära samarbete för att vi ska kunna lösa problemen.

Markus Johansson
Telia kundservice

Postad 28 januari 2010 - 23:50

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Ni som skriv här har mer kunskap och mycket mer utrustning än de flesta normalanvändare så här är ni lite överrepresenterade med vissa typer av utrustning, så ni kan vara en hel del som har samma problem här även om det är mindre än 0,1 % av samtliga kunder som har tjänsten som har problemet. Det finns kunder som ringer till supporten med problem som jag aldrig ser någon skriva om här. När ni skriver om problem ni har här uppskattar jag att ni så noga som möjligt beskriver problemet så går det lättare för mig att försöka förklara problemet på ett bra sätt så problemet kan åtgärdas så snart som möjligt.

Tycker lite synd om dig Marcus som får stå ut med väldigt mycket tyckande i detta forum.
Kvaliteten på just denna tråd är rätt usel i jämförelse med de flesta andra jag är inne i (t.ex. LG TV, Onkyo receiver, Samsung PVR, Popcorn Hour).

Jag har dock ett konkret tips:
Skapa en textmall med en bunt standard-frågor som användare med problem bör fylla i efter bästa förmåga. Då ökar sannolikheten att du/ni får all den info ni behöver. Positiva spinoff-effekter kan säkert komma i form av att andra användare kan säga "jag har samma setup och samma problem"...

"Går ljudet via HDMI-kabel eller via optisk/koax?" är en typisk fråga jag skulle förvänta mig i ett sådant formulär.

Du skulle skulle sedan kunna peka folk som felrapporterar med alldeles för lite information till inlägget med mallen/formuläret.

Redigerat av elofu17, 28 januari 2010 - 23:56.

Postad 29 januari 2010 - 00:05

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Markus Johansson
Telia kundservice

I dag var det värre än tidigare. Tar jag analoga ljudet från boxen via förstärkaren så ligger ljudet i synk. Har jag både TV ljudet via hdmi och analogt via ljudsystemet på samtidig blir det en rejäl eko-effekt.

Redigerat av tomano58, 29 januari 2010 - 00:06.

Postad 29 januari 2010 - 08:28

Valken
  • Valken
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
@Telia:
Jag har ställt frågan tidigare men inte fått svar så jag försöker igen...

Finns det några planer på att uppgradera mjukvaran för den inspelningsbara boxen så att man kan spela in två kanaler samtidigt?

Finns det med på någon lista över framtida förbättringar?

Det bästa vore om man kunde titta på en tidigare gjord inspelning samtidigt men det viktigaste för mig är att ha möjligheten att kunna spela in två kanaler samtidigt.

Tack på förhand!

Postad 29 januari 2010 - 08:57

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0

Markus Johansson
Telia kundservice

@Teliakundservice.

Jag kör ljudet mha HDMi rätt in i TVn. Senast det var osynk (då jag tittade) var sportsändning, typ slalom. alltså ej HD.

Postad 29 januari 2010 - 09:08

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

@Teliakundservice.

Jag kör ljudet mha HDMi rätt in i TVn. Senast det var osynk (då jag tittade) var sportsändning, typ slalom. alltså ej HD.

Det verkar drabba alla sändningar på SVTHD, HD som SD om man tar ljudet via HDMI. Kan ej ta optiskt men analogt ligger i synk.

Redigerat av tomano58, 29 januari 2010 - 09:10.

Postad 29 januari 2010 - 09:42

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0

I dag var det värre än tidigare. Tar jag analoga ljudet från boxen via förstärkaren så ligger ljudet i synk. Har jag både TV ljudet via hdmi och analogt via ljudsystemet på samtidig blir det en rejäl eko-effekt.

Det verkar drabba alla sändningar på SVTHD, HD som SD om man tar ljudet via HDMI. Kan ej ta optiskt men analogt ligger i synk.

Kan ni tre och eventuellt flera som har problemet skicka ett pm till mig med personnummer eller motsvarande så jag kan se spridningen på problemet.

Markus Johansson
Telia kundservice

Postad 29 januari 2010 - 09:43

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Men jag kan prova att lägga några "dummy"-inspelningar på respektive box för att se om det fungerar så snart tv-guiden blir uppdaterad.

Nu fungerar TV-guiden på "Mina sidor" igen så jag har provat att lägga ett par inspelningar på webben på de olika boxarna och det var ingen problem att göra själva "programmeringen" i alla fall.

Nu återstår väl att se om inspelningarna fungerar också. Återkommer.

/A

Postad 29 januari 2010 - 09:49

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Nu fungerar TV-guiden på "Mina sidor" igen så jag har provat att lägga ett par inspelningar på webben på de olika boxarna och det var ingen problem att göra själva "programmeringen" i alla fall.

