Angående domännämn så har jag köpt en egen från verisign
* Officiell tråd - Windows Home Server *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
6 år sedan |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 03 juli 2009 - 19:14
Angående domännämn så har jag köpt en egen från verisign
Postad 03 juli 2009 - 19:42
Har försökt att fixa detta själv nu under 2-3 veckors tid, och jag tycker att jag har försökt med allt.
Har följt "Troubleshooting Windows Home Server Connector Installation"
Öppnat portar i router (D-Link DIR-655)
Har öppnat undantag i branvägg etc etc etc
Men jag får det inte att klicka ! ! !
Ingen som vet något "klassiskt fel" jag gör.
Ni som är så hemma på detta, kanske vet nåt som inte jag vet. För jag är helt låst och kommer inte vidare.
Känner att jag bara cirklar runt och försöker till ingen nytta.
Att det ska vara så svårt ibland, så är man som alltid bara ett par klick ifrån lösningen.
Hatar när tekniska saker "vinner" över mig, men detta orkar jag inte mer......
Postad 04 juli 2009 - 04:16
Jag har en liten fråga ang domännamn osv på era WHS:er, hur har ni löst certifikat problemet?
på min WHS har jag ett TZO.COM custom Domain name och certifikat problemet
Måste man köpa ett SSL cerfifikat själv? i nån uppdatering så fick man gratis SSL, fast gällde det
bara servrar med HP adressen?
Vilket är problemet egentligen?
Jag fick automagiskt ett cert för ".homeserver.com" via go daddy när jag installerade min WHS. Alla andra domäner får du köpa för, eller köra på self signed. Normalt kan man bara ha ett SSL-cert per applikation (som IIS).
Jag hittade en artikel som beskriver det hela rätt bra efter hastig genomläsning.
Postad 04 juli 2009 - 17:33
Har ett stort problem med att få Windows Home Server Connector installerat på mina klienter (1vista, 2 xp sp3) jag får bara "This operation cannot be completed at this time" hela tiden...
Har försökt att fixa detta själv nu under 2-3 veckors tid, och jag tycker att jag har försökt med allt.
Ni som är så hemma på detta, kanske vet nåt som inte jag vet. För jag är helt låst och kommer inte vidare.
Att det ska vara så svårt ibland, så är man som alltid bara ett par klick ifrån lösningen.
jag vet inte om jag är helt ute och cyklar, men hade liknande problem när jag skulle confa min hdx 1000 / popcorn hour, och det löste sig att jag lade in ett lösen på min användare i windows då hittade helt plödsligt alla enheter med varann, ville ha både inlogg och lösen.
Postad 04 juli 2009 - 19:23
Vilket är problemet egentligen?
Jag fick automagiskt ett cert för ".homeserver.com" via go daddy när jag installerade min WHS. Alla andra domäner får du köpa för, eller köra på self signed. Normalt kan man bara ha ett SSL-cert per applikation (som IIS).
Jag hittade en artikel som beskriver det hela rätt bra efter hastig genomläsning.
Det är väl mest när man inte vill använda .homeserver.com och nyttja något roligare...
Postad 04 juli 2009 - 21:30
Knappast WHS-specifikt så jag tystar mig själv nu :-) Innan jag går igång på hur dumt...
hehe
Edit: hur dumt det är med hantering av SSL på en dator med olika domäner. insåg att ovan kunde tolkas som om någon annan var dum :-) så var det inte menat.
Redigerat av maxxess, 05 juli 2009 - 21:32.
Postad 04 juli 2009 - 21:53
Har ett stort problem med att få Windows Home Server Connector installerat på mina klienter (1vista, 2 xp sp3) jag får bara "This operation cannot be completed at this time" hela tiden...
Prova skriv in servernamnet och IP-adressen i Hosts filerna på klienterna.
Postad 05 juli 2009 - 10:09
När jag kommer till Hosts (C:\windows\system32\drivers\etc) i min "arbetsdator" så finns där tre stycken filer med namnet Hosts .... Ska jag skriva in det i alla? Dum fråga kanske men men.
Jag provar mig fram sålänge.
Postad 06 juli 2009 - 08:06
Ok, Tack.
När jag kommer till Hosts (C:\windows\system32\drivers\etc) i min "arbetsdator" så finns där tre stycken filer med namnet Hosts .... Ska jag skriva in det i alla? Dum fråga kanske men men.
