Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 juli 2011 - 11:04

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Det är klart man inte kommer att göra, eventuellt ger man en rejäl rabatt på den nya boxen till de som haft störst problem.

Alla andra (jag tex) får nog välja om dom vill köpa den nya boxen.

Och det där med att byta leverantör stör jag mig lite på, många spyr galla över CD , hoppas dom verkligen sagt upp sitt abonnemang. För massa tomma hot på sidor som denna kommer inte lösa någonting.

Säg upp ert abonnemang alla ni som är missnöjda,så ska ni se att det kommer hända saker.

/Fredrik

Hej, det kanske undgått dig att CD har tappat tusentals kunder sista året?
Men inte har det "hänt några saker" än!
Så, stör du dig på att "folk spyr galla över CD" så får även du nog hoppas på att CD fixar en box som fungerar, eller att CD låter sina kunder säga upp abb, med max 1 månads uppsägningstid.

Postad 03 juli 2011 - 12:39

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0
Har du B BUS sagt upp ditt abb? Din box har ju hängt sig 1000 gånger.

Det jag menade var att jag inte tror skriverier på ett forum påverkar så mycket, även fast CD skriver här ibland. Hoppas jag har fel.

Är själv bunden till september, sedan får jag se hur jag gör. Telia lockar med deras satsning på Hd kanaler.

Säger jag upp mitt abb hos CD beror det mest på att det händer så lite på Hd kanal fronten just nu.

/Fredrik

Postad 03 juli 2011 - 14:01

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Helt j*vla otroligt! Ena gången är det "ingen signal" fastän jag har 63-65%, nästa gång är det ingen signal alls, tredje gången är signalen 0 på SAT1. Detta är fan det sjukaste jag varit med om!

Postad 03 juli 2011 - 14:06

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Enda anledningan till att jag inte sagt upp C.D. är antalet HD-kanaler. Den dagen Viasat har samma kanaler så byter jag!

Postad 03 juli 2011 - 15:05

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2 705 inlägg
  • 0

Canal Digital Sverige har nu fått igång sin egen Facebooksida.

Jag gick med i gruppen i hopp om att få bättre support när det gäller denna box än folk från CD som svarar här "lämna dina personuppgifter via PM så kontakter vi det" eller "våra tekniker jobbar med detta problem" och när man ringer deras support de ber dig starta om boxen i några minuter eller skickar ny kabel med snigelfrakt som aldrig kommer fram.

Postad 04 juli 2011 - 00:35

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Matrix Revolutions i Digital Stereo :)
Jag vet inte om man ska skratta eller gråta men många filmer på Film+ HD har inget 5-1 ljud så man får gå och hyra DVD med sämre bild men bättre ljud.

Är det kostnaden för alla utbytesboxar som gör att det inte finns pengar till licensen att få bra ljud på filmerna i HD kanalen?

Postad 04 juli 2011 - 09:15

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0
Kul att upptäcka att bara första halvan av The big 4 blev inspelat pga kanalbyte..

Har fortfarande frysningar på inspelade program men jag orkar inte prata med CD-kundtjänst, då man bara blir matt av deras obefintliga kompetens och kundvård, så även jag är förmodligen klassad som nöjd kund hos dem.. :)

Postad 04 juli 2011 - 09:20

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Kul att upptäcka att bara första halvan av The big 4 blev inspelat pga kanalbyte..

visas åter på SVT 24 nästa helg, på lördag, men givetvis inte i HD. Alltid en liten tröst.

Postad 04 juli 2011 - 09:39

Unregistered4eff8a47
  • Unregistered4eff8a47
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Hej,

Tack för svar till slut. Men vad hände med information om GPL och frågan om ni anser att ni levererat tjänsten till fullo i och med den struliga boxen?
Jag tycker att det är en inte att det är en bra idé att ta detta per telefon med er:
1. Det här är kända buggar. Inget nytt som inte andra också drabbas av.
2. Det är inget fel på min setup. Det är fel på boxens mjukvara (som vi konstaterade tillsammans redan hösten 2010, när vi senast gick igenom svängen. Då ville ni byta ut min box mot en begagnad, men bytte den till slut mot en ny istället).
3. Det tar tid att prata i telefon med er och jag vill inte få besked om att det är grannarnas bergvärme som är problemet. Eller solfläckar, eller ovanlig lama-aktivitet i Peru. :)
4. Men kanske viktigast. Det här är ett forum där vi alla byter tankar och information. Det vi skriver här kan kanske hjälpa någon annan (om inte annat att avgöra huruvida man vill lägga sina kommande ägg i CD-korgen).

Men vi skulle gärna vilja veta hur frekvent dessa fel med missade inspelningar är i förhållande till hur mycket du spelar in?

Som någon tidigare var inne på så förstår jag inte hur det är relevant. Men t ex så lyckades den missa ca en tredjedel av säsong 5 av 30 Rock på Canal + Series, och igår matchen mellan Nadal och Djokovic. Jag kom hem efter två set och såg att den inte spelade in, tillbringade 8 min 13 sek med att försöka få igång boxen (Mutebugg – omstart – blåskärm?? (alltså en blå skärm, inte bsod) – omstart – mutebugg osv). Lyckades faktiskt fånga detta på video också.

Varför du saknar bild på vissa inspelningar och i livesändningar är svårt att ge ett svar på, utan att göra en grundlig felsökning då det kan beror på flera faktorer.

Nej, det är inte så svårt. Det beror på buggar i mjukvaran, som ibland manifesterar sig så att videoströmmen inte visas, även om ljud hörs och boxens övriga grafik kan visas (inforutan, epg osv). Eftersom ljudet hörs är det inget problem med avkodningen av signalen/mpeg-strömmen. Eftersom övriga grafiken kan visas är det inget fel på koppling till TV/projektor osv. Dålig signalstyrka kan vi också ta bort från ekvationen. En gissning i det blå skulle vara buggig implementation av HDCP, för jag kan inte missas att jag sett det innan ni la på det. Eller har ni andra teorier?

Att den inspelningsbara HD-boxen hänger sig då och då och att du upplever att den tar lång tid att starta, är beroende på hur mycket aktivitet som sker i boxen samtidigt. Vi skulle därför behöva få mer information om i vilka lägen dessa problem uppstår.

1. Den hänger sig vid vanligt tittande, utan någon direkt korrelation till användarmönster. Inget jag hittat i alla fall.
2. Var n:e gång boxen startar upp, tar det otroligt lång tid för den att starta (under tiden visas Canal Digtal-loggan). Jag vänder mig mot formuleringar som ”du upplever”, vilka endast syftar till att måla över problemet på ”min upplevelse” av boxen. Senast det hände hann jag äta klart min lunch innan boxen var igång. Jag har funderat på att filma varje uppstart, men är inte beredd att ödsla så mycket av mitt liv åt liknande irritationsmoment (det skulle ju ändå bara påvisa att problemet fanns, inte ge någon ingång till varför).

Våra rekommendationer är att använda den nya funktionen med autostandby. Detta för att den inspelningsbara HD-boxen inte ska stå på hela tiden, då vi uppmärksammat att fel har uppstått när den inspelningsbara HD-boxen inte få uppdateras, vilket den gör vid en omstart.

Den här boxen är inte gång mer än 1 timme per dag i snitt, och är fullt patchad, så jag förstår inte det ovan.

Tacksam om ni kan ge råd som avhjälper felen ovan, men eftersom det är kända buggar så tror jag inte det.
Återstår då hur ni tar ansvar för försämringen av tjänsten till dess att 1. boxen fungerar tillfredsställande (som väl ingen längre tror på) eller att 2. ni kan erbjuda ett utbyte mot något som fungerar (t ex ADB när den nu kommer).

Med vänliga hälsningar,
/NOP

Postad 04 juli 2011 - 19:19

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Det hände en lustig sak när frugan tittade på Monacobröllopet i lördags, det kom upp en skärm att det plötsligt fanns uppdaterad programvara. Jag valde avbryt och tänkte att det här får jag kolla upp senare på kvällen, men då fanns ingen uppdatering tillgänglig...

Postad 04 juli 2011 - 19:30

Patrik.A
  • Patrik.A
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Hej,

Tack för svar till slut. Men vad hände med information om GPL och frågan om ni anser att ni levererat tjänsten till fullo i och med den struliga boxen?
Jag tycker att det är en inte att det är en bra idé att ta detta per telefon med er:
2. Det är inget fel på min setup. Det är fel på boxens mjukvara (som vi konstaterade tillsammans redan hösten 2010, när vi senast gick igenom svängen. Då ville ni byta ut min box mot en begagnad, men bytte den till slut mot en ny istället).
3. Det tar tid att prata i telefon med er och jag vill inte få besked om att det är grannarnas bergvärme som är problemet. Eller solfläckar, eller ovanlig lama-aktivitet i Peru. :)
4. Men kanske viktigast. Det här är ett forum där vi alla byter tankar och information. Det vi skriver här kan kanske hjälpa någon annan (om inte annat att avgöra huruvida man vill lägga sina kommande ägg i CD-korgen).

Som någon tidigare var inne på så förstår jag inte hur det är relevant. Men t ex så lyckades den missa ca en tredjedel av säsong 5 av 30 Rock på Canal + Series, och igår matchen mellan Nadal och Djokovic. Jag kom hem efter två set och såg att den inte spelade in, tillbringade 8 min 13 sek med att försöka få igång boxen (Mutebugg – omstart – blåskärm?? (alltså en blå skärm, inte bsod) – omstart – mutebugg osv). Lyckades faktiskt fånga detta på video också.

Nej, det är inte så svårt. Det beror på buggar i mjukvaran, som ibland manifesterar sig så att videoströmmen inte visas, även om ljud hörs och boxens övriga grafik kan visas (inforutan, epg osv). Eftersom ljudet hörs är det inget problem med avkodningen av signalen/mpeg-strömmen. Eftersom övriga grafiken kan visas är det inget fel på koppling till TV/projektor osv. Dålig signalstyrka kan vi också ta bort från ekvationen. En gissning i det blå skulle vara buggig implementation av HDCP, för jag kan inte missas att jag sett det innan ni la på det. Eller har ni andra teorier?

1. Den hänger sig vid vanligt tittande, utan någon direkt korrelation till användarmönster. Inget jag hittat i alla fall.
2. Var n:e gång boxen startar upp, tar det otroligt lång tid för den att starta (under tiden visas Canal Digtal-loggan). Jag vänder mig mot formuleringar som ”du upplever”, vilka endast syftar till att måla över problemet på ”min upplevelse” av boxen. Senast det hände hann jag äta klart min lunch innan boxen var igång. Jag har funderat på att filma varje uppstart, men är inte beredd att ödsla så mycket av mitt liv åt liknande irritationsmoment (det skulle ju ändå bara påvisa att problemet fanns, inte ge någon ingång till varför).

Den här boxen är inte gång mer än 1 timme per dag i snitt, och är fullt patchad, så jag förstår inte det ovan.

Tacksam om ni kan ge råd som avhjälper felen ovan, men eftersom det är kända buggar så tror jag inte det.
Återstår då hur ni tar ansvar för försämringen av tjänsten till dess att 1. boxen fungerar tillfredsställande (som väl ingen längre tror på) eller att 2. ni kan erbjuda ett utbyte mot något som fungerar (t ex ADB när den nu kommer).

Med vänliga hälsningar,
/NOP

Egentligen en onödig citering av ett långt inlägg men eftersom nop4e71 sammanfattar och framställer exakt de problem jag själv upplever så vill jag för Canal Digitals räkning säga +1 till ovanstående.
Jag är övertygad om att det är fler som har problem men inte orkar ringa till en oförstående support och slösa bort värdefull tid som går att lägga på annat.

P.

Det hände en lustig sak när frugan tittade på Monacobröllopet i lördags, det kom upp en skärm att det plötsligt fanns uppdaterad programvara. Jag valde avbryt och tänkte att det här får jag kolla upp senare på kvällen, men då fanns ingen uppdatering tillgänglig...

Det där har hänt mig ett flertal ggr. Har laddat ner vid ett par tillfällen men det är samma programvara som redan är installerad.

P.

Redigerat av Patrik.A, 04 juli 2011 - 19:30.

Postad 04 juli 2011 - 23:30

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0
Om man kanske skulle säga upp abonemanget? Gått flera dagar sen jag kollade på tv nu. Inte ens klockan på boxen funkar. Går en timme efter så den duger ej som digitalklocka ens. ;-)

Postad 05 juli 2011 - 02:22

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
har själv 10-10 i syn (precis varit hos optikern)

kan hålla med om att trean blivit sämre, ser ofta den "övre vita kanten" i trean med, gjorde det inte innan, och ja, jag har haft overscan av hela tiden :)

kan vara så att trean själva har ännu sämre kvalite på sin kanal nu när dom lanserat den i HD me...

Postad 05 juli 2011 - 15:14

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Om man kanske skulle säga upp abonemanget? Gått flera dagar sen jag kollade på tv nu. Inte ens klockan på boxen funkar. Går en timme efter så den duger ej som digitalklocka ens. ;-)

Samma här, men att en så trivial funktion som att visa aktuell tid skulle fungera är ju att begära ganska mycket... :)

Dock fungerar min box hjälpligt, ungefär som ett rådjur med tre ben :) Och så länge den gör ungefär som den ska så får det duga. Men om CD inte kategoriskt rakt av erbjuder oss kunder som stått ut med denna skitbox i flera år den nya boxen när den lanseras så byter jag leverantör direkt.

Postad 06 juli 2011 - 07:19

Unregisteredb71577f7
  • Unregisteredb71577f7
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Skickade följade felanmäla/fråga till CD:

Hej! Jag börjar bli helt förtvivlad på er HD-PVR-box och de uppdateringar som ni försämrar den med.
Den har, från att ha varit acceptabelt fungerande (man hade lärt sig leva med de fel och brister den hade innan
september-10), nu såna fel att den inte klarar av det den är köpt för, att spela in program och spela upp dem igen.
Två problem har uppstått med den senaste uppdateringen: Man kan allt som oftast inte se på någon annan kanal än
den man spelar in ifrån (c:a hälften av gångerna) Och Efter en inspelning hoppar boxen tillbaka till den kanal den
spelat in från! Jag har ert svindyra Canal+Max abonemang för att till 90% titta på sportkanalerna, då vi har
småbarn spelar jag oftast in matcherna för att kunna se dem i lugn och ro. Denna möjlighet har ni med era vänner
på Sagem nu tagit bort!

Låt mig ge några exempel på förstörda matcher och visa att hur man än försäkrar sig om att man INTE skall få reda
på resultatet innan man börjar titta så förstör er box/programvara möjligheten till detta.
1. Spelade in sista StanleyCup-finalen, satte mottagaren på en annan kanal för att inte få se ställningen när jag
slog på TV'n. När jag började titta så hade boxen inte ändrat till "inspelad kanal" utan boxen visade en annan
kanal, ok så långt. Börjar titta på inspelningen och spolar efter första perioden över pausen fram till nästa
period, då avbryts uppspelningen! Boxeländet har då bytt till "inspelad kanal" (den går inte ens tillbaka till MyTV-menyn)
och det första jag ser är jublande Boston-spelare och jag förstår hur matchen slutat, tack för det!
2. I fredags, samma förutsättningar, spelar in en match, byter till annan kanal. Skall starta uppspelningen men den
startar inte/avbryts (hände med en gång jag tryckte OK, vet alltså inte om uppspelningen startade eller inte).
Boxen hinner dock byta till "inspelad kanal" och jag får se vad det står i matchen efter 87minuter, tack igen!
Vid nästa försök så startar uppspelningen, men det är inte lika spännande längre kan man ju lugnt säga...

Vad gör ni för att se till att detta fungerar igen? Detta är problem jag inte haft innan senaste uppdateringen
utan är nytt i o m den. Det finns många fel och brister i denna box/programvara men dessa senaste buggar skall
jag inte behöva acceptera! Det har fungerat tidigare! Det är ju för att spela in/upp programm man valt att köpa
en PVR! Jag antar att ni fortfarande inte kan svara med mail, hade varit tacksamt då ni hade fått tänka igenom
svaret innan ni börjar rabbla löften om nya uppdateringar och att ni aldrig hört talas om problem med Sagem HD
PVR 101-ST.
Med (fortfarande) vänlig hälsning Magnus

Svaret blev aturligtvis:

Vi skulle behöva göra en grundlig felsökning på din utrustning, så vi ber dig att ta kontakt med vår kundservice
på telefonnummer: 0770-33-22-11.

Hade det varit en felsökning jag efterfrågat hade jag ju ringt direkt, skickade en ny fråga enl nedan:

Hej!
Det var precis ett sådant svar jag INTE ville ha, kontakta oss (igen) så skall vi felsöka...
Vad skall felsökas?
Att programvaran ändrar tillbaka till "inspelad kanal" kan ju knappast vara något som behöver "felsökas",
den gör det numera, varför?
Att bara kunna titta på den kanal som spelas in behöver väl inte heller felsökas? det är ett faktum och
många har det problemet emellanåt (se de trådar på minhembio.com som ni ibland hedrar med er närvaro).

Jag har inte tid att sitta och vänta i er telefonkö för att få till en felsökning.
Mitt förslag är att ni skickar de kotrollpunkter ni har för felsökningen (det bästa vore ju naturligtvis
att ni la ut dem på nätet så alla som har problem själva kan kontrollera sin utrustning med detta) så
man kan göra kontrollerna när man har tid/problemen uppstår, vad säger ni om det?

Skickar med mitt föregåede mail och ert svar för att dokumentera, samt att ni skall veta vad det handlar om.

//Magnus

Får se vad svaret blir på detta, ett mail med "ring oss igen", eller ett riktigt svar?

Postad 06 juli 2011 - 08:16

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 303 inlägg
  • 0

Hej,

Med vänliga hälsningar,
/NOP

Hej NOP,

Vi skulle gärna vilja skicka ut en auktoriserad installatör till dig, så vi vore tacksamma om du kunde lämna dina kontaktuppgifter i ett PM till oss.

Med vänliga hälsningar
Mikaela

Postad 06 juli 2011 - 09:57

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 303 inlägg
  • 0
Hej på er,

Vi beklagar de problem med den inspelningsbara HD-boxen som flera av er upplever. Uppdateringarna är till för att tillgodose bättre tjänster och det är väldigt olyckligt då det uppstår fel. Vi jobbar hela tiden med Sagem för att kunna få till en stabil mjukvara för en problemfri box. Vi tar tacksamt emot all feedback vi får, men för att vi ska kunna hjälpa er måste vi ibland göra en grundlig felsökning tillsammans med en av våra tekniker. Detta för att utbyta viktigt information om den inspelningsbara HD-boxens olika beteende, så att vi snabbare kan ta fram en lösning.

Tack för er förståelse,

Med vänliga hälsningar
Mikaela

Postad 06 juli 2011 - 10:32

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0

Hej på er,

Vi beklagar de problem med den inspelningsbara HD-boxen som flera av er upplever. Uppdateringarna är till för att tillgodose bättre tjänster och det är väldigt olyckligt då det uppstår fel. Vi jobbar hela tiden med Sagem för att kunna få till en stabil mjukvara för en problemfri box. Vi tar tacksamt emot all feedback vi får, men för att vi ska kunna hjälpa er måste vi ibland göra en grundlig felsökning tillsammans med en av våra tekniker. Detta för att utbyta viktigt information om den inspelningsbara HD-boxens olika beteende, så att vi snabbare kan ta fram en lösning.

Tack för er förståelse,

Med vänliga hälsningar
Mikaela

Hej Mikaela,

Varför kan ni inte implementera sparande av kanallistor, schemalagda inspelningar till USB minne? Se till att USB minnet alt. USB-hårddisken blir formaterat i samma format som hårddisken, så borde vi kunna spara inspelat material också. Detta som ett "plåster-på såren" för oss som får byta boxar hela tiden. (är inne på min 6'e eller 7'e nu och den fungerar inte heller). Är jävligt trött på att installera pm boxar hela tiden.

Boxen borde dessutom ha en crash dump lista som vi användare kan skicka till er vid fel. Som det är nu skickas boxen in och era tekniker som tar emot den har bara det era kundsupportsnubbar har skrivit i kundsystemet. En extra lapp som vi fyller i till era tekniker så de vewt vad som är fel dirket när de öppnar lådan.

Postad 06 juli 2011 - 10:45

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Boxen borde dessutom ha en crash dump lista som vi användare kan skicka till er vid fel. Som det är nu skickas boxen in och era tekniker som tar emot den har bara det era kundsupportsnubbar har skrivit i kundsystemet. En extra lapp som vi fyller i till era tekniker så de vewt vad som är fel dirket när de öppnar lådan.

Detta en tanke från mig med. Nu med när boxen har nätkontakt skulle en kund kunna godkänna att den sänder en kraschdump till Canal Digital. En log av vad som skett de senaste timmarna innan den bråkade. Eller log över längre tid. En veckas.

Borde inte alls vara svårt att implementera, att ta fram en log borde vara enkelt. Att implementera en tjänst som skickar loggen lika så.
Och skulle spara så mycket huvudvärk.

Kundtjänst skulle då kunna svara:
"Kan du starta boxen? När den är igång och står på en kanal, tryck på knapp blå blå röd blå i snabb följd. En dialog kommer att öppnas. Du kan där granska en log som boxen gjort av senaste händelserna.
Har din box kontakt med internet, en nätverkskabel ansluten?
Bra då kan du gärna trycka på Skicka log, denna log skickas då till oss med ditt box- och abb-id knutet till sig. Vi tittar på loggen och ber att få återkomma."

Typ.

Redigerat av Monshi, 06 juli 2011 - 10:46.

Postad 06 juli 2011 - 10:47

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2 705 inlägg
  • 0
CD/Mikaela: skojar ni med oss? Det är för f*n kända och stora problem som har funnits i flera månader och du påstår att ni/Sagem inte vet något om det?
Vill ni ha feedback kolla denna tråd eller googla på CD eller CDs inspelningsbara HD-Box.

Jag vet en bra lösning om ni verkligen vill ha eller bryr er om nöjda kunder, skrota nuvarande skitboxen när eran ny box kommer och skicka nya boxen till alla box med ett förlåtbrev. Men som jag känner CD rätt så det finns inte på kartan, därför jag kommer lämna CD efter min bindningstid går ut då jag är riktigt trött på denna box och CD sätt att mörka problem med boxen.

Redigerat av Lias08, 06 juli 2011 - 14:16.

Postad 06 juli 2011 - 12:17

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1 000 inlägg
  • 0
Hej Canal Digital

Jag tillhör en av era tusentals ”Nöjda Användare”, efter varje uppdatering har jag inom nån vecka konstaterat vilka buggar som blivit fixade och vilka nya som har tillkommit. Men inte brytt mig om att kontakta CD, utan räknat med att det fixas i nästa uppdatering. Bl.a. för att jag kunde förutse risken att boxen med alla inspelningar skulle bli utbytt till ingen nytta. Enda gången var när det helt plötsligt under några dagar dök upp en ruta med ”Kortfel … ” flera gånger. Hur CD kunde få det till att jag behövde en ny strömadapter begriper jag inte. Felet självläkte innan adaptern kom.
Har också blivit uppringd av CD som frågade om jag var ”nöjd med tjänsten”, på en sån allmän fråga svarade jag ja. Hade frågan varit om buggar på boxen hade svaret blivit ett annat.
Tidigare buggar kunde man lära sig att undvika/leva med, men den senaste uppdateringen är katastrof.
Har läst i tråden och känner igen de flesta buggarna. Utöver eran betagrupp (begränsat antal) kunde ni ha en bugg-grupp (obegränsat antal) som rapporterar fel när ny programvara är släppt. Sen kan man logga in och klicka i vilka kända problem man har, så får ni snabbt en uppfattning om hur vanliga problemen är. Här är några av mina:

• Knapptryckning kan ta upp till 15 min innan reaktion – framför allt med nystartad box eller om man ser på HD-kanal.
• Inspelade HD-kanaler pixlar och ljudet hackar så att det är osebart, kom efter sista uppdateringen – Inga fel i sändningen (kollat samtidigt). En tanke- efter många års användning och mycket på disken, hur hanteras fragmenterade filer?
• Ingen bild på andra kanaler vid inspelning - Tror att det bara har hänt vid inspelning av HD, även har en samtidig inspelning blivit svart.
• Byter till den inspelade kanalen som man tittar på när uppspelning stoppas – har varit så länge, men bara om inspelning fortfarande pågår.
• Missade inspelningar – Har hänt med boxen i standby och om två inspelningar haft 5-15min mellanrum. Några enkelinspelningar har också missats men inte ofta.

Nu får man starta boxen i god tid innan man ska se nåt och inte spela in HD, så hankar man sig fram till nästa uppdatering.

Nizz_e

Postad 06 juli 2011 - 14:09

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

Hej Canal Digital

Jag tillhör en av era tusentals ”Nöjda Användare”, efter varje uppdatering har jag inom nån vecka konstaterat vilka buggar som blivit fixade och vilka nya som har tillkommit. Men inte brytt mig om att kontakta CD, utan räknat med att det fixas i nästa uppdatering. Bl.a. för att jag kunde förutse risken att boxen med alla inspelningar skulle bli utbytt till ingen nytta. Enda gången var när det helt plötsligt under några dagar dök upp en ruta med ”Kortfel … ” flera gånger. Hur CD kunde få det till att jag behövde en ny strömadapter begriper jag inte. Felet självläkte innan adaptern kom.
Har också blivit uppringd av CD som frågade om jag var ”nöjd med tjänsten”, på en sån allmän fråga svarade jag ja. Hade frågan varit om buggar på boxen hade svaret blivit ett annat.
Tidigare buggar kunde man lära sig att undvika/leva med, men den senaste uppdateringen är katastrof.
Har läst i tråden och känner igen de flesta buggarna. Utöver eran betagrupp (begränsat antal) kunde ni ha en bugg-grupp (obegränsat antal) som rapporterar fel när ny programvara är släppt. Sen kan man logga in och klicka i vilka kända problem man har, så får ni snabbt en uppfattning om hur vanliga problemen är.
Nu får man starta boxen i god tid innan man ska se nåt och inte spela in HD, så hankar man sig fram till nästa uppdatering.
Nizz_e

Tycker även du prickar superbra på definationen nöjda kunder!

Postad 06 juli 2011 - 15:51

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Hej på er,

Tack för er förståelse,

Med vänliga hälsningar
Mikaela

Varjegång ni skriver att ni " jobbar hårt tillsammans med SAGEM" kommer jag att påminna om hur länge ni använt det uttrycket utan att lyckats särskilt bra:
300 DAGAR UTAN ATT LÖSA PROBLEMEN.

På denna tid borde ni ha hunnit med att skapa en helt ny super maskin.
Det är bara tunneln genom hallandsåsen som är lika omöjlig att få till som denna SAGEM box :)

Postad 06 juli 2011 - 16:33

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0
Jag börjar undra om man inte ganska enkelt hade kunnat skriva ett script som genererat lika menigsfulla svar som de vi fått från Canal Digital. Någon som minns Eliza? Det finns en variant på denna sida

Rom byggdes inte på en dag, men utifrån de inlägg jag sett hittills känns det som om Canal Digital har väldigt lång väg kvar till en produktiv närvaro i dessa forum.

Postad 06 juli 2011 - 16:41

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0
Precis, var därför jag skrev tidigare att jag inte tror att en massa skriverier på forum kommer påverka så mycket. Men hoppas jag har fel.

Det måste ske tex uppsägningar av abbonnemang, men jag vet inte, CD kanske tappar kunder hela tiden?

Men svaren eller inläggen som CD skriver här känns jäkligt opersonliga och skulle lika gärna skrivits av en dator :)

/Fredrik

Postad 06 juli 2011 - 16:46

Unregistered259b9dd2
  • Unregistered259b9dd2
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Jag förväntar mig ett bra pris (eller gratis) på den nya boxen, ska man behöva betala fullt pris en gång till så lämnar jag CD

Postad 06 juli 2011 - 18:31

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Precis, var därför jag skrev tidigare att jag inte tror att en massa skriverier på forum kommer påverka så mycket. Men hoppas jag har fel.

Det måste ske tex uppsägningar av abbonnemang, men jag vet inte, CD kanske tappar kunder hela tiden?

Men svaren eller inläggen som CD skriver här känns jäkligt opersonliga och skulle lika gärna skrivits av en dator :)

/Fredrik

Nej, det är sant att CD bryr sig inte. Men om sådanna här forum inte fanns skulle många av oss nu suttit hemma i tron att 'det är nog bara vi i vårt kvater som har otur med boxen, resten av Norden har fått en superbox men inte jag och någre till'.

Jag har sagt upp mitt Canal + abb pga att det inte längre är värt dom pengarna det kostar att ha tillgång till dessa kanaler då det inte är helt problemfritt att se det jag betalar för och därmed har tillgång till.
Men innerst inne vill jag inte behöva byta bort CD då jag inte riktigt gillar utbudet på alternativen som VIASAT och BOXER idag har att erbjuda.
Därför väntar jag på ADB boxen och tar beslut därefter.

Postad 06 juli 2011 - 18:40

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

Men om sådanna här forum inte fanns skulle många av oss nu suttit hemma i tron att 'det är nog bara vi i vårt kvater som har otur med boxen, resten av Norden har fått en superbox men inte jag och någre till'.

Det är sant

/Fredrik

Postad 06 juli 2011 - 19:27

Unregistered2f2370a8
  • Unregistered2f2370a8
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Om man lyfter blicken lite: Hur många anställda på CD har en parabol och en inspelningsbar HD-box? Kör alla Viasat eller har ingen CD-anställd några problem? Om man var chef på CD skulle man ju göra en intern enkät och de som hade samma problem som ventileras här i spalten skulle då kunna få sina installationer detaljgranskade internt. Vad är felet egentligen? För låg processorkapacitet för allt lullull som lagts in? För låg/hög matningsspänning? Känslighet för transienter i matningsspänningen? Enbart mjukvaruproblem? Alla ovannämnda?

Att bara ge standardsvaret här i forumet att man ska ange sina abonnemangsdata etc för att kunna få svar är fel ur PR-synpunkt. Svaren ska vara tillgängliga för alla.

Om jag skickat in en box och fått en ny i utbyte vill jag dessutom veta vad man hittat för fel på den jag skickade in! Boxen tillhör ju mig, antar jag.

Man kan dessutom enligt lagen alltid reklamera inom tre år för fabrikationsfel, och här är det ju inte tal om något annat så länge parabolen är korrekt installerad, LNB är vriden till rätt vinkel (viktigt!) och signalstyrkan är rätt.

Kan vi få ett sakligt och kunnigt svar snart från CD:s tekniska personal? (Inte kundtjänsten)

Postad 07 juli 2011 - 09:55

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0
Har inte orkat höra av mig till CD-kundtjänst sedan februari i år (därmed förmodligen klassad som nöjd kund) men igår ringde jag igen. Har problem med pixeleringar, ljudsynk, frysningar på inspelat samt att det ibland bara går se en kanal vid inspelning, missade serieinspelningar och ej fullständiga inspelningar, hänger sig ibland i tvguide mm. Dvs. standardfelen som i stort sett alla drabbas då och då. Enda tipset som CD hade var att formatera hårddisken efter att konstaterat att jag hade senaste programvaran. Kompensationer verkar vara uteslutet, CD verkar tycka att man får det man betalar för.. :)
Uppmärksamheten i media och på nätet verkar inte bita så nu letar jag alternativ!

Har idag en PVR och två standardboxar, tre kort totalt. Vad ska man välja för leverantör istället? Vill ha möjlighet att kunna spela in och se på annan kanal samtidigt.
Har bindningstid kvar men problemen som CD har med PVR-boxen måste väl vara skäl nog för att få det uppsagt och pengarna tillbaka även för boxen?

edit: stavar som en...

Redigerat av JMKbiker, 07 juli 2011 - 10:36.

Postad 07 juli 2011 - 10:59

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Har inte orkat höra av mig till CD-kundtjänst sedan februari i år (därmed förmodligen klassad som nöjd kund) men igår ringde jag igen. Har problem med pixeleringar, ljudsynk, frysningar på inspelat samt att det ibland bara går se en kanal vid inspelning, missade serieinspelningar och ej fullständiga inspelningar, hänger sig ibland i tvguide mm. Dvs. standardfelen som i stort sett alla drabbas då och då. Enda tipset som CD hade var att formatera hårddisken efter att konstaterat att jag hade senaste programvaran. Kompensationer verkar vara uteslutet, CD verkar tycka att man får det man betalar för.. :)
Uppmärksamheten i media och på nätet verkar inte bita så nu letar jag alternativ!

Har idag en PVR och två standardboxar, tre kort totalt. Vad ska man välja för leverantör istället? Vill ha möjlighet att kunna spela in och se på annan kanal samtidigt.
Har bindningstid kvar men problemen som CD har med PVR-boxen måste väl vara skäl nog för att få det uppsagt och pengarna tillbaka även för boxen?

edit: stavar som en...

Om du ser CD som enbart en leverantör av innehåll och inte en leverantör av en lösning (dvs innehåll och fungerande box), så kan man ju byta till annan box som funkar med CD (dock ej godkända och ingen garanti för funktion över tid, men å andra sidan funkar ju de nu, det gör ju inte CDs egen box).

Om du vill dumpa CD som leverantör så finns tex Boxer med ung samma fast något nedbantat utbud. Idag finns det 8 HD kanaler i marknätet, bla 1-5 i HD. Är du nöjd med CDs utbud och kan avvara några kanaler så kan det vara en väg.

Telia och Bredbandsbolaget har IP-TV att erbjuda, där har du det bredaste utbudet i och med att de ung som ComHem har de kanaler som CD för samt att de har även Viasats kanaler och du kan kombinera.

Vidare finns Viasat på parabolsidan. De har idag bättre filmkontrakt för tv1000 än vad Canal+ som finns på CD har. De har även tagit Premier Leugue från C+ samt NHL (dock finns NHL på ESPN America på CD). Gillar man Elitserien och Allsvenskan i fotboll så har inte Visasat det, de har dock Hockeyallsvenskan, Champions Leuge och golfen. Som du ser så är kanske främst skiljelinjen mellan CD och Viasat på sportsidan och då efter intresse. Viasats boxar funkar, de är mer avancerade och har 3D och video-on-demand på riktigt i drift.

Så nog finns det val.

Postad 07 juli 2011 - 11:39

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0

*informativ text*

Så nog finns det val.

Tack för inlägget men det var inte riktigt det jag var ute efter. Mitt fel, beskrev dåligt.

Jag är nöjd med utbudet som CD har men är inte nöjd med hur det fungerar. Har familjepaketet idag och är inte så intresserad av filmkanaler eller hyrtjänster då kvaliteten är för dålig och hyr/köper istället bluray via butik/nätet. Det jag skulle vilja ha är en leverantör som kan erbjuda liknade det CD har men som fungerar. Boxer har väl också Sagem som boxleverantör?.. Viasat ligger när till hands, verkar som deras box fungerar bättre? Det som jag ogillar är kostnaden för extra kort om man som jag vll ha möjlighet att se på tre olika tv. Där är CD riktigt bra med "bara" 80kr per extra kort utan kortavgifter.
Telia har jag haft och det går bort då jag bara har möjlighet för adsl och klarar inte av inspelning och möjlighet att se på annan kanal samt ha mer än en tv.

Men det kanske inte finns någon som kan leverera en fungerande TV-lösning med inspelningsmöjlighet 2011 utan att skaffa sig icke stödda boxar? Som det är nu tankar jag ner mycket utav det som min nuvarande box har missat och lösningen kanske är att helt sonika gå över till det helt och hållet...

Tilläg: Inser att jag gått lite väl mycket offtopic men det är pga. att PVR-boxen fungerar så dåligt.
Jag tror aldrig att de kommer att få ordning på nuvarande box så frågan är vågar man vänta på den nya? Kan mycket väl tänka mig att stanna hos CD om nuvarande box blir ersatt med den nya boxen och att den fungerar. Har dock inte lust att betala en gång till..
Hade varit önskvärt om CD kunde gå ut med ett klart besked hur de kommer att agera när den nya boxen släpps.
Anledningen att jag önskar alternativ är att enda sättet som jag tror biter är att om vi kunder lämnar CD.

Redigerat av JMKbiker, 07 juli 2011 - 11:53.

Postad 07 juli 2011 - 11:56

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

Tack för inlägget men det var inte riktigt det jag var ute efter. Mitt fel, beskrev dåligt.

Jag är nöjd med utbudet som CD har men är inte nöjd med hur det fungerar. Har familjepaketet idag och är inte så intresserad av filmkanaler eller hyrtjänster då kvaliteten är för dålig och hyr/köper istället bluray via butik/nätet. Det jag skulle vilja ha är en leverantör som kan erbjuda liknade det CD har men som fungerar. Boxer har väl också Sagem som boxleverantör?.. Viasat ligger när till hands, verkar som deras box fungerar bättre? Det som jag ogillar är kostnaden för extra kort om man som jag vll ha möjlighet att se på tre olika tv. Där är CD riktigt bra med "bara" 80kr per extra kort utan kortavgifter.
Telia har jag haft och det går bort då jag bara har möjlighet för adsl och klarar inte av inspelning och möjlighet att se på annan kanal samt ha mer än en tv.

Men det kanske inte finns någon som kan leverera en fungerande TV-lösning med inspelningsmöjlighet 2011 utan att skaffa sig icke stödda boxar? Som det är nu tankar jag ner mycket utav det som min nuvarande box har missat och lösningen kanske är att helt sonika gå över till det helt och hållet...

Tilläg: Inser att jag gått lite väl mycket offtopic men det är pga. att PVR-boxen fungerar så dåligt.
Jag tror aldrig att de kommer att få ordning på nuvarande box så frågan är vågar man vänta på den nya? Kan mycket väl tänka mig att stanna hos CD om nuvarande box blir ersatt med den nya boxen och att den fungerar. Har dock inte lust att betala en gång till..
Hade varit önskvärt om CD kunde gå ut med ett klart besked hur de kommer att agera när den nya boxen släpps.
Anledningen att jag önskar alternativ är att enda sättet som jag tror biter är att om vi kunder lämnar CD.

Boxer har visserligen också Sagem men så dålig som den här har inte den varit. Kanske för att dom inte använder VOD. Dessutom finns det numera alternativ.

Redigerat av ansgar, 07 juli 2011 - 12:00.

Postad 07 juli 2011 - 12:25

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Boxer har kanske en lite annan filosofi än CD och Viasat som vill låsa upp dig med "sina" boxar även om det går att "jailbreaka".

Boxer "certifierar" istället tillverkare som har den tekniska specen att köra deras lösning på rätt sätt.

Det innebär att det finns en bättre grund för fler lösningar över tid då flera leverantörer kan bli "certifierade" och det blir en viss konkurrens. Idag finns ju förutom Sagems (vilket jag nog inte heller skulle viljat ha) även Humax BXR HD och HD+ (samt CI modul för TV som klarer DVB-T2 och CI+) som är godkända (se Boxers hemsida)

Vad jag förstår från detta forum, så är Humaxen ett rätt bra val även om det finns barnsjukdomar på den med.

Redigerat av kenta2, 07 juli 2011 - 12:31.

Postad 07 juli 2011 - 13:00

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

På ett sätt tror jag du pekade på problemet. Vi har valt CD för att vi gillar utbudet och möjligen även annat vad gäller tjänsten. Däremot har de visat sig inte vara kapabla att leverera den hårdvara som behövs för att utnyttja tjänsten och vi har i princip skrivit under på att vi inte har rätt att använda andra lösningar än de som CD tillhandahåller för att avkoda signalen (om jag minns avtalet rätt).

Tänk om CD kunde svälja stoltheten och säga att nu är vi en tjänsteleverantör, vår mission är att underlätta så mycket som möjligt för att kunderna skall kunna nyttja den tjänst de betalt oss för. Självklart skall CD ha boxar att sälja till de som så önskar, men att man som grundidé har att kunderna själv får välja den box de vill ha.

Postad 08 juli 2011 - 06:45

Unregisteredb71577f7
  • Unregisteredb71577f7
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Fick faktiskt ett mailsvar från CanalDigital, tusen tack för det!
Citerar inte mitt föregående inlägg med mailen jag skickat utan bara svaret.

"Hej Magnus och tack för ditt mejl.

Att vi ber dig ringa in till oss är för att det är lättare att diskutera och föra en dialog om teknikproblem och frågor över telefon. Men nu gör vi så gott vi kan via mejl istället.

Vi har försökt framkalla det problem du får, att den pågående inspelningen avbryts och går över till livesändning, men vi upplever det inte på samma sätt.

När du har en inspelning igång och sedan går in via my tv för att se den från början går boxen över till den kanalen du spelar in på och visar programmet fördröjt. Ungefär som när du har pausat ett program och sedan kommer tillbaka för att fortsätta titta. Vi startade en inspelning, bytte kanal, väntade ca 15-20min och gick sedan in föri my tv för att starta uppspelningen. Vi provade att spola fram och tillbaka, pausa och starta, men den går inte över till livesändningen trots detta. Dock när vi trycker på stopp för att avbryta inspelningen går den över till livesändning. Boxen går inte tillbaka till my tv eftersom den nu har registrerat att du tittar på en fördröjning. Kan det vara så att du trycker på stopp och att det är då den går till livesändningen? I så fall är det inget mjukvarufel utan det är så boxen reagerar på denna manöver.

Om det inte är på detta sätt eller om du har andra frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på nytt när du har tid."

Problemet med att boxen ändrar tillbaka till den kanal som man spelar in på är alltså inget fel! Det skall tydligen vara så! Hade jag velat hantera inspelningen som en pausning hade jag naturligtvis valt det alternativet. Undrar om det inte har att göra med problemen att se en annan kanal medans man spelar in? Känns som en work-around för att boxen inte klarar av att hantera två tuners vid inspelning? Det har ju i s f inte hjälpt...
Någon annan som lider av detta? Vet ni om det alltid har varit så, jag har inte haft problem med det innan senaste firmwaren lades in.

Att uppspelningen avbryts beror tydligen på att jag trycker på "stopp", jag kan lova att jag inte gjort det, vid ett tillfälle avbröts uppspelingen direkt när jag valde programet i MyTV-menyn (men jag kanske även då tryckte "stopp" direkt, det gör man ju ibland, eller?)
Blev glad att de svarade i mailform, men riktigt förbannad på att de skyller problemen med sin rent av pissiga produkt på användarna.
Känns som vanligt med detta företag/box, ett steg fram, tre tillbaka, nu skall jag ringa dem och fråga vad de menar, felsökning behövs ju tydligen inte då jag är felkällan, fy faan...

Postad 08 juli 2011 - 08:50

Unregisteredb71577f7
  • Unregisteredb71577f7
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Har nu pratat med CD och gissa vad man fick för svar?

Spoiler

Det var ju en överraskning, familjen kommer bli överlycklig, igen!
Dessutom fick jag besked om att en uppspelning ALLDRIG kan avbrytas (ja utom med stopp-knappen då), det skall inte kunna hända!, så felet i programvaran skall inte ställa till något problem för mig, i o m att det inte kan inträffa, man blir lite trött!

Personen jag pratade med var dock väldigt trevlig och erbjöd mig någon veckas test efter detta, med möjlighet att ev. byta box trots att min garanti gick ut för 7 dagar sedan.

ADB-boxen kommer enl. honom åxå att erbjudas till rabatterat pris (vilket borde var c:a 100% rabatt anser jag) till "storkunder" (jag är tydligen en sådan), priser skulle ev. komma i Augusti, vad tror ni, 200-300sek rabatt?

Postad 08 juli 2011 - 08:53

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

Fick faktiskt ett mailsvar från CanalDigital, tusen tack för det!
Citerar inte mitt föregående inlägg med mailen jag skickat utan bara svaret.

Känns som vanligt med detta företag/box, ett steg fram, tre tillbaka, nu skall jag ringa dem och fråga vad de menar, felsökning behövs ju tydligen inte då jag är felkällan, fy faan...

Lite samma fel tycker jag när man pausat en inspelning och sen trycker man på inspelning, då hoppar den fram till realtid. Dvs har man pausat 10 min och sen spelar in, då missar man 10 min av programmet.

Postad 08 juli 2011 - 12:17

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Varför kan jag inte se Top Gear i HD på BBC-HD? Är det en speciell skandinavisk version vi får?

Postad 08 juli 2011 - 17:43

Mooshie
  • Mooshie
  • Forumräv

• 554 inlägg
  • 0

Lite samma fel tycker jag när man pausat en inspelning och sen trycker man på inspelning, då hoppar den fram till realtid. Dvs har man pausat 10 min och sen spelar in, då missar man 10 min av programmet.

Min "work-around" här är att först trycka på play så att programmet börjar spelas upp vid platsen där du pausade, och sedan trycka på rec. Funkar för mig, även vid bakåtspolning om jag ser ett program och får för mig att jag vill ha hela inspelat.

Postad 11 juli 2011 - 12:35

Unregistered500a0c5f
  • Unregistered500a0c5f
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
har nyss fått hem min box, får inte f*n hdmi att fungera ihop med min tv, lusläste lite granna i denna tråd, är detta ett vanligt problem med denna box? min lg 42lh5000 är ju inte lastgammal heller, borde väl gå att få att fungera? lg:n säger bara ingen signal..

Postad 11 juli 2011 - 12:48

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

har nyss fått hem min box, får inte f*n hdmi att fungera ihop med min tv, lusläste lite granna i denna tråd, är detta ett vanligt problem med denna box? min lg 42lh5000 är ju inte lastgammal heller, borde väl gå att få att fungera? lg:n säger bara ingen signal..

Nu är det ett tag sen jag kopplade in min box till en tv med hdmi, men om jag inte minns helt fel så är hdmi-utgången på boxen avstängd som default.
Koppla boxen till tv:n med en scart så du kan se kompositvideo eller rgb och då kan du navigera runt i menysystemet.
Man slår på hdmi i bildinställningsmenyn tror jag...

Lycka till!

Postad 11 juli 2011 - 21:27

Unregistered500a0c5f
  • Unregistered500a0c5f
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
ha testat, den var dock inställd på hdmi från begynnelsen..

Postad 12 juli 2011 - 07:42

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Möjlighet att testa mot annan TV eller kanske datorskärm?
Har du annan enhet att testa din TV med? Som en BD-spelare, TV-spel eller dator?

Finns tre möjligheter
1: Trasig box
2: Fel på TVn/den HDMI-kontakten på TVn. (ställt in rätt kanal?)
3: Olycklig kombination med din TV och boxen

ja, en fjärde med. Trasig kabel.
Gör vad du kan för att eliminera dessa punkter.

Du kan även skrolla upp några sidor i denna tråd och testa att göra en återställning av boxen. Återställa den till hur den borde ha varit när du fick den. Krävs bara några snabba tryck på fjärrkontrollen när boxen är igång.

Postad 12 juli 2011 - 11:08

Berns
  • Berns
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Jag fick ett väldigt intressant fel igår som jag inte varit med om innan. Satt och kollade på ett inspelat program (fördröjt bara, så det spelades in samtidigt) och det kommer upp en ruta om att tre program kommer att spelas in och jag måste avbryta ett. Konstigt tyckte jag för det går ju inte att lägga in fler inspelningar än två samtidigt.
Letade igenom listan efter det tredje programmet, men hittade ingen mer inspelning. Fortsatte kolla på programmet och inget hände...

Efter en djupare analys och felsökning kom jag fram till att jag behövde formatera hårdisken, fabriksåterställa, byta strömadapter och sedan bryta boxen över knät...
Får väl se om det dyker upp igen eller om det är som alla andra fel, något tillfälligt.

Postad 13 juli 2011 - 08:23

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 303 inlägg
  • 0

Hej Canal Digital

Har läst i tråden och känner igen de flesta buggarna. Utöver eran betagrupp (begränsat antal) kunde ni ha en bugg-grupp (obegränsat antal) som rapporterar fel när ny programvara är släppt. Sen kan man logga in och klicka i vilka kända problem man har, så får ni snabbt en uppfattning om hur vanliga problemen är. Här är några av mina:

• Knapptryckning kan ta upp till 15 min innan reaktion – framför allt med nystartad box eller om man ser på HD-kanal.
• Inspelade HD-kanaler pixlar och ljudet hackar så att det är osebart, kom efter sista uppdateringen – Inga fel i sändningen (kollat samtidigt). En tanke- efter många års användning och mycket på disken, hur hanteras fragmenterade filer?
• Ingen bild på andra kanaler vid inspelning - Tror att det bara har hänt vid inspelning av HD, även har en samtidig inspelning blivit svart.
• Byter till den inspelade kanalen som man tittar på när uppspelning stoppas – har varit så länge, men bara om inspelning fortfarande pågår.
• Missade inspelningar – Har hänt med boxen i standby och om två inspelningar haft 5-15min mellanrum. Några enkelinspelningar har också missats men inte ofta.

Nizz_e

Hej Nizz_e

Vi tackar för din feedback och skickar den vidare till våra tekniker! Vi uppskattar alltid när
ni som kunder kan ge oss information som kan hjälpa oss att utveckla och förbättra såväl
utbud som teknik!

Med vänliga hälsningar
Pauline

Postad 13 juli 2011 - 09:17

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Jag fick ett väldigt intressant fel igår som jag inte varit med om innan. Satt och kollade på ett inspelat program (fördröjt bara, så det spelades in samtidigt) och det kommer upp en ruta om att tre program kommer att spelas in och jag måste avbryta ett. Konstigt tyckte jag för det går ju inte att lägga in fler inspelningar än två samtidigt.
Letade igenom listan efter det tredje programmet, men hittade ingen mer inspelning. Fortsatte kolla på programmet och inget hände...

Efter en djupare analys och felsökning kom jag fram till att jag behövde formatera hårdisken, fabriksåterställa, byta strömadapter och sedan bryta boxen över knät...
Får väl se om det dyker upp igen eller om det är som alla andra fel, något tillfälligt.

Om du hade två inspelningar programmerade och tittade på ett tredje med timeshift (fördröjt) så räknas det timeshiftade programmet som en inspelning. Standardbeteendet är att ett av programmen du har satt för inspelning inte spelas in om du inte gör ett aktivt val inom några sekunder...

Postad 13 juli 2011 - 12:34

Berns
  • Berns
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Om du hade två inspelningar programmerade och tittade på ett tredje med timeshift (fördröjt) så räknas det timeshiftade programmet som en inspelning. Standardbeteendet är att ett av programmen du har satt för inspelning inte spelas in om du inte gör ett aktivt val inom några sekunder...

Jag hade två inspelningar programmerade, varav jag tittade på den ena. Men dom gångerna man försökt lägga in fler inspelningar än två så säger den ju ifrån direkt. Men nu fanns det ju bara två inspelningar...

Postad 13 juli 2011 - 13:19

AnssiH
  • AnssiH
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Efter att pratat med CD-kundtjänst om min box känns det som det är dax att söka andra alternativ.

Kundtjänst höll med om att det var den av Canal Digital nedtvingade programvaran som gjort min egen box näst intill omöjlig att starta.
(Pb03...01....Error....) Och jag har formaterat, fabriks återställt, tvingat nedladdning av programmet och har en ny strömadapter.
Men eftersom boxen inte har garanti kvar så tar de inte något ansvar för det som de tvingar mig att installera.
Någon ersättningsbox kunde jag inte få.
Jag skulle kunna få köpa en ny likadan box för flera tusen kronor.
Och att få tillbaka min gamla fungerande programvara går ju inte.

Om Canal Digital skulle skicka någon att slå sönder min box med en slägga så skulle det säkert bli rabalder, men när de i praktiken gör samma sak med en programvara så gör dom det utan att bry sig.

Någon ersättning var det inte tal om.

En fördel är iofs att barnen knappt tittar på tv numera.
De har gett upp försöken att starta boxen. :-)

Dax att undersöka marknaden... Viasat, Boxer, Telia .... Men inte Canal Digital.

Postad 13 juli 2011 - 14:17

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Om Canal Digital skulle skicka någon att slå sönder min box med en slägga så skulle det säkert bli rabalder, men när de i praktiken gör samma sak med en programvara så gör dom det utan att bry sig.

En bieffekt av att de gjort det omöjligt att se CDs utbud på avsett sätt är ju att man rimligen satt alla bindningstider ur spel. Det finns såvitt jag vet prejudikat på att man inte är låst av bindningstider om man inte längre har möjlighet att utnyttja en tjänst. Har någon drivit den linjen mot CD månntro?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.