Den kostar 4400 på Audio Concept. Eller tar jag fel? http://audioconcept...._...ke&Visn=StdTack för tipset !
Lite lustig prissättning
Audio concept tar 9 500 kr för ett ex ochDynavector 10x5 på needledoctor kostar de USD 430![]()
Är det något fel?
Har hört på nätet att de skall vara bra.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 17 augusti 2010 - 15:36
Postad 17 augusti 2010 - 20:15
Subsonicfilter på riaasteget, på eller av?
Min spelare ( Rega P7 / Exact PU ) låter mera levande utan detta filter, upplever inte heller att högtalarkonerna ( Monitor Audio Rx8) rör sig mer än lite grann - även vid relativt hög ljudvolym.
Med filtret aktivt är såklart konerna helt stabila, men ljudet upplevs stelare, framförallt basen tappar lite i fyllighet -Kan man med gott samvete låta öronen bestämma och köra med filtret ifrån utan att riskera att konerna tar stryk, eller bör man alltid slå på subsonic?
Postad 17 augusti 2010 - 20:18
Nu blir man ju hemskt OT men man får väl hävda att skivorär någon form av tillbehör. Rolig och intressant uppgift. Har själv ingen skiva av Eddie Meduza. Men har lyssnat på ett radioprogram om honom. Verkar ha levt ett ett kaotiskt liv från dag fem då han lämnade BB. Så minns jag programmet. Men spår 6 sida B "Äntligen min" är då skriven av Eddie Meduza. Spår 7 harLasse Holm med flera som upphovsman.Tjenare Kronkan,
Jag äger bara en enda dansbansskiva och det är den Streaplersplattan som syns i bild.
Min kärna Hustru som för övrigt inte gillar min musik kom hem med denna efter en loppisrunda. Hon tyckte sig förstå att Lasse Holm skulle vara med på plattan. Jag kunde inte se detta men insåg att en av låtarna var skriven av inte mindre än den store poeten och diktare Errol Norstedt. De flesta känner honom som Eddie Meduza.
Han skrev ju mycket dansbandsmusik men ansågs av många vara opassande vilket gjorde att han blev mer eller mindre bannlyst av Svenska musiker. Ett undantag är just denna skiva.
Anledningen
Hejsan Jörgen! Lite allmänt tyck och tänk. Utgå från det du tyckerom att höra. Har klarat mig utan subsonicfilter i 40 år(!). Tveksam till saker och ting signalvägen. Men det finns också skält till att använda ett sådant. Men på normala lyssningsnivårer borde det inte vara några som helst problem med att konerna skulle gå sönder. Men de flesta vinylspelare har inget subsonic i sin anläggning. Men det kommer förhoppningsvis flera inlägg som utvecklar"subsonicfilter"
Men glöm inte att jag har en historia som "purist" med då en uttalad vison om att driva anläggningen med en transistor per kanal. Hade hemmbyggda högtalare som skulle klarat det. Kunde man ta bort något så gjordes detta.
Redigerat av Kronkan, 17 augusti 2010 - 20:50.
Postad 18 augusti 2010 - 15:30
En fråga:
Subsonicfilter på riaasteget, på eller av?
Min spelare ( Rega P7 / Exact PU ) låter mera levande utan detta filter, upplever inte heller att högtalarkonerna ( Monitor Audio Rx8) rör sig mer än lite grann - även vid relativt hög ljudvolym.
Med filtret aktivt är såklart konerna helt stabila, men ljudet upplevs stelare, framförallt basen tappar lite i fyllighet -Kan man med gott samvete låta öronen bestämma och köra med filtret ifrån utan att riskera att konerna tar stryk, eller bör man alltid slå på subsonic?
Kör med subsonic filtret på när det behövs!
Jag har ett par skivor som framkallar rumble varje gång jag lyssnar på dem (speciellt i de tysta spåren), då slår jag på filtret.
Vissa kombinationer av utrustning ger mer rumble, och då kan funktionen också vara nyttig.
Om inte fenomenet uppstår kan du ha den på "off" med gott samvete. Dina koner överlever nog!

