Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 22 May 2010 - 10:32
Postad 22 May 2010 - 17:00
Vill som sagt inte pressa sakerna allt för hårt, men drog på lite igår. 122Db@ Young Jeezy - Whitegirl blev det iaf. Okompenserat enligt radioshacken.
Kör du bara basarna då ? Inga frontar ?
Postad 22 May 2010 - 17:53
Var är dom utlovade mätningarna?
Tipsa om, eller länka till ett bra program som man kan mäta SPL så ska jag mäta och lägga upp bilder...
Postad 22 May 2010 - 18:28
Jag är bara intresserad av hur dina rumskurvor ser ut det är det som är intressant och att se hur lågt dom gårTipsa om, eller länka till ett bra program som man kan mäta SPL så ska jag mäta och lägga upp bilder...
Postad 22 May 2010 - 18:36
Jag är bara intresserad av hur dina rumskurvor ser ut det är det som är intressant och att se hur lågt dom går
Jag vill mäta SPL. Det var därför jag köpte mick. Tipsa om ett program så ska jag mäta hela skiten...
Postad 22 May 2010 - 18:42
Då har du köpt fel saker den miken är inte gjord för spl utan för frekvensmätningJag vill mäta SPL. Det var därför jag köpte mick. Tipsa om ett program så ska jag mäta hela skiten...
men det borde väl finnas några bilstereo handlare där du bor som borde ha spl utrustning
Postad 22 May 2010 - 20:28
Då har du köpt fel saker den miken är inte gjord för spl utan för frekvensmätning
men det borde väl finnas några bilstereo handlare där du bor som borde ha spl utrustning
Det måste väl för fan finnas ett program till att mäta SPL med ???!
Postad 22 May 2010 - 22:10
Kör du bara basarna då ? Inga frontar ?
Frontarna är med då, tror ju inte att dom hjälper till något i just den låten. Men om du vill så kan jag mäta om med bara svs`n.
Kör du samma låt och din kjell&co mätpryl så får jag se, okompenserat då såklart.
Tror bestämt att jag är fyller som en julegris just nu, grillning och öl/vin gör visst det med mig
Redigerat av Evil Homer, 22 May 2010 - 22:12.
Postad 22 May 2010 - 22:11
Ikväll har jag suttit och klämt en film och en musik-dvd. Jag har poppat på precis som vanligt.
Fick ju koppla om rören eftersom det ena steget pajade. Kör två rör seriekopplade på varje kanal på steget jag har nu. När jag resistensmätte dom seriekopplade rörparen visade det på 11,3 ohm. Ett ensamt rör mäter ganska exakt 4 ohm ??
När jag sen började poppa märkte jag att jag givetvis fick öka på lite för att få samma tryck som innan, vilket inte är så konstigt.
Det konstiga är att, det låter precis likadant fast det ensamma steget får ta hand om fyra element i en högre resistens, dessutom var steget helt kallt efter ett par timmars spelande, men när jag körde en bas på varje kanal på två steg, i en lägre resistens, fast vid samma ljudtryck, blev dom två stegen varma ??!
Vad är det nu jag undrar ? Jag vet ju också om att en lägre impedans drar ur mer kräm, och att stegen går varmare då, men om det inte låter annorlunda även att jag måste öka upp både in och utsignalen, betyder det att ett steg är överflödigt ?? Vad tjänar jag på att köra ett element per kanal på två steg ??
Frontarna är med då, tror ju inte att dom hjälper till något i just den låten. Men om du vill så kan jag mäta om med bara svs`n.
Kör du samma låt och din kjell&co mätpryl så får jag se, okompenserat då såklart.
Tror bestämt att jag är fyller som en julegris just nu
Aja baja !! Inte poppa på fyllan !! Det är då man spelar sönder både talare, elektronik, och öron...
Postad 22 May 2010 - 22:19
Förklara det här då !!?
Ikväll har jag suttit och klämt en film och en musik-dvd. Jag har poppat på precis som vanligt.
Fick ju koppla om rören eftersom det ena steget pajade. Kör två rör seriekopplade på varje kanal på steget jag har nu. När jag resistensmätte dom seriekopplade rörparen visade det på 11,3 ohm. Ett ensamt rör mäter ganska exakt 4 ohm ??![]()
När jag sen började poppa märkte jag att jag givetvis fick öka på lite för att få samma tryck som innan, vilket inte är så konstigt.
Det konstiga är att, det låter precis likadant fast det ensamma steget får ta hand om fyra element i en högre resistens, dessutom var steget helt kallt efter ett par timmars spelande, men när jag körde en bas på varje kanal på två steg, i en lägre resistens, fast vid samma ljudtryck, blev dom två stegen varma ??!![]()
Vad är det nu jag undrar ? Jag vet ju också om att en lägre impedans drar ur mer kräm, och att stegen går varmare då, men om det inte låter annorlunda även att jag måste öka upp både in och utsignalen, betyder det att ett steg är överflödigt ?? Vad tjänar jag på att köra ett element per kanal på två steg ??
Aja baja !! Inte poppa på fyllan !! Det är då man spelar sönder både talare, elektronik, och öron...
Nej nej inget poppade just nu, jag har inte ens stereon på just nu. Det var förut jag spelade på och mätte. Vad kom du upp i för db på den låten då?
Skulle även vara skoj att se Sdx´s siffror
Redigerat av Evil Homer, 22 May 2010 - 22:20.
Postad 22 May 2010 - 22:20
arta
Behöver LIIIITE mer än så... Googla "arta" får du se hur många träffar man får...
Postad 22 May 2010 - 22:25
Nej nej inget poppade just nu, jag har inte ens stereon på just nu. Det var förut jag spelade på och mätte. Vad kom du upp i för db på den låten då?
Skulle även vara skoj att se Sdx´s siffrordå jag har vart sugen på att bygga något sånt han har.
Har inte den låten... Vet inte ens vad det är... Får väl tanka hem den..
Däremot mätte jag med Kjellen när jag lyssnade på "lagom" hög volym när jag drog på en musik-dvd ikväll.
Journey - Live in Manilla. Körde allså den ljudvolymen jag har när jag klämmer ett par timmar med ett par bira och ett par whiskey. Satt i fotöljen och höll mätaren framför mej, och då stod nålen nästan still på 110 db.
Då går systemet på tomgång. Basarna i rören rör sej inte ens. Typ en millimeter eller två.
Men då var det ju med 11 ch surround och nio subbor allså.
Postad 22 May 2010 - 22:30
Har inte den låten... Vet inte ens vad det är... Får väl tanka hem den..
Däremot mätte jag med Kjellen när jag lyssnade på "lagom" hög volym när jag drog på en musik-dvd ikväll.
Journey - Live in Manilla. Körde allså den ljudvolymen jag har när jag klämmer ett par timmar med ett par bira och ett par whiskey. Satt i fotöljen och höll mätaren framför mej, och då stod nålen nästan still på 110 db.
Då går systemet på tomgång. Basarna i rören rör sej inte ens. Typ en millimeter eller två.
Men då var det ju med 11 ch surround och nio subbor allså.
Tanka hem den låten och sen spelar du den på samma volume som du hade på musikdvd`n
Eller inte, den har ganska bra boost vid 30-35 Hz så ta det lugnt, bland det fetaste och tyngsta jag har hört.
Det mesta i bastestväg låter tunt jämfört med just den låten.
Postad 22 May 2010 - 22:37
Tanka hem den låten och sen spelar du den på samma volume som du hade på musikdvd`n
Eller inte, den har ganska bra boost vid 30-35 Hz så ta det lugnt, bland det fetaste och tyngsta jag har hört.
Det mesta i bastestväg låter tunt jämfört med just den låten.
PM:a mej din mailadress så ska jag skicka över "Drums and rythm"... Sen får du avgöra om den är bättre eller sämre än din låt, så slipper jag kanske tanka...
Postad 22 May 2010 - 22:40
13_younge_jeezy_whitegirl.mp3 4.64MB
44 Antal nerladdningarKör så det ryker
Redigerat av Evil Homer, 22 May 2010 - 22:41.
Postad 22 May 2010 - 22:48
13_younge_jeezy_whitegirl.mp3 4.64MB 44 Antal nerladdningar
Kör så det ryker
Glöm det... Lyssnade i två sekunder i sovrummet.. Jag kommer AAAALDRIG spela negerrapping i mitt biorum.
Det finns inget värre. Mår dåligt av dom två sekunderna jag lyssnade nu.. Kommer ha mardrömmar...
Tar hellre ett 24-timmarsmarathon med dansband, och dansband suger ju struts-smegma...
Postad 22 May 2010 - 22:50
Glöm det... Lyssnade i två sekunder i sovrummet.. Jag kommer AAAALDRIG spela negerrapping i mitt biorum.
Det finns inget värre. Mår dåligt av dom två sekunderna jag lyssnade nu.. Kommer ha mardrömmar...
Tar hellre ett 24-timmarsmarathon med dansband, och dansband suger ju struts-smegma...
Så säger alla som inte vågar basa något, lyssna inte utan kolla bara på mätaren då
Postad 22 May 2010 - 22:51
Kör lite Bass Mekanik, iaf lite bättre.
Postad 22 May 2010 - 22:51
Så säger alla som inte vågar basa något, lyssna inte utan kolla bara på mätaren då
Skicka över mailen så kan jag skicka min..
Eller hur lade du upp låten...???
På samma sätt som en bild...?
Postad 22 May 2010 - 22:53
Skicka över mailen så kan jag skicka min..
Eller hur lade du upp låten...???
På samma sätt som en bild...?
Skickat min mail till dig,
Men jo på precis samma sätt som du laddar upp en bild.
Postad 22 May 2010 - 22:54
Behöver LIIIITE mer än så... Googla "arta" får du se hur många träffar man får...
Gissa att det var detta som menades
Klicka här
Jag tror jag lyssnade 6 sekunder... jag lyssnar också hellre på dansband och jokmokksjocke
Kör lite Bass Mekanik, iaf lite bättre.
Sa inte att den var bästa låten jag har hört, utan den är brutal som ******** i basgångarna
Skickat min mail till dig,
Men jo på precis samma sätt som du laddar upp en bild.
Jag kunde inte ?? Jag hade inte behörighet att ladda upp den typen av fil...?
Hur gjorde du exakt...?
När jag laddar upp en bild klickar jag ju på bläddra där nere...?
Redigerat av Bakerman, 22 May 2010 - 22:56.
Postad 22 May 2010 - 22:57
Så kass var låten så forumet dissar dig tillochmed
Postad 22 May 2010 - 23:03
Hur gjorde du exakt...?
När jag laddar upp en bild klickar jag ju på bläddra där nere...?
Maila mig och så ser vi om det är just den filen den inte gillar.
Postad 22 May 2010 - 23:05
Maila mig och så ser vi om det är just den filen den inte gillar.
Du har mail...
Lägg upp den här du som kan..
Jag är så JÄÄÄÄÄÄVLA kass på datorer...
Redigerat av Bakerman, 22 May 2010 - 23:07.
Postad 22 May 2010 - 23:09
Postad 22 May 2010 - 23:09
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/Behöver LIIIITE mer än så... Googla "arta" får du se hur många träffar man får...
den stog först på google
Postad 22 May 2010 - 23:13
Forumet säger precis samma sak till mig, antar att filen är för stor för en mp3 här,
Det står ju max 50 meg...? SÅ stor lär den inte vara....
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/
den stog först på google
SOVER INTE DU FARBROR !!?
Ska kolla den länken..
Mailar över "Drums and rythm" till dej också, så kan du testa den imorrn.
Postad 23 May 2010 - 10:19
Det står ju max 50 meg...? SÅ stor lär den inte vara....
SOVER INTE DU FARBROR !!?![]()
Ska kolla den länken..
Mailar över "Drums and rythm" till dej också, så kan du testa den imorrn.
Sådära, nu snackar vi fetbas! Du MÅSTE testa "min" låt med. Även om du inte gillar själva musiken.
Postad 23 May 2010 - 11:42
Sådära, nu snackar vi fetbas! Du MÅSTE testa "min" låt med. Även om du inte gillar själva musiken.
Drums and rythm tröck väl på ganska bra ??!
Postad 23 May 2010 - 15:05
Drums and rythm tröck väl på ganska bra ??!
inte kunnat dundra på något, lilleman uppskattar nog inte det :)Men man hör ju även på lägre volymer att det är en rolig låt
Dundrat på den jag länkade då?
Postad 23 May 2010 - 17:27
Jag vill också höra vad ni spelar
Känner mig utanför
PM:a din mail till mej så skickar jag över den.
inte kunnat dundra på något, lilleman uppskattar nog inte det :)Men man hör ju även på lägre volymer att det är en rolig låt
Dundrat på den jag länkade då?
Nej... Ska se om jag KANSKE testar... Tycker att det är rent VIDRIG "musik"...
Postad 23 May 2010 - 17:50
Har du fått min vidrighetPM:a din mail till mej så skickar jag över den.
Nej... Ska se om jag KANSKE testar... Tycker att det är rent VIDRIG "musik"...
Postad 23 May 2010 - 18:03
Har du fått min vidrighet
Ja. Får väl bränna båda två och testa lite då...
Postad 23 May 2010 - 18:28
Ja. Får väl bränna båda två och testa lite då...
Bränna vad är det??? Har du inte nätverkstöd på din förstärkare?
Postad 23 May 2010 - 19:49
Bränna vad är det??? Har du inte nätverkstöd på din förstärkare?
Det har jag säkert... Men jag vet inte hur man gör... Skulle säkert kunna lägga över den på usb-sticket också...?
Eller köra via laptopen.... Jag vet inte... Vem är du ? Vem är jag ? Var är jag...?
Postad 23 May 2010 - 19:53
Det har jag säkert... Men jag vet inte hur man gör... Skulle säkert kunna lägga över den på usb-sticket också...?
Eller köra via laptopen.... Jag vet inte... Vem är du ? Vem är jag ? Var är jag...?![]()
Antar att du har en dator där uppe som du har lite musik på, och den i sin tur är pluggad i en router. plugga in en nätverkskabel ifrån routern till din förstärkare och sen delar du ut musiken på datorn bara. vips så har du all din musik nere i lyssningsrummet utan att behöva bränna ut något.
Postad 23 May 2010 - 20:22
Antar att du har en dator där uppe som du har lite musik på, och den i sin tur är pluggad i en router. plugga in en nätverkskabel ifrån routern till din förstärkare och sen delar du ut musiken på datorn bara. vips så har du all din musik nere i lyssningsrummet utan att behöva bränna ut något.
Jaha... Det går ju säkert...
Postad 23 May 2010 - 21:52
Var det någon som hade något tips om hur det är bäst att köra alla fyra rören på ett steg...?
Fyra rör, fyra ohm styck.. Vilket är bäst, åtta ohm stereo, eller fyra ohm bryggat...?
Åtta ohm stereo: 450 watt per kanal
Fyra ohm bryggat: 2400 watt
Om vi bortser från att steget ser 2ohm i bryggat och lägre dist vid 8ohm osv så kan du enkelt räkna ut vad som kommer att spela högst.
Postad 23 May 2010 - 21:57
Vad ?
Jaha, det går ju säkert. Skrev du ju, lät en aningen omöjligt att genomföra. Eller?
Postad 23 May 2010 - 22:39
Postad 23 May 2010 - 22:45
Om vi bortser från att steget ser 2ohm i bryggat och lägre dist vid 8ohm osv så kan du enkelt räkna ut vad som kommer att spela högst.
Det blev 11,3 ohm stereo.
Jaha, det går ju säkert. Skrev du ju, lät en aningen omöjligt att genomföra. Eller?
Nej.. Jag skrev "det går säkert". Det gör det säkert, men jag vet inte hur. Orkar inte lägga ner energi på att lära mej det heller..
Nu har jag fått hjälp av amerikanarna, så imorgon om jag är själv i huset så skall det ta mig fen mätas och få fram lite snygga kurvor. Eller skall man spela in dom ett tag till kanske?
Dom vill säkert ha några timmar till...
Hade ju varit kul om du mätt direkt "out of the box", och mätt efter 50 timmar med subborna på exakt samma ställe, så du kunde ha sett om kurvorna ändrade sej något under inspelningstiden...
Det är ju inte varje dag man har chansen att göra såna mätningar och inte bara höra, utan också mäta skillnaden under inspelningstiden...
Postad 23 May 2010 - 22:47
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
177 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?