Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Hitachi PJ-TX100 *

1475 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 October 2004 - 20:47

Unregistered71d89f13
  • Unregistered71d89f13
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt mig en Hitachi tx100.. Kör den på en Euroline Grey 0.8, med en S-video kabel matad från en Marantz dv-6200

Tycker bilden e bra, men jag vill veta om någon tror det är värt att skaffa en ny dvd med progressive scan och dvi...om bilden blir så mycket bättre????

sen tycker jag inte att den e jättetyst direkt, klart den överröstas av filmen men blir det lite tystare i filmen så hörs den!! ska det vara så, när man läser här i forumet verkar det som att vissa har problem med detta!! Hur vet man om fläkten låter "för mycket"....

Så om någon med lite erfarenhet av denna projj kunde hjälpa mig lite skulle jag bli glad!!

Postad 18 October 2004 - 20:53

Kristoffer
  • Kristoffer
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Daisy_Goldfish: Är filmen helt tyst hör man ett svagt susande från projektorn. Det är normalt. Hör man dock ett surrande eller brummande är fläkten felaktig.

Postad 18 October 2004 - 21:07

Unregistered71d89f13
  • Unregistered71d89f13
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
ok...direkt då jag slår igång projjenså, låter den knappt alls, men såfort bilden kommer fram så drar den igång, låter rätt ordentligt, men efter ca 10-15 sek lugnar den ner sig, men jag skulle vilja beskriva ljudet som ett litet surrande, inte störande men definitift hörbart...det susande du talade om hör jag alldeles i början de första 10 sekunderna, men det verkar som att då har fläkten inte gått igång..?? fan ska man behöva in med den det första man gör??

Postad 18 October 2004 - 22:42

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Alltså, sitter man närmre än 5-6 meter från projektorn, så kommer den garanterat att höras ifall det är tyst för övrigt. Det gäller för övrigt 99,99999% av alla projektorer på marknaden.
Tycker att det är lite väl mkt prat om att denna projje låter mkt nu.
En projektor låter som en mindre dammsugare, även om den är "tyst". En "tyst" projektor är icke tyst i ordets rätta bemärkelse.

Se'n hävdas det olika ang. ifall en LCD verkligen "varvar upp" ifall man fläskar på med ljusstyrka och kontrast. Det har iaf båda de LCD:er jag haft gjort. De går betydligt tystare då lampan är mer dimmad. Kan vara värt att tänka på också... :blink:

Och ja, det är normalt att den varvar upp det första den gör då man satt på den. ;)

Postad 19 October 2004 - 00:00

ben
  • ben
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Arioch: Det är möjligt att din kanske inte låter lika mycket som för vissa av oss andra.

Jag tycker personligen att det är ganska dåligt av Hitachi att så många haft problem med dåliga fläktar. För det är väl mer eller mindre ett faktum att det är nåt knas på fläktarna(billigt skräp) med tanke på alla som råkat ut för detta. Det är absolut inga 26 db oavsett om den går i whisper mode osv, iaf inte på mitt exemplar. Har sammanlagt 5 fläktar(temp reglerade dom med) i min dator och den är fan tystare än projjen!! Känner precis som Daisy_Goldfish...fan ska man behöva in med den det första man gör... :blink:

Postad 19 October 2004 - 06:27

Unregistered00068bcf
  • Unregistered00068bcf
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Låter den mer än en dator, då är det defenitivt fel på den.

Postad 19 October 2004 - 10:16

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
ben>> Vad jämför du med för projektor? Är du helt säker på att den inte helt enkelt låter som en projektor som är spec:ad (spec:ar skall man ju alltid ta med en nypa salt) till 26 db låter?
Samtliga projjar som jag någonsin har varit i kontakt med har låtit en hel del.
Det är möjligt att du har erfarenhet av många projjar och är helt säker på att denna inte är så tyst som den borde vara, men det förekommer ofta inlägg i projektortrådar kring att projjar inte är "tysta" och att de stör... Så även i denna tråd.

Det som Daisy beskriver i sitt sista inlägg är exakt så som min projje beter sig. Så betedde sig även min förra Hitachi (PJ-TX10).
Om man inte äger en projje och läser denna tråd så kan man lätt få intrycket av att Hitachi levererar en massa felaktiga projjar, fast det kanske snarare är så att tråden befolkas av personer som har dålig erfarenhet av "projj-oljud".

Vad betyder det då att folk lämnar in en projje på service och tycker att den låter lika illa då de får tillbaka den? Jo, det kan såklart betyda att servicen är dålig, men det kan också betyda att det faktiskt inte är ngt fel på projjen, utan att den låter som den skall låta...

Min projjen innan den, en Barco CRT, lät däremot betydligt mer och dessutom hela tiden.
De DLP:er som jag har hört låter enormt mycket mer och störande, med ett högt, skärande och vinande ljud från färghjulet förutom fläktljudet...

En projektor låter och stör. Så är det bara. Det är en stor nackdel, men vill man inte ha surret så får man byta till TV.

Postad 19 October 2004 - 10:26

Kristoffer
  • Kristoffer
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Arioch: Jag kan inte tala för någon annan, men det är ett faktum att det har varit fel på två olika projektorer som jag har testat. Fläkten har orsakat vibrationer i chassit och det har surrat och brummat. Det exemplar jag slutligen fick tag på och som jag fortfarande har, låter inte så. Där är det uppenbart att det var fel. Så, ja, Hitachi har tillverkat åtminstone 2 olika projektorer som har haft fel på fläkten.

Postad 19 October 2004 - 10:57

Unregistered71d89f13
  • Unregistered71d89f13
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Ok jag tänker då köra min projj lite till, man har faktiskt hört att vissa projjar måste "köras in" innan fläktljud börjar ge med sig, och min har bara gått i ca 20 timmar...
Vidare till min övriga önskan om att få lite input på om jag ska lägga pengar på en ny dvd (samsung 935) med dvi... Jag har inte sett bilden på tx100 med annat än min S-video, men jag antar att det finns rävar har inne som har testat den med alla signaler som finns... hör gärna av er!

Postad 19 October 2004 - 11:57

Unregisteredf9700265
  • Unregisteredf9700265
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
Har också samma fundering ang fläktljudet med min projektor. Tycker att den stundtals är tyst för att sedan låta oroväckande högt. Tror nog att jag ska köra den ett tag till innan ev åtgärd med service. Om jag inte missminner mig så skrev bigscreen något om detta i sitt test och såg det mer som ett konstanterande att den lät olika mycket vid olika tillfällen.

Har ett ev problem med kabel. Köpte Supra kabel på 8 m mellan min Force 530 T och projektorn. Kabeln har scart RGB till komponent med synk. Nu projicerar jag bilen på en ostkroksgul vägg dock ändå med gott resultat. Min fundering är: ska det inte vara någon skillnad på bildkvalité mellan komposit och komponent när man väljer ingångskälla på projektorn? Nu är det ingen skillnad på bildkvaliten. Eller blir det komponentkvalité på dom bägge valen?

Tacksam för svar så att jag inte behöver misstänka att det är något fel på kabeln.

Postad 19 October 2004 - 12:40

Unregistered41782
  • Unregistered41782
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Vad betyder det då att folk lämnar in en projje på service och tycker att den låter lika illa då de får tillbaka den? Jo, det kan såklart betyda att servicen är dålig, men det kan också betyda att det faktiskt inte är ngt fel på projjen, utan att den låter som den skall låta...

Tror du verkligen att Anta byter ut fläktar på en proj som dom anser är hel?
Skulle nog tro att dom hörde av sig i så fall.

/Janne

Postad 19 October 2004 - 14:08

Unregisteredba14ec31
  • Unregisteredba14ec31
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Ang fläktljud på Hitachis PJ-TX 100.

I mitt fall kunda man tydligt märka skillnad före och efter. Efter ca 2 timmars användning på projjen tom samma kväll började det brumma helt enkelt. Lätt som svaga vibrationer som du klart la märke till. De första 2 timmar var projektor klart tystare dock kunde man fortfarande höra fläkten då det var tyst i rummet. Efteråt var det mer irriterande brummande som alstrades så fort projektorn startades. Och det är inget snack om att jag "halucinerade" utan felet uppstod under användingen.

Sen då man ringt Anta's service och klagade på långa servicetider (idag har det gått 3 veckor sen jag skickade projektor efter att ha haft den hemma i ett par dagar) så ursäktade de sig att det var MÅNGA PROJEKTORER INNE PÅ SERVICE JUST NU! Börjar bli allt skeptisk mot köpet speciellt efter Anta's agerande (ringde de nyss 14.50 och fick telefonsvarare som berättade att deras "svarstider var 9.30 till 15.30". Och deras chef finns aldrig där då man vill ställa honom till svars. Skojeriföretagvarning?

Mitt äventyr med hembioprojektor har fått rätt dåligt start....

Postad 19 October 2004 - 14:58

Unregisteredde1d8897
  • Unregisteredde1d8897
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Normal reparationstid är 5 arbetsdagar (exklusive frakter). Om reparation inte kan ske inom 5 arbetsdagar skall kunden meddelas senast under den 3: e arbetsdagen.

http://www.antaservi...t&id=28&sida=se

Trist när sådant händer. Speciellt eftersom garantitiden på lampan förkortas avsevärt. Eller rättare sagt kan man inte utnyttja garantitiden fullt ut. Vet Hitachi om detta? Undrar vad de har att säga om saken... Närmare en månads reperationstid är oacceptabelt.

Redigerat av Unregisteredde1d8897, 19 October 2004 - 15:00.

Postad 19 October 2004 - 18:13

Unregisteredba14ec31
  • Unregisteredba14ec31
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Normal reparationstid är 5 arbetsdagar (exklusive frakter). Om reparation inte kan ske inom 5 arbetsdagar skall kunden meddelas senast under den 3: e arbetsdagen.

http://www.antaservi...t&id=28&sida=se

Trist när sådant händer. Speciellt eftersom garantitiden på lampan förkortas avsevärt. Eller rättare sagt kan man inte utnyttja garantitiden fullt ut. Vet Hitachi om detta? Undrar vad de har att säga om saken... Närmare en månads reperationstid är oacceptabelt.

Har varit i kontakt även med svenska Hitachis chef som är ansvarig för service. Även om killen var inte direkt otrevlig mot mig så kännde jag lätt diss från hans sida. Enda han gjorde var att ringa Anta's vilka lovade fixa min projje innan förra veckans slut. Överhuvudtaget så fort det handlat om privatkunder och ej företagskunder så har de rätt taskig atytid gente mot en. De verkar inte fatta att det är inte lägnre deras marknad och deras villkor som gäller längre. Det är 2k-talet och vi har som tur internät till utbyte av information.

Postad 19 October 2004 - 21:35

Ebola
  • Ebola
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0
Tjena !

Så har man fått sin efterlängtade tx-100 :) Kan bara säga att den är sååååå gryyyyyymmmmm !!! Har inte hunnit labba så mycket, endast matat med VGA, kört lite PS2 (s-video) men shit jag sitter bara å gapar. Inga döda pixlar har jag märkt än....

Vad gäller fläktoljud så märker jag ingenting, den är tyst och fin. Men den har inte gått så länge typ 2-3 timmar. Jag lider med er som har fläktprobem, kan det vara det hitachi hade problem med i början och att det var därför det blev leveransproblem???

Hur som helst jag återkommer om min börjar låta och jag hoppas att ni får era fläktproblem lösta snart. Man vill ju njuta av prollen också å inte bara ha den liggandes i nån verkstad.

Postad 21 October 2004 - 08:54

Unregisteredba14ec31
  • Unregisteredba14ec31
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Blåst igen!!!

Igår efter 3 veckors väntade på att få projektorn tillbaka från Anta Service där den lämnades in på reperation av brummande fläkt så äntligen komm paketet hem. Men gissa ifall de fixade felet!!! Den lät minst lika illa som när den skickades in. Förutom att de ej kunde åtgärda felet (reparatören borde undersöka hörsel) så har de förbrukat minst 11 timmar av lamptiden av nån oförklarlig anledning. Vid inlämanadet var mätaren på 32 timmar och igår vid uppstaretn stod den på 43 timmar. Imorse ville jag prata med den ansvariaga teknikern på Anta, killen är sjuk IGEN vecka ut och deras chef går aldrig att få tag i! Min mardröm fortsätter.... :angry:

Kristoffer vart köpte du din Hitachi? Var det svårt att få den utbytt mot en ny? Vilken respons fick du ang fläkten?
Själv skall jag kräva utbyte från Datapryl denna gång.

Postad 21 October 2004 - 09:29

Unregisteredf9700265
  • Unregisteredf9700265
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
Alla ni som har tveksamma fläktljud på er projektor, hur vet man vad som är acceptabelt eller inte? Har kört min i ca 40 tim nu och är väldigt fundersam över om det är fel på den. Är det idé att mäta den med en decibel-mätare och se om den lovar vad reklamen säger? Är decibel-mätare som är pålitliga dyra? någon som vet.

Postad 21 October 2004 - 09:40

Ebola
  • Ebola
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0
Låter trist det där Brunöga. Hoppas att det löser sig. Jag tycker att alla som får fläkproblem måste vara hårdare. Kanske att man på nåt sätt samordnar en gemensam aktion så att man får fart på Anta, hitachi och återförsäljaren. Tycker att det är bedrövligt att man inte får den respons som egentligen borde vara självklar. Nåväl får hoppas att alla problem löser sig snart.

Från det ena till det andra. Jag har en fundering när det gäller dammproblem, vet inte om någon redan tänkt i de banorna (har inte läst det någonstans dock).
Många skriver ju om hur viktigt det är att dammsuga så att man har rent och snyggt där projjen står. Men är det verkligen så smart att sätta igång en dammsugning nära projjen? Visst suger man upp en massa damm nere på golvet mm men samtidigt virvlar man ju upp en massa damm i rummet som sedan kanske lägger sig högt upp på hyllan och även på och runt projjen.

Nu kan man ju inte koppla ur och flytta omkring projjen från rum till rum men min tanke är att bygga/köpa en kåpa/skydd som man omsluter projektorn med. Sedan väntar man x antal minuter så att eventuella dammrester "lägger sig". Man bör också dammtorka runt projen på hylla eller hänganorningen. sedan borde väl vara minimalt med damm i rummet och runt projjen.

Vad tror ni är det overkill???
Låter kanske komplicerat och bökigt men om det är det som krävs för att minimera dammproblem så kommer jag garanterat att testa.

Postad 21 October 2004 - 09:52

stighelmer
  • stighelmer
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Ang. decibel-mätare

Troligtvis platsar egentligen inte detta i denna tråd, men jag köpte en decibel-mätare för under 500:- från ELFA. Tyvärr kan den inte mäta så låga ljudnivåer som 25 dB, men den funkar bra för att kalibrera förstärkaren.

Postad 21 October 2004 - 09:56

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Precis detta som Signature skriver om är det jag menar...
Personer som köper en projje, kanske för första gången, har läst i tidningar och reklam att "den är jättetyst", och sedan läser på detta forum att flera personer har ansett sig ha problem med ljudnivån kan ju reagera på detta sätt och tro att det är fel på projjen som de har. Fast den kanske låter som den skall.
Inte nå't världsproblem, men personligen tycker jag att det är trist när trådar börja handla om "icke-problem" som egentligen är en del av en tekniks natur...

Hur vet alla, som klagar över för högt fläktljud, att det inte är "så den skall låta"?

Personligen tycker jag att alla projjar som jag har hört låter på tok för mycket. Utan undantag. Det fanns en projektor, vad jag vet, som var 100% ljudlös och det var Barco Cine6 CRT-projektor.

Brunöga>> Du skriver:

1. Din projje låter lika mkt som när du skickade iväg den.

2. Det har gått 11 timmar på räknaren sedan du skickade iväg den.

För mig låter det som att den faktiskt håller "rätt" ljudnivå och att servicepersonalen har kontrollerat den mycket grundligt, med tanke på hur många timmar den har gått.
Vad har du, Brunöga, för referenser när du säger att den låter mkt? Jag menar inte och har inte skrivit så som du antyder, att du hallicunerar, trist att du tar det på det sättet och jag förstår att det är jobbigt när en sak inte fungerar som man har tänkt sig.
MEN det du skriver är också motsägelsefullt... Först skriver du att du är ett exempel på en person som har lämnat in projjen och efter återlämnande så har den låtit mindre... Ok, men varför har du då lämnat in den igen?
Det verkar onekligen som att du har alldeles för höga krav.
Jag vill verkligen inte strö salt i såren, ifall du har haft sådan otur som du beskriver, men för mig låter det faktiskt som att du innan köpet inte insett hur mkt en projje faktiskt väsnas.

Att jämföra med andra typer av maskiner är ju inte riktigt rättvisande, så det tycker jag att vi kan sluta med, även om det var jag som började med att jämföra med en dammsugare. :angry:

En projektor är ******** störande och förstör allt "diffust finlir" i musik och filmer, sålänge man inte har den i en perfekt hushbox eller i ett annat rum. Så är det bara...

Decibelnivån som företagen mäter upp är såklart framtagen under perfekta laboratorieförhållanden och med en helt "fräsch" projje.
När man själv använder den så påverkas ljudnivån av massa saker, bl.a.:
  • Temperaturen i rummet.
  • Ventilationen i rummet.
  • "Dammigheten" i rummet.
  • Inställningar på projjen.
  • m.m.
Missförstå mig inte, jag vill verkligen inte påstå att någon ljuger eller hallicunerar. Tycker bara att det verkar som att det finns en hel del nyblivna projj-ägare som har för höga krav på maskinerna.
Ingen blir väl gladare av att sitta och tro att det är fel på projjen och dessutom skicka den på service titt som tätt och varje gång bli lika besviken över att den fortfarande "låter för mkt"? Det är bara det som jag menar...

Tro mig, det som eventuellt kan låta som påhopp p.g.a. klantiga formuleringar i detta inlägg är verkligen inte menade så. <_<

Postad 21 October 2004 - 10:23

Unregistered0f2345cc
  • Unregistered0f2345cc
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Hur vet alla, som klagar över för högt fläktljud, att det inte är "så den skall låta"?

Jag vet i alla fall att min låter för mycket (även efter reparation) eftersom den låter väsentligt mer än min förra Panna AE300. Min något mindre subjektive och något mer döve (!) polare bekräftar detta.

Jag har även parallellprovat min TX100 med en annan polares TX100 och det är STOR skillnad. Personligen tror jag att Hitachi har en annan typ eller tillverkares fläkt i senare producerade modeller. Antagligen har man inte tillgång till dessa hos Anta så det är nog inte så mycket de kan göra.

Jag köpte min proj i England så jag funderar på att skicka tillbaka den dit men bara om de har nyare exemplar som de kan jämföra med och sedan skicka en sån till mig. Annars återstår det bara att öppna projjen och ersätta fläkten med en tystare helt enkelt. Själv är bäste dräng...

Postad 21 October 2004 - 10:43

ThaiZo
  • ThaiZo
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Vet inte om jag är till nån hjälp eller inte .. men jag va en av dom första (om inte den första?!) som fick min projje från webhallen när priset va under 15k. Och jag har inga som helst problem med fläktljud eller liknande. Hoppas att det löser sig för alla drabbade :/.

Postad 21 October 2004 - 10:54

Unregisteredba14ec31
  • Unregisteredba14ec31
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

För mig låter det som att den faktiskt håller "rätt" ljudnivå och att servicepersonalen har kontrollerat den mycket grundligt, med tanke på hur många timmar den har gått.
Vad har du, Brunöga, för referenser när du säger att den låter mkt? Jag menar inte och har inte skrivit så som du antyder, att du hallicunerar, trist att du tar det på det sättet och jag förstår att det är jobbigt när en sak inte fungerar som man har tänkt sig.
MEN det du skriver är också motsägelsefullt... Först skriver du att du är ett exempel på en person som har lämnat in projjen och efter återlämnande så har den låtit mindre... Ok, men varför har du då lämnat in den igen?
Det verkar onekligen som att du har alldeles för höga krav.
Jag vill verkligen inte strö salt i såren, ifall du har haft sådan otur som du beskriver, men för mig låter det faktiskt som att du innan köpet inte insett hur mkt en projje faktiskt väsnas.

Läs mitt inlägg på sid 35 i denna tråd längs ner.
Där beskriver jag att felet uppstod EFTER 2 timmars användning då man kunde klart och tydligt höra skillnaden före och efter. Om jag hade fått felaktig projjektor från början då skulle jag kanske aldrig uppmärksammat fläktbrummande som nåt defekt. För det anda har jag moddat min dator och kan skilja på fläktsussandet och brumande som framkallas av vibrationer. Oljudet som min projektor framkallar verkar vara nån slags vibrationer från mekanisk källa och inte blåsljud som fläktblad framkallar. Irriterande brummande som borrar sig in i ens huvud om man inte drar på volymen till stereo ordentligt.

Redigerat av Unregisteredba14ec31, 21 October 2004 - 12:14.

Postad 21 October 2004 - 11:29

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Hej :angry:

Kunde inte se att denna test av Hitach PJ-TX100 varit uppe tidigare så jag slänger in en LÄNK (4 sidor).

Postad 21 October 2004 - 11:52

ben
  • ben
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Kan bara instämma med Brunöga som skriver: Oljudet som min projektor framkallar verkar vara nån slags vibrationer från mekansiks källa och inte blåsljud som fläktblad framkallar.

Exakt så låter min med. <_<

Har hört endel andra projjar, z2, Ae500... Ingen av dom hade det mekaniska missljud som min tx100 har. Jag är 100% säker på att den inte borde låta så och tror att de flesta som lägger in ett inlägg angående detta i den här tråden har samma problem.

Måste ändå säga att förutom det störande fläktljudet så är jag annars helt nöjd. Bilden är helt OK. Bytte nyligen från att köra s-video till dvi 720p med denons nya dvd-1910 vilket gav betydligt bättre bild !! :angry:

Postad 21 October 2004 - 12:19

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Tja!

Jag fick samma sak på min projje för tre veckor sedan. Jag köpte min i England i början av juni. Jag lämnade in den till Anta för 2,5 veckor sedan. Jag har inte sett röken av den hittils. Ringde för ett par dar sen men teknikern var sjuk!

Min projje började bete sig precis som era efter ca 25 timmar.

Det borde inte vara omöjligt att sätta dit en ny Pabstfläkt.

Annars är projjen skitbra får jag tillägga!

Postad 21 October 2004 - 14:13

Unregisteredba14ec31
  • Unregisteredba14ec31
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Tja!

Jag fick samma sak på min projje för tre veckor sedan. Jag köpte min i England i början av juni. Jag lämnade in den till Anta för 2,5 veckor sedan. Jag har inte sett röken av den hittils. Ringde för ett par dar sen men teknikern var sjuk!

Ungefär samma "ursäkt" de använder mot mig..."tekniken är sjuk". Han var sjuk för 2 veckor sen, han är sjuk denna vecka fram till nästa måndag..... jag skiter i det, anställ fler eller friskare tekniker. Vill man prata med Antas chef så är han aldrig där eller så är han upptagen i telefonsamtal.

Ni kan alltid prova hos svenska Hitachi's serviceansvariga chef Leif Magnusson 08-568 711 51, killen svarar åtminstånde i telefon men ifall fler ringer och påtalar problem med Anta så kanske händer det nånting från denna sida.

Jag vägrar i allafall skicka projektorn till Anta igen, skall kräva utbyte. Hade det inte varit för garanti så skulle jag byta ut fläkten själv vilket låter sjukt med tanke på 15 500 man betalat för produkten.

BTW så skall jag testa LINDY's 10 meters DVI-D kabel ikväll, återkommer med resultat så fort som möjligt.
10 meters clicktronik S-Video från Kjell&Co funkar helt ok i allafall då jag testkörde igårkväll.

Postad 21 October 2004 - 15:26

Pryl_Dåren
  • Pryl_Dåren
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Tjena !

Så har man fått sin efterlängtade tx-100  :angry:  Kan bara säga att den är sååååå gryyyyyymmmmm !!!  Har inte hunnit labba så mycket, endast matat med VGA, kört lite PS2 (s-video) men shit jag sitter bara å gapar. Inga döda pixlar har jag märkt än....

Vad gäller fläktoljud så märker jag ingenting, den är tyst och fin. Men den har inte gått så länge typ 2-3 timmar. Jag lider med er som har fläktprobem, kan det vara det hitachi hade problem med i början och att det var därför det blev leveransproblem???

Hur som helst jag återkommer om min börjar låta och jag hoppas att ni får era fläktproblem lösta snart. Man vill ju njuta av prollen också å inte bara ha den liggandes i nån verkstad.

Hörru! Lägg upp bilder i galleriet så man får se lite screenshots!
Billig proj som skall klara av HDTV.. jag är sugen på att köpa en med ;)

Ps: Bilder nu!!!

/Pryl_Dåren!!

Postad 21 October 2004 - 15:29

Pryl_Dåren
  • Pryl_Dåren
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Tja!

Ungefär samma "ursäkt" de använder mot mig..."tekniken är sjuk". Han var sjuk för 2 veckor sen, han är sjuk denna vecka fram till nästa måndag..... jag skiter i det, anställ fler eller friskare tekniker. Vill man prata med Antas chef så är han aldrig där eller så är han upptagen i telefonsamtal.

Ni kan alltid prova hos svenska Hitachi's serviceansvariga chef Leif Magnusson 08-568 711 51, killen svarar åtminstånde i telefon men ifall fler ringer och påtalar problem med Anta så kanske händer det nånting från denna sida.

Jag vägrar i allafall skicka projektorn till Anta igen, skall kräva utbyte. Hade det inte varit för garanti så skulle jag byta ut fläkten själv vilket låter sjukt med tanke på 15 500 man betalat för produkten.

BTW så skall jag testa LINDY's 10 meters DVI-D kabel ikväll, återkommer med resultat så fort som möjligt.
10 meters clicktronik S-Video från Kjell&Co funkar helt ok i allafall då jag testkörde igårkväll.

Kan ni inte skriva till PLUS, tv programmet, jag tror Sverker kommer att krossa deras tekniker :angry:

/Pryl_Dåren

Postad 22 October 2004 - 11:03

Mhj
  • Mhj
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Nu i helgen är det dax att montera TX100an en fråga, jag skall montera den "rättvänd" på en hylla på väggen. Om jag moterar den tex 220cm över golvet hur högt hamnar bilden då?

Postad 22 October 2004 - 11:55

Ebola
  • Ebola
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0

QUOTE (Ebola @ Oct 19 2004, 22:35 )
Tjena !

Så har man fått sin efterlängtade tx-100  Kan bara säga att den är sååååå gryyyyyymmmmm !!! Har inte hunnit labba så mycket, endast matat med VGA, kört lite PS2 (s-video) men shit jag sitter bara å gapar. Inga döda pixlar har jag märkt än....

Hörru! Lägg upp bilder i galleriet så man får se lite screenshots!
Billig proj som skall klara av HDTV.. jag är sugen på att köpa en med

Hörru på dig själv Pryl_Dåren ;) Min digis är på villovägar, får den om en vecka. Har också haft rätt mycket på jobbet, den lilla tiden jag haft över har jag använt för att få ihop allting....Lägger upp ett galleri ASAP !!!

Redigerat av Ebola, 22 October 2004 - 11:57.

Postad 24 October 2004 - 21:12

SteNo
  • SteNo
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
Så har man då äntligen fått upp allting på väggarna (hylla med proj + Kingpin-duken). Vilken upplevelse ;)
Då ska det bara finjusteras <_<

Postad 27 October 2004 - 07:38

DLS
  • DLS
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
Jag är grymt sugen på denna projektor. :)

En fråga:

Mitt rum är 6,5m långt och jag vill ha projektorn på väggen så duken kommer att bli i storleks ordningen ca 136" uträknat på projektor centralen :)

Klarar tx100:an det utan att bilden blir dålig?

Postad 27 October 2004 - 08:52

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Suck! Som ni vet har jag haft min projje inlämnad för högljudd fläkt ett tag nu. Jag är inne på den fjärde veckan. Ringde idag och fick höra att de inte ens börjat jobba på den. Sen så sa killen att det var problem med reservdelar plus att de inte skulle serva Hitachi-projjar längre utan att det skulle göras av ett företag som heter SKV Service AB. alla de projjar de hade inlämnade skulle skeppas över till SKV.

Vad håller de på med??????

Postad 27 October 2004 - 08:57

Unregisteredba14ec31
  • Unregisteredba14ec31
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Suck!  Som ni vet har jag haft min projje inlämnad för högljudd fläkt ett tag nu. Jag är inne på den fjärde veckan. Ringde idag och fick höra att de inte ens börjat jobba på den. Sen så sa killen att det var problem med reservdelar plus att de inte skulle serva Hitachi-projjar längre utan att det skulle göras av ett företag som heter SKV Service AB. alla de projjar de hade inlämnade skulle skeppas över till SKV.

Vad håller de på med??????

De bytte inte ens fläkten på min projje under dessa 3 veckor. Fick veta att teknikern skrev i reparationsrapporten "justering av fläkten".

Mitt ärende har hamnat nu hos Datapryl, de som sålde min projektor, får se om de är lika snabba hantera problem som när jag skulle köpa den.

Man undrar vad som pågår egentligen, det med fläktar verkar vara ett utbrett problem. Kanske bör man tänka på att häva köpet och satsa på annat fabrikat?

Postad 27 October 2004 - 09:00

Ebola
  • Ebola
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0
nima01, har du kontaktat Hitachi själva och frågat hur de ställer sig till detta? Det är ju i slutändan de som ansvarar att service mm sköts på ett smidigt sätt. Sen att det blir någon annan som tar hand om servicen ska egentligen inte drabba oss på något sätt. Vi ska egentligen inte märka av en sådan förändring, det ska löpa smärtfritt. Jag hoppas att Hitachi tar sitt ansvar, jag bävar annars för den dagen jag får problem med min projje.... :)

Postad 27 October 2004 - 15:28

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Ja jag har kontaktat Hitachi och de säger att Anta inte längre är de som servar Hitachi-projjar. Som ni vet så har de ju inte skött sig så bra så ni förstår kanske varför de inte är kvar som serviceställe. Deras nya partner är SKV Service i Järfälla. Det tror jag kommer fungera betydligt bättre!

Att det är någon annan som sköter servicen kommer inte märkas för oss konsumenter! Jag tror bara det kommer bli bättre! Hitachi har agerat helt rätt tycker jag!

Postad 27 October 2004 - 15:31

Unregisteredde1d8897
  • Unregisteredde1d8897
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Ja jag har kontaktat Hitachi och de säger att Anta inte längre är de som servar Hitachi-projjar.

Wtf! :)

Jag skickade min PJ-TX10 i går till Anta för en koll. Undrar vad som händer med den. :)

Postad 27 October 2004 - 15:39

Unregisteredde1d8897
  • Unregisteredde1d8897
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Kundservice

SKV Service AB Järfälla
(Service for Business and Domestic Products)

Kaminvägen 1
176 77 Järfälla
Sweden
Sweden

Tel:+46 8 562 71130

Webb:http://www.skvservice.se

Redigerat av Unregisteredde1d8897, 27 October 2004 - 15:39.

Postad 27 October 2004 - 15:57

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
kallo: Det är dem som du får kolla med angående din projje. Det skall jag själv göra snart. Jag skall dock ge dem en ärlig chans först. Sen ska jag skälla om de inte sköter sig.

Postad 28 October 2004 - 09:07

DLS
  • DLS
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
Är det ingen som kan svara på om 136" blir ok med en tx100:a? :)

Postad 28 October 2004 - 09:29

Unregisteredde1d8897
  • Unregisteredde1d8897
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Är det ingen som kan svara på om 136" blir ok med en tx100:a?  :)

Kika i den här tråden där Tomas_D700 har förklarat det på ett mycket enkelt och bra sätt:

Dukstorlek, Ju större duk, blir bilden sämre??

Redigerat av Unregisteredde1d8897, 28 October 2004 - 09:30.

Postad 28 October 2004 - 16:13

Mhj
  • Mhj
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Nu är man lycklig ägare av en TX100. Allt ser bra ut fin bild, & inget missjud från fläkten.
Men jag har en fråga ang. kopplingen, är det någon som vet om det går att köra en scart-VGA kabel från comhemboxen till Hitachin? Eller finns det något annat bra sätt att koppla boxen till projen. Component ingången på projektorn är upptagen av DVDn.
Tacksam för alla förslag.
/Mattias

Redigerat av Mhj, 28 October 2004 - 16:15.

Postad 28 October 2004 - 16:21

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Det finns tre sätt:

1) Låta en receiver vara bildväxlare.
2) Köra en Scart-VGA kabel
3) S-video

Jag skulle köra alternativ 3) om jag var dig...Det blir hyffsat...Annars hade Scart till 4 RCA (RGB+synk) varit det bästa.

Postad 28 October 2004 - 16:21

Zippocage
  • Zippocage
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Mhj: jag tror att du har otur där. TX100 tar endast(?) emot SCART genom fyra RCA där tre av dem är samma som de för component. Beroende på vad du tittar mest på får du nog köra nr 2 via S-video.

Redigerat av Zippocage, 28 October 2004 - 16:21.

Postad 28 October 2004 - 18:04

Mhj
  • Mhj
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tyvärr kan jag inte använda receivern, den är för gammal. Och med tanke på att jag köpte projektor för en vecka sedan så får den uppgraderingen nog vänta en dag eller två :( Det är en trött hyrbox från comhem som inte har S-video så det skulle betyda att jag behöver köra S-video istället för comonent från DVDn, känns inte lockande.
Har någon sett om det finns en lös component växel att köpa, i sådana fall så kan jag med hjälp av en scart/component omvandlare köra både DVD & boxen till den och sedan vidare till projektorn.
Zippocage är du säker på att det inte funkar med Scart-VGA?
/Mattias

Redigerat av Mhj, 28 October 2004 - 18:07.

Postad 28 October 2004 - 18:07

Unregisteredba14ec31
  • Unregisteredba14ec31
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Mhj: jag tror att du har otur där. TX100 tar endast(?) emot SCART  genom fyra RCA där tre av dem är samma som de för component. Beroende på vad du tittar mest på får du nog köra nr 2 via S-video.

Du menar att man kan ta emot RGB-signalen från SCART-källa genom 4 RCA kontakter som ansluts till component samt 4:e synksignalen genom Video-in i sin Hitachi. Men enligt manuallen skall den även klara av att ta in RGB-signalen genom VGA-anslutningen. Problemet att jag fick inte dett fungera då jag försökte koppla rätt SCART-pinne mot motsvarande VGA-pinne.

Postad 28 October 2004 - 18:07

Kristoffer
  • Kristoffer
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
MHj: Du är säker på att du inte har en extra SCART från digitalboxen som du kan ta ut s-video på? Det har jag på min com hem-box.

Postad 28 October 2004 - 22:40

Mhj
  • Mhj
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Ok Kristoffer, jag sover med dumstruten på inatt :( Givetvis finns det en extra scart utgång på boxen.
Det strår iofs inte i manualen att den ges S-video ut, och andra sidan så står det inget om att översta scarten ger RGB. Men jag är övertygad om att du har rätt.
Det känns ändå som att scart-VGA borde funka, jag har precis som Brunöga läst att VGA anslutningen skall ta RGB och det borde väll resultera i vassare bild än S-video eller?
/Mattias

Postad 28 October 2004 - 23:07

Unregistered6080eb57
  • Unregistered6080eb57
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Jag har fått en lila färgad område på vänster sida av bilden syns bara på vita bakgrunder eller ljusa bakgrunder när det är helt svart så blir dett grönt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.