* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34705 svar till detta ämne
Postad 07 februari 2010 - 22:58
Unregistered06c2ab47
-
Unregistered06c2ab47
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Ja, det vore trevligt med ett resutat. Vad hade du för problem med din gamla? HDMI till TV eller till receiver?? Bara nyfiken :-)
mvh: MrVan
Har precis kopplat in ersättningsboxen och det är samma strul, svart vid tredje (gula) pricken Serienummer 1935728814 Prod.datum 2009-12 Markus: Har jag fått box med fel chip?
Postad 08 februari 2010 - 09:23
Sledgas
-
Sledgas
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Hej!
Jag har en fråga om IPTV, Telia IPTV i detta fall. Vad ställs för krav på den switch man måste ha efter fiberlanet? Kan man köra med vilken switch som helst? Eller fungerar bara den switchen som Telia skickar ut? Om man kör med en annan (egen) switch, måste den då konfiggas på nått speciellt vis? Måste man öht ha en switch efter fiberlanet, man kan inte koppla in tvboxen direkt i fiberlanuttaget?
Ser nu att jag skrivet lite konstigt, med "fiberlan" ovan så menar jag ju TP uttaget som sitter i min lägenhet, där jag får in mitt 100 Mb bredband. Jag har alltså ingen switch i nuläget, datorn är kopplad direkt i detta enda TP uttag.
Hej, detta har varit uppe förut i tråden. Switchen måste stödja taggning av VLAN (802.1q) och prioritet (802.1p). Kombinationen är dessvärre inte vanlig på någon "konsumentswitch", men själv kör jag t.ex. med Netgear GS105E (märk E på slutet). Du kan inte koppla in tv-boxen rakt i nätverksuttaget eftersom, enkelt beskrivet, boxen förväntar sig VLAN-avtaggade paket och det ur uttaget kommer paket taggade för tv/telefon som boxen inte läser. Genom att använda program för att analysera nätverkstrafiken, t.ex. Wireshark, kan du ta reda på vilka VLAN-idn som används för tv- och telefontrafik i ditt hus, och ställa in switchen på att använda dessa. Men, är du inte bevandrad med nätverksteknik, VLAN osv, så är Telias box att rekommendera då den ju är förinställd och bara att plugga i.
Postad 08 februari 2010 - 09:35
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Hej, detta har varit uppe förut i tråden. Switchen måste stödja taggning av VLAN (802.1q) och prioritet (802.1p). Kombinationen är dessvärre inte vanlig på någon "konsumentswitch", men själv kör jag t.ex. med Netgear GS105E (märk E på slutet).
Du kan inte koppla in tv-boxen rakt i nätverksuttaget eftersom, enkelt beskrivet, boxen förväntar sig VLAN-avtaggade paket och det ur uttaget kommer paket taggade för tv/telefon som boxen inte läser.
Genom att använda program för att analysera nätverkstrafiken, t.ex. Wireshark, kan du ta reda på vilka VLAN-idn som används för tv- och telefontrafik i ditt hus, och ställa in switchen på att använda dessa.
Men, är du inte bevandrad med nätverksteknik, VLAN osv, så är Telias box att rekommendera då den ju är förinställd och bara att plugga i.
Även vilka VLAN-ID och prioritet som gäller finns beskrivet flera gånger i den här tråden.
Postad 08 februari 2010 - 09:37
DanC
-
DanC
-
Användare
-
-
103 inlägg
Hej, detta har varit uppe förut i tråden. Switchen måste stödja taggning av VLAN (802.1q) och prioritet (802.1p). Kombinationen är dessvärre inte vanlig på någon "konsumentswitch", men själv kör jag t.ex. med Netgear GS105E (märk E på slutet).
Du kan inte koppla in tv-boxen rakt i nätverksuttaget eftersom, enkelt beskrivet, boxen förväntar sig VLAN-avtaggade paket och det ur uttaget kommer paket taggade för tv/telefon som boxen inte läser.
Genom att använda program för att analysera nätverkstrafiken, t.ex. Wireshark, kan du ta reda på vilka VLAN-idn som används för tv- och telefontrafik i ditt hus, och ställa in switchen på att använda dessa.
Men, är du inte bevandrad med nätverksteknik, VLAN osv, så är Telias box att rekommendera då den ju är förinställd och bara att plugga i.
Tackar för ett lysande bra och informativt svar!! Precis vad jag var ute efter!! OK, ska köra lite wireshark och kolla då!
Postad 08 februari 2010 - 10:15
Sledgas
-
Sledgas
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Även vilka VLAN-ID och prioritet som gäller finns beskrivet flera gånger i den här tråden.
Det stämmer att de har varit uppe i tråden tidigare, men, det verkar kunna skilja sig från hushåll till hushåll. De som florerat här stämde åtminstone inte hos mig
Postad 08 februari 2010 - 11:06
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Tips1: Den bå knappen på fjärrkontrollen längst ned till höger hoppar till den kanalen du tittade på sist, vilket möjliggöra att det är lätt att hoppa mellan två kaneler, om man vänter på att ett annat program snart startar.
Tips2: Om du tittar på ett program och orkar inte titta klart på det just nu. Tryck på rec och välj det program du tittar på och stäng av boxen, så spelar den in programmet och du kan titta på det senare.
Fråga: Hur "avstängd" är boxen när den röda lampan lyser?
Postad 08 februari 2010 - 11:07
Unregistered06c2ab47
-
Unregistered06c2ab47
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Jag chattade med supporten i söndags kväll och kunde hämta ut boxen i onsdags eftermiddag. Värt att notera är även att jag kopplar in boxen i min Sony-reciever så det är inte bara krånglet med tv-apparater som verkar vara borta. Ska bli spännande att se om bilden på melodifestivalen blir bättre via SVT HD.
Vad har du för serienummer på din nya box?
Postad 08 februari 2010 - 11:24
Unregistered06c2ab47
-
Unregistered06c2ab47
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Fråga: Hur "avstängd" är boxen när den röda lampan lyser?
Tror jag har läst i tråden att det i princip bara är bildkortet som stängs av.
Postad 08 februari 2010 - 11:46
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
MinTv funkar sådär just nu:
Internet Explorer has closed this webpage to help protect your computer
A malfunctioning or malicious add-on has caused Internet Explorer to close this webpage.
Postad 08 februari 2010 - 11:57
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
MinTv funkar sådär just nu:
Internet Explorer has closed this webpage to help protect your computer A malfunctioning or malicious add-on has caused Internet Explorer to close this webpage.
Funkar bra för mig med IE8 på XPSP3. Har du nån form av paranojainställning  när det gäller säkerhet/sekretess i webbläsaren?
Postad 08 februari 2010 - 12:09
Unregistered38610
-
Unregistered38610
-
Amatör
-
-
96 inlägg
"Du har plats 6 i kön och den uppskattade kötiden är 75 minut(er)"
Hur många (få) är det egentligen som jobbar med TV-support chatten hos telia? 1/2 resurs eller?
/Psy
Postad 08 februari 2010 - 12:19
Unregistered06c2ab47
-
Unregistered06c2ab47
-
Amatör
-
-
87 inlägg
"Du har plats 6 i kön och den uppskattade kötiden är 75 minut(er)"
Hur många (få) är det egentligen som jobbar med TV-support chatten hos telia? 1/2 resurs eller?
/Psy
Jag fick plats 3 kl 11.20 med beräknad väntetid på 28 min men kom fram nu
Postad 08 februari 2010 - 12:34
Unregistered06c2ab47
-
Unregistered06c2ab47
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Undrar om 1963 med serialnr:1935561199 har det nya chipet eller om det är det gamla i den?
Pratade nyss med support via chatten och där påstod Telia att det bara gick att söka svaret mha MAC-adressen (vilken jag naturligtvis inte har med mig till jobbet *suck* )
Postad 08 februari 2010 - 13:01
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Pratade nyss med support via chatten och där påstod Telia att det bara gick att söka svaret mha MAC-adressen (vilken jag naturligtvis inte har med mig till jobbet *suck* )
Näe, de sa dom inte till mej när jag chattade med dom för typ 20 minuter sen.... plus att Telia-Marcus hade ju en lista med serienummer han kollar mot??
Postad 08 februari 2010 - 13:25
Unregistered06c2ab47
-
Unregistered06c2ab47
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Näe, de sa dom inte till mej när jag chattade med dom för typ 20 minuter sen.... plus att Telia-Marcus hade ju en lista med serienummer han kollar mot??
Jag hänvisade också till Markus och hans svar på s/n i detta forum men det hjälpte inte, MAC skulle det vara...
Postad 08 februari 2010 - 14:07
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
@Markus, Telia
Inga program Ons, Tors, i MInaSidor/MinTV, Programguiden igen ...
Postad 08 februari 2010 - 14:10
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
@Markus, Telia
Samma här. Dessutom tappar den kanalinställningarna titt som tätt (dvs de kanaler jag valt att lägga till i listan)
Postad 08 februari 2010 - 15:39
Judge Dredd
-
Judge Dredd
-
Rookie
-
1 inlägg
Ny Teliakund och en riktigt besviken sådan.
Hela idén med en inspelningsbar digitalbox fallerar eftersom Telia inte tillhandahåller en fungerande TV-guide och en fungerande tjänst för att sköta inspelningar på Telia.se. Felet må kanske ligga hos tjänsteleverantören men eftersom jag är kund hos Telia och inte hos tjänsteleverantören så är det Telia som har ansvaret mot oss kunder. Trots detta står det inget om felen på Telia.se och Telias kundtjänst vet så klart ingenting trots att jag och flera med mig har felanmält.
Tycker det är riktigt dåligt av Telia att fortsätta sälja den inspelningsbara boxen när den, och tjänster kring denna, inte fungerar till 100%. Att vi kunder sedan är betatestare gör inte saken bättre. Skärpning Telia, detta ser inte alls bra ut.
När det gäller frågan kring den inspelningsbara digitalboxens prissättning så fick jag idag igenom en prissänkning. Fick ner min månadskostnad från 100 kr till 50 kr som boxen numera kostar när man "betalar av" den. Fick dock skälla riktigt länge och hota med att anmäla företaget innan jag blev uppringd av en ansvarig som ordnade detta.
Edit: Stavfel
Redigerat av Judge Dredd, 08 februari 2010 - 15:40.
Postad 08 februari 2010 - 16:08
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
6 PRISAVDRAG 6.1 Börjar Telia inte tillhandahålla Tjänsten senast den dag som överenskommits eller har Tjänsten varit obrukbar på grund av fel i Tjänsten som inte beror på Kunden, har Kunden rätt till prisavdrag. Avdrag görs med belopp motsvarande den del av den försenade respektive obrukbara Tjänstens fasta avgift räknat för förseningsperioden respektive den tid felet varat från den tidpunkt då felet anmäldes till Telia, om inte annat anges i punkt 6.2 eller 6.3. 6.2 Om inte parterna kommit överens om annat ska prisavdrag enligt punkt 6.1 utgå med följande belopp: a) tvåhundra (200) kronor om felet eller förseningen varat minst fem (5) dygn i följd;
femhundra (500) kronor om felet eller förseningen varat minst tio (10) dygn i följd; c) åttahundra (800) kronor om felet eller förseningen varat minst femton (15) dygn i följd. 6.3 Om flera Tjänster är obrukbara på grund av ett och samma fel, har Kunden rätt till prisavdrag för varje Tjänst som varit obrukbar.Mina föräldrar beställde ett paket med bredband, tv (canal+ paket) och bredbandtelefoni den 30/11, på webben stod det leverans den 17/12. Det fick sedan ett brev med den 23/12. De ringer telia den 28/12 och undrar vart grejerna är och får det till svar det är fel i en kopparledning, de kan inte säga något mer! Den 15/1 får de ett paket på posten med tvboxen och "smartmodemet". Den 20/1 kopplas bredbandet in och tv:n bara 1, 2 och 4! När de ringer Telia igen så säger de att tv:n och bredbandstelefonin ska kopplas in den 2/2, men ska försöka skynda på canal+ paketet, blev inte så, detta för att en ny programvara skulle in på telestationen, jaha, det visste man inte när de beställde den 30/11. Så den 2/2 har det alla saker och det fungerar väl som det ska. När de ringer om kompenstation får de bara 800kr. Som jag ser punkt 6.3, så borde de få 2400kr eller, betyder det inte det? Självklart får de även betala 100kr/mån för boxen som de inte kunde använda förräns den 2/2!
Postad 08 februari 2010 - 16:12
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Ny Teliakund och en riktigt besviken sådan.
Hela idén med en inspelningsbar digitalbox fallerar eftersom Telia inte tillhandahåller en fungerande TV-guide och en fungerande tjänst för att sköta inspelningar på Telia.se. Felet må kanske ligga hos tjänsteleverantören men eftersom jag är kund hos Telia och inte hos tjänsteleverantören så är det Telia som har ansvaret mot oss kunder. Trots detta står det inget om felen på Telia.se och Telias kundtjänst vet så klart ingenting trots att jag och flera med mig har felanmält.
Tycker det är riktigt dåligt av Telia att fortsätta sälja den inspelningsbara boxen när den, och tjänster kring denna, inte fungerar till 100%. Att vi kunder sedan är betatestare gör inte saken bättre. Skärpning Telia, detta ser inte alls bra ut.
När det gäller frågan kring den inspelningsbara digitalboxens prissättning så fick jag idag igenom en prissänkning. Fick ner min månadskostnad från 100 kr till 50 kr som boxen numera kostar när man "betalar av" den. Fick dock skälla riktigt länge och hota med att anmäla företaget innan jag blev uppringd av en ansvarig som ordnade detta.
Edit: Stavfel
När köpte du din box?
Postad 08 februari 2010 - 17:04
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
@Markus, Telia
Detta får jag: Cannot read property 'success' of null ERROR Inga kanaler alls någon dag, har aldrig funkat. PÅpekade detta för support-chat-snubben idag på vilket han replikerade" det är ett känt fel så jag får be dej ha tålamod då vi jobbar med problemet"
Postad 08 februari 2010 - 20:02
ringbert
-
ringbert
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Som jag ser punkt 6.3, så borde de få 2400kr eller, betyder det inte det?
Ja, så skulle jag tolka det, om nu inte triple-play räknas som en tjänst...
Postad 08 februari 2010 - 21:36
Unregistered06c2ab47
-
Unregistered06c2ab47
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Nu har jag precis prarat med supporten via chatt och ska få min tredje box då tvåan tydligen också hade fel version av chip, så kanske kanske tredje gången gillt
Postad 08 februari 2010 - 22:28
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Många har annan utrustning som fungerar utan HDCP-problem hemma hos sig. Sen har fakttiskt HDMI/HDCP i Telias/Motorolas boxar har varit minst sagt skakig hittills. Plus att ni inte går ut med någon information om vad ni känner till om problemet. Allt detta tror jag gör att man lätt lutar åt att 'det är Telias fel'. Hursomhelt är det inte konstigt att man vänder sig till er och klagar när det inte fungerar.
Telia känner till väldigt lite om problemet med HDCP och vilka recivers som varken fungerar eller inte fungerar. Det finns väldigt många på marknaden och alla verkar ha sitt eget sätt att implementera samma standard, vilket leder till att två utrustningar som säger att de stödjer standarden inte kan prata med varandra. Ja informationen från Telias kundtjänst är ju inte alltid klockren direkt. Uttalanden i stil med "boxen stödjer inte inkoppling till någon receiver" (minns inte exakt citat) är ju mer desinformation är information.
Menar du nedanstående som jag skrivit i inlägg #8127? Som jag varit inne på är recivers inte något som Telia har support på men vi arbetar ju med att det ska fungera för så många som möjligt som stödjer HDCP.
Visst vore det trevligt med en liten FAQ med kända problem och status på Telias hemsida. Men å andra sidan känner jag inte till någon leverantör som öppet går ut med info om prylar som man vet _inte_ kan kopplas ihop med det man säljer... (åtminstone utan att gräva längst ner i något supportarkiv)
Jag tycker det hade varit bra, men ett problem med att ha mer teknisk information på telia.se är att nästan samtliga kunder skulle bli mer förvirrade och ringa supporten och be dem förklara tekniken bättre. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 08 februari 2010 - 22:29.
Postad 08 februari 2010 - 22:36
Aint2Fat
-
Aint2Fat
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Telia?
Har ni något datum för ny Version av GUIt?, eller mer info om när Spotify aktiveras?
/Robert
Postad 08 februari 2010 - 22:37
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Det verkar vara tokstrul med video on demand tjänsten nu. Hade precis sett klart Johan Falk - Leo gaut och bestämde oss för att hyra även nästa film i serien... Knappade in allt som vanligt och trodde filmen skulle starta. näe. på kanalplats 0 låg fortfarande den gamla filmen kvar.
Drog ur sladden och vips så låg filmen på kanalplats 0... Synd att det gått mer än en timme nu och frugan är sådär nöjd med att vi måste hyra om den eller sitta uppe.
Om du inte visste det så när man har flera hyrda filmer finns de samtliga på kanal 0. man byter film genom att byta kanal upp eller ner. Skicka ett pm till mig med personnummer och identifikationskoden till mig så ska jag titta lite på vad som hänt senare i veckan. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 08 februari 2010 - 22:44
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Undrar om 1963 med serialnr:1935561199 har det nya chipet eller om det är det gamla i den?
Gamla verkar det som. Serienummer 1935728814 Prod.datum 2009-12
Det ser ut som att även det är det gamla, undra om någon gjorde fel när de bytte box? Nu har jag precis prarat med supporten via chatt och ska få min tredje box då tvåan tydligen också hade fel version av chip, så kanske kanske tredje gången gillt 
Bra att de försöker en gång till att få rätt box utskickad till dig. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 08 februari 2010 - 22:48.
Postad 08 februari 2010 - 23:04
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Jag pratade med supporten idag och dom skulle skicka en ny box till mej, jag påpekade xtra noga att det skulle vara med det nya chippet, hoppas dom har tillgång till samma listor som du, Markus, så det blir rätt med en gång.
mvh: MrVan
Postad 08 februari 2010 - 23:08
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Mina föräldrar beställde ett paket med bredband, tv (canal+ paket) och bredbandtelefoni den 30/11, på webben stod det leverans den 17/12. Det fick sedan ett brev med den 23/12. De ringer telia den 28/12 och undrar vart grejerna är och får det till svar det är fel i en kopparledning, de kan inte säga något mer!
Fel på kopparledning innebär i att när man gör en mätning på telefonledningen för att bland annat få fram information om avståndet från stationen till kunds bostad så visar den på något fel som måste åtgärdas för att bredbandstjänsten ska fungera bra. Detta brukar vara den typen av fel som orsakar knaster och brus eller att vanlig telefon inte fungerar. Det finns en speciell grupp som arbetar med ärendet när detta händer så de skickar helt enkelt ut en teletekniker via skanova för åtgärda felet i telefonnätet. Den 15/1 får de ett paket på posten med tvboxen och "smartmodemet". Den 20/1 kopplas bredbandet in och tv:n bara 1, 2 och 4! När de ringer Telia igen så säger de att tv:n och bredbandstelefonin ska kopplas in den 2/2, men ska försöka skynda på canal+ paketet, blev inte så, detta för att en ny programvara skulle in på telestationen, jaha, det visste man inte när de beställde den 30/11.
Det är mer en omkonfiguration av ADSL porten på station som krävs för att bredbandstelefoni och digital telefoni ska fungera. Att ändra kanalpaket på digital-tv behövs inte denna funktion för. Att det tar tid att koppla in telefoni kan bero på porteringar och likande saker. Så den 2/2 har det alla saker och det fungerar väl som det ska. När de ringer om kompenstation får de bara 800kr. Som jag ser punkt 6.3, så borde de få 2400kr eller, betyder det inte det? Självklart får de även betala 100kr/mån för boxen som de inte kunde använda förräns den 2/2!
Ja, så skulle jag tolka det, om nu inte triple-play räknas som en tjänst...
Nej, tjänsterna räknas var för sig. Det är dock en bedömning av handläggaren om det varit helt avbrott som beror på Telia i samtliga lägen. Du får gärna skicka PM till mig med telefonnummer eller personnummer så kanske jag kan ge mer klarhet i vad som hänt i just deras fall. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 08 februari 2010 - 23:18
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
"Du har plats 6 i kön och den uppskattade kötiden är 75 minut(er)" Hur många (få) är det egentligen som jobbar med TV-support chatten hos telia? 1/2 resurs eller?
Jag fick plats 3 kl 11.20 med beräknad väntetid på 28 min men kom fram nu 
Det är väl kanske 50 stycken som arbetar med chat. Ibland kan det vara vissa toppar och man försöker i möjligaste mån ta in flera personer om det blir mycket kö. Det är samma personer som normalt svarar i telefon så det är alltid ett avvägande hur många resurser som arbetar med vad vi en speciell tidpunkt. Sen är det väldigt svårt att i förväg säga hur mycket tid varje ärende tar och hur många kunder man kan prata med samtidigt. Det finns personer som är mer vana med chat och de tar oftast flera kunder samtidigt än personer som inte är lika vana med chat. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 08 februari 2010 - 23:25
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Jag pratade med supporten idag och dom skulle skicka en ny box till mej, jag påpekade xtra noga att det skulle vara med det nya chippet, hoppas dom har tillgång till samma listor som du, Markus, så det blir rätt med en gång.
Nej, de har inte tillgång till de uppgifterna. Men det ska de som hanterar utbytet av hårdvara veta om man skriver att boxen ska bytas för att det är problem med HDCP och det fungerar med en 1910 box. Det har tidigare i tråden sagts att det är anovo som hanterar utbytet av hårdvara och det är inget jag kan säga imot. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 08 februari 2010 - 23:36
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Har ni något datum för ny Version av GUIt?, eller mer info om när Spotify aktiveras?
I början av mars har det pratats om, och jag vet inget mera än så. Inga program Ons, Tors, i MInaSidor/MinTV, Programguiden igen ...
Jag vet och det kommer som jag sagt tidigare troligtvis inte att åtgärdas innan måndsskiftet mars/april. Nu intar jag horisontalt läge… Markus Johansson Telia kundservice
Postad 08 februari 2010 - 23:51
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Citera(modeselect @ Feb 6 2010, 00:23 ) Ja informationen från Telias kundtjänst är ju inte alltid klockren direkt. Uttalanden i stil med "boxen stödjer inte inkoppling till någon receiver" (minns inte exakt citat) är ju mer desinformation är information.
Menar du nedanstående som jag skrivit i inlägg #8127?
Citera(TeliaKundservice @ Dec 1 2009, 19:58 ) Som jag varit inne på är recivers inte något som Telia har support på men vi arbetar ju med att det ska fungera för så många som möjligt som stödjer HDCP.
Markus Johansson Telia Kundservice
Nej, ingen skugga på dig. Jag mindes ett citat från någon här som pratat med kundtjänst och som fått ett riktigt goddag yxskaft svar...
Postad 09 februari 2010 - 00:02
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Jag vet och det kommer som jag sagt tidigare troligtvis inte att åtgärdas innan måndsskiftet mars/april.
Markus Johansson Telia kundservice
Å nu finns bara dagens program ... åter igen, vecka efter vecka ... har detta verkligen med kod i boxen att göra ????? ologiskt för mig ...
Redigerat av kentrj, 09 februari 2010 - 00:03.
Postad 09 februari 2010 - 08:42
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Å nu finns bara dagens program ... åter igen, vecka efter vecka ... har detta verkligen med kod i boxen att göra ????? ologiskt för mig ...
Nej, det har det knappast, men det kanske finns andra bakomliggande faktorer som kan spela in. Jag kan tänka mig flera, t ex att man måste släppa en ny programvara i boxen för att ett nytt "kommunikationsgränssnitt" mellan webb och box skall fungera eller att man har prioriterat resurserna till att komma med en ny programvara till boxen istället för att förbättre webben. Jag säger inte att något av ovanstående är rätt men det skulle kunna vara två orsaker. /A
Postad 09 februari 2010 - 09:28
Unregistered38610
-
Unregistered38610
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Tjena,
Någon som hört något om tv-guide infon på TV3/6/8 mfl? Kommer den att bli rätt någongång?
/P
Postad 09 februari 2010 - 10:52
Axela
-
Axela
-
Rookie
-
5 inlägg
Har precis fått min Motorola 1963 och den verkar grym vad gäller inspelningar, supersmidigt verkligen. Men jag har ett litet pipande ljud, nästan som en liten fågel, som jag hör när jag har tyst i lägenheten. Jag jobbar ganska nära tv:n så när den inte är på och jag har tyst för övrigt så hör jag hur boxen låter, trodde först det var en fågel men det var boxen och det är hela tiden, inte bara när man spelar in.
Är det nåt man får stå ut med eller?
Postad 09 februari 2010 - 11:00
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Har precis fått min Motorola 1963 och den verkar grym vad gäller inspelningar, supersmidigt verkligen. Men jag har ett litet pipande ljud, nästan som en liten fågel, som jag hör när jag har tyst i lägenheten. Jag jobbar ganska nära tv:n så när den inte är på och jag har tyst för övrigt så hör jag hur boxen låter, trodde först det var en fågel men det var boxen och det är hela tiden, inte bara när man spelar in. Är det nåt man får stå ut med eller?
Det är förmodligen Hårddisken du hör, som piper och knirrar lite, det lär du tyvärr få stå ut med för den är alltid igång, så länge du inte drar ur (ström)sladden ur boxen. mvh: MrVan
Postad 09 februari 2010 - 11:00
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Har precis fått min Motorola 1963 och den verkar grym vad gäller inspelningar, supersmidigt verkligen. Men jag har ett litet pipande ljud, nästan som en liten fågel, som jag hör när jag har tyst i lägenheten. Jag jobbar ganska nära tv:n så när den inte är på och jag har tyst för övrigt så hör jag hur boxen låter, trodde först det var en fågel men det var boxen och det är hela tiden, inte bara när man spelar in. Är det nåt man får stå ut med eller?
Har du provat att knacka lite lätt på locket. Det kan vara ett resonansljud. Min väsnas ibland men det ger sig om jag gör så. I övrigt är den tyst, bara lite knatter från timeshiftinspelningen.
Postad 09 februari 2010 - 13:42
rogerli
-
rogerli
-
Användare
-
-
168 inlägg
Jag vet och det kommer som jag sagt tidigare troligtvis inte att åtgärdas innan måndsskiftet mars/april. Markus Johansson Telia kundservice
Ytterligare en anledning till att sänka priset på 1963-boxen till oss, tidiga kunder. Tjänsten fungerar ju fortfarande inte, utifrån det som lovas på Telias hemsida. Citat från hemsidan: "Motorola 1963 ger dig inte bara möjligheten att spela in tv-program från soffan, du kan även fjärrstyra dina inspelningar via Mina Sidor. Det betyder att så länge du har tillgång till internet så kan du sätta igång en inspelning av ditt favoritprogram även om du inte är hemma. " Texten har stått sedan november månad och tidigast i början av april kan det "kanske" komma en ändring/justering. Varför inte fixa alla fel innan man slår på stora tumman om de förträffliga med att kunna spela in på sin egna box "bara" man har tillgång till internet....... eller justera priset för oss alla "beta" kunder. Med en bra prissättning kan även vi stå ut med några fel och brister.......
Postad 09 februari 2010 - 14:05
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Varför inte fixa alla fel innan man slår på stora tumman om de förträffliga med att kunna spela in på sin egna box "bara" man har tillgång till internet....... eller justera priset för oss alla "beta" kunder. Med en bra prissättning kan även vi stå ut med några fel och brister.......
Håller med dig där.
Postad 09 februari 2010 - 14:49
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Ytterligare en anledning till att sänka priset på 1963-boxen till oss, tidiga kunder. Tjänsten fungerar ju fortfarande inte, utifrån det som lovas på Telias hemsida.
Citat från hemsidan: "Motorola 1963 ger dig inte bara möjligheten att spela in tv-program från soffan, du kan även fjärrstyra dina inspelningar via Mina Sidor.
Det betyder att så länge du har tillgång till internet så kan du sätta igång en inspelning av ditt favoritprogram även om du inte är hemma. "
Texten har stått sedan november månad och tidigast i början av april kan det "kanske" komma en ändring/justering.
Varför inte fixa alla fel innan man slår på stora tumman om de förträffliga med att kunna spela in på sin egna box "bara" man har tillgång till internet....... eller justera priset för oss alla "beta" kunder. Med en bra prissättning kan även vi stå ut med några fel och brister.......
Varför köper du något som du inte tycker är bra prissatt? det skulle inte jag göra i alla fall. I övrigt så tycker jag Telia varit billig på boxen om man ser till avbetalningspriset.
Redigerat av Unregistered31511, 09 februari 2010 - 14:50.
Postad 09 februari 2010 - 15:00
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Varför köper du något som du inte tycker är bra prissatt? det skulle inte jag göra i alla fall. I övrigt så tycker jag Telia varit billig på boxen om man ser till avbetalningspriset.
Boxen var bra prissatt när vi köpte den. Men efter att ha agerat betatestare i 2 månader för att sen få se boxen säljas till halva priset mot vad vi betalt, då får man nog anse att något stinker...
Postad 09 februari 2010 - 15:16
Unregistered06c2ab47
-
Unregistered06c2ab47
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Jag tycker Telia borde publicera vart brytet i s/n går mellan "gamla" och "nya" chip för VIP 1963 så vi som har "kinkiga" tv och recievers kan se direkt om det är någon idé att ens försöka med HDMI-anslutning. Gäller givetvis då att 1910 fungerar/fungerat. Om nu det inte låter sig göras på telia.se för att det väcker mer frågor än svar (som Markus skrev igår ang FAQ) så kunde info komma här då det verkar vara lite mer kunnande bland användarna
Postad 09 februari 2010 - 15:39
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Jag tycker Telia borde publicera vart brytet i s/n går mellan "gamla" och "nya" chip för VIP 1963 så vi som har "kinkiga" tv och recievers kan se direkt om det är någon idé att ens försöka med HDMI-anslutning.
Knivig fråga. Det finns en viss risk då att "alla" som har 1963-boxar vill byta dessa oavsett om man har problem med HDMI eller ej och att Motorola/Telia får byta betydligt fler boxar än vad som skulle behövas. Sannolikt har Motorola givit vissa riktlinjer för när ett byte får ske. /A
Redigerat av hallberg, 09 februari 2010 - 15:52.
Postad 09 februari 2010 - 17:03
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Knivig fråga. Det finns en viss risk då att "alla" som har 1963-boxar vill byta dessa oavsett om man har problem med HDMI eller ej och att Motorola/Telia får byta betydligt fler boxar än vad som skulle behövas. Sannolikt har Motorola givit vissa riktlinjer för när ett byte får ske.
Samtidigt har ju Motorola i praktiken erkänt att boxen inte hanterar HDMI riktigt, och den här typen av utbyten brukar vara tidsbegränsade så som kund hade jag ansett mig har rätt att få boxen utbytt oavsett om jag sett problemen eller inte. Bra surt den dag man köpt ny receiver eller TV och är toksugen på att testa och så lirar den inte ihop med boxen, än surare om det visar sig att chansen att få boxen utbytt gått en förbi. Däremot kan jag förstå om man tjyvhåller lite på informationen så de som har problem i nuläget får sina boxar utbytta först.
Postad 09 februari 2010 - 17:21
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Samtidigt har ju Motorola i praktiken erkänt att boxen inte hanterar HDMI riktigt, och den här typen av utbyten brukar vara tidsbegränsade så som kund hade jag ansett mig har rätt att få boxen utbytt oavsett om jag sett problemen eller inte. Bra surt den dag man köpt ny receiver eller TV och är toksugen på att testa och så lirar den inte ihop med boxen, än surare om det visar sig att chansen att få boxen utbytt gått en förbi.
Däremot kan jag förstå om man tjyvhåller lite på informationen så de som har problem i nuläget får sina boxar utbytta först.
Jag har för mig att TeliaKundservice, på en direkt fråga om vad som händer om man senare får problem t ex om man byter tv, svarade att boxen då byts ut. Så någon tidsbegränsning har det i alla fall inte talats om än så länge. /A
Postad 09 februari 2010 - 19:05
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Samtidigt har ju Motorola i praktiken erkänt att boxen inte hanterar HDMI riktigt, och den här typen av utbyten brukar vara tidsbegränsade så som kund hade jag ansett mig har rätt att få boxen utbytt oavsett om jag sett problemen eller inte. Bra surt den dag man köpt ny receiver eller TV och är toksugen på att testa och så lirar den inte ihop med boxen, än surare om det visar sig att chansen att få boxen utbytt gått en förbi.
Däremot kan jag förstå om man tjyvhåller lite på informationen så de som har problem i nuläget får sina boxar utbytta först.
Det kan ju dock tänkas att detta med utbyte bara är en lösning under en övergångsperiod och att det samtidigt jobbas på fixar som löser det faktiska problemet (i mjukvara alltså)? Det är ju inte skrivet i sten att dagens beteende inte kommer kunna förbättras.
Postad 09 februari 2010 - 19:21
sallesalva
-
sallesalva
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag är nu inne på min andra 1963 och den funkar lika illa som den första. Fick den första 18/12 sen så tog det 1,5 månad innan jag fick den utbytt.
Mitt bekymmer består i att efter 1 uppstarten så funkar inte alla kanaler, information funkar inte när man trycker på info knappen och klockan går fel. Så då måste jag bryta stömmen och starta om boxen. Jag har den strömlös om nätterna så är det varje gång.
Det är första bekymmret.
Det andra är att jag nu har skaffat en ONKYO TX-SR707 och med HDMI så funkar det bara på BD/DVD porten att ha 1963 inkopplad för att det ska funka. Annars så försvinner bilden efter 3:e gröna punkten. Blu-ray spelaren och min 1910 funkar på alla andra portarna och med 1910 så har jag inte uppstarts problemmet heller.
Någon mer som har dessa felen?
Jag har sett att ni har pratat om nya chip i nyare boxar. Löser det mina problem?
Vad sägar du Markus?
Postad 09 februari 2010 - 19:47
Göran J
-
Göran J
-
Amatör
-
-
50 inlägg
JA! DET UNDRAR JAG OCKSÅ!! Ett konstigt fel igår var att när jag skulle se Sydnytt vid halv elva tiden på kvällen fick jag in ABC-nytt istället! Ikväll slog jag på TV'n 19.27 och får se Sydnytt men då trycker man (TELIA) in breddbilden i 4x3 format!??? Och Marcus! NÄR SKA NI FIXA TILL FELET FÖR OSS SOM SER PÅ TELIA MED FIBER OCH SER PÅ SVT2!??? Vi har fortfarande felet att en sändning som är i 4x3 format blir utdraget till 16x9. Det är fruktansvärt nochalant att det fortfarande inte är fixat!!! VARFÖR HAR NI INTE FIXAT DET ÄNNU!!! Undrar förvånat Göran J
Redigerat av Göran J, 09 februari 2010 - 19:49.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|