Postad 20 augusti 2010 - 16:07
som i mina subjektiva öron är de mest "audiofila".
Thorens 125th anniversary (2 låtar med H Masakele - det bästa jag kan bjuda på)
TT-Reuter (ovanlig - köp köp köp om Ni hittar den)
Gaucho (så klart

Sheffield Track Record (Saknar Drum Record

Allt med Massive - därav samlingsplattan
Tears 4 Fears (Den har vart med länge - oftast den första jag slänger på
efter någon förändring i riggen)
Beck - Se Changes (låter bra i alla format jag hört den i - extra bra i svart)
King James Version - Detta är Svensk Rogers ex.

Postad 20 augusti 2010 - 16:58
Supertramp Half Speed Master (Borde vart med i förra posten. Gudars!!)
Police (Nypress från Bob Ludwigs master - bas? Haha!!!!)
Joe Jackson (Vart med länge den med. Lät bra redan med första svarven)
Depeche Mode (Elektronisk musik gör sig väldigt bra på svart)
RATM ( Vart runt 120 dB med denna. På cdn kan jag inte krama ut så mycket.)
NiN (Skrämmande och omslutande. Hela rummet är en skräckkammare drypande av
ångest)
Zero 7 (Lät sisådär tills jag växlade fasen på Riaat - oj oj oj!!)

Postad 21 augusti 2010 - 17:10

Redigerat av Sidelakebob, 21 augusti 2010 - 17:15.
Postad 22 augusti 2010 - 18:07
Om jag behöver en referens tar jag nognågot med sång typ Monica Zetterlund. Dessa skivor har jag visat innan men de tycker jag exempel på goda inspelningar. Tror att "electric ladyland" är den sista skivan som Jimi kunde styra hyggligt över själv. "Kind of blue"ärväl inspelade på 50-talet. Men vilken inspelning. Här en länk där den används som referesn när man lyssnar på en skivspelareJag dödade lite tid med att plocka ihop dom svartplättar i hyllorna
som i mina subjektiva öron är de mest "audiofila".
Thorens 125th anniversary (2 låtar med H Masakele - det bästa jag kan bjuda på)
TT-Reuter (ovanlig - köp köp köp om Ni hittar den)
Gaucho (så klart)
Sheffield Track Record (Saknar Drum Record)
Allt med Massive - därav samlingsplattan
Tears 4 Fears (Den har vart med länge - oftast den första jag slänger på
efter någon förändring i riggen)
Beck - Se Changes (låter bra i alla format jag hört den i - extra bra i svart)
King James Version - Detta är Svensk Rogers ex.
http://www.nomono.se...yssning-i-malmö
HAr jag förstått saken rätt har High Fidelity lagt ner och några av de som arbetademed denna tidning har nu öppnat skapat ett webbmagasin. Kallas NOMono. Själv tycker jag ju att mono är bra att lyssna på. Duger gott bara inspelningen är bra.
Själv är jag svårt förkyld så jag har svårt att lyssna "audifilt" samt jag tycker också att anläggningenhar lite probelm. Nya rör? Ställa in nålen igen? Riaa, nya monoblock? Eller ny motorstyrning till skivspelaren.
Kari Bremnes är också en given referens.

Postad 22 augusti 2010 - 18:10
vinyl førvaring, sagt och gjort! av med dørrar og flytta hyllplanen. det meste her blev køpt i min tidl vinyl periode
från ca Costello och framøver. ca 600 till antalel och ca 300 singlar. Ytterligare 250 nyinkøpta står i lyssnings rummet
och spelas mest.
Bifogad fil(er)
Postad 22 augusti 2010 - 18:34
och för lite plats. Ska köpa stapelbara skivlådor på en butik som heter
Granit. Ligger inne i city, så jag får pallra mig in dit.
Kronkan: Jag har lyssnat på Kind of Blue i flacformat på mp3án.
I stora delar njutbart för att vara jazz.

gammal gubbstorbandsjazz - Harry James. Skäms på mig!!)
Ska leta efter den du har på bild!
Postad 23 augusti 2010 - 14:49
Pro-Ject RPM 1.3 är en bra spelare. Gillar du designen på den så tycker jag att du kan spinna vidare på det spåret. Den levereras väl oftast med en Ortofon 2M Red? Vill man sedan uppgradera är det väldigt enkelt att byta nål till en 2M Blue! Om du går på Rega tycker jag att du ska välja en P2. Det är en klart bättre spelare än P1! Däremot följer det ju inte med en pick-up till Rega, så det blir lite dyrare i slutändan...
Va in och kikade hos en butik i stan.
Dom hade en beggad rega planar 3 för 3900kr med en linn k18 pickup, dessutom fanns det en beggad pro-ject rpm 4 för 2500kr.
Så nu är ju frågan.
Rega p1 - 2700kr
Rega p2 med lämplig pickup - ca 4000kr
Rega planar 3 - 3900kr (tillkommer ett pickup byte längre fram)
Pro-ject rpm 4 - 2500kr
Vilket alternativ tycker ni är mest värt?
Lutar mest åt någon rega då jag behöver kåpa på spelaren, bor i en etta så damm förökas snabbt.
/ Björn
Postad 23 augusti 2010 - 15:24
Ska vi krångla till det lite med...Va in och kikade hos en butik i stan.
Dom hade en beggad rega planar 3 för 3900kr med en linn k18 pickup, dessutom fanns det en beggad pro-ject rpm 4 för 2500kr.
Så nu är ju frågan.
Rega p1 - 2700kr
Pro-ject rpm 4 - 2500kr
Lutar mest åt någon rega då jag behöver kåpa på spelaren, bor i en etta så damm förökas snabbt.
/ Björn
Project Debut III - 3000 inkl pu
Project Debut III Esprit - 3700 inkl pu (akryltallrik, olika färger, snygg!)

Postad 23 augusti 2010 - 16:27
Va in och kikade hos en butik i stan.
Så nu är ju frågan.
Rega p1 - 2700kr
Pro-ject rpm 4 - 2500kr
/ Björn
av dom alternativen så skulle jag köra på rega planar 3'an. har pratat lite med en RPM4 ägare och han tyckte inte om den då motvikten var väldigt lös och ändrades lätt
dock så skulle jag kolla mer på beg. annonser, du kan lätta spara en tusenlapp på en planar 3'a, sett sådana på tradera som gått för ca 2500
Postad 23 augusti 2010 - 17:00
Har ägt både Pro-ject & Rega! Skall rock spelas är Rega sååå mkt roligare - mera driv & tryck än vad du får med pro-ject, som för all del inte är dålig... men lite tråkigare när det skall spelas musik som svänger. Rega är dessutom något stabilare byggd.Va in och kikade hos en butik i stan.
Så nu är ju frågan.
Rega p1 - 2700kr
Pro-ject rpm 4 - 2500kr
/ Björn
-Ta med en favoritskiva till nån butik som säljer båda märkena, och jämför. Det är dina öron som skall tycka att det låter bra!
Redigerat av Jörgen A., 23 augusti 2010 - 17:01.
Postad 23 augusti 2010 - 21:05
Efter ha läst S Rogers inlägg tog jag en ny framstött mot mitt popsnöre om skivförvaring. Har ju lite förvaring så skivorna syns i hela sin prakt. Lite i en bokhylla som Svensk Roger och resten i skivbackar från Granit. Hon talar om att det också går att göra sig av med skivor. Vilket jag ju också gör. Så nu får jag gå till ett loppis för att köpa tillbaka vad som kan anses vara en av Sveriges fulaste skivor. Detta enligt boken om Sveriges fulaste skivor. Men hon sa OK att komplettera hyllan efter ett visst tänkande.Snyggt jobbat, S. Roger! Själv har jag problem med för många skivor
och för lite plats. Ska köpa stapelbara skivlådor på en butik som heter
Granit. Ligger inne i city, så jag får pallra mig in dit.
Kronkan: Jag har lyssnat på Kind of Blue i flacformat på mp3án.
I stora delar njutbart för att vara jazz.(Ska jag säga som rekommenderar
gammal gubbstorbandsjazz - Harry James. Skäms på mig!!)
Ska leta efter den du har på bild!
BongoMongo sedan trevligt att du också gillar "Kind of Blue". Jag är långt ifrån såld på all jazz. Men på bilden nedan av hyllan som nu skall byggas ut nedertill och till vänster med två hyllplan kan du se något som jag tycker är en referens. Moderna Jazz Quartet spelar och Swingels singers sjunger Bach. Den köpte tror jag för 40 kr på skivmässan på Kåren i Göteborg. Den andra skivan där enbart Swingels singers sjunger Bach kostade 5 kr på loppis. Samma loppis somjag nu gåroch köper tillbaka skänkta skivor. Även mitt popsnöre håller med mig om att MJQ och Swingels singers tillsammans gör musik för gudar.

Livet som vinylist är inte enkelt men roligt (ibalnd). Har nu bytt rören på försteget för att undersöka varför jag tycker diskanten har problem.
Redigerat av Kronkan, 23 augusti 2010 - 21:07.
Postad 23 augusti 2010 - 22:04
Jag som "rookie" i vinyldjungeln kan bara säga på min lilla Lp-resa Ca 2 dagar. Har jag lärt mig mycket.
Men jag har ett problem min Thorens TD166 MKII (som jag för övrigt är riktigt stolt över) Mår just nu inte 100%.
Efter en rejäl rengöring och uppsmörjning så låter den bättre men jag vill mer, Thorens oxå

Jag är på jakt efter ny puppa som kan passa vad jag kan se enligt Manual ska allt vara original och orört det kanske kan hjälpa er på vägen..
Så är den någon som kan hjälpa mig, hjälpa min spelare!
tack
Postad 24 augusti 2010 - 05:29
Inställningar
Här följer olika tips på hur du korrigerar nåltryck och anti-skating. Men innan du smörjde din spelare, vad använde du för olja? Enligt vad jag förstår kan man inte använda sedvanlig symaskinsolja, utan bör använda andra fabrikat som är framtagna för ändamålet.
Placering
Se till så att skivspelare står på ett stabilt underlag, gärna långt bort från högtalare eller sub. Om du kan så bör du montera spelaren på väggen. Detta är för att avleda omgivningens vibrationer som mycket lätt tas upp av nålen.
RIAA
En skivspelarsignal är många gånger svagare än en signal från en cd-spelare. En del förstärkare, surroundreceivers
har inbyggt RIAA. Att köpa ett separat av bättre kvalité kan lyfta ljudet ytterligare några snäpp.
Ny pick-up (Puppa)
Här finns det två varianter MM=Moving Magnet och MC=Moving Coil. Den vanligast förekommande i budgetklassen är
MM. Se bara till att matcha varianten med vad ditt RIAA förstärker. En ny puppa kan låta hårt och spretig i början, men dom brukar emellertid släppa i ljudet efter ett tag.
Redigerat av Glidtassen, 24 augusti 2010 - 05:30.
Postad 24 augusti 2010 - 08:07
- Symaskinsolja går bra till Thorens TD166. Viskositet och renhet är vad som är viktigt. Clas Ohlson's variant av olja går bra.
- Byt rem om det inte skett på ett tag, det är viktigare än man tror och jag rekommenderar no name varianten från williamthakker.de .
- Justera upphängningen genom de tre skuvarna underifrån sedan du tagit bort masonitskivan under. Förenklat kan man säga att tallriken skall vara i våg och tallriken vara i närheten att slå i taket på spelaren då LP+gummimatta+plattan belastar med sin tyngd. Jag föreslår att du tar bort masonitskivan och ställer spelare på en sådan här:

så att du kommer åt underifrån att skruva så att tallriken kommer i våg.
- Du kan också med masonitskivan som mall be att få uppsågat en MDF skiva med tjockleken 1,5 cm, och göra samma hål i den som i masonitskivan och byta ut den. Det förbättrar ljudet (har gjort det själv).
- innan du köper pickupp bör du ta reda på vad din tonarm heter och vad den har för effektiv massa, så att du kan matcha den med pickuppens komplians (d v s hur fjädrande nålen är) och tyngd. Det står i manualen.
- Glöm för all del inte bort att titta på:Thorens himlen, som innehåller flera guider hur man fräschar upp sin Thoréns-grammofon.
- TD166 är en fin spelare, men inte fantastisk (har en själv). Jag skulle hålla mig till fina pickupper, utan fantastiska priser. Vad gäller separat RIAA-steg finns det - enligt mig - ingen idé att köpa något esoteriskt sådant. Om du har en förstärkare/receiver från samma tid som TD166, skulle jag tro att den har en bra grammofoningång, i klass med TD166, och att de kanske t o m har köpts för att matchas? Ett modernt budget riaa-alternativ som cambridge eller nad, har inte bättre ljudkvalle än ett inbyggt i en rimlig förstärkare från TD166ans tid. Man får komma ihåg att en förstärkares främsta uppgift förr i tiden var att förstärka signalen från pickupper.
Hoppas det går bra!
Redigerat av paul_on_fuzz_bass, 24 augusti 2010 - 11:04.
Postad 24 augusti 2010 - 11:34
av dom alternativen så skulle jag köra på rega planar 3'an. har pratat lite med en RPM4 ägare och han tyckte inte om den då motvikten var väldigt lös och ändrades lätt
dock så skulle jag kolla mer på beg. annonser, du kan lätta spara en tusenlapp på en planar 3'a, sett sådana på tradera som gått för ca 2500
Tycker också priset på planar 3an är väl högt, en ny p3 ligger väl på ungefär 6000.
Sen känns det som att jag hellre köper nya prylar, även om det innebär att man kankse inte får en fullt lika bra spelare.
Vad skiljer planar 3an mot tex p2an förutom glastallrik och tonarmen?
Är ju helt grön på dethär området så jag kanske borde köpa en p1 och lägga pengar på skivor ist och se om jag fastnar för vinylformatet.
Postad 24 augusti 2010 - 12:37
Plinten är tjockare. Nästan dubbelt. Sen tror jag att motorn är annorlunda, men jag vet inte hur.
Postad 24 augusti 2010 - 12:49
ett slikt block var och googlade:
http://www.ikea.com/...oducts/40082918
Har inte fördjupat mig i ämnet men har sett antydningar på att man ska ha
minst 2st ??
Postad 24 augusti 2010 - 18:49
Tycker också priset på planar 3an är väl högt, en ny p3 ligger väl på ungefär 6000.
Sen känns det som att jag hellre köper nya prylar, även om det innebär att man kankse inte får en fullt lika bra spelare.
Tallriken och tonarmen är ju otroligt viktig för en spelare, så bara det är en STOR skillnad. P3:an låter helt enkelt betydligt mycket bättre än P2:an, mer driv och högre upplösning. Mer musikalisk. Jag har haft dem båda och hos mig var skillnaden som natt och dag!
Jag tycker dock också att priset du anger är något högt för en Planar 3. Jag har en något nyare P3 (P3 2000) och jag köpte den för 2000 kr begagnat om jag inte misminner mig.
Om du väljer att köpa en ny, billigare, spelare för att se om du trivs med vinyl skulle jag kanske fundera på...
...istället för P1:an. Jag tycker inte P1:an riktigt är representativ för de kvaliteer Rega annars har på sina spelare.
Postad 24 augusti 2010 - 19:47
Ett modernt budget riaa-alternativ som cambridge eller nad, har inte bättre ljudkvalle än ett inbyggt i en rimlig förstärkare från TD166ans tid. Man får komma ihåg att en förstärkares främsta uppgift förr i tiden var att förstärka signalen från pickupper.
Det kan vara så, inte alltid dock.
Jag äger en H/K 730 från mitten-slutet av sjuttiotalet, riktigt stabil kontruktion med bla dubbla nätdelar, testade riaa-delen i den för ett tag sedan och blev besviken, det lätt dovt, instängt och odynamisk, tyckte det var lite konstigt då förstärkaren härstammar från vinylens storhetstid, dock så har min Rotel RX402 från samma tid en mycket bra riaa del

