* Officiell tråd Sagemcom RT90-160 HD *
1406 svar till detta ämne
Postad 16 mars 2011 - 23:03
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
Tror inte det är signaleringen det är fel på för då skulle det bli samma fel hos alla. Mer troligt att det är buggar i boxens mjukvara.
Vilka andra box-modeller använder signaleringen ? De flesta äldre boxar använder väl EPG-informationen för att programmera en timer med start & stopp tid ?
Postad 17 mars 2011 - 09:16
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Vilka andra box-modeller använder signaleringen ? De flesta äldre boxar använder väl EPG-informationen för att programmera en timer med start & stopp tid ?
Ehm. Ja. Det är EPG-informationen vi pratar om. Det är den enda informationen om start och stopp som finns (räknar in EIT-present/following i begreppet EPG-data). Den boxer-specifika informationen har inget med programmets start-stopp att göra. Det är tilläggsinformation om serier, avsnitt, repriser, osv. Det går alltså som tillägg i samma informationsflöde som EPG-datat. Min två år gamla samsung använder både den vanliga EPG-datan och boxer-tilläggen. D.v.s. den hanterar det som den här nya boxen hanterar det (eller borde hantera det). Och eftersom det inte blir fel på alla gamla boxar och bara för vissa med den den här boxen så är det rimligtvis inget fel på signaleringen.
Postad 17 mars 2011 - 16:12
Unregistered33b3a508
-
Unregistered33b3a508
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
Fräcka Boxer
Utdrag ur mail som kom idag
Vårt skarpaste erbjudande någonsin!
Köp Boxer HD i 12 månader: Vi bjuder på månadsavgiften i 6 månader. Du sparar 354 kr!
Dessutom får du en inspelningsbar HD-box för 1 995 kr. (Ordinarie pris: 3 999 kr)
eller en HD-box för 995 kr. (Ordinarie pris: 1 795 kr)
Köp Boxer HD i 24 månader: Vi bjuder på månadsavgiften i 12 månader. Du sparar 708 kr!
Dessutom får du en inspelningsbar HD-box för 1 495 kr. (Ordinarie pris: 3 999 kr)
eller en HD-box för 495 kr. (Ordinarie pris: 1 795 kr)
BOX: Sagemcom RT90 160 HD Inspelningsbar HD-box eller Sagemcom DT90 HD HD-box."
Boxer fortsätter att kränga boxarna, trots att de fungerar uselt.
.
Postad 17 mars 2011 - 17:01
robban100
-
robban100
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jag trodde när jag fick mailet, äntligen!!!.... nu ska vi få våra Sagemcomboxar utbytta!
Men det var tvärtom de fortsätter att lura på folk skiten!
Postad 17 mars 2011 - 18:27
haboso
-
haboso
-
Användare
-
-
189 inlägg
Ehm. Ja. Det är EPG-informationen vi pratar om. Det är den enda informationen om start och stopp som finns (räknar in EIT-present/following i begreppet EPG-data). Den boxer-specifika informationen har inget med programmets start-stopp att göra. Det är tilläggsinformation om serier, avsnitt, repriser, osv. Det går alltså som tillägg i samma informationsflöde som EPG-datat. Min två år gamla samsung använder både den vanliga EPG-datan och boxer-tilläggen. D.v.s. den hanterar det som den här nya boxen hanterar det (eller borde hantera det). Och eftersom det inte blir fel på alla gamla boxar och bara för vissa med den den här boxen så är det rimligtvis inget fel på signaleringen.
Du kan använda hederlig timer hantering även med Sagem boxen och skippa det så kallade program läget. Du går in i användarinställningar och ändrar inspelningstyp ifrån Program till Timer. Jag kör timer läge och det fungerar klockrent. Testa det så märker du om det är fel i signaleringen eller boxen.
Postad 17 mars 2011 - 20:37
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
Jag vet inte vad detta data kallas i "EPG-standarden", men detta står i bruks'en: "Programläge... När inspelningens början närmar sig (10 minuter före annonserad sändningstid) övervakar boxen kanalen och inväntar signalen som markerar att programmet börjar. Boxen påbörjar inspelningen först när programmet startar. Inspelningen stoppas sedan när signalen mottagits som markerar att programmet är slut. Anmärkning Detta inspelningsläge är landsberoende. Se menyn för användarinställningar för att ta reda på om läget är tillgängligt i ditt land eller inte: om val av inspelningstyp inte finns med bland alternativen innebär det att detta läge inte är tillgängligt i ditt land. Du kan i så fall endast använda timer-läget."
