* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34705 svar till detta ämne
Postad 05 februari 2010 - 09:43
Loomis4ever
-
Loomis4ever
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Inte alls glasklart att man ska betala krypteringsavgiften 2 gånger för extra kanaler! 
Telia Digital-TV
Endast en krypteringsavgift per hushåll oavsett hur många olika paket du har. Om du betalar flera krypteringsavgifter gör Telia fel
Redigerat av Loomis4ever, 05 februari 2010 - 09:44.
Postad 05 februari 2010 - 10:13
Unregistered948c54a3
-
Unregistered948c54a3
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Om jag förstod problemet rätt så var det inte att iptv inte fungerade utan att MinTv på MinaSidor inte syns och som medför att man via webben kan administrera pvr-boxen.
Ok då missförstod jag dig  ursäkta
Postad 05 februari 2010 - 11:42
Unregistered06c2ab47
-
Unregistered06c2ab47
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Nu har jag fått hem utbytesboxen eftersom jag hade bild via hdmi på 1910-boxen men inte på 1963:an. Och banne mig, det funkar! Så alla ni som väntar, jag hoppas att det funkar för er också.
Då håller jag både tummar och tår att det blir lika bra för mig och alla andra när väl boxen kommer  Hur länge fick du vänta på utbytet?
Postad 05 februari 2010 - 11:43
Digiandreas
-
Digiandreas
-
Rookie
-
8 inlägg
Hur blir det med oss med HDMI-problem som får det att fungera Lååång HDMI-kabel?
Efter ett snack med supporten igår så fanns det inga HDMI-problem och alltså därför ingen rutin för detta. Nu har jag ingen 1910 box att testa med , men det kravet ställde hon inte heller.
I och med att det fungerade med ny box för "amandasgarden" så är det uppenbart skillnad på "ny" box och "gammal" box.
Några vettiga svar får jag inte från telesupporten iaf. Hon resonerade: "Har man bild så är tjänsten igång" oavsett HDMI eller Scart...
Vad säger du Marcus?
Redigerat av Digiandreas, 05 februari 2010 - 11:46.
Postad 05 februari 2010 - 12:11
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Det måste bara vara att kräva varan utbytt till en annan box eftersom tjänsten uppenbarligen inte fungerar. Det står ju att den har HDMi utgång, då skall den fungera oxå.
Postad 05 februari 2010 - 12:38
Unregistered192fdbd3
-
Unregistered192fdbd3
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Det måste bara vara att kräva varan utbytt till en annan box eftersom tjänsten uppenbarligen inte fungerar. Det står ju att den har HDMi utgång, då skall den fungera oxå.
Nja, det står ju inte att den har en fungerande HDMI-utgång.
Postad 05 februari 2010 - 12:54
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Nja, det står ju inte att den har en fungerande HDMI-utgång. 
Hahaha, det är förstås.
Postad 05 februari 2010 - 14:30
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Hur blir det med oss med HDMI-problem som får det att fungera Lååång HDMI-kabel?
Efter ett snack med supporten igår så fanns det inga HDMI-problem och alltså därför ingen rutin för detta. Nu har jag ingen 1910 box att testa med , men det kravet ställde hon inte heller.
I och med att det fungerade med ny box för "amandasgarden" så är det uppenbart skillnad på "ny" box och "gammal" box.
Några vettiga svar får jag inte från telesupporten iaf. Hon resonerade: "Har man bild så är tjänsten igång" oavsett HDMI eller Scart...
Vad säger du Marcus?
Fick min första 1963 igår, med firmware 3.07 och den funkar inte via HDMI. Vad ska jag göra? Orkar inte sitta i telefonkö 45 minuter igen......
Postad 05 februari 2010 - 14:56
daki
-
daki
-
Rookie
-
2 inlägg
Hur fungerar det att streama filmer till 1963? Har idag en 1510 och den klarar enbart mpeg2 25fps och det vore skönt med en box som man kan streama lite fler format till, är då 1963 ett alternativ?
Sen angående Svt HD, vilket multicast-adress sänds den på och finns den för alla telias fiberlankunder?
Redigerat av daki, 05 februari 2010 - 15:02.
Postad 05 februari 2010 - 15:07
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Fick min första 1963 igår, med firmware 3.07 och den funkar inte via HDMI. Vad ska jag göra? Orkar inte sitta i telefonkö 45 minuter igen......
Vad har den för serienummer? Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 05 februari 2010 - 15:15
B@tman
-
B@tman
-
Rookie
-
7 inlägg
Har flyttat och tagit med mig min IPTVbox för det finns möjlighet att koppla in den där, men det verkar som om Telia har låst sin box på nått sett. Någon som vet nått om det? Det är ju samma box som alla använder Motorola 1910-9. Man måste väl kunna låsa upp den på nått sätt. Och det finns ju ingenstans som telia talar om att den är låst till bara dom.
Postad 05 februari 2010 - 15:17
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Vad säger du Marcus?
Antar att det var något du ville jag skalle svara på. Vi har varit inne på det tidigare men tar det igen då. Det finns information om det med HDCP och hur vi hanterar det när boxen inte fungerar men en 1910 box fungerar. Det är bara att beklaga att inte samtliga mina kollegor har läst det. Det är ur den synvinkeln att det fungerar med scart inget fel på tjänsten som sådan. Det ger inte rätt till kompensation för fel på tjänsten om det inte fungerar med HDMI kabel. För övrigt tycker jag att Philips svar är ganska intressant, men Telia och Motorola arbetar med att lösa problemen med utrustningen hemma hos kunder fast det framgår a Philips svar att det inte är ett problem vi måste lösa utan det lika mycket är deras fel. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 05 februari 2010 - 15:18
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Har flyttat och tagit med mig min IPTVbox för det finns möjlighet att koppla in den där, men det verkar som om Telia har låst sin box på nått sett. Någon som vet nått om det? Det är ju samma box som alla använder Motorola 1910-9. Man måste väl kunna låsa upp den på nått sätt. Och det finns ju ingenstans som telia talar om att den är låst till bara dom.
Boxen har ju Telias mjukvara och lär inte boota i ett icke Telia-nät.
Postad 05 februari 2010 - 15:28
B@tman
-
B@tman
-
Rookie
-
7 inlägg
Boxen har ju Telias mjukvara och lär inte boota i ett icke Telia-nät.
Men man borde kunna ladda ner en icke telia programvara i den. så man får bort inlåsnings effekten.
Postad 05 februari 2010 - 15:33
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Uppenbarligen fungerar samma box utmärkt med annan TV apparat så vad säger att felet sitter i boxen? Det är ju faktiskt som så att det funkar utmärkt för de allra flesta kunder med de allra flesta TV apparater så vad säger att det måste vara fel på digital-tv boxen då? Nu kan ni se detta inlägg som kritiskt men om någon har förklaring till varför boxen fungerar med de flesta TV apparater, men inte till ett fåtal och att detta automatiskt skulle innebära att det är fel på boxen får ni gärna skriva ner det under helgen. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 05 februari 2010 - 16:40
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Vad har den för serienummer?
Markus Johansson Telia Kundservice
Hej Den har serienummer: 1935557312 mvh: MrVan
Postad 05 februari 2010 - 16:48
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Den har serienummer: 1935557312
Den har den gamla versionen av chippet. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 05 februari 2010 - 17:04
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Den har den gamla versionen av chippet.
ok, då innebär det att jag måste ringa supporten och be dom skicka en ny, eller hur funkar det nu? Tack för snabbt svar btw, Min TV på mina sidor funkar inte så bra, blir mest: "Cannot read property 'input' of null" när man försöker välja ett program att spela in mvh: MrVan
Redigerat av MrVan, 05 februari 2010 - 17:24.
Postad 05 februari 2010 - 18:13
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
ok, då innebär det att jag måste ringa supporten och be dom skicka en ny, eller hur funkar det nu?
Det där är knivigt att säga, om det fungerar med en 1910 men inte med en 1963 byter supporten ut den som vi sagt tidigare. Fungerar det med en lång HDMI kabel kan de också vara värt ett försök att byta ut den tycker jag, men annars kommer det nog inte att hjälpa att byta ut den. btw, Min TV på mina sidor funkar inte så bra, blir mest: "Cannot read property 'input' of null" när man försöker välja ett program att spela in
Blir det någon inspelning om du tittar i boxen? Nu är det helg för min del. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 05 februari 2010 - 18:15.
Postad 05 februari 2010 - 18:38
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Det där är knivigt att säga, om det fungerar med en 1910 men inte med en 1963 byter supporten ut den som vi sagt tidigare. Fungerar det med en lång HDMI kabel kan de också vara värt ett försök att byta ut den tycker jag, men annars kommer det nog inte att hjälpa att byta ut den.
Blir det någon inspelning om du tittar i boxen?
Nu är det helg för min del.
Det blir ingen inspelning i boxen, nej, däremot schemaläggning funkar. Har inte 1910, har en gammal 1500 innan.... mvh: MrVan
Postad 05 februari 2010 - 21:32
joek
-
joek
-
Användare
-
-
110 inlägg
Nu kan ni se detta inlägg som kritiskt men om någon har förklaring till varför boxen fungerar med de flesta TV apparater, men inte till ett fåtal och att detta automatiskt skulle innebära att det är fel på boxen får ni gärna skriva ner det under helgen.
Du ställer två frågor. Ett förklaring till att det fungerar med många men inte alla apparater skulle kunna vara att proceduren när box och TV ska komma överens om HDCP kan 'ta lite olika vägar'. T ex kanske det är helt enligt specen att TVn i ett läge frågar boxen om något, men att det inte är alla TV-apparater som som gör så. Då kan man tänka sig att det finns ett fel i boxens programvara som gör att den inte förväntar sig en fråga just då och det det leder till att boxen inte kommer överens med den TVn. Detta var alltså bara en tänkbar förklaring. Det andra, att det automatiskt är fel på boxen när det inte fungerar ska jag inte försöka förklara för jag tycker inte att man kan säga att det är så. Jag hoppas att alla som har problem kontaktar båda Telia och tillverkaren av TV/receiver och ber om en förklaring till att det inte fungerar. Många har annan utrustning som fungerar utan HDCP-problem hemma hos sig. Sen har fakttiskt HDMI/HDCP i Telias/Motorolas boxar har varit minst sagt skakig hittills. Plus att ni inte går ut med någon information om vad ni känner till om problemet. Allt detta tror jag gör att man lätt lutar åt att 'det är Telias fel'. Hursomhelt är det inte konstigt att man vänder sig till er och klagar när det inte fungerar. /jonas
Postad 05 februari 2010 - 23:03
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Har du nämnt vad du har för prylar som inte funkar med 1963-boxen? Det kanske är känt om den funkar med visst inkopplingssätt eller känt att det är ett hopplöst fall... ? Gissningsvis försöker Motorola ha koll på de problem som finns så det känns ju inte helt otroligt att man försöker fixa kompatibiliteten med så många enheter som möjligt med kommande uppgraderingar. Förmodligen lika mycket som TV- och receivertillverkare verkar bry sig lite. Iaf om man kollar historiskt... Då det funkar med lång kabel på 19x3 känns som samma typ av problem då det funkar med 1910 men inte 19x3, så rimligtvis borde Telia hantera dessa fall på samma sätt.
Postad 05 februari 2010 - 23:31
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Har du nämnt vad du har för prylar som inte funkar med 1963-boxen? Det kanske är känt om den funkar med visst inkopplingssätt eller känt att det är ett hopplöst fall... ?
Gissningsvis försöker Motorola ha koll på de problem som finns så det känns ju inte helt otroligt att man försöker fixa kompatibiliteten med så många enheter som möjligt med kommande uppgraderingar. Förmodligen lika mycket som TV- och receivertillverkare verkar bry sig lite. Iaf om man kollar historiskt...
Då det funkar med lång kabel på 19x3 känns som samma typ av problem då det funkar med 1910 men inte 19x3, så rimligtvis borde Telia hantera dessa fall på samma sätt. 
Hej. Kanske inte har nämt vad jag har för grejjer, nej, helt rätt. Ber om ursäkt. Har ett hus på landet, 6 katter, sambo..... haha, nä, skojjar bara med er (fast det är sant), har en Andersson A421FD FullHD 42" LCD med HDCP-stöd, har tidigare haft en svettig Motorola 1500 nånting tror jag den heter och fick i går en VIP 1963 som jag kollade boot-firmware i, den är nr 3.07. Har en full-HD satelitmottagare med HDCP som funkar via HDMI till tv'n. När jag försöker få billd/ljud från Motorolan så blir det bild under booten av boxen, men sen blir det tyst med gul bild, dock får teven rätt upplösning osv från boxen (720p) men inget mer. Hoppas jag var tydlig nog. mvh: MrVan
Postad 06 februari 2010 - 00:23
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Många har annan utrustning som fungerar utan HDCP-problem hemma hos sig. Sen har fakttiskt HDMI/HDCP i Telias/Motorolas boxar har varit minst sagt skakig hittills. Plus att ni inte går ut med någon information om vad ni känner till om problemet. Allt detta tror jag gör att man lätt lutar åt att 'det är Telias fel'. Hursomhelt är det inte konstigt att man vänder sig till er och klagar när det inte fungerar.
/jonas
Ja informationen från Telias kundtjänst är ju inte alltid klockren direkt. Uttalanden i stil med "boxen stödjer inte inkoppling till någon receiver" (minns inte exakt citat) är ju mer desinformation är information. Visst vore det trevligt med en liten FAQ med kända problem och status på Telias hemsida. Men å andra sidan känner jag inte till någon leverantör som öppet går ut med info om prylar som man vet _inte_ kan kopplas ihop med det man säljer... (åtminstone utan att gräva längst ner i något supportarkiv)
Postad 06 februari 2010 - 00:33
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Hej.
Kanske inte har nämt vad jag har för grejjer, nej, helt rätt. Ber om ursäkt. Har ett hus på landet, 6 katter, sambo..... haha, nä, skojjar bara med er (fast det är sant), har en Andersson A421FD FullHD 42" LCD med HDCP-stöd, har tidigare haft en svettig Motorola 1500 nånting tror jag den heter och fick i går en VIP 1963 som jag kollade boot-firmware i, den är nr 3.07. Har en full-HD satelitmottagare med HDCP som funkar via HDMI till tv'n. När jag försöker få billd/ljud från Motorolan så blir det bild under booten av boxen, men sen blir det tyst med gul bild, dock får teven rätt upplösning osv från boxen (720p) men inget mer.
Hoppas jag var tydlig nog.
mvh: MrVan
Det är sambon som är probbset. Gör dig av med henne, ha kvar katterna och testa med en längre hdmi kabel (minst fem meter av inte _för_ bra kvalité, eller låna hem en 1910 av någon bekant. Om det funkar då, begär ny box av Telia med serienummer större än brytpunkten för nya hdmi-chippet och låt sambon flytta hem igen! Om det då ändå inte funkar, gråt dig till sömns att du köpt en no-name TV och släng den på tippen eller behåll den och hoppas att Motorola/Telia kommer med en uppdataring inom inte alltför avlägsen framtid som löser problemet för dig! Det finns nog visst hopp, även om Motorola säkerligen inte kommer lösa kompatibiliteten med alla apparater därute...
Postad 06 februari 2010 - 00:47
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Det är sambon som är probbset. Gör dig av med henne, ha kvar katterna och testa med en längre hdmi kabel (minst fem meter av inte _för_ bra kvalité, eller låna hem en 1910 av någon bekant. Om det funkar då, begär ny box av Telia med serienummer större än brytpunkten för nya hdmi-chippet och låt sambon flytta hem igen!
Om det då ändå inte funkar, gråt dig till sömns att du köpt en no-name TV och släng den på tippen eller behåll den och hoppas att Motorola/Telia kommer med en uppdataring inom inte alltför avlägsen framtid som löser problemet för dig!
Det finns nog visst hopp, även om Motorola säkerligen inte kommer lösa kompatibiliteten med alla apparater därute...
AAhhh, äntligen... Nu har ja sparkat ut frun, katterna e kvar, men så även problemet med HDMI.bajset. Finns de nån chans att frugan flyttar tillbaks?? haha, nä, det är irriterande, tyvärr e de ju inte en "noname-tv" utan en dumburk som e tiiverkard av turkiska Vestel som tillverkar chassien tiill många många teve-tillverkare. Skitsamma, får väl hämta frum å mata katterna. mvh: MrVan
Postad 06 februari 2010 - 07:43
DanC
-
DanC
-
Användare
-
-
103 inlägg
Hej!
Jag har en fråga om IPTV, Telia IPTV i detta fall.
Vad ställs för krav på den switch man måste ha efter fiberlanet?
Kan man köra med vilken switch som helst?
Eller fungerar bara den switchen som Telia skickar ut?
Om man kör med en annan (egen) switch, måste den då konfiggas på nått speciellt vis?
Måste man öht ha en switch efter fiberlanet, man kan inte koppla in tvboxen direkt i fiberlanuttaget?
Ser nu att jag skrivet lite konstigt, med "fiberlan" ovan så menar jag ju TP uttaget som sitter i min lägenhet, där jag får in mitt 100 Mb bredband. Jag har alltså ingen switch i nuläget, datorn är kopplad direkt i detta enda TP uttag.
Redigerat av DanC, 06 februari 2010 - 08:09.
Postad 06 februari 2010 - 08:57
Unregistered79ea5573
-
Unregistered79ea5573
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Då håller jag både tummar och tår att det blir lika bra för mig och alla andra när väl boxen kommer Hur länge fick du vänta på utbytet?
Jag chattade med supporten i söndags kväll och kunde hämta ut boxen i onsdags eftermiddag. Värt att notera är även att jag kopplar in boxen i min Sony-reciever så det är inte bara krånglet med tv-apparater som verkar vara borta. Ska bli spännande att se om bilden på melodifestivalen blir bättre via SVT HD.
Postad 06 februari 2010 - 09:07
Paul Holmgren
-
Paul Holmgren
-
Användare
-
-
146 inlägg
Ja informationen från Telias kundtjänst är ju inte alltid klockren direkt. Uttalanden i stil med "boxen stödjer inte inkoppling till någon receiver" (minns inte exakt citat) är ju mer desinformation är information.
Visst vore det trevligt med en liten FAQ med kända problem och status på Telias hemsida. Men å andra sidan känner jag inte till någon leverantör som öppet går ut med info om prylar som man vet _inte_ kan kopplas ihop med det man säljer... (åtminstone utan att gräva längst ner i något supportarkiv)
Lite OT men Sonos (tror jag dom heter) HiFi via nätverk är jättetydliga vilka andra hårdvaror dom vet inte fungerar och evlösningar på problemet. Så ta dom som ett bra exempel.
Redigerat av Paul Holmgren, 06 februari 2010 - 09:09.
Postad 06 februari 2010 - 10:14
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Är det någon på forumet som har en 1910 och bor i närheten av Torsås??? Skulle vilja testa.....
Postad 06 februari 2010 - 10:56
Paul Holmgren
-
Paul Holmgren
-
Användare
-
-
146 inlägg
Hej
Funderar på att köpa en platt-tv en Sharp LED 705s.
Har någon testat 1963 mot en sådan med HDMI kabel?
Är den kompatibel med Motorola boxen?
/P
Postad 06 februari 2010 - 11:05
Boxerforce
-
Boxerforce
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Är det någon på forumet som har en 1910 och bor i närheten av Torsås??? Skulle vilja testa.....
Bor i Kalmar och har 1510, 1910, 1903 och 1963 boxar. Är det i närheten så skickar jag tel. nr. via PM. MVH Boxerforce
Postad 06 februari 2010 - 12:18
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Bor i Kalmar och har 1510, 1910, 1903 och 1963 boxar. Är det i närheten så skickar jag tel. nr. via PM.
MVH Boxerforce
Najs! Du har PM mvh: MrVan
Postad 06 februari 2010 - 16:21
Unregistered06c2ab47
-
Unregistered06c2ab47
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Jag chattade med supporten i söndags kväll och kunde hämta ut boxen i onsdags eftermiddag. Värt att notera är även att jag kopplar in boxen i min Sony-reciever så det är inte bara krånglet med tv-apparater som verkar vara borta. Ska bli spännande att se om bilden på melodifestivalen blir bättre via SVT HD.
Jag har hämtat ut min ersättningsbox men inte hunnit byta, har ju gamla inspelningar att se först  Återkommer med resultat så snart jag bytt...
Postad 06 februari 2010 - 17:17
boa16
-
boa16
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Undrar om 1963 med serialnr:1935561199 har det nya chipet eller om det är det gamla i den?
Postad 06 februari 2010 - 17:20
Megaman2
-
Megaman2
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
ni som har 1963 boxar, vilka funktioner finns det (jämför med 1910).
dvs kan bara spara kanallistor m.m.
Postad 06 februari 2010 - 17:22
Unregisterede961f687
-
Unregisterede961f687
-
Användare
-
-
193 inlägg
Jag kör Denons AVR 2310 (ABT-chip) och 1910-boxen med 576p. Detta torde ge ngt bättre bild generellt än 720p eftersom man då INTE låter boxen skala ngt. Vi antar då att boxen har mkt sämre chip samt att ju fler kockar som skalar, desto sämre resultat. Det som några av oss tidigare önskat är att boxen skall ha möjlighet att skicka ut "native" signaler (576i för SD, e.g. 720p för HD) istället. Då kan vi som har ett lite mer avancerat chip i receivern även få bra "de-interlace förutom skalning i SD, vilket skulle ge bättre resultat. På andra forum har jag läst att just "de-interlace" - biten är viktigare än skalningen, så en native-signal är högst önskvärt. Telia Kundservice ! Är en native signal från boxen framfört som önskemål? Måste vara det antar jag då ingen kommer att vilja ändra bildupplösning i menyn beroende på om man skall se HD eller SD... (för jag kommer inte att välja 720p när jag ser SD, och inte rodjon heller kanske om det inhandlas receiver med bättre skalning än boxen)
/M
Tack för svaret! Det är just Denon 2310 jag funderar på att skaffa! Jag antar att du jämfört 576p till receivern vs. att låta boxen skala till 720p? Hur stor skillnad blir det? Har för mig att jag läst i manualen till VIP1910 att i- skall gå att välja som utsignal från boxen? Har du sett skillnad i 2310's förmåga skala DVD vs. att låta en blurayspelare utföra skalningen? Just curious...
Postad 06 februari 2010 - 20:23
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Jag har hämtat ut min ersättningsbox men inte hunnit byta, har ju gamla inspelningar att se först Återkommer med resultat så snart jag bytt...
Ja, det vore trevligt med ett resutat. Vad hade du för problem med din gamla? HDMI till TV eller till receiver?? Bara nyfiken :-) mvh: MrVan
Postad 06 februari 2010 - 20:38
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
ett tips: prova sökfunktionen nedan till vänster
Postad 06 februari 2010 - 21:33
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Timeshift och InspelningarTvå helt nya fenomen fick jag idag och undrar om någon av er känner igen detta. Timeshift - fungerar inte alls. Så fort som jag vill använda funktionen så stelnar bilden och svårt att gå ur menyn. Krävs omstart ibland och ibland går genom att stänga av 1963 via fjärren. Inspelningar - Går inte att köra igång något överhuvudtaget. Jag ser allting, går att navigera med fjärren men så fort man väljer något så stelnar bilden på samma sätt som i problemet ovan med timeshift. Har testad det manuella omstarten några gånger. I övrigt verkar boxen fungera, det går att se filmer från programbiblioteket.
Redigerat av Unregistereda360a43b, 06 februari 2010 - 22:02.
Postad 06 februari 2010 - 22:39
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Timeshift och Inspelningar
Två helt nya fenomen fick jag idag och undrar om någon av er känner igen detta.
Timeshift - fungerar inte alls. Så fort som jag vill använda funktionen så stelnar bilden och svårt att gå ur menyn. Krävs omstart ibland och ibland går genom att stänga av 1963 via fjärren.
Inspelningar - Går inte att köra igång något överhuvudtaget. Jag ser allting, går att navigera med fjärren men så fort man väljer något så stelnar bilden på samma sätt som i problemet ovan med timeshift.
Har testad det manuella omstarten några gånger. I övrigt verkar boxen fungera, det går att se filmer från programbiblioteket.
Låter nästan som de skulle vara nåt vajsing med hårddisken i boxen.......
Postad 06 februari 2010 - 23:34
luma67
-
luma67
-
Användare
-
-
143 inlägg
Tack för svaret! Det är just Denon 2310 jag funderar på att skaffa! Jag antar att du jämfört 576p till receivern vs. att låta boxen skala till 720p? Hur stor skillnad blir det? Har för mig att jag läst i manualen till VIP1910 att i- skall gå att välja som utsignal från boxen? Har du sett skillnad i 2310's förmåga skala DVD vs. att låta en blurayspelare utföra skalningen? Just curious... 
1910 ger i lägsta upplösning 576p, vilket inte direkt stimulerar till externa scalers då signalen redan är bearbetad (i -> p). Men, det som jag sett hittills med AVR 2310 är följande, Telia-box inställd på 576p eller 720p: Ingen större skillnad som jag kan uppfatta det. Har väl oftast testat alltid via receiver (inte skiftat med/utan receiver), men det är inte så att det blir ngn AHA-upplevelse mellan byte av upplösning i boxen i fallet med receiver inkopplad. DVD uppspelning: Här fann jag en stor skillnad mellan min gamla LG-DVD-spelare och 2310. Klart mkt bättre bild om 2310 skalade bilden än om LG-spelaren fick skala (Harry Potter, FYI). Jag har nyligen skaffat en BD-spelare, men jag har inte kört så många DVD-skivor (< 5) ännu på den ännu för att kunna ge ngt absolut svar. Tycker dock BD:n skalar helt OK. Jag valde BD-spelaren för att den kunde spela native-format så att jag slipper göra inställningar för varje skiva, så nu spelar den automatiskt 576i för DVD och 1080p/24 för Blu-ray och sedan får AVR 2310 göra vad den kan med 576i, samt släppa HD pass-through. Det som jag hoppas på är 576i från Telias Motorola-box, då det är på deinterlace-delen jag hittade den största skillnaden (med min LG-spelare). Jag kanske skall tillägga att min TV är en Panna full-HD, med rykte om en inte helt perfekt deinterlace, dvs den tycker bättre om p-signaler. BD-spelaren är Philips BDP 7500, en rätt simpel spelare, men i mitt tycke prisvärd, med som jag tidigare nämnt ett "native"-läge för uppspelning av de olika skivorna. Sammanfattningsvis (för mig i alla fall  ) kan man säga att inställning på Motorola-boxen inte påverkat bilden nämnvärt när den går via receivern, kanske för att den redan är "deinterlacad" och att skalningsmetoderna mellan box/receiver inte ger tillråckligt utslag. Med en rå signal, 576i från boxen vid SD, så kanske vi kan få en förbättring, men det vill jag nog se själv först... + om Telia vill ge oss det... /M
Postad 07 februari 2010 - 11:55
Aint2Fat
-
Aint2Fat
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Hmm, jag hittar ingen av Telias "staging siter", kan vi få en uppdatering av vilken version av GUIt som är aktuell, jag är speciellt intresserad av om de lagt någon mer krut på Spotify.
Finns det möjligen någon med Fiber som har en "cap" från wireshark med uppstart med 1963 boxen?
Postad 07 februari 2010 - 13:39
Unregisterede961f687
-
Unregisterede961f687
-
Användare
-
-
193 inlägg
1910 ger i lägsta upplösning 576p, vilket inte direkt stimulerar till externa scalers då signalen redan är bearbetad (i -> p). Men, det som jag sett hittills med AVR 2310 är följande, Telia-box inställd på 576p eller 720p: Ingen större skillnad som jag kan uppfatta det. Har väl oftast testat alltid via receiver (inte skiftat med/utan receiver), men det är inte så att det blir ngn AHA-upplevelse mellan byte av upplösning i boxen i fallet med receiver inkopplad. DVD uppspelning: Här fann jag en stor skillnad mellan min gamla LG-DVD-spelare och 2310. Klart mkt bättre bild om 2310 skalade bilden än om LG-spelaren fick skala (Harry Potter, FYI). Jag har nyligen skaffat en BD-spelare, men jag har inte kört så många DVD-skivor (< 5) ännu på den ännu för att kunna ge ngt absolut svar. Tycker dock BD:n skalar helt OK. Jag valde BD-spelaren för att den kunde spela native-format så att jag slipper göra inställningar för varje skiva, så nu spelar den automatiskt 576i för DVD och 1080p/24 för Blu-ray och sedan får AVR 2310 göra vad den kan med 576i, samt släppa HD pass-through. Det som jag hoppas på är 576i från Telias Motorola-box, då det är på deinterlace-delen jag hittade den största skillnaden (med min LG-spelare). Jag kanske skall tillägga att min TV är en Panna full-HD, med rykte om en inte helt perfekt deinterlace, dvs den tycker bättre om p-signaler. BD-spelaren är Philips BDP 7500, en rätt simpel spelare, men i mitt tycke prisvärd, med som jag tidigare nämnt ett "native"-läge för uppspelning av de olika skivorna.
Sammanfattningsvis (för mig i alla fall ) kan man säga att inställning på Motorola-boxen inte påverkat bilden nämnvärt när den går via receivern, kanske för att den redan är "deinterlacad" och att skalningsmetoderna mellan box/receiver inte ger tillråckligt utslag. Med en rå signal, 576i från boxen vid SD, så kanske vi kan få en förbättring, men det vill jag nog se själv först... + om Telia vill ge oss det...
/M
Tack för det mycket utförliga svaret! Då drar jag drar slutsatsen att SDTV inte kommer se så värst mycket bättre ut via Denon 2310, ifall det inte går ordna 576i på något sätt. Jag har en Samsung BD-P3600 blu-rayspelare som skalar DVD helt OK, möjligen kan det bli snäppet bättre med Denon 2310. Har även en gammal Pioneer DVD-spelare, som är inbakad i ett surroundsystem. Använder den endast för Region 1-DVD, men den signalen skulle förmodligen tjäna en hel del på att löpa genom Denon 2310. Dock har jag endast ett fåtal DVD i Region 1. Det blir en dyr investering för endast marginellt bättre bild, men å andra sidan behöver jag en ny receiver och vem vet; Telia kanske möjliggör 576i framöver? Får ta mig en funderare innan jag beslutar mig om köp av receivern. Tack så mycket för informationen i alla fall!
Postad 07 februari 2010 - 13:48
Paul Holmgren
-
Paul Holmgren
-
Användare
-
-
146 inlägg
När skall tv-guiden för barnkanalen mellan 06 och 18 fungera?
Så man kan spelain utan att behöva döpa om hela tiden.
Ps. Jag har inte provat via mina sidor.
/P
Postad 07 februari 2010 - 19:56
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Låter nästan som de skulle vara nåt vajsing med hårddisken i boxen.......
Jag var rädd att det skulle vara hdd med tanke på att övriga funktioner fungerar men inte det som finns på hdd. Idag har det fungerad från-och-till och jag misstänkte om det är någon inställning som gjort att hdd blir ur funktion. Det återstår att testa under kommande vecka.
Postad 07 februari 2010 - 20:42
Kultebo
-
Kultebo
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Det verkar vara tokstrul med video on demand tjänsten nu. Hade precis sett klart Johan Falk - Leo gaut och bestämde oss för att hyra även nästa film i serien... Knappade in allt som vanligt och trodde filmen skulle starta. näe. på kanalplats 0 låg fortfarande den gamla filmen kvar. testade detta en gång till utan framgång. väntade ett tag och testade igen. Denna gång stod det att vi hyrt filmen men den startade inte när vi tryckte "ok" ändå. kollade på kanalplats 0... leo gaut...
gör jag fel? har letat på alla kanalplatser som finns i boxen och den enda filmen är leo gaut. kommer Telia pungslå mig på 49spänn trots att filmen inte går att se?
Redigerat av Kultebo, 07 februari 2010 - 20:44.
Postad 07 februari 2010 - 21:07
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Det verkar vara tokstrul med video on demand tjänsten nu. Hade precis sett klart Johan Falk - Leo gaut och bestämde oss för att hyra även nästa film i serien... Knappade in allt som vanligt och trodde filmen skulle starta. näe. på kanalplats 0 låg fortfarande den gamla filmen kvar. testade detta en gång till utan framgång. väntade ett tag och testade igen. Denna gång stod det att vi hyrt filmen men den startade inte när vi tryckte "ok" ändå. kollade på kanalplats 0... leo gaut...
gör jag fel? har letat på alla kanalplatser som finns i boxen och den enda filmen är leo gaut. kommer Telia pungslå mig på 49spänn trots att filmen inte går att se?
Prova att starta om boxen
Postad 07 februari 2010 - 21:11
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Jag var rädd att det skulle vara hdd med tanke på att övriga funktioner fungerar men inte det som finns på hdd. Idag har det fungerad från-och-till och jag misstänkte om det är någon inställning som gjort att hdd blir ur funktion.
Det återstår att testa under kommande vecka.
Lägg örat mot boxen och kolla så hårddisken låter "normalt". Om den upprepar långa konstiga ljud har den förmodligen rasat Lycka till mvh: MrVan
Postad 07 februari 2010 - 21:39
Kultebo
-
Kultebo
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Prova att starta om boxen
tänkte först skriva en syrlig kommentar om att det redan var gjort men insåg att jag vid den första gången inte gjort boxen strömlös. Drog ur sladden och vips så låg filmen på kanalplats 0... Synd att det gått mer än en timme nu och frugan är sådär nöjd med att vi måste hyra om den eller sitta uppe. Jaja tack för påminnelsen Lindo;)
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|