Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Humax BXR-HD

2479 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax BXR-HD (Digitalboxar) 3 6,85 (12) Inga priser
Humax BXR-HD+ 500GB (Digitalboxar) 2 7 (37) Inga priser
Humax BXR-HD2 (Digitalboxar) 2 2,83 (11) Inga priser
Humax BXR-HD+2 500GB (Digitalboxar) 1 6,7 (9) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 12 december 2011 - 14:01

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Hos mig blir bilden ryckig någon gång ibland och det gäller alla hd-kanaler. Precis som Per skriver avhjälps det genom att pausa och sen trycka igång och så att säga ligga en sekund efter med tittandet. Irriterande!

Postad 12 december 2011 - 14:06

NiLe68
  • NiLe68
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Vi hade lite problem, bl.a annat att bilden blev svart på vissa kanaler. Sen stog det med vitt text:

"Ni måste ha ett giltigt kort från boxer. Har ni ett giltigt kort kan det behöva uppdateras. Låt denna kanal stå så uppdateras kortet bla. bla bla osv."

Det funkade aldrig. Det kunde komma och gå flera gånger titt som tätt under en tittning. Man fick svappa till en annan kanal och sedan tillbaks igen så funkade det ett tag.
...

Hade samma problem med felmeddelande på kortet. För min del löste det sig genom tips tidigare i denna tråd. Om man tar in kanaler från flera sändare, vilket boxen gör om flera master är inom räckhåll, kan det bli fel som bl a ger felet med kort. Pröva att
1. Ta reda på vilka muxar du har på den närmaste masten ( http://www . teracom...ekvenstabeller/ )
2. Gör manuell sökning på de muxar som listas för din mast
3. Lägg in alla timerinspelningar igen eftersom de försvinner när man gör kanalsökning :(

Efter att jag gjort det har jag inte fått något felmeddelande om programkort. Dessutom fick jag bättre mottagning på en del muxar eftersom boxen inte verkar vällja bästa muxen utan den senast scannade när den lägger in kanaler.

Postad 12 december 2011 - 16:44

Unregistered98bc0f60
  • Unregistered98bc0f60
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Hej !
Har nu kört in nya prg varan 1.00.04 från 11 Nov, skillnad ingen aning så långt.
Mottagaren hittade den själv efter den varit på 5 min.
/M

Postad 12 december 2011 - 19:42

petos
  • petos
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Nu har även jag uppdaterat till den nya versionen. Jag har väntat ända sen i somras på den efter flera kontakter med Anovo. Kritiskt har ju varit dessa hängningar och så serieinspelning som inte funkat. Återstår att se om detta verkligen är fixat nu...

Tydligen har man inte brytt sig om att fixa så mycket mer mer än detta så man kan tänka sig att HUMAX aldrig kommer göra något mer än kritiska buggfixar. Att de inte ens fixat den felaktiga dialogrutan när man ska cancelera en påminnelse hade man trott de skulle vågat ta med i en uppdatering.

Detta är den lista jag förmedlat över saker jag tycker är fel eller stör mig på. Jag har markerat med bold det som är fixat och eventuellt fixat.
  • Delete after play.
    There is a significant risk in deleting the wrong recording after a playback if new recordings are started during the playback. This due to the current row in the media list is not on the same place as it was when starting the playback, rather on the same index number on the list. A new recording shifts the list down. Say that I have 5 Stargate SG1 recorded and watches one then I risk (actually done several times now) of deleting the next episode to be watched instead of the one I recently watched.
    As alternative to actually maintain the correct position one should consider always making the current entry the last stopped playback which also would ensure natural position even if one have browsed the media files during the playback.
    Also it would be nice to be able to delete a file being played. As it is now one first must stop and then delete, these operations could be done automatically.
  • Each time a file is deleted the active file is at top of the list. It is frustrating to always have to scroll down to get back. Please let the current item be the next/previous item in the list instead.
  • Delete of files takes a surprisingly long time. About 3 seconds or up to 10 seconds if 2 recordings are in progress. No other box I had takes so long time. Time is also actually proportional to the size of the recording.
  • The swedish dialog box for canceling a notice of a started program is backwards as it says (in english) "Do you want to use this reminder" while to remove it you need to answer Yes.
  • I get a fair amount of notifications about recording failed due to lost signal. The signal strength I have is 96% and quality 100%. I very seldom get disturbances at all (the message is showed fist time it is played). At least in some cases there actually is some disturbances in the file but I would not consider it failed. Even so it is a bit odd that so many recordings failes while my experience otherwise is very few disturbances. Notice that I often record several programs and may be waching/deleting others - if this in any way could be related.
  • !? As you already now; recording whole series of programs via EPG mostly failes.
  • !? Why does the Info button during playback only show partial EPG infrormation. Going back to the media menu and pressing Info over the file is often correct.
  • My preference; If you could shorten the time that the display of icons for started/ongoing recordings is showed I would be happier. A few secods (perhaps 5) suffice.
  • My preference; Remove the dialog box notifying each recording is complete it is disturbing while watching other stuff.
  • My preference: The ongoing recordings are displayed when Info is requested. Please shorten the time this is displayed.
  • When a program is marked for recoding in the EPG it is marked as such. But when I change it to a recurrent schedule there is no mark in the EPG and I think it may be missing each time... Please mark these recurrent recordings also be showed in the EPG. Also a feature to detect if the recoding time/program name shifts and show a warning e.g since some recurring programs from time to time are changed.
  • When a recurring schedule is programed I first mark it as a recoding in the EPG than use Schedule to change it to a recurring item. But then I always must scroll/find the item I just programed. Ether make it possible to select recurring recording directly or at least position the Schedule item on the active selected item in the EPG.
  • !? Programed recordings now and then hangs the box. Neither remote control or buttons on the box works. The display shows that the state is recording. The only way to continue is to do a power cycle. Typically the recording that hung the box is 0 minutes long and marked as failed. Naturally any other recordings from that point on is missing which is quite frustrating.
  • !? During two weeks of use the box as freezed to times during channel change. The only means has been to cut power and reebot. When this has happened the Info bar is displayed, no TV-image. Furthermore the Info bar seems to be lacking every other pixel.
  • A more compact version of the Media view would be nice. When having 50+ entries it would be nice to ser 10-15 entries simultaneously.
  • When moving files to different subdirectories it is a bit frustrating that the current destination folder is not the same as last given. Remembering this would be a nice feature.

Postad 13 december 2011 - 07:34

Unregisteredcb3b891b
  • Unregisteredcb3b891b
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har ibland sett ryckningar i bilden på sportsändningar på C+HD. Tror att detta är något som blir fel någonstans i utsändningskedjan. Har du noterat att det hackar i bilden på någon annan HD-kanal?

Boxer Teknik

Nej, men jag har inget kort i min box, utan ser endast fria marknätet,
alltså endast SVT1 HD och SVT2 HD. Där har jag noterat ryckighet i
båda kanalerna.

mvh

Per

Postad 13 december 2011 - 08:28

Mike N
  • Mike N
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

För att utesluta att min box är trasig, är det nån här som har en BXR-HD (utan hårddisk) och har ett programkort ver 2.0 från boxer som inte lider av något av följande problem?

1. Kan inte snabbspola med bild i timeshift och på inpelat material från kodade kanaler utan bara "fria".
2. Ljudvolymkontroll som inte fungerar på mpeg4 kanaler utan bara mpeg2 kanaler när TV är ansluten via hdmi.

Jag formulerar om min fråga:
Är det någon här som har en BXR-HD (utan hårddisk) och ett Boxer ver 2.0 kort som har en fullt fungarande box utan ovanstående problem?

Boxer teknik:
Skall ovanstående fungera eller inte? Har ni provat på era boxar.

Postad 13 december 2011 - 09:29

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1 167 inlägg
  • 0

Nej, men jag har inget kort i min box, utan ser endast fria marknätet,
alltså endast SVT1 HD och SVT2 HD. Där har jag noterat ryckighet i
båda kanalerna.

Jag har samma lösning, dvs inget kort och tar emot signal via marknätet med egen inomhusantenn.
Jag ser endast på SVT1 HD och SVT2 HD.

Har aldrig noterat någon ryckighet i någon av kanalerna.

Postad 13 december 2011 - 09:45

harrborg2
  • harrborg2
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Det tog 1 timme och 30 minuter att uppdatera boxen...Amazing!

Postad 13 december 2011 - 10:35

Boxer Teknik
  • Boxer Teknik
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Jag formulerar om min fråga:
Är det någon här som har en BXR-HD (utan hårddisk) och ett Boxer ver 2.0 kort som har en fullt fungarande box utan ovanstående problem?

Boxer teknik:
Skall ovanstående fungera eller inte? Har ni provat på era boxar.

Hej,

Detta har vi inte upplevt som något problem. Är det någon annan som har samma problem med BXR-HD?

Boxer Teknik

Postad 13 december 2011 - 10:40

Boxer Teknik
  • Boxer Teknik
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Hej,

Som nämnts här ovan så finns nu senaste mjukvaruversion 1.00.04, (11 Nov) tillgänglig för BXR-HD+.

Release notes:
  • Series recording works well, also when the STB is in standby.
  • The play-bar time out is now 3s.
  • The subtitle sync is better, but still not perfect.
  • We have not noticed any hang-ups.
  • The EIT data in video menu also looks much better.
Vänligen prova serieinspelningar ordentligt nu för att säkerställa att funktionen fungerar som den ska nu.

