Nu har jag äntligen läst igenom hela tråden *pust*
Tog bara två dagar
Jag har hört en del som referarar till en CRT-hjälp tråd modell stor men jag lyckas inte hitta den. Nån som kan peka med hela handen?
https://www.minhembi...showtopic=85509
/AM
Postad 18 november 2005 - 11:47
https://www.minhembi...showtopic=85509 /AM Postad 20 november 2005 - 05:16 ![]() Postad 22 november 2005 - 11:21 ![]() Min nya Philips (32PW9618) - en vecka gammal - är det "mjukvarufel" på! Hittar inte kanal 1, videon, visar fel tid. Skall bytas ut. Min gamla Grundig från 80-talet bara gick och gick. Det är kanske sådana årgångar som blir framtidens samlarobjekt. Den gav jag bort. Som en sa. Nya tv är gjorda för att hålla några få år bara. Det gäller också bilrörstv. Förr var de gjorda för att hålla utan tidsbegränsning. Men också de nyare CRT har kommit över barnsjukdomar som platta TV dras med. Sådana kan man läsa om i all oändlighet i forumet. "Flugor innanför skärmen", "Fläckar på skärmen som inte går bort" , konstiga färger och former etc. Det lönar sig att köpa en beprövad produkt som har barnsjukdomarna bakom sig. Men skulle jag ha en TV som jag trodde skulle funka tills jag dog så skulle jag behålla min 25 tums Grundig. Postad 23 november 2005 - 15:51 ![]() Inte alls, det var en scartkontakt som glappade. Sorry för felgnäll. Postad 08 december 2005 - 13:33 Kul med ett eget forum för CRT! Jag har nyligen köpt mig en projektor, BG808s som jag matar från en HTPC. Har sett ett antal filmer på den redan, helt underbart att titta på gamla DVDs och bara njuta! Har projektorn på ett bord i mitt vardagsrum, skall takmonteras så småning om men vill experimentera och lära först. Nu till mina problem som jag hoppas att ni forumrävar kanske kan hjälpa en stackars förvirrad nyböjare med! Nyfiken som man är raderade jag all block, nu ser jag film på TV igen ![]() Har försökt att justera bilden i rastret men lyckas inte med det utan att flyttar då hela rastret utanför P ytan, vad göra? Delar av bilden syns alltså inte, blanking är satt till 00 i alla riktningar. Hoppas på hjälp!! Postad 26 december 2005 - 14:43 Det viktigaste är att du gör en bra mekanisk installation. Detta ställer högst krav på användaren men är det allra viktigaste också. Gör du inte en bra mekanisk installation, dvs placering och rätt avstånd och vinkelrät placering så kommer du aldrig få ett riktigt bra resultat. Gör följande steg. 1. Delete all blocks. 2. Set to midposition. 3. Centrera det GRÖNA rastret så gott du kan utan att du hamnar uppe på 70 eller mer. Hamnar du högre än så så är det bättre att använda dig av ett extern testmönster och centrera med Horizontal phase istället. 4. Ställ sidgeometrin efter bästa förmåga genom att titta på duken. 5. Centera det röda och blåa rastret. Jag skulle rekommendera ett externt test mönster tex från Calibrator eller från datorn. 6. Rikta in linserna så att mitt punkten på bilden sammanfaller med varandra. 7. Konvergera ihop allt och sätt igång och njut. Finns naturligtvis en del till moment som du kan göra men så ser en hårddragen installation ut. Ger du upp så kan du alltid anlita mig så kommer jag hem till dig och installerar den. =) Jag håller till i Göteborg men har gjort installationer så långt borta som Fagersta och i Norge. Postad 26 december 2005 - 17:25
Hur stor är risken egentligen för att CRT-rör ska implodera pga att bilden visas utanför fosforkanten? Skiljer sig känsligheten för detta mellan olika rör? Anledningen till att jag undrar är att när man konditionerar renoverade rör så visar man ju en helvit bild som helt klart går utanför fosforns kanter och detta i runt 100 timmar. Eller är det bara så att vissa projektormodeller är känsligare för detta? Postad 26 december 2005 - 20:27 Postad 27 december 2005 - 18:07 Jag har alltid trott att det är när elektronstrålen träffar glaset i vinkeln mellan röret och klockan som själva överhettningen sker. Borde då inte ett renoverat rör löpa ännu större risk eftersom det ofta är kapat och därmed ofta har en större 'svetsfog' just vid denna vinkel? Eller menar du att elektronstrålen träffar sidorna i själva klockan? Postad 27 december 2005 - 22:29 Postad 28 december 2005 - 20:48
Tack för ditt svar! Jag har fått till bilden OK nu, men skall skaffa ramspänd duk så jag har inte justerat så noga! När jag ser på film ser bilden helt OK ut, men kör jag Windows så är det suddigt här och var säskilt i hörnen,går det verkligen att få till en bra bild över hela duken? Postad 30 december 2005 - 16:24
https://www.minhembi...howtopic=112986
Någon som har en bra CRT som är sugen att vara med i testet? /Mattias Postad 14 februari 2006 - 14:57 ![]() Hur vänder man bilden? Den har varit takmonterad men jag ska ha den golvad istället ![]() Vet ni var man får tag i service manual? Har ni mer småtips så var inte blyga ! Mvh Rogerp Postad 14 februari 2006 - 18:26
Nää vi är inte blyga, kolla länkarna i det första inlägget så kommer du igång. NFS... ![]() Postad 17 februari 2006 - 15:24 Någon som testat med färgad glycol ? Typ det som norrmanen säljer på www.crtht.com ? Fördelen är att jag inte behöver ändra projektorns läge med glycolen, vilket inte är fallet med HD144 linserna. Postad 09 mars 2006 - 16:54 ![]() Den bor dock i syrrans källare än så länge eftersom de hämtade den åt mig. Någon som har några bra förslag på bord man kan snickra in den i senare? Måste man inte sätta in en eller 2 fläktar i ett sånt bord för värmens skull? Postad 15 mars 2006 - 17:27 Postad 26 mars 2006 - 00:57 Petat lite i olika menyer och annat kul, men var börjar man :-) Kunde vara bra att få en ordentlig genomgång. Just nu har jag problem med att ställa in Testmönstret. Får inte rätt på det röda och blå mot det gröna. Tycker just nu att allt är snett och vingt. Lyckas ganska hyggligt att få det rätt vågrätt, men sen är det blå ovanför och den röda under :-) Ska man börja med att "nolla" allt i menyn? Var gör man det då. Tips och lite hur man gör kan vara bra. Postad 28 mars 2006 - 08:53 Lycka till ! Postad 28 mars 2006 - 09:08 1 Barco Data 808 2 110" MDF målad med Goo färg 3 Kontrast 53/ Brightness 63 4 Cinemateq picture Optimizer II 5 1080i 100hz Postad 28 mars 2006 - 17:02
(en Barco Vision 1600HDTV) nu, dock inte provad eller installerad. Bilder finns i galleriet.
Jag har fått hem "den gamle"
Fy ******** vad stor den var, 60kg tung eller så!! Redigerat av InSane, 28 mars 2006 - 17:04. Postad 26 april 2006 - 15:20 Redigerat av Unregistered57a3c2a6, 26 april 2006 - 15:20. Postad 26 april 2006 - 19:03 480p/576p i 16:9 borde väl vara att rekommendera. Att välja att visa bilden interlaced istf. progressivt kan också ge lite extra skärpa alternativt ge möjlighet till att använda lite högre upplösning. 720p i 16:9 borde vara lite på gränsen till vad projektorn klarar. Postad 18 juni 2006 - 20:39 Hoppas att någon kan hjälpa mig... Jag har en köpt en Electrohome 4500 men vet inte hur jag får igång den dvs. får bild ! Jag har försökt både med laptop & Momitsu. Hur gör jag ? En enkel vägledning typ starta 4500 för dummies mottages tacksamt ! Tack på förhand! Rogerp Postad 02 juli 2006 - 20:16 Man knappar vilket kanal nummer den är inställd på sen knappar man in vilken singnal ingång man använder kan vara lite bökigt i början för man trycker allt på en gång tex kanalnummer 2 ingång 3 då trycker du 0203 om jag inte minns helt fel Men du kan gå in i menyn sen finns det någon sida i menyn där det visar vilken kanalnummer som bilden är kalibrerad på. Använd VGA ingången för bästa resultat "vga-5BNC kabel" Inte S-Video då blir du besviken. Redigerat av jimmy ax1, 02 juli 2006 - 20:19. Postad 07 juli 2006 - 21:16 Har en polare som ska sälja sin "Sony VPH-1271 QM" Han vill ha 15k av mig för den... är det billigt eller dyrt? har ju noll koll på modellen Hjälp plzz Postad 08 juli 2006 - 03:34 Den hade 8000 timmar på mätaren Liten svag inbränning på det blåa röret som bara syndes om man hade en helt blå bild 15000 tycker jag är dyrt Min personliga åsikt som vem som helst får kritisera men jag tycker så MVH Fredrik Postad 08 juli 2006 - 09:38
Jag har sett samma modeller för halva priset så utan att vara elak så tycker jag din polare försöker blåsa dig !! Postad 13 januari 2007 - 12:35 kan säkert få en billigare av en privatperson, men inte i det skicket denna var i,(tror jag iallafall) Postad 13 januari 2007 - 18:47 ![]() Postad 13 januari 2007 - 19:55 Postad 25 januari 2007 - 20:05 Postad 05 februari 2008 - 10:43 hur går det kör ni med era projar än? jag saknar conny rip om man vänder på bilden hur mycket måste man ställa om? spotshape? Postad 06 februari 2008 - 10:19
Håller med dig väldigt dött. Om du vänder på bilden så ska du väl inte behöva ställa om något tror jag. Undrar om det finns någon mer person som åker runt och kalibrerar crt projektorer nu när inte Conny finns med oss mera? Postad 06 februari 2008 - 11:11 Själv kör jag på med min Sony VPH-1030QM, ska ställa om till 16:9 bild. nu när jag blivit "vän" med sonys "PJCalc", fast man vill ju inte tappa höjden så ny duk på 112*200 istället för ?*160 så har jag samma höjd. Lite stiltje i tittandet när vardagsrums TVn blev en 42" Plasma och en TViX inköptes... men eftersom Biorummet är ett eget hus på tomten så SKA man ju gå ut dit när barnen somnat och sambon ska se på sina bygglov, lets dance, osv.. och så vill man ju ha mer ljud än viskningar.. ![]() Postad 10 februari 2008 - 12:47 finns det någon som pillar med sådant här nu när conny dött? Postad 15 mars 2008 - 20:58 min projj höll i ganska exakt 2 månader sen dog den, o ingen hjälp återigen från biorummet i bromma där jag köpte den. aldrig en affär med den killen igen. och har vatt utan sen dess. Postad 23 mars 2008 - 17:43 Postad 26 mars 2008 - 22:47 Postad 28 mars 2008 - 18:37
Han dog i en bil olycka sig förra året. Postad 31 mars 2008 - 11:16 Vad gäller NEC projektorer så vet jag att det inte går att göra så med dem. Men hur är det med Barco och Marquee? Mvh Kimura Postad 31 mars 2008 - 17:42 Postad 02 april 2008 - 06:36
Jo tack jag såg det i en annan lina.... Tråkigt. Är det någon som har någon bra länk som förklarar det här med ytor och raster? Har spanat in lite på Curt Palmes sidor.. men det kanske är där man bör läsa? Står ju mycket där... men det kan vara skönt att ha nått alternativ... Postad 02 april 2008 - 20:59
Vill bara dubbelkolla innan jag börjar så att det inte blir fel. Med bild menar vi den bild som visas när man sätter på en film. Jag kör projen genom en dator, och desktopen i windows är lite bredare än själva bilden som visas när man kör film. Är det OK om även den hamnar utanför. Har jag uppfattat det rätt??? Postad 03 april 2008 - 04:06 http://www.curtpalme...nical_Aim2.shtm Läs noga...det är ganska lätt att haffsa igenom och tro att man har förstått.... Postad 03 april 2008 - 17:09
Tack för tipset Postad 04 april 2008 - 15:39 Väldigt kul attt det finns ett sånt här forum på svenska. Tänkte höra om det är någon som testat HDFURY och Moomes externa HDMI converter, samt jämfört dessa med varandra. Skulle vara kul att höra vad folk här hemma tycker om dessa. MVH Kimura Postad 04 april 2008 - 17:36
Hej. Jag kör med Moomes interna Hdmi kort men den funkar väl i stort sett likadant jag har kopplat en Blu-Ray spelare till min Sony G70. Moome kortet gör ett bra jobb svärtan är lika som när jag körde med Htpc. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |