* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34705 svar till detta ämne
Postad 23 februari 2010 - 15:20
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Hur ofta har ni kommunikationsfel då ni ska gå in på ex. programbiblioteket eller ppv etc? Vad beror detta på? För oss är det ganska frekvent förekommande att vi ej kommer åt dessa tjänster.
Jag har haft det några enstaka gånger utöver då det varit frivisnings kampanjer. Och då har det blivit kommunikationsfel även i vanliga menyer. Telia Kundservice skrev förra veckan något om att felsökning pågår. https://www.minhembi...p;#entry2795525
Redigerat av Unregistered29650, 23 februari 2010 - 15:20.
Postad 23 februari 2010 - 16:23
Sledgas
-
Sledgas
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag har fiber, så jag har inte den där Thomson. VAd ska man söka på tro för att få en guide till hur jag kopplar? som sagt, vill helst ha i alla fall i två av rummen att samma uttag ska kunna kopplas till antignen digitaltv eller surfa på nätet med dator.
Du kan ju testa att koppla in en router efter bredbandsuttaget på bredbandsdelaren och koppla en kabel från tvuttaget in i LAN-switchen på routern och därefter koppla kablarna från rummen in i samma switch. Du kommer fortfarande bara kunna titta på en tv i taget (kanske annorlunda om du har tvillingabonnemang). Troligen får du köra fasta IP-adresser på alla datorer för att förhindra att de tar tv-boxens IP-adress via DHCP. Eftersom du då bokstavligt talat spyr ut TV-paketen på ditt interna nät kan du bara glömma allt vad WLAN heter eftersom det sänks på en gång.
Postad 23 februari 2010 - 16:44
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Telia-Markus och Hallberg, säg till nissarna på 08-55803113 att sluta ringa sent på kvällen. Vet att dessa ringer upp folk för eran räkning, vet detta inte direkt har med d-tv att göra men de frågar om tvtittande.
Postad 23 februari 2010 - 17:53
MatsKlippan
-
MatsKlippan
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Är där någon som har mer info när vi adsl kunder skall kunna ha möjligheten att kunna ha ett extraabonnemang / tvillingabonnemang. d.v.s. när går telia över att sända i mpeg 4.
Jag tillhör nämligen dem som bor allt för långt från telestationen.
Det har framkommit tidigare i tråden att där är något på gång.
Mats
Postad 23 februari 2010 - 18:54
daki
-
daki
-
Rookie
-
2 inlägg
Sänds SVT HD krypterat eller kan man få in den på datorn? Vad för adress är det på den i så fall?
Postad 23 februari 2010 - 19:38
squeeze
-
squeeze
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Busenkelt men du måste använda ZyXEL 660H Triple Play ADSL modemet för att separera de olika data strömmarna. Koppla in din DLink switch till det gula TV uttaget på bredbandsmodemet. Sedan kan du med hjälp av korta patch-kablar i ditt korskopplingsskåp ansluta de uttagen i de olika rummen där du vill koppla in en digital TV box.
Sedan gör du på samma sätt med fast med en annan switch/router till det röda data uttaget på bredbandsmodemet om du vill köra internet via tråd till dina datorer. Du får bara en IP adress via ADSL anslutningen så du måste ha en NAT router som gör att du kan dela på denna adress mellan fler datorer.
Jag menar alltså inte att du ska köra något trådlöst. Smartgatewayen fixar ju VLAN-separeringen åt dig och på ett nätverksuttag (av fyra) kan du switcha både TV & Bredband via nätverkskabel. För egen del har jag Smartgatewayen kopplad till en 8-portars gigabitswitch och sedan går jag härifrån till 6 uttag. I dessa uttag kan jag välja att koppla in bredband eller digital-tv utan att behöva tänka på VLAN. Dessutom har jag ju gigabit i hemnätverket mellan datorer och NAS.
Ni båda är inne på något mycket intressant. Jag är inte främmande att köpa någon extra komponent om det behövs. I dagsläget har jag ett Linksys-modem som är kopplat till en 10-portars switch. Jag kunde inte använda Zyxel 660H-modemet pga avsaknaden av router-funktion. Men eftersom jag lagt av mig på teknik/datorsidan den senaste tiden så skulle jag behöva en grundlig beskrivning  Jag bifogar en skiss på hur nätverket är uppbyggt i huset. Det mesta kablage är draget i väggarna och upp till vinden där switchen sitter.
Redigerat av squeeze, 23 februari 2010 - 19:40.
Postad 23 februari 2010 - 20:21
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Telia-Markus och Hallberg, säg till nissarna på 08-55803113 att sluta ringa sent på kvällen. Vet att dessa ringer upp folk för eran räkning, vet detta inte direkt har med d-tv att göra men de frågar om tvtittande.
Kolla in sidan http://www.vemringde...p?q=08-55803113 så kan du läsa en bunt sura kommentarer om dem = Vinken AB! Sen kan man kolla bolaget på: http://allabolag.se/5566771019 , där man kan se att Henrik Mikael Johansson är Ordförande. Klickar man sen på hans namn, så kommer sidan: http://allabolag.se/...e193f758446ba23 upp, där man längre ned kan se att hans personsnr börjar med 610501, vilket vid en sök på http://ratsit.se ger: http://www.ratsit.se...b9JcgGLoo3EwUe8 svar på en enda person, som bor på Luxgatan 22 i Stockholm, vilket ligger på Lilla Essingen, som man kan se här: http://www.hitta.se/...var=luxgatan 22 , och vid en sök på Eniro på hans egna bolag som man fick födelsedatumet från, E Sales Makeover: http://gulasidorna.e...&...r&geo_area= ser man att hans juppienr är: 070 - 763 18 33, så det är dit du ska ringa för att klaga nästa gång de ringer dig - det lär nog TA! /SåGörMan!
Redigerat av anderswillhelmsson, 23 februari 2010 - 20:25.
Postad 23 februari 2010 - 20:27
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Ni båda är inne på något mycket intressant. Jag är inte främmande att köpa någon extra komponent om det behövs. I dagsläget har jag ett Linksys-modem som är kopplat till en 10-portars switch. Jag kunde inte använda Zyxel 660H-modemet pga avsaknaden av router-funktion.
Men eftersom jag lagt av mig på teknik/datorsidan den senaste tiden så skulle jag behöva en grundlig beskrivning 
Jag bifogar en skiss på hur nätverket är uppbyggt i huset. Det mesta kablage är draget i väggarna och upp till vinden där switchen sitter.
Skulle du skaffa dig Telia Smart (Thomson TG787 eller TG784) så innebär det att du får ut TV och internet oavsett vilket uttag du kopplar detta till. Jag kör en liknande lösning idag fast med Ruckus Mediaflex istället för nätverkskabel och uttag. Efter Ruckusen så har jag kopplat på en vanlig 10/100 switch från Netgear och i den har jag kopplat Xbox 360, Digitalboxen (1963), Airport Express och Blu-Ray.
Postad 23 februari 2010 - 21:03
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Vilka är de då? /A
Postad 23 februari 2010 - 21:09
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Ni båda är inne på något mycket intressant. Jag är inte främmande att köpa någon extra komponent om det behövs. I dagsläget har jag ett Linksys-modem som är kopplat till en 10-portars switch. Jag kunde inte använda Zyxel 660H-modemet pga avsaknaden av router-funktion. Men eftersom jag lagt av mig på teknik/datorsidan den senaste tiden så skulle jag behöva en grundlig beskrivning Jag bifogar en skiss på hur nätverket är uppbyggt i huset. Det mesta kablage är draget i väggarna och upp till vinden där switchen sitter.
Om dina nätverksuttag i de olika rummen endast har ett uttag så tror jag som flera andra här att Telia Smart Start Gateway (Thomson TG784) är den enklaste och bästa lösningen. Du ersätter bara ditt Linksys ADSL modem och router med Thomson TG784 och kan använda dina befintliga switchar plus att man får ett trådlöst nätverk också. Jag har dock inga egna erfarenheter av denna eller vilka router inställningar som finns så det måste någon annan svara på som använder den idag. Telia Smart Start GatewayEdit: Ändrat till TG784 (kolla om den är 802.11n eller 802.11g)
Redigerat av Unregistered29650, 23 februari 2010 - 23:26.
Postad 23 februari 2010 - 21:22
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Kolla in sidan http://www.vemringde...p?q=08-55803113 så kan du läsa en bunt sura kommentarer om dem = Vinken AB!
Sen kan man kolla bolaget på: http://allabolag.se/5566771019 , där man kan se att Henrik Mikael Johansson är Ordförande.
Klickar man sen på hans namn, så kommer sidan: http://allabolag.se/...e193f758446ba23 upp, där man längre ned kan se att hans personsnr börjar med 610501, vilket vid en sök på http://ratsit.se ger: http://www.ratsit.se...b9JcgGLoo3EwUe8 svar på en enda person, som bor på Luxgatan 22 i Stockholm, vilket ligger på Lilla Essingen, som man kan se här: http://www.hitta.se/...var=luxgatan 22 , och vid en sök på Eniro på hans egna bolag som man fick födelsedatumet från, E Sales Makeover: http://gulasidorna.e...&...r&geo_area= ser man att hans juppienr är: 070 - 763 18 33, så det är dit du ska ringa för att klaga nästa gång de ringer dig - det lär nog TA!
/SåGörMan!
Haha så fint
Postad 23 februari 2010 - 22:07
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Vad frågade de dig då? Den enda kampanjerna jag känner till som ”Telemarketing” företag ringer på uppdrag från Telia är att sälja Viasat kanalpaket så ville de göra det? Dessutom kan du anmäla att du inte vill bli uppringd av företag på uppdrag av Telia om du följer instruktionerna som finns på denna sida. Här kan man bland annat läsa följande: Om man inte önskar sina personuppgifter behandlade för ändamål som rör direkt marknadsföring kan anmälan göras till: TeliaSonera Sverige AB Kundtjänst Administration Privat 405 35 Göteborg Sådan anmälan skall vara skriftlig och innehålla uppgift om namn, personnummer och ev abonnemangsnummer. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 23 februari 2010 - 22:18
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Om dina nätverksuttag i de olika rummen endast har ett uttag så tror jag som flera andra här att Telia Smart Start Gateway (Thomson TG787) är den enklaste och bästa lösningen.
Kan meddela att nya kunder nu får TG784 istället. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 23 februari 2010 - 22:23
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Kan minnas fel. Men har för mig att det ingick i dealen med Viasat att de fick köra marknadsföring mot telias digitaltvkunder, i gengäld så fick telia tillgång till Viasats kanaler.
Postad 23 februari 2010 - 22:28
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Är där någon som har mer info när vi adsl kunder skall kunna ha möjligheten att kunna ha ett extraabonnemang / tvillingabonnemang. d.v.s. när går telia över att sända i mpeg 4. Jag tillhör nämligen dem som bor allt för långt från telestationen. Det har framkommit tidigare i tråden att där är något på gång.
Det finns inte officiellt sagt om detta, en jag kan väl säga att jag inte tror att det ligger inom några veckor utan snarare efter sommaren att alla kanaler kommer vara MPEG 4. Sen vilka effekter man kan se hos kunder som i dagsläget inte kan få så hög hastighet vet jag ännu mindre om. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 23 februari 2010 - 22:36
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Kan meddela att nya kunder nu får TG784 istället.
Markus Johansson Telia Kundservice
Men visst har TG787 802.11n och TG784 bara har 802.11g WiFi? Eller är det nya Thomson TG784n? Fungerar TG784 även med FiberLan då den har en Ethernet WAN port?
Postad 23 februari 2010 - 22:40
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Någon som kan förklara för mig hur det kommer sig att då man bara får en ip-adress från Telia så behövs ju en router som delar ut lokala ip-adresser för att kunna komma åt Internet från flera datorer men med tv-uttaget fungerar det med en switch för att distriburera till flera tv-uttag.
Det är en annan DHCP-server som delar ut adresser till TV-boxarna på det VLAN:et, eftersom de inte är publika så kanske den bara delar ut utan att direkt bry sig om vem som frågar eller så är det kopplat till registrerade MAC-adresser.
Det är begränsat i antalet IP adresser på IPTV med. Dock har man satt gränsen till 2 per ADSL kund eftersom att det är väldigt lång tid mellan förfrågningarna till DHCP servern. Annars skulle man ju inte kunna byta box utan att vänta väldigt länge. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 23 februari 2010 - 22:52
Unregistered504e7b86
-
Unregistered504e7b86
-
Rookie
-
8 inlägg
Vad frågade de dig då?
Den enda kampanjerna jag känner till som ”Telemarketing” företag ringer på uppdrag från Telia är att sälja Viasat kanalpaket så ville de göra det?
Är det något speciellt erbjudande de ringer om?
Postad 23 februari 2010 - 22:59
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Men visst har TG787 802.11n och TG784 bara har 802.11g WiFi? Eller är det nya Thomson TG784n? Fungerar TG784 även med FiberLan då den har en Ethernet WAN port?
Nej, jag menar Thomson 784, och ja den har en WAN Ethernetport. Denna fungerar inte hos LAN kunder för tillfället så där skickar man fortfarande ut bredbandsswitcharna till dessa kunder. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 23 februari 2010 - 23:03
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Det brukar vara speciella erbjudanden, jag vet dock inget om exakt vad de ringer om men det kanske någon som de har ringt till kan svara på? Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 23 februari 2010 - 23:16
Unregisterede5a2c6ee
-
Unregisterede5a2c6ee
-
Användare
-
-
188 inlägg
Inget nytt på HD-fronten?
Postad 24 februari 2010 - 08:37
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
TG787 har inte 802.11n utan bara "g" precis som TG784 (vad jag har läst mig till på TG784 via nätet).
Redigerat av Bergan, 24 februari 2010 - 08:38.
Postad 24 februari 2010 - 09:24
Fromberg
-
Fromberg
-
Användare
-
-
115 inlägg
Har för mig att det var följande erbjudande: Lagom + Viasat Guld fritt i 6 månder därefter 318:- i 18 månader = totalt 24 månaders bindningstid ///Fromberg
Postad 24 februari 2010 - 10:51
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Såg att parabolnissarna får höjda priser på Canal+
Canal+ prishöjer samtliga kanalpaket från 1/4 2010.
De nya priserna för er som har abonnemang på dessa paket blir:
Canal+ Total prishöjs till 299 kr/mån.
Canal+ Sport prishöjs till 259 kr/mån.
Canal+ Film prishöjs till 219 kr/mån.
Lär väl synas hos oss med Canal+ via Telia också.
Postad 24 februari 2010 - 11:38
Anaesthisia
-
Anaesthisia
-
Användare
-
-
102 inlägg
Nej, jag menar Thomson 784, och ja den har en WAN Ethernetport. Denna fungerar inte hos LAN kunder för tillfället så där skickar man fortfarande ut bredbandsswitcharna till dessa kunder.
Telia Fiberlan är inte kompatibelt med Telia Smart ö h t? A
Postad 24 februari 2010 - 11:52
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Telia Fiberlan är inte kompatibelt med Telia Smart ö h t?
A
Det kommer att fungera senare vad jag har förstått, men inte just nu.
Postad 24 februari 2010 - 12:00
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Ni båda är inne på något mycket intressant. Jag är inte främmande att köpa någon extra komponent om det behövs. I dagsläget har jag ett Linksys-modem som är kopplat till en 10-portars switch. Jag kunde inte använda Zyxel 660H-modemet pga avsaknaden av router-funktion.
Men eftersom jag lagt av mig på teknik/datorsidan den senaste tiden så skulle jag behöva en grundlig beskrivning
Jag bifogar en skiss på hur nätverket är uppbyggt i huset. Det mesta kablage är draget i väggarna och upp till vinden där switchen sitter.
Nu tror jag det är minst 4 stycken som rekat dig att skaffa Telia Smart Gateway (Thomson). Installationen är enkel. Du byter bara ut det gamla modemet och jackar in det nya. Sen får/kan du väl logga in i routerfunktionen och koppla ur det trådlösa som ändå ingen kan använda då det är krypterat. Hur får du det då? Det "hyr" du av Telia för 29 kr per månad. De har för det mesta kampanjer och då får man det gratis i 12 (eller kanske bara 6) mån. Jag fick mitt då jag gick över till deras trippletjänst. Efter 12 månader gjorde jag en deal med Telia där jag får 12 månader till. (Eftersom jag tyckte det var dumt att gå tillbaka till det gamla modemet med de bekymmer jag haft där med bredbandet) Sen kan du jacka in din TV-box och dina datorer var du vill. Jag vill minnas att du hade 24 Mbit. Då det inte fungerar med digitalTV kan du lika gärna sänka hastigheten och spara lite pengar. Ha det, berätta hur det går! Edit: jag vet inget om Linksys men jag hade ett zyxelmodem + en zyxelrouter som båda ersattes av Thomson. Jag skulle gärna ha lite tips om hur man bygger ett nätverk (i ett gammalt hus)
Redigerat av ansgar, 24 februari 2010 - 12:13.
Postad 24 februari 2010 - 17:20
squeeze
-
squeeze
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Nu tror jag det är minst 4 stycken som rekat dig att skaffa Telia Smart Gateway (Thomson). Installationen är enkel. Du byter bara ut det gamla modemet och jackar in det nya. Sen får/kan du väl logga in i routerfunktionen och koppla ur det trådlösa som ändå ingen kan använda då det är krypterat. Hur får du det då? Det "hyr" du av Telia för 29 kr per månad. De har för det mesta kampanjer och då får man det gratis i 12 (eller kanske bara 6) mån. Jag fick mitt då jag gick över till deras trippletjänst. Efter 12 månader gjorde jag en deal med Telia där jag får 12 månader till. (Eftersom jag tyckte det var dumt att gå tillbaka till det gamla modemet med de bekymmer jag haft där med bredbandet) Sen kan du jacka in din TV-box och dina datorer var du vill. Jag vill minnas att du hade 24 Mbit. Då det inte fungerar med digitalTV kan du lika gärna sänka hastigheten och spara lite pengar. Ha det, berätta hur det går! Edit: jag vet inget om Linksys men jag hade ett zyxelmodem + en zyxelrouter som båda ersattes av Thomson. Jag skulle gärna ha lite tips om hur man bygger ett nätverk (i ett gammalt hus)
Jag slog till i natt på ett paket från Telia. Bytte mitt nuvarande analoga teleabb och 24MBit bredband (som egentligen bara går i ca 12MBit. IP-telefon, ADSL 6-8MBit, Bredbands-TV med kanalpaket Stor och Canal+ Total, inspelningsbar digitalbox samt Telia Smart Start. Totalpris 608kr/mån. Kruxet är att det inte gick att beställa kanalpaketen Stor och Canal+ Total tillsammans med bredbands-TV:n utan jag fick beställa kanalpaket Stor först och sedan ringa och komplettera Canal+ Total idag. Kan tillägga att jag blev något förvirrad att höra om den fina lösningen med Telias Smart Start-modem från er eftersom jag pratat med Telia 3ggr dem senaste månaderna och förklarat vad jag vill ha. Dem har sagt att det inte går att fixa! Precis som du skrev så ersätter Smart Start:en Linksys-modemet. Vi får se hur allt fungerar 2010-03-04 då dem lovat att leverera grejjerna. Jag vill passa på att tacka alla som hjälpt mig: tomano58 Elpinnen noseone coneye RS2 Loveless Anaesthisia Frux ansgar redina BerganMvh Squeeze
Postad 24 februari 2010 - 17:49
boa16
-
boa16
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Idag kom min 3:e 1963 box har blivit lovad att få en med det nya chipet den här har serienr:1935639995 tillverkad 2009-12. Och är säkert också med det gamla chipet! Någon som kan bekräfta om det är det gamla chipet eller det nya?
Postad 24 februari 2010 - 21:20
sallesalva
-
sallesalva
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Idag kom min 3:e 1963 box har blivit lovad att få en med det nya chipet den här har serienr:1935639995 tillverkad 2009-12. Och är säkert också med det gamla chipet! Någon som kan bekräfta om det är det gamla chipet eller det nya?
Samma här. Alla de med gamla chipet var slut el tillbakatagna sade supporten... Serienr: 1934615251 tillverkad 2009-12. Behöver jag säga att det blir samma fel?? Vad säger du Markus?
Redigerat av sallesalva, 24 februari 2010 - 21:47.
Postad 24 februari 2010 - 21:58
Unregisteredff8f752a
-
Unregisteredff8f752a
-
Användare
-
-
100 inlägg
Markus & Telia-supporten, lyssna på detta!
Vi har Telia's bredband (8mb) och tv i vårt fritidshus vid Västersjön/Ängelholm. Har haft det i ca 2 år och är mycket nöjd. Under sista 6 månaderna har jag stängt av Smart-boxen och dragit ur jacket under veckorna. Både för att spara lite ström och för att skydda prylarna mot åsknedslag. Fungerade utmärkt att komma dit fredag em och bara slå på alltihop. Efter någon minut var allt uppe ock snurrade, inkl vårt trådlösa nät. Alltså bara frid och fröjd.
Men någon gång sent i höst startade problemen. Kom ut vid 5-tiden, slog igång alltihop, men TV o Internet fungerade inte. Jag är tämligen kunnig inom nätverk och kunde logga in i boxen och kolla inställningar. Jag hade fått en IP och DNS inställningar från telia, men det gick inte att pinga på någonting, inte ens DNS servern. Ringde supporten och körde den vanliga rundan, full reset av boxen TVÅ gånger. Inget hjälpte. Supporten skulle anmäla felet och någon skulle ta tag i det nästa vecka. Jag såg alltså fram emot en helg utan vare sig TV eller Internet. MEN runt klockan 9 märkte jag att e-mail plötsligt ramlade in i min telefon (via det trådlösa nätet). Allt hade mystiskt gått igång igen.
Veckan efter upprepades samma sak. Fungerade inte, inga omstarter hjälpte. Det trista var att när jag ringde igen så hade supporten ingen notering om felet förra helgen, och någon reparatör från Skanova eller vilka som nu används hade inte hört av sig. Samma visa igen, ringde, reset, "ska återkomma nästa vecka". Trot eller ej, ytterligare några timmar senare fungerade det igen!
Därefter lämnade jag allt igång under veckorna för att slippa dessa irriterande telefonsamtal och adrenalin-kokande samtal. Allt var nu frid och fröjd i några månader.
I söndags morse tystnade internet-radion. Kontroll av Smartboxen, IP, dns och gateway fanns. Testerna i boxen visar godkänt. Men ingen Ip-kontakt whatsoever. Ett par timmar senare åkte vi hem utan att det hade kommit igång.
Säger som Sverker med tunnan; ska det verkligen vara så här??? Hjälp! Mitt telenummer är 0431-XXXXXX
Tack för att du orkade lyssna
Redigerat av Unregisteredff8f752a, 25 februari 2010 - 06:58.
Postad 24 februari 2010 - 23:09
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Precis som du skrev så ersätter Smart Start:en Linksys-modemet. Vi får se hur allt fungerar 2010-03-04 då dem lovat att leverera grejjerna.