Boxer Teknik

Postad 13 december 2011 - 10:44

SteveO77
  • SteveO77
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Hej
jag har en Humax BXR-hd+ och en Samsung Q97PS42 och kör med hdmi kabel.
Problemet är att varje gång jag startar min tv så måste jag stänga av o sätta på Humaxen på huvudströmbrytaren för att bilden ska komma.
Tv´n säger " Ej tillgängligt läge" men bara boxern startar om så kommer bilden!
är det min tv som är kass eller är det boxern som är problemet??
jag har provat olika hdmi kablar och ingångar på tv´n.'

mvh steveo

Postad 13 december 2011 - 11:08

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Hej
jag har en Humax BXR-hd+ och en Samsung Q97PS42 och kör med hdmi kabel.
Problemet är att varje gång jag startar min tv så måste jag stänga av o sätta på Humaxen på huvudströmbrytaren för att bilden ska komma.
Tv´n säger " Ej tillgängligt läge" men bara boxern startar om så kommer bilden!
är det min tv som är kass eller är det boxern som är problemet??
jag har provat olika hdmi kablar och ingångar på tv´n.'

mvh steveo

Hmm, nu blev jag orolig. Fick göra så i morse, efter att ha uppdaterat mjukvaran igår. Aldrig behövt innan. Kör HDMI genom stärkare till TV´n. Handskakningsproblem?

Postad 14 december 2011 - 03:16

Unregisteredfcbf86da
  • Unregisteredfcbf86da
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Uppdaterade till 1.0.0.4 i går, tyvärr blev det ingen skillnad vad gäller inspelning av program (meny "spela in program") då tv'n står i stand by. Blev inget!

Postad 14 december 2011 - 14:19

Lars2
  • Lars2
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hej

Jag har hittat ett fel avseende den nya programvaran. Programmet The Mentalist är en serie men i Humaxen kan man inte spela in den som serie. På min andra box Pace (som lider svårt av barnsjukdomar) kan man däremot spela in The Mentalist som en serie och det fungerar dessutom.

För övrigt har jag inte haft möjlighet än att följa upp om övriga serieinspelningar fungerar/Lars

Postad 14 december 2011 - 16:07

Frestar
  • Frestar
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Mina serieinspelningar har funkat bra hittills.
Om man inte får upp serieinspelning som alternativ, kan det bero på att man inte markerat en ordinarie sändningstid utan en repris.

Postad 14 december 2011 - 20:27

Errep
  • Errep
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har nyligen stängt av funktionen "energisparlage i standby så man ser klockan, då har min box slutat hänga sig(nu har det gått 3 dagar). Innan så hängde den sig minst 2ggr per dag och man fick dra ut sladden.

Har en Humax BXR-HD+ 500GB med senaste programvaran.

Postad 14 december 2011 - 21:27

Lars2
  • Lars2
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Mina serieinspelningar har funkat bra hittills.
Om man inte får upp serieinspelning som alternativ, kan det bero på att man inte markerat en ordinarie sändningstid utan en repris.

Jag granskade flera olika The Mentalist, hela tiden samma sak ej möjligt att spela in som serie. Jag har även samma problem med Top Gear

Postad 14 december 2011 - 21:42

Unregisteredfcbf86da
  • Unregisteredfcbf86da
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Som jag skrivit om tidigare kan jag inte schemalägga inspelningar med TV'n i standby, det blir inget. Har jag däremot TV'n på så funkar det. Nu testade jag med att byta från HDMI till Scart. Detta resulterade i att inspelningen funkade!! Ett försök iofs.

Har problem med Scart, inteferens kallar jag det. Vågräta skugglinjer som vandrar snabbt uppåt. Har någon något tips för att få bort dessa, i så fall är jag nära....

Postad 14 december 2011 - 22:03

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Som jag skrivit om tidigare kan jag inte schemalägga inspelningar med TV'n i standby, det blir inget. Har jag däremot TV'n på så funkar det. Nu testade jag med att byta från HDMI till Scart. Detta resulterade i att inspelningen funkade!! Ett försök iofs.

Har problem med Scart, inteferens kallar jag det. Vågräta skugglinjer som vandrar snabbt uppåt. Har någon något tips för att få bort dessa, i så fall är jag nära....

Låter som att du har antennsignalen kopplad till tvn först och att den då inte kommer fram till boxen när tvn är av. Koppla signalen till boxen först. Är jag ute och cyklar, eller kan det vara lösningen.

Postad 14 december 2011 - 23:52

Mike N
  • Mike N
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

För att utesluta att min box är trasig, är det nån här som har en BXR-HD (utan hårddisk) och har ett programkort ver 2.0 från boxer som inte lider av något av följande problem?

1. Kan inte snabbspola med bild i timeshift och på inpelat material från kodade kanaler utan bara "fria".
2. Ljudvolymkontroll som inte fungerar på mpeg4 kanaler utan bara mpeg2 kanaler när TV är ansluten via hdmi.

Pratade med Humax support idag och de säger att min box fungerar precis som deras referensbox.
1. Att snabbspola med bild i inspelningar eller i timeshift av kodade kanaler ska inte fungera utan bara på fria.
2. Volymkontrollen fungerar inte mot en del Philips och LG apparater.

Detta gör mig något konfunderad. Driver Boxerteknik och några till här på forumet med mig om att deras boxar fungerar eller driver Humax support med mig?

Postad 15 december 2011 - 04:07

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Nu funkar textningen på Canal + series! Även på det som är inspelat innan uppdateringen kom. Synd att jag rensade bort en massa inspelade serier för några veckor sedan eftersom jag var less på att ha en massa feltextade program liggandes och skräpandes på hårddisken......

Serieinspelningen verkar funka bättre, åtminstone gick det bra med Julkakaledern. Men precis som för Lars2 så gick det inte att välja serieinspelning på The Mentalist, trots att det stod avsnittsnr och allt i infon.

Postad 15 december 2011 - 08:13

Unregisteredfcbf86da
  • Unregisteredfcbf86da
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Låter som att du har antennsignalen kopplad till tvn först och att den då inte kommer fram till boxen när tvn är av. Koppla signalen till boxen först. Är jag ute och cyklar, eller kan det vara lösningen.

Nej, antennen sitter kopplad till boxen.

Inspelningen fungerade även i natt. Det finns ett tydligt samband mellan vilket sätt boxen och TV'n är ihopkopplade. Med Scart fungerar inspelning, HDMI fungerar det inte när TV'n är i stand by.

Postad 15 december 2011 - 09:15

Lars2
  • Lars2
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Nu funkar textningen på Canal + series! Även på det som är inspelat innan uppdateringen kom. Synd att jag rensade bort en massa inspelade serier för några veckor sedan eftersom jag var less på att ha en massa feltextade program liggandes och skräpandes på hårddisken......

Serieinspelningen verkar funka bättre, åtminstone gick det bra med Julkakaledern. Men precis som för Lars2 så gick det inte att välja serieinspelning på The Mentalist, trots att det stod avsnittsnr och allt i infon.

Hej

Då är det bekräftat, vi är två st med samma problem att spela in vissa program typ The Mentalist via Serieinspelning kan inte väljas.
Tacksam om Humax kan fixa detta eftersom det är en grundläggande funktion för denna typen av boxar dvs inspelningsbara/Lars

Postad 15 december 2011 - 09:24

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Hej

Då är det bekräftat, vi är två st med samma problem att spela in vissa program typ The Mentalist via Serieinspelning kan inte väljas.
Tacksam om Humax kan fixa detta eftersom det är en grundläggande funktion för denna typen av boxar dvs inspelningsbara/Lars

Nu vet jag inte om jag är ute och cyklar men då får någon gärna rätta mig!!!!

Det kan inte vara så att The Mentalist inte är "flaggad" som serie i utsändningen? Jag antar att något i dataströmmen i programinfon måste flagga att det är en serie, det har jag alltid trott eftersom jag alltid har problem med vissa kanaler då det bara ibland funkar att välja serieinspelning och däremot så fungerar det alltid på SVT...

Och jag har en gammal Sagem box utan barnsjukdomar :-)

Redigerat av mangeP, 15 december 2011 - 09:25.

Postad 15 december 2011 - 09:45

_gardis_
  • _gardis_
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Hej

Även jag har problem med detta - serieinspelningar som alltid erbjöds innan (fast de ändå inte spelades in p.g.a mjukvarufel) finns inte nu. Jag spelar exempelvis alltid in SOS - luftens hjältar på ordinarie sändningstid men nu får man lägga in varje avsnitt för sig, även "gumman" har problem med detta på sina serier. Vi kan väl konstatera att uppdateringen har fixat serieinspelningar - på de program som boxen tar som serie. Men jag ser det här som en panikåtgärd av Boxer för att tysta stormen kring Humax-boxen. Det har tagit över ett halvår för att få fem usla fel fixade, jag tycker det är skrämmande.

Nu har även jag uppdaterat till den nya versionen. Jag har väntat ända sen i somras på den efter flera kontakter med Anovo. Kritiskt har ju varit dessa hängningar och så serieinspelning som inte funkat. Återstår att se om detta verkligen är fixat nu...

Tydligen har man inte brytt sig om att fixa så mycket mer mer än detta så man kan tänka sig att HUMAX aldrig kommer göra något mer än kritiska buggfixar. Att de inte ens fixat den felaktiga dialogrutan när man ska cancelera en påminnelse hade man trott de skulle vågat ta med i en uppdatering.

Detta är den lista jag förmedlat över saker jag tycker är fel eller stör mig på. Jag har markerat med bold det som är fixat och eventuellt fixat.

• Delete after play.
    There is a significant risk in deleting the wrong recording after a playback if new recordings are started during the playback. This due to the current row in the media list is not on the same place as it was when starting the playback, rather on the same index number on the list. A new recording shifts the list down. Say that I have 5 Stargate SG1 recorded and watches one then I risk (actually done several times now) of deleting the next episode to be watched instead of the one I recently watched.
    As alternative to actually maintain the correct position one should consider always making the current entry the last stopped playback which also would ensure natural position even if one have browsed the media files during the playback.
    Also it would be nice to be able to delete a file being played. As it is now one first must stop and then delete, these operations could be done automatically.
  • Each time a file is deleted the active file is at top of the list. It is frustrating to always have to scroll down to get back. Please let the current item be the next/previous item in the list instead.
  • Delete of files takes a surprisingly long time. About 3 seconds or up to 10 seconds if 2 recordings are in progress. No other box I had takes so long time. Time is also actually proportional to the size of the recording.
  • The swedish dialog box for canceling a notice of a started program is backwards as it says (in english) "Do you want to use this reminder" while to remove it you need to answer Yes.
  • I get a fair amount of notifications about recording failed due to lost signal. The signal strength I have is 96% and quality 100%. I very seldom get disturbances at all (the message is showed fist time it is played). At least in some cases there actually is some disturbances in the file but I would not consider it failed. Even so it is a bit odd that so many recordings failes while my experience otherwise is very few disturbances. Notice that I often record several programs and may be waching/deleting others - if this in any way could be related.
  • !? As you already now; recording whole series of programs via EPG mostly failes.
  • !? Why does the Info button during playback only show partial EPG infrormation. Going back to the media menu and pressing Info over the file is often correct.
  • My preference; If you could shorten the time that the display of icons for started/ongoing recordings is showed I would be happier. A few secods (perhaps 5) suffice.
  • My preference; Remove the dialog box notifying each recording is complete it is disturbing while watching other stuff.
  • My preference: The ongoing recordings are displayed when Info is requested. Please shorten the time this is displayed.
  • When a program is marked for recoding in the EPG it is marked as such. But when I change it to a recurrent schedule there is no mark in the EPG and I think it may be missing each time... Please mark these recurrent recordings also be showed in the EPG. Also a feature to detect if the recoding time/program name shifts and show a warning e.g since some recurring programs from time to time are changed.
  • When a recurring schedule is programed I first mark it as a recoding in the EPG than use Schedule to change it to a recurring item. But then I always must scroll/find the item I just programed. Ether make it possible to select recurring recording directly or at least position the Schedule item on the active selected item in the EPG.
  • !? Programed recordings now and then hangs the box. Neither remote control or buttons on the box works. The display shows that the state is recording. The only way to continue is to do a power cycle. Typically the recording that hung the box is 0 minutes long and marked as failed. Naturally any other recordings from that point on is missing which is quite frustrating.
  • !? During two weeks of use the box as freezed to times during channel change. The only means has been to cut power and reebot. When this has happened the Info bar is displayed, no TV-image. Furthermore the Info bar seems to be lacking every other pixel.
  • A more compact version of the Media view would be nice. When having 50+ entries it would be nice to ser 10-15 entries simultaneously.
  • When moving files to different subdirectories it is a bit frustrating that the current destination folder is not the same as last given. Remembering this would be a nice feature.

Vilket jobb, bra gjort!

Postad 15 december 2011 - 10:54

Frestar
  • Frestar
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte om jag är ute och cyklar men då får någon gärna rätta mig!!!!

Det kan inte vara så att The Mentalist inte är "flaggad" som serie i utsändningen? Jag antar att något i dataströmmen i programinfon måste flagga att det är en serie, det har jag alltid trott eftersom jag alltid har problem med vissa kanaler då det bara ibland funkar att välja serieinspelning och däremot så fungerar det alltid på SVT...

Och jag har en gammal Sagem box utan barnsjukdomar :-)

Tror inte du cyklar.. Jag har provat på 2 andra boxar och The mentalist går inte att serieinspela på någon av dem. Det är nog inte Humaxens fel då utan Boxers, som skickar programinfon i EPGn. Eller är det kanalerna själva som skickar ut den? Någon som vet? Verkar vara 3:an som strular mest...
Hade samma problem med "2 1/2 men" förr på 3:an. Men rätt som det är dyker det upp ett avsnitt som går att serieinspela. Och då funkar det ett tag iaf.

Postad 15 december 2011 - 10:55

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Mitt "problem" med boxen är dess ovilja att själv byta kanal. Det var det enda som var bra på min viasatbox.Om man hade programmerat en inspelning på ettan och en på tvåan, men boxen stod på Tv3 så skiftade den själv till en av de kanalerna som spelas in.
Humax gör så att den står kvar på Tv3 och låter bli att spela in valfri av de två man programmerat för inspelning. (kanalerna är bara exempel). Eller går detta att fixa?

Dessutom om man programmerar serieinspelning så "dör" denna efter att ha spelat in 2-3 avsnitt istället för hela serien. Verkar vara en dålig funktion...

Nu så har ju MTv HD flyttat och då måste man göra en total kanalsökning med tillhörande att skapa ny favoritlista. Går detta att lösa på enklare sätt?

Postad 15 december 2011 - 12:20

jln
  • jln
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0

Inspelningen fungerade även i natt. Det finns ett tydligt samband mellan vilket sätt boxen och TV'n är ihopkopplade. Med Scart fungerar inspelning, HDMI fungerar det inte när TV'n är i stand by.

Har du testat och spela in när tv är helt avstängd eller tom dragit ur sladden ur vägguttaget och inte i stand-by med HDMI kabel?

Postad 15 december 2011 - 12:28

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Textningen på canalplus funkar inte tillfredsställande. bättre ja men ena stunden släpar den efter 10-15 sekunder.
till att vara 5 sekunder före.
när det gäller serieinspelningar har jag aldrig litat på det med någon box. har en äldre sagem som glömmer att spela in rätt var det är om man använder serie inspelning, så det måste vara så att epg inte får info om att det är en serie, och då försvinner inspelningen.

sen till Ron du behöver inte gör en total kanalsökning för att få MTv HD, räcker att du gör en manuell sökning på den kanal du har mux 7. ny favorit lista måste du där mot alltid göra när kanalerna flyttar.

Postad 15 december 2011 - 15:51

Boxer Teknik
  • Boxer Teknik
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Hej,

Ang. inspelning av " The Mentalist" så är den taggad som en repris. Därför kan man inte använda serieinspelningsfunktionen för det programmet eller andra program som är taggade som repriser.

Det är våra programbolag som definierar i EPG-informationen, (programtablådatat) om programmet är en repris eller inte.

För er information så gör vi en total översyn av hanteringen av EPG-data, (programtablådata) för att ytterligare förbättra tjänsten. Det är dock en långdragen process som innefattar både utveckling av tekniken för utsändningen samt våra boxar. Jag har därför i dagsläget ingen information om när detta förväntas vara färdigutvecklat och implementerat i Digital-TV nätet och i våra PVR-boxar.

Det vi parallellt jobbar med är att få programbolagen bättre på att leverera korrekt data till oss.

Vi uppskattar därför den input vi får från er här på forumet och om något inte stämmer i programtablåinformationen.så tar vi det vidare med programbolagen.

Boxer Teknik

Postad 15 december 2011 - 17:06

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Kolla om du kan stänga av HDMI-CEC i tv:n. Det kan heta saker som anynet (samsung), viera link (panasonic), eller något helt annat beroende på tv:ns märke. Jag tror det kan vara det som stör...

Postad 15 december 2011 - 17:12

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Kan meddela att jag lyckats sortera om kanalerna på riktigt. Eller ja, jag har bara testat på en kanal än så länge men den flyttade sig som jag hade tänkt...
Det är inget man gör enkelt, för den som vill prova så ta en titt i kanaldatabasen och modda lcn.
Om du inte vet hur man plockar ur databasen ur boxen, modifierar en sql-databas och sen stoppar tillbaka den igen så ska du nog inte prova... ;)

Postad 15 december 2011 - 19:30

Unregisteredfcbf86da
  • Unregisteredfcbf86da
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Kolla om du kan stänga av HDMI-CEC i tv:n. Det kan heta saker som anynet (samsung), viera link (panasonic), eller något helt annat beroende på tv:ns märke. Jag tror det kan vara det som stör...

Tyvärr hittar jag ingen inställning som jag kan tolka i den riktningen. TV'n är en Dantax 19LED500DC.

Postad 15 december 2011 - 20:06

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

• 454 inlägg
  • 0

Tyvärr hittar jag ingen inställning som jag kan tolka i den riktningen.

Kanske 'HDMI-Control', nånstans där man kan byta namn/ställa in funktioner för sina HDMI- och Scartingångar?

Annars får du väl leta efter en Uppdatering till din Tv nånstans på nätet, en sådan kanske korrigerar de fel du har.

TV'n är en Dantax 19LED500DC.

Uj, sitter du och tittar på HD-Tv på en 19" ? :P

Postad 15 december 2011 - 20:58

Unregisteredfcbf86da
  • Unregisteredfcbf86da
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Kanske 'HDMI-Control', nånstans där man kan byta namn/ställa in funktioner för sina HDMI- och Scartingångar?

Annars får du väl leta efter en Uppdatering till din Tv nånstans på nätet, en sådan kanske korrigerar de fel du har.

Uj, sitter du och tittar på HD-Tv på en 19" ? :P

Funkar perfekt i en husvagn......

Postad 15 december 2011 - 21:41

Lars2
  • Lars2
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Hej,

Ang. inspelning av " The Mentalist" så är den taggad som en repris. Därför kan man inte använda serieinspelningsfunktionen för det programmet eller andra program som är taggade som repriser.

Det är våra programbolag som definierar i EPG-informationen, (programtablådatat) om programmet är en repris eller inte.

För er information så gör vi en total översyn av hanteringen av EPG-data, (programtablådata) för att ytterligare förbättra tjänsten. Det är dock en långdragen process som innefattar både utveckling av tekniken för utsändningen samt våra boxar. Jag har därför i dagsläget ingen information om när detta förväntas vara färdigutvecklat och implementerat i Digital-TV nätet och i våra PVR-boxar.

Det vi parallellt jobbar med är att få programbolagen bättre på att leverera korrekt data till oss.

Vi uppskattar därför den input vi får från er här på forumet och om något inte stämmer i programtablåinformationen.så tar vi det vidare med programbolagen.

Boxer Teknik

Hej

Vill bara tacka för svaret, det är mycket enklare att förstå hur man skall använda Humaxen när man får denna typen av svar :) /Lars

Postad 16 december 2011 - 08:18

Unregisteredfcbf86da
  • Unregisteredfcbf86da
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Har du testat och spela in när tv är helt avstängd eller tom dragit ur sladden ur vägguttaget och inte i stand-by med HDMI kabel?

Testade detta i natt med TV-strömsladden urdragen och HDMI-kabel inkopplad. Inspelningen funkade och jag sparar ström. Tack till er alla för hjälpen, jag har en fungerande metod och är nöjd!

Postad 16 december 2011 - 08:40

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Testade detta i natt med TV-strömsladden urdragen och HDMI-kabel inkopplad. Inspelningen funkade och jag sparar ström. Tack till er alla för hjälpen, jag har en fungerande metod och är nöjd!

Bra att det löste sig och att du är nöjd. Begriper dock inte hur TV´n som ju sitter efter boxen i "signalkedjan" kan påverka boxens funktion.

Postad 16 december 2011 - 09:37

Unregisterede99262ea
  • Unregisterede99262ea
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Bra att det löste sig och att du är nöjd. Begriper dock inte hur TV´n som ju sitter efter boxen i "signalkedjan" kan påverka boxens funktion.

För mig blir det bildstörningar i inspelningar om jag spelar xbox samtidigt som inspelningen pågår, så på nått sätt är Humax-boxen kopplad till tv:n genom HDMI även när inte tv:n jobbar mot humax-boxen. Begriper dock inte heller hur det hänger ihop...

Postad 16 december 2011 - 09:52

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

• 454 inlägg
  • 0

Begriper dock inte hur TV´n som ju sitter efter boxen i "signalkedjan" kan påverka boxens funktion.

Det beror antagligen på att hans Tv inte har en fullt fungerande implementation av "HDMI-Control / Anynet / Viera Link", utan troligen supportar den bara vissa delar av det. Eller så är det Boxen som inte har en korrekt fungerande HDMI-Control ...

Men om han försöker hitta en uppdatering till sin Tv, så kanske det sen funkar fullt ut som det ska funka.

Redigerat av lassehin, 16 december 2011 - 09:54.

Postad 16 december 2011 - 10:36

jln
  • jln
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0

Det beror antagligen på att hans Tv inte har en fullt fungerande implementation av "HDMI-Control / Anynet / Viera Link", utan troligen supportar den bara vissa delar av det. Eller så är det Boxen som inte har en korrekt fungerande HDMI-Control ...

Men om han försöker hitta en uppdatering till sin Tv, så kanske det sen funkar fullt ut som det ska funka.

Att jag ställde frågan om han hade testat stänga av tv'n och om det fungerade berodde på att jag trodde att när man ställer den i stand-by så är HDMI porten fortfarande aktiv i TV'n och det visades att så var fallet. Jag tror det beror på att den är halvt aktiv dvs boxen känner att de finns en mottagre men den får ingen fullstadigt svar på HDCP (kopieringsskydd) och EDID (tex upplösning m.m.) => ingen inspelning.

Redigerat av jln, 16 december 2011 - 10:37.

Postad 17 december 2011 - 16:02

Unregisteredcb3b891b
  • Unregisteredcb3b891b
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hej,

jag undrar hur man får reda på signalstyrkan på tuner 2?

I Inställningar->System->Signaldetektering visas 2 st tuners men endast
för tuner 1 visas värden för styrka och kvalitet.

Skall det vara så?

Tack på förhand

Per

Postad 17 december 2011 - 16:31

maxfli
  • maxfli
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
En kabel in, antagligen samma styrka och kvalite.

Postad 17 december 2011 - 17:43

Unregisteredcb3b891b
  • Unregisteredcb3b891b
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

En kabel in, antagligen samma styrka och kvalite.

Såklart, (känner mig lite dum).

Men tack för klarläggandet.

Redigerat av Unregisteredcb3b891b, 17 december 2011 - 17:44.

Postad 18 december 2011 - 11:03

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
MTv HD har ju bytt frekvens och boxen ber mig göra en ny kanalsökning.
Då tror jag att allt måste göras om gällande val av favoriter samt sortering av dessa.

Går det att gå in på specifik kanal och manuellt ändra på just MTv HD och isf hur?

Eller får man göra om allt?

Frågar igen. Finns det ett sätt att få boxen att själv byta kanal när två samtidiga inspelningar är programmerade och boxen står på en annan kanal än de som spelas in?

Som det är nu så låter boxen bli att spela in en av de programmerade och står kvar på den kanalen den är på.

Viasatboxen Pace 865 "räddade" inspelningarna och bytte själv till en av de man programmerat för att man inte skulle missa en programmerad inspelning.

Postad 18 december 2011 - 22:10

frk gas
  • frk gas
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Min byter kanal av sig själv om det ska starta inspelningar...aldrig haft problem med det. Spelar oftast in på timerinspelning.

Postad 19 december 2011 - 09:06

Boxer Teknik
  • Boxer Teknik
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

MTv HD har ju bytt frekvens och boxen ber mig göra en ny kanalsökning.
Då tror jag att allt måste göras om gällande val av favoriter samt sortering av dessa.

Går det att gå in på specifik kanal och manuellt ändra på just MTv HD och isf hur?

Eller får man göra om allt?

Frågar igen. Finns det ett sätt att få boxen att själv byta kanal när två samtidiga inspelningar är programmerade och boxen står på en annan kanal än de som spelas in?

Som det är nu så låter boxen bli att spela in en av de programmerade och står kvar på den kanalen den är på.

Viasatboxen Pace 865 "räddade" inspelningarna och bytte själv till en av de man programmerat för att man inte skulle missa en programmerad inspelning.

Hej r_o_n

För att manuellt söka in MTV HD, (eller rättare sagt alla kanaler i MUX 7) gör så här:

Meny > Inställningar > Installation > Manuell sökning

* Välj frekvenskanal, (använd täckningskartan för att se vilken sändarmast du har din antenn riktad mot samt vilken frekvenskanal MUX 7 sänds på)
http://www.boxer.se/...ackningskarta1/

* Välj Sändning = DVB-T2
* Starta sökningen

Jag är lite osäker på om du måste göra om din favoritlista efter detta. Det bör inte vara så eftersom MTV HD inte byter LCN, (Kanalplats).

Boxer Teknik

Postad 19 december 2011 - 13:17

Unregistered728f4f3b
  • Unregistered728f4f3b
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Bra att Boxer är med. Har alltid funnit det obegripligt att inte alla som sysslar med teknik, inte minst alla som sitter i telefonsupport eller står i någon butik inte dagligen följer med i teknikforumen, iaf det som gäller de produkter de själva hanterar. Sist jag ringde Boxer visste inte tjejen där vad EPG var. Att kunna produkterna ned i minsta detalj är ju basalt om man jobbar med support.

Bra att boxer ser över EPG, roten till en del inspelningsfel sitter säkert där.

Att tänka på i intruktionerna till EPG författarna:

Märk alla program som upprepas som serie. Hellre ngn extra repris inspelad än avsnitt som saknas, det får inte hända i en serieinspelning.
Skriv vad avsnittet handlar om, inte allmänt om serien likadant på alla avsnitt.
Skriv vilket avsnitt i serien det är.
Skriv något vettigt till varje program, inte bara "långfilm"
För filmer, skriv årtal och ursprungsland.
Ange alltid ifall det är en repris.

Trist att nya programvaran tillförde så lite, det lär ta tid till nästa uppdatering...

Fråga: Kan man ta bort kanaler man inte har? Tycker de dyker upp ändå titt som tätt i kanallistan. Vi använder boxen högst sporadiskt pga inspelningsproblemen, spelar in på datorn istället.

Postad 19 december 2011 - 13:29

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

• 454 inlägg
  • 0

Att tänka på i intruktionerna till EPG författarna:

Allt det där kan du ju skriva till var kanals info-avdelning, för Boxer har inget med infon som finns för programmen i EPG att göra, de sänder bara den info de får från vart programbolag.

Dvs maila Svt, Viasat, MTG, Kanal5/9, Canal+, Discovery, osv osv osv, för här gör dina "instruktioner" ingen nytta.

Redigerat av lassehin, 19 december 2011 - 13:29.

Postad 19 december 2011 - 19:13

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Hej r_o_n

För att manuellt söka in MTV HD, (eller rättare sagt alla kanaler i MUX 7) gör så här:

Meny > Inställningar > Installation > Manuell sökning

* Välj frekvenskanal, (använd täckningskartan för att se vilken sändarmast du har din antenn riktad mot samt vilken frekvenskanal MUX 7 sänds på)
http://www.boxer.se/...ackningskarta1/

* Välj Sändning = DVB-T2
* Starta sökningen

Jag är lite osäker på om du måste göra om din favoritlista efter detta. Det bör inte vara så eftersom MTV HD inte byter LCN, (Kanalplats).

Boxer Teknik

Tack för svaret och tack för att Boxer officiellt finns här. :)
Har frågat rakt i tråden innan, men ingen verkar veta. Kan jag via inställningar någonstans få boxen att själv byta kanal närt två samtidiga inspelningar är programmerade och boxen står på en tredje kanal? Som det är nu så låter boxen bli att spela in en programmering och står kvar på den kanal som den står på. Viasat har en box av märket Pace, den byter kanal. Däremot har jag sett när jag sitter vid tv:n att jag får upp ett meddelande som jag kan välja ok eller avbryt, men eftersom det verkar felöversatt så är det inte självklart vad man ska välja.

Redigerat av r_o_n, 19 december 2011 - 19:14.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.