DSC_4191.jpg 661.56K
0 Antal nerladdningar
Postad 27 September 2010 - 20:01
DSC_4191.jpg 661.56K
0 Antal nerladdningar
Postad 27 September 2010 - 20:31
Grym bild! mumma bokehTog en fotopromenad för att fota gula löv, blev mest gula löv i bakgrunden på granbilderna
Tycker du ska raka digBröderna:
(grymma bilder)
Trevliga färger och skärpedjups skillnader!En skogsödla
Mycket bra Torvaldur!Själv har det varit en dålig månad med väldigt få sparade bilder av dom jag tagit. Idag blev det dock några bra. Här är en:
Mysiga färger!Lite löv
Var ute i skogen och plockade svamp med lillan, brorsan och mor o far. Lillan funderade vad brorsan tog vägen och började ropa "Tok-Danne"!
Postad 27 September 2010 - 20:39
Riktigt fint!
Själv har det varit en dålig månad med väldigt få sparade bilder av dom jag tagit. Idag blev det dock några bra. Här är en:
Grym bild gillar den skarpt!
Var ute i skogen och plockade svamp med lillan, brorsan och mor o far. Lillan funderade vad brorsan tog vägen och började ropa "Tok-Danne"!
Gillar den skarpt
Ett Löv:
Postad 27 September 2010 - 20:47
Malko: Tack det samma!
Postad 28 September 2010 - 11:07
Surreal 3D svampbild :-)
Redigerat av wiped, 28 September 2010 - 11:08.
Postad 28 September 2010 - 17:24
Bah.....försöka duger juh...vet inte om jag lyckades, men liiiite läskigare vart det.Micke: Tack! Gör gärna en läskig variant av den!
post_65794_1285614086.jpg 404.05K
0 Antal nerladdningarTrevligt! Bra avvägning med skärpan där!Surreal 3D svampbild :-)
Redigerat av Mikael_R, 28 September 2010 - 17:25.
Postad 28 September 2010 - 19:18
Vad har hänt med trädtopparna?100% crop ifrån en fotopromenad i helgen
Pentax DA 35 Macro Ltd
When september ends
_small_IMG_6310.jpg 258.49K
0 Antal nerladdningar
Postad 28 September 2010 - 19:42
Snyggt Torvaldur, verkligen trevlig bild. Din förra var också fin om jag missade att kläcka ur mig det förra gången.
Moln
DSC_4227.jpg 364.01K
0 Antal nerladdningar
Postad 28 September 2010 - 19:51
Mycket fin bild. Ser att du har samma kamerahus som jag, men vad är det för objektiv? Ser inte det i EXIF:en, endast att det är taget med 18mm brännvidd. Det lär inte vara kitobjektivet (EF-S 18-55) antar jag, ser lite för skarpt ut.When september ends
Overhard, är det HDR eller har du bara lyckats väldigt bra med efterbehandlingen? Härligt komponerat med molnen som formerat sig förträffligt. Fint hus, förresten. Ditt? Brutet snedtak är trevligt.
Postad 28 September 2010 - 20:05
Mycket trevligt! Snygg som attan.When september ends
Hehe, blev riktigt coolt Micke. Hur har du gjort?
nu blir det intressant
typ.....
Postad 28 September 2010 - 20:11
Bra jobbat! Försökte själv en kort stund men gav upp då jag inte lyckades något vidare. Det där lät ju... enkelt..
tack, En lång historia kort. Crop, lite fram och tillbaks med exponering/svärta. Pipett (Color justering) på grönt/gult och tog ner dom färgerna, målade UT tösen ur förra justeringen så att hon behåller sina färger. Vignettering......
nu blir det intressant"Chromatic Aberration" justering: drog spakarna åt max på ena och min på andra, vilket skapar effekten av rörelse i detaljer. Var dock tvungen att ta bort de extrema kantfärger (lila och gult) som bildas runt kanter. Och sen måla ut tösen ur det kaoset igen, eftersom hon är....lila.
typ.....
Postad 28 September 2010 - 20:14
Knobloch: Det är en underexponerad bild där jag ljusat upp allt utom himlen i efterhand. Tittar man noga ser man att jag slarvat lite i skarvarna, men det är tanken som räknas...
Inte mitt hus, dock önskar jag det även om läget inte är optimalt. Mycket charmigt hus.
Bra jobbat! Försökte själv en kort stund men gav upp då jag inte lyckades något vidare. Det där lät ju... enkelt..
I Lightroom och Aperture är det relativt enkelt, om man följer receptet vill säga. Tar väl ca en minut skulle jag tro. Men att komma på allt detta själv, ja det är väl kanske inte lika självklart.
Postad 28 September 2010 - 20:28
En pickadoll..
IMG_2267_2sv.jpg 255.43K
0 Antal nerladdningarEDIT: Ändrat till svartvitt.
Redigerat av knobloch, 29 September 2010 - 12:10.
Postad 28 September 2010 - 20:29
Hehe, tack för det.Snyggt Torvaldur, verkligen trevlig bild. Din förra var också fin om jag missade att kläcka ur mig det förra gången.
Det är faktiskt kitobjektivet (18-55 IS). Bilden är skärpt i Photoshop (hoppas inte för mycket bara) då den inte var helt skarp direkt från kameran.Mycket fin bild. Ser att du har samma kamerahus som jag, men vad är det för objektiv? Ser inte det i EXIF:en, endast att det är taget med 18mm brännvidd. Det lär inte vara kitobjektivet (EF-S 18-55) antar jag, ser lite för skarpt ut.
Tackar!Mycket trevligt! Snygg som attan.
Postad 28 September 2010 - 21:14
Redigerat av Drey123, 28 September 2010 - 21:15.
Postad 28 September 2010 - 21:44
Bra kreativit där! Du får visa mer av det där.Experiment, kommer att lägga till mer blixtar vid nästa tillfälle.
Är det en "sync ridå inställning" eller bara manuellt fipplande som gäller?
Postad 28 September 2010 - 22:00
Torvaldur: Mycket snygg bild, stilren
Knobloch: Cool bild
En dagsfärsk bild, beskar bilden till kvadratisk vet inte om det blev bättre postar orginal i naturtråden
_IGP0290.jpg 1.29MB
0 Antal nerladdningarPentax K200D +DA40
Postad 28 September 2010 - 22:44
_DSC3585det.jpg 551.55K
0 Antal nerladdningar
Postad 29 September 2010 - 06:54
Bild tagen för mindre än en timme sedan. Brand bakom det nya Visualiseringscentrummet i Norrköping, det såg ut som att branden inte skulle sprida sig dit så jag hoppas att det klarar sig.
_IGP0302.jpg 396.36K
0 Antal nerladdningar
Postad 29 September 2010 - 08:07
Fräsig bild overhard!
Bild tagen för mindre än en timme sedan. Brand bakom det nya Visualiseringscentrummet i Norrköping, det såg ut som att branden inte skulle sprida sig dit så jag hoppas att det klarar sig.
Tog en liknande bild nyss också. gick förbi där i natt också och då såg det ut som de hade branden under kontroll och kunde släcka..Men hade uppenbarligen fel!
Redigerat av Unregistereddc087bf6, 29 September 2010 - 11:36.
Postad 29 September 2010 - 09:08
Edit: Malko, vad gör du ute om nätterna? Det var inte så att det var DU som anlade branden?
Redigerat av overhard, 29 September 2010 - 09:09.
Postad 29 September 2010 - 11:04
_DSC3667Pano.jpg 567.45K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av xray, 29 September 2010 - 11:40.
Postad 29 September 2010 - 11:36
Bor ni båda i Norrköping eller? Kanske skulle ta och fixa ihop en liten fotopromenad vid nästa besök till Kolmården eller nåt?
Skulle vara så kul att få lite inspiration och äntligen lära sig att fota lite och inte bara ta en massa kort i blindo så att säga.
Edit: Malko, vad gör du ute om nätterna? Det var inte så att det var DU som anlade branden?
Bor i Norrköping japps. Vore absolut kul att dra ihop ett gäng eller så
Rätt smidigt när det händer saker nära universitetet. Bara gå ut på rasten och ta några kort
Och nej jag anlade inte branden

EDIT: På förstasidan på nt.se nu
Lägger till en till bild där de lyfter av taket:
Redigerat av Unregistereddc087bf6, 30 September 2010 - 06:57.
Postad 29 September 2010 - 11:45
Tyckte det var konstigt hur den förra bilden kunde vara skapad av 10 exponeringar...Edit: bytte bild, tycker denna blev lite roligare...
Svan
_small_IMG_6239.jpg 147.17K
0 Antal nerladdningar
Postad 29 September 2010 - 12:07
Menade inte att det var överarbetat, såg bara ut som att det var en dyrare glugg som används. Tummen upp!Det är faktiskt kitobjektivet (18-55 IS). Bilden är skärpt i Photoshop (hoppas inte för mycket bara) då den inte var helt skarp direkt från kameran.
Får nog hålla med, grejen är den att toningen inte är långt från hur originalbilden såg ut. Bilden togs på kvällen och var något underexponerad med en hel del blåton i sig. Men jag testade nu att göra den svartvit och den blev nog snäppet bättre, lite klarare och fräschare.Knobloch: Cool bild
. Är lite osäker på toningen men det är jag alltid brukar alltid behöva testa alla möjliga innan jag väljer men jag vet inte kanske finns någon som passar bilden ännu bättre eller kanske bara vanlig sv.
Äh, jag byter endast ut bilden ovan.
Redigerat av knobloch, 29 September 2010 - 12:09.
Postad 29 September 2010 - 12:15
Vad är det konstiga? Varför skulle jag hitta på något sådant?Tyckte det var konstigt hur den förra bilden kunde vara skapad av 10 exponeringar...
Postad 29 September 2010 - 12:22
Var köper man ramar som passar om man vill framkalla?Edit: bytte bild, tycker denna blev lite roligare...
Inget konstigt med 10 exponeringar, förutom att min dator förmodligen skulle kollapsa om jag försökte sammanfoga dem. Körde en på 4 exponeringar nyligen och det tog sin lilla tid.
Postad 29 September 2010 - 12:45
Jag använde brännvidden 20mm vid tillfället. Bilderna (horisontell komposition) togs med ganska stort överlapp i två rader. I den första raden började jag längt ner till vänster och komponerade om i uppåtgående riktning (5 bilder). Andra raden började jag längst ner till höger osv... Tillät omfokusering vid varje ny komposition.
Nu när jag tittar på raw filerna ser jag att överlappet mellan de båda raderna blev väldigt stort i den övre delen (dvs gjorde ingen större nytta här). Dvs. det var främst i de nedre regionerna som ny bildinformation gavs då bilder togs i två rader (men inte så mkt här heller...).
Knobloch: Min dator har några år på nacken, så det är inte alls någon värsting. Burken innehåller en något föråldrad e8400 processor (Dual Core 3GHz, överklockad till 3.6GHz), men räcker till fortfarande mycket väl. Men jag kör med dubbla pci-e grafikkort (Radeon 4870, 1GB) i crossfire-x, så kanske är det detta som gör tunga grafikberäkningar i cs4 genomförbart… Har även fler hårddiskar, varmed cs4 får arbetsminne på separat hårdisk.
Postad 29 September 2010 - 15:55
Bra kreativit där! Du får visa mer av det där.
Är det en "sync ridå inställning" eller bara manuellt fipplande som gäller?
Nä det är bara manuella inställningar jag använder.
Postad 29 September 2010 - 21:33
TackSkicka till tidning! Duktig bild.
Jo det stämmer, vi kom fram till det för några veckor sedan att det var såBor ni båda i Norrköping eller? Kanske skulle ta och fixa ihop en liten fotopromenad vid nästa besök till Kolmården eller nåt?
Skulle vara så kul att få lite inspiration och äntligen lära sig att fota lite och inte bara ta en massa kort i blindo så att säga.
Gött grattisBor i Norrköping japps. Vore absolut kul att dra ihop ett gäng eller så
Rätt smidigt när det händer saker nära universitetet. Bara gå ut på rasten och ta några kort
Och nej jag anlade inte branden![]()
EDIT: På förstasidan på nt.se nu
En till höstbild från igår
_IGP0297_Edit.jpg 812.4K
Postad 29 September 2010 - 21:44
Själv bidrar jag med en av mina bättre bilder från somras, dock blev jag inte nöjd med redigeringen så ni kommer nog behöva se den i en annan form i framtiden!
Flygplan_p__kv_llshimmel.jpg 575.44K
0 Antal nerladdningar
Postad 29 September 2010 - 23:39
Det menar jag inte, men det var ju en helt annan bild förut, som inte alls såg ut som ett panorama.Vad är det konstiga? Varför skulle jag hitta på något sådant?
Postad 30 September 2010 - 06:54
Häftiga bilder här i tråden!
Själv bidrar jag med en av mina bättre bilder från somras, dock blev jag inte nöjd med redigeringen så ni kommer nog behöva se den i en annan form i framtiden!
Grymt fint. Försök att ljusa upp den längs vänstra sidan så blir det ännu bättre
Postad 30 September 2010 - 07:42
+1Grymt fint. Försök att ljusa upp den längs vänstra sidan så blir det ännu bättre
Häftig bild. Himlen är ju helt wacko.
Postad 30 September 2010 - 12:03
Grymt fint. Försök att ljusa upp den längs vänstra sidan så blir det ännu bättre
Tack tack, precis som du säger borde man fixa lite vinjettering, speciellt på vänstra sidan. Sen har jag redigerat himlen i två olika sektioner där bilden bryts i mitten av molnen och tycker det har blivit för en kraftig "röra" där i mitten, den måste ljusas upp. Och lite bättre färger borde man lyckas få till men sen kan den bli riktigt bra!
Utgångsmaterialet är rätt unikt, aldrig sett en sådan där himmel annars!
Postad 30 September 2010 - 12:05
Riktigt snyggtHäftiga bilder här i tråden!
Postad 30 September 2010 - 15:06
En till höstbild från igår
_IGP0297_Edit.jpg 812.4K 0 Antal nerladdningar
Pentax K200D +DA40
Pentax K200D + DA40 verkar vara en killer combo. Gillar färgerna i boken. Lust att berätta lite om bilden? Är det en HDR eller hur har du lyckats så bra med exponeringen?
Postad 30 September 2010 - 18:43
Snygg bildSjälv bidrar jag med en av mina bättre bilder från somras, dock blev jag inte nöjd med redigeringen så ni kommer nog behöva se den i en annan form i framtiden!
Hoppas mer på att det är i DA40 magin sitter nu när jag förhandsbokade den nya K-5 idagPentax K200D + DA40 verkar vara en killer combo. Gillar färgerna i boken. Lust att berätta lite om bilden? Är det en HDR eller hur har du lyckats så bra med exponeringen?
Hade gärna sett en bild med längre brännvidd så att man kommer närmare dimman och det spännande fastlandet, ser väldigt intressant ut. Just nu blir det lite mycket vatten som inte är det intressanta i bilden kanske, fast å andra sidan blir det en lugn och fin bild som den är tagen nutog lite bilder i morgondimman
En till höstbild från samma ställe
_IGP0287.jpg 792.01K
Postad 30 September 2010 - 19:03
Härlig bild GroKKenEn till höstbild från samma ställe
Pentax K200D +DA40
Postad 30 September 2010 - 19:52
Det var sånt extremt höstljus häromdagen. Har dragit ner färgerna lite på denna för det såg så fake ut direkt från kameran...
_small_IMG_6125.jpg 530.39K
0 Antal nerladdningar
Postad 01 October 2010 - 05:32
test1.jpg 200.75K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Johanpixels, 01 October 2010 - 05:37.
Postad 01 October 2010 - 10:34
Ska försöka ta mig i kragen och fota lite i helgen. Har inte rört kameran på nästan 3 veckor
Nåt kul tips på något att fota?
Postad 01 October 2010 - 12:32
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning

12 bilder
12 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?