* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34702 svar till detta ämne
Postad 17 februari 2010 - 23:38
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Beklagar att ni har haft problem, det har inte drabbat alla kunder dock. Det arbetas på att hitta orsaken och hoppas att det ska vara löst så snart som möjligt. Jag gissar att det inte var ett överbelastningsproblem utan något som gick fel med vissa konton eller vissa delar av landet bara.
Markus Johansson Telia Kundservice
Jag kan förstå att det var problem i Videobutiken men jag fick även kommunikationsfel i vanliga menyer och boxen kunde inte ladda ner programvaran vid omstart.
Postad 17 februari 2010 - 23:46
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Jag tycker att bilden på SVT HD är utmärkt. Sen om det är hårt komprimerat eller ej käns som det kvittar så länge bilden är så bra som den är nu. Upplösningen är ju förståss högre, men jag tycker nog att den största skillnaden är avsaknaden av komprimerinseffekter gämfört med "vanliga" säningen. Just det talar ju för att komprimeringen inte är FÖR stark.
Jag håller med om att det är riktigt bra kvalitet på OS i Vancouver på SVT HD men det känns också som att vanliga SVT har sämre kvalitet än vanligt så skillnaden blir än mer påtaglig.
Postad 18 februari 2010 - 06:09
Wille09
-
Wille09
-
Amatör
-
-
84 inlägg
För säkert 100:e gången så skriver inte jag här som "teliaanställd" utan som privatperson. Jag skrev aldrig att Telia komprimerar sändningen (delvis eftersom jag inte har mer koll på det än vad du har). Skriver de som vet att man inte gör det så är det säkert så. Det jag skrev var att den bitrate som Telia använder är godkänd av SVT, vilket kanske är givet om det är den bitrate som Telia får, men eftersom jämförelsen med att Boxer enligt vissa sänder med 20 Mb/s så verkar ju det vara att ta i lite i överkant, då ju SVT uppenbarligen tycker att 8,5 Mb/s är kvalitetsmässigt tillräckligt.
/A
Jag har läst om det där tjafset tidigare, så jag ringde Boxers kundtjänst för några veckor sedan. Då körde boxer SVT HD i MPEG2, medan Telia kör i MPEG4. DEt kan vara anledningen till Boxers 20Mb/s och Telias 8,5 Mb/s. Nu är det ju som sagt några veckor sedan jag pratade med Boxer, så de kanske har börjat sända SVT HD i MPEG4, men jag tvivlar på det.
Postad 18 februari 2010 - 08:05
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Det är inte så att du spelar upp ljudet direkt medan det tar lite tid (någon tiondel) för din TV/projektor att visa bilden? Läppsynkproblem är vanligt på platt-TVs. Jag märker det tydligt på min plasma-TV om jag spelar upp ljudet både i den inbyggda högtalaren och i 5.1-anläggningen. 5.1-receivern spelar upp ljudet omedelbart när det tagits emot från digitalboxen medan TVns inbyggda högtalare fördröjer ljudet ca 25ms för att det ska komma i synk med bilden (som alltså tar ca 25ms från det att den mottas till det att den processats klart och visas på panelen). Man hör tydligt en reverb/eko-effekt mellan de två systemen. När jag på 5.1-receivern fördröjer ljudet blir det mer och mer som en solid ljudmatta utan reverb/eko. Min Onkyo klarar dock bara av att fördröja ljudet i steg om 10ms, så jag kan inte välja 25, utan använder 20ms fördröjning som en bra kompromiss.
Nä, det här har kommit på senare tid. Fanns inte innan 1963-boxen exempelvis.
Postad 18 februari 2010 - 11:17
HASSEoMARIE
-
HASSEoMARIE
-
Rookie
-
6 inlägg
...
Redigerat av HASSEoMARIE, 18 februari 2010 - 11:18.
Postad 18 februari 2010 - 12:45
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
...
Ett mycket klokt uttalande :-)
Postad 18 februari 2010 - 18:52
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Vad har du själv för tredje siffra i de fyra sista i ditt personnummer? Är det en jämn siffra där kanske? Undrar bara för jag ser att du bytt bild, till en liten söt flicka: , för visst är det ovanligt med flickor vid namn "Markus"!
Jag har nästan en 6:a  Lite OT: enligt SCB finns det 3 kvinnor som har förnamnet Markus (samt 4 som stavar det Marcus). Men att vi har bytt bild är för att vi har samma bild på samtliga ställen vi svarar på. Som flera av er säkert redan vet heter personen på bilden Eva. När kommer Filmkanaler i HD via Fiber?
Det har jag inte någon information om ännu. Återkommer när det blir relevant. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 18 februari 2010 - 19:21
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Är inte säker på om du har skrivit detta tidigare men TeliaKundservice skrev bl.a. den 16 januari att Telia inte komprimerar sina sändningar alls utan sänder vidare i precis samma kvalitet som man får in i. Nu heter det från din sida, eller jag tolkar det som så i varje fall, att Telia komprimerar sina utsändningar men ej mer än att SVT godkänner det.
Om Telia mottager signalen i 8.5 Mbit/s så bör Boxer få det med men det får man ju inte, bevisligen. Varför skulle SVT skicka ut signalen i låga 8.5 Mbit/s till Telia och hela 20 Mbit/s till Boxer? Jag ser det som så att Telia också får signalen i 20 Mbit/s, eller högre, men väljer att komprimerar ner den till 8.5 Mbit/s när man sänder signalen vidare bara för att man vill spara in pengar på bandbredden. Ditt uttalande pekar åt det hållet eftersom det heter att SVT "godkänner" Telias bithastighet. Hade Telia sänt ut signalen så som du påstår att man får den från SVT, i 8.5 Mbit/s, så hade Telia inte behövt få ett godkännande från SVT...
Vill minnas att vi pratade om några specifika kanaler då i januari, beklagar om det inte var tydligt då. SVT HD är en av de få kanalerna som skickas ”okomprimerad” ström på oftast flera gigabit till ett bergrum hos Telia och sen sker konverteringen till MPEG 4 med en ”komprimerare” som ger MPEG 4 istället för MPEG 2 som de flesta distributörer använder. Hur ska man kunna förlita sig på det ni Teliaanställda skriver när ni motsäger varandra?
För säkert 100:e gången så skriver inte jag här som "teliaanställd" utan som privatperson.
Du arbetar på Telia och svarar på kunders frågor så därför är du här i egenskap som anställd och inte som privatperson enligt mig. Hur som helst...
Återigen, jag har inte påstått varken det ena eller det andra, jag har ingen aning om Telia komprimerar saker eller ej, eftersom jag inte på något vis arbetar med Digital-TV. Däremot vet jag att man testade olika bitrates innan lanseringen av SVT HD och då Telia (okomprimerat eller ej) fått ok på 8,5 Mbit/s så är det väl knappast fel att säga att SVT godkänt den bitraten. Hur du sedan vill spekulera är din sak, men försök inte få det till att jag skrivit det eller påstått det.
Det är inte hans kunder, han arbetar på mobilsidan om jag uppfattat riktigt. Däremot är han själv digitaltvkund.
Lika bra jag förtydligar detta, har någonsin Hallberg hävdat att en av hans arbetsuppgifter är att skriva här? Det är en arbetsuppgift för bland annat mig att skriva här på detta forum. Har du frågor om det kan du antingen prata med mig eller någon av mina kollegor som skriver här. Det går även bra att prata med de som är informationsansvariga på Telia om du inte känner dig nöjd med svaret jag lämnar. Då detta är utanför vad denna tråd handlar om så tar du det antingen via PM till mig eller via det formulär du kommer åt via profilsidan. Markus Johansson Telia kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 18 februari 2010 - 19:30.
Postad 18 februari 2010 - 19:31
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Varför kan man inte "köpa" enstaka kanaler löst? Vill se kanalen TV4 Science Fiction som bara finns i TV4's kanalpaket men eftersom jag redan har kanalpaketet Stor får jag betala för flera kanaler två gånger bara för att se en kanal. Avstår därför i dagsläget från den kanalen. Varför inte göra som andra aktörer gör och "sälj" kanaler löst? Canal Digital tar 10 kr för kanalen.
Telia har av affärsmässiga skäl valt den lösning man har, och detta är inte något jag kan kommentera här. Det har varit uppe förut och jag har inget svar att ge då heller. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 18 februari 2010 - 19:31.
Postad 18 februari 2010 - 19:35
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
SVT HD är en av de få kanalerna som skickas ”okomprimerad” ström på oftast flera gigabit till ett bergrum hos Telia och sen sker konverteringen till MPEG 4 med en ”komprimerare” som ger MPEG 4 istället för MPEG 2 som de flesta distributörer använder.
Markus Johansson Telia kundservice
SVT HD sänds i MPEG4 hos alla distributörer
Postad 18 februari 2010 - 20:17
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Jag har för mig att Telias butik på Kungsgatan 36 i Stockholm utöver Ruckus MediaFlex även har någon elnätsbaserad lösning.
Telia har haft ZyXEL PLA-400. Problemet med adapterar över elnätet är att de är väldigt känsliga för störningar på elnätet och kan orsaka problem framför allt om de sitter på olika faser. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 18 februari 2010 - 20:30
Muttin
-
Muttin
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej alla. Har ett litet problem med SVT1, vet inte om det är ett känt fel eller inte men tänkte skriva det här iaf.
SVT1 funkar inte alls utan bara laggar, ljudet är OK men bilden bara flimrar eller så.
ALLA andra kanaler funkar galant!
Någon som vet vad felet kan vara eller har liknande?
Har 8mbit lina .. Skriv om det är mer ni vill veta, svarar så fort jag kan!
// M
Postad 18 februari 2010 - 20:43
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Jag tycker att bilden på SVT HD är utmärkt. Sen om det är hårt komprimerat eller ej käns som det kvittar så länge bilden är så bra som den är nu. Upplösningen är ju förståss högre, men jag tycker nog att den största skillnaden är avsaknaden av komprimerinseffekter gämfört med "vanliga" säningen. Just det talar ju för att komprimeringen inte är FÖR stark.
Man skall också vara medveten om att SVT har godkänt den bitrate som Telia använder vilket innebär att den uppfyller SVT:s kvalitetskrav.
Måste säga att OS-hockeyn på SVTHD är en riktigt härlig upplevelse. OS-sändningarna på SVTHD överlag är grymt bra.
Det är synd att jag inte är på jobbet på nätterna så jag kan uppleva det. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 18 februari 2010 - 20:53
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Har ett litet problem med SVT1, vet inte om det är ett känt fel eller inte men tänkte skriva det här iaf.
SVT1 funkar inte alls utan bara laggar, ljudet är OK men bilden bara flimrar eller så.
Stäng av digital-tv boxen, vänta 15 min och kör sen en TP-test och berätta vad du får för hastighet. Är det verkligen bara SVT 1? Läs även igenom https://www.minhembi...howtopic=252817 och se om det ger dig några tips. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 18 februari 2010 - 20:55
Concha
-
Concha
-
Rookie
-
3 inlägg
Till något nästan helt annat.
Någon därute som har koll på när Spotify-tjänsten kommer att vara tillgänglig för oss DigitalTV kunder?
Det är rätt nära om jag förstått rätt.
Men kommer tjänsten att fungera på samtliga boxar som finns i hemmen eller prioriteras endast de nyare boxarna?
Sitter nämligen på en IP-STB-1510 box, som fungerar helt galant. Känns trist om man skulle behöva byta box för den sakens skull.
Postad 18 februari 2010 - 21:29
Muttin
-
Muttin
-
Rookie
-
4 inlägg
Stäng av digital-tv boxen, vänta 15 min och kör sen en TP-test och berätta vad du får för hastighet.
Är det verkligen bara SVT 1?
Läs även igenom https://www.minhembi...howtopic=252817 och se om det ger dig några tips.
Markus Johansson Telia Kundservice
Det är bara SVT1 som inte funkar alls.. Eller där bilden inte funkar alls. Det kan ibland (1gång/dag, inte varje dag dock) hända att någon annan kanal hänger sig, där bilden hänger sig men lösningen till detta är bara att byta kanal och sen byta tillbaka så funkar det igen. Det funkar inte på SVT1.. Gjorde ett tp-test som du bad om: SKICKA: 0.85 Mbit/sek TA EMOT: 6.95 Mbit/sek
Postad 18 februari 2010 - 21:50
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Där var jag otydlig, jag avsåg att nästan samtliga TV kanaler i dagsläget var MPEG-2. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 18 februari 2010 - 21:51
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Det är bara SVT1 som inte funkar alls.. Eller där bilden inte funkar alls. Det kan ibland (1gång/dag, inte varje dag dock) hända att någon annan kanal hänger sig, där bilden hänger sig men lösningen till detta är bara att byta kanal och sen byta tillbaka så funkar det igen. Det funkar inte på SVT1..
Gjorde ett tp-test som du bad om:
SKICKA: 0.85 Mbit/sek TA EMOT: 6.95 Mbit/sek
OS spelas in på SVT Play Titta på det inspelade materialet,du kan ligga bara ett par sek. efter live sändningen
Postad 18 februari 2010 - 22:02
Muttin
-
Muttin
-
Rookie
-
4 inlägg
OS spelas in på SVT Play Titta på det inspelade materialet,du kan ligga bara ett par sek. efter live sändningen
Ska jag kolla via datorn menar du? Vet att det funkar på datorn men vill ju kolla på tvn  . Eller kan man kolla på SVT play via tvn?
Postad 18 februari 2010 - 22:08
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Programbiblioteket når du via huvudmenyn (knappen "Menu" på fjärrkontrollen) i Telia Digital-tv.
Med programbiblioteket kan du se filmer och program när du vill. Du kan pausa och spola som du önskar och behöver inte passa tiden för när ditt favoritprogram börjar.
SVT Play hos Telia är fortfarande under uppbyggnad och skiljer sig något från SVT Play på webben. Vi strävar efter att tjänsterna ska vara lika och utökar löpande utbudet.
Postad 18 februari 2010 - 22:20
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Ska jag kolla via datorn menar du? Vet att det funkar på datorn men vill ju kolla på tvn . Eller kan man kolla på SVT play via tvn?
i digital boxen starta sändningen hoppa fram till där sändingen ligger i live just nu ca 2tim 20 min
Redigerat av lindo, 18 februari 2010 - 22:21.
Postad 18 februari 2010 - 23:18
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Japp! Men de flesta operatörer tar nog signalen "out of the box" från satellit där den sänds i variabel bitrate mellan typ 12-20Mbit. Telia tar in signalen okomprimerad (HD-SDI) som Markus beskrev och då har man bra möjligheter att få hög kvalité även vid 8,5Mbit konstant bitrate. Moderna kodare är effektiva så man kan ju inte bara stirra blint på bitrate. Resultatet beror ju på vad för kodare och algoritmer som används. Så jag tror inte vi behöver vara oroliga att videokvalitén inte kommer förbli bra på Telias HD kanaler även vid denna nuvarande bitrate.
Postad 18 februari 2010 - 23:27
Anaesthisia
-
Anaesthisia
-
Användare
-
-
102 inlägg
Japp! Men de flesta operatörer tar nog signalen "out of the box" från satellit där den sänds i variabel bitrate mellan typ 12-20Mbit. Telia tar in signalen okomprimerad (HD-SDI) som Markus beskrev och då har man bra möjligheter att få hög kvalité även vid 8,5Mbit konstant bitrate.
Moderna kodare är effektiva så man kan ju inte bara stirra blint på bitrate. Resultatet beror ju på vad för kodare och algoritmer som används.
Så jag tror inte vi behöver vara oroliga att videokvalitén inte kommer förbli bra på Telias HD kanaler även vid denna nuvarande bitrate.
Men kan effektiv komprimering göra att uppackningen tar tid, och att ljudet därmed hamnar i osynk med bilden? A
Postad 18 februari 2010 - 23:56
Unregistered1402
-
Unregistered1402
-
Användare
-
-
116 inlägg
Men kan effektiv komprimering göra att uppackningen tar tid, och att ljudet därmed hamnar i osynk med bilden?
Nej.
Postad 19 februari 2010 - 07:23
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Men kan effektiv komprimering göra att uppackningen tar tid, och att ljudet därmed hamnar i osynk med bilden?
A
Ett bra exempel på effektiv komprimering är dvd-skivorna (vilket ser visuellt bättre ut med samma storlek eller mindre) där man kan hålla på att komprimera väldigt länge, då man inte behöver encoda i realtid.
Postad 19 februari 2010 - 10:02
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Till något nästan helt annat. Någon därute som har koll på när Spotify-tjänsten kommer att vara tillgänglig för oss DigitalTV kunder? Det är rätt nära om jag förstått rätt. Men kommer tjänsten att fungera på samtliga boxar som finns i hemmen eller prioriteras endast de nyare boxarna? Sitter nämligen på en IP-STB-1510 box, som fungerar helt galant. Känns trist om man skulle behöva byta box för den sakens skull.
Du kommer ändå inom en rätt snar framtid behöva byta ut din box, då Telia kommer att gå över till MPEG4 och det stödjer inte 1510-boxarna. /A
Postad 19 februari 2010 - 10:14
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 689 inlägg
Funderar på att säga upp mitt Telia Digital TV nu i sommar, jag undrar om man måste skicka tillbaka digital boxen då ?
Postad 19 februari 2010 - 10:54
Eyserman
-
Eyserman
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej alla. Har ett litet problem med SVT1, vet inte om det är ett känt fel eller inte men tänkte skriva det här iaf.
// M
Fick liknande problem när jag bytte box från 1910 till 1963 med först bara Disney Chanel sen startade jag om box, modem m.m och då låste sig en annan kanal och man hörde bara ljudet men bilden var fryst eller flimrade, gick in i service menyn (info+ någon knapp när man startar om box) och tog bort programvaran och startade om boxen så den laddade in programvaran igen och nu funkar alla kanaler galant. Sen det här problemet att kanalen fryser och man måste skifta kanal för att det ska hoppa igång igen är VÄLDIGT irriterande nu när man spelar in en kanal och det fryser så bryts inspelningen när man gör kanalbyte. Förövrigt upplever jag mycket mera småstörningar som hack i bild, ljud med 1963 boxen än vad jag gjorde med 1910 som funkade perfekt enligt mig. har oxå 8mbit lina //Jocke
Postad 19 februari 2010 - 13:08
kristofer81
-
kristofer81
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
@Telia problem vid inspelningar
Problemet:
Jag har via Mina sidor>Min tv valt att spela in en film som är 1 tim 35 min. Inspelningen läggs då exakt på den tid tar inte hänsyn till att det är reklam. Vilket resulterar att man inte får med sista halv/kvarten på filmen.
Samma problem uppstår när jag väljer att spela in en film via EPG.
Postad 19 februari 2010 - 13:10
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
du kan gå in i inställningar i boxen och lägga till en marginal före och efter på alla inspelningar.
Då får man i stället problem med att spela in två program som ligger efter varandra.
Postad 19 februari 2010 - 13:18
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
du kan gå in i inställningar i boxen och lägga till en marginal före och efter på alla inspelningar. Då får man i stället problem med att spela in två program som ligger efter varandra.
Eller helt enkelt justera sluttiden till Telia fått ordning på detta...
Postad 19 februari 2010 - 13:25
ringbert
-
ringbert
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Funderar på att säga upp mitt Telia Digital TV nu i sommar, jag undrar om man måste skicka tillbaka digital boxen då ?
Nej. Den äger du.
Postad 19 februari 2010 - 15:07
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Du kan ju ha kvar "start" och betala 249/halvår i krypningsavgift, så kan du ha kvar möjligheten att hyra film.
Postad 19 februari 2010 - 17:35
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Jag kan förstå att det var problem i Videobutiken men jag fick även kommunikationsfel i vanliga menyer och boxen kunde inte ladda ner programvaran vid omstart.
Från Telia.se: Videobutiken Under helgen 20-21/2 kan det förekomma problem med att hyra filmer i videobutiken. Ett felmeddelande med information om kommunikationsfel kan eventuellt uppstå. Felsökning pågår. Uppdaterat 2010-02-19 kl 16:01 Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 19 februari 2010 - 22:16
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Då Canal+ Series börjar skärtorsdagen vore det fint om canal+ kunde ha gratisvisning  hela påsken.
Postad 20 februari 2010 - 10:18
brogis
-
brogis
-
Rookie
-
6 inlägg
HEJ!
Jag undrar om det går att få ut RGB ur Scart kontakten på Motorola VIP 1963?
Min hembioreceiver eller Plasma har inte HDMI utan komponent ingångar och den signalen går inte att få ur denna box! Tydligen så har Telia avaktiverat detta på denna box. Någon som vet om Komponent ut signal går att aktivera?
En fråga till är om min Receiver Denon AVR-3805 klarar att ta in Scart-RGB via komponent ingången?
Vad jag förstår så är Komponentsignal och RBG inte kompatibla.
Omvandlare för Scart-RBG till komponentsignal finns det till ett vettigt pris?
Robban...
Postad 20 februari 2010 - 11:38
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Lite skvaller om vad som händer på Telias " staging site". Igår dök version 5_0_22_1 upp där, och här är lite av det som är på gång: - En hel del förändringar/förbättringar gjorda vad gäller hantering av JSON, dvs kommunikationen mot server sidan i Telias nät. Rätt omfattande förändring där stora delar av koden är uppdaterade, dvs i princip alla delar där det är kommunikaton mot server sidan i Telias nät.
- Förbättrad hantering av timeshift då man byter till TV4 och den regionala TV4 kanalen som man ställt in
- Den eftersaknade hanteringen av LED:en som indikerar att inspelning pågår verkar vara tillagd (Jag friskriver mig dock totalt från att jag kan feltolka koden och vad som verkligen kommer i nästa uppdatering av programvaran. Jag vill inte se några sura/gnälliga kommentarer från nån här i tråden om det skulle visa sig att LED hanteringen inte är på plats vid nästa uppdatering).
- Fortsatta förändringar vad gäller Spotify funktionalitet. Hantering i menyn för att kunna välja Spotify verkar nu vara på plats.
- Cache hantering av ikoner/bilder på server sidan aktiverad.
- Förbättrad hantering av hur symbolen för play/pause/forward/backward/fast-forward/fast-backward visas.
- Tillagt hantering så att om man redan snabbspolar bakåt eller framåt och sedan trycker på framåt/bakåt-spolningsknappen igen så hanteras det som att man trycker på knappen för att hoppa 10 minuter framåt/bakåt.
- Förändringar av hantering av pinkoden för föräldrakontrollen.
- Uppspelning startas automatiskt från början om man försöker spola/hoppa tillbaka förbi början av inspelning
/Peter Cigéhn
Postad 20 februari 2010 - 11:48
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
HEJ! Jag undrar om det går att få ut RGB ur Scart kontakten på Motorola VIP 1963? Min hembioreceiver eller Plasma har inte HDMI utan komponent ingångar och den signalen går inte att få ur denna box! Tydligen så har Telia avaktiverat detta på denna box. Någon som vet om Komponent ut signal går att aktivera?
En fråga till är om min Receiver Denon AVR-3805 klarar att ta in Scart-RGB via komponent ingången? Vad jag förstår så är Komponentsignal och RBG inte kompatibla.
Omvandlare för Scart-RBG till komponentsignal finns det till ett vettigt pris?
Robban...
Ja, vad jag förstått så kan du få ut RGB på SCART även samtidigt som man kör HDMI på 19x3-boxarna. Komponentutgångarna är enligt uppgift avstängda på den här modellen av rättighetsskäl. /A
Postad 20 februari 2010 - 12:01
Knude
-
Knude
-
Användare
-
-
115 inlägg
Lite skvaller om vad som händer på Telias "staging site". /Peter Cigéhn
Tack, såna här rapporter gillar iaf jag! Speciellt då du själv inte använder Telias TV längre, bra service för oss intresserade i tråden.
Postad 20 februari 2010 - 12:38
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Ja, vad jag förstått så kan du få ut RGB på SCART även samtidigt som man kör HDMI på 19x3-boxarna.
Komponentutgångarna är enligt uppgift avstängda på den här modellen av rättighetsskäl.
/A
Lite enkel info http://www.digitaltv...scart-komponentScart->Component adapter http://www.digitaltv...odukt.php?p=531Om det sen fungerar eller ej... Men boxen bör ge RGB på Scart och om de mottagande SCART-ingångarna är full SCART och hanterar RGB så får du nog så bra bild som är möjligt utan att använda HDMI(?)
Postad 20 februari 2010 - 19:22
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
du kan gå in i inställningar i boxen och lägga till en marginal före och efter på alla inspelningar. Då får man i stället problem med att spela in två program som ligger efter varandra.
@Markus, Telia Detta borde hanteras med ngn sorts automatik, dvs om det blir överlapp borde inställningen automatiskt ignoreras ... (ett förbättringsförslag)
Redigerat av kentrj, 20 februari 2010 - 19:22.
Postad 20 februari 2010 - 19:38
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
@Markus, Telia Detta borde hanteras med ngn sorts automatik, dvs om det blir överlapp borde inställningen automatiskt ignoreras ... (ett förbättringsförslag)
Det gör det om det är samma kanal. Det är bara om det är olika kanaler som det inte fungerar med borttagning av överlapp.
Postad 20 februari 2010 - 23:51
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Det gör det om det är samma kanal. Det är bara om det är olika kanaler som det inte fungerar med borttagning av överlapp.
Bra, då behövs bara en liten justering ... ngn som redan tänkt, kanske blev lite fel ...
Redigerat av kentrj, 20 februari 2010 - 23:51.
Postad 21 februari 2010 - 16:07
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Tack, såna här rapporter gillar iaf jag! Speciellt då du själv inte använder Telias TV längre, bra service för oss intresserade i tråden.
Samma här, alltid intressant att få veta vad som är på gång.
Postad 21 februari 2010 - 17:24
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Är det nån som vet om vi som Telia kunder får tillgång till nya Canal+ kanalen som startar i april? Canal + Series...
Längtar som bara den till Pacific börjar. (Samma som gjort Band of Brothers)
Postad 21 februari 2010 - 17:38
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Då de egentligen bara byter namn/profil på Comedy så borde det inte vara några problem men ta inte mitt ord på det.
Postad 21 februari 2010 - 17:45
Aint2Fat
-
Aint2Fat
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Lite skvaller om vad som händer på Telias "staging site".
Igår dök version 5_0_22_1 upp där, och här är lite av det som är på gång:
- En hel del förändringar/förbättringar gjorda vad gäller hantering av JSON, dvs kommunikationen mot server sidan i Telias nät. Rätt omfattande förändring där stora delar av koden är uppdaterade, dvs i princip alla delar där det är kommunikaton mot server sidan i Telias nät.
- Förbättrad hantering av timeshift då man byter till TV4 och den regionala TV4 kanalen som man ställt in
- Den eftersaknade hanteringen av LED:en som indikerar att inspelning pågår verkar vara tillagd (Jag friskriver mig dock totalt från att jag kan feltolka koden och vad som verkligen kommer i nästa uppdatering av programvaran. Jag vill inte se några sura/gnälliga kommentarer från nån här i tråden om det skulle visa sig att LED hanteringen inte är på plats vid nästa uppdatering).
- Fortsatta förändringar vad gäller Spotify funktionalitet. Hantering i menyn för att kunna välja Spotify verkar nu vara på plats.
- Cache hantering av ikoner/bilder på server sidan aktiverad.
- Förbättrad hantering av hur symbolen för play/pause/forward/backward/fast-forward/fast-backward visas.
- Tillagt hantering så att om man redan snabbspolar bakåt eller framåt och sedan trycker på framåt/bakåt-spolningsknappen igen så hanteras det som att man trycker på knappen för att hoppa 10 minuter framåt/bakåt.
- Förändringar av hantering av pinkoden för föräldrakontrollen.
- Uppspelning startas automatiskt från början om man försöker spola/hoppa tillbaka förbi början av inspelning
/Peter Cigéhn
I nuläget är inte LED hanteringen eller Spotify aktiverat när man bootar den här versionen!
Postad 21 februari 2010 - 18:09
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
I nuläget är inte LED hanteringen eller Spotify aktiverat när man bootar den här versionen!
Den är ju inte släppt än....
Postad 21 februari 2010 - 18:23
Aint2Fat
-
Aint2Fat
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Den är ju inte släppt än....
Nä men man kan ladda ner den och boota den från en webserver
Postad 21 februari 2010 - 18:45
Holmsund
-
Holmsund
-
Rookie
-
2 inlägg
Nä men man kan ladda ner den och boota den från en webserver
Var/hur kan man ladda ned den? \Olle
6 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 6 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|