/A

Bara ett fåtal program listade på "Måndag"

Bifogad fil  2010_01_29_09_48_45.png   21,67K   4 Antal nerladdningar

Postad 29 januari 2010 - 10:14

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Bara ett fåtal program listade på "Måndag"

Bifogad fil  2010_01_29_09_48_45.png   21,67K   4 Antal nerladdningar

Sant, men de senaste dagarna har det inte funnits någon information ens på "dagens" datum. Så nu när åtminstone fredag, lördag och söndag finns så är ju det ett steg i rätt riktning :)

/A

Postad 29 januari 2010 - 10:50

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Sant, men de senaste dagarna har det inte funnits någon information ens på "dagens" datum. Så nu när åtminstone fredag, lördag och söndag finns så är ju det ett steg i rätt riktning :)

/A

Igår kväll hade jag program, dom verkar bara finnas kortare stunder. En intressant grej verkar vara att det syns två program runt 6 på trean.

En annan grej. När man söker efter program borde man kunna klicka på programmet för att få extra information om programmet.

Postad 29 januari 2010 - 11:43

joek
  • joek
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Det gick bra att göra det en begränsad tid eftersom att funktionen inte fann från början på den boxen som användes då.

Jag vet inte vilken box du syftar på. Jag pratar om 1910 som i början hade signal på HDMI utan HDCP. Det hade varit snyggare om ni hade slagit av HDCP under tiden ni jobbade med fixen för den boxen. Varför kunde ni inte göra det? Men om det nu är så att det p g a avtal faktiskt var omöjligt för er att göra det, hade det varit trevligt om ni:
- Gått ut med informationen att det finns ett fel som ni jobbar på.
- Sammanställt och publicerat en lista på utrustning som inte fungerade tillsammans med 1910.
- På något litet sätt kompenserat de kunder som fick problem istället för att bara avfärda dem.

Som privatperson hade jag personligen kontaktat innehållsleverantören om jag haft problem med något som jag vet att bara de kan åtgärda.

Men så är ju inte fallet här. Visst måste ni vara i en mycket bättre position än jag när det gäller att påpverka innehållsleverantören?

Det är möjligt att jag överreagerar. Det kan bero på att jag blir så less när dåliga, onödiga idéer som t ex HDCP skapar problem. Jag förstår mig inte på er som tycker att det är OK och att det är sånt som man får räkna med.

/jonas

Postad 29 januari 2010 - 11:44

Zoulman
  • Zoulman
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Telia har sänkt min månadsavgift/avbetalningsavgift från 100 kronor till 50 kronor i månaden :) Jag beställde på sista dagen av julkampanjen. Så jag tackar Telia för att de har lyssnat på sina kunder samt er som har gjort eran röst hörd.

Postad 29 januari 2010 - 11:46

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

/A

Det fungerar utan problem att lägga inspelningar till respektive box från TV-guiden. Däremot när man tittar på menyvalet "Inspelningar" så visas planerade och inspelade program på min andra box oavsett vilken av boxarna jag väljer så där finns det buggar att fixa. Men om det här är en beta-version så vet jag inte hur mycket buggfixar man gör på den, men jag skickar det vidare till supporten i alla fall.

/A

Postad 29 januari 2010 - 12:17

Unregistered06c2ab47
  • Unregistered06c2ab47
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Ja.

Om den nya tv apparaten fungerar med en 1910 box så byter man ut den enligt samma rutin.

Jag håller på och tittar på försöker komma fram till om detta även gäller de personer där det räcker med att använda en längre HDMI kabel.

Det har hänt en del senaste tiden, men jag kommer att prioritera lite saker att svara på så det blir inte kronologisk ordning ni får svar.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Om jag nu får bild och ljud via HDMI på min TV (ska testa ikväll) med min kompis 1910:a, hur går jag vidare? Ringer jag Er support och ber om utbyte av 1963:an?

Postad 29 januari 2010 - 12:38

rogerli
  • rogerli
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
När jag lägger in inspelningar på "Mina sidor" så kommer fortfarande den röda inramade texten "Din inspelning misslyckades" upp.

Inspelningen finns dock lagrad och blir utförd men jag tycker att det är missvisande att denna text kommer upp varje gång man lägger till en inspelning. De gånger som det går, vilket inte gör alltid då det saknas program under respektive kanalrubrik. Som dessutom måste uppdateras varje gång som man går in eftersom det tydligen inte sparas......