Jag provar mig fram sålänge.
Bara den filen som heter hosts (och saknar filändelse)
De andra kanske är .bak eller liknande...
Redigerat av sunscreen, 06 juli 2009 - 08:06.
Postad 06 juli 2009 - 09:18
Så "problemet" är att certfikatet inte matchar namnet (FQDN)?
Knappast WHS-specifikt så jag tystar mig själv nu :-) Innan jag går igång på hur dumt...
hehe
Edit: hur dumt det är med hantering av SSL på en dator med olika domäner. insåg att ovan kunde tolkas som om någon annan var dum :-) så var det inte menat.
Hehe, förstår hur du tänker - dvs ett steg längre och håller med.
Dock så har jag skrotat min .homeserver.com domän helt och har därför inte flera domäner på en dator

Postad 06 juli 2009 - 18:59
Låter träligt Har du provat att installera connectorn via http://192.168.0.xxx:55000/
(dvs ditt interna IP till servern)
Säkerställ att din WHS är uppdaterad via Windows Update, stora förändringar har gjorts i klientmjukvaran det senaste halvåret. Det framgår inte helt klart hur du gör för att installera?
Redigerat av maxxess, 06 juli 2009 - 19:04.
Postad 06 juli 2009 - 19:02
Postad 06 juli 2009 - 19:34
Jag är också lite inne på samma sår. Maxess - du som är WHS-gurun här, har du hört om några förändringar de gjort som skall ha gjort gamla versioner av connectorn inkompatibel? Kollar jag i min shares\software\Home server connector software är det skrivet i mappen efter min WHS installation - så någon förändring verkar ha gjorts?
Det är ju du som är gurun på diskpool-maxning i WHS? Jag lämnar guruhatten till mannen med flest diskar

Största förändringen är att klienterna uppdaterar sig själva. Det har hänt mig två-tre ggr att jag efter Windows Update på servern autmagiskt fått ner en ny connector till mina klienter. Det bör alla få om servern är uppdaterad.
Så någon inkompatiblitet finns inte om man installerar från servern. Om klient på DVD:en från 1900-frösihjäl fungerar vet jag inte, jag hoppas slippa reinstall länge länge, och då kommer jag att uppdatera via Windows Update och sedan dra på klienten från servern.
Mina filer i \software är sedan 2009-04 och http-sättet att installera brukar funka även på datas där WINS inte fungerar korrekt. Senaste connectorn är 6.0.2030.2 på min ena klient och WHSConnectorInstall.exe visar samma version på servern i \software.
(jag är övertydlig för stackarn som inte får igång sin connector, så att det går att jämföra..)
Postad 07 juli 2009 - 08:16
Trodde de hade med att göra jag fukcat upp HP-installationsbitarna, då jag inte ville ha deras budget-SQL-server eller websiter som ingick.
Alltså att Connectorn försöker nå någon tjänst som antingen är avstängd eller skadad.
Om Connectorn är helt orörd från HP´s sida så har jag förbisett något, kan iofs testa HTTP-installationen som tipsades om innan.
(Lär dröja då jag har servern hemma och laptopen på jobbet 50mil bort större delen av månaderna numera.)
Kanske skulle prova sätta upp en VPN hemma och på så vis kunna testa från sthlm till gbg ?
Postad 07 juli 2009 - 18:23

Postad 07 juli 2009 - 19:01
Låter träligt Har du provat att installera connectorn via http://192.168.0.xxx:55000/
(dvs ditt interna IP till servern)
Säkerställ att din WHS är uppdaterad via Windows Update, stora förändringar har gjorts i klientmjukvaran det senaste halvåret. Det framgår inte helt klart hur du gör för att installera?
Jag kan inte logga in på servern genom webbläsaren alls...(och jag har bytat ut "dina" xxx till mitt IpNr)
Tycker det är konstigt för i Mina Nätverksplatser så syns servern. Och tvärtom med.
Och jag kan använda fjärrstyrning.
Kan det ha att göra att jag först döpte SERVER till HomeServer men jag har ändrat tillbaka ?
Så nu heter den SERVER !
Och jag skapade egna mappar när jag installerade W H S så att jag skulle få mappar på svenska med foto, film, musik etc etc. Så connector hittar kanske den inte för den sakens skull.
Jag vill tillägga att jag är en riktig nybörjare på W H S och att jag har tagit denna installationen för att lära mig.
Jag får nog göra om allting så att det blir rätt från början
Man lär sig av misstagen, och nästa gång så blir det lättare.
Connector är en viktig bit i det hela, och liksom grunden för ett bra arbetssätt med W H S har jag fattat och utan det så blir det inte lika "kul"
Så jag får nog göra en omformatering

PS/ försökte lägga in connector via skiva)
Redigerat av Unregistered0d49e295, 08 juli 2009 - 06:58.
Postad 07 juli 2009 - 21:51
Har inte alls fått kläm på hur det fungerar? Har kört "update" och hämtat alla uppdateringar som finns. Såg bl a att den hämtade Internet Explorer 8. Men den ser man ju inte röken av nånstans sen!? Har inte tänkt surfa med burken men kan ju var intressant att veta var programmen hamnar? Och går det att installera några program ö h t på den annat än de s k "add-ins" som finns? Någon programmapp har jag inte sett.
Har även stora problem med behörigheter. Den rekommenderar ju att man skapar konton med samma namn som klientdatorerna. Men vad är skillnaden på "namn" och logon namn" i inställningarna. Hmm...i ärlighetens namn har jag inte ens koll på mina datorers namn? På den ena Vistaburken loggas jag alltid in automatisk utan namn/lösen och på min XP-burk får jag logga in med "Jocke" trots att den av någon anledning envisas med att kalla maskinen "Siemens".
Inbillar mig ibland att jag har bra koll på datorer men upptäcker nu att en grundkurs i Windows kanske skulle behövas....

Har ändå lyckats skapa ett konto så att jag i connectorprogrammet kommer åt alla de fördefinerade mapparna, photos, videos mm. Men skapar jag en ny mapp och försöker öppna den säger den att jag saknar behörighet.

Känns lite hopplöst att få ordning på servern i nuläget....
Postad 08 juli 2009 - 07:36
Postad 08 juli 2009 - 12:10
Postad 08 juli 2009 - 12:13
Händer mig med, brukar ta en stund sen går rättigheterna igenom. Vet inte om det går att snabba på det på något sätt, typ starta om servern eller liknande.Jo men om jag under "shared folders" skapar en ny mapp genom att klicka på "+add" och sedan ger mitt konto fulla rättigheter till den så kan jag fortfarande inte öppna den. Alla andra mappar som redan finns där går däremot fint att öppna. Begriper inte vad som är fel?
Postad 08 juli 2009 - 18:46
https://www.minhembi...nberlin/247442/
verkar blivit nå galet för dom registrerars sig inte under varan på prisjakt.
'
sry om det inte är tillåtet detta, ta bort posten annars.
Redigerat av anberlin, 09 juli 2009 - 14:44.
Postad 08 juli 2009 - 22:23
Hur skapade du dina mappar? Är de rätt associerade?
Hmm....."rätt associerade" Är tyvärr inte med på vad du menar?
Jag skapar mina mappar under "shared folders" genom att klicka på +add-knappen. Efter det markerar jag "full" för mitt konto i rutan med rättigheter som dyker upp efteråt.
[EDIT]Upptäckte nu när jag kom hem från jobbet att det gick att öppna min skapade mapp. Som "Lunna" påpekade verkar det alltså ta en stund innan rättigheterna funkar som de ska.
Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 09 juli 2009 - 00:02.
Postad 09 juli 2009 - 06:39
Postad 11 juli 2009 - 15:28
Förutsättning:
Har en stationär burk som jag vill backuppa. Eftersom jag har musik+video+foton på över 1TB så vill jag bara ha en backup-kopia på WHSn (= en kopia på stationära och en backup-kopia på WHSn). Har sen tänkt streama musik från WHSn med Squeezebox osv.
Problem:
Har förstått att WHSns backup-filer inte har något att göra med shared folders. Det går alltså inte att "länka" WHSns backup-kopia till shared folders utan man måste själv fylla upp dom. Så då för att inte lägga 2 backup-kopior på WHSn så måste jag ta bort allt som ska till shared folders från dagliga backupen.
=> MEN då sker ju ingen daglig backup av min musik+video+foton (från stationära till WHSns shared folders)
Fråga:
Hur backupar ni filer som ligger i shared folders?
Om man även skulle backuppa filer som ligger i shared folder (= ha dubbla kopior på WHSn) så kvarstår ju problemet att shared folders aldrig synkas/uppdateras när jag lägger in nytt/ändrar på staionära burken!?!???
Postad 11 juli 2009 - 15:37
Jag köpte visserligen SSD som begagnad, så det kan ju vara något fel på den. Frågan är om någon annan kör med SSD men som lyckas göra backup med WHS? Så jag vet i vilken ända jag ska börja felsöka...
Postad 11 juli 2009 - 17:50
Backup och Shared Folders - HUR fungerar det EGENTLIGEN?
Förutsättning:
Har en stationär burk som jag vill backuppa. Eftersom jag har musik+video+foton på över 1TB så vill jag bara ha en backup-kopia på WHSn (= en kopia på stationära och en backup-kopia på WHSn). Har sen tänkt streama musik från WHSn med Squeezebox osv.
Problem:
Har förstått att WHSns backup-filer inte har något att göra med shared folders. Det går alltså inte att "länka" WHSns backup-kopia till shared folders utan man måste själv fylla upp dom. Så då för att inte lägga 2 backup-kopior på WHSn så måste jag ta bort allt som ska till shared folders från dagliga backupen.
=> MEN då sker ju ingen daglig backup av min musik+video+foton (från stationära till WHSns shared folders)
Fråga:
Hur backupar ni filer som ligger i shared folders?
Om man även skulle backuppa filer som ligger i shared folder (= ha dubbla kopior på WHSn) så kvarstår ju problemet att shared folders aldrig synkas/uppdateras när jag lägger in nytt/ändrar på staionära burken!?!???
Den enklaste lösningen är nog att frångå WHSs backup-system, se till att exkludera din media från WHS-backup-jobbet, sen lägger du upp ett schedulerat jobb själv mha syncback som ser till att hålla en kopia på WHSen synkat med mediat på din dator.
Just som du säger själv, när du låter WHS backa upp så har du inte koll på hur eller var filerna hamnar.
Postad 11 juli 2009 - 18:55
Cheers!Den enklaste lösningen är nog att frångå WHSs backup-system, se till att exkludera din media från WHS-backup-jobbet, sen lägger du upp ett schedulerat jobb själv mha syncback som ser till att hålla en kopia på WHSen synkat med mediat på din dator.
Just som du säger själv, när du låter WHS backa upp så har du inte koll på hur eller var filerna hamnar.
Något värdelöst att det inte finns synk-möjlighet för shared mapparna!!! Här gör dom reklam för fina hemmaservern, specialkonstruerad för backup o media-hantering ... och så finns det ingen möjlighet att synka/backuppa!??!!

Postad 11 juli 2009 - 19:43
Jag antar att det är så som det är tänkt att använda servern. Dvs media som jag vill komma åt från flera datorer ligger på servern.
/Gojan
Redigerat av gojan, 11 juli 2009 - 19:44.
Postad 11 juli 2009 - 22:57
har problem med min scaleo med whs att göra backup
det står bacup faild unable to create a volume snapshot. to reselve this problem try running "chkdsk /f/r" på varje hdd
sen blir netverks iconen gul?
har kontrollerad diskarna och även stängt av brandvägg virusprogram m.m men inget hjlp än så länge. har läst i olika forum men min engelska e lite rinrostig så ja fattar knappt hälften.
någon som varit med om detta kör vista.. allt e med senaste uppdateringar både vista och whs
mvh
Postad 11 juli 2009 - 23:00
När det gäller hålla en backup-kopia synlig och i synk med originalet så ja, hade varit fint med stöd för sådant i WHS, men det är iaf ganska low-tech att implementera, finns tusen och ett alternativ som löser det.
Postad 11 juli 2009 - 23:42
Jo det är väl en lösning som fungerar .. men varje film eller foto du lägger in på stationära måste då manuellt läggas upp på shared folders i servern = INTE så smidigtJag gjorde så att jag flyttade över hela min media samling (filmer+foto+musik) till de olika shared mapparna på servern. Tanken är sen att helt ta bort dessa från min stationära dator. Hur somhelst har jag uteslutit dessa från backupen av min stationära. Om jag vill backa upp media grejerna så slår jag på duplicering av dessa och har dem då på två diskar.
Jag antar att det är så som det är tänkt att använda servern. Dvs media som jag vill komma åt från flera datorer ligger på servern.
/Gojan

Postad 11 juli 2009 - 23:49
Jovisst är det så men det finns alltid ett gäng newbies som har problem ...det vore så enkelt att bara ha det inkluderat i serverns backupfunktion ... förstår inte hur dom tänker liksom, har dom inga begrepp om hur t.ex. foton via laptopens USB smidigt ska kunna hitta "hem" till Photos på Sharen eller när man på stationära jobbat/deletat/taggat alla foton och vill ha dom synkade utlagt på servern ...När det gäller hålla en backup-kopia synlig och i synk med originalet så ja, hade varit fint med stöd för sådant i WHS, men det är iaf ganska low-tech att implementera, finns tusen och ett alternativ som löser det.
Postad 12 juli 2009 - 19:14
försöker få hjälp i denna tråd me då
har problem med min scaleo med whs att göra backup
det står bacup faild unable to create a volume snapshot. to reselve this problem try running "chkdsk /f/r" på varje hdd
//
någon som varit med om detta kör vista.. allt e med senaste uppdateringar både vista och whs
mvh
Vad säger loggarna? Säkert något om "cyclic redundancy check"
chkdsk /f /r hjälper dig på dina klienter, skall du börja gå igenom diskarna i din pool får du monta ner dem och köra typ
net stop pdl
net stop
whsbackup
chkdsk D: /x /r
chkdsk C: /x /r
for /d %%1 in (C:\fs\*) do start chkdsk /x /r %%1
Postad 12 juli 2009 - 20:47
Bara för sakens skull måste jag väl påminna om att backup är inte ens nära samma sak som duplicering. Duplicering, raid och alla former av någorlunda direkt spegling är aldrig, aldrig, aldrig någonsin ett alternativ till riktig backup. Halkar du på delete slår det igenom i alla former av speglingsarkitekturer, liksom om du skriver över något, eller om något program/virus buggar ur och skriver över/deletar något. Många glömmer bort det när dom introducerar någon form av spegling hemma.
När det gäller hålla en backup-kopia synlig och i synk med originalet så ja, hade varit fint med stöd för sådant i WHS, men det är iaf ganska low-tech att implementera, finns tusen och ett alternativ som löser det.
Har just börjat intressera mig för WHS, och blir lite förvirrad av denna kommentar. Är ingen riktig expert på hur Windows Server-os funkar osv så jag kanske är helt ute och cyklar, men nån kanske kan hjälpa mig lite med mina funderingar
Är det så att WHS bara gör backuper av PC-klienter på nätet? Min tanke var ju att (i princip) all viktig data ska ligga på WHS-maskinen och accessas av klienterna via shares (t.ex. bilder, som väl är det vanligaste). Vilket ju innebär att backup av PC-maskinerna inte är überviktigt egentligen (men ju kan vara praktiskt)
Om man tänker sig att jag gör en share på WHS med alla bilder, går det bara att aktivera folderduplicering på denna mapp? Kan man inte få WHS att göra en (inkrementell) backup på den också? Så att jag när jag "råkat halka på delete" kan gå tillbaka till den backup som gjordes förra veckan och återställa alla bilder därifrån?
Postad 12 juli 2009 - 22:30
Om man tänker sig att jag gör en share på WHS med alla bilder, går det bara att aktivera folderduplicering på denna mapp? Kan man inte få WHS att göra en (inkrementell) backup på den också? Så att jag när jag "råkat halka på delete" kan gå tillbaka till den backup som gjordes förra veckan och återställa alla bilder därifrån?
Jepp går typ, från service pack 1 eller 2. Du kan ha en disk som inte är tillagd i poolen, att använda som backup-disk för shares du väljer, helt frikopplat från huruvida duplicering är påslaget eller ej för olika shares. Men den backupen går inte automatisera, typ varje natt eller dylikt, men den är inkrementell. Jag gör precis så, har primär lagring av foton och egna videofilmer på min WHS, som backupas nån gång emellanåt inkrementellt till en USB-disk som hänger på WHS'en. Bara för diskussionen kom upp ska jag ta och göra det precis nu, handlar bara om ett högerklick på WHSen själv under Computers&Backup i konsollen och välja "Backup Now".
Postad 13 juli 2009 - 09:05
Postad 13 juli 2009 - 10:43
Jo det är väl en lösning som fungerar .. men varje film eller foto du lägger in på stationära måste då manuellt läggas upp på shared folders i servern = INTE så smidigt
Jag lägger in fotona och filmerna direkt på min server och mellanlagrar dem inte på stationära (åtminstone är det så jag tänkt, får se hur det fungerar praktiskt)
/Gojan
Postad 13 juli 2009 - 13:11
Ok. Men hur fungerar det då när man ska jobba på fotona/filmerna, flyttar du över dom fram o tillbaka till stationära då?Jag lägger in fotona och filmerna direkt på min server och mellanlagrar dem inte på stationära (åtminstone är det så jag tänkt, får se hur det fungerar praktiskt)
/Gojan
Postad 13 juli 2009 - 13:28
Postad 13 juli 2009 - 18:03
Postad 13 juli 2009 - 18:20
Postad 13 juli 2009 - 18:23
Räcker väl att du lägger någon tcp/ip aktivitet mot servern i ett kommando du kör när du startar din MP?
Jaha.......och hur går detta till???
Postad 13 juli 2009 - 19:50
Konverterar du filmer över nätverket!??!?Du kan väl jobba med bilderna/filmerna även om de ligger på servern? Varför föra dem fram och tillbaka?
Postad 14 juli 2009 - 06:33
Jag kommer inte åt min server utifrån och den visar detta felmeddelande. Vilka portar måste jag öppna i min router?
whserror.jpg 14,38K 2 Antal nerladdningar
Typ 80 för http <surprise!> (om du har egna webbar) och 443 för https som WHS kör över.
3389 är för Remote Desktop till din server om du skall använda dig av det.
Postad 14 juli 2009 - 06:57
Bara för sakens skull måste jag väl påminna om att backup är inte ens nära samma sak som duplicering. Duplicering, raid och alla former av någorlunda direkt spegling är aldrig, aldrig, aldrig någonsin ett alternativ till riktig backup. Halkar du på delete slår det igenom i alla former av speglingsarkitekturer, liksom om du skriver över något, eller om något program/virus buggar ur och skriver över/deletar något. Många glömmer bort det när dom introducerar någon form av spegling hemma.
Värt att tänka på är också att en full synkning innebär att om man på ena sidan raderar en fil så raderas den på andra sidan också. Det kan lätt bli knepigt att ställa in saker och ting och WHS har aldrig, aldrig utgett sig för att ha synkning... Mkt säkrare att först ha data på klient (som backas) och sedan på servershare (som dupliceras)
För de som frågar i tråden:
Om man först för över media till sin vanliga dator och redigerar där så kommer datan att inkluderas i klientbackupen (som per default går flera veckor tillbaka, här finns historiken). Det färdiga resultatet lägger man över på en share som dupliceras så man slipper dataförlust om en disk i servern går i kras. Då har man datan på minst 3 diskar och 2 datorer.
Klientbackup tar lång tid första gången, för första datorn med ett visst OS, därefter går det rappt. Kolla gärna inställningar för datorn via WHS console -> configure backup (det är inte helt fel med en partitionerad disk på klienten om man inte vill backup:a precis ALLT).
Om man tvunget vill synka finns det ju sedan windows 95/98 my briefcase (vilket jag inte skulle rekommendera) eller så kan man använda Offline Folders (vilket jag inte skulle rekommendera).
Om man vill synka på riktigt rekommenderar jag Syncback
Postad 14 juli 2009 - 07:19
Jag vill att min server vaknar när jag startar Mediaportal på min HTPC. Någon som vet ett sätt att skicka "wake on lan" i samband med uppstart av Mediaportal.
Jag använder inte powersave på min WHS, den är igång 24/7, men..
Har du provat?
Postad 14 juli 2009 - 09:15
Jag använder inte powersave på min WHS, den är igång 24/7, men..
Har du provat?
Jo jag har faktiskt gjort just den sökningen men inte fått något att funka.
Skulle väl egentligen kunna ha servern igång 24/7 men vet just nu inte varför den går ner i viloläge? Har inte gjort några ändringar på min Scaleo men det verkar som den stänger ner sig varje natt.
Typ 80 för http <surprise!> (om du har egna webbar) och 443 för https som WHS kör över.
3389 är för Remote Desktop till din server om du skall använda dig av det.
Ja då är det nåt skumt för det är nämligen dessa portar jag redan öppnat.

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 14 juli 2009 - 09:19.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar