Spekulationer om Sonys kommande fotoprodukter
Postad 11 May 2010 - 06:34
Postad 11 May 2010 - 06:39
Dom har ju tryckt ut tre (3!!) varianter av efterföljare till a300/350 på kort tid. Frågan är om det är strategiskt tänk som jag inte riktigt fattar eller om dom har bekymmer med att implementera video på a7XX eller varför det nu draggar såpass..
Postad 11 May 2010 - 06:44
Postad 11 May 2010 - 07:29
Har inte läst allt än, men det ser rätt bra ut...
http://www.imaging-r...1273554059.html
http://www.imaging-r.../NEX5/NEX5A.HTM
http://digital-photo...ny-nex-3-review
Redigerat av Dennis_hembio, 11 May 2010 - 07:39.
Postad 11 May 2010 - 08:43
Dock blir det tydligt för mig att man måste ha en liten fast glugg på för att det ska bli smidigt att ha i fickan. 18.55-gluggen ser ganska stor ut, men det kan ju vara huset som är litet förstås
Men ingen inbyggd blixt och ingen inbyggd mikrofon känns lite konstigt om de riktar sig till vanliga point and shootare?
Postad 11 May 2010 - 08:47
Men med stora zoomobjektiv ser det rätt absurt ut. Än värre lär det bli med det planerade 18-200mm objektivet.
Här ser man också nackdelen med att välja optisk stabilisering.
Dessutom sticker Sonys objektivfattning ut från kameran och gör att objektiven verkar större än de egentligen är.
Men syftet med det är nog att få kameran att se tunnare ut.
På bilden kan man ju tro att Sonys kamera är nästan hälften så tjock, men tar man med objektivfattningen så är skillnaden inte så stor.
Postad 11 May 2010 - 09:16
Mkt troligt!Kanske den här är varför Sony inte har film funktion i deras dslr
En liten mini-RED...
Edit: Det kan också vara anledningen till stabilisering i objektivet.
Redigerat av Supernaut77, 11 May 2010 - 09:47.
Postad 11 May 2010 - 10:28
Vem kommer att köpa dessa produkter?? motvilligt kan jag inse att Sonys a230 kan vara en ok startkamera för en liten tjej med barnfingrar men dessa missfoster??? varför ska dom finnas?? För mig verkar både Olympus och Panasonics alternativ som betydligt vettigare och då anser jag nog att dom inte behövs heller
Synd att Sony lägger energi på detta. Mycket synd
Postad 11 May 2010 - 11:27
Jag förstår din upprördhet däremot. Efterföljaren till a700 kommer nog ska du se
Postad 11 May 2010 - 12:16
Det här blir tyvärr totalt fiasko...
Vem kommer att köpa dessa produkter?? motvilligt kan jag inse att Sonys a230 kan vara en ok startkamera för en liten tjej med barnfingrar men dessa missfoster??? varför ska dom finnas?? För mig verkar både Olympus och Panasonics alternativ som betydligt vettigare och då anser jag nog att dom inte behövs heller![]()
Synd att Sony lägger energi på detta. Mycket synd
Jag tror faktiskt det kan bli succe istället, jag själv har ett par extremt kliande fingrar inför denna produkt. Vi får se när den släpps, men om bildkvaliten håller ett bra mått samtidigt som filmningen håller som dom utlovat så känns detta som en extremt kompetent kamera för dom som inte orkar släpa på en "riktig" systemkamera hela tiden.
Jag är t.ex. duktigt trött många gånger på att plocka med min "stora" kamera hela tiden enbart för att jag vill kunna fota allt möjligt. (och då har jag ändå bara en eos550d) En smidig kamera med samma bildegenskaper (och bättre filmegenskaper) skulle vara perfekt för vardagligt fotande, att designen kanske inte är perfekt för långa fotosessioner kan jag ta, då jag tror att storleken (främst tyngden) på kameran gör så att man slipper den beryktade kamerakrampen som kan dyka upp under en lång fotorunda om man har en kamera som inte sitter som en handske
Postad 11 May 2010 - 12:16
Huset är rent löjligt litet. Tycker att det framgår bra på bilden där den jämförs med en liten Canon systemkamera:Har inte lusläst, men den ser fin ut för vad den är tänkt som; en kompaktkamera med utbytbart objektiv.
Lite coolt hur nex5 har en fattning som tränger ut utanför huset på höjden!
Dock blir det tydligt för mig att man måste ha en liten fast glugg på för att det ska bli smidigt att ha i fickan. 18.55-gluggen ser ganska stor ut, men det kan ju vara huset som är litet förstås
Men ingen inbyggd blixt och ingen inbyggd mikrofon känns lite konstigt om de riktar sig till vanliga point and shootare?
Sony_NEX_5_vs_Canon_Rebel_T2i.jpg 40.6K
1 Antal nerladdningarInbyggd stereomikrofon finns, se de små hålen på var sin sida om luckan för blixt o dyl. De är märkta "L" respektive "R". De ytterligare tre små hålen som finns ungefär mitt på ovansidan är för kamerans högtalare.
Jag tror också att dessa kameror kan hitta en rätt stor målgrupp. Om autofokus hade fungerat tillsammans med objektiv med A-fattning hade jag nog funderat på saken. Nu känns det inte riktigt aktuellt för min del.
Postad 11 May 2010 - 12:31
Nah..jag är nog skeptiskt ändå jag. Jag är så nöjd med min klump till systemare och måste jag ha något snabbt och smidigt så ligger min lilla panasonic-kompakt beredd nere i fickan och den tar ovanligt snygga bilder om vi snackar vanligt vardagsfotande eller partybilder
Postad 11 May 2010 - 12:39
Yhn! En sån videokamera vill jag ha!Kanske den här är varför Sony inte har film funktion i deras dslr
Den ska komma i höst och jag fyller år i höst. Vem vill köpa den åt mig i födelsedagspresent? Jag lovar att bjuda på tårta!
Postad 11 May 2010 - 12:40
Att det inte fanns inbyggd mic tog jag från http://www.imaging-r...1273554059.htmlInbyggd stereomikrofon finns, se de små hålen på var sin sida om luckan för blixt o dyl. De är märkta "L" respektive "R". De ytterligare tre små hålen som finns ungefär mitt på ovansidan är för kamerans högtalare.
Det är nog som du säger dock. De hålen lär vara stereomic.
Postad 11 May 2010 - 13:13
Vad som just nu känns besviket är att A-mount inte lirar med af typ.. Men va sjutton.. Det får man ta trotts allt även om det i början nu vart en besvikelse..
Jag skulle nog lätt vilja ha en sådan där NEX om jag skulle handla nått liknande idag.....
Isoprestandan verkar ligga runt där en A550 ligger .. Och det är inte dåligt det.... Om inte bättre till och med om den bild jag sett med ISO 12800 var fejkad eller ett lyckoskott..
Och jag fotar sällan med F2,8 med A550 egentligen även i dåligt ljus. Så denna nex kanske inte är så hysteriskt behov av ljuskänsliga objektiv.. Och därmed kan det duga oftast med ett vanligt kitobjektiv..
Vinklingsbar skärm såsom A550... Godis det...
Jo detta blir en Succe för Sony är jag övertygad om. .. Och en aning spännande blir det efter detta att se vad i helskotta som kommer och fyller ut A700 tomrummet...
Postad 11 May 2010 - 16:13
Btw, adaptern E-mount till A-mount kommer stödja AF, men bara om Alpha-objektivet har SSM/SAM fokusering. Detta enligt Sonystyle.
http://www.sonystyle...552921666192652
Kom precis hem, har smygt runt lite på forum med min iPhone, men ska bilda mig en större uppfattning nu när jag i lugn och ro kan surfa runt hemma.
Edit: Den där videokameran tror jag är mångas våta dröm. E-mount+A-mount+Avancerad videokamera, till en relativt billig peng?.. Kanske t.o.m. i framtiden en kamera med 35mm sensor (om det nu stämmer att E-mount är framtaget för att klara av FF sensorer)? (Sony utvecklar en annan videokamera oberoende av E-mount med en 35mm CCD 16:9(?) sensor.)
Edit2: Videofunktionen i NEX5 verkar ju inte så pjåkig den heller. Video fångat med NEX5, använder flera Alpha-objektiv.
http://www.youtube.c...h?v=1CSjdobj0IQ
Redigerat av fastson, 11 May 2010 - 16:22.
Postad 12 May 2010 - 07:47
Fastson, den filmen får mig bara mer sugen på att kunna filma med min systemkamera!
Postad 12 May 2010 - 22:02
NEX7
Sidan rapporterar att källan är densamme som prickade rätt på NEX3-5s specifikationer. Källan hade även nämnt NEX7 redan då. Men Sony väntar med NEX7 tills Panasonic släpper sin GH2.
The NEX 7 addresses the missing enthusiast features from the NEX 5.
Full manual control
1080p@60
1080p@24
720p@120fps and 60p
Revised sensor design
Ergonomically, the NEX 7 is quite different to the 3 and 5. According to my source it has the overall appearance of a mirrorless A550, much smaller with an e-mount and yes - EVF! As to be expected really. Same AF system as NEX 5, that is to say - contrast detection based.
Sony also have new E-mount lenses in development but my source would not be drawn on what they are. There is however some 'very good reasons' for the silent OIS and AF in the new e-mount lenses - the primary one is video. Iris control is also provided by a silent stepper motor in the E-mount lens series, just as with the Panasonic HD optimised 14-140mm for the GH1.
http://www.eoshd.com...H2-in-September
Postad 12 May 2010 - 23:38
Sorry Sony-fanboys...detta blir fiasko.
Jag äger och gillar min a300 men tycker tyvärr att Sony halkat rejält efter på sista tiden och dom där missfostren bara stärker min uppfattning...
Men..hoppas jag har fel och att Sony kommer ifatt snart, fort...l.
Redigerat av waconda, 12 May 2010 - 23:39.
Postad 13 May 2010 - 01:12
Halkat efter?
Med dessa NEX kameror så är det snarare tvärt om väl. ?
Postad 13 May 2010 - 08:08
NEX7 och NEX9 verkar komma konkurrera om samma köpare som flertalet av Sonys DSLR.
Kommer dessutom alla Sonys DSLR få filminspelning i framtiden så kan det bli en riktigt djungel att hitta "rätt" kamera för den som vill byta upp sig från en kompaktkamera. Eller så kanske Sony främst kommer satsa på DSLR i de övre segmenten och NEX tar hand om de lägre?
Postad 13 May 2010 - 08:50
Står att den ska stödja AE, inte AF.Btw, adaptern E-mount till A-mount kommer stödja AF, men bara om Alpha-objektivet har SSM/SAM fokusering. Detta enligt Sonystyle.
http://www.sonystyle...552921666192652
Jag tycker de ser rätt bra ut faktiskt. Ska bli intressant som sagt hur de kommer göra med instegs dslr, EVIL väntas ju bli framtiden så kanske är de först med att fasa över allt/det lägsta till en ny fattning?
Postad 13 May 2010 - 09:12
Står att den ska stödja AE, inte AF.
Jag tycker de ser rätt bra ut faktiskt. Ska bli intressant som sagt hur de kommer göra med instegs dslr, EVIL väntas ju bli framtiden så kanske är de först med att fasa över allt/det lägsta till en ny fattning?
man har ändrat sidan. Förut stod det typ "af for lenses with built in motor".
Postad 13 May 2010 - 11:51
70-200mm f2.8 SSM
300mm f2.8 SSM
30mm 2.8 SAM
50 mm 1.8 SAM
Bekräftat icke-stöd för..
70-300mm 4.5-5.6 SSM
70-400mm 4-5.6 SSM
+alla skruvfokuserade objektiv
Enligt Dyxum.
Edit: Fick det förtydligat.
Technically yes it CAN work with listed above lens. But enabling in production cameras and adapters is big question.
Declared position that Sony want AF with SAM/SSM lens on NEX and work on it.
May be due to marketing or power eating a-mount lens it will be enabled only in future cameras like bigger and more expensive Nex7 for example (this only my thoughts no any info from presentation).
Any A-mount can be used throw adapter with MF already it official info already and i think there is no any restriction about using it for video recording.
Samples på NEX5 ihop med A-objektiv.
http://www.sony.jp/i...ention/A-Mount/
Redigerat av fastson, 13 May 2010 - 12:50.
Postad 13 May 2010 - 14:16
Startserien är långt efter konkurrenterna på flera punkter och a5XX får rejält däng av bla Canons nya 550:a när det gäller bildkvalitet. Snart kommer nog Nikon med en ny semidräpare också och då har man halkat efter ännu mer eftersom jag tror att Sony inte kommer ut med en efterföljare till a5XX förrän tidigast om något år.
Detta kan säkert ändras bara dom får tummen ur och kommer med en ny a7XX. Däremot så är dom här NEx kamerorna så fula så att jag tror att dom torskar mer på utseendet än på prestandan. Dom är säkert helt ok att ta bilder med och videofunktionen verkar ju väldigt bra men annars finns det inget skäl för mig at köpa en NEX när jag inte kan använda mina DSLR objektiv på den.
Fast jag är ju fortsatt nöjd med min a300 och tänker inte börja fundera på att uppgradera förrän en ny a7XX kommer.
Redigerat av waconda, 13 May 2010 - 14:17.
Postad 13 May 2010 - 18:04
och a5XX får rejält däng av bla Canons nya 550:a när det gäller bildkvalitet.
Vart har du testat ut detta nånstans?.. Och dessutom så ligger rakt inte A550 "efter" såvida inte det är krav på filmande..
Du kan ju tex läsa lite i denna länken om vad en som har en Nikon anser.. Samt vad en som har en A550 samt A850 anser..Mats L ... Jag tror du blir "överaskad" om ditt utgångsläge är att A550 skulle vara nått som "katten släpat in"..
http://www.fotosidan...ad.php?t=120855
Däremot verkar NEX vara ytterligare förbättrad utöver till och med A550.. Och det är rakt inte kattpiss det.. Jag har enbart snabbt tittat på jämförandebilderna på DPR.. Så jag vet inte om bilderna är tagna med kitobjektiv eller inte på A550.. Men hur det än är så verkar NEX spännande anser jag. Samt läget enligt mig är nog snarare så att jag anser Sony vara på väg mot att faktiskt på alvar nu försöka "stå på" lite hårdare...
http://forums.dprevi...essage=35286983
Redigerat av mayro, 13 May 2010 - 18:16.
Postad 13 May 2010 - 19:28
230/330/380 kändes aldrig speciellt bra. Tiden det tog innan de annonserade en uppdatering på A700. Obefintligt stöd för videofunktionen som alla recensenter hängt upp sig på et.c. Något som fortfarande är lite av ett problem, alla dessa varianter av kameror. Det behövs inte en mellanklass av mellanklassen. En eller två instegare, en mellanklass och en entusiastklass räcker IMO.
Men det känns som de är back on track nu. 500/550 har visat sig vara fin-fina kameror med nya funktioner, funktionell Quick Live View ihop med användbara Main Sensor LV. Mycket bra ISO-prestanda från och med A500. A850 tycker jag heller inte var helt fel, med den kommer fullformat ner till mer humana prisnivåer (var det 13k hos Japanphoto? Och 2k USD i USA.). Ny optik som verkar prestera mycket bra, SAM-fokusering har införts vilket kan vara ett plus (jag är lite av en motståndare), speciellt om det nu kan fungera ihop med NEX-systemet.
A7xx vet vi att den kommer (Fullskalig lansering iom. Photokina gissar jag), den och en ny instegare med videostöd. NEX kameror ser ut att marknadsföras väldigt aggressivt med bra prisnivåer, vilket har fått många att bli intresserade bara man läser på olika forum. Lite vekt med bara två objektiv tycker jag iofs. ska bli spännande att se vad Zeiss har att erbjuda här.
NEX-formatet är efterlängtat verkar det som. Även där kommer det mer fulländade entusiastmodeller om vi får tro ryktet som jag postade tidigare.
Postad 13 May 2010 - 19:32
Du får naturligtvis tycka vad du vill men dom flesta tester har Canons 550 som vinnare över Sonys a550. Tyvärr.
Jag kommer självklart inte att byta märke eftesom jag har flera Sonyobjektiv men nu måste Sony börja leverera rejält och det tror jag att dom kommer at göra med nya a7XX
Postad 13 May 2010 - 20:27
Nu väntar vi på nästa nedkomst..., som troligen tar över? kan det bli Nikon
Postad 13 May 2010 - 20:46
Sony tycks ha filat lite på jpg-motorn, men i grunden tror jag det är samma sensor i NEX 3/5 och A550.Däremot verkar NEX vara ytterligare förbättrad utöver till och med A550.. Och det är rakt inte kattpiss det.. Jag har enbart snabbt tittat på jämförandebilderna på DPR.. Så jag vet inte om bilderna är tagna med kitobjektiv eller inte på A550.. Men hur det än är så verkar NEX spännande anser jag. Samt läget enligt mig är nog snarare så att jag anser Sony vara på väg mot att faktiskt på alvar nu försöka "stå på" lite hårdare...
![]()
http://forums.dprevi...essage=35286983
Efter att ha tittat på specarna på NEX 3 och 5 så är det förvånande lite som skiljer, som vanligt kan jag tycka att det är för lite för att vara två kamermodeller. Men Sony gillar ju många modeller.
Skillnaden är vad jag förstått att NEX3 filmar i 720p och NEX5 1080i, och NEX5 är lite mer slimmad och 10g lättare.
Lite märkligt att ingen av de erbjuder 1080p eftersom Sony sagt att de satsar hårt på video i dessa kameror. Det kommer först med NEX7, men det kommer ju vara en lite annan typ av kamera och inte alls lika slimmad.
Postad 13 May 2010 - 21:09
"Flesta parametrar" ? Vad är det du då talar om för parametrar?
Fogel 70.
Yes.. Jag tror också det är samma sensor.. Samt som du säger att dom filat lite extra på NEX..
Men också att NEX kanske är aningen skarpare objektiv på dessutom.. Så det blir intresant att se mätningar på NEX då dom kommer.. Tänker då på ISObilderna man sett bredvid varandra ifrån A550 och NEX..
Hur som helst så blev jag förbaskat sugen på en NEX.. Tror en sådan var med ute ungefärligen flera tusen % oftare än systemaren är.. Och ha en liten kamera som ändå presterar lika bra som en riktig systemare gör vore ju suveränt...
Redigerat av mayro, 13 May 2010 - 21:17.
Postad 14 May 2010 - 00:40
Vad jag förstått så är folk som kollat närmare missnöjda med kantskärpan med 18-55. Kanske det korta avståndet till sensorn som ställer till det.Men också att NEX kanske är aningen skarpare objektiv på dessutom..
Postad 15 May 2010 - 11:33
Om du kollar DXO mark så är de ungefär lika bra. A550 slår 550D på vissa punkter och vice versa (dock relativt minimala skillnader). Canons variant kan filma men rent bildmässigt är den knappast bättre.a550 är en bra kamera inte tu tal om det men den är frånsprungen av Canons 550 i dom flesta parametrar tyvärr.
Du får naturligtvis tycka vad du vill men dom flesta tester har Canons 550 som vinnare över Sonys a550. Tyvärr.
Jag kommer självklart inte att byta märke eftesom jag har flera Sonyobjektiv men nu måste Sony börja leverera rejält och det tror jag att dom kommer at göra med nya a7XX
Postad 15 May 2010 - 20:48
Enligt denna sida från Dyxum så skall tydligen Sam samt SSM objektiven viss fungera med af . Så även 70-300 G SSM således..
Teddybear skrev på Dyxum
Afripixel is a South African photographic group consisting mostly (but not exclusively) of Sony users. Today's meeting at the national war museum was of particular interest as Sony brought along the NEX cameras and accessories which were very well received. We were given an opportunity to play around with them and I can confirm that the E to A mount adaptor does AF with both SAM and SSM lenses. A bit slow compared to DSLR performance but very definitely fully functional The tripod mount is also definitely included. Once attached to the 70-300mm SSM the NEX 5 felt surprisingly comfortable and was capable of great photographic results.
http://www.dyxum.com....-af2zzb38.html
Postad 17 May 2010 - 11:42
http://sonyalpharumo...ny-a290-rumors/
Verkar vara en intressant kamera för en ren nybörjare med rätt bra spec får man säga. Saknar visserligen rattar och knappar för oss dinosaurier men finns bara vettiga funktioner blir den nog en hit. Det ser ut som om Sony lyssnat på kritiken från många vad det gäller greppet men det vet vi ju inte förrän man själv håller i den
Ingen videofunktion i denna tycks det som men rykten finns om en a390
Postad 17 May 2010 - 12:11
?med rätt bra spec får man säga.
Ser ut som enklast möjliga kamera. Men med ett vettigare grepp föstås
Likt canons 1000D instegare designmässigt på nåt sätt imo.
Postad 17 May 2010 - 12:29
Postad 17 May 2010 - 12:39
Postad 17 May 2010 - 12:41
Jag såg ingen spec som var utmärkande i länken du postade. 2.5fps och 2.7" skärm typ. Man får känslan av att kamerorna får allt mindre features från sony. a200 känns som den bästa instegare man kommit med och det var länge sedan.
Jag tror fortfarande att de kommer knocka med en a700 mk2, men det de släpper i väntan på den är riktiga pulssänkare imo.
Edit: ISO skulle varit över 3200 om det vore CMOS:en.
Redigerat av Supernaut77, 17 May 2010 - 12:43.
Postad 17 May 2010 - 13:44
Tycker att båda Olympus micro 4/3s och Panasonics micro 4/3s (åtminstone GF1) makes more sense än NEX modellerna och tycker att det är ganska synd att de inte fått mer uppmärksamhet - åtminstone i Sverige verkar intresset väldigt svalt. E-PL1 tycker jag verkar prisvärd och leverar väldigt schyssta JPEGS av vad jag hört. Dessutom går det att växa mer i den än tex NEX modellerna.
Mina åsikter givetvis
.
Fast de har ju recenserats väldigt positivt i allt från rena fototidningar till mindre seriösa pryltidningar så nog har de fått gott om uppmärksamhet
Postad 17 May 2010 - 15:28
Fast de har ju recenserats väldigt positivt i allt från rena fototidningar till mindre seriösa pryltidningar så nog har de fått gott om uppmärksamhet
Men ytterst lite på forum som tex MinHembio eller Fotosidan. I min mening är det betydligt större(mindre?
Förstår egentligen inte varför "svenskar" verkar så ovilliga till att pröva Olympus och Panasonic. Det är ju uppenbart på andra forum (dvs icke svensktalande) att just Olympus och Panasonic är uppskattade. Men i Sverige... tyvärr ;/ Kolla på prisjakt tex inte en enda som skrivit ett betyg på PL1 modellen från Olympus och nu har den ändå funnits ute ett tag.
Postad 17 May 2010 - 19:23
Du får väl starta en topic om dom kameror du vill skapa mer belysning om då!. Ingen hindrar dig nämligen..
Däremot här på "Sonnydemokraternas" avdelning skall det skrytas och berömmas om Sonykameror och dessa fantastiska fördelar...
Postad 17 May 2010 - 20:20
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
14 bilder
1 film

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?