Ett önskemål hade ju varit om programinfot som man får upp på boxen även kunde nås via "Mina sidor".
Kanske är på gång men det vet vi ju inte förrän det finns där......

Postad 29 januari 2010 - 15:00

Backstroom
  • Backstroom
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Någon som vet om det går att få 1080p på den nya boxen (svarta motorola) i innställningar på boxern finns det bara 576 och 720.

Postad 29 januari 2010 - 15:11

Unregistered06c2ab47
  • Unregistered06c2ab47
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Någon som vet om det går att få 1080p på den nya boxen (svarta motorola) i innställningar på boxern finns det bara 576 och 720.

På 1910 går det att få uppskalat till 1080i i fw-menyn, håll in info när boxen bootar. Vet ej hur 1903 är, 1963 har det inte.

Postad 29 januari 2010 - 15:19

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

19x3 boxarna stödjer upp till 1080p, men det går inte att välja via en firmware-meny utan jag antar att Telia behöver lägga in det i de valbara alternativen i GUI-inställningarna så fall.

Jag misstänker att det kanske kommer när någon faktiskt sänder i 1080.

/A

Postad 29 januari 2010 - 17:16

Wille09
  • Wille09
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
På min TV-Guide står det fortfarande Error. Om jag trycker på någon av dag-flikarna står det:

'success' är null eller inte ett objekt.

Börjar det inte bli dags att fixa det nu?

Kan lägga till att just nu saknas å ä och ö i textningen på National Geographics. Det är ett tomrum i st llet för de tre bokst verna!

Redigerat av Wille09, 29 januari 2010 - 17:38.

Postad 29 januari 2010 - 19:41

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0

På min TV-Guide står det fortfarande Error. Om jag trycker på någon av dag-flikarna står det:

'success' är null eller inte ett objekt.

Börjar det inte bli dags att fixa det nu?

Kan lägga till att just nu saknas å ä och ö i textningen på National Geographics. Det är ett tomrum i st llet för de tre bokst verna!

Jag har fått detta fixat nu.
Ringde felanmälan tidigare idag och de kom med två förslag.
1. Felanmäl det på vanligt sett så får teknikerna titta på detta (ej tekniker som kommer hem). Detta tar ett par dagar och det är inte säkert att man hittar felet direkt.
2. Prata med kundtjänsten som tar bort ditt TV-abonnemang och lägger upp ett nytt igen så att man får ny identifikationskod och lösen.

Jag valde alternativ 2 och det fungerar bra nu.
Så nu är det bara vänta på att iPhone appen kommer så har man en riktigt bra TV-tjänst!

Postad 29 januari 2010 - 19:44

Wille09
  • Wille09
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Jag har fått detta fixat nu.
Ringde felanmälan tidigare idag och de kom med två förslag.
1. Felanmäl det på vanligt sett så får teknikerna titta på detta (ej tekniker som kommer hem). Detta tar ett par dagar och det är inte säkert att man hittar felet direkt.
2. Prata med kundtjänsten som tar bort ditt TV-abonnemang och lägger upp ett nytt igen så att man får ny identifikationskod och lösen.

Jag valde alternativ 2 och det fungerar bra nu.
Så nu är det bara vänta på att iPhone appen kommer så har man en riktigt bra TV-tjänst!

Ok, tack för tipset. Jag chattade med kundtjänst för över en vecka sedan och en tekniker skulle ringa mig, men det har inte hänt än, så det är väl lika bra att testa att ringa.

Hmm, nu hade de ändrat sig, så de ville inte ta bort mitt TV-abonnemang, utan jag skulle avvakta felsökningen som pågår.

Redigerat av Wille09, 29 januari 2010 - 20:45.

Postad 29 januari 2010 - 21:06

Unregistered06c2ab47
  • Unregistered06c2ab47
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Markus Johansson
Telia kundservice

Nu har jag provat min kompis 1910:a och det fungerade direkt med HDMI :( Kopplade in den på samma kabel som kom med till 1963:an.

Telia kundservice: Hur får jag 1963:an utbytt?

Postad 29 januari 2010 - 21:08

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
@Markus, Telia

Tittat lite mer på problemet med låg bildkvalite med SVT HD över Scart/RGB. Problemet finns på 1903, 1910 och 1963 och även vid uppspelning av inspelat matrial, men det jag inte förstår är att felet inte uppträder med Canal + HD Film uppspelning med 1963 ...

Detta blir ett problem då fler och fler kanaler kommer ha HD sändningar och inget SD alternativ finns (som för SVT HD) och äldre utrusting utan HDMI, då Komponentutgången inte e aktiv ...

Finns det lösning på väg?

Redigerat av kentrj, 29 januari 2010 - 21:09.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.