** Officiell tråd - Antec Fusion **
1389 svar till detta ämne
Postad 15 mars 2008 - 17:10
CountZer0
-
CountZer0
-
Användare
-
-
101 inlägg
vart hittar du CPU´n?
Tja!
Helt ny på det här med htpc och att bygga ihop en dator överhuvudtaget men känner ändå att det skulle vara kul att meka ihop en burk.
Vad tror ni om följande konfiguration?
LÅDA: Antec Fusion 430 V2
GRAFIK: Asus GeForce Extreme N8600GT SILENT/HTDP 512MB
TV: Floppy DTV C/Cl
CPU: Core 2 Duo E8400 3,0GHz
HDD: Caviar GP WD7500AACS 16MB 750GB
RAM: SLI-Ready Edition XTC DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB
CPU KYLNING: Scythe Ninja Mini
GPU: Gigabyte GA-G33M-DS2R
Vad tror ni om denna konfiguration? Kommer den fungera? Får sakerna plats? Blir den tyst? All feedback uppskattas!
Hade till detta tänkt att skaffa ett schysst trådlöst(blåtand) tangentbord och mus, en mce fjärrkontroll och sedan köra mediaportal 1.
Finns i drivor på ebay för inte så dyr peng. Du kan be om att få värdet nerskrivet och att de säljer varan som "used " så slipper du tullen också.
Postad 15 mars 2008 - 20:46
Jensa86
-
Jensa86
-
Användare
-
-
172 inlägg
Sitter här och har svårt att bestämma om jag ska köra raid 0 eller raid 1 då jag vill ha prestanda, utrymme men ändå lite säkerhet. Då kom jag på att man kunde köra raid 5 om man använde utrymmet bakom displayen till en disk. Såg också att några gjort så i tråden men enligt manualen är det strängt förbjudet att använda det utrymmet så jag undrar om någon har märkt några problem med detta att displayen blir för varm eller liknande?
EDIT: Har nu bestämt mig för att köra de nya 640GB WD diskarna i raid 0.
Dock undrar jag om någon kommit runt att slippa beställa adaptern för vfd'n vid byte av nätagg genom att helt sonika löda på kablarna på det nya nätaggets kablar?
Undrar även om någon har sågat bort delen vid HDD platserna som är ivägen för långa grafikkort och undrar då om hur stabiliteten påverkas. Även tips på verktyg att få bort det uppskattas, är lite svårt att få plats med en bågfil i chassit
Redigerat av Jensa86, 22 mars 2008 - 01:37.
Postad 23 mars 2008 - 12:25
Bumpa Berra
-
Bumpa Berra
-
Användare
-
-
144 inlägg
JAg har en Antec Fusion v2 som displayen kronglar lite på. Har hört att det är något man får räkna med att de skall fungera fullt ut eftersom det ligger till nätagget men undrar om det finns någon som vet någon bättre programvara så displayen fungerar lite bättre.
/S
Jag hadde samma problem, provade alla olika programvarorna men den bara strula. Tejpade IR-dioden sen fukade den i veckor!!!!!
I den senaste versionen av inom för fsusion (finns på antec hemsida!) så kan du stänga av ir-dioden i mjukvaran, den borde fungera istället för tejp
Jo tack jag vet. Men när jag provat de senaste versionerna av Imon har jag endast fått nyheter på displayen och INGET annat??? Tob bort newsserver och då visade displayen endast nyheter kan inte visas. buggit buggit....
Postad 23 mars 2008 - 12:50
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
JAg har en Antec Fusion v2 som displayen kronglar lite på. Har hört att det är något man får räkna med att de skall fungera fullt ut eftersom det ligger till nätagget men undrar om det finns någon som vet någon bättre programvara så displayen fungerar lite bättre.
/S
Jag hadde samma problem, provade alla olika programvarorna men den bara strula. Tejpade IR-dioden sen fukade den i veckor!!!!!
I den senaste versionen av inom för fsusion (finns på antec hemsida!) så kan du stänga av ir-dioden i mjukvaran, den borde fungera istället för tejp
Jo tack jag vet. Men när jag provat de senaste versionerna av Imon har jag endast fått nyheter på displayen och INGET annat??? Tob bort newsserver och då visade displayen endast nyheter kan inte visas. buggit buggit....
Jo, den har ju lite kvar att önska!! Har ingen idé vad det kan bero på! Med senaste version...menar du den som går att ladda ner från antecs hemsida? Eller har du gått ett steg längre och även uppdaterat den versionen?
Postad 23 mars 2008 - 17:16
Bumpa Berra
-
Bumpa Berra
-
Användare
-
-
144 inlägg
Her tagit senaste från soundgraph. det heter väl så?
Men strul med den, nu kör jag den som följde med lådan och den fungerar ok.
Sedan kör jag MS ir-öga med fjärr och det går bra.
Redigerat av Bumpa Berra, 23 mars 2008 - 18:24.
Postad 23 mars 2008 - 19:11
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Her tagit senaste från soundgraph. det heter väl så? Men strul med den, nu kör jag den som följde med lådan och den fungerar ok. Sedan kör jag MS ir-öga med fjärr och det går bra.
Direkt från soundgraph tror jag inte man ska hämta! Om senaste drivrutinen följde med din låda vet jag inte, men den som ligger på Antecs sida fungerar ok, om än några buggar!
Postad 24 mars 2008 - 00:38
Jensa86
-
Jensa86
-
Användare
-
-
172 inlägg
Har nu lyckats såga bort väggen till HDD kammaren så nu får det plats ett stort grafikkort med. Gick hur smidigt som helst med en bågfil, tång och lite sandpapper.
Dock är jag osäker på om jag kopplat power sw rätt. Googlar man verkar alla påstå olika men enligt antecs luddiga FAQ utrönte jag iaf att det ska vara powerknapp - vfd (den enda lediga plats som finns) sen den därifrån till moderkortet. Stämmer detta?
I såna fall är mitt enda problem strömmen till displayen. Det borde ju gå att bara löda på kablarna egentligen så man slipper beställa en adapter från antec för 200kr. Någon som har erfarenhet av detta?
Postad 24 mars 2008 - 01:09
Jizzler
-
Jizzler
-
Forumräv
-
-
522 inlägg
GRAFIK: Asus GeForce Extreme N8600GT SILENT/HTDP 512MB
RAM: SLI-Ready Edition XTC DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB
Grafikkortet: Inte funderat på Gainwards motsvarighet med HDMI? https://www.prisjakt...kt.php?p=226211Minnena: Vore kul att veta om det fanns något specifikt skäl till att du just dessa. Jag sitter i exakt samma sits som du med en skrämmande lik spec, har dock valt ett par Corsair-stickor som kostar i princip lika mycket. I stort verkar det bara vara minnen och hdd-tillverkare som skiljer våra specar åt, jag är Seagate-frälst... Dessa minnen ligger i min varukorg: https://www.datorbut...t=4096TWX2800C5En annan, lite mer on-topic, fråga som dök upp var nätagget. Jag noterar att ett passivt nätagg är kopplat till tråden vilket kan tolkas som att det som följer med chassiet inte är helt lysande. Antar att det delvis har med en viss ljudnivå att göra, kan vara värt att överväga om ljudnivån är högt prioriterad.
Redigerat av Jizzler, 24 mars 2008 - 01:10.
Postad 24 mars 2008 - 08:24
CountZer0
-
CountZer0
-
Användare
-
-
101 inlägg
Grafikkortet har sedan tidigare, därför får det duga.
Anledningen att jag funderade på Ocz-minnena var att en butik körde kampanj på dem tidigare. Nu är de dock dyrare igen och eftersom jag inte köpt än kanske jag tänker om.
Postad 24 mars 2008 - 14:32
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Har nu bytt ut stockkylaren till min e6750 mot en mini ninja, sänkte ljudnivån rätt bra på det. Så nu stör jag mig på fläktarna i burken, har båda på low och tycker det låter lite mycket. Stänger av den ena så minskar ljudet till mer överkomligt, dock så steg temepm vid full load från ca 60 till 70 grader. Så har funderat på att byta till Noctua istället. Frågan är då vilka man ska ha? Å om man ska ha en eller två? NF-S12-1200 eller NF-S12-800 ? En 1200 fläkt eller två 800 fläktar?
Postad 24 mars 2008 - 21:46
CountZer0
-
CountZer0
-
Användare
-
-
101 inlägg
Så fick jag äntligen tummen ur och nu är följande komponenter beställda:
LÅDA: Antec Fusion 430 V2
GRAFIK: Asus GeForce Extreme N8600GT SILENT/HTDP 512MB (Har jag sedan tidigare)
TV: Floppy DTV C/Cl och Conax Cam
CPU: Core 2 Duo E8400 3,0GHz
HDD: Caviar GP WD7500AACS 16MB 750GB
RAM: Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB
CPU KYLNING: Scythe Ninja Mini
Moderkort: Asus P5E-VM HDMI
Nya Fläktar: 2xNoctua NF-S12-1200 120mm
Kylpasta
Ska bli intressant att se om jag klarar av att bygga ihop skiten också...  Ingen erfarenhet alls förutom att plocka i och ur grafikort!
Postad 25 mars 2008 - 06:32
riro
-
riro
-
Användare
-
-
178 inlägg
Har nu lyckats såga bort väggen till HDD kammaren så nu får det plats ett stort grafikkort med. Gick hur smidigt som helst med en bågfil, tång och lite sandpapper.
Har haft funderingar på samma sak... kan du kanske ta en bild eller två på hur det ser ut?
Postad 25 mars 2008 - 10:13
Jensa86
-
Jensa86
-
Användare
-
-
172 inlägg
Har haft funderingar på samma sak... kan du kanske ta en bild eller två på hur det ser ut?
Såhär blev det. Lite ostadigare är det men HDD bryggan stabiliserar en del.
Redigerat av Jensa86, 25 mars 2008 - 10:23.
Postad 27 mars 2008 - 11:19
Unregistered530c48a5
-
Unregistered530c48a5
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Hur får man igång sin Logitech Harmony i Vista tillsammans med inbyggda IR-mottagren i Antec Fusion 430?
Enligt Device Manager fungerar IR-mottagaren och diplsayen fungerar med den senaste iMon Manager men jag får ingen kontakt med min Logitech Harmony 525 som är inställd som en Windows MCE 2005 remote?! Vad krävs för att man ska få det att fungera? iMon IR-mottagar visare är blå.
Just nu kör jag Logitechen med Antec Fusion V2 remote inställningar
Windows Vista Business
iMon 7 betan (senaste)
Enligt Device Settings så fungerar IR-mottagaren men ingenting händer när jag trycker på någon knapp.
När jag startar iMon och går till Settings så kan man välja "remote" Den dropdown listan är grå och MCE Remote är inställd och det enda jag kan ta är reset där vilket inte ger något ändå. Vad kan felet vara?
EDIT: Remoten utför kommandon om jag har den mitt framför displayen på chassit och max 10 cm ifrån, hur kan det vara så?
Redigerat av Unregistered530c48a5, 27 mars 2008 - 13:25.
Postad 29 mars 2008 - 15:57
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Har precis bytt ut standardfläktarna(som jag hade på low, men tyckte dom lät lite mycket). Bytte till 2 stycken 2xNoctua NF-S12-800. Men borde inte dom kunna kyla minst lika bra? Tempen har stigit med en 3-5 grader iallafall. Har förövrigt en mini ninja som kyler passivt i lådan också. Idle ligger nu på ca 35 och full load är uppe i ca 65. Tycker det känns lite högt....i full load. Tips?
EDIT: Nu är den upp i 67 grader, där stannar den stabilt efter en timmes full belastning. Då står den i ett skpå med ca 5cm öppet på sidorna samt öppet både fram o bak.
Redigerat av Danne, 29 mars 2008 - 16:26.
Postad 29 mars 2008 - 21:57
Unregistered64f1b668
-
Unregistered64f1b668
-
Användare
-
-
212 inlägg
Her tagit senaste från soundgraph. det heter väl så? Men strul med den, nu kör jag den som följde med lådan och den fungerar ok. Sedan kör jag MS ir-öga med fjärr och det går bra. Direkt från soundgraph tror jag inte man ska hämta! Om senaste drivrutinen följde med din låda vet jag inte, men den som ligger på Antecs sida fungerar ok, om än några buggar!
Direkt från soundgraph ska du hämta  Den verisonen du tankar ner från antecs sida uppdaterar iaf till den nyaste från soundgraph så...
Postad 29 mars 2008 - 23:16
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Her tagit senaste från soundgraph. det heter väl så? Men strul med den, nu kör jag den som följde med lådan och den fungerar ok. Sedan kör jag MS ir-öga med fjärr och det går bra. Direkt från soundgraph tror jag inte man ska hämta! Om senaste drivrutinen följde med din låda vet jag inte, men den som ligger på Antecs sida fungerar ok, om än några buggar!
Direkt från soundgraph ska du hämta 
Den verisonen du tankar ner från antecs sida uppdaterar iaf till den nyaste från soundgraph så...
jag ställde den frågan förut, "fegade" själv med att låta imon uppdatera sig själv efter den version som ligger på antecs sida! Vad skiljer den "nya" versionen från Antecs? Har precis bytt ut standardfläktarna(som jag hade på low, men tyckte dom lät lite mycket). Bytte till 2 stycken 2xNoctua NF-S12-800. Men borde inte dom kunna kyla minst lika bra? Tempen har stigit med en 3-5 grader iallafall. Har förövrigt en mini ninja som kyler passivt i lådan också. Idle ligger nu på ca 35 och full load är uppe i ca 65. Tycker det känns lite högt....i full load. Tips? EDIT: Nu är den upp i 67 grader, där stannar den stabilt efter en timmes full belastning. Då står den i ett skpå med ca 5cm öppet på sidorna samt öppet både fram o bak.
vad har du för processor? Det låter som en 65watts!! Då skulle jag gissa att dom värdena är ganska rättvisande!
Postad 30 mars 2008 - 19:07
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Jo det är väl en 65w procesor, en c2d e6750. Lär ju inte ligga på 100% på processorn nåt direkt, så jag räknar med att värmen får vara överkomlig då.
Postad 30 mars 2008 - 21:46
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Jo det är väl en 65w procesor, en c2d e6750. Lär ju inte ligga på 100% på processorn nåt direkt, så jag räknar med att värmen får vara överkomlig då.
Jo, under förutsättning att du vet vilken temp din processor får utsättas för! Jag har en AMD och den får vara upp till 75grader...sen vill man ju givetvis inte att den ska vara så under någon lång tid!
Postad 31 mars 2008 - 10:06
Unregistereda33d64e8
-
Unregistereda33d64e8
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Har precis bytt ut standardfläktarna(som jag hade på low, men tyckte dom lät lite mycket). Bytte till 2 stycken 2xNoctua NF-S12-800. Men borde inte dom kunna kyla minst lika bra? Tempen har stigit med en 3-5 grader iallafall. Har förövrigt en mini ninja som kyler passivt i lådan också. Idle ligger nu på ca 35 och full load är uppe i ca 65. Tycker det känns lite högt....i full load. Tips? EDIT: Nu är den upp i 67 grader, där stannar den stabilt efter en timmes full belastning. Då står den i ett skpå med ca 5cm öppet på sidorna samt öppet både fram o bak.
Tips: Hårdvaruacceleration eller svalare/strömsnålare CPU alt. högre fart på fläktarna. [email protected] ghz, gigabyte moderkort med 780g+sb700 och scythe mini ninja samt 2 st 800 rpm's noctua på low funkar enligt en kompis. Väntar in samma grejor själv denna veckan så kan jag återkomma med test. BTw. Vilken fjärrkontroll skall man ha till Fusion??? Skall köra mediaportal som frontend.
Postad 31 mars 2008 - 11:09
Rob74
-
Rob74
-
Användare
-
-
101 inlägg
Jag ska basera mitt HTPC-bygge på detta chassi också (V2 Black med inbyggd ir), men blir lite konfunderad över den inbyggda ir-mottagaren - fungerar den med en Harmony/MCE-remote eller inte? Tycker det är lite olika bud vad det gäller detta. Har förstått att det varit en hel del strul och att många givit upp och köpt ett MCE-paket med mottagare. Har skummat genom den här tråden samt kollat lite på andra ställen och det verkar vara lite olika bud på om det fungerar eller inte - majoriteten verkar ha gått för Microsofts mottagare och på lite olika sätt inaktiverat den inbyggda mottagaren, bl.a. så här http://www.strent.ne...on-ir-receiver/ . Kan någon bringa lite klarhet i detta? /Robban
Redigerat av Rob74, 31 mars 2008 - 11:10.
Postad 01 april 2008 - 10:20
Rob74
-
Rob74
-
Användare
-
-
101 inlägg
Bump
Någon måste väl kunna svara på ovan inlägg, det är ju ändå en av de populärare lådorna för HTPC-bygge.
/Robban
Postad 01 april 2008 - 10:25
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
jag kan inte svara på om din harmony-fjärr är funkis! Däremot så kan du stänga av det inbyggda ir-ögat (programvarumässigt i imon). MCE-fjärr ska fungera mot den inbyggda ögat oxå (om det finns några begränsningar vet jag inte)...
Postad 01 april 2008 - 13:47
Unregistered64f1b668
-
Unregistered64f1b668
-
Användare
-
-
212 inlägg
Jag ska basera mitt HTPC-bygge på detta chassi också (V2 Black med inbyggd ir), men blir lite konfunderad över den inbyggda ir-mottagaren - fungerar den med en Harmony/MCE-remote eller inte? Tycker det är lite olika bud vad det gäller detta. Har förstått att det varit en hel del strul och att många givit upp och köpt ett MCE-paket med mottagare.
Har skummat genom den här tråden samt kollat lite på andra ställen och det verkar vara lite olika bud på om det fungerar eller inte - majoriteten verkar ha gått för Microsofts mottagare och på lite olika sätt inaktiverat den inbyggda mottagaren, bl.a. så här http://www.strent.ne...on-ir-receiver/ .
Kan någon bringa lite klarhet i detta?
/Robban
Jag tycker att den har ruskigt dålig mottagning, dock har jag varken Microsofts fjärr eller Harmony utan den som medföljer med Hauppauge PVR150, men med den medföljande mottagaren till den fjärren kan jag nästan rikta fjärren åt fel håll och den tar signalerna ändå... Den inbyggda däremot får jag rikta och trycka flera gånger för att den ska fatta vad jag vill att den ska göra...
Postad 02 april 2008 - 16:20
Unregistered735fb370
-
Unregistered735fb370
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
Här kommer en fråga som dyker upp då och då men som jag tänkte att vi kan organisera lite mer: Vilka passivt kylda grafikkort passar i Antec Fusion? Kan inte alla som har personliga erfarenheter skriva en rad i den här tråden? Framförallt är jag intresserad av nyare kort med hyfsad prestanda, typ Radeon 3870 och uppåt.
Postad 03 april 2008 - 16:03
Bumpa Berra
-
Bumpa Berra
-
Användare
-
-
144 inlägg
Bump
Någon måste väl kunna svara på ovan inlägg, det är ju ändå en av de populärare lådorna för HTPC-bygge.
/Robban
jag försökte under en månads tid få den inbyggda IRen att funka men det bara sket sig med de andra fjärrarna. Jag satte då tejp öve rögat och kör med MS iröga och vips funkar det kanon. Vad kan du då dra för slutsats av det, Jag är en pajas eller Antecs öga är skit. :-)
Postad 03 april 2008 - 20:46
CountZer0
-
CountZer0
-
Användare
-
-
101 inlägg
Nu kommer första frågan angående montering...
Fick idag min Antec Fusion Black och mitt ASUS P5E-VM HDMI kort och noctua 1200 fläktar.
Borjade med att skruva ur orginalfläktarna och sätta dit de nya fläktarna.
Har efter det försökt få dit diverse kablar men har nu strandat.
De så tre-pins kontakterna för fläktarna var ska de kopplas? En tillFAN1 men den andra då? Till en 4-pins kontakt med adaptern? Kommer fläktstryning att fungera iallafall eller ska man införskaffa en manuell fläktstryning av nåt slag?
Försöker även hitta en blå och svart 3-pins kontakt som ska kopplas till pwr_fan. Var finns den? Sedan har jag en kabel till över...
En svart och röd POWER SW(är det den som är delad i de flesta fall? Min sitter ihop och har titeln POWER SW) som jag inte vet var jag ska sätta. Har redan kopplat in en power sw (den vita och lia.) Den rödsvarta kabeln kommer ut från främre delen av chassit där optiska enheten ska sitta.
tack på förhand.
Håkan
Redigerat av CountZer0, 03 april 2008 - 21:46.
Postad 04 april 2008 - 19:09
Aruba4608
-
Aruba4608
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Fick idag min Antec Fusion Black och mitt ASUS P5E-VM HDMI kort och noctua 1200 fläktar.
Borjade med att skruva ur orginalfläktarna och sätta dit de nya fläktarna. Har efter det försökt få dit diverse kablar men har nu strandat.
De så tre-pins kontakterna för fläktarna var ska de kopplas? En tillFAN1 men den andra då? Till en 4-pins kontakt med adaptern? Kommer fläktstryning att fungera iallafall eller ska man införskaffa en manuell fläktstryning av nåt slag?
Försöker även hitta en blå och svart 3-pins kontakt som ska kopplas till pwr_fan. Var finns den? Sedan har jag en kabel till över...
En svart och röd POWER SW(är det den som är delad i de flesta fall? Min sitter ihop och har titeln POWER SW) som jag inte vet var jag ska sätta. Har redan kopplat in en power sw (den vita och lia.) Den rödsvarta kabeln kommer ut från främre delen av chassit där optiska enheten ska sitta.
tack på förhand. Håkan
Halloj! Har som precies som du mekat ihop detta läckra chassi med Noctua... Hänger inte med resonemanget med fläktkablarna (lite seg så här på fredagen), MEN....Power SW, det finns det 2 st som kommer från fronten, den ena från på/av knappen och den andra från LCD skärmen... OM jag har läst rätt (på diverse andra forum) så KAN man koppla den från av/på knappen till LCD skärmen (det finns plats för den i min iallafall) och den från LCD ska till moderkortet, detta gör att du KAN (om du vill) stänga av via IR remote.... Men jag vet ju inte om detta fungerar....för jag väntar på min AMD Athlon 4850e, så att jag kan montera den på mitt Gigabyte GA-MA78GM-S2H och efter det sätta på Scythe Mini Ninjan som passiv CPU kylare! *ler* Lycka till! Skål!
Postad 04 april 2008 - 19:36
Unregistereda33d64e8
-
Unregistereda33d64e8
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Har nu äntligen satt ihop min HTPC med antec fusion.
En vanlig USB kabel kommer från fronten (VFD displayen) - vad är tanken med denna? Jag har ingen vanlig USB kontakt integrerad....
Annars ett schysst chassi, lite krångel att få "plats" med kablaget och tog lite tid av meckande med buntband osv. synd också att den ibyggda PSUn inte har modulära kablar då det blir en hel bunt strömkablage över i en stor hög mellan PSU och optiska läsaren.
Smidigt med de små switcharna för fläkthastigheten low medium och high, men det blir nog noctua fläktar sen som stödjer ngn variant av smartfan via bios.
Scythe mini ninja var smidig som ******** att montera och sitter perfekt framför chassifläktarna. Har ställt dem på low för att testa. (5000+ black edition) Skall funka med 5000+ i 3.1 ghz enligt uppgift, men beror ju på cirkulationen där den står osv.
Mycket nöjd med chassit som jag betalade 950 kr för på pc city bara för att lådan hade varit öppnad... tror det saknas nån enstaka skruc och silikon/gummi ringar, men vem bryr sig, den ser ut som nY!
Postad 04 april 2008 - 21:19
Jensa86
-
Jensa86
-
Användare
-
-
172 inlägg
Har nu äntligen satt ihop min HTPC med antec fusion.
En vanlig USB kabel kommer från fronten (VFD displayen) - vad är tanken med denna? Jag har ingen vanlig USB kontakt integrerad....
Annars ett schysst chassi, lite krångel att få "plats" med kablaget och tog lite tid av meckande med buntband osv. synd också att den ibyggda PSUn inte har modulära kablar då det blir en hel bunt strömkablage över i en stor hög mellan PSU och optiska läsaren.
Smidigt med de små switcharna för fläkthastigheten low medium och high, men det blir nog noctua fläktar sen som stödjer ngn variant av smartfan via bios.
Scythe mini ninja var smidig som ******** att montera och sitter perfekt framför chassifläktarna. Har ställt dem på low för att testa. (5000+ black edition) Skall funka med 5000+ i 3.1 ghz enligt uppgift, men beror ju på cirkulationen där den står osv.
Mycket nöjd med chassit som jag betalade 950 kr för på pc city bara för att lådan hade varit öppnad... tror det saknas nån enstaka skruc och silikon/gummi ringar, men vem bryr sig, den ser ut som nY! 
Då saknar du kanske just den adaptern som sitter på kabeln från vfdn. Idiotiskt nog har antec valt att ha en vanlig usb kontakt som standard från vfdn och sedan en adapter till intern usb. Du saknar nog kanske den då om du inte hittar den någonstans. Det är bara att dra ut kabeln och sätta i den på baksidan i såna fall.
Postad 05 april 2008 - 11:12
CountZer0
-
CountZer0
-
Användare
-
-
101 inlägg
Borjade med att skruva ur orginalfläktarna och sätta dit de nya fläktarna. Har efter det försökt få dit diverse kablar men har nu strandat.
tack på förhand. Håkan
Halloj!
Har som precies som du mekat ihop detta läckra chassi med Noctua...
Hänger inte med resonemanget med fläktkablarna (lite seg så här på fredagen), MEN....Power SW, det finns det 2 st som kommer från fronten, den ena från på/av knappen och den andra från LCD skärmen...
OM jag har läst rätt (på diverse andra forum) så KAN man koppla den från av/på knappen till LCD skärmen (det finns plats för den i min iallafall) och den från LCD ska till moderkortet, detta gör att du KAN (om du vill) stänga av via IR remote....
Men jag vet ju inte om detta fungerar....för jag väntar på min AMD Athlon 4850e, så att jag kan montera den på mitt Gigabyte GA-MA78GM-S2H och efter det sätta på Scythe Mini Ninjan som passiv CPU kylare! *ler*
Lycka till!
Skål!
Ok den ena Power SW är alltså den som i många forum anges som två olika kablar: "blabla" och "GND"? Så det är den svartröda som ska in i displayen. Ska försöka fixa det då. När det gäller fläktarna så är det jag funderar på hur jag ska koppla in dem. Har dessa tre "FAN1" "FAN_PWR" och FAN CPU som är tre-pins kontaker. Det medföjlde dock tre-->fyra-pins adapter. Kan jag koppla in dem en där och en på FAN1 eller kan jag använda FAN CPU för den andra? (Ska inte ha nån fläkt till min mini-ninja.
Postad 11 april 2008 - 14:50
Drjones
-
Drjones
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
För att helt bryta in i diskussionen här, jag har suttit och försökt peta ihop en budget HTPC mest tänkt till film och inte så mycket annat egentligen. Jag har aldrig satt ihop en HTPC tidigare och i ärlighetens namn så var det ett bra tag sen jag brydde mig om området. Därav har jag ett stort behov av feedback så jag inte plockar ihop en helt oduglig HTPC. Nedan är vad jag tänkt mig:
ANTEC NSK2480-EC HTPC-CHASSI M-ATX
Asus P5GC-MX/1333, I945GC(A2),Socket-775 ,LAN, m-ATX, DDR2, VGA, PCI-Ex16
Gainward GeForce 7600GS 256MB Passive, PCI-Express, DDR2, "BP7600GS-256-TV-DVI
Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB
Intel Core 2 Duo E4500 2.2GHz Socket LGA775, 2MB
Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 16MB 7200RPM
Så vitt min kunskap sträcker sig bör detta räcka för att köra som filmmaskin. Åsikter?
Edit: Någon som vet om grafikkortet kommer att rymmas i chassit utan större modifikationer?
Redigerat av Drjones, 11 april 2008 - 14:56.
Postad 11 april 2008 - 20:15
Jizzler
-
Jizzler
-
Forumräv
-
-
522 inlägg
Här kommer en fråga som dyker upp då och då men som jag tänkte att vi kan organisera lite mer: Vilka passivt kylda grafikkort passar i Antec Fusion? Kan inte alla som har personliga erfarenheter skriva en rad i den här tråden? Framförallt är jag intresserad av nyare kort med hyfsad prestanda, typ Radeon 3870 och uppåt.
Funkar:
Bildbevis finns i mitt album om någon hävdar motsatsen
Postad 12 april 2008 - 10:35
Unregistereda33d64e8
-
Unregistereda33d64e8
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Då saknar du kanske just den adaptern som sitter på kabeln från vfdn. Idiotiskt nog har antec valt att ha en vanlig usb kontakt som standard från vfdn och sedan en adapter till intern usb. Du saknar nog kanske den då om du inte hittar den någonstans. Det är bara att dra ut kabeln och sätta i den på baksidan i såna fall.
Gjorde det sålänge. Men får inte ett enda liv ur VFD. Har installerat skivan som följde med med drivisar, men ikonen i hörnen där inställningar för VFDn finns hittar inte hårdvaran. Jag kör xp home med mediaportal ovanpå. vill gärna ha igång volymratten också.
Postad 12 april 2008 - 14:39
Aruba4608
-
Aruba4608
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
För att helt bryta in i diskussionen här, jag har suttit och försökt peta ihop en budget HTPC mest tänkt till film och inte så mycket annat egentligen. Jag har aldrig satt ihop en HTPC tidigare och i ärlighetens namn så var det ett bra tag sen jag brydde mig om området. Därav har jag ett stort behov av feedback så jag inte plockar ihop en helt oduglig HTPC. Nedan är vad jag tänkt mig:
ANTEC NSK2480-EC HTPC-CHASSI M-ATX Asus P5GC-MX/1333, I945GC(A2),Socket-775 ,LAN, m-ATX, DDR2, VGA, PCI-Ex16 Gainward GeForce 7600GS 256MB Passive, PCI-Express, DDR2, "BP7600GS-256-TV-DVI Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Intel Core 2 Duo E4500 2.2GHz Socket LGA775, 2MB Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 16MB 7200RPM
Så vitt min kunskap sträcker sig bör detta räcka för att köra som filmmaskin. Åsikter?
Edit: Någon som vet om grafikkortet kommer att rymmas i chassit utan större modifikationer?
Så här ser min setup ut: Chassi: Antec Fusion V2 Black (snyggt, lite prat om LCD:en upplevda kvalité på olika forum, men själv har jag ingen aaaaning ännu..) 1600 bagis Moderkort: Gigabyte GA-MA78GM-S2H (inbyggt grafikkort som klarar av BlueRay/HD utan problem med den valda CPU:n, CPU:n belastas med 10-15% vid spelning av HDmaterial, detta för ett moderkort för runt 800 bagis!!!!!) CPU: AMD Athlon 4850e (endast 45W förbrukning= mindre värmeutveckling=kylning utan fläkt möjligt=tyyyst) runt 700 bagis för CPU:n CPU kylare: Scythe Mini Ninja, Passiv kylning (inga fläktar här inte *ler* tyyyyyst....) runt 400 bagis. HD: Western Digital Green Power (inte för spel, men inga problem för en HTPC och framför allt grymt tyyyst, enligt Silent PC review, där var den 14 grC!! kallare på ytan än en "raptor" dvs mindre värme utveckling i chassit) tja, runt 800 bagis.. Chassi mod: Nya chassi fläktar: Noctua NF-S12 (tyyystare än Antec orginal) runt 400 bagis... Minne: 2 gig SDRAM i 800Mhz (Moderkortet klarar av 1066Mhz minnen...) kommer inte ihåg, med dyrt var det inte.. Lite källor som jag läst mig in på : SilentPCreview (mest) Anandtech Tomshardware Just moderkort/cpu kombon är tydligen grymt bra (enligt källorna nämnda ovan), MEN....CPU är inte släppt ännu...så jag sitter med allt, UTOM CPU:n...*sigh* Just my five cent´s Lycka till!
Postad 12 april 2008 - 15:09
Jensa86
-
Jensa86
-
Användare
-
-
172 inlägg
Gjorde det sålänge. Men får inte ett enda liv ur VFD. Har installerat skivan som följde med med drivisar, men ikonen i hörnen där inställningar för VFDn finns hittar inte hårdvaran.
Jag kör xp home med mediaportal ovanpå. vill gärna ha igång volymratten också.
Har du kopplat i strömkabeln? Låter som om du har glömt det eftersom vfdn går igång direkt isf bara kontakten är i och nätagget är på. Datorn behöver inte ens startas för att den ska gå igång. Sen ska man dock kunna koppla ändra så den inte är på men så långt har inte jag kommit än själv  Håller på att fylla mitt system med vatten nu så snart kan jag lägga upp lite bilder på min fina mod på detta chassi för prestanda datorn i ett litet fint format
Postad 13 april 2008 - 08:59
Unregistereda33d64e8
-
Unregistereda33d64e8
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Jaså den ska ha ström också??  Har fixat en intern usb adapter nu så jag slipper ha kabeln utanför.
Hur ser strömkabeln ut från VFD? en vanlig 4 pins "stor" kabel?
Postad 13 april 2008 - 09:42
Sgt.Sauna
-
Sgt.Sauna
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Hej Är det någon som vettt om detta kort passar i ett fusion http://www.gigabyte....?ProductID=2586undrar även om en freezer 7 får plats. men den är ju ganska lätt att byta, saken är det att jag behöver en passiv grafikkylare som bara tar en kortplats vilket den som jag har gör, men den sticker upp kanske 3 cm ovanför korten. Kommer taket på lådan att slå i? /Tjing
Postad 13 april 2008 - 19:13
Jensa86
-
Jensa86
-
Användare
-
-
172 inlägg
Jaså den ska ha ström också?? Har fixat en intern usb adapter nu så jag slipper ha kabeln utanför.
Hur ser strömkabeln ut från VFD? en vanlig 4 pins "stor" kabel?
Det är en 3 pins har jag för mig men den måste kopplas på ett speciellt sätt till 24pins ATX kontakten från det inbyggda nätaggregatet. Byter du nätagg så måste du beställa en ny adapter från antec om du inte gör som mig och löder fast kablarna själv på det nya nätagget. Hej Är det någon som vettt om detta kort passar i ett fusion
http://www.gigabyte....?ProductID=2586
undrar även om en freezer 7 får plats. men den är ju ganska lätt att byta, saken är det att jag behöver en passiv grafikkylare som bara tar en kortplats vilket den som jag har gör, men den sticker upp kanske 3 cm ovanför korten.
Kommer taket på lådan att slå i?
/Tjing
Det är ~1.5cm upp till taket om inte mindre så några 3cm får defenitivt inte plats.
Postad 14 april 2008 - 14:15
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1 039 inlägg
Funkar:
Bildbevis finns i mitt album om någon hävdar motsatsen 
Använder du detta grafikkort och inte har några problem med något videomaterial? Vilken CPU använder du?
Postad 14 april 2008 - 16:25
Drjones
-
Drjones
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Så här ser min setup ut:
Chassi: Antec Fusion V2 Black (snyggt, lite prat om LCD:en upplevda kvalité på olika forum, men själv har jag ingen aaaaning ännu..) 1600 bagis
Moderkort: Gigabyte GA-MA78GM-S2H (inbyggt grafikkort som klarar av BlueRay/HD utan problem med den valda CPU:n, CPU:n belastas med 10-15% vid spelning av HDmaterial, detta för ett moderkort för runt 800 bagis!!!!!)
CPU: AMD Athlon 4850e (endast 45W förbrukning= mindre värmeutveckling=kylning utan fläkt möjligt=tyyyst) runt 700 bagis för CPU:n
CPU kylare: Scythe Mini Ninja, Passiv kylning (inga fläktar här inte *ler* tyyyyyst....) runt 400 bagis.
HD: Western Digital Green Power (inte för spel, men inga problem för en HTPC och framför allt grymt tyyyst, enligt Silent PC review, där var den 14 grC!! kallare på ytan än en "raptor" dvs mindre värme utveckling i chassit) tja, runt 800 bagis..
Chassi mod: Nya chassi fläktar: Noctua NF-S12 (tyyystare än Antec orginal) runt 400 bagis...
Minne: 2 gig SDRAM i 800Mhz (Moderkortet klarar av 1066Mhz minnen...) kommer inte ihåg, med dyrt var det inte..
Lite källor som jag läst mig in på : SilentPCreview (mest) Anandtech Tomshardware
Just moderkort/cpu kombon är tydligen grymt bra (enligt källorna nämnda ovan), MEN....CPU är inte släppt ännu...så jag sitter med allt, UTOM CPU:n...*sigh*
Just my five cent´s
Lycka till!
Grym feedvack det tackar vi för. Men en fråga, passar en Scythefläkt för socket AM2+? Den jag hittade på Gtek var för AM2, vet inte om det är någon skillnad mellan AM2 och AM2+ dock?
Redigerat av Drjones, 14 april 2008 - 17:22.
Postad 14 april 2008 - 20:34
BlinkingLEDs
-
BlinkingLEDs
-
Lärjunge
-
-
363 inlägg
Finns det något passivt kylt 8800gt eller 9600gt som passar i fusion?
Redigerat av BlinkingLEDs, 14 april 2008 - 20:35.
Postad 14 april 2008 - 20:39
Unregistered735fb370
-
Unregistered735fb370
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
Postad 15 april 2008 - 13:15
Unregistereda33d64e8
-
Unregistereda33d64e8
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Jag vill inte verka som någon besservisser, men många generaliserar väldigt mycket när det gäller "hd material" här på forumet, så jag vill bara bidra med några viktiga saker att tänka på... CPU:n belastas med 10-15% vid spelning av HDmaterialHD-material? Är det 720p Xvid med 3 mbit bitrate eller x264 1080p med 15 mbits bitrate?? Skämt åsido. Det du menar är att CPU'n belastas med 10-15% vid uppspelning av HD material som kan hårdvaruaccelereras till 100% som en Bluray film i VC1 eller H264 osv. En x264 1080p som är level 4.1 enkodad går också att hårdvaruaccelerera, men bara till en viss del inte fullt! Vanliga x264 1080p går inte att hårdvaruaccelerera i sitt original .mkv format i alla fall. Jag har en fabriksklockad AMD 5000+ black edition och har runt 50% CPU load vid riktigt tröga x264 1080p med hög bitrate. Vid blu-ray uppspelning har jag i snitt 15-20% på filmer med hög bitrate. H264 accelereras också bättre än VC1 eller MPEG2 osv. Tänk också på hur du kodar av ljudet. Kodar du av det i burken och skickar ut analogt eller kopplar du SPDIF eller HDMI till reciever och kodar ljudet där? En väldig skillnad då avkodning av hd ljud t.ex drar en del CPU kraft också.. Utan någon som helst hårdvaruacceleration kan du inte spela upp en blu-ray film med en Q6600 ens, men x264 1080p .mkvs funkar givetvis perfekt på en quad processor då t.ex CoreAVC kan nyttja alla fyra kärnorna. Så tänk er för, vad ni kommer titta mest på. Är det mycket x264 1080p .mkv, satsa på en lite snabbare CPU oavsett hårdvaruacceleration i grafiken då den inte kan nyttjas på detta effektivt. Ska du köpa en bluray spelare och slänga i och se mycket bluray film så kan du göra som min polare, skaffa ett grafikkort med bra hårdvaruacceleration som t.ex. ATI radeon HD2600 eller 2400XT tillsammans med vilket "skit" CPU som helst i stort sett. Polaren spelar bluray film med sin Sempron LE-1100 CPU tillsammans med ett Radeon HD2400XT grafikkort. Funkar perfekt.
Redigerat av Unregistereda33d64e8, 15 april 2008 - 13:18.
Postad 15 april 2008 - 19:16
Aruba4608
-
Aruba4608
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Jag vill inte verka som någon besservisser, men många generaliserar väldigt mycket när det gäller "hd material" här på forumet, så jag vill bara bidra med några viktiga saker att tänka på... 
CPU:n belastas med 10-15% vid spelning av HDmaterial
HD-material? Är det 720p Xvid med 3 mbit bitrate eller x264 1080p med 15 mbits bitrate?? Skämt åsido.
Det du menar är att CPU'n belastas med 10-15% vid uppspelning av HD material som kan hårdvaruaccelereras till 100% som en Bluray film i VC1 eller H264 osv. En x264 1080p som är level 4.1 enkodad går också att hårdvaruaccelerera, men bara till en viss del inte fullt! Vanliga x264 1080p går inte att hårdvaruaccelerera i sitt original .mkv format i alla fall.
Jag har en fabriksklockad AMD 5000+ black edition och har runt 50% CPU load vid riktigt tröga x264 1080p med hög bitrate. Vid blu-ray uppspelning har jag i snitt 15-20% på filmer med hög bitrate. H264 accelereras också bättre än VC1 eller MPEG2 osv.
Tänk också på hur du kodar av ljudet. Kodar du av det i burken och skickar ut analogt eller kopplar du SPDIF eller HDMI till reciever och kodar ljudet där? En väldig skillnad då avkodning av hd ljud t.ex drar en del CPU kraft också..
Utan någon som helst hårdvaruacceleration kan du inte spela upp en blu-ray film med en Q6600 ens, men x264 1080p .mkvs funkar givetvis perfekt på en quad processor då t.ex CoreAVC kan nyttja alla fyra kärnorna.
Så tänk er för, vad ni kommer titta mest på. Är det mycket x264 1080p .mkv, satsa på en lite snabbare CPU oavsett hårdvaruacceleration i grafiken då den inte kan nyttjas på detta effektivt.
Ska du köpa en bluray spelare och slänga i och se mycket bluray film så kan du göra som min polare, skaffa ett grafikkort med bra hårdvaruacceleration som t.ex. ATI radeon HD2600 eller 2400XT tillsammans med vilket "skit" CPU som helst i stort sett. Polaren spelar bluray film med sin Sempron LE-1100 CPU tillsammans med ett Radeon HD2400XT grafikkort. Funkar perfekt.
Holá! Som det tydligt framkommer i mitt inlägg så har jag inte min htpc klar ännu, så mitt inlägg baseras på de källor, som jag på egenhand har bedömt som seriösa, som t.ex. Tomshardware och SilentPCreview... Men...kika själv! ;-)
Postad 15 april 2008 - 21:43
Jizzler
-
Jizzler
-
Forumräv
-
-
522 inlägg
Använder du detta grafikkort och inte har några problem med något videomaterial? Vilken CPU använder du?
Det tyngsta jag spelat hitintills är killer_sample.mkv vilket jag tror är 1080p/24? Är lite osäker, men svar finns i andra trådar alternativt så reder någon ut frågan genom att svara på detta inlägg. Lämnar ett litet frågetecken där tills vidare. Hur som helst flöt det helt utan problem, då satt jag ändå en halvmeter från 50" matad via HDMI och kollade efter lagg bland pippifåglarna. CPU = E8400. Hela specen finns i galleriet: https://www.minhembi...Jizzler/177952/Finns det något passivt kylt 8800gt eller 9600gt som passar i fusion?
Detta borde väl gå att klämma in? Om ingen vet säkert så får jag ta reda på det, beställer en ny HTPC om c:a tre veckor och även den kommer att byggas i ett Antec Fusion.
Postad 16 april 2008 - 05:50
qrist
-
qrist
-
Användare
-
-
111 inlägg
Jag kör ett XFX 8800GTS som är helt enormt och det får plats, men det är å andra sidan inte passivt kylt men trots detta oerhört tyst.
Postad 16 april 2008 - 07:26
Unregistered735fb370
-
Unregistered735fb370
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
Okej, det verkar som att de flesta kort med standardkylning går in då. Då blir det nog ett 8800 och sedan Aseteks lclc-kylning när den kommer till Sverige.
Postad 16 april 2008 - 12:54
Unregistereda33d64e8
-
Unregistereda33d64e8
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Det tyngsta jag spelat hitintills är killer_sample.mkv vilket jag tror är 1080p/24? Är lite osäker, men svar finns i andra trådar alternativt så reder någon ut frågan genom att svara på detta inlägg. Lämnar ett litet frågetecken där tills vidare. Hur som helst flöt det helt utan problem, då satt jag ändå en halvmeter från 50" matad via HDMI och kollade efter lagg bland pippifåglarna.
CPU = E8400. Hela specen finns i galleriet: https://www.minhembi...Jizzler/177952/
Detta borde väl gå att klämma in? Om ingen vet säkert så får jag ta reda på det, beställer en ny HTPC om c:a tre veckor och även den kommer att byggas i ett Antec Fusion.
CPU = fabriksklockad 5000+ black edition. Inga som helst problem med killer samplen heller 0 tappade frames 0 ms jitter. passivt kylt scythe mini ninja utan fläkt, gigabyte ga-ma78GM-s2h moderkort och fusions tricool fläktar på LOW (båda två) 37-40 grader idle, har inte kollat tempen efter full load men efter 4 timmar x264 1080p film så kändes burken knappt varm.
Postad 16 april 2008 - 16:24
joohn
-
joohn
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Ni som vill få LCD/VFD-displayen att fungera följer denna guide: https://www.minhembi...s...t&p=1870924
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|