Hade två inspelningar igång samtidigt i Fredagas. Givetvis fanns det ingen bild på den ena, över 1 timme svart ruta inspelad. Otroligt att CD fortfarande inte lyckats åtgärda buggen med att motagaren ibland låser sig när en inspelning pågår. Förstår föresten inte hur de kunde släppa programvaran med en sådan bugg över huvud taget. Får en att undra hur deras tester går till över huvud taget. Ser framför mig ett rumm med några TV apparater (samma märke allihopa) som står på med olika kanaler ungefär som hos en TV handlare och om inget speciellt händer godkänns programvaran för tvångsinstalation hos de betalande kunderna....Jag får meddelandet problem med att ta emot signalen, när jag spelar in ett program. Jag kan bara titta på det programmet som spelas in. På alla andra kanaler får jag felmeddelande. "Problem att ta emot signalen".
När jag försöker starta en inspelning till, t.ex kanal nio får jag ett meddelande om att en inspelning kommer att starta där om ett par sekunder och frågan om jag vill byta till den.
Men tidigare ikväll gick det att spela in två program samtidigt.Det verkar som funktionen att spela in två kanaler samtidigt inte funkar då och då. Förra gången det hände löste jag det hela med att starta om boxen.
Det full signalstyrka in på båda kablarna.
Är det en bugg eller är det så korkat att man måste starta om då och då
Boxen Modell: HD PVR 101-ST
Tillverkare: Sagem
programvaruversion 0.8.9_H
Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 07 juni 2011 - 07:02
Postad 07 juni 2011 - 11:51
Varför slutar ni inte betala räkningarna från Canal+? Verkar som enda sättet att tvinga dem att ta tag i sina problem.
Betala inte räkningar -> Inkasso -> Betala inte inkasso -> Kronofogden -> Skriv inte på delgivning -> Canal+ måste gå till domstol -> Under ett halvt basbelopp -> Småmål -> Inga advokater -> Max ~500 i extra kostnad om ni mot förmodan skulle förlora
Money talks!
Fullständigt idiotiskt förslag som prickar dig som idivid vilket direkt påverkar möjligheter att t.ex. skaffa bostad.
Nej byt leverantör eller kräv kompensation för strulande teknik, själv fick jag tre månader i vintras nu är det banne mig dags igen.
Postad 07 juni 2011 - 18:47
Postad 07 juni 2011 - 18:56
Har ni andra också problem med ljudet på TV4 HD under fotbollsmatchen, vilket är rätt vanligt på just TV4 HD trotts alla år kanalen funnits.
Tänkte svara "nej, det är bara du!", men sedan började ljudet hacka...
Postad 07 juni 2011 - 18:59
Har ni andra också problem med ljudet på TV4 HD under fotbollsmatchen, vilket är rätt vanligt på just TV4 HD trotts alla år kanalen funnits.
Fan vad TV4 är kassa, ljudteknikern borde fått sparken för flera år sedan!
Detta är inte första gången sabbar en fotbollslandskamp...
Redigerat av bpl, 07 juni 2011 - 19:47.
Postad 07 juni 2011 - 19:57
Okej, ett hack - under reklamen

Postad 08 juni 2011 - 07:33
Postad 08 juni 2011 - 21:34
jag har hållit till här inne i ca 2 års tid, läst och försökt hålla mig uppdaterad om buggar, fw etc.
Men efter att mönstret upprepat sig hela tiden med nya buggar mm så har jag ledsnat.
Detta är mitt första besök på säkert 2 mån, jag har inga större förhoppningar om genombrott MEN...
..Så får jag se att CD har tagit ett jättekliv! Under alla mina gnällsamtal till supporten så har jag sagt till dom hur dåliga dom är som inte tar del av denna tråd, viasat svarar ju i "sin" tråd.
Till min förvåning ser jag nu att dom faktiskt gjort något av det vi har sagt till dom om (jag är förmodligen inte den enda som sagt till om detta).
Sen om deras svar har fyllt någon vidare funktion, eller om dom har varit i stil med supportens: "byt strömsladd och formatera" vet jag ej efter att bara läst dom två sista sidorna.
Det som verkligen fick mig att ledsna och gå in i närmast apati, var mitt sista samtal med supporten (ca 2 mån sedan)
efter att ha prövat alla tips å trix med nya sladdar, formateringar etc så fick jag dom att erkänna att min box förmodligen är kass (jag var nog ganska otrevlig) varpå dom skulle skicka en utbytesbox till mig.
VILKET FANTASTISKT SÄTT ATT FÅ TYST PÅ MIG!
Lycklig av segerrus gick jag här å väntade..å väntade.......å väntade.
Den som väntar på nåt gott, väntar oftast förlänge. Det kom ingen box.
Tre veckor senare ringde CDs marknadsundersökningsavdelning och undrade om jag som kund va nöjd med CD!!!!!
Det va kanske hennes tråkigaste samtal denna dag (förövrigt ett ganska otacksamt jobb misstänker jag).
Men summa summarum: Grattis CD! Ni har vunnit över mig! Ni har tröttat ut mig, Jag får inga kompensationer, jag får leva med den buggiga boxen som stängar av sig i tid och otid (nej inte autoavstängningen) OCH JAG ORKAR INTE RINGA LÄNGRE!
Postad 09 juni 2011 - 07:42
Hängning helt plötsligt medans man tittar. Kanalen fprtsätter men ingen reaktion på fjärr-kommandon.
Random pixelering i inspelningar.
Tidvis störnade fläkt/hårddisk (Efter 5 boxar skiter jag i det)
"10-sek regeln", dvs. inget går att göra innan 10 sek har gått, inget kanalbyte, ingen MyTv, ingenting. Den reagerar inte.
Postad 09 juni 2011 - 12:02
+1I nuläöget har jag följande fel som återkommer, mindre frekvent, men återkommer:
Hängning helt plötsligt medans man tittar. Kanalen fprtsätter men ingen reaktion på fjärr-kommandon.
"10-sek regeln", dvs. inget går att göra innan 10 sek har gått, inget kanalbyte, ingen MyTv, ingenting. Den reagerar inte.
dock även dom marksända kanalerna som försvinner ur favoritlistan (det är nog inget fel det ska nog va så)
även hängning nån gång i EPG:n
Postad 09 juni 2011 - 12:35
Åå här inne ser det ut precis som vanligt!
jag har hållit till här inne i ca 2 års tid, läst och försökt hålla mig uppdaterad om buggar, fw etc.
Men efter att mönstret upprepat sig hela tiden med nya buggar mm så har jag ledsnat.
Detta är mitt första besök på säkert 2 mån, jag har inga större förhoppningar om genombrott MEN...
..Så får jag se att CD har tagit ett jättekliv! Under alla mina gnällsamtal till supporten så har jag sagt till dom hur dåliga dom är som inte tar del av denna tråd, viasat svarar ju i "sin" tråd.
Till min förvåning ser jag nu att dom faktiskt gjort något av det vi har sagt till dom om (jag är förmodligen inte den enda som sagt till om detta).
Sen om deras svar har fyllt någon vidare funktion, eller om dom har varit i stil med supportens: "byt strömsladd och formatera" vet jag ej efter att bara läst dom två sista sidorna.
Det som verkligen fick mig att ledsna och gå in i närmast apati, var mitt sista samtal med supporten (ca 2 mån sedan)
efter att ha prövat alla tips å trix med nya sladdar, formateringar etc så fick jag dom att erkänna att min box förmodligen är kass (jag var nog ganska otrevlig) varpå dom skulle skicka en utbytesbox till mig.
VILKET FANTASTISKT SÄTT ATT FÅ TYST PÅ MIG!
Lycklig av segerrus gick jag här å väntade..å väntade.......å väntade.
Den som väntar på nåt gott, väntar oftast förlänge. Det kom ingen box.
Tre veckor senare ringde CDs marknadsundersökningsavdelning och undrade om jag som kund va nöjd med CD!!!!!
Det va kanske hennes tråkigaste samtal denna dag (förövrigt ett ganska otacksamt jobb misstänker jag).
Men summa summarum: Grattis CD! Ni har vunnit över mig! Ni har tröttat ut mig, Jag får inga kompensationer, jag får leva med den buggiga boxen som stängar av sig i tid och otid (nej inte autoavstängningen) OCH JAG ORKAR INTE RINGA LÄNGRE!
Kan tyvärr bara instämma, har gett upp att försöka få det åtgärdat och de vill inte ge fler fria månader.
Har nyligen flyttat och inte ens funderat på att skruva upp parabolen och koppla in eländet....
Får glatt betala tills abbonemanget går ut (redan sagt upp det) sedan kommer jag aldrig tillbaka som kund hos dem och har avstyrt många i min närhet att göra det samma.
Även om de lanserar en ny box som fungerar så ursäktar inte det den totala nonchalans de visat sina kunder under dessa år. De kommer aldrig att förlåtas.
Postad 09 juni 2011 - 19:34
Jag har ju också skrivit en del om denna box från ****t... Idag så står det bara ER01 en kort stund och sen E1--.
Den senaste mjukvaran laddade jag ner för tre veckor sedan så Kundtjänstens svar om att den håller på att ladda ner mjukvaran igen kändes inte helt genomtänkt.. Sen sa de att boxen kanske inte fått ner hela mjukvaran för tre veckor sedan utan att det kanske blivit ngt fel... Efter att vi diskuterat vidare en stund så säger stjärnan i Kundtjänsten att om jag har en bergvärmepump hemma så kan det vara den som stör (Här känner jag att jag håller på att brista men håller mig lugn för att barnen var i rummet bredvid... parabol är väl ett villaägare fenomen precis som en bergvärmepump) Han kommer även fram till att om jag har Blåtand eller WLAN hemma så kan dessa också störa ut dekodern som gör att den kanske inte fick ner mjukvaran korrekt vid ett tidigare tillfälle, man ska alltså gå tillbaka till 1995 rent tekniskt för att kunna ha denna skitbox i sitt hem fungerandes... Den enda rekommendation han har är att jag köper en ny box för att garantin gått ut...Har man som jag bytt box 3 gånger så var detta spiken i kistan och det brast fullständigt för mig i telefon... Hur man kan bete sig så ¤#&%%¤#/&&%¤(/ och representera ett företag är %¤#¤%&/¤%&/ helt makalöst. Sitter nu med abbonemang till Oktober 2012 med en box som inte fungerar. Man är ju helt maktlös mot ett företag som sysslar med rena bedrägeriverksamheten då de fortfarande säljer en box som aldrig fungerat enligt specifikation. Man kunde önska att någon journalist på AB eller Expressen skrev ett par rader så att de åtminstone fick en djävulskt dålig publicitet.
Ursäkta den fula svenskan men adrenalinet har inte riktigt lagt sig ännu...
Postad 09 juni 2011 - 21:02
De kan väl ladda in mjukvaran med dator hos Canal digital? Eller konsumentverket nästa!
Postad 09 juni 2011 - 22:03
Jag borde ändå räknas som en ganska bra kund till dom då jag har Canal+ Total samt dubbla tvillingkort... men icke...
Postad 09 juni 2011 - 22:53
Jag råder fler även att skicka in anmälan till ARN (tog nån timme å fylla i allting, men det kan det vara värt), ju fler som opponerar sig desto större är ju chansen att idioterna på CD förstår hur inkompetenta dom är...
Postad 09 juni 2011 - 22:58
Killen i Kundtjänst som skyllde på Bergvärmepumpen (!?) sa bara att garantin gått ut och att jag inte kommer komma någonvart med honom när det gäller att få dekodern utbytt. Garantin har ju gått ut...
Jag borde ändå räknas som en ganska bra kund till dom då jag har Canal+ Total samt dubbla tvillingkort... men icke...
Återigen så konstaterar jag att CD strular. Har själv haft en superstrulande box men med senaste mjukvaran funkar det. Gjorde en fabriksåterställning (med allt vad det innebär) och nu funkar det. Kan dock inte annat än förvånas av den svala tonen från CD där vi kunder mer eller mindre har oss själv att skylla. Oavsett hur gammal din box är så hävdar jag att allt strul beror på mjukvaran och då skall det väl inte spela någon roll om boxen är 1 dag eller 10 år gammal.
Den dag CD låser mig till sin egen icke fungerande box (pairing) så är det bye bye.
Postad 10 juni 2011 - 07:01
Hej!
Jag har ju också skrivit en del om denna box från ****t... Idag så står det bara ER01 en kort stund och sen E1--.
suck suck om den på support som anger störningar av den arten som orsak. Ifall boxen störs av det som nämns kan det den inte sägas uppfylla de krav som en CE-märkning innebär (tror) jag. En enhet ska dels inte sprida strålning/störningar men även fungera vid viss mått av störningar.
Min misstanke ligger tyvärr på fel i boxen. Det finns två saker man kan felsöka. Klassikern är nätagget, dvs byta ut detta. (CD tar 75 kr för ett nätagg, värt att prova.)
Det andra är hårddisken, om du har möjlighet ta ur den hur boxen och stoppa dit en ny. Dock ska sägas att boxen är kinkig vad gäller vad för disk den klarar av. En regel att följa tycks vara att den måste vara energisnål, dvs köp en energisnål och långsam disk om du vill testa det. Den behöver inte vara stor, boxen nyttjar bara de första 250 GB som finns på den.
Känner du någon som har CD? Kan du lätt ta hem boxen till denna? Bara för att testa den där och eliminera problemet med värmepumpen (problem som inte finns). eller bara låna nätagget för en timma hem till dig.
Postad 10 juni 2011 - 07:03
Jag har samma irriterande uppförande sedan senaste programvaruupdateringen. Och en ny grej häromdagen, startat boxen och den har knappt kommit igång innan det kom upp en varningsruta om hög temp! Den hade knappt startat så den borde inte blivit för varm redan. Visserligen var det 26 grader varm i rummet men mottagaren hade ju inte stått i solen eller något sådant. Den måste dra en hel del ström och bli varm i viloläget!I nuläöget har jag följande fel som återkommer, mindre frekvent, men återkommer:
Postad 10 juni 2011 - 08:01
När jag sade att jag inte hade värmepump då undrade personen i supporten om inte grannen kanske hade det.
Slutsats inga grannar får köra sina värmepumpar om cd-boxen ska fungera?? Kanske CD kan bekräfta att det är så ??
Postad 10 juni 2011 - 09:10
Fast det är klart, värmepumpar kan påverka
http://www.nyteknik....ticle265576.ece
om elnätet inte är starkt nog.
en förstudie i ämnet
http://effsysplus.se.....pport P15.pdf
Redigerat av Monshi, 10 juni 2011 - 09:20.
Postad 10 juni 2011 - 09:21
Hej!
Den senaste mjukvaran laddade jag ner för tre veckor sedan så Kundtjänstens svar om att den håller på att ladda ner mjukvaran igen kändes inte helt genomtänkt.. Sen sa de att boxen kanske inte fått ner hela mjukvaran för tre veckor sedan utan att det kanske blivit ngt fel... Efter att vi diskuterat vidare en stund så säger stjärnan i Kundtjänsten att om jag har en bergvärmepump hemma så kan det vara den som stör (Här känner jag att jag håller på att brista men håller mig lugn för att barnen var i rummet bredvid... parabol är väl ett villaägare fenomen precis som en bergvärmepump) Han kommer även fram till att om jag har Blåtand eller WLAN hemma så kan dessa också störa ut dekodern som gör att den kanske inte fick ner mjukvaran korrekt vid ett tidigare tillfälle, man ska alltså gå tillbaka till 1995 rent tekniskt för att kunna ha denna skitbox i sitt hem fungerandes... Den enda rekommendation han har är att jag köper en ny box för att garantin gått ut...Har man som jag bytt box 3 gånger så var detta spiken i kistan och det brast fullständigt för mig i telefon... Hur man kan bete sig så ¤#&%%¤#/&&%¤(/ och representera ett företag är %¤#¤%&/¤%&/ helt makalöst. Sitter nu med abbonemang till Oktober 2012 med en box som inte fungerar. Man är ju helt maktlös mot ett företag som sysslar med rena bedrägeriverksamheten då de fortfarande säljer en box som aldrig fungerat enligt specifikation. Man kunde önska att någon journalist på AB eller Expressen skrev ett par rader så att de åtminstone fick en djävulskt dålig publicitet.
Ursäkta den fula svenskan men adrenalinet har inte riktigt lagt sig ännu...
Hej sweurout,
Vi har uppmärksammat ditt inlägg och skulle gärna vilja komma i kontakt med dig för att kunna hjälpa dig på bästa sätt.
Om du skriver dina kontaktuppgifter och kundnummer i ett meddelande så kommer vi kontakta dig.
Med vänliga hälsningar,
Sandra
Postad 10 juni 2011 - 09:31
Är det någon mer som har fått problem med antenn kanalerna t.ex TV6?
Kom hem efter jobbet och satte på tv6 men fick ingen bild och kom upp ett meddelande att det fanns ingen signal. gick in i menyn och kollade signal styrkan och den vissade noll. testade att koppla in antenn kabeln till tv och då får jag bild så felet ligger helt klart i boxen.
testade också att koppla in kabeln till boxen igen och sen en kabel från antenn ut på boxen till tv men ingen bild då heller.
någon som har varit med om detta?
mvh johan
Postad 10 juni 2011 - 09:37
Mmh, undras om felet ligger i pumpen eller i boxen då. Nätagget borde vara av sådan kvalité att störningar a´la värmepump inte slår igenom kan man tycka.
Fast det är klart, värmepumpar kan påverka
http://www.nyteknik....ticle265576.ece
om elnätet inte är starkt nog.
en förstudie i ämnet
http://effsysplus.se.....pport P15.pdf
I mitt fall har jag ca: 1 km till närmaste transformatorstation/ställverk som betjänar ett stort område och mindre än 200m till transformatorn som betjänar mitt hus. Men helt klart är CD-boxens nätdel underdimensionerad, minns att min box kunde hänga sig precis i samma sekund som en kraftfull dator dator slogs av i samma rum men kopplad till ett annat eluttag.
Slutsats cd-boxens nätdel har inga som helst marginaler.
Postad 10 juni 2011 - 09:49
Intressant att höra. Om vi ska ta an oss rapportens slutsats undrar jag även om husen värms via el eller på annat vis?I mitt fall har jag ca: 1 km till närmaste transformatorstation/ställverk som betjänar ett stort område och mindre än 200m till transformatorn som betjänar mitt hus. Men helt klart är CD-boxens nätdel underdimensionerad, minns att min box kunde hänga sig precis i samma sekund som en kraftfull dator dator slogs av i samma rum men kopplad till ett annat eluttag.
Slutsats cd-boxens nätdel har inga som helst marginaler.
Frågan är dock om en kraftigare nätdel skulle klarat sig bättre, om det inte är att lite mer teknik snarare skulle in i den, teknik som kan filtrera bort den typen av störning.
Postad 10 juni 2011 - 09:58
Postad 10 juni 2011 - 12:58
suck suck om den på support som anger störningar av den arten som orsak. Ifall boxen störs av det som nämns kan det den inte sägas uppfylla de krav som en CE-märkning innebär (tror) jag. En enhet ska dels inte sprida strålning/störningar men även fungera vid viss mått av störningar.
Min misstanke ligger tyvärr på fel i boxen. Det finns två saker man kan felsöka. Klassikern är nätagget, dvs byta ut detta. (CD tar 75 kr för ett nätagg, värt att prova.)
Det andra är hårddisken, om du har möjlighet ta ur den hur boxen och stoppa dit en ny. Dock ska sägas att boxen är kinkig vad gäller vad för disk den klarar av. En regel att följa tycks vara att den måste vara energisnål, dvs köp en energisnål och långsam disk om du vill testa det. Den behöver inte vara stor, boxen nyttjar bara de första 250 GB som finns på den.
Känner du någon som har CD? Kan du lätt ta hem boxen till denna? Bara för att testa den där och eliminera problemet med värmepumpen (problem som inte finns). eller bara låna nätagget för en timma hem till dig.
Hej! I all min ilska igår så missade jag att skriva att jag inte ens har någon bergvärmepump utan jag har en frånluftsvärmepump men den kanske är ännu värre. Kanske är rena EMP bomben för hela villaområdet....'
Jag har tom kollat med grannarna igår kväll och de närmaste sitter alla med frånluftsvärmepump, vet inte hur långt en bergvärmepump kan störa men man kan ju inte behöva knata över kommungränsen och kolla med grannar innan man köper dekoder...
Postad 10 juni 2011 - 14:20
Hej! I all min ilska igår så missade jag att skriva att jag inte ens har någon bergvärmepump utan jag har en frånluftsvärmepump men den kanske är ännu värre. Kanske är rena EMP bomben för hela villaområdet....'
Kanske kanske. Efter att ha läst PDF-filen jag länkade till så kan kompressor ibland ge ifrån "smuts" på el-linan. Smuts som kan döda andra enhet om man har otur.
Men läs några inlägg upp och skicka ett PM till CanalDigatal så ska du se att det löser sig. Det är säkert intresserade i vad det är för något hemma hos dig som dödar boxen.
Jag skulle tro att med lite tur räcker det med ett nytt nätagg.
Postad 10 juni 2011 - 15:32

Vi har en VU duo och värmepump, men här är det aldrig störningar.

Postad 10 juni 2011 - 16:34
Har lånat en box som inte har uppdaterats det senaste året och nu har jag inga problem alls med boxen så kundtjänst är ute och cyklar. Är det som kundtjänst påstår så skall det anges i reklamen och köpvillkoren att boxen inte fungerar tillsammans med t.ex. bergvärmepump, trådlösa nätverk mm.
I CD:s värld så är det nog vedeldning som gäller för att garantera funktionen på boxen.
Postad 10 juni 2011 - 19:17
Nej nej för fa... då kommer sotpartiklarna att hindra den enorma bandbredden CD har i sina satelliter.....
I CD:s värld så är det nog vedeldning som gäller för att garantera funktionen på boxen.

Postad 10 juni 2011 - 21:50
Beträffande förklaringen från kundtjänst att felen beror på bergvärmepump, WLAN och blåtand så är det helt befängt att uttrycka sig så. Själv har jag bergvärmepumpen 1 våning ner direkt under boxen, använder WLAN och blåtand och dessutom trådl
Postad 10 juni 2011 - 22:35
Man kanske skulle testa att elda med boxen istället. Då får man ju någon nytta av den iaf... Dyr värme!
Postad 10 juni 2011 - 23:15
Beträffande förklaringen från kundtjänst att felen beror på bergvärmepump, WLAN och blåtand så är det helt befängt att uttrycka sig så. Själv har jag bergvärmepumpen 1 våning ner direkt under boxen, använder WLAN och blåtand och dessutom trådl
Postad 11 juni 2011 - 08:28
Jag glömde det där med mark-kanalerna som möbleras om hela tiden.
Ja, det där problemet finns fortfarande kvar. Men jag har för mig att det fanns redan innan den nya mjukvaran. Dock lika pinsamt ändå. Jag får lägga in de marksända kanalerna i favoritlistan åtminstone en gång i veckan. Varje gång svär jag över hur värdelös kanalhanteringen är. När man lägger till en kanal så hamnar den alltid sist. Sen måste man flytta skiten ända upp till början av listan eftersom man inte kan passera den sista kanalen och hamna på nummer ett igen. Man kan alltså inte loopa. Och jag vill ha TV4 på plats 4, inte 67.
Hur vore det med en lösning som alla andra boxar har, att man kan infoga sina kanaler i favoritlistan var man vill!!! Eller som Viasat har gjort, att man bara numrerar om kanalen så hoppar den rätt. För fan, det är 2011.
Postad 11 juni 2011 - 08:51
Ja, det där problemet finns fortfarande kvar. Men jag har för mig att det fanns redan innan den nya mjukvaran. Dock lika pinsamt ändå. Jag får lägga in de marksända kanalerna i favoritlistan åtminstone en gång i veckan. Varje gång svär jag över hur värdelös kanalhanteringen är. När man lägger till en kanal så hamnar den alltid sist. Sen måste man flytta skiten ända upp till början av listan eftersom man inte kan passera den sista kanalen och hamna på nummer ett igen. Man kan alltså inte loopa. Och jag vill ha TV4 på plats 4, inte 67.
Hur vore det med en lösning som alla andra boxar har, att man kan infoga sina kanaler i favoritlistan var man vill!!! Eller som Viasat har gjort, att man bara numrerar om kanalen så hoppar den rätt. För fan, det är 2011.
+1
Håller med fullständigt. Denna bugg har funnits sen dag 1. Hur svår kan den vara att fixa samt kanalsorteringen borde kunna fixas på 15 min kodning. Suck.
Postad 12 juni 2011 - 19:40
Postad 13 juni 2011 - 10:31
- Hittar ingen information om GPL hos Canal Digital eller Sagemcom så de bryter nog mot GPL avtalet.
- Canal Digital, har ni någon officiell kommentar?
Hej Ulfis,
För att kunna ge er ett så bra svar som möjligt har vi vidarebefodrat frågan till ansvariga och återkommer i tråden så fort vi har ett svar.
Med vänliga hälsningar,
Filippa
Hej,
Hur går det med det här? Det är snart en månad sedan och det är en mycket bra fråga.
Se t ex http://duff.dk/viasat/ för några år sedan.
En annan sak jag undrar över:
Som ni själva säger, så har ni ett ansvar att se till att problemen med PVR-boxen blir lösta.
Jag har, precis som alla andra, problem med boxen:
- Den tappar schemalagda inspelningar.
- Saknas bild på vissa inspelningar.
- Saknas bild vid ”live-tittande”, ljud finns och övrig grafik från boxen, som epg och inforutan kan visas syns, men videoströmmen saknas och rutan är svart.
- Boxen hänger sig då och då (så det är praktiskt med en lampkontakt på nätsladden...)
- Ibland tar det extremt lång tid för boxen att starta (uppåt 5 minuter som CD-loggan visas vid boot)
- Boxen är periodvis slö på att reagera på kommandon. Den verkar köa dem och sedan köra igenom allt.
Det här är en ny box, jag fick den utbytt för ca 6 månader sedan. Detta är ju kända buggar. Därför känns det som slöseri med min och er tid att sitta i telefon med er kundtjänst kring detta (speciellt som de har ett visst mått av, ska vi säga bergvärmerelaterade, pajaskonnotationer).
Ni måste ju hålla med om att jag inte kan utnyttja mitt abonnemang så länge ni inte fixat boxen (som ni också säger er ha ansvar för att fixa).
Med andra ord. Kommer ni att rabattera mitt abonnemang till dess att boxen fungerar, alternativt ni erbjudit mig en fungerande alternativbox?
Med vänliga hälsningar,
NOP
Redigerat av Unregistered4eff8a47, 13 juni 2011 - 15:15.
Postad 13 juni 2011 - 16:03
PS Jag har värmepump, Wlan, trådlösa telefoner, micro mm mm och allt detta i ett hus med tygklädda elledningar från 1946.
Konstigt att CD ej beskyllt diverse askmoln och vulkaner för att orsaka alla problem som boxen dras med. Deras felsökningsteorier hade passat i vilken Monty Python sketch som helst.
Postad 13 juni 2011 - 18:15
@belarus_84: DM8000 som har allt och lite till.
Men då måste man köpa till en DVB-t eller?
Är det den bästa boxen på marknaden?
mvh johan
Postad 13 juni 2011 - 20:37
Har också haft problemet med att boxen dagligen startar med ER01 och sedan 01--. låtit den uppdatera men det har ej hjälpt. Provade med att göra fabriksåterställning och sedan låta den uppdatera med ER01 resp 01--. Otroligt nog verkar det ha hjälpt!!!!. Skitboxen har startat utan problem sedan dess. Värt att prova för de som har samma problem.
PS Jag har värmepump, Wlan, trådlösa telefoner, micro mm mm och allt detta i ett hus med tygklädda elledningar från 1946.
Konstigt att CD ej beskyllt diverse askmoln och vulkaner för att orsaka alla problem som boxen dras med. Deras felsökningsteorier hade passat i vilken Monty Python sketch som helst.
Hur gjorde du fabriksåterställning?
Min box visar 00-- vid uppstart,
sedan blir det 01-- en lång stund sedan 02-- en kort stund sedan ERxx och sen börjar den om med 01-- för att efter ett bra tag visa omväxlande 01--, ER01, ER03 (ER meddelande blinkar väldigt hastigt förbi). Har försökt med att starta om etc men inget verkar hjälpa.
Postad 13 juni 2011 - 20:56
Har sedan den släpptes, läst kommentarer om mjukvaran och valde att avvakta. Det visade sig vara rätt beslut och varje gång man varit tvungen att starta om boxen (hängning eller fabriksåterställning) så har man kunnat välja ja eller nej på frågan om man vill uppdatera.
Nu hände det att det blev ett strömavbrott och boxen startade själv när strömmen kom tillbaka, dock så började den att uppdatera sig själv direkt, så nu finns denna underbara mjukvara även i min box. Dock så har den inte hängt sig ännu efter drygt 60min användande.
Min fösrta reflektion. Sämre bild, inget snack. Bilden ser ju lätt uppskalad ut. Samt att allt ser så grovt ut, ingen hd-känsla på layouten direkt.
Postad 14 juni 2011 - 07:22
Tråkigt men svårt att undvika eftersom CD gör allt för att tvinga på kunderna denna programvara. En del buggar har kanske blivit lösta under månadera som gått medan du lyckats hålla borta uppdateringen men du får vara beredd på underlig respond på fjärren och att ibland inte kunna titta på ett program medans en inspelning pågår + en del annat du slapp innan. Bildförsämrigen var det värsta i början men man vänjer sig med detta också...En del justerande i TV-bildinställningsmenyerna gav en liten förbättring för mig.Så har man blivit med senaste programvaran.
Har sedan den släpptes, läst kommentarer om mjukvaran och valde att avvakta. Det visade sig vara rätt beslut och varje gång man varit tvungen att starta om boxen (hängning eller fabriksåterställning) så har man kunnat välja ja eller nej på frågan om man vill uppdatera.
Nu hände det att det blev ett strömavbrott och boxen startade själv när strömmen kom tillbaka, dock så började den att uppdatera sig själv direkt, så nu finns denna underbara mjukvara även i min box. Dock så har den inte hängt sig ännu efter drygt 60min användande.
Min fösrta reflektion. Sämre bild, inget snack. Bilden ser ju lätt uppskalad ut. Samt att allt ser så grovt ut, ingen hd-känsla på layouten direkt.
Postad 14 juni 2011 - 14:45
Men då måste man köpa till en DVB-t eller?
Är det den bästa boxen på marknaden?
mvh johan
Den har två inbyggda sat-mottagare och två pluginplatser där du kan sätta S2, T eller C enligt eget önskemål. Jag har en S2 och en T. T2 lär komma snart.
Även en SATA-hårddisk och fläkt skaffar du själv. Har själv nu en 2TB disk.
Den är fantastiskt bra. Har dock ej provat andra på nåt år eftersom den funkar så bra.
Postad 14 juni 2011 - 14:50
Puttiplatt
Postad 14 juni 2011 - 16:37
Säg den lycka som varar. Det höll i 3 dagar men idag visar fanskapet 00-- 01-- igen! Finns inget hopp om denna boxen längre. Kan bara hoppas att CD håller fingrarna borta från boxen som kommer i höst, men troligen ska de in och rota i den programvaran också så att vi får en skitbox 2.0. Hade det inte varit för ev framtida pairing hade jag köpt en fungerande box för länge sedan.
Puttiplatt
Nu prognostiserar jag, men hur troligt är det att CD drar igång pairing med vetskap om denna box och dess lömska reaktioner på nya mjukvaruuppdateringar?
Försöker man med pairing på denna skakiga plattform så kan man nog ha dragit ner gardinen helt som leverantör och det gäller att ha en plan B då. Det står många sådana här boxar i stugorna och det blir många många krediteringar och avbrutna abbonemang när man inte längre kan leverera någon bild eller ljud alls.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar