* Officiell tråd - Nikon D40/D40x *
Nikon D40
(Systemkameror)
|
1
|
(41)
|
Inga priser | |
Nikon D40 + 18-55/3,5-5,6
(Systemkameror)
|
5
|
(33)
|
Inga priser | |
Nikon D40X
(Systemkameror)
|
1
|
(16)
|
Inga priser | |
Nikon D40X + 18-55/3,5-5,6
(Systemkameror)
|
1
|
(5)
|
Inga priser |
D40, D60 eller D80? (76 inlägg)
|
17 år sedan |
D40 & Elgigantens tillgångsgaranti MAJ-JUNI 2008 (45 inlägg)
|
18 år sedan |
Vilken Nikon ska jag köpa? (17 inlägg)
|
18 år sedan |
Nikon D40x DSLR (11 inlägg)
|
18 år sedan |
Nikon D40 - Canon 350D - Pentax K100D - Sony A100 (27 inlägg)
|
18 år sedan |
Uppgraderingsdags D70s eller annat? (30 inlägg)
|
19 år sedan |
Vilken systemkamera (8 inlägg)
|
19 år sedan |
Amatör behöver systemkamera förslag (10 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 10 June 2008 - 14:05
Postad 10 June 2008 - 17:06
Som plaster pa saren kan jag beratta att biljetten kostade en del ocksa, sa du ligger pa plus an sa langeHapp jag som just var och köpte min Slingshot för 550
Väldigt trevlig väska får jag säga.
Postad 10 June 2008 - 17:29
Postad 10 June 2008 - 17:49
http://electronics.h...com/camera5.htm
Redigerat av ekke, 10 June 2008 - 17:49.
Postad 10 June 2008 - 18:27
Postad 10 June 2008 - 18:33
Det är egentligen rätt tyst med tanke på vad som förflyttas.
Ta bort objektivet och tryck av några gånger samtidigt som du kikar in i spegelhuset, så förstår du bättre
Redigerat av FEA, 10 June 2008 - 18:34.
Postad 10 June 2008 - 18:33
Postad 13 June 2008 - 21:58
Postad 15 June 2008 - 10:58
Jag har en fråga som jag vet kanske inte riktigt hör till den oficiella Nikon D40/x tråden, men det verkar vara så mycket kunnigt folk här!
Jag undrar bara hur ni experter (
Jag vill bara veta vilken som kanske är det bästa/smidigaste sättet!
Som sagt, jag ber om ursäkt om jag ställer denna fråga på fel tråd, men jag har inte hittat någon tråd med nåt liknande ämne.
Tusen tack på föhand!
// Adpower
Postad 15 June 2008 - 11:04
Redigerat av Hamsteren, 15 June 2008 - 11:05.
Postad 15 June 2008 - 11:14
Jag stoppar ofta SD-kortet direkt i mitt Nintendo Wii. Fungerar väldigt bra och kan även visa bilderna med musik (mp3/AAC). Blir inte direkt HD-upplösning, men det märks inte på semesterbilder. Detta är även en av anledningarna till att jag alltid fotograferar i RAW+Jpeg, då RAW-formatet fungerar dålig med de flesta bildvisarna.Jag undrar bara hur ni experter (
) gör när ni visar upp era bilder för exempelvis familjen ech/eller vänner? Visar ni på TV via DVD? Skriver ni ut bilderna? Visar på datorn?
Jag vill bara veta vilken som kanske är det bästa/smidigaste sättet!
Har även försökt använda PS3 på samma sätt, men den är inte lika smidig och läser inte heller i underkataloger (går dock att bläddra fram). Dvs det går inte att välja slideshow på hela minneskortet.
Redigerat av Walkir, 15 June 2008 - 11:20.
Postad 15 June 2008 - 11:22
Jag stoppar ofta SD-kortet direkt i mitt Nintendo Wii. Fungerar väldigt bra och kan även visa bilderna med musik (mp3/AAC). Blir inte direkt HD-upplösning, men det märks inte på semesterbilder. Detta är även en av anledningarna till att jag alltid fotograferar i RAW+Jpeg, då RAW-formatet fungerar dålig med de flesta bildvisarna.
Har även försökt använda PS3 på samma sätt, men den är inte lika smidig och läser inte heller i underkataloger (går dock att bläddra fram). Dvs det går inte att välja slideshow på hela minneskortet.
Tack för de snabba svaren!
Men redigerar ni inte bilderna något? Det kanske inte behövs? Och har ni ingen slags backup på DVD-skiva eller nåt? I datorn?
Postad 15 June 2008 - 11:47
Jag har alla mina bilder på en extern hårddisk (kör laptop) för backup. Använder Adobe Lightroom för att hantera alla mina bilder.Men redigerar ni inte bilderna något? Det kanske inte behövs? Och har ni ingen slags backup på DVD-skiva eller nåt? I datorn?
Men för just bildvisning känner jag inte behovet av bildredigering. Mina Jpeg direkt från kameran ser ofta mycket bättre ut än RAW-filerna innan bearbetning.
Postad 15 June 2008 - 11:52
Jag har alla mina bilder på en extern hårddisk (kör laptop) för backup. Använder Adobe Lightroom för att hantera alla mina bilder.
Men för just bildvisning känner jag inte behovet av bildredigering. Mina Jpeg direkt från kameran ser ofta mycket bättre ut än RAW-filerna innan bearbetning.
Okej! Jag har hört talas om Lightroom lite, är det ett bra och smidigt program? Jag har Photoshop Elements 3.0, men ja tycker att det är rätt krångligt. Hur många bilder får du plats med på hårddisken?
Ursäkta alla konstiga frågor
Postad 15 June 2008 - 23:10
Okej! Jag har hört talas om Lightroom lite, är det ett bra och smidigt program? Jag har Photoshop Elements 3.0, men ja tycker att det är rätt krångligt. Hur många bilder får du plats med på hårddisken?
Ursäkta alla konstiga frågor
Bilder får man in många på en hårdisk, även om man fotar RAW. Det är ju ganska små filer vi snackar om.
Själv kör jag daglig backup med gratisprogramet "Cobian Backup" till min externa hårddisk, väldigt smidigt får jag säga. Man glömmer bort att det görs eftersom man inte märker av det. Sedan bränner jag ut alla foton på DVD någon gång ibland.
Postad 15 June 2008 - 23:22
Postad 16 June 2008 - 15:23
Bilder får man in många på en hårdisk, även om man fotar RAW. Det är ju ganska små filer vi snackar om.
Själv kör jag daglig backup med gratisprogramet "Cobian Backup" till min externa hårddisk, väldigt smidigt får jag säga. Man glömmer bort att det görs eftersom man inte märker av det. Sedan bränner jag ut alla foton på DVD någon gång ibland.
Tack för svaret!
Postad 16 June 2008 - 15:36
Vi kanske ska släppa allt om kringutrustningen, starta en ny tråd Adpower med alla dina frågor så kör vi på där!
Självklart! Jag visste inte om jag ville (vågade?
Hoppas allt blev rätt nu!
Postad 16 June 2008 - 21:01
Jag funderar som sagt på att köpa ett Nikon D40 kit, med blixten SB-400. Jag kommer även att köpa ett UV-filter.
MEN, min fråga är om det är bra att köpa ett motljuskydd och/eller en omnibouncer ihop med kameran? Eller ska man vänta lite?
Skriv gärna en rekommendation om UV-filter också!
Tack för svaren!
//
Postad 16 June 2008 - 22:07
http://www.cyberphot...p?article=02-30
Ang. UV-filter, så har jag detta på alla mina objektiv:
http://www.cyberphot...?article=183052
Postad 16 June 2008 - 22:13
Motljusskydd får någon annan svara på, är ju lite nybörjare själv också
Edit: någon hann före mig
Redigerat av GandUlf, 16 June 2008 - 22:15.
Postad 16 June 2008 - 22:50
Postad 16 June 2008 - 22:56
Ett alternativ är att göra ett eget motljusskydd i papper:Sen tycker jag 300 spänn är så borstkastade pengar på en liten plastbit, men men...
http://www.lenshoods.co.uk/
Som jag skrivit tidigare i någon tråd, så har jag inte haft något behov av motljusskydd på mitt 18-55, men däremot sitter det ständigt monterat på mitt 55-200.
Att göra ett motljusskydd i papper enligt ovan kan vara ett bra sätt att se hur mycket nytta det gör.
Postad 16 June 2008 - 23:56
finns det någon funktion med att motljusskyddets kant inte är helt rund utan går in på vänster o höger sida lite grann, eller är det för det estetiska? tycker personligen att helt runda motljusskydd ser grymt fula ut monterade medan det jag beskrev lyfter upp "designen" inte så lite!
måste passa på att tacka för ett väldigt bra forum med en mkt bra attityd mot oss nybörjare och alla frågor som kommer därtill! tack!
Postad 17 June 2008 - 08:48
Det är helt enkelt för att motljysskyddet ska kunna avskärma så mycket ljus som möjligt. Hörnen är utskurna för att de inte ska hamna på bilden.nu är det dags att sova, men först en fråga på tal om motljusskydd:
finns det någon funktion med att motljusskyddets kant inte är helt rund utan går in på vänster o höger sida lite grann, eller är det för det estetiska? tycker personligen att helt runda motljusskydd ser grymt fula ut monterade medan det jag beskrev lyfter upp "designen" inte så lite!
måste passa på att tacka för ett väldigt bra forum med en mkt bra attityd mot oss nybörjare och alla frågor som kommer därtill! tack!
Den andra typen av skydd, helt runda, skyddar inte lika effektivt mot motljus, eftersom de är "avskurna" runt om.
Postad 17 June 2008 - 15:46
Vad jag bedömmer nu är att det kan vara bra att köpa en (ett?) omnibounce så fort som möjligt, och att jag kanske kan avvakta lite med motljusskyddet! Det låter bra lr?
Och sen till det där med UV-filter igen, kommer JAG märka någon skillnad på om det kostar 149 kr eller 300 kr etc...? Det duger med ett sånt som "Walkir" använder eller? (Se tidigare i tråden)
Tack för svaren!
//MVH
Postad 17 June 2008 - 16:39
Det som jag länkade till för 149:- kostar ofta 250:- på andra ställenOch sen till det där med UV-filter igen, kommer JAG märka någon skillnad på om det kostar 149 kr eller 300 kr etc...? Det duger med ett sånt som "Walkir" använder eller? (Se tidigare i tråden)
Hoya har även en "pro"-version som kan vara värd att testa (tunnare glas):
http://www.cyberphot...?article=198052
Riktigt dåliga filter (ej Hoya) kan påverka kamerans egenskaper negativt. Själv använder jag främst UV-filter på kitobjektivet eftersom det är ganska skört (plastigt) framtill annars.
Postad 17 June 2008 - 16:46
Det som jag länkade till för 149:- kostar ofta 250:- på andra ställen
Hoya tillhör de bättre märkena på marknaden.
Hoya har även en "pro"-version som kan vara värd att testa (tunnare glas):
http://www.cyberphot...?article=198052
Riktigt dåliga filter (ej Hoya) kan påverka kamerans egenskaper negativt. Själv använder jag främst UV-filter på kitobjektivet eftersom det är ganska skört (plastigt) framtill annars.
Tack för svaret, igen!
Postad 17 June 2008 - 18:09
Postad 18 June 2008 - 16:32
tänkte bara att det skulle vara bra att få det bekräftat, så man inte går runt och tror att det inte går när man skulle kunna ha nytta av det..
tacksam för svar
/merzo
Postad 22 June 2008 - 20:39
Får man med något bildbehandlings/redigerings - program när man köper Nikon D40? Då menar jag något program som ex. PictureProject eller CaptureNX!
// Tack på förhand
Postad 22 June 2008 - 21:48
Hej igen!
Får man med något bildbehandlings/redigerings - program när man köper Nikon D40? Då menar jag något program som ex. PictureProject eller CaptureNX!
// Tack på förhand
Svar ja, du får med PP som i pictureproject, vilket man väl får med alla nikon..?
något annat program får man mig veterligen inte med.
tycker personligen inte PP är något underverk eller särskilt bra alls, spec inte som RAW-konverterare. du kan ändra lite färger men knappt mer. rekommenderas att ladda ner adobe bridge eller hela PS CS3 i och för sig..
hoppas jag inte får staten på mig nu med deras FRA-lag
Postad 22 June 2008 - 21:58
Svar ja, du får med PP som i pictureproject, vilket man väl får med alla nikon..?
något annat program får man mig veterligen inte med.
tycker personligen inte PP är något underverk eller särskilt bra alls, spec inte som RAW-konverterare. du kan ändra lite färger men knappt mer. rekommenderas att ladda ner adobe bridge eller hela PS CS3 i och för sig..
hoppas jag inte får staten på mig nu med deras FRA-lagskämt åsido
Tack för hjälpen!
Postad 23 June 2008 - 08:54
Vilket är bästa sättet att spara sina filer på för att behålla alla färger, även på webben?
Postad 23 June 2008 - 09:57
Jag jobbar enbart med sRGB när jag redigerar mina bilder för nätet. Det går att välja färgrymd från Lightroom när jag öppnar bilderna för redigering i Photoshop (LR sparar ut en 8bit sRGB-bild i PSD-format).Vilket är bästa sättet att spara sina filer på för att behålla alla färger, även på webben?
Se annars bara till att du har sRGB som färgrymd. Tror att de flesta webbläsare struntar i färgprofiler.
Postad 23 June 2008 - 11:48
Har du möjlighet, så testa att öppna den här fotolänken i både Firefox och Safari och jämför. Har man inte de webbläsarna kan man spara ned en av bilderna och jämföra Explorer med Windows bildvisare.
Fick tipset att ta "Save for web and devices" med jpg och icc-profil, men jag tycker att jag tappar allt sting i bilderna då :/
Postad 23 June 2008 - 12:46
# Type about:config in Firefox 3's address bar and press Return. The configuration settings will appear.
# In the Filter field, type gfx. The list of settings will shorten to show just those related to graphics, ie gfx.
# If the Value for gfx.color_management.enabled is False, double-click anywhere on that line to toggle the setting to True.
# Quit and relaunch Firefox 3 and you're in business. You can confirm that colour management is working by viewing the photos on this page. If all four quadrants of the first photo are a seamless match, then colour management in your copy of Firefox is up and running.
steelth, kan du ikke linke til et billede der ikke kræver registrering for at se
Postad 23 June 2008 - 15:34
Missade helt att man var tvungen att vara medlem för just den forumavdelningen. Men kolla på den här bilden (min egen), den skiljer sig också väldigt mycket mellan t ex Explorer och om man sparar ned bilden och kollar via Windows visningsprogram. Bilden har Adobes färgprofil.
Postad 23 June 2008 - 18:29
Postad 23 June 2008 - 21:40
Jag väljer mellan:
Vad jag har förstått så är alla dessa prisvärda och lättanvända (för en nybörjare som jag
Så, vilken skulle ni välja? Jag förstår om de flesta på den officiella D40 - tråden svarar D40, men om vi säger att de kostar lika mycket då? Vilken skulle ni ta då?
Och vilken är prisvärdast i förhållande till funktion - pris?
PS. Jag ber än en gång om ursäkt om denna fråga inte gör hemma på denna tråd, men man får flest och snabbast svar här ^^
Tack på förhand
// MVH
Postad 23 June 2008 - 22:18
Postad 23 June 2008 - 23:01
Jag hade valt Sony A200. Bra grepp, många smidiga funktioner, inbyggd bildstabilisering m.m. Den ger helt enkelt mer kamera för pengarna än Nikon D40 idag.Så, vilken skulle ni välja? Jag förstår om de flesta på den officiella D40 - tråden svarar D40, men om vi säger att de kostar lika mycket då? Vilken skulle ni ta då?
Sedan gillar jag funktioner i D40 som lågt brus vid hög ISO och snabb blixtsynk (1/500 sec). Bilden nedan är tagen med den inbyggda blixten vid 1/500 sec och ISO 200. Perfekt för upplättning i motljus.

http://www.flickr.co...nder/2601357940
Postad 23 June 2008 - 23:17
Jag var och testade att hålla och provskjuta lite med alla stora märken i helgen (utom Canon som jag redan testat alla och pentax som jag glömde).E-410/420 gick tokbort för mig så fort jag höll den i handen första gången. Den saknar helt grepp (är typ helt platt), vilket gör den till världens minsta dslr visserligen, men också helt ogreppbar i mina händer. Sonyn tyckte jag var riktigt skön i handen.
Olympus har jag samma upplevelse av som dig steelth och jag har rätt så små händer.
Den var plastig och alldels för liten för liten för att kunna hålla på ett bra sätt, i alla fall för mig. Nej en sån kommer det nog aldrig bli även om den skulle ta dubbelt så bra bilder som alla andra märken.
Sonyn är klart skönare och även mindre plastig samt har reglagen bättre placerade.
Sonyn var även bra mycket skönare än D40 om man nu får svära i kyrkan lite
Ergonomin är för mig rätt så viktigt, så bästa rådet är i alla fall att gå ut själv och känn på alla kameror som är intressanta och hur alla reglage ligger till och hur dom ligger i handen.
Men nu ska ju den här tråden handla om D40 i första hand så vi kanske ska fortsätta jämförandet i en annan tråd!
Redigerat av Martin, 23 June 2008 - 23:19.
Postad 24 June 2008 - 10:12
Vet inte så mycket om de andra men är nöjd med min D40.
Befann mig i samma situation som du för några veckor sen och fick tilfälle att köpa en D40 ganska billigt.
D40 + 18-135 nikon objektiv; 3 500:-.
Läste alla tester och trådar som jag hittade och det verkar inte vara nån större skillnad mella de olia märkena.
Fördelen att köpa Nikon eller Canon är att det troligen kommer finnas och finns mer på 2:a hansdmarknanden gällande tillbehör och objektiv.
Jag har fördelen att en nära släktning har nikon; låna objektiv kan ju vara bra!
Postad 24 June 2008 - 10:20
E-410
400D
D40
A200
D80/40D
Postad 24 June 2008 - 10:28
Jag hade valt Sony A200. Bra grepp, många smidiga funktioner, inbyggd bildstabilisering m.m. Den ger helt enkelt mer kamera för pengarna än Nikon D40 idag.
Sedan gillar jag funktioner i D40 som lågt brus vid hög ISO och snabb blixtsynk (1/500 sec). Bilden nedan är tagen med den inbyggda blixten vid 1/500 sec och ISO 200. Perfekt för upplättning i motljus.
http://www.flickr.co...nder/2601357940
Blixt sync mot blixtar inbyggda eller i ISO-skon kan syncas upp mot 1/8000 eller iaf 1/4000 för de flesta kameror oavsett prisklass.
Postad 24 June 2008 - 12:05
Det jag menade är att den elektroniska slutaren på D40 (och äldre Nikon) blottar hela sensorn samtidigt. Synkningen med helmekansik slutare fungerar annorlunda vid korta slutartider, vilket leder till att spegeln "skuggar" sensorn. Sedan försvinner smidigheten med en liten kamera om man blir tvingad att använda en extern blixt för högre sync-hastigheter.Blixt sync mot blixtar inbyggda eller i ISO-skon kan syncas upp mot 1/8000 eller iaf 1/4000 för de flesta kameror oavsett prisklass.
http://www.kenrockwe...h/syncspeed.htm
Postad 24 June 2008 - 12:06
Skulle vara intressant att veta om ni som köpt den på Elgiganten tidigare i vår fick Nikon School och tre fria sensorrengöringar/check up?
Tydligen fick Elgiganten hämta många D40 från England ( majkampanjen) och enligt Nikon Sverige så gäller inte ovanstående isf.
Nikon School kanske man kan undvara men tre fria sensorrengöringar/ check up känns ganska bra att ha
.....................
Falskt alarm tydligen
Om kameran är köpt i Sverige från en svensk återförsäljare så ingår Check & Clean och Nikon D School Basic på kvittot från återförsäljaren.
Det är en service som vi erbjuder kunder som köpt sin utrustning i Sverige.
Om du har ett kvitto från en svensk återförsäljare och din kamera går att registrera på vår hemsidas supportkonsoll (se länk nedan) så kan du få Check & Clean samt Nikon D School Basic.
http://nikoneurope-s...our_account.php
Var i kontakt med Nikon och frågade om detta. Men de hävdar att svaret du tidigare fått inte stämmer.
Så de som handlat hos Elgiganten eller Pc-city nyligen får ingen check & clean samt School.
"Om det följde med engelsk manual betyder det att din kamera inte kommer från Nikon Sverige utan är importerad. Därför kostar quickstart guiden samt manualen 450kr/st. Du är inte heller berättigad till Check&Clean och gratis introduktionskursen som annars ingår. Detta går såklart att köpa till för en kostnad av 1350kr+moms (motsvarande check&clean en gång per år i tre år) samt 690kr inkl. moms för introduktionskursen.
Var du köper kameran har mindre betydelse - det avgörande är att kameran måste komma från Nikon Sverige för att alla värdepaket/erbjudanden ska ingå. "
Påpekade då att andra fått annat svar och citerade inlägget ovan. Fick då följande svar
"Alla kameror som tillhör den europeiska marknaden går att registrera på nikon.se men det betyder inte att Check & Clean samt D School Basic ingår.
Så allt det du skrivit stämmer förutom sista raden: "Om du har ett kvitto från en svensk återförsäljare och din kamera går att registrera på vår hemsidas supportkonsoll (se länk nedan) så kan du få Check & Clean samt Nikon D School Basic" - detta stämmer endast förutsatt att återförsäljaren har köpt kameran av svenska Nikon. Principen är så att säga densamma: om du är på semester i Frankrike och köper en kamera har du betalat för eventuella service och värdepaket till franska Nikon, därför gäller inte svenska erbjudanden dig. Om en butik importerar en kamera då har dom i sin tur betalat för service och/eller erbjudanden i respektive land..."
Postad 24 June 2008 - 14:43
http://www.nikonimgl...html#os-windows
Vilket program använder ni annars i allmänhet för att hantera Nikon's råformat (.NEF) ?
Det är ju i de verktygen den fotografiska potentialen på riktigt börjar göra sig gällande.
Jag är imponerad av D40 med kit-linsen.
Även på full upplösning ser man inga störande kvalitetsbrister i bilden.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
D40, D60 eller D80?
15 bilder
100 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?