Motorn är även bättre på planar 3'an jämfört mot 2an
Postad 24 augusti 2010 - 20:00
Vill liksom att min Thorens ska låta så bra som möjligt till nya förstärkaren landar.
Remmen bytte jag idag och märker direkt att den snabbare kom i sin rätta hastighet och slirar inte.
Angående underlägget till skivan vad är bäst ? Jag har orginal gummi idag ifrån Thorens.
Är det bättre att satsa på en antistat matta eller liknande ?
Glidtassen:Jag använde använde en mineralolja till smörjning av lager.
Postad 25 augusti 2010 - 06:51
Det verkar gå en himla förkylning överallt, men det är förmodligen för att folk kommer hem från sina semestrar.
Min senaste uppgradering var min Knosti Skivtvätt, som jag verkligen gillar. Speciellt när man som jag köper mycket begagnat vinyl, som ibland farit lite illa av damm och smuts. Det är lätt och roligt att använda den, men den enda nackdelen är att isopropylalkoholen inte är gratis.
Gubbas: Du är snart på mattan med din spelare, börja med att byta puppa och var noggrann med inställningar så är
du snart lika besatt som oss övriga härute.
Redigerat av Glidtassen, 25 augusti 2010 - 06:51.
Postad 25 augusti 2010 - 13:15
Ja de är viktiga, men även där finns en gräns för när det räcker och är nog.Tallriken och tonarmen är ju otroligt viktig för en spelare, så bara det är en STOR skillnad.
Motorn skall gå jämt.
Men mest skillnad får man sedan genom att ha en bra PU 3-4 lappar max
Ett bra riasteg är också viktigt.
Allt detta får man för ca 20.000 kr sedan blir det inte bättre än vad förstärkare och högtalare tillåter
Vinylen
Redigerat av vinylen, 25 augusti 2010 - 13:15.
Postad 25 augusti 2010 - 15:18
Ortofon OMB 5E sitter det på nu, såg att den Denon DL110 är en MC pickup.
Denon DL110 och DL160 är MC med hög utnivå - så de körs på MM ingång hos förstärkare.
Min riia (NAD PP2) klarar av MC men skiljer det något i ljudet mellan MC och MM, är det MC som har lägre utvolym?
Normalt har MC lägre utnivå än MM och behöver därför mer förstärkning. Undantaget är MC-puppor med hög utnivå, de fungerar utmärkt med RIAA-steg som klarar MM.
MC och MM är två skilda konstruktionsprinciper för puppor. MC är en mer avancerad och därmed dyrare konstruktion.
Huruvida det verkligen är bättre eller inte med MC beror på hur principen är implementerad. Det finns bra och mindre bra MC puppor och det finns bra och mindre bra MM puppor. En mindre bra MC puppa låter sämre än en bra MM puppa.
Men en bra MC puppa kan låta bättre än en bra MM puppa.
Enkelt uttryck så kan MC-principen ge fördelar i form av upplösning och stereoseparation. Däremot så tenderar MM puppor att låta med dynamiskt.
Postad 25 augusti 2010 - 16:38
Tallriken och tonarmen är ju otroligt viktig för en spelare, så bara det är en STOR skillnad. P3:an låter helt enkelt betydligt mycket bättre än P2:an, mer driv och högre upplösning. Mer musikalisk. Jag har haft dem båda och hos mig var skillnaden som natt och dag!
Jag tycker dock också att priset du anger är något högt för en Planar 3. Jag har en något nyare P3 (P3 2000) och jag köpte den för 2000 kr begagnat om jag inte misminner mig.
Om du väljer att köpa en ny, billigare, spelare för att se om du trivs med vinyl skulle jag kanske fundera på...
...istället för P1:an. Jag tycker inte P1:an riktigt är representativ för de kvaliteer Rega annars har på sina spelare.
Kanske får göra ett besök till hos handlaren och se om de är villiga att gå ner i pris på planar 3'an.
Dock så var jag väldigt inne på en project rpm 1.3 tidigare fast jag gled ifrån det då jag bor i en etta vilket gör att det lätt blir dammigt, känns som man behöver en kåpa över spelaren. Eller är det inget man behöver bry sig nämvärt om?
Postad 25 augusti 2010 - 17:38
Den är avsedd för att göra rent nålspetsen. Den var dyr 550:- men jag hade fått ett problem sedan jag köpte min Knosti Skivtvätt. Även om skivorna blir skinande rena så lämnar inte all smuts spåren. Vätskan frilägger smutsen, men rester ligger kvar och det skapas mindre beläggningar på nålspetsen. Jag är fortfarande mycket nöjd med skivtvätten, men ovannämnda skulle då vara enda nackdelen. Försäljaren idag på Vinylbutiken föreslog en VPI skivtvätt och jag skrattade och sade: - Den tvätten kostar dubbelt så mycket som min spelare.
Knosti Skivtvätt
onsow2.jpg 120,14K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 25 augusti 2010 - 17:39.
Postad 25 augusti 2010 - 18:08
Kanske får göra ett besök till hos handlaren och se om de är villiga att gå ner i pris på planar 3'an.
Dock vill jag klargöra att även Rega P2 är en mycket bra spelare för sitt pris! Det kanske inte lät så i mitt svar!

Jo du borde helt klart försöka pruta lite grann på Planar 3:an!
Postad 27 augusti 2010 - 10:24
https://www.prisjakt....php?rec=233669
Edit: Tycker själv att det är lite dyrt men.. det kanske är värt det?
Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 27 augusti 2010 - 10:25.
Postad 27 augusti 2010 - 10:58
Postad 27 augusti 2010 - 11:32
För Sikkfisk (och er andra). Missa inte nya H&M (9/10). Man uppmärksammar Roky Erickson(!) med en artikel.
Grymt att någon uppmärksammar "husguden" lite!
Prenumererar på den blaskan som tur är..
Men inte har den nya kommit än? Eller?
Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 27 augusti 2010 - 11:37.
Postad 27 augusti 2010 - 13:14
Jodå, iaf fick jag mitt nummer i förrgår.Grymt att någon uppmärksammar "husguden" lite!
Prenumererar på den blaskan som tur är..
Men inte har den nya kommit än? Eller?
Postad 27 augusti 2010 - 14:23

LP-Box:
Pris: 159 kr
Mått: D:35 B:35 H:26 cm
Rymmer ca 100 lp-skivor
Färg: Vit & svart
Art.nr: 12097-98

Box Gigant:
Pris: 179 kr
Mått: B:35 L:35 H:36 cm
Material: Pressat papper
Art.nr: 12115
Träplatta med hjul:
Pris: fr. 59 kr
Mått liten: 22x29 cm
Mått mellan: 30x30 cm
Mått stor: 35x40 cm
Art.nr: 99160-6
Laddade upp instruktioner hur man paketerar skivor inkl. bilder. Även en video för dom som föredrar det:
Länk till instruktion, bilder och video i galleriet
...
Ja, det är den största nackdelen med Knosti Disco Antistat. Har löst det problemet genom att köra skivorna genom ett andra bad i rent destillerat vatten. Fick den idén från Svalander!
[EDIT]Give credit where credit is due[/EDIT]
Redigerat av Unregistered0b8c7f7c, 27 augusti 2010 - 14:51.
Postad 27 augusti 2010 - 14:42
Precis vad den gode Svalander föreslår också även om han menar på att man kan köpa 2 Knosti. Funderar på det, dom är hyfsat billiga på eBay.Ja, det är den största nackdelen med Knosti Disco Antistat. Har löst det problemet genom att köra skivorna genom ett andra bad i rent destillerat vatten.
Redigerat av tomano58, 27 augusti 2010 - 14:42.
Postad 27 augusti 2010 - 14:45
Jodå, iaf fick jag mitt nummer i förrgår.
Det var ju lite irriterande med tanke på att jag inte fått mitt nummer än...
Sheisse, ska det enda riktigt intressanta på länge, vara med i ett nummer jag inte får?
(har nyligen betalat in ny års-betalning)
Postad 27 augusti 2010 - 14:59
Nä, allvarligt funderade jag på att dra av skivan med mikrofiber-
duk efter tvätt när jag hade Tassens tvätt.
Postad 27 augusti 2010 - 15:12
Men den kostar fortfarande mer än en ny Rega P2. Jag har betalat under 1000:- för min Knosti + Onzow Zerodust.
Frågan är om det blir så mycket renare med en VPI eller en OKKI, det tror jag inte. Men fördelen är att man slipper få rester kvar i spåren.
Postad 27 augusti 2010 - 15:17
Har kollat lite på eBay och man kan få hem en Knosti för strax över 500:- och en Zerodust för ca 300:- frakt inräknat från Tyskland/England (ingen tull tillkommer)Som sagt, den billigare tvätten med uppsugning skall vara OKKI NOKKI.
Men den kostar fortfarande mer än en ny Rega P2. Jag har betalat under 1000:- för min Knosti + Onzow Zerodust.
Frågan är om det blir så mycket renare med en VPI eller en OKKI, det tror jag inte. Men fördelen är att man slipper få rester kvar i spåren.
Postad 27 augusti 2010 - 15:28
Jag ser till att nästan täcka borstarna med vätskan och snurrar tre varv mot mig och sedan tre från mig.
Använd dock alltid en handduk som underlag då det är nästintill omöjligt att inte spilla.
Postad 27 augusti 2010 - 15:33
[/quote]Ja och det er vel lite av poänget, med rengøring av skivor! vill då inte ploga skit med min pu

Postad 27 augusti 2010 - 16:04
jag köpt av Svalander. Sen körde jag den i maskinen med destillerat
vatten i. Vad jag borde ha gjort som sista grej var att torka av dom
med en mikroduk. Vattnet lade sig som en hinna som krävde en genomkörning
för att bli knasterfritt.
S.R: Vi måste förstå att alla inte har våra ekonomiska förutsättningar.
En riktig tvättmaskin är självfallet det bästa. För mig var det ett sanslöst
lyft ljudmässigt! Men allt har sin tid!
Postad 27 augusti 2010 - 17:41

Postad 28 augusti 2010 - 08:29
Jag har tvättat hela min vinylsamling, viket är några hundra skivor. Jag har sett till att vinylerna torkat innan jag spelat dem. Men vad händer om det funnits spår av vätska i spåren, kan den skada nålen eller nålröret?
Jag har givetvis inte spelat uppenbart blöta skivor, utan kollat dem innan jag lagt på dem på svarven.
Min Goldring är inköpt på Ljudmakarn, jag vet inte vad dom har för system; om man kan byta in sin gamla puppa och få rabatt på en ny av samma märke. Jag vet att Rega använder sig av det systemet. Jag tror att man får 20% rabatt vid köp av en ny puppa om man lämnar in sin gamla.
Jag köpte en Onzow för min nålrengöring, och gillar den mycket. På vinylbutiken försökte försäljaren sälja på mig en vätska för över 500:- det tyckte jag var lite mycket pengar. På ljudmakarn berättade dom att man kan använda sig av en lättare mix av isopropylalkohol och destilerat vatten för att göra rent nålen, men man måste då tänka på att bara ta nålspetsen.
Redigerat av Glidtassen, 28 augusti 2010 - 09:21.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar