Felsökning bildstörningar digital-tv ADSL
Upplever man störningar på flera tv kanaler bör man felsöka enligt nedan, upplever man störning på endast en kanal bör man kontakta supporten för att kontrollera om det är ett känt problem för tillfället med den specifika TV kanalen.
Störningar på digital-tv bilden kan bero på en störning som ligger utanför bostaden eller en störning som ligger i bostaden.
Störning i bostaden
Som kund bör man kontrollera störning som beror på utrustningen i bostaden först. Störningen kan bland annat bero på följande orsaker:
- Störning kan bero på fel på nätverkskabeln mellan digital-tv boxen och modemet och således bör man prova en annan nätverkskabel. Använder man någon typ av utrustning än nätverkskabel hela vägen mellan modemet och digital-tv boxen kan felet ligga i den utrustningen och man bör koppla in en nätverkskabel hela vägen mellan digital-tv boxen och modemet.
- Störning kan orsakas av annan utrustning inkopplade i telefonjacket. Koppla ur andra telefoner och annan utrustning som är inkopplade i telefonjacken.
- Störning kan bero på att man använder förlängningssladd mellan modemet och telefonjacket. Telia rekommenderar att man använder den medföljande kabeln mellan telefonjacket och modemet, och behöver man längre kabel ska man då koppla in längre nätverkskabel mellan modemet och datorn/digital-tv boxen.
- Störning kan orsakas av att man har felkopplat telefonjack, mer information om detta finns på http://www.telia.se/jack
- Störning kan bero på att modemet är trasigt. För att säkerställa att modemet fungerar som det ska bör man prova ett annat modem.
Störning utanför bostaden
Störning utanför bostaden kan bero på problem med telefonstationen och kunden. ADSL tekniken använder felkorrigering för att fel inte ska uppstå som bildstörningar, dock så kan det vara väldigt svårt för modemet att tolka vad den tar emot så att viss information försvinner helt och inte kan felkorrigeras. Blir antalet datapaket som inte kan felkorrigeras brukar störningar uppstå. För ytterligare felsökning och eventuellt bokning av en tekniker kontaktas supporten. Notera att Telia har rätt att ta ut avgift för tekniker från kunden för störningar som uppstår på grund av utrustningen i bostaden enligt ovan.