Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson HDR-projjar 2016 - EH-TW7300, EH-TW9300 och EH-TW9300W

1278 svar till detta ämne Epson HDR 4k 4K Enhancement
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 July 2018 - 12:03

Kniff
  • Kniff
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Jag väntar snällt på den svarta. Den kommer dyka upp, bara en fråga om när :)
En vit lirar verkligen inte i en bio rum. Och den där trådlösa hdmi prylen ger jag inte mycket för. Jag som spelar en hel del behöver kabeln. Kan tänka mig att den trådlösa sändaren misshandlar allt vad svarstid heter. Och en vettig 4k eller för den delen en bra 1080 över trådlöst? Njaa.
Kan inte förstå varför vit plast och en trådlös sändare kostar som det gör i ordinarie priser?! Det är för tusan samma maskin.
Att Epson skulle göra större förlust i att erbjuda oss alla en vit istället tror jag vad jag vill på :/
Men i ett v-rum? Absolut! Måste säga att vita projektorer är så mycket sexigare en dom fula svarta :)

Vad gäller färgen har du rätt.

4K fungerar dock trådlöst, har testat själv. Kan dock inte svara för alla upplösningar och uppdateringsfrekvenser.

Sen kan du givetvis köra med kabel istället, den har ju fortfarande HDMI-ingång.

Postad 09 July 2018 - 14:06

Unregistered470cf299
  • Unregistered470cf299
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Har nu testad HDR1 och kör med Panasonic DP-UB820 och om jag väljer HDR setting och ljusar upp filmen blir det riktigt bra.

Provade Harper innan och det blev galet ljust i en vitt rum med React 3 duk.

Galet bra bild, man blir glad! 

Redigerat av Unregistered470cf299, 12 July 2018 - 10:50.

Postad 17 July 2018 - 09:13

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1192 inlägg
  • 0

Har nu testad HDR1 och kör med Panasonic DP-UB820 och om jag väljer HDR setting och ljusar upp filmen blir det riktigt bra.

Provade Harper innan och det blev galet ljust i en vitt rum med React 3 duk.

Galet bra bild, man blir glad! 

Vad kör du med för inställningar i övrigt då? Har testat köra lite med hdr i mitt vardagsrum (med en dnp supernova) och i ljusa (normala) scener fungerar det bra men om det blir en mörk scen så tycker jag rätt ofta att jag tappar för mycket ljus och det blir svårt att se ordentligt.

Postad 17 July 2018 - 14:59

Unregistered470cf299
  • Unregistered470cf299
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Vad kör du med för inställningar i övrigt då? Har testat köra lite med hdr i mitt vardagsrum (med en dnp supernova) och i ljusa (normala) scener fungerar det bra men om det blir en mörk scen så tycker jag rätt ofta att jag tappar för mycket ljus och det blir svårt att se ordentligt.

Ska sägas att det blir bra med en UHD4k skiva, när jag testat annat som Netflix osv blir det för mörkt. Jag kör HDR1 , sätter spelaren på ljus omgivning, sätter projjen på max ström/lampa och autoiris max, tror det var allt jag ändrade. 

Postad 17 July 2018 - 16:25

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1192 inlägg
  • 0

Ska sägas att det blir bra med en UHD4k skiva, när jag testat annat som Netflix osv blir det för mörkt. Jag kör HDR1 , sätter spelaren på ljus omgivning, sätter projjen på max ström/lampa och autoiris max, tror det var allt jag ändrade. 

men vilket bildläge? natural, bright cinema eller vad dom heter och har du ändrat något på dem? Kör också från skiva.

Postad 18 July 2018 - 07:38

Unregistered470cf299
  • Unregistered470cf299
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

men vilket bildläge? natural, bright cinema eller vad dom heter och har du ändrat något på dem? Kör också från skiva.

Ska kolla upp detta!

Postad 24 July 2018 - 00:27

joakimwestberg
  • joakimwestberg
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Någon som kör sin 9300/w via dator och förstärkare? Jag blir aldrig klok på om det är Normal eller Expanded man ska välja?

Har datorn på full RGB och använder mig av Kodi/Plex. Jag har 16-235 kryssat i Kodi och projektorn på Normal.

Jag använder AVS 709 för att kalibrera ljus och kontrast; har jag Normal så brukar det landa på runt 51 i ljus och 46 i kontrast, jag kan dock inte se något under 17 i ljus och över 234 i kontrast. Det är dock svårt att kalibrera kontrasten då jag sällan ser alla 4 staplar ordentligt.

Kör jag Expanded så är det lättare att kalibrera då jag får staplar hela vägen.

Vad jag har kunnat läsa mig till så ska man använda Limited (content), Full (GPU), Limited (projektor/tv) för att få korrekt bild och det sker då ingen skalning i bilden.

Är det rätt? Hur gör ni?

Postad 24 July 2018 - 06:07

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

Någon som kör sin 9300/w via dator och förstärkare? Jag blir aldrig klok på om det är Normal eller Expanded man ska välja?

Har datorn på full RGB och använder mig av Kodi/Plex. Jag har 16-235 kryssat i Kodi och projektorn på Normal.

Jag använder AVS 709 för att kalibrera ljus och kontrast; har jag Normal så brukar det landa på runt 51 i ljus och 46 i kontrast, jag kan dock inte se något under 17 i ljus och över 234 i kontrast. Det är dock svårt att kalibrera kontrasten då jag sällan ser alla 4 staplar ordentligt.

Kör jag Expanded så är det lättare att kalibrera då jag får staplar hela vägen.

Vad jag har kunnat läsa mig till så ska man använda Limited (content), Full (GPU), Limited (projektor/tv) för att få korrekt bild och det sker då ingen skalning i bilden.

Är det rätt? Hur gör ni?

Viktigaste är att du kör samma på både bildvisare och bildkälla.

Postad 24 July 2018 - 06:41

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1192 inlägg
  • 0

Har haft min i strax över en månad nu och har mer och mer börjat lägga märke till små ryck i bilden och även att det blir små "hack"/streck i bilden kring vissa saker ibland vid panoreringar, framförallt lodrät panorering. Känns som någon bildbehandlings inställning jag borde slå av men har inte hittat vad det kan vara, nån som har något tips? Får det både vid UHD och Bluray och både när jag spelar upp från skiva (med Sony X800) och när jag spelar upp via HTPC.

Postad 24 July 2018 - 07:57

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

Har haft min i strax över en månad nu och har mer och mer börjat lägga märke till små ryck i bilden och även att det blir små "hack"/streck i bilden kring vissa saker ibland vid panoreringar, framförallt lodrät panorering. Känns som någon bildbehandlings inställning jag borde slå av men har inte hittat vad det kan vara, nån som har något tips? Får det både vid UHD och Bluray och både när jag spelar upp från skiva (med Sony X800) och när jag spelar upp via HTPC.

Gissar att du inte använder trådlös sändning kan bli så om mottagningen är lite dålig..

Postad 24 July 2018 - 10:03

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1192 inlägg
  • 0

Gissar att du inte använder trådlös sändning kan bli så om mottagningen är lite dålig..

Nej, kör kabel så klart. Borde väl knappast kunna ha med kabeln att göra heller?

Postad 24 July 2018 - 12:33

joakimwestberg
  • joakimwestberg
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Viktigaste är att du kör samma på både bildvisare och bildkälla.

https://kodi.wiki/vi...and_color_space

Antar att det blir rätt med 16-235 i Kodi, Full RGB på datorn och Normal på projektorn? Sedan läser man att många skriver att Super White ska vara igång för att få WtW men samtidigt ha rätt svärta (inget under 16).

Postad 27 July 2018 - 18:04

Firre77
  • Firre77
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Rykten om nästa generation, TW9400.

http://www.passionho...meurs-ifa-2018/

Med Google translate
https://translate.go...meurs-ifa-2018/

Redigerat av Firre77, 27 July 2018 - 22:44.

Postad 30 July 2018 - 15:35

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Ja då har även jag en 9300, skulle byta ut min x35 i stugan men nu när jag kollat några dagar så tror jag den stannar hemma och x55 åker till stugan och x35 säljs.
Tycker det är klarare bild och svärtan är bra även om jvc är lite bättre där. Eshift är klart bättre än i min jvc, positivt överraskad. Nu ska jag få den kalibrerad innan jag bestämmer mig.

Postad 01 August 2018 - 21:41

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Fått min också och suttit upp den i taket och fått bild åtminstone, men det har ju varit så varmt så labbandet med bildinställningar får vänta till svalare tider :)

Men skillnaden i ljustryck från min Sanyo Z4 med 4000 timmar på senaste lampan var ju tydlig iaf… B)

Postad 10 August 2018 - 07:24

Unregistered470cf299
  • Unregistered470cf299
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Ursäkta sent svar, inte varit hemma mycket under sommaren, kör med Natural,  jag har provar några få till UHD och även läst på lite att det lär vara stora skillnader på hur bra filmerna är inspelade och/eller överförda. Jag vet faktiskt inte om jag missat något men tycker inte det är någon större skillnad mot bluray ? . Nu är det ju inte en "äkta" 4K projektor men vore kul att höra med er här vad ni tycker? HDR = bättre kontrast på grund av högre färgdjup ? 

Postad 10 August 2018 - 07:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Natural läget är för rec.709 material, man ska använda digital /  cinema för BT.2020. 

Redigerat av mcmike, 10 August 2018 - 07:29.

Postad 10 August 2018 - 07:39

Unregistered470cf299
  • Unregistered470cf299
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Natural läget är för rec.709 material, man ska använda digital /  cinema för BT.2020. 

Tack, så om man kör HDR 1, max ström på lampan, digital/cinema , sedan ljusar jag med DP-UB820 så är jag inte helt ute och cyklar anser du?

Postad 10 August 2018 - 07:46

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Tack, så om man kör HDR 1, max ström på lampan, digital/cinema , sedan ljusar jag med DP-UB820 så är jag inte helt ute och cyklar anser du?

Du får testa vad som fungerar bäst för dig, så beroende vilka omständigheter man har för ett hyfsat slutresultat. Men en bra utgångspunkt "kanske" och ställ in color space på auto.. :)

Postad 10 August 2018 - 08:20

Unregistered470cf299
  • Unregistered470cf299
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Du får testa vad som fungerar bäst för dig, så beroende vilka omständigheter man har för ett hyfsat slutresultat. Men en bra utgångspunkt "kanske" och ställ in color space på auto.. :)

Tack :-)

Menar du att om man inte kör digital /  cinema så har man inte alls kört HDR alls?  Om du förstår hur jag menar! 

Postad 10 August 2018 - 08:26

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Menar du att om man inte kör digital /  cinema så har man inte alls kört HDR alls?  Om du förstår hur jag menar! 

Jo, du kan skicka den signalen ,men det är därför det inte ser bra ut med fel bildläge  :) Du kan ju kika under meny / info vad projektorn tar emot för signal, om du är osäker.! 

Redigerat av mcmike, 10 August 2018 - 08:27.

Postad 10 August 2018 - 15:24

Unregistered470cf299
  • Unregistered470cf299
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Jo, du kan skicka den signalen ,men det är därför det inte ser bra ut med fel bildläge  :) Du kan ju kika under meny / info vad projektorn tar emot för signal, om du är osäker.! 

Ok, stort tack, ska testa den snarast, vad kör du för inställningar om man får fråga, Harpers? 

Postad 10 August 2018 - 23:25

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Dock sänker du ju ljusstyrkan såpass mycket i dessa lägen att inte hdr är direkt användbart ut ser dåligt ut, bättre att konvertera till sdr och bara utnyttja den större färgrymden då.

Redigerat av jimjans, 10 August 2018 - 23:26.

Postad 11 August 2018 - 13:19

Unregistered470cf299
  • Unregistered470cf299
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Dock sänker du ju ljusstyrkan såpass mycket i dessa lägen att inte hdr är direkt användbart ut ser dåligt ut, bättre att konvertera till sdr och bara utnyttja den större färgrymden då.

Jag provade med dessa lägen i shape of water och höjde kontrasten och ljuset en del och det såg riktigt bra ut, när jag testade med Planet Earth 2 fick jag dock sänka både ljus ock kontrast plus spelarens egen HDR möjlighet att ljusa upp för att det blev för ljust, körde test med Interstellar bluray vs 4K och det var ett riktigt lyft med HDR så jag kan inte riktigt förstå varför det skulle se dåligt ut?.

Postad 11 August 2018 - 15:32

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

Jag provade med dessa lägen i shape of water och höjde kontrasten och ljuset en del och det såg riktigt bra ut, när jag testade med Planet Earth 2 fick jag dock sänka både ljus ock kontrast plus spelarens egen HDR möjlighet att ljusa upp för att det blev för ljust, körde test med Interstellar bluray vs 4K och det var ett riktigt lyft med HDR så jag kan inte riktigt förstå varför det skulle se dåligt ut?.

Filmer i hdr är väl mastrade som lägst i 1000 nits och det är du inte i närheten av när du kör i cinema läget den tar för mycket ljus. utan du får leka med gamman istället. 

Jag tycker det ser sådär ut och då har jag även provat detta på min hp duk med 2,8 i gain och då såg det väl hyffsat ut.

På en normal 1,0 gain duk så kör jag madvr som konverterar bilden till sdr som jag även matar med min 3dlut så konverteringen till sdr blir så bra som möjligt...

Projektorer har inte riktigt den ljustyrka som behövs för hdr än enligt mig...

Postad 11 August 2018 - 19:05

Unregistered470cf299
  • Unregistered470cf299
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Filmer i hdr är väl mastrade som lägst i 1000 nits och det är du inte i närheten av när du kör i cinema läget den tar för mycket ljus. utan du får leka med gamman istället. 

Jag tycker det ser sådär ut och då har jag även provat detta på min hp duk med 2,8 i gain och då såg det väl hyffsat ut.

På en normal 1,0 gain duk så kör jag madvr som konverterar bilden till sdr som jag även matar med min 3dlut så konverteringen till sdr blir så bra som möjligt...

Projektorer har inte riktigt den ljustyrka som behövs för hdr än enligt mig...

Intressant, Och du kör förstås med senaste bios-uppgraderingen? Jag kör med en react 3 duk , Testade shape of water med en inställning jag hittade på AV forum, ljus 55-60, kontrast 80-85, Då körde jag ju också UB820 inställningsmöjlighet att ljusa upp ett snäpp(vet ej om den om det är gamman använder sig av). Jag har tillsammans med en vän enbart gått via ögonen, kändes definitivt inte som vi behövde mer ljus. Planet Earth 2 var mycket ljusare än någon film jag har testat så där var det definitivt inte möjligt att ljusa upp mer för bilden skull! 

Postad 11 August 2018 - 20:12

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Ok, stort tack, ska testa den snarast, vad kör du för inställningar om man får fråga, Harpers?

Nja oftast kör jag strip metadata dvs sdr med bibehållen WCG. Tycker Oppon sköter det bra nu, man kan ställa nitsen bl,a. Går även bra med iTunes material genom spelaren😊 Du får prova dig fram vilket du föredrar, finns inget facit.!

Redigerat av mcmike, 11 August 2018 - 20:13.

Postad 11 August 2018 - 20:17

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Jag har tillsammans med en vän enbart gått via ögonen, kändes definitivt inte som vi behövde mer ljus.

Bästa utgångspunkten, ögonen 😊 Testa en ljus scen med lite moln och se om det grötar ihop sig eller behåller konturerna.

Redigerat av mcmike, 11 August 2018 - 20:18.

Postad 11 August 2018 - 21:22

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

Intressant, Och du kör förstås med senaste bios-uppgraderingen? Jag kör med en react 3 duk , Testade shape of water med en inställning jag hittade på AV forum, ljus 55-60, kontrast 80-85, Då körde jag ju också UB820 inställningsmöjlighet att ljusa upp ett snäpp(vet ej om den om det är gamman använder sig av). Jag har tillsammans med en vän enbart gått via ögonen, kändes definitivt inte som vi behövde mer ljus. Planet Earth 2 var mycket ljusare än någon film jag har testat så där var det definitivt inte möjligt att ljusa upp mer för bilden skull! 

Har du kalibrerat rätt skall du inte behöva ändra inställningar för varje film .

Ja jag kör alla nya firmwares men tror inte de magiskt kan ordna 2000-3000 extra lumen som skulle behövas...

HDR på en projektor i dagsläget är en kompromiss är egentligen bara oled än så länge som jag tycker hdr ser ok ut på än så länge.

Men kul att det ser bra för dig, det är ju sig själv man skall utgå från är du nöjd så är det väl bra, det är ju ändå viktigast .

Redigerat av jimjans, 11 August 2018 - 21:24.

Postad 11 August 2018 - 21:37

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Har du kalibrerat rätt skall du inte behöva ändra inställningar för varje film .

Vem klarar av att kalibrerar en 10 bit´s signal genom projektor idag? Inget konstigt alls att man kan få justera lite beroende på "filmkvalitén"..

Redigerat av mcmike, 11 August 2018 - 21:38.

Postad 11 August 2018 - 22:09

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

Vem klarar av att kalibrerar en 10 bit´s signal genom projektor idag? Inget konstigt alls att man kan få justera lite beroende på "filmkvalitén"..

funkar ju rätt bra med en spectracal c6-hdr colorimeter och calman dom har stöd för hdr nu och den större färgrymden...

Men använder som sagt inte hdr utan konverterar till sdr och utnyttjar bara den större färgrymden i bt.2020 

Redigerat av jimjans, 11 August 2018 - 22:22.

Postad 12 August 2018 - 09:16

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

funkar ju rätt bra med en spectracal c6-hdr colorimeter och calman dom har stöd för hdr nu och den större färgrymden...

Mina personliga rekommendationer är att använda ögonen istället för att slänga bort pengar på detta till trådprodukterna :rolleyes:

Postad 12 August 2018 - 10:06

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 1

Mina personliga rekommendationer är att använda ögonen istället för att slänga bort pengar på detta till trådprodukterna :rolleyes:

Nu kan man ju använda kalibrerings utrustning till alla sina skärmar och monitorer sen är det ju en hobby också.

Jag tyckte att innan man kalibrerade sina produkter var det lätt att man satt och ändrade beroende vilken film man tittade på .

Nu vet man att projektorn, tvn, eller monitorn visar en ok bild, och filmen fotona visas som de skall, men som sagt tycker ju det är kul att leka med kalibreringsutrustningen också och man lär sig nya saker hela tiden bl.a inget ljuger så mycket som ögonen :)

Redigerat av jimjans, 12 August 2018 - 10:08.

Postad 12 August 2018 - 10:30

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Jag tyckte att innan man kalibrerade sina produkter var det lätt att man satt och ändrade beroende vilken film man tittade på .

Så du har kalibrerat projektorn fullt ut med 10bit´s / Calmans men väljer ändå att köra SDR / BT2020.! 

N inget ljuger så mycket som ögonen :)

Antingen gillar man någonting eller inte, konstigare är det inte.! Pratar fortfarande endast om trådprodukterna  ;)

Redigerat av mcmike, 12 August 2018 - 10:53.

Postad 12 August 2018 - 13:06

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

Så du har kalibrerat projektorn fullt ut med 10bit´s / Calmans men väljer ändå att köra SDR / BT2020.! 

Antingen gillar man någonting eller inte, konstigare är det inte.! Pratar fortfarande endast om trådprodukterna  ;)

Använder hdr på min high gain duk och en typ sdr konvertering ( finns ju ingen riktig standard för hdr till sdr än sålänge) när jag använder min vanliga duk har även kalibreringsutrustningen till tv och monitorer .

Men det är fortfarande till stor del gamman projektortillverkarna leker med för att det skall se någorlunda ut, och det dom gör är i stort sett en hdr till sdr konvertering med varierande resultat, pga av att ljuset inte räcker till.

Sen har ju tex en oled även större möjligheter att styra vad som skall vara ljust mörkt pga av den kan stänga av sätta på pixlarna en och en fast även de hade ju vunnit på att vara lite ljusstarkare för hdr.

Redigerat av jimjans, 12 August 2018 - 13:12.

Postad 12 August 2018 - 13:18

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Använder hdr på min high gain duk och en typ sdr konvertering ( finns ju ingen riktig standard för hdr till sdr än sålänge) när jag använder min vanliga duk 

Så du använder ögonen med SDR? 

Postad 12 August 2018 - 14:46

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

Så du använder ögonen med SDR?

du kalibrerar ju fortfarande gråskalan m.m. ....

Men det är ju detta jag försöker att få fram hdr och projektorer är ingen jättebra combo bättre om det funnits en bra bt2020 sdr standard..

Största skälet att jag använder tvn till hdr gillar det inte på projektor är väl ok med highgain duk men lite väl mycket fläktljud när du måste köra projektorn i högsta läget...

Postad 12 August 2018 - 14:58

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

du kalibrerar ju fortfarande gråskalan m.m. ....

Om man gärna vill tala om för andra, så tycker jag att man även ska svara på frågorna man själv får.? Tycker inte alls det låter som du har kalibrerat din projektor rätt med 10 bits signal då hade du inte behövt köra på flera inställningar/ setup alt som jag bl,a behöver göra.!

Men det är ju detta jag försöker att få fram hdr och projektorer är ingen jättebra combo bättre om det funnits en bra bt2020 sdr standard..
.

Det vet jag sedan några år tillbaka faktiskt, men för det kan jag inte tala om hur / vad andra upplever med sina kombinationer.! 

Redigerat av mcmike, 12 August 2018 - 14:59.

Postad 12 August 2018 - 15:31

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

Om man gärna vill tala om för andra, så tycker jag att man även ska svara på frågorna man själv får.? Tycker inte alls det låter som du har kalibrerat din projektor rätt med 10 bits signal då hade du inte behövt köra på flera inställningar/ setup alt som jag bl,a behöver göra.!

Det vet jag sedan några år tillbaka faktiskt, men för det kan jag inte tala om hur / vad andra upplever med sina kombinationer.!

jag har kalibrerat projektorn men problemet är som jag sagt från början är att bilden blir för mörk helst med en vanlig duk men på tex tvn som också är kalibrerad för hdr behöver jag inte hålla på att ändra för varje film.

Det jag tyckte var konstigt var att i cinema läget få en vettig bild som är tillräckligt ljus, eftersom jag tycker det även fattas mycket ljus i cinema bright och det skiljer 1000 ansilumen mellan dessa två lägen.

För då får man oftast ta till saker som att höja kontrast m.m. och så får du en överstyrd bild..

Postad 14 August 2018 - 08:06

Unregistered470cf299
  • Unregistered470cf299
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Intressant kanske om man kör en UB820!

https://www.youtube.com/watch?v=Lsks6y1h7vg

Postad 15 August 2018 - 07:57

grude
  • grude
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Nu har jag haft min 9300 i några veckor och är sjukt nöjd med den. Jag funderar dock på vilken väg man ska gå gör att få ut det bästa ut av streamingtjänsterna man prenumererar på. Jag har beställt en Panasonic 820, den ska man kunna streama Netflix på med gott resultat enligt AVS forumet.

Men jag har även HBO Nordic och Viaplay. Hur streamar man dem bäst? Ska man investera i en HDfury Linker eller är det bättre att köpa en Nvidia Shield? Eller något annat?

Idag har jag en Chromecast Ultra, men den skickar ju bara 4K 60Hz. Då missar man allt HDR material på t ex. Netflix.

Vad är era erfarenheter? Uppskalningen i projektor är ju inte direkt någon hitt...

Postad 15 August 2018 - 11:43

Unregistered470cf299
  • Unregistered470cf299
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Nu har jag haft min 9300 i några veckor och är sjukt nöjd med den. Jag funderar dock på vilken väg man ska gå gör att få ut det bästa ut av streamingtjänsterna man prenumererar på. Jag har beställt en Panasonic 820, den ska man kunna streama Netflix på med gott resultat enligt AVS forumet.

Men jag har även HBO Nordic och Viaplay. Hur streamar man dem bäst? Ska man investera i en HDfury Linker eller är det bättre att köpa en Nvidia Shield? Eller något annat?

Idag har jag en Chromecast Ultra, men den skickar ju bara 4K 60Hz. Då missar man allt HDR material på t ex. Netflix.

Vad är era erfarenheter? Uppskalningen i projektor är ju inte direkt någon hitt...

Vad jag vet är det bara Netflix och Prime som hör 4k material streamat. Funkar utmärkt med netflix på 820an. Tyvärr verkar det inte finnas dom andra streamingtjänsterna där så just nu kör jag resten på min PS4. Har själv funderat på en annan lösning. HDR har jag inte testat ännu på netflix, Är det någon som tycker HDR det funkar på Netflix med denna projjen? 

Redigerat av Unregistered470cf299, 15 August 2018 - 12:42.

Postad 15 August 2018 - 11:58

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Vudu har 4K och Atmos..

Postad 15 August 2018 - 14:56

Jejjee
  • Jejjee
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Är inne på min 3:e enhet (9300W). Och nu startar den inte. Är sten-död. Har kanske 10-15timmar på lampan.

Orkar snart inte mer. Epson ska ta in den på service. Drygt att ha en "lagad" 10-15 timmar gammal projektor. :(

någon annan som haft strömproblem? som t.ex. att den inte startar?

Postad 15 August 2018 - 15:53

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Vad är era erfarenheter?

Mina erfarenheter är att en Apple tv 4k är sjukt smidigt ihop med denna projektor bl,a.  :)  Enda "personliga" nackdelen är att det inte går att köra sdr / bt2020 ( ännu )..

Är inne på min 3:e enhet (9300W). Och nu startar den inte. Är sten-död. Har kanske 10-15timmar på lampan.

Snacka om otur :o Har det varit samma problem varje gång?

Redigerat av mcmike, 15 August 2018 - 15:51.

Postad 15 August 2018 - 16:50

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

Orkar snart inte mer. Epson ska ta in den på service. Drygt att ha en "lagad" 10-15 timmar gammal projektor. :(

någon annan som haft strömproblem? som t.ex. att den inte startar?

På avs forum är det fullt med folk som drabbats av detta problem strömförsörjningen lägger av, bara efter några timmar..

Finns flera trådar om detta här har du en https://www.avsforum...ilure-rate.html

Redigerat av jimjans, 15 August 2018 - 17:10.

Postad 15 August 2018 - 17:52

Jejjee
  • Jejjee
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Nej inte samma.

Första gången ett hög-frekvent ljud vid 24hz material (som dock inte egentligen fixat i någon av exemplaren jag haft).

Andra gången missfärgningar i kanterna av den projicerade bilden

Tredje - nu = projektorn startar inte längre - stendöd

På avs forum är det fullt med folk som drabbats av detta problem strömförsörjningen lägger av, bara efter några timmar..

Finns flera trådar om detta här har du en https://www.avsforum...ilure-rate.html

Hittade också den tråden efter lite googling. Pratade med Epson Sverige support idag (igen :wacko:). Dom hade aldrig hört talas om det.

Ska skicka den till UK för lagning. Köpte första i 2017-12-26.. Så på 8 månader har jag haft 4 fel/returer/service.

Redigerat av Jejjee, 15 August 2018 - 17:52.

Postad 15 August 2018 - 20:00

grude
  • grude
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Vad jag vet är det bara Netflix och Prime som hör 4k material streamat. Funkar utmärkt med netflix på 820an. Tyvärr verkar det inte finnas dom andra streamingtjänsterna där så just nu kör jag resten på min PS4. Har själv funderat på en annan lösning. HDR har jag inte testat ännu på netflix, Är det någon som tycker HDR det funkar på Netflix med denna projjen? 

Det verkar som de flesta på AVS forumet "nöjer sig med" 1080P och bt2020 i färgdjup med sina 820. Antar att det får bli en kompromissen då projjen inte klarar 4:4:4.

Mina erfarenheter är att en Apple tv 4k är sjukt smidigt ihop med denna projektor bl,a.  :)  Enda "personliga" nackdelen är att det inte går att köra sdr / bt2020 ( ännu )..

Det var ju intressant med Apple tv, ryktas det om en uppdatering eller är det en ny spelare på gång? Vore ju nice om man kunde komma åt att ändra utsignalen. Det verkar man ju kunna göra med Nvidian.

Postad 15 August 2018 - 20:09

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Nej inte samma.

Första gången ett hög-frekvent ljud vid 24hz material (som dock inte egentligen fixat i någon av exemplaren jag haft).

Andra gången missfärgningar i kanterna av den projicerade bilden

Tredje - nu = projektorn startar inte längre - stendöd

Hittade också den tråden efter lite googling. Pratade med Epson Sverige support idag (igen :wacko:). Dom hade aldrig hört talas om det.

Ska skicka den till UK för lagning. Köpte första i 2017-12-26.. Så på 8 månader har jag haft 4 fel/returer/service.

Har du fått nya produkter, eller har dom "lagat" din?

Postad 15 August 2018 - 21:30

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Det verkar som de flesta på AVS forumet "nöjer sig med" 1080P och bt2020 i färgdjup med sina 820. Antar att det får bli en kompromissen då projjen inte klarar 4:4:4.

Jag hade en HDFury under några år till min projektor som omvandlade HDR10 till SDR / BT2020..Nu har jag ingen Panna idag, men finns inte den funktionen i dessa idag?

Det var ju intressant med Apple tv, ryktas det om en uppdatering eller är det en ny spelare på gång? Vore ju nice om man kunde komma åt att ändra utsignalen. Det verkar man ju kunna göra med Nvidian.

Det vet jag inte, men med tanke på hur de utvecklar den hela tiden kanske den funktionen kommer framöver? Själv så kör jag genom Oppon som "skalar" om. Haft en shield tidigare och den var inte alls lika smidig med hanteringen då.!  :)

Redigerat av mcmike, 15 August 2018 - 21:32.

Även taggad med Epson, HDR, 4k, 4K Enhancement

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.