LG B7, C7, E7, G7 och W7 2017
5776 svar till detta ämne
Postad 27 October 2017 - 07:38
Unregistered864bbb5e
-
Unregistered864bbb5e
-
Användare
-
-
219 inlägg
Samma här. Gick från 50" till 65" och klivet är stort. Speciellt om man uppleva 4k för första gången i ens vardagsrum. Men det är mycket inställningar och sätta sig in i... Har pillat runt lite i menyerna halva dagen igår så har lyckats få LGs magic remote att kunna styra min gamla Bose Cinemate som bara är kopplad via optisk kabel. Det gick inte med min gamla Panasonic VT50.
Netflix, YouTube osv rullar på stabilt än så länge. Inte märkt av några buggar. Börjar inse att Chromecast Ultra är ett onödigt köp när jag nu har allting samlat i LGn.
Bilden är som en rejäl uppgradering från plasma. Lugn och fin. Men med extra skärpa.
Ljudet var helt okej från tvns egna högtalare. Kan tänka mig att 65e7 modellen är nog den tvn som passar mig bäst just nu eftersom jag redan kollar på Lgs egna soundbar SJ8. Men jag betalar inte så mycket som de begär just nu för 65e7.
Den har väl varit och nosat på 37,990kr som bäst. Förra modellen var nere i 29,990kr i januari under mellandagsrean men så länge kan jag inte vänta. Då behåller jag C7an.
Annars är jag nöjd! Ångrar inte en sekund att jag valde 65" istället för 55". Har cirka 3meter till TVn från soffan. Gillar att äntligen slipper jag ha en silvrig ram och istället en svart fin ram runt om. Gillar även stativet till C7.
Nackdelen med Lgs soundbar SJ8 är att den ska tydligen glänsa på toppen så det speglas från tvn. PluLGs magic remote att kunna styra min gamla s folk har klagat över att displayen är på konstant och visar inputläget hela tiden. Grymt irriterande när C7 är en väldigt clean tv utan lampor som lyser. Kanske ska vänta till nästa års soundbars från LG.
Jag kan med LGs magic remote att styra min Lg soundbar via optisk men lyckades inte att ändra volumen med magic remote? Kan du göra det?
Postad 27 October 2017 - 07:49
Foxxy
-
Foxxy
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Jag kan med LGs magic remote att styra min Lg soundbar via optisk men lyckades inte att ändra volumen med magic remote? Kan du göra det?
Jag följde den här guiden: https://www.youtube....?v=wmRjJgD1-1Y
Postad 27 October 2017 - 07:54
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Samma här. Gick från 50" till 65" och klivet är stort. Speciellt om man ska uppleva 4k för första gången i ens vardagsrum.
Kul att du är nöjd!
Skulle ni vilja hårdtesta TVn så är det väl Marco Polo säsong 1 avsnitt 3 från 14:00 till 16:02 i ett mörkt rum som gäller. Men vänta isf tills TVn har gjort några comp cycles och fått lite timmar på sig.
Postad 27 October 2017 - 09:53
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1438 inlägg
Kul att du är nöjd!
Skulle ni vilja hårdtesta TVn så är det väl Marco Polo säsong 1 avsnitt 3 från 14:00 till 16:02 i ett mörkt rum som gäller. Men vänta isf tills TVn har gjort några comp cycles och fått lite timmar på sig. 
Samma bildresultat om du kör från blu-ray eller 4K netflix?
Postad 27 October 2017 - 10:03
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Samma bildresultat om du kör från blu-ray eller 4K netflix?
Syftade på vertikal banding, om man vill hårdtesta TVn så är den sekvensen jag nämnde brutal.
Använde alltid de interna apparna annars så gjorde inga direkta jämförelser med Sony X800 4k-spelaren jag hade.
Postad 27 October 2017 - 10:09
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Kan också skriva lite vad jag tycker om min 65" C7. Har sedan tidigare en 55" Panasonic Plasma (VT30 nånting), Panasonic PT-AT5000 projektor med 128" duk.
Det jag störde mig absolut mest på på plasman är buzzing, och glädjande nog helt knäpttyst! Blev först väldigt glatt överraskad över hur tunn den var, därefter besviken av hur tjock den var nedtill samt att baksidan är i snygg alu-finish, men sen kommer en vit plastlåda som förstår hela intrycket. Varför man valt att göra baksidan vit kan jag inte förstå. Men jag har ju TVn väggmonterad så man ser det inte supertydligt. Apropå väggmonteringen är anslutningarna inte speciellt genomtänkta. Det är extremt svårt, för att inte säga omöjligt att trycka i anslutningskablar utan att plocka ned TVn från väggen, dvs minst 2 personer behövs bara för att sätta i en HDMI-sladd. Antennsladden måste jag byta till någon vinklad historia för den lirar inte alls med VESA-fästet utan sitter precis ivägen så att den kläms. Osmart.
Men väl på väggen och allt inkopplat så är det bättre. Riktigt bra tryck i bilden om man så önskar och det första jag gjorde var att dra ned på OLED-styrkan rejält samt att stänga av allt "bildförbättrande" då det inte alls ser bra ut med True Motion och sharpness och allt vad det är. Kör på "ISF dark room"-läget då det kändes bäst "out of the box".
Har inte haft Netflix tidigare men iom att man får en gratismånad och att jag faktiskt inte får i antennsladden i TVn så hoppade jag på. Tyvärr har Netflix inget material som är både i Dolby Vision och 4K av någon anledning så man får testa det ena eller det andra. Tycker inte 4K ger så värst mycket om man inte sitter väldigt nära TVn (upp till 1.5m för mig), åtminstone med Netflix relativt låga bitrate, sitter jag i soffan tre meter bort så kan det kvitta. Då är HDR och Dolby Vision mer intressant tycker jag. Direkt upptäckte jag att DV tvingar in TVn i ett Vision-mode och alla mina inställningar jag gjort är som bortblåsta och jag får börja om. Finns säkert någon logisk anledning till det men det var irriterande ändå, dock bra att man kan ha olika inställningar såklart då det skiljer en hel del i förutsättningar. Kan inte påstå att jag blev superimponerad av DV-materialet men tycker ändå att det tillför mer än 4K. Dock stör jag mig något otroligt på att menyer, textning och övrig UI är ljust som bara den i HDR/Vision-läget. Textning i Netflix är outhärdligt ljus om man inte ändrar färg och transparens på den (skrev ett inlägg om hur man gör det ovan).
En starkt bidragande orsak till TV-köpet är Gran Turismo Sport, redan utan HDR-TV så ser man att ljuseffekterna i spelet är något utöver det vanliga, och detta förstärks bara ännu mer med LG C7! Natt och kvällsracing ser underbart ut och bakljusen ser otroligt verklighetstrogna ut. Eurogamer skrev en artikel tidigare om att GT Sport är HDRs killer app (http://www.eurogamer...hdrs-killer-app) och det stämmer verkligen!
En förhoppning jag hade innan jag fått TVn var att kunna byta ut projektorn mot endast TV för film och serier, men nu när den sitter på väggen är jag osäker, även om bilden är oändligt mycket bättre än projen, svärtan total osv så är storleken ändå viktig. 65" känns fortfarande lite litet tyvärr.
Med det sagt, ändå väldigt nöjd med köpet, bilden är det bästa jag sett i bildskärmsväg.
Postad 27 October 2017 - 10:24
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Ska kolla den. Men vill samtidigt inflika att det ju inte på nåt sätt är nåt referensmaterial IMHO. Det kan ju mycket väl vara så att ev problem som visas av den videosnutten är problem med videon i sig - och inte TV'n. T.ex kan orginalfilmningen i sig ha varit för mörk, och videoredigeraren har då ljusat upp den - med medföljande problem. Många av de problem som flashas på Facebook och liknande bottnar i dåligt videomaterial eller felaktigt inställda TV's.
M.a.o även om snutten ser skit ut så kan det ju alltså bero på videosnutten och inte TV'n...
Postad 27 October 2017 - 10:32
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Kan sammanfatta min uppfattning om min 65C7. Superkalasbild! Wow!
Visst kan man i någon enstaka scen se antydan till posterisering i ljusa nyanser, men det är verkligen bara en marginalanteckning. Och inget som LG på nåt vis är ensamma om. Min gamla plasma har det också. 99.99% av alla scener är bara helt otroligt bra bildkvalitet och man sitter och häpnar.
Kör just nu med Technicolors nya bildläge där jag i princip dragit ner OLED-ljus till ca 40. Stängt av brusreducering och TruMotion. Resten i princip as-is. Wow! Perfekt bild. Vet inte om det är nåt specifikt som Technicolor kalibtrerat och skruvat om i det läget eller om det bara är en "samling" av inställningar som redan fanns tillgängliga och nu är grupperade i eget läge. Men i vart fall. Bättre kan det knappast bli.
Mycket nöjd!
Postad 27 October 2017 - 10:52
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Då är HDR och Dolby Vision mer intressant tycker jag. Direkt upptäckte jag att DV tvingar in TVn i ett Vision-mode och alla mina inställningar jag gjort är som bortblåsta och jag får börja om. Finns säkert någon logisk anledning till det men det var irriterande ändå, dock bra att man kan ha olika inställningar såklart då det skiljer en hel del i förutsättningar.
HDR inklusive Dolby Vision innebär ett helt nytt TV-läge med utökad färgvolym och en helt annan gammahantering. Det innebär att inställningarna för SDR inte längre kan användas då grundtekniken skiljer för mycket. Istället finns det ett HDR-läge där det idag bara finns ett fåtal inställningar man kan göra. Samma sak gäller kalibrering om man nu råkar ha instrument för det - antalet "rattar" att skruva på där är få. Själv skulle jag gärna se nån typ av reglage för att kunna ändra tone mapping. DV specar ju ljusstyrka upp till 4.000 nits - vilket inte nån TV idag kan återge så hur ska man då klämma in de högdagrarna om filmen skulle innehålla dom? Antingen gör man inte det och klipper dom mot vitt - eller så förskjuter man hela tonskalan ner mot svart. Då blir hela bilden mörkare. Det verkar vara den lösning som LG valt. Inställningen Dynamic Contrast på låg eller medium motverkar detta och ljusar upp (tips). Men jag hade gärna sett en grundinställning där man får välja mellan klippning mot vitt eller tonemappning mot mörkt. Kanske kommer som en FW-uppdatering.
Postad 27 October 2017 - 11:28
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Ska kolla den. Men vill samtidigt inflika att det ju inte på nåt sätt är nåt referensmaterial IMHO. Det kan ju mycket väl vara så att ev problem som visas av den videosnutten är problem med videon i sig - och inte TV'n. T.ex kan orginalfilmningen i sig ha varit för mörk, och videoredigeraren har då ljusat upp den - med medföljande problem. Många av de problem som flashas på Facebook och liknande bottnar i dåligt videomaterial eller felaktigt inställda TV's.
M.a.o även om snutten ser skit ut så kan det ju alltså bero på videosnutten och inte TV'n...
Syftar på vertikal banding. Den senaste E6 jag hade klarade sekvensen utmärkt men A1 visade mycket banding. Men vill ni inte se banding håll er undan från denna scenen 
HDR inklusive Dolby Vision innebär ett helt nytt TV-läge med utökad färgvolym och en helt annan gammahantering. Det innebär att inställningarna för SDR inte längre kan användas då grundtekniken skiljer för mycket. Istället finns det ett HDR-läge där det idag bara finns ett fåtal inställningar man kan göra. Samma sak gäller kalibrering om man nu råkar ha instrument för det - antalet "rattar" att skruva på där är få. Själv skulle jag gärna se nån typ av reglage för att kunna ändra tone mapping. DV specar ju ljusstyrka upp till 4.000 nits - vilket inte nån TV idag kan återge så hur ska man då klämma in de högdagrarna om filmen skulle innehålla dom? Antingen gör man inte det och klipper dom mot vitt - eller så förskjuter man hela tonskalan ner mot svart. Då blir hela bilden mörkare. Det verkar vara den lösning som LG valt. Inställningen Dynamic Contrast på låg eller medium motverkar detta och ljusar upp (tips). Men jag hade gärna sett en grundinställning där man får välja mellan klippning mot vitt eller tonemappning mot mörkt. Kanske kommer som en FW-uppdatering.
Förutom star Trek Discovery är all dolby vision-material 4k. Det är bara det att om det inte är dolby vision står det 4k men är det dolby vision står det endast Vision tror jag det är. E7/G7/W7 har en info knapp men man får ladda ner någon app på Tv:n så ska man kunna kunna få upp infon på netflix via telefonen.
Redigerat av Chamber, 27 October 2017 - 11:47.
Postad 27 October 2017 - 11:57
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Håller med, det vore bra med fler inställningar här. Bra tips med Dynamic Contrast, ska prova!
Förutom star Trek Discovery är all dolby vision-material 4k. Det är bara det att om det inte är dolby vision står det 4k men är det dolby vision står det endast Vision tror jag det är. E7/G7/W7 har en info knapp men man får ladda ner någon app på Tv:n så ska man kunna kunna få upp infon på netflix via telefonen.
Ah, det hade jag inte fattat. Tack för klargörandet.
Postad 27 October 2017 - 12:02
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Syftar på vertikal banding. Den senaste E6 jag hade klarade sekvensen utmärkt men A1 visade mycket banding. Men vill ni inte se banding håll er undan från denna scenen 
Förutom star Trek Discovery är all dolby vision-material 4k.
Är det banding pga rörelsehanteringen eller med allt sånt av?
Ang. 4K... Finns inte speciellt mycket äkta 4K-material överhuvudtaget. Inte ens på 4K UHD Bluray. Film på bio är t.ex 2K. Så det allra mesta är uppkonverterat. Men uppkonverterat material i studio (bör) blir bättre än uppkonverterat 2K på TV'n från t.ex bluray. De verktyg de har tillgång till i studio är mycket bättre än TV'ns. Dessutom i 4K bluray-fallet så tillförs ju även HDR och ev DV.
Lista på Real or Fake 4K BluRay: http://4kmedia.org/real-or-fake-4k/
Lite intressant i sammanhanget är att förr så filmades allt på film - och de negativen kan ju skannas av och stödjer 4K och högre. Men nyare filmer filmas med digitala kameror som alltså fortfarande bara kör 1080p = 2K. Därför är t.ex gamla Blade Runner i äkta 4K, medan nya Blade Runner 2049 är uppskalad 2K. Kommer ju förstås att bli bättre framöver, men ändå...
Postad 27 October 2017 - 12:19
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Är det banding pga rörelsehanteringen eller med allt sånt av?
Ang. 4K... Finns inte speciellt mycket äkta 4K-material överhuvudtaget. Inte ens på 4K UHD Bluray. Film på bio är t.ex 2K. Så det allra mesta är uppkonverterat. Men uppkonverterat material i studio (bör) blir bättre än uppkonverterat 2K på TV'n från t.ex bluray. De verktyg de har tillgång till i studio är mycket bättre än TV'ns. Dessutom i 4K bluray-fallet så tillförs ju även HDR och ev DV.
Lista på Real or Fake 4K BluRay: http://4kmedia.org/real-or-fake-4k/
Lite intressant i sammanhanget är att förr så filmades allt på film - och de negativen kan ju skannas av och stödjer 4K och högre. Men nyare filmer filmas med digitala kameror som alltså fortfarande bara kör 1080p = 2K. Därför är t.ex gamla Blade Runner i äkta 4K, medan nya Blade Runner 2049 är uppskalad 2K. Kommer ju förstås att bli bättre framöver, men ändå...
Bara vertikal banding, antingen har man det eller inte. Alltså att vissa delar av skärmen har ojämn ljusstyrka och eftersom den scenen i Marco Polo är väldigt mörk men inte svart kommer bristerna fram mycket om man fått ett ex med mycket banding.
Och ja det är klasskillnad på det i studion och uppskalat på TVn. Köp Pacific Rim eller John Wick 2 i ultra HD. Sanslöst bra bild trots att de är uppskalade och slår de flesta "äkta" 4-skivor.
Redigerat av Chamber, 27 October 2017 - 12:21.
Postad 27 October 2017 - 12:48
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1438 inlägg
Tror du seriöst dagens hollywood springer runt och filmar i 2K? Ja det är möjligt att mastern/DI blir 2K i slutänden av olika anledningar som budget osv men själva kameran kan jag satsa pengar har en högre upplösning än 2K oavsett vilken de använder.
Postad 27 October 2017 - 13:41
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Tror du seriöst dagens hollywood springer runt och filmar i 2K? Ja det är möjligt att mastern/DI blir 2K i slutänden av olika anledningar som budget osv men själva kameran kan jag satsa pengar har en högre upplösning än 2K oavsett vilken de använder.
Du kan ha rätt där. Jag kan ha missförstått artikeln jag läste. Vid närmare googling ser det ut som om det oftast är åtminstone 4K på kamerasidan. 5K och 2.8K nämns också. Sen görs en Digital Intermediate (DI) som kan vara 2K eller 4K. Och set är väl den som sen 4k Blurayskivan görs ifrån - då med uppskalning om DI är 2K. Det nämns också att digital bio i många fall klarar 4K också.
Star Trek Discovery ska dock vara filmad i 2K vad jag har sett.
Postad 27 October 2017 - 13:48
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Tror du seriöst dagens hollywood springer runt och filmar i 2K? Ja det är möjligt att mastern/DI blir 2K i slutänden av olika anledningar som budget osv men själva kameran kan jag satsa pengar har en högre upplösning än 2K oavsett vilken de använder.[/size]
Är inte så insatt men verkar som att vissa fortfarande använder 2k-kameror men att det även är så som du säger ibland, att de är filmade i 4k men mastern blir 2k i slutändan. Hur som helst tycker jag inte man ska hänga upp sig på det. John Wick är riktig 4k till exempel, John Wick 2 däremot har 2k master men ser ändå bättre ut enligt mig och många andra.
Postad 27 October 2017 - 13:52
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
medan nya Blade Runner 2049 är uppskalad 2K.
Enl imdb är "Cinematographic Process":
ARRIRAW (3.4K) (source format)
Digital Intermediate (4K) (master format)
Filmad med lite olika Arri Alexa kameror förövrigt.
Den där 4kmedia sidan känns inte seriös. Faktafel i faq:en och 0 källhänvisning, skulle lika gärna kunna vara tales from my a... 
/ offtopic
Redigerat av pacman, 27 October 2017 - 13:57.
Postad 27 October 2017 - 13:55
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Som jag förstått det kan nog kameran klara mer, men sen ska det på VFX och det är jobbigt att göra i 4K så där är det ofta 2K, vilket sedan sätter den faktiska begränsningen.
Postad 27 October 2017 - 13:57
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Det viktiga här med pixlar är att kvantiteten != kvalitet.
En 2K-mastrad film som "skalas" till 4K/UHD-Blu-ray kommer med 4:2:0-subsamplingen fortfarande behålla full färginformation. 1080p/4:2:0 på Blu-ray har endast en 1/4-del av färginformationen jämfört med 2K-mastern. Som ett exempel bland många parametrar vilka påverkar slutresultatet
Att ett analogt filmoriginal skannas i 4K betyder inte att det är motsvarande 4096 eller 3840 pixlar av perfekt informationstäthet. Endast att kvantifieringsnivån är så pass stor. Sedan kommer originalens skick och kemiska struktur (filmkorn etc) avgöra exakt vad man har för möjligheter att restaurera och återge detaljer. Som ett exempel bland många parametrar vilka påverkar slutresultatet
Postad 27 October 2017 - 14:33
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Det viktiga här med pixlar är att kvantiteten != kvalitet.
En 2K-mastrad film som "skalas" till 4K/UHD-Blu-ray kommer med 4:2:0-subsamplingen fortfarande behålla full färginformation. 1080p/4:2:0 på Blu-ray har endast en 1/4-del av färginformationen jämfört med 2K-mastern. Som ett exempel bland många parametrar vilka påverkar slutresultatet
Att ett analogt filmoriginal skannas i 4K betyder inte att det är motsvarande 4096 eller 3840 pixlar av perfekt informationstäthet. Endast att kvantifieringsnivån är så pass stor. Sedan kommer originalens skick och kemiska struktur (filmkorn etc) avgöra exakt vad man har för möjligheter att restaurera och återge detaljer. Som ett exempel bland många parametrar vilka påverkar slutresultatet
Mästarn har talat 
Ok, då får vi se om jag hänger med. 2K är väl i princip = 1080p. Du säger inte vad DI-master ligger i för format, men jag antar då 4:4:4. Och skalar man då upp till 4K, men samtidigt gör en 4:2:0-subsampling så har man inte tappat nåt i färginformation, men man tappar lite i ren pixel-skärpa.
Men gör man en vanlig 2K-bluray så får man med alla pixlar - men tappar då i chroma-information och det blir suddigt där. Rätt tolkat?
M.a.o så ger en uppskalad 4K bluray bättre bild än en uppskalad 2K-bluray beroende på att chroma-delen har full information (från 2K-mastern).
Redigerat av Barsk, 27 October 2017 - 14:37.
Postad 27 October 2017 - 14:54
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10561 inlägg
Kul att du är nöjd!
Taskigt! Nu hade jag ju iof sett de i menyer men jo där blev de tydligt även i spelfilm. Jag undrar om min inte utvecklat banding tycker jag borde märkt de i menyerna tidigare. Kanske något alla OLEDs med LGs 2017 panel har? OLEDs version av clouding då men tur de inte är alltid synbart iaf Hade vart brutalt jobbigt om detta var de första man kolla på efter att ha köpt tvn. Sen antar jag att de är mer synbart i HDR när du drar upp kontrast till 100 än om du tuffar på i 60-40 som jag kör i vanliga fall.
Postad 27 October 2017 - 15:08
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Taskigt! Nu hade jag ju iof sett de i menyer men jo där blev de tydligt även i spelfilm. Jag undrar om min inte utvecklat banding tycker jag borde märkt de i menyerna tidigare. Kanske något alla OLEDs med LGs 2017 panel har? OLEDs version av clouding då men tur de inte är alltid synbart iaf Hade vart brutalt jobbigt om detta var de första man kolla på efter att ha köpt tvn. Sen antar jag att de är mer synbart i HDR när du drar upp kontrast till 100 än om du tuffar på i 60-40 som jag kör i vanliga fall.
Bara det inte ser alltför illa ut så är det inget att bry sig om, just denna scenen är ju extra brutal med alla panoreringar samt mörkgrå/blå bakgrund. Blir så tydligt då. Ser man inte det annars så är det bättre att hålla sig borta från denna scenen.
Redigerat av Chamber, 27 October 2017 - 15:11.
Postad 27 October 2017 - 15:23
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Nu så, alla debattglada. E7 55:an nere under 27K från att ha legat väldigt envist stilla under sommaren. Siktar på att slå till runt 20-22 på E7 55, borde inte vara omöjligt under BF.
Postad 27 October 2017 - 15:41
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Nu så, alla debattglada. E7 55:an nere under 27K från att ha legat väldigt envist stilla under sommaren. Siktar på att slå till runt 20-22 på E7 55, borde inte vara omöjligt under BF.
Såg att E6 kostade 34990 kronor vid denna tidpunkten förra året, så ganska stor skillnad!
B7 15k, C7 20k och E7 22k på black friday möjligtvis?
Fick en notifiering att E7 sänktes till 21990 kr och tänkte nu jäklar beställer jag sedan såg jag att det var Proshop.
Redigerat av Chamber, 27 October 2017 - 16:07.
Postad 27 October 2017 - 16:49
Unregistered20dbf236
-
Unregistered20dbf236
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Nästan som man överväger E7 framför C7 om de skiljer så lite mellan.
Postad 27 October 2017 - 17:20
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10561 inlägg
Bara det inte ser alltför illa ut så är det inget att bry sig om, just denna scenen är ju extra brutal med alla panoreringar samt mörkgrå/blå bakgrund. Blir så tydligt då. Ser man inte det annars så är det bättre att hålla sig borta från denna scenen.
Hållit på och experimenterat lite. Testat lite Amnesia och Resident Evil 7 och de går lätt att få sämsta svärtan ur någon tv någonsin med OLEDen med fel inställningar. Men med rätt så är det förbluffande hur de trollas bort totalt. Måhända får man gå för lite crushed blacks för att stanna vid den säkra sidan i mörka scener. Nu har jag ju en Philips OLED och inte LG så sorry för ot men de är ju lg panelen som har hyss för sig.
Postad 27 October 2017 - 17:37
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Hållit på och experimenterat lite. Testat lite Amnesia och Resident Evil 7 och de går lätt att få sämsta svärtan ur någon tv någonsin med OLEDen med fel inställningar. Men med rätt så är det förbluffande hur de trollas bort totalt. Måhända får man gå för lite crushed blacks för att stanna vid den säkra sidan i mörka scener. Nu har jag ju en Philips OLED och inte LG så sorry för ot men de är ju lg panelen som har hyss för sig.
Ja alla OLEDs är ju från LG så ska inte vara några problem att diskutera det här. Vignetting hör man typ aldrig om mer, kan man hoppas på att det är samma med banding om ett par år?
Men härligt att det verkar vara många nya nöjda ägare härinne! OLED och Xbox One X lär bli episkt.
Postad 27 October 2017 - 18:53
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
OLED och Star Citizen om några år 
Postad 27 October 2017 - 19:02
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10561 inlägg
Ja alla OLEDs är ju från LG så ska inte vara några problem att diskutera det här. Vignetting hör man typ aldrig om mer, kan man hoppas på att det är samma med banding om ett par år?
Men härligt att det verkar vara många nya nöjda ägare härinne! OLED och Xbox One X lär bli episkt. 
Blir ingen One X här känns meningslöst när jag har en windows 10 pc med X 1080 Ti. Äkta 4K gaming i 60 hz är grymt de kommer inte One X palla med särdeles ofta på de grafikinställningar jag kör med 
OLED och Star Citizen om några år 
VR och Star Citizen. Undrar vad man sitter med för VR headset om några år 
Postad 27 October 2017 - 19:17
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
Blir ingen One X här känns meningslöst när jag har en windows 10 pc med X 1080 Ti. Äkta 4K gaming i 60 hz är grymt de kommer inte One X palla med särdeles ofta på de grafikinställningar jag kör med 
VR och Star Citizen. Undrar vad man sitter med för VR headset om några år 
OLED VR då 
Postad 27 October 2017 - 19:37
Unregistered864bbb5e
-
Unregistered864bbb5e
-
Användare
-
-
219 inlägg
Min 65" C7 till alla bildfreaks
Postad 27 October 2017 - 19:54
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10561 inlägg
Ser bra ut verkar inte va så himla mycket banding. Sägs ju ska va mer på 65 modellen än 55 
Postad 27 October 2017 - 19:56
Unregistered9ecb8cc4
-
Unregistered9ecb8cc4
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Fick upp min 65a nu, stått och väntat sen igår. Herregud vad stor den är! Tyckte inte den var så mycket större än min gamla 55a men det är stor skillnad.
September 2017 står det att den är tillverkad, köpte från Elgiganten i början av veckan.
Edit: Har nån inställningar för HDR Game och Game så dela gärna 
Redigerat av Unregistered9ecb8cc4, 27 October 2017 - 20:35.
Postad 27 October 2017 - 20:42
Unregistered864bbb5e
-
Unregistered864bbb5e
-
Användare
-
-
219 inlägg
Fick upp min 65a nu, stått och väntat sen igår. Herregud vad stor den är! Tyckte inte den var så mycket större än min gamla 55a men det är stor skillnad.
September 2017 står det att den är tillverkad, köpte från Elgiganten i början av veckan.
Edit: Har nån inställningar för HDR Game och Game så dela gärna 
Grattis! Jag hade 46 innan 😁ganska OK nu
Redigerat av Unregistered864bbb5e, 27 October 2017 - 20:43.
Postad 27 October 2017 - 20:48
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg

Tog en slapp bild med telefonen, C7 65".
Testade även Marco Polo-scenen... Det skulle jag inte gjort, såg illa ut, såg inte så mycket banding men mycket vertikala linjer... Testade den även på datorn och spelskärmen (nån Asus ROG 144Hz). Såg så sjuuuuukt dåligt ut, så då blev jag lite glad igen. Fattar inte att de gjort den scenen så konstig, kan ju inte se bra ut nånstans.
Redigerat av Unregisteredec19889e, 27 October 2017 - 20:50.
Postad 27 October 2017 - 21:00
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg

Tog en slapp bild med telefonen, C7 65".
Testade även Marco Polo-scenen... Det skulle jag inte gjort, såg illa ut, såg inte så mycket banding men mycket vertikala linjer... Testade den även på datorn och spelskärmen (nån Asus ROG 144Hz). Såg så sjuuuuukt dåligt ut, så då blev jag lite glad igen. Fattar inte att de gjort den scenen så konstig, kan ju inte se bra ut nånstans.
Vertikala linjer är ju banding eller ja vertical banding. När du säger att det såg dåligt ut på Asus rog menar du att du såg samma vertikala linjer/vertical banding där eller något annat? https://i.imgur.com/XAta3du.jpg detta är banding/vertikala linjer. Sedan finns det färgbanding också men det är något helt annat.  Kanske det du syftade på när du menade att det såg illa ut?
Redigerat av Chamber, 27 October 2017 - 21:05.
Postad 27 October 2017 - 21:06
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
antar han menar posterisering,
Postad 27 October 2017 - 21:07
Unregistered864bbb5e
-
Unregistered864bbb5e
-
Användare
-
-
219 inlägg
Titta mina bilder ovan. Jag tror att det ser ut sämre på bilderna än i verkligheten. Men Marco Polo såg mycket bra ut. Man hittar ju alltid om man letar noga
Postad 27 October 2017 - 21:16
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Vertikala linjer är ju banding eller ja vertical banding. När du säger att det såg dåligt ut på Asus rog menar du att du såg samma vertikala linjer/vertical banding där eller något annat?
https://i.imgur.com/XAta3du.jpg detta är banding/vertikala linjer. Sedan finns det färgbanding också men det är något helt annat. Kanske det du syftade på när du menade att det såg illa ut?
Ah, har bara stött på ordet banding inom just färgbanding så hängde inte med. Precis, vertical banding på TVn. Kraftig färgbanding på Asusen men ingen vertical banding där. Men den har väl en 8bit TN panel så det mesta ser ju risigt ut på den 😊
Postad 27 October 2017 - 21:39
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Ah, har bara stött på ordet banding inom just färgbanding så hängde inte med. Precis, vertical banding på TVn. Kraftig färgbanding på Asusen men ingen vertical banding där. Men den har väl en 8bit TN panel så det mesta ser ju risigt ut på den
Många olika termer man måste hålla koll på.  Min E6 hade likt din datorskärm massa posterisering i den Marco Polo-scenen, den hanterade inte sånt material så bra som 2017-modellerna gör. Såg ingen sån färgbanding på A1 men istället massa vertical banding, tror den panelen jag hade var lite extra dålig med tanke på hur ofta jag såg det. Inte bara i Marco Polo men massa annat också.
Najs setup du har förresten, varit sugen på att skaffa en sån fåtölj länge.
Redigerat av Chamber, 27 October 2017 - 21:39.
Postad 27 October 2017 - 23:26
Unregistered9ecb8cc4
-
Unregistered9ecb8cc4
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Kollar på Mindhunter (Netflix 4k) och noterade att jag ser bandning ibland, inte hela världen antar jag eftersom jag verkligen var på jakt efter att se bandning, misstänker att min B6a hade liknande saker fast jag inte nagelfor den lika hårt.
Men däremot märkte jag att vissa scener som är kolsvarta och det sedan introduceras lite ljus så "tänds" hela skärmen från 100% svärta och bandning blir väldigt tydligt. Noterat det här typ två gånger i Mindhunter alltså.
Är det en inställning eller något annat? Kan inte komma på att jag sett detta innan, påminner mer om hur en LCD ser ut i svarta scener, fast det varar en väldigt kort stund. Mindhunter är Dolby Vision förövrigt. Kör samma inställningar som Dark ISF. Kör Dynamic Contrast på Low, allting annat är avstängt så vitt jag vet.
Edit: Creditsen i Mindhunter visar tydligt vad jag syftar på. Precis när de börjar rulla i slutet av ett avsnitt så dyker två rader vit text på en helt svart bakgrund. Men den svarta bakgrunden är inte helt svart. Sen är det någon millisekund där texten försvinner då blir det "svart på riktigt" och sedan det den ljusare LCD-svarta (i brist på bättre ord) när nästa titel och namn dyker upp. Någon annan av er som upplever detta? Eller har sett det i andra sammanhang.
Edit2: Tycker mig inte uppleva samma problem i credits i t ex Black Mirror. Undrar om det är Dolby Vision som spökar till det? Har ju dock sett Mindhunter i Dolby Vision på min B6a och inte tänkt på det då, så det är ju lite knepigt.
Redigerat av Unregistered9ecb8cc4, 28 October 2017 - 00:16.
Postad 28 October 2017 - 08:03
Unregistered8244c3d5
-
Unregistered8244c3d5
-
Forumräv
-
-
587 inlägg
2 frågor..
varför köpte ni 65C7 å inte 65B7....vad är bättre på C7:an?
Postad 28 October 2017 - 08:47
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
2 frågor..
Design
Postad 28 October 2017 - 09:11
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Kollar på Mindhunter (Netflix 4k) och noterade att jag ser bandning ibland, inte hela världen antar jag eftersom jag verkligen var på jakt efter att se bandning, misstänker att min B6a hade liknande saker fast jag inte nagelfor den lika hårt.
Men däremot märkte jag att vissa scener som är kolsvarta och det sedan introduceras lite ljus så "tänds" hela skärmen från 100% svärta och bandning blir väldigt tydligt. Noterat det här typ två gånger i Mindhunter alltså.
Är det en inställning eller något annat? Kan inte komma på att jag sett detta innan, påminner mer om hur en LCD ser ut i svarta scener, fast det varar en väldigt kort stund. Mindhunter är Dolby Vision förövrigt. Kör samma inställningar som Dark ISF. Kör Dynamic Contrast på Low, allting annat är avstängt så vitt jag vet.
Edit: Creditsen i Mindhunter visar tydligt vad jag syftar på. Precis när de börjar rulla i slutet av ett avsnitt så dyker två rader vit text på en helt svart bakgrund. Men den svarta bakgrunden är inte helt svart. Sen är det någon millisekund där texten försvinner då blir det "svart på riktigt" och sedan det den ljusare LCD-svarta (i brist på bättre ord) när nästa titel och namn dyker upp. Någon annan av er som upplever detta? Eller har sett det i andra sammanhang.
Edit2: Tycker mig inte uppleva samma problem i credits i t ex Black Mirror. Undrar om det är Dolby Vision som spökar till det? Har ju dock sett Mindhunter i Dolby Vision på min B6a och inte tänkt på det då, så det är ju lite knepigt.
Kollade också på Mindhunter igår och såg samma sak. Helt plötsligt blev bilden mycket ljusare, skedde vid övergången från en mörk scen till en ljus, dock med ”lagg” därav att det märktes så mycket. Spolade tillbaka men kunde inte återskapa det igen. Sen hände det två gånger till över två avsnitt. Väldigt störigt.
Najs setup du har förresten, varit sugen på att skaffa en sån fåtölj länge.
Tack, kul att höra 😊
Postad 28 October 2017 - 09:13
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Kollar på Mindhunter (Netflix 4k)...
Kollade också på Mindhunter igår...
Kör ni bägge direkt från appen i tvn? Har ni provat någon annan källa?
Postad 28 October 2017 - 09:51
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Kör ni bägge direkt från appen i tvn? Har ni provat någon annan källa?
Appen i TVn. Inte provat annat än.
Postad 28 October 2017 - 10:12
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Har sett folk säga samma sak på av och avsforums, verkar ha blivit något fel i uppdateringen.
http://www.avsforum....ision-help.html
Postad 28 October 2017 - 10:36
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
2 frågor..
Svart kant runt TV'n istället för en smal silverram och en snyggare och lite stabilare fot (så länge den inte hänger på väggen).
65C7 dök så markant i pris så då tog jag den. Hade gott kunnat leva med en B7. Bilkvaliteten och ljud är samma.
Postad 28 October 2017 - 10:38
Unregistered9ecb8cc4
-
Unregistered9ecb8cc4
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Ah, men då känns det genast lite bättre!
Körde inställningarna från avsforum för game och game hdr (https://www.avforums...ttings.2106641/). Såg fint ut på PS4. Men på Super Mario på Switchen såg det väldigt smetigt ut. Var tvungen att dra upp sharpness till 30-nånting för att det skulle bli nån skärpa öht. Strul för man skalar upp från 1080p måntro?
Redigerat av Unregistered9ecb8cc4, 28 October 2017 - 11:08.
Postad 28 October 2017 - 11:03
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Ah, men då känns det genast lite bättre!
Körde inställningarna från avsforum för game och game hdr (https://www.avforums...ttings.2106641/). Såg fint ut på PS4. Men på Super Mario på Switchen såg det väldigt smetigt ut. Var tvungen att dra upp sharpness till 30-nånting för att det skulle bli nån skärpa öht. Strul för man skapar upp från 1080p måntro?
Switch spel har generellt sämre bildkvalité än PS4 spel så det är nog huvudorsaken.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|