Modemet heter Thomson 784 som jag sa, och tjänsten heter Telia Smart om vi nu ska använda rätt termer. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 24 februari 2010 - 23:21
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Skulle du bli förvånad om jag sa att den har det nya chipet? Jag förstår fortfarande inte varför du ska ha en ny box då du inte har något problem med den du har? Det finns en möjlighet att det går att lösa problemen med nyare programvara men då det visade sig att det fungerade med ett nyare chip har man tagit beslut att byta ut boxarna. Sen verkar det som att det varit lite problem med de som sköter själva utbytet av boxar som tyvärr har medfört att vissa kunder fått boxar med den gamla versionen av chipet fast vi tydligt skrivit att kunden ska ha en box med nya versionen i felbeskrivningen. Ni som fått boxar utbytta ser texten vi skrivit på följesedeln som skickas med boxen. Jag har kontaktat de som sköter utbytet för att se om de kan svara på vad som hänt den här gången. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 25 februari 2010 - 00:05
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Markus & Telia-supporten, lyssna på detta!
I söndags morse tystnade internet-radion. Kontroll av Smartboxen, IP, dns och gateway fanns. Testerna i boxen visar godkänt. Men ingen Ip-kontakt whatsoever. Ett par timmar senare åkte vi hem utan att det hade kommit igång.
Tack för att du orkade lyssna 
Tja, jag läste för har ingen trevlig assistent som läser upp allt för mig  När du loggar in i modemet har det IP på någon tjänst? Det är Thomson 787 modem du har antar jag? Är det supporten som har gjort omstarterna eller har du gjort dem? Jag kunde inte titta på din uppkoppling idag då jag inte kommer åt servern under kvällen, men ska försöka hinna titta imorgon under dagen. Sen rekommenderar jag inte att du skriver ditt telefonnummer i ett publikt forum... Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 25 februari 2010 - 00:21
boa16
-
boa16
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Skulle du bli förvånad om jag sa att den har det nya chipet?
Jag förstår fortfarande inte varför du ska ha en ny box då du inte har något problem med den du har?
Det finns en möjlighet att det går att lösa problemen med nyare programvara men då det visade sig att det fungerade med ett nyare chip har man tagit beslut att byta ut boxarna. Sen verkar det som att det varit lite problem med de som sköter själva utbytet av boxar som tyvärr har medfört att vissa kunder fått boxar med den gamla versionen av chipet fast vi tydligt skrivit att kunden ska ha en box med nya versionen i felbeskrivningen. Ni som fått boxar utbytta ser texten vi skrivit på följesedeln som skickas med boxen.
Jag har kontaktat de som sköter utbytet för att se om de kan svara på vad som hänt den här gången.
Jag skulle bli väldigt förvånad om det skulle vara det nya chipet med serienumret som jag skrev då du tidigare skrev att det var ett gammalt chip med en box som hade ett betydligt högre serienummer än den boxen jag fick! Om det nu inte är en reparerad box som jag fått. Och att jag inte skulle ha några problem med boxen är ju inte sant bla försvinner ljudet10-15sekunder ofta och ibland har bilden blivit svart det enda är att dra ur strömsladden m.m och supporten trodde att det berodde på HDCP problem. som du vet då jag skrev det tidigare i PM:et.Och sen så har vi blivit lovad att få en box med det nya chipet redan när jag beställde den första boxen för ett antal veckor sedan då vi har en philips tv och funderar på att köpa en marantz receiver.
Postad 25 februari 2010 - 06:55
Unregisteredff8f752a
-
Unregisteredff8f752a
-
Användare
-
-
100 inlägg
Tja, jag läste för har ingen trevlig assistent som läser upp allt för mig 
När du loggar in i modemet har det IP på någon tjänst? Det är Thomson 787 modem du har antar jag? Är det supporten som har gjort omstarterna eller har du gjort dem? Jag kunde inte titta på din uppkoppling idag då jag inte kommer åt servern under kvällen, men ska försöka hinna titta imorgon under dagen.
Sen rekommenderar jag inte att du skriver ditt telefonnummer i ett publikt forum...
Tack för svar. Försökte hitta ett kundnummer på Mina Sidor som jag kunde använda men hittade inget! Är det bort-rationaliserat, eller är jag bara dålig på att leta? Har tagit bort numret nu ... Modemet visar "grön bock" för IP telefoni, bredband och TV när jag kör testen i modemet. Är det de tjänsterna du menar? Jag har gjort stor reset mha knappnål på uppmaning av supporten. Jag vet att det fungerade, för SSID för nätverket återställdes till TELIA-GW... från mitt eget efter detta. mvh Anders
Redigerat av Unregisteredff8f752a, 25 februari 2010 - 06:59.
Postad 25 februari 2010 - 13:26
Dman
-
Dman
-
Lärjunge
-
-
427 inlägg
Jag råkade nyss få syn på någon nyhet om EUs ekodesignkrav som innebär att enkla digitalboxar får dra högst 5 watt i aktivt läge och 1 Watt i standby-läge. Pressmeddelande EnergimyndighetenDå jag själv sitter och väntar på villafiber där iptv ingår, så blir man ju lite nyfiken på Telias boxar. Förmodligen har jag en 1903 påväg till mig, men den hittar man ju inte mycket energiförbrukningsifo om. En sökning hos MotorOlle och även i den här tråden ger inte så mycket det heller. Bara nåt enstaka om 1910?: Drar mer eller mindre lika mycket oavsett om den e på eller ej ...
Det jag funderar på är formuleringen ...Ekodesignkraven innebär att enkla digitalboxar får dra högst 5 watt i aktivt läge och 1 Watt i standby-läge. Dessutom måste boxarna ha ett automatiskt viloläge och det ställs krav på utförlig information i den tekniska dokumentationen...
lite lösryckt från Energimyndigheten. Och: ...Som konsument behöver man inte göra något särskilt för att uppfylla ekodesignkraven. Skillnaden är bara att när man köper en ny digitalbox så finns det bara de som uppfyller kraven att välja på i affären. De digitalboxar som redan är i bruk får man självklart ha kvar...
vilket gör att jag misstänker att 1903-låddan drar lika mycket som 1910 (<7W i aktivt läge) och därmed ligger 40% över gränsvärde, men Felia klar sig ifrån detta eftersom boxarna redan tagits i bruk innan man får veta detta. Nä, där var jag förmodligen överdrivet paranoid och ser konspirationer och fiffel överallt, men det kan jag inte göra nåt åt? Däremot skulle det vara jättetrevligt om Felia Kundservice som är inne i den här tråden ibland, kanske kunde ge sina tankar, funderingar eller bara någon kommentar angående EU-förordningar om energiförbrukning och MororOlles boxar.
Postad 25 februari 2010 - 13:28
nismo
-
nismo
-
Användare
-
-
154 inlägg
Fick min box sänkt till 50kr i månaden i dag i alla fall.
Beställde direkt då den lanserades, men fick verkligen bråka om det..
Postad 25 februari 2010 - 13:32
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Jag råkade nyss få syn på någon nyhet om EUs ekodesignkrav som innebär att enkla digitalboxar får dra högst 5 watt i aktivt läge och 1 Watt i standby-läge.
De boxar som Telia levererar räknas inte till kategorin "enkla" boxar och omfattas således inte av dessa bindande krav. Däremot tror jag 19x3-boxarna har potential att bli betydligt strömsnålare än vad 1910 var, eftersom de har betydligt modernare chip.
Postad 25 februari 2010 - 13:50
Dman
-
Dman
-
Lärjunge
-
-
427 inlägg
De boxar som Telia levererar räknas inte till kategorin "enkla" boxar och omfattas således inte av dessa bindande krav. Däremot tror jag 19x3-boxarna har potential att bli betydligt strömsnålare än vad 1910 var, eftersom de har betydligt modernare chip.
Nu ska ja bli lite dum  å fråga: Vad är det för avancerat med att enbart titta på några kanaler? Eller har jag missat en massa lull-lull? Nu kanske jag beter mig ännu dummare när jag medger att uttryck som "...har potential att bli betydligt strömsnålare..." retar mig en del. 1903 lådorna håller på att levereras nu, och det enda som intresserar mig är därför vad de har för energiförbrukning nu, inte vad de har för potential i framtiden. Missförstå mig rätt, jag är inte ute efter att klanka ned på ditt inlägg, jag är mer ute efter en kommentar eller kanske en förklaring från Telia.
Postad 25 februari 2010 - 14:48
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Nu ska ja bli lite dum å fråga: Vad är det för avancerat med att enbart titta på några kanaler? Eller har jag missat en massa lull-lull?
Nu kanske jag beter mig ännu dummare när jag medger att uttryck som "...har potential att bli betydligt strömsnålare..." retar mig en del. 1903 lådorna håller på att levereras nu, och det enda som intresserar mig är därför vad de har för energiförbrukning nu, inte vad de har för potential i framtiden.
Missförstå mig rätt, jag är inte ute efter att klanka ned på ditt inlägg, jag är mer ute efter en kommentar eller kanske en förklaring från Telia.
Saxat från http://www.elektroni...;articleid=6702Digitalboxar delas in i enkla och avancerade i ekodesign-definitionen. Enkla, till skillnad från avancerade, saknar krypteringsmöjlighet, vilket innebär att de inte kan visa betalkanaler. Enligt elektronikbranschen är det i huvudsak avancerade boxar som säljs i Sverige. De enkla står förmodligen för mindre än en tiondel av marknaden. Jag har för mig att det fanns någon definition som även inkluderade nätverkskoppling (dvs IP) som "extra" avancerade, men hittar inget om det just nu med en snabb googling. Men hur som helst så skulle ju inte Motorola få tillverka sina boxar längre om de inte klarade de krav som finns på dem i nuläget.
Postad 25 februari 2010 - 15:05
Megaman2
-
Megaman2
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
Vet någon om telia ger sig in på andra stadsnät med sitt iptv erbjudande? ex serverado Inget nytt på HD-fronten?
jag undrar också...
Postad 25 februari 2010 - 15:46
Dman
-
Dman
-
Lärjunge
-
-
427 inlägg
Saxat från http://www.elektroni...;articleid=6702
Digitalboxar delas in i enkla och avancerade i ekodesign-definitionen. Enkla, till skillnad från avancerade, saknar krypteringsmöjlighet, vilket innebär att de inte kan visa betalkanaler. Enligt elektronikbranschen är det i huvudsak avancerade boxar som säljs i Sverige. De enkla står förmodligen för mindre än en tiondel av marknaden.
Jag har för mig att det fanns någon definition som även inkluderade nätverkskoppling (dvs IP) som "extra" avancerade, men hittar inget om det just nu med en snabb googling.
Men hur som helst så skulle ju inte Motorola få tillverka sina boxar längre om de inte klarade de krav som finns på dem i nuläget.
Ah, den infon e som balsam för min själ.  Tack. Fast ska ja va lite småtjurig, så tycker jag fortfarande det är Felias och kanske MotorOlles sak att på ett klart sätt upplysa mig om detta. Egentligen e detta forum helt j***a fantasktisk, här får man ju svar 3 veckor snabbare än hos Felas support.
Postad 25 februari 2010 - 16:47
Unregistered920b735d
-
Unregistered920b735d
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Några andra motkrav om bindningstid eller hur motiverade de sänkningen?
Postad 25 februari 2010 - 17:20
Aint2Fat
-
Aint2Fat
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Nu snurrar Viasat Hockey och TV7 i Telias multicast, när kommer man att kunna beställa dom?
Postad 25 februari 2010 - 17:55
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Tvärnobben för min del. Han jag pratade med "kunde inte göra något" utan en ledare skall ringa mig i morgon. Har du några tips att dela med dig av?
Postad 26 februari 2010 - 11:01
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Vet någon om telia ger sig in på andra stadsnät med sitt iptv erbjudande?
Det finns inga planer på att göra det i dagsläget heller, det har inte hänt något sen jag var inne på det förut alltså. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 26 februari 2010 - 11:06
sallesalva
-
sallesalva
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Det finns inga planer på att göra det i dagsläget heller, det har inte hänt något sen jag var inne på det förut alltså.
Jag har skickat ett PM och mejl till dig. Kolla gärna på det.
Postad 26 februari 2010 - 11:11
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Modemet visar "grön bock" för IP telefoni, bredband och TV när jag kör testen i modemet. Är det de tjänsterna du menar? Jag har gjort stor reset mha knappnål på uppmaning av supporten. Jag vet att det fungerade, för SSID för nätverket återställdes till TELIA-GW... från mitt eget efter detta.
Om den har fått IP på tjänsterna ser du det i modemet med att det står ansluten på första sidan när man loggat in i modemet. Jag har tittat på din uppkoppling igår och kunde inte hitta något konstigt där. Vi ser ju bara att det ser ok ut nu och inte vad det varit för fel tyvärr. Markus Johansson Telia Kundservice Modemet visar "grön bock" för IP telefoni, bredband och TV när jag kör testen i modemet. Är det de tjänsterna du menar? Jag har gjort stor reset mha knappnål på uppmaning av supporten. Jag vet att det fungerade, för SSID för nätverket återställdes till TELIA-GW... från mitt eget efter detta.
Om den har fått IP på tjänsterna ser du det i modemet med att det står ansluten på första sidan när man loggat in i modemet. Jag har tittat på din uppkoppling igår och kunde inte hitta något konstigt där. Vi ser ju bara att det ser ok ut nu och inte vad det varit för fel tyvärr. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 26 februari 2010 - 11:24
Unregisteredff8f752a
-
Unregisteredff8f752a
-
Användare
-
-
100 inlägg
Om den har fått IP på tjänsterna ser du det i modemet med att det står ansluten på första sidan när man loggat in i modemet. Jag har tittat på din uppkoppling igår och kunde inte hitta något konstigt där. Vi ser ju bara att det ser ok ut nu och inte vad det varit för fel tyvärr.
Tack Markus Jag åker ut imprgon em och kommer att ge feedback då. Mvh Anders
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|