Postad 17 mars 2011 - 23:38
Skoglund84
-
Skoglund84
-
Rookie
-
8 inlägg
Suck den här tråden börjar ju balla ur.. Läs igenom tråden innan ni skriver nått så man slipper läsa samma gamla konstaterande gång på gång.
Tex: Använd timer läget istället det funkar ju jätte bra!!!??!?!? HALLÅ!!!
Om nån skriver att Programläget inte funkar så vill man väl för h-vete inte ha det till svar!
Visst det är snällt att ni tar er tid att svara men om ni läser igenom tråden så ser ni att det står 348ggr.
Postad 18 mars 2011 - 09:40
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Du kan använda hederlig timer hantering även med Sagem boxen och skippa det så kallade program läget. Du går in i användarinställningar och ändrar inspelningstyp ifrån Program till Timer. Jag kör timer läge och det fungerar klockrent. Testa det så märker du om det är fel i signaleringen eller boxen.
Nej det kommer inte att påvisa vart felet ligger. Bara att timer-funktionen fungerar som den ska. Det är förmodligen olika funktioner i boxen för timers och för EPG-baserade inspelningar.
Postad 18 mars 2011 - 09:44
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Jag vet inte vad detta data kallas i "EPG-standarden", men detta står i bruks'en: "Programläge... När inspelningens början närmar sig (10 minuter före annonserad sändningstid) övervakar boxen kanalen och inväntar signalen som markerar att programmet börjar. Boxen påbörjar inspelningen först när programmet startar. Inspelningen stoppas sedan när signalen mottagits som markerar att programmet är slut. Anmärkning Detta inspelningsläge är landsberoende. Se menyn för användarinställningar för att ta reda på om läget är tillgängligt i ditt land eller inte: om val av inspelningstyp inte finns med bland alternativen innebär det att detta läge inte är tillgängligt i ditt land. Du kan i så fall endast använda timer-läget."
Verkar vara en något missvisande text. Dessutom antyder den att inspelningen baseras på present/following-informationen. Det verkar extremt farligt och bidrar med all säkerhet till den usla funktionen på detta. Som exempel kan jag nämna att den samsung-box jag har som har funkat klockrent på inspelningar i flera år nu inte gör på detta sätt utan översätter EPG-data till timerinspelningar. Med detektering om den kan spela in de extra minuterna före och efter programmet eller inte och varning till användaren om den inte kan det. Den flyttar såklart timern om programmet ändras så man behöver aldrig göra något manuellt.
Postad 18 mars 2011 - 09:51
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Verkar vara en något missvisande text. Dessutom antyder den att inspelningen baseras på present/following-informationen. Det verkar extremt farligt och bidrar med all säkerhet till den usla funktionen på detta.
Kan bara hålla med, formuleringarna i manualen stämmer dåligt med verkligheten. Now/next program är också ofta ur fas med sändningarna.
Postad 18 mars 2011 - 17:52
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
Verkar vara en något missvisande text. Dessutom antyder den att inspelningen baseras på present/following-informationen. Det verkar extremt farligt och bidrar med all säkerhet till den usla funktionen på detta. Som exempel kan jag nämna att den samsung-box jag har som har funkat klockrent på inspelningar i flera år nu inte gör på detta sätt utan översätter EPG-data till timerinspelningar. Med detektering om den kan spela in de extra minuterna före och efter programmet eller inte och varning till användaren om den inte kan det. Den flyttar såklart timern om programmet ändras så man behöver aldrig göra något manuellt.
Att "program"-inspelning inte fungerar som beskrivet behöver inte betyda att beskrivningen är fel. Det skulle kunna vara så att det är de som skall sköta signaleringen som inte sköter sig. "Event tables" eller vad de kallas skall väl följa verkligheten, så funktionen bygger kanske på det. EPG-informationen uppdateras sällan vid 'normala' förseningar (i klassen några minuter) utan bara när program utgår med god framförhållning. Ingen här som vet om det är Terracom, TV-bolagen eller Boxer (eller någon annan) som skall se till att signaleringen (Event tables eller dylikt) följer programmen (och följer med vid förseningar) ?
Postad 19 mars 2011 - 08:33
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2 791 inlägg
EPG metadata som det är implementerat idag innebär att det inte följer med någon triggersignal i videosignalen som talar om för digitalboxen när ett program ska börja och sluta, utan det är start- och stopptid i den ganska så statisks EPG-infon som styr helt. Sedan är det möjligt (jag vet inte) att det i EPG-specen finns en triggersignal, men att den är satt som "optional" och i Sverige har man valt att inte ta med den.
Så det fungerar likadant nu som det har gjort senaste åren; förseningar på program har orsakat fel i inspelningen då också.
Jag hoppas verkligen att programbolagen vill implementera en sådan signalering så att en programmerad inspelning följer med ev förseningar och att operatörerna också gör sitt till för att lösa det tekniska.
Postad 22 mars 2011 - 09:10
Unregistered3a5d8a05
-
Unregistered3a5d8a05
-
Rookie
-
3 inlägg
Angående Sagemcom RT90-160 HD så är den inte att rekomendera till att användas ihop med Smartwi kortdelare då den inte fungera med ett klientkort utan kräver orginalkortet. Har kontaktat både sagem service och Hansa elektronic och ingen vill hjälpa till med problemet.
an024680
Postad 22 mars 2011 - 13:53
reknyl
-
reknyl
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Efter att sökt en lösning på utebliven handskakning och blå skärm på min Philips TV och Sagemcom boxen sedan början på december och blivit hänvisad Boxer - Sagemcom - Philips och alla skyller på varandra har jag nu lyckats returnera boxen och fått utlagda stålar tillbaka från Boxer har jag nu anskaffat en Humax och den funkar hittills perfekt till min Philips TV.
Rekommenderas
Postad 23 mars 2011 - 13:10
urandom
-
urandom
-
Rookie
-
8 inlägg
Efter att sökt en lösning på utebliven handskakning och blå skärm på min Philips TV och Sagemcom boxen sedan början på december och blivit hänvisad Boxer - Sagemcom - Philips och alla skyller på varandra har jag nu lyckats returnera boxen och fått utlagda stålar tillbaka från Boxer har jag nu anskaffat en Humax och den funkar hittills perfekt till min Philips TV. Rekommenderas
Ok, låter mycket bra  Har precis fått en smärre hjärnblödning efter att ha ägt en Sagem RT90-160 i fyra månader. Men nu har jag fått nog och beställde häromdagen en Humax BXR-HD+ (Boxer) 500GB HDD, från www.webhallen.com Hoppas att jag blir lika nöjd.
Postad 23 mars 2011 - 14:14
boborg
-
boborg
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Ledsen om detta redan har besvarats. Hur fungera HE-AAC 5.1 ljud på boxen? Omvandlas det till Dolby 5.1 eller DTS 5.1 via HDMI eller S/pdif?
Redigerat av boborg, 23 mars 2011 - 14:14.
Postad 23 mars 2011 - 15:20
tamias
-
tamias
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Apropå missar i inspelningar med denna box så har mina föräldrar företradaren SAGEM DTR 94160
. Den missar inspelningar då och då även den, så jag hyser inga större förhoppningar om att SAGEM lyckas lösa de problemen på RT90:an. Jag menar, de har ju haft typ tre år på sig med 94160:an.......
Postad 23 mars 2011 - 15:47
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Apropå missar i inspelningar med denna box så har mina föräldrar företradaren SAGEM DTR 94160
. Den missar inspelningar då och då även den, så jag hyser inga större förhoppningar om att SAGEM lyckas lösa de problemen på RT90:an. Jag menar, de har ju haft typ tre år på sig med 94160:an.......
Jag var nyss hem till en kund och mätte signalstyrka och signalkvalité. Allt var kanon, men Sagemboxens signalmätare visade både rätt och fel samtidigt. Jag frågade även om inspelningsfunktioner mm, och hon berättade att boxen är skit. Missar ofta inspelningar mm. Det bekräftar vad jag tycker om Sagem och jag har inga större förhoppningar om att den firman löser problemen med någon box. Bäst är väl om fransmännen håller sig till frallor och vin.
Postad 24 mars 2011 - 10:52
Skoglund84
-
Skoglund84
-
Rookie
-
8 inlägg
Gud vad less jag är på att den ska spela in varenda j*vla reprisering av alla prg som man har serie inspel på...
Postad 24 mars 2011 - 17:59
jdaniels
-
jdaniels
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Angående Sagemcom RT90-160 HD så är den inte att rekomendera till att användas ihop med Smartwi kortdelare då den inte fungera med ett klientkort utan kräver orginalkortet. Har kontaktat både sagem service och Hansa elektronic och ingen vill hjälpa till med problemet. an024680
Funkar perfekt med min smartwi, har iof inte uppdaterat boxen än, kanske ligger nån spärr i den nya programvaran?!?!
Postad 25 mars 2011 - 07:06
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
Den "poll" om problem som ligger här, gäller den den senaste mjukvaran v1.2.10 ?
Om inte kanske någon (som kan) kan skapa en ny, där det gärna får framgå vilken version som avses.
Med v1.2.10 verkar min vara stabil (ta i trä) och utan problem med ljudsync. Jag har heller inte HDMI-problem (Toshiba-TV). Det problem jag märkt är med inspelningar av "Program"-typ där inspelningen ofta (men inte alltid) stoppas 1-2 minuter innan annonserad stopp-tid och innan programmet är slut.
(Jo den spelar in alla repriser också vid "Serie"-inspelning, men det kanske finns chans att få med slutet på reprisen om första inspelningen misslyckades med det? Men det kanske är systematiskt så att det blir likadant på repisen ..)
Postad 25 mars 2011 - 19:00
haboso
-
haboso
-
Användare
-
-
189 inlägg
Gud vad less jag är på att den ska spela in varenda j*vla reprisering av alla prg som man har serie inspel på...
Det ligger i utsändning och taggning utav program. Det är inget boxen styr över, följer endast den data som sänds ut.
Postad 31 mars 2011 - 01:00
Skoglund84
-
Skoglund84
-
Rookie
-
8 inlägg
Fungerar allas tidigare medlemmars boxrar nu?
Hallåå är det nån här  Verkar som om alla problem försvann och og alla med sig:) Update please?
Postad 31 mars 2011 - 06:00
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2 791 inlägg
Mina sammanfattningar hur den funkar just nu, en del har jag redan nämnt tidigare:
-Ljudet hackar lite då och då (dropouts), framför allt på HD.
-Boxen hänger sig ibland vid uppstart.
-Fortsatta problem med synkning mot min Philips-tv (men det har blivit bättre).
-Vid uppspelning av inspelade HD-program (i alla fall The Pacific) hoppar ljud och bild ur synk med många sekunder. På SD finns inte dessa bekymmer. Jag har provat att spela in SD och HD parallellt och enbart HD-sändningen beter sig så.
-Vid timeshift och man väljer att gå in i EPG så avslutas timeshift och man hoppar in i realtid. Lite surt när jag upptäckte det första gången, som tur var hade det inte blivit några mål i hockeymatchen under den tiden.
-Lååång uppstartstid.
-Texttv lämnar mycket att önska (men har fått några sidors buffertminne i alla fall i och med senaste uppdateringen)
+Den är tyst.
+Funkar bra ihop med Logitech Harmony (förutom att den ibland inte bootar upp när man ska köra igång "titta-på-tv"-sekvensen).
+(Verkar funka att byta till en större HDD själv, men det har jag inga erfarenheter av själv)
Postad 31 mars 2011 - 09:40
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Tycker boxen fungerar riktigt dåligt med min harmony 885. Ständig frustration pga detta.
Sen skriver jag under på samma problem som ovan. Orkar bara inte älta dom mer
Postad 31 mars 2011 - 12:50
cool61
-
cool61
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Är det någon som vet när nästa uppgradering till boxen kommer.
Postad 31 mars 2011 - 14:29
robban100
-
robban100
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Fungerar allas tidigare medlemmars boxrar nu? Hallåå är det nån här Verkar som om alla problem försvann och og alla med sig:) Update please?
En anledning till att den här tråden har svalnat är väl antagligen för att Humax- boxen nu finns på marknaden. Den tråden har ju levt upp och har många kommentarer, de flesta positiva! Jag skulle gärna vilja ha en jämförelse mellan Sagem och Humax när det gäller HD-bilden. Någon som vet?
Postad 31 mars 2011 - 22:12
reknyl
-
reknyl
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Fungerar allas tidigare medlemmars boxrar nu? Hallåå är det nån här Verkar som om alla problem försvann och og alla med sig:) Update please?
För min del så har jag returnerat boxen och inhandlat en Humax som jag varit nöjd med från första början och jag tror att det fler än jag som gjort detsamma.
Postad 04 april 2011 - 06:00
reknyl
-
reknyl
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Jag skulle gärna vilja ha en jämförelse mellan Sagem och Humax när det gäller HD-bilden. Någon som vet?
Tyvärr kan jag inte jämföra då jag inte lyckades få HDMI handskakningen att fungera mellan Sagem och Philips så någon HD fick jag aldrig se. Men med Humax fungerar det perfekt och HD- bild och ljud är kanon.
Postad 05 april 2011 - 08:11
Unregisteredc082866f
-
Unregisteredc082866f
-
Beroende
-
-
1 318 inlägg
Går det att stänga av uppskalningen? Isf, hur?
Vill att min AV-receiver ska sköta det.
Postad 05 april 2011 - 20:03
Unregistered5d19e759
-
Unregistered5d19e759
-
Användare
-
-
160 inlägg
Fått erbjudande från Boxer för "trogen kund" på en RT90 1399:- + fritt första året sen 59 i nästa tolv månader.
Skall man ta detta?
Någon nämner att HUMAX box är bättre.
Har en Panasonic TX-P46G20E och ett BOSE ljud paket som den skall "spela" med.
Postad 06 april 2011 - 06:05
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
Går det att stänga av uppskalningen? Isf, hur?
Vill att min AV-receiver ska sköta det.
Nej. Det är ett vanligt misstag av tillverkare att de struntar i att implementera "Native" = "Pass Through" mode. Det finns bara fasta lägen att välja bland, och dessutom saknas 576i. Det finns 576p, 720p, 1080i och 1080p att välja på. Min TV är duktig på de-interlace och skalning så jag hade också gärna använt en "Pass Through" mode. Som kompromiss och för att optimera för SVTHD så har jag min inställd på 720p. Ut på SCART kommer det naturligtvis 576i. Jag vet inte om SD-kanaler har varit vägen om någon skalning men det ser bra ut och av det jag sett så skalar nuvarande SW v1.2.10 helt OK från SVTHD (720p) till SCART-RGB. (Den gamla SW som låg i boxen vid leverans var dålig på den skalningen.)
Postad 06 april 2011 - 07:37
robban100
-
robban100
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Är det någon som vet när nästa uppgradering till boxen kommer.
Jag pratade med Sagem igår och jag tyckte de verkade lite uppgivna när det gäller den här boxen. Jag berättade om alla fel jag hade och de flesta kände de till. Jag frågade när det skulle fixas, ja det kommer kanske en uppdatering så småningom, när den skulle komma visste dom inte! Fått erbjudande från Boxer för "trogen kund" på en RT90 1399:- + fritt första året sen 59 i nästa tolv månader. Skall man ta detta? Någon nämner att HUMAX box är bättre. Har en Panasonic TX-P46G20E och ett BOSE ljud paket som den skall "spela" med.
Om du läser den här tråden så inser du nog att Sagemcom RT90 bör man undvika. Den kan säkert fungera på en del anläggningar, men risken är nog större att den inte fungerar.
Postad 06 april 2011 - 08:21
Unregistered33b3a508
-
Unregistered33b3a508
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
Kopierat ifrån Boxers hemsida idag:
"*) Detta erbjudande gäller vid köp av Boxer HD i 12 eller 24 månader. Observera att ditt baskort kommer att bindas om. Därefter övergår abonnemanget i ett tillsvidareabonnemang på Boxer HD. Erbjudandet gäller tom 15/3 2011."
.
Postad 06 april 2011 - 19:53
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Fått erbjudande från Boxer för "trogen kund" på en RT90 1399:- + fritt första året sen 59 i nästa tolv månader. Skall man ta detta? Någon nämner att HUMAX box är bättre. Har en Panasonic TX-P46G20E och ett BOSE ljud paket som den skall "spela" med.
Nej. Köp en humax BXR-HD+ istället. Den är lätt värt sina extra pengar. HD-program (sådanna som alltså är inspelade i HD från början och sänds i HD) ser kanon ut på min panasonic G10E med humax-boxen. Nej. Det är ett vanligt misstag av tillverkare att de struntar i att implementera "Native" = "Pass Through" mode. Det finns bara fasta lägen att välja bland, och dessutom saknas 576i. Det finns 576p, 720p, 1080i och 1080p att välja på.
Humax-boxen har ett läge som är "native" då får man ut det som tv-kanalen är... MEN vid byte mellan upplösningar så måste hdmi-hdcp-handskakningen göras om så det tar 2-3 sekunder extra att byta kanal med olika upplösning. Dessutom skulle jag vilja se den receiver som skalar bättre än humax-boxen. Inte ens min videoprocessor skalar så mycket bättre så att det märks... Kunde inte låta bli att slå ett slag för en annan box i den här tråden. Har man följt tråden ett tag så inser man att sagemcoms box är ett riktigt dåligt köp.
Postad 07 april 2011 - 06:23
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
Nej. Köp en humax BXR-HD+ istället. ... Humax-boxen har ett läge som är "native" då får man ut det som tv-kanalen är... .. Kunde inte låta bli att slå ett slag för en annan box i den här tråden. Har man följt tråden ett tag så inser man att sagemcoms box är ett riktigt dåligt köp.
Jag läser även Humax-tråden och noterar att det finns gott om problem-rapporter där också. Missade inspelningar och hängningar ... EPG-visningen i RT90 är inte den bästa men går i alla fall att växla till List-vy medan (vad jag förstår) BXR-HD(+) endast har Grid-vy. Att BXR-HD(+) inte numrerar om kanalerna i min favorit-ordning är också en nackdel. Vad jag förstår så har RT90 problem med HDMI-anslutningen till vissa TV-fabrikat/modeller men har inte drabbat mig och min Toshiba-TV (... ännu).
Postad 07 april 2011 - 09:45
Jaymz
-
Jaymz
-
Användare
-
-
196 inlägg
Nej. Det är ett vanligt misstag av tillverkare att de struntar i att implementera "Native" = "Pass Through" mode. Det finns bara fasta lägen att välja bland, och dessutom saknas 576i. Det finns 576p, 720p, 1080i och 1080p att välja på.
Nån som testat om boxen verkligen skalar ned 720 till 576 om man nu ställer in den på det? Tror inte jag kan se vilken upplösning min TV tar emot. På min proj kan jag se det - men inte orkat flytta boxen. Om det skulle vara så, så är ju 576p nästan native - dvs den skalar bara upp men inte ner.
Redigerat av Jaymz, 07 april 2011 - 14:30.
Postad 07 april 2011 - 09:50
Unregisteredc082866f
-
Unregisteredc082866f
-
Beroende
-
-
1 318 inlägg
Nej. Köp en humax BXR-HD+ istället. Den är lätt värt sina extra pengar. HD-program (sådanna som alltså är inspelade i HD från början och sänds i HD) ser kanon ut på min panasonic G10E med humax-boxen.
Humax-boxen har ett läge som är "native" då får man ut det som tv-kanalen är... MEN vid byte mellan upplösningar så måste hdmi-hdcp-handskakningen göras om så det tar 2-3 sekunder extra att byta kanal med olika upplösning. Dessutom skulle jag vilja se den receiver som skalar bättre än humax-boxen. Inte ens min videoprocessor skalar så mycket bättre så att det märks...
Kunde inte låta bli att slå ett slag för en annan box i den här tråden. Har man följt tråden ett tag så inser man att sagemcoms box är ett riktigt dåligt köp.
Nackdelen med Humax-boxen är ju att man inte kan lägga tex SVTHD 1 på knapp 1. Det går utmärkt med Sagem-boxen. Har boxen kopplad med HDMI till en Onkyo 608 och har än så länge inte stött på några problem.
Postad 07 april 2011 - 16:33
olaanderberg
-
olaanderberg
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Så länge man har en kompatibel tv och får bild så är det inga stora problem med denna box nu som jag upplever det. Kopplar doch direkt till tv och inte via reciever. Det enda jag har att klaga på f.n. är viss information visas fel, t.ex. singalkvalién (2%) på de flesta kanaler och även antal % upptaget på hårddisken (varierar med flera 10-tals procent utan att man gör förändringar). Någon enstaka gång har den hängt sig efter en programmerad inspelning under natten, men annars inga missade inspelningar och inga jobbiga låsningar när man använder den. Förhoppningsvis kommer det nya uppdateringar som löser fler småproblem och eventuellt även en aktivering av USB-uttaget vilken Sagem öpnnat för på deras (värdelösa...) supportsida digitaltvguiden.se. Är nöjd med den för tillfället.
Postad 07 april 2011 - 17:31
robban100
-
robban100
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Någon enstaka gång har den hängt sig efter en programmerad inspelning under natten, men annars inga missade inspelningar och inga jobbiga låsningar när man använder den. Förhoppningsvis kommer det nya uppdateringar som löser fler småproblem och eventuellt även en aktivering av USB-uttaget vilken Sagem öpnnat för på deras (värdelösa...) supportsida digitaltvguiden.se. Är nöjd med den för tillfället.
Det viktigaste: Är du verkligen nöjd med kvalitèn på HD bilden?
Postad 07 april 2011 - 17:56
haboso
-
haboso
-
Användare
-
-
189 inlägg
Jag är väldigt nöjd med min HD bild ifrån boxen, den är grym när de väl sänder ett program som i riktig HD, även uppskalningen är riktigt bra då de vanliga SD kanalerna ser lika bra ut som ett uppskalat program på en HD kanal.
Postad 07 april 2011 - 18:23
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
Nån som testat om boxen verkligen skalar ned 720 till 576 om man nu ställer in den på det? Om det skulle vara så, så är ju 576p nästan native ...
Det man är ute efter med "Pass Through" är att 576i passerar obehandlat till 576i. 576p är inte "native" för det krävs en "de-interlace". Om du ställer in 576p så kommer det ut 576p även på HD/720p-kanaler. - dvs den skalar bara upp men inte ner.
Nu förstår jag inte hur du menar. Tvärt om, kanske, om inställningen bara hade påverkat SD-kanaler (och inte skalat upp) men skickat vidare HD kanaler i 720p ... Hur som helst så har jag inte sett något problem (ännu) med v1.2.10 vad gäller skalning och de-interlace i boxen, så jag ställer in 720p. En effekt blir det av uppskalningen av SD och det är att det är boxen som lägger till _svarta_ fält i sidorna vid 4:3 signal, medan mina andra signalkällor (eller denna box med SCART-anslutningen) låter TV:n lägga till _grå_ fält. (Jag trivs bättre med grå.)
Postad 08 april 2011 - 07:45
Jaymz
-
Jaymz
-
Användare
-
-
196 inlägg
Nu förstår jag inte hur du menar. Tvärt om, kanske, om inställningen bara hade påverkat SD-kanaler (och inte skalat upp) men skickat vidare HD kanaler i 720p ... Hur som helst så har jag inte sett något problem (ännu) med v1.2.10 vad gäller skalning och de-interlace i boxen, så jag ställer in 720p.
576i->576p ska den väl inte kunna misslyckas med antog jag... Vi menar nog samma sak - dvs att om den skalat 576i->576p - men låtit 720p->720p. Men antagligen är inte detta fallet då. Men ställer man på 720 blir ju iaf HD "native". Jag är inte särkilt impad av bilden från denna box än så länge - tycker det är svårt att få till bra bildinställningar. Vet inte om det beror på att HDMI är trixigare eller om det är boxen. Jag tyckte iaf bilden på min gamla Nokia 112T var bättre (som jag tyckte hade grym bild iofs) - iaf om vi snackar SD - har inte kollat HD så mycket. Har den just nu kopplad till en 32 tums tv - o tycker då inte man ser så stor skillnad på HD o SD.
Postad 08 april 2011 - 08:40
olaanderberg
-
olaanderberg
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Har inte någon annan HD-box att jämföra med, men HD-bilden är tidvis imponerande, t.ex. Canal + HD, jämför med fotboll på TV4 sport så är det milsvid skillnad. Även film och TV-serier är riktigt snyggt att titta på, t.ex. The Event på SVT1 HD och nyare filmer på Kanal 5 HD. Inte Blu-Ray klass naturligtvis men det kan man ju inte förvänta sig. SD-bilden är varierande, kan inte riktgt säga ifall det beror på boxen eller sändningen. Överlag inget att klaga på i alla fall. Så ja, jag är nöjd med bilden, men som sagt har inte direkt jämfört med annan HD-box.
Postad 12 april 2011 - 16:25
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
Fråga: Har denna boxen och den låser sig så fort det blir lite störningar typ en moped som åker förbi på gatan. Är detta ett box-problem tror ni eller är det något med antennen? Jag har som så många andra röd stapel och 98% i signalstyrka.
Postad 12 april 2011 - 21:24
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
Fråga: Har denna boxen och den låser sig så fort det blir lite störningar typ en moped som åker förbi på gatan. Är detta ett box-problem tror ni eller är det något med antennen? Jag har som så många andra röd stapel och 98% i signalstyrka.
Vad har du för signalkvalitet då? Jag har signalstyrka= 98% och Signalkvalitet mellan 94% och 98% beroende på mottagen MUX. Gå igenom alla "MUXar" (frekvenskanaler) du tar emot och kontrollera även Tuner 2. (Aktivera inspelning på en kanal och byt kanal så använder den Tuner 2.) Man kan ju tycka att boxen inte borde låsa sig även om signalen blir dålig men det kan säkert finnas ett samband (eller menar du att bilden fryser och sedan kommer tillbaka?). Jag har inte haft problem med låsningar (=krascher). Men nu ar jag har drabbats 3 gånger på ca 1 månad av att HDMI-utgången blir ljusblå och kräver en omstart för att komma igång igen. När detta händer fungerar fortfarande SCART-utgången så det är ingen total låsning uten ett problem med HDMI anslutningen. Om någon för statistik över HDMI-problemen kan nämnas att jag har HDMI anslutet direkt till Toshiba TV (via passiv manuell HDMI-switch).
Postad 13 april 2011 - 08:36
Unregistered33b3a508
-
Unregistered33b3a508
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
Igår kom ytterligare ett utskick ifrån Boxer med erbjudande om deras fantastiska box.
Fräckheten känner inga gränser.
.
Postad 13 april 2011 - 19:30
haboso
-
haboso
-
Användare
-
-
189 inlägg
Vad har du för signalkvalitet då? Jag har signalstyrka= 98% och Signalkvalitet mellan 94% och 98% beroende på mottagen MUX. Gå igenom alla "MUXar" (frekvenskanaler) du tar emot och kontrollera även Tuner 2. (Aktivera inspelning på en kanal och byt kanal så använder den Tuner 2.) Man kan ju tycka att boxen inte borde låsa sig även om signalen blir dålig men det kan säkert finnas ett samband (eller menar du att bilden fryser och sedan kommer tillbaka?).
Jag har inte haft problem med låsningar (=krascher). Men nu ar jag har drabbats 3 gånger på ca 1 månad av att HDMI-utgången blir ljusblå och kräver en omstart för att komma igång igen. När detta händer fungerar fortfarande SCART-utgången så det är ingen total låsning uten ett problem med HDMI anslutningen. Om någon för statistik över HDMI-problemen kan nämnas att jag har HDMI anslutet direkt till Toshiba TV (via passiv manuell HDMI-switch).
Det är antennen som blir störd.
Postad 13 april 2011 - 19:32
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
Vad har du för signalkvalitet då? Jag har signalstyrka= 98% och Signalkvalitet mellan 94% och 98% beroende på mottagen MUX. Gå igenom alla "MUXar" (frekvenskanaler) du tar emot och kontrollera även Tuner 2. (Aktivera inspelning på en kanal och byt kanal så använder den Tuner 2.) Man kan ju tycka att boxen inte borde låsa sig även om signalen blir dålig men det kan säkert finnas ett samband (eller menar du att bilden fryser och sedan kommer tillbaka?).
Jag har inte haft problem med låsningar (=krascher). Men nu ar jag har drabbats 3 gånger på ca 1 månad av att HDMI-utgången blir ljusblå och kräver en omstart för att komma igång igen. När detta händer fungerar fortfarande SCART-utgången så det är ingen total låsning uten ett problem med HDMI anslutningen. Om någon för statistik över HDMI-problemen kan nämnas att jag har HDMI anslutet direkt till Toshiba TV (via passiv manuell HDMI-switch).
På MUX7 är det 98% på både signalstyrka och signalkvalitet. Alla andra MUXar har 98% på signalstyrkan men bara 3% på signalkvaliteten. Boxen är inte uppgraderad till senaste programvaran. Skulle det hjälpa?
Postad 15 april 2011 - 16:53
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
På MUX7 är det 98% på både signalstyrka och signalkvalitet. Alla andra MUXar har 98% på signalstyrkan men bara 3% på signalkvaliteten.
Boxen är inte uppgraderad till senaste programvaran. Skulle det hjälpa?
En tanke: Om det bara är MUX 7 som fungerar så kanske den ligger på VHF hos dig (frekvenskanal upp till 10) Då får du felsöka UHF-antennen eller UHF-delen av antennen om du har en kombiantenn.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|