![]() |
10 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 15 november 2008 - 13:12
Jag har alldeles nyss inskaffat en Mac Mini 1,8Ghz för att använda som mediacenter tillsammans med Plex.
Har några funderingar :
* Jag kommer ha denna kopplad direkt till en Sony KDL-46D3000 utan att använda förstärkare. Bild har jag kopplat in via DVI/HDMI-adapter men jag är osäker på hur jag ska få ut ljudet till tvn. Jag har testat med en 3,5mm kontakt i Mac:en som delar sig i röd/vit men det fungerar inte på ngn av uttagen. Jag har testat att koppla in en scartadapter och då får jag ut ljudet om jag väljer scarten som källa.
Jag vet att det finns en del som kör med D3000-modellerna här på brädet som kanske kan hjälpa mig.
Spec på tvn : http://www.sony.se/p...=TechnicalSpecs
* Jag har tidigare kört med Xboxen och XBMC och där kunde man välja att köra 'Random' på bildspel men hittar ingen liknande funktion i Plex!? Jag hittar 'starta bildspel' och 'starta rekursivt bildspel' men märker ingen skillnad på dessa. På xboxen kunde man välja random antingen i roten av en bildsamling eller enbart i särkild undermapp etc, vilket var helt lysande.
* Fick höra att Mac minin skulle vara tillräcklig för att streama x264-film. Det mesta jag testat fungerar men en film som hackar hela tiden är Polarexpressen (720p) även om jag ställt in buffring på max.
Hoppas ngn vänlig själv har svart på ngn eller några av frågorna :-)
// P
Postad 16 november 2008 - 10:46
Du skall använda HDMI uttaget nr 5 + phonokontakterna för ljud som sitter precis under. Ur manualen:Hej,
Jag har alldeles nyss inskaffat en Mac Mini 1,8Ghz för att använda som mediacenter tillsammans med Plex.
Har några funderingar :
* Jag kommer ha denna kopplad direkt till en Sony KDL-46D3000 utan att använda förstärkare. Bild har jag kopplat in via DVI/HDMI-adapter men jag är osäker på hur jag ska få ut ljudet till tvn. Jag har testat med en 3,5mm kontakt i Mac:en som delar sig i röd/vit men det fungerar inte på ngn av uttagen. Jag har testat att koppla in en scartadapter och då får jag ut ljudet om jag väljer scarten som källa.
Jag vet att det finns en del som kör med D3000-modellerna här på brädet som kanske kan hjälpa mig.
Spec på tvn : http://www.sony.se/p...=TechnicalSpecs
* Jag har tidigare kört med Xboxen och XBMC och där kunde man välja att köra 'Random' på bildspel men hittar ingen liknande funktion i Plex!? Jag hittar 'starta bildspel' och 'starta rekursivt bildspel' men märker ingen skillnad på dessa. På xboxen kunde man välja random antingen i roten av en bildsamling eller enbart i särkild undermapp etc, vilket var helt lysande.
* Fick höra att Mac minin skulle vara tillräcklig för att streama x264-film. Det mesta jag testat fungerar men en film som hackar hela tiden är Polarexpressen (720p) även om jag ställt in buffring på max.
Hoppas ngn vänlig själv har svart på ngn eller några av frågorna :-)
// P
"Om apparaten har ett DVI-uttag så
koppla ihop det med HDMI IN 5-uttaget med hjälp av en DVI -
HDMI-adapter (medföljer ej), och anslut apparatens
ljudutgångar till ljudingångarna bland HDMI IN 5-uttagen. "
Ljudet ansluter du då med en sladd som har 3,5mm i ena änden och två RCA (phono) i andra. (Du måste ha använt denna sladd även till SCART-adaptern och då vet du ju att den funkar?) När du sen väljer HDMI 5 som ingång så måste du tala om för TVn att den ska ta ljudet via phonokontakterna (ev sker detta automatiskt), jag kunde inte se i manualen hur detta går till...men sladdarna sitter i alla fall rätt.
Minin funkar generellt utmärkt för 720p men filmerna kan vara kodade på olika sätt (även med samma kodec), man kan koda med olika bitrate så att det blir problem med att spela upp. Problemet med gratismaterial är kvaliteten är extremt varierande... Du skriver att du streamar filmen men jag tror inte det stämmer (streaming är att du spelar upp via internet utan att ha filmen lokalt lagrad på din dator). Om du verkligen streamar och filmen hackar så beror det på långsamt internet.
Sen kan du se till att sätta in minst 2GB RAM om du inte redan har det. Minin klarar sig mycket bättre med lite mer RAM.
Postad 16 november 2008 - 11:52
Gick alldeles utmärkt när jag flyttade till det HDMI-uttaget samt använda RCA nedanför :-)
Ang streaming, så menade jag att den spelas upp i det lokala nätverket, inte direkt från internet.
Håller på att kolla upp en annan version av just Polar Express, då det är den enda filmen som hackat hittills.
Ska även kolla upp 2gb ram som det är fler som tipsat om.
Som sagt, tack för hjälpen.
// P
Postad 26 november 2008 - 11:10
Nu har jag skaffat en toslinkkabel med 3,5mm in i macen och toslink in i stärkaren.
Jag har fått både 5.1 och dts att fungera. Men....ibland lägger ljudet av, eller slår om till vanligt 2kanaligt.
Om jag drar ur sladden ngn millimeter bak i mac:en så funkar det bra igen.
Frågan är ifall ngn annan har haft samma problem? Jag har beställt en toslink av bra kvalitet , men kör idagsläget med en billig rackare från clas o.
Är det kabeln som är bekymret eller finns det ngt dokumenterat fel på mac.en ?
// P
Postad 26 november 2008 - 12:01
Postad 26 november 2008 - 16:18
VLC och Plex 0.7.1 hanterar flerkanal betydligt bättre än QT.Jag har haft problem med att ljudet har hängt sig vid DTS. Det gällde främst Quicktime som inte kunde hantera det ordentligt (via plugin tror jag). Det återställer sig vid omstart eller om du drar ut kontakten och sätter i den igen (återigen, tror jag använder inte QT så ofta). Det är ljudmodulen som hänger sig. Att den bara skulle spela 2-kanaligt har jag inte märkt. Detta har hänt då programmet har hängt sig och inte bara vid normalt beteende. När det har hänt så har jag varit tvungen att döda programmet med Command+Option+Escape innan jag har kunnat ominitiera ljudet.
Postad 20 december 2008 - 12:58
I så fall kommer man att kunna spela upp full-HD med billigare (långsammare) processorer än idag.När den nya minin väl kommer ut så kan man antagligen att kunna välja en billigare modell än idag och ändå få bra HTPC-funktion.
Ingen utanför Apple vet idag när den nya minin släpps men MacWorld i januari borde vara ett bra tillfälle...
(MInin har hittills i princip varit en portabel Mac utan skärm (samma moderkort, samma diskar, samma grafik...) och den nya kommer säkert att bygga på samma princip. Det betyder i så fall att det blir väldigt stora likheter med nuvarande MacBook och MB Pro.)
Postad 20 december 2008 - 14:19
Har också sett det ryktet, men har du en pålitlig källa som du kan referera till?Det är nu bekräftat att Apple släppt systemprogramvara för en ny mini. Den nya minin kommer att ha samma chipset som MacBook Pro bl a. Det innebär att Apple släpper den kassa integrerade intel-grafiken och att den nya minin får kraftigt ökad prestanda för bl a hd-uppspelning.
I så fall kommer man att kunna spela upp full-HD med billigare (långsammare) processorer än idag.När den nya minin väl kommer ut så kan man antagligen att kunna välja en billigare modell än idag och ändå få bra HTPC-funktion.
Ingen utanför Apple vet idag när den nya minin släpps men MacWorld i januari borde vara ett bra tillfälle...
(MInin har hittills i princip varit en portabel Mac utan skärm (samma moderkort, samma diskar, samma grafik...) och den nya kommer säkert att bygga på samma princip. Det betyder i så fall att det blir väldigt stora likheter med nuvarande MacBook och MB Pro.)
Postad 21 december 2008 - 08:30
Det är inget rykte längre om man själv kan kolla det. Man behöver en ny MacBook eller MacBook Pro.Har också sett det ryktet, men har du en pålitlig källa som du kan referera till?
"A configuration file found in the Mac OS X version that ships with the new MacBook and MacBook Pros reveal entries referencing unreleased "MacMini3,1" and "iMac9,1" models. The relevant lines have been excerpted here:

The CFG_MCP79 appears to refer to the NVIDIA MCP79 chipset, which suggests these unannounced models will use this new chipset. The currently shipping iMac and Macmini carry model numbers of iMac8,1 and Macmini2,1. The findings were originally described in a forum post that we've subsequently verified. The references are found in System -> Library -> Extensions -> IOPlatformPluginFamily.kext -> Contents -> PlugIns -> ACPI_SMC_PlatformPlugin.kext -> Contents -> Info.plist in the new MacBook or MacBook Pro."
Postad 21 december 2008 - 10:29
Om du inte ger en källa till ett sådant påstående så skapar du ju bara ett nytt rykte, men det var ju en källa iafDet är inget rykte längre om man själv kan kolla det. Man behöver en ny MacBook eller MacBook Pro.
"A configuration file found in the Mac OS X version that ships with the new MacBook and MacBook Pros reveal entries referencing unreleased "MacMini3,1" and "iMac9,1" models. The relevant lines have been excerpted here:
The CFG_MCP79 appears to refer to the NVIDIA MCP79 chipset, which suggests these unannounced models will use this new chipset. The currently shipping iMac and Macmini carry model numbers of iMac8,1 and Macmini2,1. The findings were originally described in a forum post that we've subsequently verified. The references are found in System -> Library -> Extensions -> IOPlatformPluginFamily.kext -> Contents -> PlugIns -> ACPI_SMC_PlatformPlugin.kext -> Contents -> Info.plist in the new MacBook or MacBook Pro."

Postad 21 december 2008 - 17:14
Har ni bättre minne än jag och kommer ihåg var man ställer in detta:)?
Redigerat av Unregistered45e7a0dc, 21 december 2008 - 17:15.
Postad 22 december 2008 - 22:31
Helu, kör macen som htpc igen efter att ha haft den som "dator" ett tag, kör nyaste "stable" versionen av PLEX. Mitt problem är att när kameran i ett videoklipp rör sig i sidled eller "rör" sig snabbt överhuvudtaget så upplever jag "lagg". Jag vet att jag hade så sist med men då fanns det en inställning för att fixa detta i "configure systems" , nu kan jag inte hitta den:S? kommer heller inte exakt ihåg vad den hette.
Har ni bättre minne än jag och kommer ihåg var man ställer in detta:)?
Hmm om du menar judder så kan du bara bli av med det genom att använda rätt frekvens. 50Hz för PAL, 60Hz för NTSC och 24/48/72Hz för Bluray.
Postad 06 januari 2009 - 01:06
Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med detta?
Redigerat av peffen, 06 januari 2009 - 01:06.
Postad 06 januari 2009 - 01:09
Kika in vad du kör för hz, antagligen något olämpligtHar precis kopplat in min macbook intel core duo, 2,4 ghz med 2 gb ram till min TV Sony w4500 40 rum med mini-dvi-HDMI och får fin bild med 1920/1080 upplösning. Mycket irriterande är dock att varje film jag spelar hackar till kort med jämna mellanrum, ingen skillnad om jag kör 1080p/720p eller vanlig SD xvid. Har provat osxbmc, plex, VLC, Mplayer men samma resultat på samtliga, Kör jag på PS3:an med USBminne händer det inte. Har provat att ändra upplösning mm men ingen skillnad.
Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med detta?

Postad 06 januari 2009 - 17:00
Tack!
Postad 06 januari 2009 - 23:10
Hallå!Kika in vad du kör för hz, antagligen något olämpligt
Har testat 50 resp 60 HZ som jag kan ställa in på min sonyskärm i systeminställningar i macen. Ungefär liknande resultat med samma irriterande hack som kommer med jämna mellanrum. Går det på något sätt att ändra utöver systeminställningar? Hur ställer man in 24 Hz`?
Postad 07 januari 2009 - 10:31
Hallå!
Har testat 50 resp 60 HZ som jag kan ställa in på min sonyskärm i systeminställningar i macen. Ungefär liknande resultat med samma irriterande hack som kommer med jämna mellanrum. Går det på något sätt att ändra utöver systeminställningar? Hur ställer man in 24 Hz`?
Det går inte med intels inbyggda grafikkort. Det är därför alla väntar på en ny mac mini med nvidias integrerade grafik. Förhoppningarna var att det skulle släppas en igår men icke... vet inte vad Apple håller på med. För mig personligen var det dock skönt då jag köpt en gigabyteplanka med GF9400 som jag planerar att köra hackintosh på. En ny mac mini hade lagt lite smolk i bägaren men i och med att det inte kom någon så... hehe...
Postad 08 januari 2009 - 11:17
Mac OS 10.6 (Snow Leopard) visades inte heller på MacWorld och en av de stora finesserna (den största kanske?) i 10.6 kommer att vara kraftigt förbättrade möjligheter att dra nytta av flera processorer (Grand Central, Open CL). Detta gäller både om man har en bra GPU eller om man har en processor med fyra eller fler kärnor.
Ska man dema 10.6 så bör man alltså ha ett gäng nya maskiner med bra GPU och många processorkärnor. Då kan man visa hur mycket snabbare 10.6 är på de nya maskinerna.
Intel har nyligen kommit ut med quadkärneprocessorer som skulle kunna passa både i iMac och i MacBookPro.
Apple har också sagt att man kommer att gå över helt till Display Port. För att detta ska funka så ska helst alla skärmar och alla datorer få detta på en gång. De adaptrar som Apple hittills skeppat är dyra och har inte funkat så bra heller. Idag så saknar följande produkter Display Port: 30-tums skärm, iMac, mini, Mac Pro. Alla dessa produkter har inte heller uppdaterats på ett bra tag.
Apple har också meddelat att de inte kommer att delta på MacWorld längre utan att de skall ha egna "Special Events" när de har nåt nytt att visa. Det är logiskt eftersom de då själva kan bestämma tider med ganska kort framförhållning. För att "bevisa" att MacWorld inte längre är så bra så var det logiskt för Apple att inte visa för mycket nya burkar på veckans MacWorld. Det är bättre att spara dessa till ett eget Special Event.
Med bakgrund av ovanstående så är min analys följande:
Apple kommer med ett special event i februari eller mars där följande visas:
Ny 30-tums skärm med Display Port
Nya iMacar med bl a 4-kärneprocessor och bättre GPU
Ny MacPro med Display Port och mindre uppgraderingar
Bonus: MacBook Pro 17 med 4-kärneprocessor (det finns en variant som skulle passa perfekt i MBP)
På dessa burkar kommer att demas 10.6 där Apple kan visa kraftiga prestandahöjningar eftersom man nu mycket bättre kan dra nytta både av GPUn och fler processorkärnor.
Minin då? Jo den kommer att ha ungefär samma innanmäte som senaste MacBook vilket innebär SATA-buss för lagring (antingen HD+optisk eller 2 st HD), samma grafik från Nvidia (som innebär kraftigt förbättrad prestanda vid t ex h.264 uppspelning och kodning), både DVI och Display Port anslutningar (finns rykten om detta, jag hoppas verkligen det stämmer), Core 2 Duo på upp till 2.6 GHz.
Vi får väl se...
One more thing: Jag tror att Steve Jobs kommer att hålla detta event för att bevisa att hans nya mediciner funkar och att han verkligen är frisk från sina "hormonrubbningar".
(Rättelse: Det finns en finess till som skulle kunna vara det häftigaste i 10.6 och det är ZFS-filsystem. ZFS är rena drömmen för hemmabiotillämpningar men det är oklart hur mycket som kommer att finnas i 10.6...)
Postad 08 januari 2009 - 11:28
Intressant sammanfattning och inte helt osanolikt. ZFS borde ju nästan ingå då delar är väl redan impleneterat i Leopard om inte jag minns fel....
(Rättelse: Det finns en finess till som skulle kunna vara det häftigaste i 10.6 och det är ZFS-filsystem. ZFS är rena drömmen för hemmabiotillämpningar men det är oklart hur mycket som kommer att finnas i 10.6...)
Postad 03 mars 2009 - 12:57
Skulle precis in och rapportera detApple Store är nere. Kan man hoppas på en uppdatering idag?

Postad 03 mars 2009 - 14:49
Redigerat av Unregistered0e75029f, 03 mars 2009 - 14:49.
Postad 03 mars 2009 - 14:55
Nu kom det nya burkar, hittills stämmer det jag skrivit ganska bra, det som saknas ännu så länge är en ny 30-tummare och iMac och MacBook Pro 17 med 4-kärneprocessorer, vi får väl se längre fram.Ja det kom ingen ny mini på MacWorld. Vad ska man tro nu då? Här är mina funderingar:
Mac OS 10.6 (Snow Leopard) visades inte heller på MacWorld och en av de stora finesserna (den största kanske?) i 10.6 kommer att vara kraftigt förbättrade möjligheter att dra nytta av flera processorer (Grand Central, Open CL). Detta gäller både om man har en bra GPU eller om man har en processor med fyra eller fler kärnor.
Ska man dema 10.6 så bör man alltså ha ett gäng nya maskiner med bra GPU och många processorkärnor. Då kan man visa hur mycket snabbare 10.6 är på de nya maskinerna.
Intel har nyligen kommit ut med quadkärneprocessorer som skulle kunna passa både i iMac och i MacBookPro.
Apple har också sagt att man kommer att gå över helt till Display Port. För att detta ska funka så ska helst alla skärmar och alla datorer få detta på en gång. De adaptrar som Apple hittills skeppat är dyra och har inte funkat så bra heller. Idag så saknar följande produkter Display Port: 30-tums skärm, iMac, mini, Mac Pro. Alla dessa produkter har inte heller uppdaterats på ett bra tag.
Apple har också meddelat att de inte kommer att delta på MacWorld längre utan att de skall ha egna "Special Events" när de har nåt nytt att visa. Det är logiskt eftersom de då själva kan bestämma tider med ganska kort framförhållning. För att "bevisa" att MacWorld inte längre är så bra så var det logiskt för Apple att inte visa för mycket nya burkar på veckans MacWorld. Det är bättre att spara dessa till ett eget Special Event.
Med bakgrund av ovanstående så är min analys följande:
Apple kommer med ett special event i februari eller mars där följande visas:
Ny 30-tums skärm med Display Port
Nya iMacar med bl a 4-kärneprocessor och bättre GPU
Ny MacPro med Display Port och mindre uppgraderingar
Bonus: MacBook Pro 17 med 4-kärneprocessor (det finns en variant som skulle passa perfekt i MBP)
På dessa burkar kommer att demas 10.6 där Apple kan visa kraftiga prestandahöjningar eftersom man nu mycket bättre kan dra nytta både av GPUn och fler processorkärnor.
Minin då? Jo den kommer att ha ungefär samma innanmäte som senaste MacBook vilket innebär SATA-buss för lagring (antingen HD+optisk eller 2 st HD), samma grafik från Nvidia (som innebär kraftigt förbättrad prestanda vid t ex h.264 uppspelning och kodning), både DVI och Display Port anslutningar (finns rykten om detta, jag hoppas verkligen det stämmer), Core 2 Duo på upp till 2.6 GHz.
Vi får väl se...
One more thing: Jag tror att Steve Jobs kommer att hålla detta event för att bevisa att hans nya mediciner funkar och att han verkligen är frisk från sina "hormonrubbningar".
Den nya minin som detta egentligen handlar om har två stora nyheter:
- Både Display Port och DVI-anslutning
- Betydligt bättre grafik som bl a möjliggör hårdvaruaccelerad h.264-uppspelning.
Totalt så innebär detta att redan den billigaste av de nya mini-modellerna klarar alla typer av videomaterial inkl 1080p. Sen är det ju aldrig fel att sätta i större minne (i alla fall 2GB, den klarar 4GB men det är tveksamt om det behövs för videouppspelning...)
Det är bara att beställa, jag kommer själv att byta upp mig...
Postad 03 mars 2009 - 15:02
Postad 03 mars 2009 - 16:11
Hade bara kronan haft lite mer normal växelkurs hade det väl blivit som i USA, där ersatte den nya modellen med oförändrat pris.
Katten också att de inte uppdaterade i höstas.
Postad 03 mars 2009 - 17:38
Postad 03 mars 2009 - 18:18
Postad 03 mars 2009 - 21:39
Kan man köra XBMC för Linux med hjälp av Parallels Desktop och på så sett utnyttja 9400m gpun? Fungerar det så är jag villig att betala vad den kostar =)
I värsta fall finns Bootcamp men vill slippa starta om varje gång.
Postad 03 mars 2009 - 21:43
Du vet att man kan köra XMBC direkt i OS X, och till och med ännu bättre, Plex?Kanske en dum fråga men en som kommer spela en stor roll om det blir ett köp eller inte.
Kan man köra XBMC för Linux med hjälp av Parallels Desktop och på så sett utnyttja 9400m gpun? Fungerar det så är jag villig att betala vad den kostar =)
I värsta fall finns Bootcamp men vill slippa starta om varje gång.
Redigerat av Phindus, 03 mars 2009 - 21:43.
Postad 03 mars 2009 - 22:11
Du vet att man kan köra XMBC direkt i OS X, och till och med ännu bättre, Plex?
Ja självklart vet jag det =) Men vill komma åt hårdvarustödet som finns i Linuxversionen.
Redigerat av ImpreZa, 03 mars 2009 - 22:12.
Postad 03 mars 2009 - 22:27
Edit: Ni som tycker att Minin numera är dyr:
Ny basmodellen / Förra toppmodellen
2GHz C2D 3MB / 2GHz C2D 2MB
1GB 1066MHz / 1GB 533MHz
120GB SATA 5400 / 120GB SATA 5400
8X Superdrive / 8x Superdrive
Nvidia 9400M 128MB / GMA950
6895:- / 6295:- (fr. 6895:-)
Redigerat av Evildoer, 04 mars 2009 - 00:46.
Postad 04 mars 2009 - 06:50
Jo, fast det är ju inte riktigt den modellen man skall jämföra utan basmodellen mot basmodellen. Apple gör ju nästan alltid så att de över en natt uppgraderar specs och låter priset stå fast. Nu finns det ju inget "prisvärt" alternativ.Blir att jag uppgraderar trots att jag redan har en Mini (Intel), man kan ju inte säga nej till en "ny". Hade dock varit skönt med en HDMI-utgång.
Edit: Ni som tycker att Minin numera är dyr:
Ny basmodellen / Förra toppmodellen
2GHz C2D 3MB / 2GHz C2D 2MB
1GB 1066MHz / 1GB 533MHz
120GB SATA 5400 / 120GB SATA 5400
8X Superdrive / 8x Superdrive
Nvidia 9400M 128MB / GMA950
6895:- / 6295:- (fr. 6895:-)
Jag tänkte väl det, du får ursäkta med inte alltid så lätt att veta hur mycket folk vet om MacJa självklart vet jag det =) Men vill komma åt hårdvarustödet som finns i Linuxversionen.

Postad 04 mars 2009 - 07:14

[/quote]
På något sätt kommer man nog åt hårdvaran, om möjligt bara genom QT ja.
Men i XBMC/Plex är det bara Linuxversionen som gäller då nVidida bara har släppt api till just linux men inga andra os. Finns en branch till XBMC som heter VDPAU som har hårdvaruacceleration.
Ps. Du behöver inte be om ursäkt =)
Redigerat av ImpreZa, 04 mars 2009 - 07:15.
Postad 04 mars 2009 - 08:13
Alltid skoj att lära sig något nytt. Kom ihåg den tiden jag kämpade med att få igång TV-out på mitt nVidia kort och det var i stort sett omöjligt iom det dåliga linuxstödet. Kul att det blivit bättre!På något sätt kommer man nog åt hårdvaran, om möjligt bara genom QT ja.
Men i XBMC/Plex är det bara Linuxversionen som gäller då nVidida bara har släppt api till just linux men inga andra os. Finns en branch till XBMC som heter VDPAU som har hårdvaruacceleration.
Ps. Du behöver inte be om ursäkt =)
När det kommer till ditt fråga angående Parallels (eller eventuellt VMWare) så har de ju faktiskt avancerat ganska bra på senaste tiden när det gäller grafik så det är kanske inte omöjligt. De har ju till och med 3D accelerations stöd i spel nu för tiden. Dock kan jag tyvärr inte svara men 100% säkerhet på din fråga. Däremot så kan kanske nästa version av OS X vara något för dig då Apple väntas implementer stöd för OpenCL och dumpa mer och mer på GPUn, kanske de till och med låter andra utnyttja hårdvaruaccelerationen.
Postad 04 mars 2009 - 10:15
Nu kan man i alla fall köpa den minsta modellen till ett bra pris och veta att den funkar utmärkt för 1080p. Som lite extra godis framöver så kan man också invänta att XBMC/Plex får stöd för hårdvaruaccelerarad videouppspelning. Det kommer att vara mycket stor efterfrågan på detta och många fler kommer att köpa mini nu.
Jag kör väldigt mycket 1080p på en gammal dual 2.0 och den spelar nästa allt utan att hacka (utom "killer sample"). I praktiken innebär alltså hårdvarustöd mer att CPUerna får jobba mindre vilket innebär lite lägre temperatur...
Slutligen så kommer det att finnas ett helt gäng med begagnade dual 2.0 och dual 1.83 till salu om några veckor och dessa duger alldeles utmärkt för de som vill ha en billig burk.
Postad 04 mars 2009 - 15:07
Jo, fast det är ju inte riktigt den modellen man skall jämföra utan basmodellen mot basmodellen. Apple gör ju nästan alltid så att de över en natt uppgraderar specs och låter priset stå fast. Nu finns det ju inget "prisvärt" alternativ.
Priset blir högre för oss svenskar i och med kronan, något som Apple inte kan rå för. Sedan så verkar du inte förstå det jag vill förmedla, att man får ännu mer nu än vad man fick förr? Tar ditt råd och jämför den nya basmodellen mot den gamla basmodellen istället för det ger en ännu klarare bild av att den nya Minin är riktigt prisvärd, även om du inte tycker det.
Nya basmodellen / Förra basmodellen
2,0GHz / 1,83GHz
1GB 1066MHz / 1GB 533MHz
120GB SATA 5400 / 80GB SATA 5400
8X Superdrive / Kombinationsenhet
Nvidia 9400M 128MB / GMA950 64MB
Redigerat av Evildoer, 04 mars 2009 - 15:38.
Postad 04 mars 2009 - 15:47
Jag förstår alldeles utmärkt att Apple måste följa växelkursen då jag också har varit tvungen att förklara detta för upprörda mac-användare. Men, den är inte värd nästan 7000:- i min mening oavsett vad växelkursen står i. Om man gör som du gjorde först, dvs jämför den gamla toppmodellen mot den nya basmodellen så är det inte ett jätte stort hopp i prestanda. Visst det är lite småförbättringar men inget revolutionerande. Den gamla modellen kom och var prissatt för ca 2 år sedan, den hade inte fått sitt pris för vad komponenterna kostade igår utan vad de kostade då!Priset blir högre för oss svenska i och med kronan, något som Apple inte kan rå för. Du verkar inte förstå vad jag vill förmedla, att man får mer nu än vad man fick förr. Tar ditt råd och jämför den nya basmodellen mot den gamla basmodellen istället för det ger en ännu klarare bild av att den nya Minin är riktigt prisvärd, även om du inte tycker det.
Ny basmodellen / Förra basmodellen
2,0GHz / 1,83GHz
1GB 1066MHz / 1GB 533MHz
120GB SATA 5400 / 80GB SATA 5400
8X Superdrive / Kombinationsenhet
Nvidia 9400M 128MB / GMA950 64MB
Det är svårt att bli exalterad när man gått i ett år och väntat, och så kommer det två modeller som ligger i det dyrare skiktet och som blir för dyra för många som enbart vill använda dem som en mediadator. Det blir ju tyvärr så att Apple inte längre har en "billig" instegs modell.
Visst är det tråkigt att kronan försvagas, men för mig som konsument så erbjuder ju inte Apple längre en produkt som lämpar sig till vardagsrummet till ett acceptabelt pris. Jag hade hellre sett att Apple skapade ytterligare en modell fast under dessa två. Skulle jag haft Mac Minin på skrivbordet så hade jag tyckt att detta var fullt realistiska priser, men det är ju inte det trådens ämne syftar på.
Postad 04 mars 2009 - 17:37
Och är det någon som vet vad dom menar med:
Lilla modellen
NVIDIA GeForce 9400M med 128 MB delat DDR3 SDRAM
Stora modellen
NVIDIA GeForce 9400M med 256 MB delat DDR3 SDRAM
Är det olika Gpu:er eller är det boroende på att den lilla har 1gb i ram och den stora 2gb?
Redigerat av ImpreZa, 04 mars 2009 - 17:49.
Postad 04 mars 2009 - 19:59
Jag förstår alldeles utmärkt att Apple måste följa växelkursen då jag också har varit tvungen att förklara detta för upprörda mac-användare. Men, den är inte värd nästan 7000:- i min mening oavsett vad växelkursen står i. Om man gör som du gjorde först, dvs jämför den gamla toppmodellen mot den nya basmodellen så är det inte ett jätte stort hopp i prestanda. Visst det är lite småförbättringar men inget revolutionerande. Den gamla modellen kom och var prissatt för ca 2 år sedan, den hade inte fått sitt pris för vad komponenterna kostade igår utan vad de kostade då!
Det är svårt att bli exalterad när man gått i ett år och väntat, och så kommer det två modeller som ligger i det dyrare skiktet och som blir för dyra för många som enbart vill använda dem som en mediadator. Det blir ju tyvärr så att Apple inte längre har en "billig" instegs modell.
Visst är det tråkigt att kronan försvagas, men för mig som konsument så erbjuder ju inte Apple längre en produkt som lämpar sig till vardagsrummet till ett acceptabelt pris. Jag hade hellre sett att Apple skapade ytterligare en modell fast under dessa två. Skulle jag haft Mac Minin på skrivbordet så hade jag tyckt att detta var fullt realistiska priser, men det är ju inte det trådens ämne syftar på.
Tycker man att prisökningen som skett i och med den svaga kronan gör så att Minin inte längre känns prisvärd så har man all rätt att tycka det. Personligen anser jag den vara mer än väl prisvärd då man bl.a. redan på instegsmodellen får snabbare processor med 1MB extra L2-cache, CD- och DVD-brännare, minst 40 GB större hårddisk, en extra USB, FireWire 800, 802.11n samt ett grafikkort med 5 gånger bättre prestanda, i fallet Doom 3 hela 7.3 gånger bättre. Att den drar mindre ström är bara ett plus.
Redigerat av Evildoer, 04 mars 2009 - 22:10.
Postad 06 mars 2009 - 08:44
Kan inte tänka mig att någon provat denna kombon innan, men om någon har så skriv gärna ifall det fungerar

Postad 06 mars 2009 - 10:09
Postad 08 mars 2009 - 19:20
Vad tror ni om att välja att uppgradera processorn till 2,26 GHz är det värt de 1700:- den kostar (1500:- med studentkort)?
Och är det någon som vet vad dom menar med:
Lilla modellen
NVIDIA GeForce 9400M med 128 MB delat DDR3 SDRAM
Stora modellen
NVIDIA GeForce 9400M med 256 MB delat DDR3 SDRAM
Är det olika Gpu:er eller är det boroende på att den lilla har 1gb i ram och den stora 2gb?
Mängden minne som kan utnyttjas för grafiken är beroende av hur mycket som är installerat, det är alltså samma gpu. Uppgraderar man den mindre till 2 GB så kan den också använda 256 MB till grafiken, men sedan är det stopp, man kan alltså inte utnyttja mer om man installerar 4 GB.
Jag har förövrigt beställt en mini av minsta modellen, samt 4 GB ram (sätter i själv), Apples trådlösa tangentbord, och en trådlös Logitech styrkula, äntligen ska jag bygga mitt mediacenter! Jag har väntat ungefär ett år på att de skulle släppa en ny mini.

Redigerat av Greatkingrat, 08 mars 2009 - 19:22.
Postad 08 mars 2009 - 21:46
Återkom gärna när du har testat den.
Ska du köra med XBMC eller Plex eller något annat liknande?
Postad 08 mars 2009 - 23:32
Jag tänkte köpa en av dom nya nu, men så läser jag att den inte stödjer ljud via displayport & jag hade tänkt köra med dipslayport->HDMI så det sket sig grundligt. Det ser ut som man får köpa konvertorn som konverterar ifrån dvi+toslink -> HDMI (+toslink), om min teori nu stämmer så bör jag kunna få ljudet via hdmi + en toslink att sätta i stärkaren. Nack/för-delen är att det kommer ljud ifrån både tv och stärkare men då kan man ju mute'a tv'en när man ska köra med stärkare.
Kan inte tänka mig att någon provat denna kombon innan, men om någon har så skriv gärna ifall det fungerar
Denna "kombo" är definitivt inte ovanlig och en hel drös med människor har det kopplat så... och jag också passa på att bekräfta att det fungerar

0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar