HRT Stage
1784 svar till detta ämne
Postad 09 October 2013 - 07:43
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Lyssnat på dessa och tja de lät bra eller ok. Vilket dessa göra för den summan pengar. Kommer ej köpa dom. Fyller inte de behov jag har.
Hoppas dock företaget får andra representanter i Sverige.
Vad enligt dig låter bättre för dom pengarna och varför?
Postad 09 October 2013 - 10:01
keenan
-
keenan
-
Användare
-
-
131 inlägg
Jesus, det lät ok inte mer. Systemet är i mina ögon begränsat
Har plockat ihop min rigg via begagnat och små andra inköp och är nöjd.
Sedan blir jag Allergisk mot Knutbysekter.
Eller vill du jag ska utveckla mig mera?
Stage lät ok, jag gillar det jag har bättre. Stage är för begränsat för mina behov.
Jag vill dock du ska utveckla varför du har massor av kartonger på din bild? Hur kommer det sig att du har direktkontakt med hrt? Mailledes det vill säga.
Så tja önskar man det Stage ger, köp det. Jag förstår att ljudupplevelser är subjektiva och olika från person till person.
Min sambo lyssnar på mp3 och tycker det är bra, jag finner det formatet som Stage, begränsat. Lite torftigt helt enkelt.
Postad 09 October 2013 - 10:06
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Vad enligt dig låter bättre för dom pengarna och varför?
det är väl Stage vi pratar om i tråden? måste alla redovisa alternativ bara för att dem säger att systemet inte fyller behovet, inte tycker det lät helt överjävlgit bra etc...
Postad 09 October 2013 - 10:33
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Ser fram emot att få hem systemet för hemmatest och en ny recension! Jag kommer även att ha med en liten överraskning i min nya recension. Något som jag tyvärr inte får avslöja ännu, men jag kommer vara först i världen om att skriva om det. Stay tuned!
..
Redigerat av hifimarcus, 09 October 2013 - 10:33.
Postad 09 October 2013 - 10:34
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Jesus, det lät ok inte mer. Systemet är i mina ögon begränsat
Varför bara OK? Var hade systemet enligt dig sina begränsningar? Har plockat ihop min rigg via begagnat och små andra inköp och är nöjd.
Får man fråga vad du kör för rigg i jämförelse? Jag vill dock du ska utveckla varför du har massor av kartonger på din bild?
För systemet kommer i två kartonger.  Hur kommer det sig att du har direktkontakt med hrt? Mailledes det vill säga.
Några som jag också vet tagit kontakt med Stage via de vanliga supportkanalerna på deras webb har för eller senare hamnat hos utvecklaren själv, framförallt om det gällt mer tekniska spörsmål. Det är lite ovanligt, men antar att HRT är ett relativt litet företag som tycker om att ha direktkontakt med sina presumtiva och/eller kommande kunder. jag finner det formatet som Stage, begränsat. Lite torftigt helt enkelt.
Återigen nyfiken på hur du finner det begränsat/torftigt? Du föredrar större högtalare? Mer ljudtryck? Mer bas? Annat? Ta mina frågor på rätt sätt, jag försöker bara sätta mig in i hur du evaluerat Stage och kommit fram till att det finns system/riggar som gör det Stage gör helt eller delivis bättre för samma prislapp. det är väl Stage vi pratar om i tråden? måste alla redovisa alternativ bara för att dem säger att systemet inte fyller behovet, inte tycker det lät helt överjävlgit bra etc...
Nej inte så jag menade. Eftersom jag själv tycker systemet gör det det skall göra så bra som möjligt för ett 2-kanals system med syfte att återge stereo så naturligt och ofärgat som möjligt, så blir jag alltid nyfiken på när någon skriver typ "fyller inte de behov jag har". Om behovet är mer bas, bättre diskant, mer mellanregister, kunna spela högre och/eller annat, så är jag alltid nyfiken på vilket system som kan tänkas göra detta bättre i detta fall. Visst, om mitt behov är ljudåtergivning i klass med ett par B&W 805D, så går ju den ekvationen ändå aldrig att likställa rent ekonomiskt, men om vi talar om att Stage inte uppfyller de behov man har för strax under 10.000:-, vilket annat system eller kombination av komponenter kan göra det. Visst kan jag köpa ett par billiga golvare på SIBA för 1.990:-, och de kan säkert spela med högre ljudtryck än Stage, och om den parametern är viktig för en, så köper jag helt ett argument i stil med att "Stage fyllde inte de behov jag hade, då jag prioriterade att kunna spela högt på fester op bekostnad av kvaliteter i övriga parametrar". Sedan att det finns oerhört mycket bra system där ute på begagnatmarknaden, det betvivlar jag inte alls. Har själv gjort några fantastiska fynd det sista året som jag är oerhört nöjd med själv.
Postad 09 October 2013 - 10:49
keenan
-
keenan
-
Användare
-
-
131 inlägg
Men snälla du, är du en agent som ska förhöra mig.
Tycker du att stage kan ge en total frihet i vad du kan koppla in?
Jag anser det vara torftigt gällande den delen. Ljudet var bra, men jag hurrade inte direkt av glädje. Har jag inte rätt tycka det?
Så skippa dina frågor till varje som inte hyllar stage är du snäll.
Min rigg är inköpt för en bit under tio papp och fixar det jag behöver och ger ett mycket bra ljud för mig. Dock är inte min vinylrigg inräknat i det priset. Då blir det lite dyrare.
Men jag hoppas slippa Knutby hrt sekten framöver, är bara beige.
Postad 09 October 2013 - 11:29
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Ser fram emot att få hem systemet för hemmatest och en ny recension! Jag kommer även att ha med en liten överraskning i min nya recension. Något som jag tyvärr inte får avslöja ännu, men jag kommer vara först i världen om att skriva om det. Stay tuned!
fan vad intressant.
Postad 09 October 2013 - 11:51
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Fick som sagt hem systemet igår, men hann inte packa upp och testa lite snabbt förrän väldigt sent. Nu är detta set ju inte inspelat, men tyckte mina intryck bestod i stort. Det finns verkligen kvaliteter i den högre high-end klassen här, framförallt i mellanregistret. Det är oerhört närvarande, massor med bredd, djup, 3D och dynamik. Diskanten kändes inte helt 100% här, men det kan vara en inspelningssak, men så är ju inte den diskant jag har i mina uppgraderade QLN-Signaturer jag jämför med närmast kattskit heller. Den diskanten spelar här i en omedelbar jämförelse med mer luft och mikrodetaljer i alla led, men då är QLN Signaturen en högtalare jag placerar i 20.000:- - 30.000:--klassen exkl. elektronik, kablage, DAC, etc. Dock känns det ganska dött under 50 Hz med Stage, och det var det jag upplevde första gången jag hörde systemet med, och det bidrar kanske till att systemet kan fokusera mer på just mellanregistret och den övre basen. Rummet jag spelar i är visserligen stort och öppet, men så spelar jag mot långsidan med cirka 5 m mellan väggarna (dock skönt befriad från elaka hörn  ), vilket brukar stödja upp basen. Det kommer ju att komma en dedikerad subwoofer till Stage nästa år vad jag hört, så det kommer onekligen fylla ut det behovet, kan inte tänka mig nåt annat. Så då testade jag att koppla in min audio pro B1.40 subwoofer till LF utgången på Stages kontrollenhet, satte nivå på denna på klockan 9 och delning i subben från 50 Hz (vilket också är lägsta delningsläge på denna subwoofer) och neråt, och där kom ett par dimensioner till i ljudbilden. Helt plötsligt föll allt från mellanregistret ner till runt 30 Hz på plats, och där denna subwoofer inte riktigt skakat hand helt väl med mina Signaturer, som helt klart hörbart går djupare än Stage (som jag inte kunnat strypa från runt 50 Hz, då jag kört ofiltrerat pre out till subwoofern och högnivå till högtalarna vilket nog gjort det lite för mycket spelande i basområdet), så verkar audio pro B1.40 + Stage vara en match made in heaven. Hade första tänkt sälja denna subwoofer, men nu blir den kvar tills Stages subwoofer kommer. Kan bara ana hur det låter med min SVS SB12NSD. Som sagt, mycket lite lyssning igår på relativt låga nivåer och med ett helt oinspelat Stagesystem, så jag förväntar mig att det kommer hända saker framöver, inte bara i diskantområdet. Noteras kan också att systemet sprider makalöst bra. Sweetspotfönstret är brett och högt och högtalarna tål placering relativt nära bakvägg osom jag upplever det, då jag som sagt upplever outputen under 50 Hz begränsad. Jag flyttade det fram och tillbaka lite, men hamnade till slut på runt 30 – 50 cm (pga snedtak) från bakvägg/snedtak, då man ju i regel till slut brukar tappa djup i ljudbilden om man kommer för nära bakvägg/snedtak/hörn. Också kul att läsa inlägg från nya medlemmar som nu fått höra systemet irl. Gör diskussioner så mycket mer intressanta, än att bara ödsla tid på att grundlöst konspirera och spekulera i cirklar. Ser fram emot fler och många lyssningsintryck när systemet nu kommer ut till fler butiker och nya ägare.
