Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - HK AVR155, 255, 355 *

1737 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Harman Kardon AVR 155 (Surroundförstärkare) 1 7 (5) Inga priser
Harman Kardon AVR 255 (Surroundförstärkare) 1 8,14 (116) Inga priser
Harman Kardon AVR 355 (Surroundförstärkare) 1 8,82 (32) Inga priser
59 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 1 år sedan
Harman/Kardon AVR-255 delvis död :o. Hur hände detta? (18 inlägg) 8 år sedan
Samsung UHD TV till gammal Harmar/Kardon förstärkare - hur koppla? (7 inlägg) 9 år sedan
Dali Hemmabio (4 inlägg) 9 år sedan
LG 55LB870 DTS Problem med Plex, Optisk (0 inlägg) 9 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 10 år sedan
Köpråd av begagnad surroundförstärkare (3 inlägg) 10 år sedan
Subwoofer nybörjare. (15 inlägg) 11 år sedan
Autokalibrering HK Avr-255 som gör det sämre (1 inlägg) 12 år sedan
Harman Kardon AVR 255 HDMI problem med projektor (3 inlägg) 12 år sedan
Harman kardon avr 255 vs yamaha rx v 671 (9 inlägg) 12 år sedan
Behålla H/K AVR255 eller köpa ny Denon AVR-1912?? (22 inlägg) 12 år sedan
Bara 2,1 i H/K AVR255 (2 inlägg) 13 år sedan
Byta H/K 255 mot Samsung Galaxy S? (3 inlägg) 13 år sedan
Coaxial kabel samt optisk kabel , hjälp fort! (0 inlägg) 13 år sedan
H/K avr 255 hängt sig (1 inlägg) 13 år sedan
Reciever med HDMI som funkar bra med projektor (1 inlägg) 13 år sedan
Köpt mig hk avr 255 men får inget ljud? (2 inlägg) 13 år sedan
AVR255 ljudformat (2 inlägg) 13 år sedan
Problem med AVR 255 (0 inlägg) 14 år sedan
Canton Chrono SL580 och H/K AVR255 (2 inlägg) 14 år sedan
Val av förstärkare inte lätt... HK AVR255 vs V767 vs 608 vs 920? (17 inlägg) 14 år sedan
Hembiobutiken kör en fuling (7 inlägg) 14 år sedan
Snälla hjälp mig! Vilken? (5 inlägg) 14 år sedan
Vilken receiver: Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 till mitt Canton-system (21 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-SR607 eller HK AVR 255? (8 inlägg) 15 år sedan
Bra Ljudpaket under 10 000Kr ? (16 inlägg) 15 år sedan
H/K 980 vs. H/K AVR 255 (1 inlägg) 15 år sedan
DTS via PS3 Media Server (3 inlägg) 15 år sedan
Uppgradera reciver (15 inlägg) 15 år sedan
Harman Kardon AVR 255 för 4990:- (2 inlägg) 15 år sedan
Vilken AV-receiver rekommenderar du? (16 inlägg) 15 år sedan
Harman Kardon AVR 255 Front + sub? (5 inlägg) 15 år sedan
Förslag på ersättningshögtalare (8 inlägg) 15 år sedan
Nytt från Harman/kardon (848 inlägg) 15 år sedan
Onkyo TX-SR606 mot Harman Kardon AVR 255 (169 inlägg) 15 år sedan
tips och tankar runt Surroundförstärkare (14 inlägg) 15 år sedan
Ny förstärkare tips & råd (3 inlägg) 15 år sedan
Surroundförstärkare (1 inlägg) 15 år sedan
hur påverkas ljudkaraktären av att hänga på externt slutsteg (5 inlägg) 15 år sedan
Skall köpa en hembioförstärkare - vilken? (3 inlägg) 16 år sedan
Problem med HTPC och AVR-255 (4 inlägg) 16 år sedan
Hur långt kommer man med H/K AVR 255? (12 inlägg) 16 år sedan
Prisutveckling H/K AVR 355 (3 inlägg) 16 år sedan
Golvare till H/K AVR 255. Max 7000:- (19 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsrunda, Nya frontar och center (12 inlägg) 16 år sedan
Uppgradera systemet - funderingar (2 inlägg) 16 år sedan
Mätningar på h/k, Denon, Yamaha och Onkyo. (24 inlägg) 16 år sedan
AVR 255 och Xbox 360 (3 inlägg) 16 år sedan
HK avr 255 till dynavoice m-65? (4 inlägg) 16 år sedan
HK AVR255 + System One VH3, VH3S/C, VAS-10B - Bra/prisvärd kombination? (1 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR606, Marantz SR6003, H/K 355 + Black Diamond V.2 (5 inlägg) 16 år sedan
Hk avr 255 (30 inlägg) 16 år sedan
Harman Kardon avr 355 eller onkyo 805an? (5 inlägg) 16 år sedan
Bildproblem AVR 255 (5 inlägg) 16 år sedan
H/K Avr 355 vs Onkyo 875 (2 inlägg) 16 år sedan
Harman Kardon AVR445 / AVR255 (6 inlägg) 16 år sedan
Min Onkyo - Dåligt köp? (30 inlägg) 16 år sedan
hjälp mig välja mellan följande recivrar (8 inlägg) 16 år sedan

Postad 04 oktober 2009 - 16:39

Unregistered4d5dacbf
  • Unregistered4d5dacbf
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Min 255 gick fint att uppdatera via XP. inga problem alls. Tiden stämmer ganska fint med en halvtimme.
Observera att sista steget skall köras med recievern på som vanligt... Downloadknappen ska inte vara intryckt...
Har dock inte hunnit testa riktigt än. Jag har bara förhoppningar över att bilden inte ska svartna och det kommer ju inte så ofta... Skriver mer sedan om jag har belägg för några förbättringar/förändringar.

Postad 04 oktober 2009 - 16:40

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Tackar !

:D

Postad 04 oktober 2009 - 17:30

Mr Smooth Mouth
  • Mr Smooth Mouth
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

***!! Fungerar fortfarande inte och nu har jag kört en gång till på denna dator med Win7, och även testat på en annan dator med Vista...fastnar på samma ställe varje gång :D
Var lite otydlig innan tror jag, menade att när AutoEQ sätts på "On" så kommer inget ljud, men kan ännu göra allt i manual. Även när jag kollar vilken fw som är på den så står det ännu 0.96.1.1.

Någon som har 0.96.1.1. liggandes så jag kan installera den igen?

Jag blir tokig. Min uppdatering fastnar på "video upgrade" och jag fattar inte hur jag skall komma vidare.
Kanske dags att höra av sig till HK supporten och se vad de har att säga.

Postad 04 oktober 2009 - 18:58

Auron
  • Auron
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Jag blir tokig. Min uppdatering fastnar på "video upgrade" och jag fattar inte hur jag skall komma vidare.

Samma som jag, skönt att jag inte är ensam om det! :D Har dock inte lyckats lösa det hur jag än försöker...tycker det är underligt att det fungerar utmärkt med de andra delarna och sen fungerar det inte hur man än gör..medan det för andra verkar fungera hela vägen..

Postad 05 oktober 2009 - 18:25

Knutte76
  • Knutte76
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hittar då ingen nyare mjukvara än Software release Mar 09; Version 02-03-2009 01 / AFW v0.96.1.1
Vad är det för rättningar ni som har lyckats hitta en nyare???
/Knutte

Postad 05 oktober 2009 - 19:08

Auron
  • Auron
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Hittar då ingen nyare mjukvara än Software release Mar 09; Version 02-03-2009 01 / AFW v0.96.1.1
Vad är det för rättningar ni som har lyckats hitta en nyare???
/Knutte

Hahaha, de har gått tillbaka till den äldre versionen på både hemsidan och fw-version :)
Får väl passa på att ladda hem 96.1.1 igen nu...

Postad 06 oktober 2009 - 20:00

Hellstone
  • Hellstone
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej,

Har letat lite här på forumet, men inte hittat någon som har samma typ av problem.
Jag har en AVR 355 med Bose AM 10. Har testat köra autokali, då låter det "burkigt" Utan det låter det okej, men jag förväntar mig mycket mer.
I HK displayen indikerar det att left och right körs, trots att alla högtalare låter, de bakre väldigt svagt.
Jag kör med optisk från datorn till HK.
Har även testat runt i surround modes, utan bra resultat.

Tips eller idéer?

Mvh Magnus

Postad 06 oktober 2009 - 20:21

mrlang
  • mrlang
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Är det nån mer än jag som tycker fjärrkontrollen är lite "svag"? Tidigare hade jag en Sony-receiver från mitten på 90-talet och den fjärrkontrollen som var till den var jättebra. Man kunde rikta den åt helt fel håll och ändå funkade det. Med fjärren till min AVR 355 så måste man se till att rikta den rakt mot receivern. Det räcker inte med att rikta den rakt fram mot där receivern står utan man måste vinkla den ner mot receivern också (receivern står under tv:n). Jag tycker detta är lite dåligt på en såpass dyr apparat.

Är det så här eller har jag en dålig fjärr?

Postad 06 oktober 2009 - 20:36

yabbah
  • yabbah
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Är det nån mer än jag som tycker fjärrkontrollen är lite "svag"? Tidigare hade jag en Sony-receiver från mitten på 90-talet och den fjärrkontrollen som var till den var jättebra. Man kunde rikta den åt helt fel håll och ändå funkade det. Med fjärren till min AVR 355 så måste man se till att rikta den rakt mot receivern. Det räcker inte med att rikta den rakt fram mot där receivern står utan man måste vinkla den ner mot receivern också (receivern står under tv:n). Jag tycker detta är lite dåligt på en såpass dyr apparat.

Jag har 255an, men antar att fjärren är snarlik. Jag hade inga problem med min när jag använde den. Störde mig inte på att man var tvungen att rikta den speciellt precist.

Använder Harmony 900 nu, kan varmt rekommenderas, den kan du rikta vart du vill.
//yabbah

Postad 06 oktober 2009 - 21:16

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Jag kör med 255an och min fjärris fungerar bra.. Jag kan peka den åt ett annat håll men ändå så känner den av mina knapptryckningar. Däremot om någonting är precis framför IR-sändaren i dosan så fungerar det inte. Jag måste ha den fritt i luften typ.

Har du testat att byta batterier i fjärren? Det kanske kan hjälpa.

Postad 07 oktober 2009 - 18:36

mrlang
  • mrlang
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag kör med 255an och min fjärris fungerar bra.. Jag kan peka den åt ett annat håll men ändå så känner den av mina knapptryckningar. Däremot om någonting är precis framför IR-sändaren i dosan så fungerar det inte. Jag måste ha den fritt i luften typ.

Har du testat att byta batterier i fjärren? Det kanske kan hjälpa.

Tror inte det hjälper med batteribyte. Det har varit likadant hela tiden.
Jag får pröva runt lite mer och höra med affären.

Postad 08 oktober 2009 - 06:25

Mr Smooth Mouth
  • Mr Smooth Mouth
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Fick ett svar en 5 oktober:

Hej

Vi har varit med om detta fenomen även här hos oss.
Problemet enligt Harman ligger i ett ”timingproblem” mellan
Dator och AVR.
Det kan fungera om du backar och försöker igen alt. Testar
Med en annan dator.
Det är en ny mjukvara på väg där detta är åtgärdat.
App. Går att använda som vanligt tills vidare.

Mvh
Assist Workshop AB

Bara att vänta på en den nya mjukvaran. :(

Tror inte det hjälper med batteribyte. Det har varit likadant hela tiden.
Jag får pröva runt lite mer och höra med affären.

Jag har samma fenomen.
Tycker att det är riktigt störande!
Troligtvis kommer jag byta ut den någon gång i framtiden till en multifjärr.

Postad 08 oktober 2009 - 09:42

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0
Ni som klagar på fjärren. Ni har all rätt, till en så här hyfsat dyr förstärkare måste man kunna kräva en gedigen och bra fjärr. Det har inte H/K lyckats med, den är dessutom sjukligt stor...

Men mitt tips till er är en multifjärr, själv har jag den gamla hederliga Harmony 525 och den funkar utmärkt!

Postad 08 oktober 2009 - 13:17

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Förresten.. ett par sidor tillbaka i denna tråden så pratade vi om Xbox 360 och att den ibland väljer att skicka ut stereoljud till förstärkaren istället för surround. Trots att surroundljud är aktiverat i systemmenyn. Jag skickade iväg ett mail till Xbox 360 supporten för att se efter om dom vet varför det fungerar som det gör.Jag fick ett mailsvar där dom ville återkomma via telefon när dom kollat upp saken vidare men jag klistrar in mitt mail här så kan ni ju förbereda er på att jag delar med mig av svaret så fort jag fått något.

Mitt mail -

Hej!

Jag har stött på en sak som jag skulle vilja reda ut. Det är nämligen så att jag har kopplat in min Xbox 360 elite via HDMI till min förstärkare. Den tar upp ljudet och skickar vidare bilden via en annan HDMI-kabel till min TV. Detta fungerar utmärkt förutom en liten sak. På min förstärkares display står det ibland Dolby digital vilket innebär att den tar emot surroundljud ifrån Xboxen. Men ibland står det Logic 7 som är en funktion i förstärkaren som delar upp stereoljud till flerkanalsljud. Min förstärkare är inställd på att automatiskt välja den bästa ljudinställningen beroende på vad källan skickar ut. Men ibland när jag startar min xbox 360 får jag surroundljud och ibland får jag Logic 7. Om Logic 7 visas på förstärkaren måste jag gå till systemmenyn på min Xbox 360 och ändra ljudinställningarna. Jag måste välja optical stereo och sen gå tillbaka till Dolby Digital för att surroundljudet skall börja gälla. På forum verkar det vara flera som märker av detta problem och vi har kommit fram till en gemensam anledning som vi tror att det beror på.

Problemet uppstår när Xbox 360n startas igång före förstärkaren (och att TVn inte visar rätt källa). Men om man däremot startar igång förstärkaren, väljer rätt källa på TVn och sen startar Xbox 360n så fungerar det som det ska. Vi tror att det beror på att Xbox 360n och TVn upprättar någon form av kontakt under uppstarten av konsolen och att denna kontakt inte finns om förstärkaren och TVn inte är ordentligt inställda innan man startar igång konsolen. Rätta mig / oss gärna om detta är fel!

Hur som helst så vill jag se efter med er varför Xbox 360n gör såhär. Har man väl valt att den ska skicka ut surroundljud så tycker man att det ska räcka. Då borde den göra det hela tiden. Jag är illa tvungen att nämna er största konkurrent. Det är nämligen så att detta problem inte uppstår på Sonys Playstation 3. Så man tycker ju att - om dom kan lösa det, så borde väll ni kunna det? Det handlar ju egentligen bara om att man tvingar konsolen att skicka ut en viss signal oavsett vart och hur signalen går vidare.

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig, eller iallafall ge mig ett vettigt svar på varför det fungerar som det gör.

Jag skickar även med lite information om min uppsättning ifall det är av intresse (notera dock att detta problem verkar förekomma på flera förstärkare än den jag har, det inkluderar andra tillverkare och modeller)

Källor - Xbox 360 elite och Playstation 3. Båda är inkopplade via HDMI till min förstärkare - Harman Kardon AVR 255. Förstärkaren är i sin tur inkopplad via HDMI till min TV - Samsung UE55B7070.

Playstation 3 skickar alltså ut rätt signaler oavsett i vilken ordning elektroniken slås på (jag kan med andra ord starta konsolen innan jag startar förstärkaren osv.)

Min Xbox 360 däremot, kräver att jag startar igång både min Förstärkare och min TV (med rätt inställning av källa) innan konsolen slås på. Då får jag surroundljud ur högtalarna. Om det däremot inte startas igång i ovanstående ordning så skickar konsolen enbart ut stereoljud och jag måste ändra fram och tillbaka i systeminställningar.

Så, varför är det såhär och går det att ändra?

Tacksam för ett utförligt svar // Martin Johansson

Det var allt, jag informerar er så fort jag fått något svar. Jag hoppas verkligen att det går att lösa med en uppdatering av mjukvaran i konsolen. Men vi får se vad dom själva säger.

Snabba papper.. Supporten ringde mig förut och vi pratade lite grann. Killen som jag snackade med förklarade att det är en "safety-feature" som används just för att det alltid ska skickas ut ljud ifrån xboxen. Precis som vi trott så upprättar konsolen en kontakt med TVn och när förstärkaren är avstängd så blockeras denna kontakten.

Jag tipsade iallafall om att man kanske kunde slänga in en annan funktion på konsolen. Det jag tänkt mig är en möjlighet att ställa in basic eller advanced user.. Så den som aktiverar basic fortsätter med valen som finns tillgängliga idag och en som aktiverat advanced får möjlighet att stänga av säkerhetsfunktionen och därmed mixtra med inställningarna på egen hand. Killen som jag pratade med uppskattade förslaget och lovade att framföra det till rätt personal på företaget. Förhoppningsvis kan vi alltså se en liten uppdatering framöver som rättar till detta problem och gör det möjligt för oss tech-freaks att pilla lite extra med inställningarna utöver vad en vanlig användare normalt gör. Sen passade jag även på att fråga om HD-DVD spelaren tar upp high-definition ljud (DTS HD t.ex.) och varför konsolen i så fall inte kan skicka vidare denna information till förstärkaren. Oavsett val så tar förstärkaren emot DTS alternativt Dolby Digital och som ni säkert vet så stödjer inte den optiska utgången high-def ljud. Men HDMI gör, så även denna fråga skulle vidarebefodras.

Förövrigt sa han att om man kopplar konsolen till förstärkaren via optisk toslink så skickar den alltid ut digitalt ljud. Men vad gäller HDMI så gör den alltså inte det. Vi får vänta och se, jag hoppas verkligen att dom gör någonting åt detta. Det må vara petitesser men kan konkurrenten (PS3) lösa det så kan Microsoft. Håll tummarna grabbar!

Redigerat av Downhill, 08 oktober 2009 - 18:13.

Postad 11 oktober 2009 - 11:12

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Oj oj.. Inte bra det här.. Tråden håller ju på att dö ut.

Nåväl, Jag tänkte kolla en sak med er som äger en 255 eller 355. Har ni stött på en massa fördröjningar i signalen? Jag syftar både på bild och ljud. Det märks (vid snabba spel) att det finns tendenser till inputlag som påverkar spelet. Är detta något som H/K kan lösa via uppdatering av mjukvaran? (kör senaste just nu btw).

Jag upplever också att ljudet ofta ligger ur sync med bilden. Jag har ställt in 7ms med funktionen för läppsync och detta fungerar bra. Ljudet följer munrörelserna när datorn används och även vissa blu-ray filmer. Däremot så kollade jag på "Watchmen" igår på blu-ray och då stämde inte synkroniseringen alls. Vet ni vad detta beror på? Har det stor betydelse om man kör t.ex. Dolby Digital, DTS eller DTS HD när det kommer till bearbetning?

Det känns som att man inte ska behöva ställa in läpp-sync varje gång man startar en film utan det borde finnas ett värde som man kan ställa in och som passar till alla filmer.

Sen tänkte jag även på läppsync på olika källor. Visst går det inte att ställa in ett värde för t.ex. HDMI in 1 (Xbox 360), ett annat värde för HDMI in 2 (PC) och ett tredje värde för HDMI in 3 (PS3)? Det hade varit riktigt smidigt då det verkar som att det inte alltid är samma fördröjning av bilden på de olika källorna. (Ska man skicka mail till H/K och fråga om detta kan bli en feature i en ny firmware uppdatering?)

Btw. har ni tips på hur man lättast ställer in läppsync så bra som möjligt så är jag mer än glad om ni delar med er av tipsen.. Jag själv startade en film i VLC på datorn och drog ner tempot till ca 0.25 av originalet och syncade efter det. Men om det är den ultimata metoden vet jag ej.

Postad 11 oktober 2009 - 20:17

tonpaa
  • tonpaa
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Har aldrig haft problem med lipsync på filmer via datorn eller blu-ray spelaren.

Har inte heller märkt av att ljudet inte hänger med på "snabba" xbox360 spel.

Postad 12 oktober 2009 - 10:34

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Har aldrig haft problem med lipsync på filmer via datorn eller blu-ray spelaren.

Har inte heller märkt av att ljudet inte hänger med på "snabba" xbox360 spel.

Okej.. Har du lust att se efter vad du har för lipsync-inställningar? Jag har 7ms just nu och när jag köpte recievern så låg detta värde på 0ms. Har du inte rört inställningarna så borde det ju ligga på 0ms men man vet ju aldrig.

Förövrigt så hänger ljudet mestadels med i spelet, men det märks att det är en ganska så rejäl fördröjning av bilden när man spelar snabba spel vilket sätter mig i underläge mot motståndarna.

Postad 12 oktober 2009 - 14:15

tonpaa
  • tonpaa
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Min inställning är på 0, har inte vart och pillat på lipsync inställningarna något.

Postad 12 oktober 2009 - 20:54

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Min inställning är på 0, har inte vart och pillat på lipsync inställningarna något.

Samma här.
Kan det vara din uppspelare som gör något? BD-spelare eller vad du nu har...

Postad 12 oktober 2009 - 21:10

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Samma här.
Kan det vara din uppspelare som gör något? BD-spelare eller vad du nu har...

Jag kör Datorn via HDMI, det är en laptop med Nvidia 9700 GT-kort i och det har givetvis senaste drivrutinerna installerade. (Här behöver jag 7ms fördröjning av ljudet för att lipsyncet ska stämma)

Min BD-spelare är Sony Playstation 3. Jag kollade på"Echelon Conspiracy" (förövrigt en grymt bra film) och där behöver jag ha 7ms i lipsync fördröjning men när jag kollade på Watchmen så låg ljudet inte alls i takt med bilden.

Kan det ha att göra med vad man väljer att skicka ut för ljud att göra? Echelon Conspiracy stödjer DTS som bäst om jag inte missminner mig, medan Watchmen stödjer Dolby True HD. Vid uppspelningen av dessa två filmer så användes samma källa, det vill säga PS3.

Jag vet inte om jag bara är petig, för min kompis noterade ingenting när vi tittade på dessa två filmer men jag märkte av det direkt.

Postad 13 oktober 2009 - 15:02

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Kan det ha att göra med vad man väljer att skicka ut för ljud att göra? Echelon Conspiracy stödjer DTS som bäst om jag inte missminner mig, medan Watchmen stödjer Dolby True HD. Vid uppspelningen av dessa två filmer så användes samma källa, det vill säga PS3.

Det tror inte jag ska spela någon roll. Jag har aldrig märkt av det här, vare sig från PS3 eller Canal Digital HD-boxen.

Har du installerat senaste firmware till din H/K? (Har inte läst alla dina inlägg...)

Jag vet inte om jag bara är petig, för min kompis noterade ingenting när vi tittade på dessa två filmer men jag märkte av det direkt.

Det kan vara så, eller så inbillar du dig bara?
Alternativt kanske din TV eller projektor inte orkar med att uppdatera bilden i den takt den borde göra...

Vilken TV eller projektor har du?

Redigerat av Falcy, 13 oktober 2009 - 15:05.

Postad 13 oktober 2009 - 19:32

MickeA80
  • MickeA80
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Härom dagen uppdaterade jag min 355a till den senaste FW. Blev av med knastret i högtalarna som kunde uppstå ibland. Fick bättre ljud men tycker att bilden har blivit sämre istället. Nån mer som upplevt det efter uppdateringen?

Sen har jag även problem med att jag får stereoljud på min xbox360 ibland. Men så läste jag i forumet att man ska starta både TVn och förstärkaren samt ställa in rätt källa innan man startar xboxen. Å det hjälpte för mig, nu funkar DD ljudet som det ska.
Tackar för detta tipset som nån skrev.

Postad 13 oktober 2009 - 19:51

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Det tror inte jag ska spela någon roll. Jag har aldrig märkt av det här, vare sig från PS3 eller Canal Digital HD-boxen.

Har du installerat senaste firmware till din H/K? (Har inte läst alla dina inlägg...)

Det kan vara så, eller så inbillar du dig bara?
Alternativt kanske din TV eller projektor inte orkar med att uppdatera bilden i den takt den borde göra...

Vilken TV eller projektor har du?

Jag hade tänkt att svara tidigare men det blev inte av. Nåväl, Jag har uppdaterat till senaste firmware på förstärkaren.Det vill säga 0.97.2.2(den var förinstallerad när jag köpte recievern för lite mer än en vecka sedan).

TVn som jag använder är Samsungs nya LED-skärm UE55B7070.(Även TVn har senaste firmware installerad)

Mycket märkligt det här..

Postad 14 oktober 2009 - 02:23

Unregisteredccc4d785
  • Unregisteredccc4d785
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

http://www.clasohlso...px?id=143242492

Är denna kabel från Classe testad med AVR 255 för uppdatering?
Köpte själv en annan USB-RS32 som inte fungerade.

Det där ser ut att vara den kabeln jag köpte från Clas Ohlson, och den har fungerat bra för mig.

Postad 15 oktober 2009 - 06:16

qmagmat
  • qmagmat
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Jag hade tänkt att svara tidigare men det blev inte av. Nåväl, Jag har uppdaterat till senaste firmware på förstärkaren.Det vill säga 0.97.2.2(den var förinstallerad när jag köpte recievern för lite mer än en vecka sedan).

TVn som jag använder är Samsungs nya LED-skärm UE55B7070.(Även TVn har senaste firmware installerad)

Mycket märkligt det här..

Hej,

Jag kan tänka mig att dina problem med lipsyncen är relaterade till den input lag som andra användare upplevt med Samsungs B7070-modell:

Testat Input-lag på Samsung UE-46B7070, HDMI1/DVI ingången i "PC" läge (=motion plus avstängd).
Sammanfattningsvis oftast 47-78ms, snitt 62ms i faktisk input-lag(jfr. CRT):
https://www.minhembi...s...t&p=2401915

Har nu testat Input-lag för [Game mode] på Samsung UE-46B7070, HDMI1/DVI ingången i "DVI" läge.

Sammanfattningsvis....

SAMMA Input-lag som utan [Game mode], 62ms?!

WTF!

DVI-läget verkar göra overscan, utan pixelmappning alltså, med en kantighet som följd av missmatch i upplösningen. Tror att detta medför mera fördröjning eftersom scalern måste jobba också...

Du kanske kan höra med tolou om även han upplever samma problem som du har.

För övrigt så har Harman uppdaterat sin hemsida och återigen publicerat den FW (V0.97.2.2) som de tidigare plockade ned:
Harman Kardon - AVR 255, (under supportfliken)
Notera att informationen huruvida denna FW gäller för AVR 255 eller AVR 254 fortfarande är förvirrande. I Upgrade instructions står det information baserat på 255, men i själva uppgraderingsapplikationen står det 254. Läs vidare på: diskussion på www.avforums.com om detta.

Själv lyckades jag uppgradera till V0.97.2.2 innan de tog ned FW första gången; noterade då inte att det kunde vara så att FW egentligen gällde för 254. Jag har dock inte upplevt några buggar i den nya FW och min förstärkare tycks fungera fint.

mvh
/m

Redigerat av qmagmat, 15 oktober 2009 - 06:19.

Postad 15 oktober 2009 - 08:01

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Hej,

Jag kan tänka mig att dina problem med lipsyncen är relaterade till den input lag som andra användare upplevt med Samsungs B7070-modell:

Du kanske kan höra med tolou om även han upplever samma problem som du har.

För övrigt så har Harman uppdaterat sin hemsida och återigen publicerat den FW (V0.97.2.2) som de tidigare plockade ned:
Harman Kardon - AVR 255, (under supportfliken)
Notera att informationen huruvida denna FW gäller för AVR 255 eller AVR 254 fortfarande är förvirrande. I Upgrade instructions står det information baserat på 255, men i själva uppgraderingsapplikationen står det 254. Läs vidare på: diskussion på www.avforums.com om detta.

Själv lyckades jag uppgradera till V0.97.2.2 innan de tog ned FW första gången; noterade då inte att det kunde vara så att FW egentligen gällde för 254. Jag har dock inte upplevt några buggar i den nya FW och min förstärkare tycks fungera fint.

mvh
/m

Tjena, och tack för svar!

Jag har nu stängt av 100hz motion plus (har tidigare haft det på "clear") Men jag har inte möjlighet att testa läppsync-problemet förrän senare i eftermiddag.

Men du som lyckades få in 0.97.2.2 i din förstärkare innan den togs ner, är det någon mening med att installera den nya filen (samma version alltså) nu när den lagts upp på nytt på hemsidan? När jag köpte min förstärkare så var 0.97.2.2 redan installerad och detta var alltså för cirka 2 veckor sedan.

Postad 15 oktober 2009 - 10:54

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Jag har nu stängt av 100hz motion plus (har tidigare haft det på "clear") Men jag har inte möjlighet att testa läppsync-problemet förrän senare i eftermiddag.

Men du som lyckades få in 0.97.2.2 i din förstärkare innan den togs ner, är det någon mening med att installera den nya filen (samma version alltså) nu när den lagts upp på nytt på hemsidan? När jag köpte min förstärkare så var 0.97.2.2 redan installerad och detta var alltså för cirka 2 veckor sedan.

Då är det kanske som jag sa innan då, att din TV/Projje inte orkar uppdatera som den borde...testa med annan TV. Då ser du ju rätt snart om felet finns i förstärkaren.

Att uppdatera FW 97.2.2 till 97.2.2 verkar rätt meningslöst :)

Postad 15 oktober 2009 - 11:18

qmagmat
  • qmagmat
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Jag körde tidigare V0.96... men märkte inte direkt av några buggar där heller. Har du V0.97. inne redan så lär den "nya" versionen av V0.97... inte ändra något heller (tror att den enda ändringen skulle vara något med "synken" mot datorn under flashning - några hade problem med att få in videodelen av FW).

mvh

Redigerat av qmagmat, 15 oktober 2009 - 11:19.

Postad 15 oktober 2009 - 16:48

Unregistered3fc500b8
  • Unregistered3fc500b8
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Har någon provat att uppdatera med den "nya" 97.2.2.? Jag provade men fick samma resultat som med den "gamla", d.v.s det tog stopp vid video-uppdateringen.

Postad 15 oktober 2009 - 17:00

yabbah
  • yabbah
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Har någon provat att uppdatera med den "nya" 97.2.2.? Jag provade men fick samma resultat som med den "gamla", d.v.s det tog stopp vid video-uppdateringen.

Jag hade inte provat innan, men tankade ner den "nya" idag och la in. Inga problem. Fungerar finfint.

//yabbah

Postad 15 oktober 2009 - 22:41

Auron
  • Auron
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Blev precis samma för mig...blir så trött på detta..

Postad 16 oktober 2009 - 05:58

qmagmat
  • qmagmat
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Hej,

Bara ett möjligt tips kan vara att ändra så att comporten ligger på COM1 (se denna: länk). Enligt en användare på avsforums så hjälpte det honom med 0.97.2.2 installationen (huruvida detta gället en specifik adapter eller ej låter jag vara osagt):
"Now initially last night I had problems in that when I attached the cable to Win Xp Pro, and installed the driver from the cd that came with it, the cable got assigned a COM port number of COM18, COM19 etc.

Basil has explained that what you need to do is change this to COM1. You can do this by going to:

Device Manager>Ports>Prolific USB-to-Serial Bridge (COMx)>Right Click>Properties>Port Settings Tab>Advanced>You should then get a box and in the bottom left is COM port number and a drop down box, in this case change COMx to COM1. Then refresh the Device Manager list to verify the change in COM number.

Ok, so once I did that it work FLAWLESSLY, I upgraded to firmware 0.97.2.2...YEEHAWWW Cowboys"

mvh

Postad 16 oktober 2009 - 13:04

bellevik
  • bellevik
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hejsan alla!

Ganska ny på forumet, har läst igenom denna & några andra trådar efter svar utan att hitta några.
Har samma problem som vissa andar verkar hara med ljudpauser, alltså att när man t.ex. bläddrar i menyer & så så dröjer det 1-2 sek innan det börjar låta i högtalarna.
Dessutom med PS3 ikopplad får jag inget ljud alls.
Det konstigaste är dock att det fungerade en gång (förstärkaren är bara ett par dagar gammal) men så fort jag stängde av PS3 & 360 och sen satte på dessa igen så var problemen tillbaka (ljudpauser på 360 & helt ljudlöst på PS3)
Tror mig ha senaste uppdateringen, kollade Harman Kardons hemsida.
Är inte så våldsamt kunnig på detta så undrar om det helt enkelt kan vara inställningar eller om någon har någon aning om vad det kan vara för fel?
Bilden fungerar än så länge (förutom på Apple TV där den slår ifrån ibland)

/Sebastian

Redigerat av bellevik, 16 oktober 2009 - 13:17.

Postad 16 oktober 2009 - 13:37

Auron
  • Auron
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Hej,

Bara ett möjligt tips kan vara att ändra så att comporten ligger på COM1 (se denna: länk). Enligt en användare på avsforums så hjälpte det honom med 0.97.2.2 installationen (huruvida detta gället en specifik adapter eller ej låter jag vara osagt):

Tack för tipset, men har redan testat.
Nu har jag testat i Vista och Win7, med olika usb-ingångar i datorn, olika com-portar,laddat ner och packat upp dem både när sidan kom upp första gången och andra gången, kör som admin och följer instruktionerna exakt men inget fungerar...stannar varje gång på steget efter där förstärkaren ska stå på i 30sec innan man fortsätter. Tidigare steg fungerar utmärkt.

Det är inget fel på sladden iaf, den har fungerat många gånger tidigare och fungerar ju nu med.

Postad 16 oktober 2009 - 14:15

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Kan det vara brandväggen/antivirusprogrammet som krånglar till det? Prova att disabla dem.
Har du kollat HDD'n? (chkdsk /f | eller: dator-högerklicka på HDD-ikonen-egenskaper-verktyg-kontrollera nu)
Var lägger du katalogen? Prova närmast roten.

Ta inte illa upp om du tycker att tipsen är för basala.

Postad 16 oktober 2009 - 14:44

Auron
  • Auron
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Kan det vara brandväggen/antivirusprogrammet som krånglar till det? Prova att disabla dem.
Har du kollat HDD'n? (chkdsk /f | eller: dator-högerklicka på HDD-ikonen-egenskaper-verktyg-kontrollera nu)
Var lägger du katalogen? Prova närmast roten.

Ta inte illa upp om du tycker att tipsen är för basala.

Hmm, kan brandvägg/antivirus påverka? Ska testa att stänga av dem nästa gång.
Har satt datorn på att kolla igenom vid nästa start nu.
Hur menar du, just nu ligger den i C:/AVR, borde jag lägga den någon annanstans?

Tackar för hjälpen

Postad 16 oktober 2009 - 15:14

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Hur menar du, just nu ligger den i C:/AVR, borde jag lägga den någon annanstans?

Nej, just där. Perfekt.

Det kan vara så mycket som krånglar. Kanske uppdatering av moderkortets/enhetens drivrutiner hjälper. Det måste ju vara något som gör att det funkar hos vissa av oss och inte hos vissa andra.

Redigerat av Tompa123, 16 oktober 2009 - 15:18.

Postad 19 oktober 2009 - 16:03

Unregistered4d5dacbf
  • Unregistered4d5dacbf
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Efter min uppdatering till den första 0.97.2.2 så borde jag nu kunna konstatera att jag inte upplevt någon "pixelering" från vare sej HD-boxen eller PS3'an, från PS3'an kunde det hända om man var kvar i paus-läget ett tag i GTA.. TV'n svartnar, flimrar lite och sedan kommer bilden tillbaka men den är pixelerad. Omstart av 255'an löste dock problemet för stunden... Nu håller den bara på när PS3'an byter upplösning, flimmrar lite, men det kanske är TV'ns fel?

Postad 19 oktober 2009 - 17:17

Unregistered3fc500b8
  • Unregistered3fc500b8
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Jag får svara mej själv. Jag provade att koppla in min sons gamla dator med XP. Det fungerade klockrent. De första försöken jag gjorde var med min laptop med Vista. I båda fallen så använde jag en USB - seriell-adapter. Det kanske skall vara en gammal dator för att det är en gammal anslutningsmetod(rs-232) :lol:

Postad 19 oktober 2009 - 21:07

rpr
  • rpr
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hejsan. Är ny här och detta är mitt första inlägg, har läst en del i tråden. Men är så mycket att läsa igenom så jag tänkte att jag bara ställer min fråga. Har en 255a och en DVD39a. Om man låter den stå i paus för länge och sedan startar filmen igen så har ljudet försvunnit. Vad kan det bero på? Sedan så kan ljudet försvinna i typ 1sek om filmen bytt spår eller nått liknande. Eller vara bort en stund i början av låtar om man lyssnar via 39an på CD skivor.... Finns ju lite fler buggar att gnälla över, kanske inga hyper stora med ack så irriterande.

//Robban

Postad 19 oktober 2009 - 23:21

Unregistered4d5dacbf
  • Unregistered4d5dacbf
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jag får svara mej själv. Jag provade att koppla in min sons gamla dator med XP. Det fungerade klockrent. De första försöken jag gjorde var med min laptop med Vista. I båda fallen så använde jag en USB - seriell-adapter. Det kanske skall vara en gammal dator för att det är en gammal anslutningsmetod(rs-232) B)

Jag körde med en HP/Compaq nc6320. Ganska vanlig modell bland nätverkstekniker just pga RS232-porten.

Postad 20 oktober 2009 - 01:41

Marco_t
  • Marco_t
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej! Ny här..

Köpte mig en avr 255 förra veckan o så var jag inne här en stund å läste runt:) (mycket bra forum!)

Iaf. blev dax för o kolla vad man har för fw. och till min stora förvåning så hade jag 93. någonting!! Maskinen är byggd juni 09 enligt lappen i bak.

Inhandlade mig en usb>seriell kabel (kjell å komp.) och skulle uppgradera men det tog tvärstopp vid video uppgraderingen! Hittar inte avr:en. Fram till dess gick det som en dans! Gjorde om detta ett antal ggr utan framgång. Så det blev ju till å köpa sig en riktig seriell kabel och köra via den gamla burken som står i garderoben.. Men inte ens det hjälpte! Allt går bra en stund, startar till och med video uppgraderingen men sen är det stopp. Ska ta ca 3 min står det men efter 20-30 min gav jag upp.. Ska tillägga att den gröna stapeln går i bott vid video uppgraderingen..

Ska tillägga att jag kör win 7 med bärbar men nya drivers till kabeln ( spec. för win 7)
Och win xp på burken

Så jag undrar om det finns någon vänlig själ som kan tala om för mig vad jag gör för fel?! Skam den som ger sig men nu börjar jag ledsna! Har suttit några timmar ikväll också utan framgång..

Tacksam för svar

Postad 20 oktober 2009 - 11:54

Marco_t
  • Marco_t
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hej! Ny här..

Köpte mig en avr 255 förra veckan o så var jag inne här en stund å läste runt:) (mycket bra forum!)

Iaf. blev dax för o kolla vad man har för fw. och till min stora förvåning så hade jag 93. någonting!! Maskinen är byggd juni 09 enligt lappen i bak.

Inhandlade mig en usb>seriell kabel (kjell å komp.) och skulle uppgradera men det tog tvärstopp vid video uppgraderingen! Hittar inte avr:en. Fram till dess gick det som en dans! Gjorde om detta ett antal ggr utan framgång. Så det blev ju till å köpa sig en riktig seriell kabel och köra via den gamla burken som står i garderoben.. Men inte ens det hjälpte! Allt går bra en stund, startar till och med video uppgraderingen men sen är det stopp. Ska ta ca 3 min står det men efter 20-30 min gav jag upp.. Ska tillägga att den gröna stapeln går i bott vid video uppgraderingen..

Ska tillägga att jag kör win 7 med bärbar men nya drivers till kabeln ( spec. för win 7)
Och win xp på burken

Så jag undrar om det finns någon vänlig själ som kan tala om för mig vad jag gör för fel?! Skam den som ger sig men nu börjar jag ledsna! Har suttit några timmar ikväll också utan framgång..

Tacksam för svar

Efter många timmars pillande så fick jag äntligen ordning på uppdateringen!B)
Provade med en annan stationär dator med win xp installerat å då funkade det helt plötsligt! Körde med usb>seriell kabeln å för min del så spelade det ingen roll vilken com port jag använde.. Så min slutsats är att det funkar bäst med win xp.

Hoppas det hjälper någon annan som har problem med detta..

Postad 20 oktober 2009 - 11:59

Auron
  • Auron
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Efter många timmars pillande så fick jag äntligen ordning på uppdateringen!B)
Provade med en annan stationär dator med win xp installerat å då funkade det helt plötsligt! Körde med usb>seriell kabeln å för min del så spelade det ingen roll vilken com port jag använde.. Så min slutsats är att det funkar bäst med win xp.

Hoppas det hjälper någon annan som har problem med detta..

Du ladda inte hem den igen eller något annat? Har fungerat utmärkt för mig att uppdatera med denna dator och kabel flera gånger tidigare så borde inte vara fel med dem B)

Jag har även testat olika COM-portar och det har inte hjälpt mig..

Redigerat av Auron, 20 oktober 2009 - 11:59.

Postad 20 oktober 2009 - 17:40

ChiliPalmer
  • ChiliPalmer
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Är det någon som kört EzSet/EQ och fått bra ljud?

När jag köpte min AVR255 och HKTS11b systemet så ställde jag in det jag hittade, diskant och bas under audio effects, och nivåerna på olika högtalare, hittade ingen annan EQ då. Men tyckte att det lät helt okej endå.
Förra helgen var en polare här jag tjatade på att vi skulle köra autokalibreringen, så då gjorde vi det, och det blev en enorm skillnad, en helt annan klarhet i ljudet! Märkte en speciellt stor skillnad när man valde EzSet/EQ på och av under Audio effects.

Nu idag när jag kom hem från jobbet så satte jag mig och lyssnade på lite musik och tyckte att det inte lät så klart och fint längre utan mer instängt, så jag stängde av EzSet/EQ och då var ljudet helt plötsligt klarare! Förstår ingen ting av hur detta har gått till. Någon som varit med om något liknande?

Det har även hänt en gång att den tappat inställningar, hade ställt in ljud och bild för min digitalbox på HDMI2, men den hade bytit ljudet till optisk1 och bilden till component2 eller liknande.

Och nej, har inte uppdaterat då jag aldrig kommer ihåg att köpa en sladd för det....

/Sami

Postad 20 oktober 2009 - 19:57

Unregistered4d5dacbf
  • Unregistered4d5dacbf
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Kollade igenom mina inställningar för COM-porten. Jag har den inställd på 9600bps då jag flashar om många olika enheter dagligen. Vet att mycket av utrustningen jag flashar kan köras på 57600, men enligt interna rekommendationer så använder vi inte den hastigheten.

Det är inte värt att chansa! Dessutom tog det inte alltför blodigt lång tid..

Postad 21 oktober 2009 - 16:43

Marco_t
  • Marco_t
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Du ladda inte hem den igen eller något annat? Har fungerat utmärkt för mig att uppdatera med denna dator och kabel flera gånger tidigare så borde inte vara fel med dem :angry:

Jag har även testat olika COM-portar och det har inte hjälpt mig..

Nope, ladda inte hem något annat.. Då vet jag inte vad det beror på, fick det inte att funka med varken Xp eller Vista.. Fastnade varje gång vid video uppdateringen.. Läste någonstans att COM1 skulle vara lösningen för vissa... Men vet inte om det hjälper..

Postad 21 oktober 2009 - 17:20

jesperk
  • jesperk
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
fan går ju inte ens att få ner skiten till datorn just nu iaf någon mer som prover nu nyss snart..??

Postad 21 oktober 2009 - 21:14

kimpa888
  • kimpa888
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Hej behöver er hjälp=)

Har just köpt en avr 255 sitter nu är och pillar=) har några funderingar kring maskinen.

1: PS3 & avr 255 vad ska det stå så man vet att det är HD ljud ps3an skickar? i displayen?

2: HTPC & optiska kabel bra? vad ska jag ha för inställnignar för bästa ljudet 5 kanal stereo?

3: vad är bra att veta, har kopplat ps3 80g, xbox 360 & htpc via hdmi, är det någon inställning jag bör ha här?

MVH kim

Postad 22 oktober 2009 - 07:59

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

1: PS3 & avr 255 vad ska det stå så man vet att det är HD ljud ps3an skickar? i displayen?

Den mest ställda frågan på detta forum möjligen :rolleyes:

här finns det en liten förklaring: https://www.minhembi...s...t&p=2540867

Finns även förklaring i denna tråd som du skrivit i.

Snabbt förklarat: Vid HD-ljud står det PCM på displayen (tryck select på ps3dosan för att se vilket format du kör) och vid tex. DTS-ljud kan du se det i displayen om du ställer om på ps3an att det ska sändas Bitstream ist för PCM.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.