2013-10-09 12-51-02.png 912.72K
5 Antal nerladdningar
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 09 October 2013 - 12:25.
Postad 09 October 2013 - 15:41
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Verkar ju förvisso som om många finner vissa kvaliteter hos Stage, som man normalt kan få betala lite mer för. Men jag tolkar inte din beskrivning som att du är sådär himlastormande entusiastisk längre. Beror detta på uppgraderingen av dina QLN eller på att du nu ser med lite mer nyktra ögon på Stage.
Postad 09 October 2013 - 15:57
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Verkar ju förvisso som om många finner vissa kvaliteter hos Stage, som man normalt kan få betala lite mer för. Men jag tolkar inte din beskrivning som att du är sådär himlastormande entusiastisk längre. Beror detta på uppgraderingen av dina QLN eller på att du nu ser med lite mer nyktra ögon på Stage.
Min entusiasm kvarstår i det att jag fortfarande menar att Stage inte har någon direkt konkurrens i klassen. När jag lyssnade i början på året så gjorde vi inte heller någon direkt A><B test, jag ville bara få ett ordentligt första intryck av Stage. Mina Signaturer uppgraderades drygt 2 månader senare och, ja, det är imo en annan högtalare efter uppgraderingen. Samtidigt om jag inte driver dem med en förstärkare i kaliber minst Primare I32 eller helst PRE32 med A34.2, så blir det svårt och tråkigt att lyssna på, så det blir ju en lite annan prisklass tutti tutti. Jag måste lyssna mig in mer framöver, men Stage med audio pro B1.40 satt som en smäck direkt, fast jag skall se upp så det inte bara är den där förrädiska nyhetens behag. Skall bli intressanta veckor framöver plus mässan i Malmö nästnästa helg där Stage kommer vara närvarande vad jag hört.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 09 October 2013 - 18:30.
Postad 09 October 2013 - 17:27
MarkusNyberg
-
MarkusNyberg
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Det jag verkligen uppskattar med ett så pass kompakt (och förhoppningsvis riktigt välljudande) är enkelheten att lyssna i olika miljöer! i alla rum i torpet uppställda i varje tänkbar position. Eller ute i djupa skogen nu när jag har 200 m skarvkabel. Sånt kan ge mycket intressanta upplevelser vad det gäller akustikens inverkan och systemets prestanda. För att inte tala om den inverkan miljön har på upplevelsen rent psykoakustiskt (tror jag det heter). Kommer att lägga upp nån bild när jag spelar på en frusen skogstjärn i skymningen!
Väntar på min uppsättning. Beställde utan att lyssna pga ren nyfikenhet. Tror inte att det rör sig om en traditionell baslåda som släpps nästa år, utan två "bastorn" som högtalarna dockas upptill på. Inte dumt...
Vad det gäller fotografering av Stage med sin finkornigt matta yta är det inte lyckat att använda blixt. Den slår konstigt i ytan. Ser dammigt, fläckigt ut. Använd befintligt ljus å lite fantasi. Utseendet liknar jag hellre Magico för dockskåp än Logitech eller liknande!
Har inte fått betalt av någon i reklamsyfte. Ingen fanatiker. Uppskattar livets goda. Hoppas jag inte retat någon bitter å negativ stackare med mina lite positiva rader!
Postad 09 October 2013 - 18:50
keenan
-
keenan
-
Användare
-
-
131 inlägg
Det är intressant och relevant.
Stage ska bedömas på egna meriter, och det är väl den bästa reklamen.
Dock kvarstår många frågetecken kring hrt och deras lanseringar här i Sverige.
Men du kan gärna utveckla dig om du vill...
Jag blev som ovan inte impad eller avskräckt av det jag hörde.
Begränsat system lite torftigt. Ok ljud, men smaken av kampanjen kan gjort mig lite
Liksom flera av andra här på forumet.
Postad 09 October 2013 - 18:55
Unregistered32555851
-
Unregistered32555851
-
Beroende
-
-
1030 inlägg
Fick som sagt hem systemet igår, men hann inte packa upp och testa lite snabbt förrän väldigt sent. Nu är detta set ju inte inspelat, men tyckte mina intryck bestod i stort. Det finns verkligen kvaliteter i den högre high-end klassen här, framförallt i mellanregistret. Det är oerhört närvarande, massor med bredd, djup, 3D och dynamik.
+ en herrans massa text uten styckeindelningar
2013-10-09 12-51-02.png 912.72K
5 Antal nerladdningar
Då min återförsäljare i Eskilstuna inte har fått in dessa ännu har jag ännu inte kunnat provlyssna, men då alla andra i tråden hela tiden ska behöva försvara sig så kan väl du få svara på lite frågor. Högre high-end klass? då har du inte testat att höja volymen ännu. Vad menar du med att den är närvarande, massor med bredd, djup, 3D och dynamik. Säger det igen, allt låter saxat från någon taskig Hifi-tidnings recension. Presterar högtalaren lika bra till Sophie Zelmani som System of a Down? Spelar den lika bra i låga som höga volymer? Hur högt kan man spela innan ljudet blir dåligt.
Postad 09 October 2013 - 18:56
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Men du kan gärna utveckla dig om du vill...
Vad är det jag skall utveckla menar du?
Postad 09 October 2013 - 19:19
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Högre high-end klass? då har du inte testat att höja volymen ännu.
Kopplar du högre volym med high-end klass? Måste ett system kunna spela högt för att ha high-end klass? Håller med om att för att kunna spela högt och rent behövs resurser i främst förstärkarledet, men naturligtvis också en högtalare som inte kroknar. Men allt kostar ju pengar. Säger inte att Stage är high-end ur alla aspekter, men säger att det har kvaliteter från high-end sidan därinom. Vad menar du med att den är närvarande, massor med bredd, djup, 3D och dynamik. Säger det igen, allt låter saxat från någon taskig Hifi-tidnings recension.
Precis det jag skriver. Att man får en känsla av att man hör artisten, inte artisten filtrerad genom ett system. Att ljudbilden inte slutar på flankerna. Att man har en ljudbild som inte bara spelar höger och vänster utan även mitten, trots relativt långt isär i förhållande till lyssningsposition. 3D att man kan få rumsinformation i inspelningar där detta tillåts. Detta hänger också ihop med att systemet är "tyst" och tillåter små nyanser komma fram som återger situationen vid inspelningstillfället. Dynamik; att det både hörs småskalig information på låga nivåer och att transienter och olika nivåer i inspelningen kommer tillrätta utan att man behöver välja ljudtrycksnivå på systemet för eventuell kompensation upp eller ner. Presterar högtalaren lika bra till Sophie Zelmani som System of a Down? Spelar den lika bra i låga som höga volymer? Hur högt kan man spela innan ljudet blir dåligt.
Absolut. Har du olika lyssningspreferenser härvid? Detta system spelar så högt och, framförallt, rent kan förvänta sig i klassen. System of Down tillhör inte min personliga musikpreferens, men antar att du i genomsnitt vill kunna spela denna på en högre nivå än Sophie Zelmani? Alla system har till slut sin begränsning i hur högt de kan spela. Vill jag kunna spela riktigt högt, så går jag ner till mina linesouce baserade Qln Artec 1600 med 6 diskanter och 4 6.5" basar drivna av 300W/kanal och en verkningsgrad på lite över 90 dB. Mot dom kroknar Stage ganska snabbt.
Postad 09 October 2013 - 19:32
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Mot dom kroknar Stage ganska snabbt. 
Hur står sig dina Artec 1600 mot Stage på dom punkter som Stage var starka på? Mellanregistret med all närvaro, bredd, djup, 3D och dynamik etc.
Postad 09 October 2013 - 21:46
Unregistered2010
-
Unregistered2010
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Fredrik, jag är lite nyfiken på HRT Stage men blir inte riktigt klok hur stora de är och hur de ser ut i vanlig vardagsrum miljö.
Kan du inte ta en bild på hur det ser ut med elektronikboxen och allt, så att man kan få en uppfattning?
Postad 09 October 2013 - 23:47
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Ställer jag Artechsystemet där Stage står, blir det too much, ställer jag Stagesystemet där Artech står, låter det fjuttigt i jämförelse. Artechsystemet drivs för övrigt av en Primare SP33 med Primare A30.7 och en Primare BD32 som källa (om det inte körs Spotify/WiMP/lossless).
Är stage verkligen lika hög upplösta som artec?
Redigerat av Falcy, 10 October 2013 - 12:02.
Postad 10 October 2013 - 05:40
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlägg
Då det uppenbarligen har ballat ur fullständigt i tråden så låser jag den tills vidare, tills jag eller någon annan mod hinner gå igenom den.
Postad 17 October 2013 - 14:00
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlägg
Då gör vi ett nytt försök. Anser ni att något är fel, anmäl inlägget i fråga så tar vi tag i det så fort vi hinner, istället för att skriva i tråden.
Postad 17 October 2013 - 14:27
doo
-
doo
-
Användare
-
-
233 inlägg
Mina Stage har nu stått på sen i lördags. Så nu borde d vara inspelade. Saknar dock en Squeezebox Touch. För att kunna spela på dom. Det va för mycket meck med Ipad.
Hoppas jag hittar en snarast så jag kan lyssna fullt ut ;-)
Postad 17 October 2013 - 14:28
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Varför bara OK? Var hade systemet enligt dig sina begränsningar?
Får man fråga vad du kör för rigg i jämförelse?
För systemet kommer i två kartonger. 
Några som jag också vet tagit kontakt med Stage via de vanliga supportkanalerna på deras webb har för eller senare hamnat hos utvecklaren själv, framförallt om det gällt mer tekniska spörsmål. Det är lite ovanligt, men antar att HRT är ett relativt litet företag som tycker om att ha direktkontakt med sina presumtiva och/eller kommande kunder.
Återigen nyfiken på hur du finner det begränsat/torftigt? Du föredrar större högtalare? Mer ljudtryck? Mer bas? Annat?
Ta mina frågor på rätt sätt, jag försöker bara sätta mig in i hur du evaluerat Stage och kommit fram till att det finns system/riggar som gör det Stage gör helt eller delivis bättre för samma prislapp.
Nej inte så jag menade. Eftersom jag själv tycker systemet gör det det skall göra så bra som möjligt för ett 2-kanals system med syfte att återge stereo så naturligt och ofärgat som möjligt, så blir jag alltid nyfiken på när någon skriver typ "fyller inte de behov jag har". Om behovet är mer bas, bättre diskant, mer mellanregister, kunna spela högre och/eller annat, så är jag alltid nyfiken på vilket system som kan tänkas göra detta bättre i detta fall. Visst, om mitt behov är ljudåtergivning i klass med ett par B&W 805D, så går ju den ekvationen ändå aldrig att likställa rent ekonomiskt, men om vi talar om att Stage inte uppfyller de behov man har för strax under 10.000:-, vilket annat system eller kombination av komponenter kan göra det. Visst kan jag köpa ett par billiga golvare på SIBA för 1.990:-, och de kan säkert spela med högre ljudtryck än Stage, och om den parametern är viktig för en, så köper jag helt ett argument i stil med att "Stage fyllde inte de behov jag hade, då jag prioriterade att kunna spela högt på fester op bekostnad av kvaliteter i övriga parametrar". Sedan att det finns oerhört mycket bra system där ute på begagnatmarknaden, det betvivlar jag inte alls. Har själv gjort några fantastiska fynd det sista året som jag är oerhört nöjd med själv. 
Varför går det inte att jämföra med B&W 805? Stage skulle ju kunna matcha system för 200 000 kr vill jag minnas
Postad 17 October 2013 - 15:37
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Varför går det inte att jämföra med B&W 805? Stage skulle ju kunna matcha system för 200 000 kr vill jag minnas
Haha. Fnöske åt brasan direkt.  Men håller absolut med. B&W 805 är ju heller inte något basmonster utan borde konkurrera just i de områden Stage sägs briljera.
Postad 17 October 2013 - 17:33
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Attans...måste ju höra detta system snarast
Det är väl min tur att göra hembesök hos dig snart då ffrreeddrriikk.
Postad 18 October 2013 - 10:09
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Jag får faktiskt krypa till korset här och erkänna att jag var lite överentusiastisk första kvällen med mitt Stagesystem och överdriven i mina attribut, men nu hade jag väntat så länge på systemet, och minnesbilden var ju klar i huvudet och detta var ju dessutom den färdiga produkten som skulle vara ännu bättre än prototypen. Initialt fanns det där stora luftiga och närvarande i ljudbilden och mellanregistret, men jag har ju hela tiden klagat på att jag inte fick till basen, så när jag kopplade in min audio pro SUB B1.40, så blev det precis det komplement som jag saknade i botten. Men det var fortfarande inte helt 100 i de övre registren, men jag tänkte att det hänger säkert ihop med att det skall spelas in. Men så ytterligare några dagar senare började jag jämföra med mitt huvudsystem och noterade att hela ljudbilden och närvaron var avsevärt bättre i det systemet. Vad händer tänkte jag. Mina Signaturer var visserligen uppgraderade sedan i somras, men Stage lät relativt platt ju mer jag jämförde. Vad har jag nu gett mig in i för inbillning tänkte jag.  Jag började maila med HRT och förklara att jag inte alls fick till det när intrycken och jämförelserna började landa, och efter ett antal diskussioner om rum, akustik och ev. felinställningar i min PC, så kom vi till en liten switch som sitter inne på kretskortet bakom ingångarna på kontrollenheten. Där sitter tydligen alltså en switch som skall stå i antingen läge för att spela med kommande matchade subwoofer eller i läge för att spela utan subwoofer. Med sjukt barn hemma och sambo som jobbade långa dagar blev det ingen tid till att öppna upp och kolla, men så i förrgår gjorde jag till slut det när jag fick lite tid över.
post-40-0-52245100-1381931061_thumb.jpg 56.87K
6 Antal nerladdningarJag fick kika ett antal extra gånger, och kunde konstatera att switchen stod fel! Satte denna då i rätt läge och ojsan. Inte samma högtalare längre. Helt plötsligt fanns inte bara en god, rapp och relativt djup basnärvaro, men helt plötsligt hade allt i ljudbilden trillat på plats. När det innan lät just öppet och närvarande, så var det också platt, nu föll allt på plats och där är en helt annan bas än den jag upplevde i prototypen. Jag fick gå fram ett par gånger och förvissa mig om att audio pro SUB B1.40 inte var igång (trots att den inte ens var inkopplad nu  ). Testade även att slå på denna, men då lät det helt plötsligt bara bröligt och blött i botten – den tillförde nada, intet, noll till Stagesystemet. Jag är i alla fall glad att systemet nu visar sig vara så bra och bättre än det jag hörde först samtidigt som jag skäms över att jag initialt kunde vara så positivt inställd till något som uppenbarligen var så fel. Det känns pinsamt och oseriöst. Nu måste intrycken smälta ytterligare, men jag tror inte jag hört något system oavsett prisklass som är såhär transparent. Alla dom styrkor och svagheter jag vet finns i olika inspelningar avslöjas obarmhärtigt. På vissa inspelningar kan röster låta s-iga och elektriska för att på nästa inspelning låta helt neutrala. Man bara sitter och väntar på att systemet skall stick ut någonstans och avslöja sig, men det gör det aldrig. Och basen. Basen är också ett kapitel för sig nu. Att det kan vara en sån här bas i ett så här litet system, samtidigt som att det inte inverkar överhuvudtaget på de andra registren är imponerande och något jag inte upplevt innan. Stage vänder definitivt upp och ner på begreppen och jag tror det kommer bli en enorm framgång för HRT. PS: Här finns även den senaste testen i hi>fi+ av Stage upplagd. Är stage verkligen lika hög upplösta som artec?
Ja, det skulle jag nog säga, men i en mindre skala. Artec och dess teknik spelar ju som du vet på ett sätt som är mäktigt, maffigt och oansträngt, men också där man får lite en känsla av att allt låter lika stort, maffigt och mäktigt. Det är lite svårt för mig att sätta gränsen var jag ibland tycker det kan bli för bra, men Artec i rätt sammanhang (stort rum) och med rätt elektronik och källmaterial är maffigt, men den har inte alltid allt att vinna mot ett bra mindre system i dess rätta sammanhang. Samma sak gäller ju en bra elektrostat, som närmast påminner om Artecens ljudbild, förutom att Artec har en helt annan punch och dynamik i de nedre registren samtidigt som du inte behöver en monsterförstärkare för att kunna ta del av detta. I det fallet gör Stage där det står nu mycket väldigt, väldigt rätt och imponerande, men det kroknar förmodligen mot mina Artec i det stora vardagsrummet, men det kvarstår att testa närmare i framtiden. Jag tänker se upp med att dra allt för förhastade slutsatser baserade nyhetens behag och efter ovan scenario.  Attans...måste ju höra detta system snarast
Det är väl min tur att göra hembesök hos dig snart då ffrreeddrriikk.
Du är välkommen.
Postad 18 October 2013 - 11:35
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Exakt vad gör den där switchen då? Enligt din lite luddiga beskrivning så skulle jag tippa på att det är ett HP-filter.
Varför påverkar den det övre registret beroende på om du har en subwoofer eller inte förstår jag inte riktigt heller. Utveckla.
Postad 18 October 2013 - 11:57
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Exakt vad gör den där switchen då? Enligt din lite luddiga beskrivning så skulle jag tippa på att det är ett HP-filter.
Varför påverkar den det övre registret beroende på om du har en subwoofer eller inte förstår jag inte riktigt heller. Utveckla. 
Jag vet inte och bryr mig inte.
Postad 18 October 2013 - 12:00
Unregistered2010
-
Unregistered2010
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Fredrik - Hur bra låter det då egentligen? Om du skulle sätta en prislapp på det hela? Som min vardagsrumsanläggning? Som min kontorsanläggning? Som min tv-spelsanläggning? Märkligt att inte subben tillförde något? Nu har jag iofs aldrig hört din sub, men ändå!
Postad 18 October 2013 - 12:01
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Jag vet inte och bryr mig inte. 
Kan du inte fråga tillverkaren? Det har ju inte varit några problem att göra det tidigare?
Postad 18 October 2013 - 12:05
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Kan du inte fråga tillverkaren? Det har ju inte varit några problem att göra det tidigare?
Eftersom jag inte bryr mig om det. Om det är viktigt för dig, så kan ju du fråga tillverkaren, eller?
Postad 18 October 2013 - 12:07
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Eftersom jag inte bryr mig om det. Om det är viktigt för dig, så kan ju du fråga tillverkaren, eller?
PMa hans mail då. Tänkte mest att det var smidigt eftersom du har haft kontakt med honom och att han verkar svara dig direkt. Men visst.
Postad 18 October 2013 - 12:16
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Fredrik - Hur bra låter det då egentligen? Om du skulle sätta en prislapp på det hela? Som min vardagsrumsanläggning? Som min kontorsanläggning? Som min tv-spelsanläggning?
Definitivt över 10.000:-.  Jag kan dock i skrivande stund inte direkt säga vad mitt system för drygt 60.000:- gör mycket bättre än Stage. Jag måste lyssna in mig mer. Märkligt att inte subben tillförde något? Nu har jag iofs aldrig hört din sub, men ändå!
Audio pro SUB B1.40 är ju inte direkt en high-end sub. Den öser på rätt bra i botten, men det är inte supertajt och kontrollerat. Och den går inte att dela under 50 Hz, så den spelar imo lite för mycket "med" Stage. Min andra subb, den slutna SVS SB12-NSD spelar med helt annan kontroll, finess och kraft och delar ner till 25 Hz, men just nu känns det inte angeläget. Visst, om jag bara spelar Yello eller Infected Mushroom så blir det lite roligare med B1.40:an  , men den går bort helt med akustisk musik nu när Stagen öppnat upp i det området. Basen är helt enkelt good enough till 90% av den musik jag spelar i alla fall. Den kommande matchande subben till Stage kommer bli mycket, mycket intressant.
Postad 18 October 2013 - 13:24
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Fredrik, kan du skicka mailen?
Man kunde inte skriva så långa mail på HRTs hemsida. :-/
Postad 18 October 2013 - 13:48
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Postad 18 October 2013 - 18:19
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Skall bli spännande att se om konstruktören är lika generös mot alla vanliga privatpersoner, eller fattat speciellt tycke för just Tredrik.
Redigerat av laddie15, 18 October 2013 - 18:20.
Postad 18 October 2013 - 18:39
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Skall bli spännande att se om konstruktören är lika generös mot alla vanliga privatpersoner, eller fattat speciellt tycke för just Tredrik. 
Tredrik?
Postad 18 October 2013 - 19:25
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Mina Stage har nu stått på sen i lördags. Så nu borde d vara inspelade. Saknar dock en Squeezebox Touch. För att kunna spela på dom. Det va för mycket meck med Ipad.
Hoppas jag hittar en snarast så jag kan lyssna fullt ut ;-)
Inte provat Apples kamerakortsadapter? Kör med den nu, och funkar kanon.
Postad 18 October 2013 - 20:06
doo
-
doo
-
Användare
-
-
233 inlägg
Inte provat Apples kamerakortsadapter? Kör med den nu, och funkar kanon. 
Jag har Hrt's egna "adapter". Men vill gärna styra musiken med fjärr istället för att springa fram å talla ;-) På paddan.
Postad 18 October 2013 - 20:14
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Jag har Hrt's egna "adapter". Men vill gärna styra musiken med fjärr istället för att springa fram å talla ;-) På paddan.
https://itunes.apple...d691224751?mt=8
Postad 18 October 2013 - 21:13
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Vore verkligen intressant att veta vad denna dolda switch egentligen gör. Inte utan att man undrar varför den sitter gömd inuti enheten på kretskortet (dessutom tydligen i "fel" position?) och varför den inte nämns i manualen (antar att det är så) om den påverkar så mycket?
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 18 October 2013 - 21:14.
Postad 18 October 2013 - 21:24
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Inte utan att man undrar varför den sitter gömd inuti enheten på kretskortet (dessutom tydligen i "fel" position?) och varför den inte nämns i manualen (antar att det är så) om den påverkar så mycket?
Håller med. Dels att den sitter inne i enheten och kan kommas åt efter att enheten skruvats isär (ytterst användarovänligt) och att den inte nämns i manualen.
Postad 18 October 2013 - 21:30
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Liten update då.
Imorgon är det mässa i Malmö som några av er kanske känner till.
hifi2013.jpg 221.85K
1 Antal nerladdningar
Stage kommer demas (inte minst via Spotify och WiMP - så ha gärna med era favoriter), och jag kommer vara där större delen av lördagen.
Postad 18 October 2013 - 22:03
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Undrar om stage ska leta sig upp till umeå något? Skulle bli ytterst spännande. På elladorna eöler någpt om inte annat  mm ex!
Postad 18 October 2013 - 22:03
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Tredrik? 
Haha. Ja en liten pinne hit eller dit. Men är nog dags för denna gamlingen att skaffa större skärm så jag ser vad jag skriver.  Skall fö. bli kul med mässa imorgon.
Postad 18 October 2013 - 22:27
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Haha. Ja en liten pinne hit eller dit. Men är nog dags för denna gamlingen att skaffa större skärm så jag ser vad jag skriver.  Skall fö. bli kul med mässa imorgon. 
Skakar gärna hand med dig imorgon.
Postad 19 October 2013 - 01:53
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Vore verkligen intressant att veta vad denna dolda switch egentligen gör. Inte utan att man undrar varför den sitter gömd inuti enheten på kretskortet (dessutom tydligen i "fel" position?) och varför den inte nämns i manualen (antar att det är så) om den påverkar så mycket?
Med tanke på Fredriks plötsliga ovilja att prata och diskutera Stage så tvekade jag på att ens posta svaret jag fick. Jag menar, han ville inte ens ge mig en simpel mailadress, varför han inte ville göra det får vara osagt och stå för Fredrik. Men i alla fall, jag kände att förmodligen fler kan ha användning utav svaret jag fick. Det är därför jag postar detta nu.  Jag hade mycket riktigt rätt i att det var ett HP-filter detta gällde. Eller med Halversons ord "High pass charecteristics". Dvs HP-filtreringen är igång även i "fullrange- läge" och funkar då som ett subsonic filter för att skydda baselementen vid dom lägsta frekvenserna. Switchen påverkar alltså egentligen ingenting i det övre registret. Iaf inte elektroniskt. Fredrik kan trots detta naturligtvis ha UPPLEVT skillnad i toppen ändå. Placebo, maskeringseffekten, ej tillräckligt bra integrering etc. Det är ju omöjligt att säga exakt vad utan att ha lyssnat själv eller mer info av Fredrik. Jag vill iaf uppmana alla Stage-ägare att kolla upp denna switch. Om Fredriks ex. var felinställd så är det ju möjligt att alla andra system är det också. Detta innebär alltså att man missar den lägsta basen ifall vippande är "felaktigt" ställd. KOLLA UPP DETTA OM DU HAR ETT STAGE-SYSTEM!!
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 19 October 2013 - 01:55.
Postad 19 October 2013 - 06:17
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Jag hade mycket riktigt rätt i att det var ett HP-filter detta gällde. Eller med Halversons ord "High pass charecteristics". Dvs HP-filtreringen är igång även i "fullrange- läge" och funkar då som ett subsonic filter för att skydda baselementen vid dom lägsta frekvenserna.
Switchen påverkar alltså egentligen ingenting i det övre registret. Iaf inte elektroniskt.
Fredrik kan trots detta naturligtvis ha UPPLEVT skillnad i toppen ändå. Placebo, maskeringseffekten, ej tillräckligt bra integrering etc. Det är ju omöjligt att säga exakt vad utan att ha lyssnat själv eller mer info av Fredrik.
OK, då hade jag kanske inte helt fel initialt ändå, dock saknade jag som sagt basen och när switchen hamnade på rätt plats imo ett helt annat system. Basen är för mig fortfarande fundamentet i all musik, hur man sedan upplever detta kan säkert upplevas olika hos olika beroende på preferenser etc.
Postad 19 October 2013 - 08:50
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Det här ställer väl två ganska självklara frågor... Vad sysslar HRT med (dold switch i fel läge) och hur lite är egentligen andras slutsatser från deras högst egna och mer eller mindre färgade upplevelse värda?
Postad 19 October 2013 - 09:05
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Det här ställer väl två ganska självklara frågor... Vad sysslar HRT med (dold switch i fel läge) och hur lite är egentligen andras slutsatser från deras högst egna och mer eller mindre färgade upplevelse värda?
Lyssna själv är mitt absolut bästa tips till dig.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 19 October 2013 - 09:08.
Postad 19 October 2013 - 14:40
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Taskig demoplats HRT hade fått. Mitt i smeten med mycket bakgrundsljud. Men verkade lugna och neutrala. Något burkigt och inte speciellt stort ljud. Lät helt enkelt som man förväntar sig av ett par bra högtalare i storleks/- prisklassen.
Fullt möjligt att det låter bättre under mer optimala omständigheter. Men konkurrensen i detta fallet var ju också mördande. Jag menar, gå först och lyssna på Martin Logan och sedan på Stage. Inte fan har Stage skuggan av en chans i någotsomhelst avseende. Oavsett vi talar om 60- eller 260000kr-. systemen från ML.
Men tar man det för vad det är så helt klart ett trevligt litet paket.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|