Ny Dilog med dubbla tuners, pressmeddelande!
2072 svar till detta ämne
Postad 15 juni 2006 - 12:01
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1 039 inlägg
Igår så var jag och lämnade tillbaka min Dilog box på Siba. Jag köpten den 2-oktober förra året och jag fick alla pengarna tillbaka.
Eftersom jag vill ha en dubbeltunerbox för marknätet, så fick det bli en Dilog 550 igen. Nu håller vi tummarna att min nya box funkar bättre.
Jag fick köpa min nya box på EL-giganten denna gång, men det var helt ok. Jag kunde ha hittat den på nätet för ca 200:- billigare, men eftersom jag har erfarenhet av denna box och det mycket väl kan vara så att jag behöver lämna tillbaka denna också, så blev det smidigare att ha en butik i stan att gå till.
Postad 15 juni 2006 - 12:11
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Jag har senaste versionen i min Dilog DT-550 dvs 1.17 men trots det så missar den inspelningar. Det jag har kommit fram till i min tester är att den inte missar någon inspelning om den står påslagen men är den däremot avslagen så kan man inte lita på den. Framförallt verkar det som att det händer på natten eller tidig morgon. Den test som jag kör är att jag ställer in boxen att spela in morgonprogammet på TV1 mellan 6:00 - 6:15 alla vardagar. Resultatet blir att den ibland lyckas och ibland inte, vore intressant om någon annan testade det och såg om dom fick samma resultat (När jag slår av boxen på kvällen har jag ställt in den på Tv2) Jag har varit i kontakt med Martin på Dilog och enligt honom skall boxen vara stabil vad gäller inspelningar sedan version 1.13. Men jag börjar tro att Dilog inte klarar av att fixa en stabil box. Så jag rekommenderar ingen att köpa en Dilog. :angry:
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror inte det är specifikt tid på dygnet som är problemet, snarare att den första timerinspelningen från standby vanligen är den som missas. I mitt fall har jag en femminuters dummyinspelning från SVT1 kl 15.55 varje dag för att slippa missade inspelningar kl 16.00 och framåt. Dummyinspelningen missas ofta, men jag missar i princip aldrig följande inspelningar. Däremot står boxen ofta på när jag kommer hem. Det har framgått att Dilog inte anser det finnas kvarvarande problem med timerinspelningar, och det är oroande. Nuvarande status är verkligen inte tillfredsställande och om de saknar "sjukdomsinsikt" så kommer det inte att ske någon förbättring.
Redigerat av alfista, 15 juni 2006 - 13:45.
Postad 15 juni 2006 - 13:27
cb99
-
cb99
-
Rookie
-
5 inlägg
Har läst denna tråd länge, har timer problem som många andra v1.17
Om någon på Dilog läser detta:
Någon skrev för ett tag sedan något som låter som troligt för dessa problem:
Om du inte har 100% mottagning, så kanske startförloppet tar så pass lång tid att man missar starttiden och inspelningen inte påbörjas. Dvs, lösningen skulle kanske vara så enkel som att maskinen startas up för inspelning ytterligare en minut tidigare.
Precis så som många, missar min aldrig om den står på, och är annars nöjd med funktionen.
Jag ringde Dilog om detta, och på dem lät det då tyvärr som om dom var helt nöjda med v1.17.
Såg att Dilog kommer med en HDTV dekoder, inga mer Dilog prylar för mig, förrän denna fungerar korrekt.
-cb99
<{POST_SNAPBACK}>
Börjar bli rätt less. Och eftersom det verkar som om dom har gått i stå, så åker väl min tillbaka också. Det saknas ju inte underlag att visa för butiken i ärendet. -cb99
Postad 15 juni 2006 - 14:41
Unregisteredc2ff7bf9
-
Unregisteredc2ff7bf9
-
Användare
-
-
164 inlägg
Sagem boxen är säkert stabil, men om jag har förstått helt rätt så saknar den en funktion som jag inte kan vara utan och den funktionen har Dilog.
Om man vill spela in två program samtidigt och väljer då time shift på dilog, så får man efter slutförd inspelning ett val om man vill spara eller kasta bort time shift inspelningen.
Om jag har fatta rätt, så kan man inte spara timeshift inspelningar på Sagem.
<{POST_SNAPBACK}>
Är det någon som vet om man kan spara timeshift inspelningen automatiskt? Dvs, om man timshiftar på kvällen när man går och lägger sig (plus vanliga inspelningen), kan man då ha två inspelade program på morgonen?
Postad 15 juni 2006 - 14:47
folke
-
folke
-
Rookie
-
6 inlägg
Är det någon speciell anledning som du vill köra ver 1.15
<{POST_SNAPBACK}>
Njae, läste att folk hade problem med 1.17? Eller har ni andra erfarenheter? -- MvH Folke
Postad 19 juni 2006 - 11:34
Krister21231
-
Krister21231
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hej
Jag har tittat på tiden på fronten på DT550an och den går fel ibland kan vara så mycket som 1 min.
Finns det flera som har det felet?
Jag kan få den att gå fel genom att skifta kanal innan jag stänger av den och sen missar den nästa inspelning efter det.
Om jag låter boxen vara på så stämmer tiden.
Postad 19 juni 2006 - 14:58
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Jag kan få den att gå fel genom att skifta kanal innan jag stänger av den och sen missar den nästa inspelning efter det.
Jag har länge misstänkt att boxen kan missa inspelningar om klockan går för snabbt. Alltså att följande inträffar: - Timer inspelning klockan 20:00 - ca 19:59 (boxens tid) startar boxen - Klockan synkas mot sändande kanal och är 20:01 - Inspelningen start ej, då klockan aldrig blev 20:00 Krister21231; Är det detta som inträffar för dig?
Postad 19 juni 2006 - 21:25
Krister21231
-
Krister21231
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Min box brukar gå upp till en minut sakta och tiden på displayen stämmer inte med den tiden boxen startar.
Ex: boxens display visar 20:00 men tiden är igentligen 20:01 så då startar boxen efter utsatt tid och när inspelningen då ska börja så har den tiden redan varit så den går inte igång.
Blev rörigt men slutklämmen är att tiden på boxen är fel och sen kan boxen även om tiden stämmer på displayen starta efter utsatt tid ex: displayen visar 20:01 när boxen startar men den borde starta några sekunder innan 20:00 när inspelaningen var satt.
Det verkar om det är något rörigt i tidstyrningen av boxen och många verkar klaga på att det inte fungerar när boxen är avstängd.
Om boxen är på verkar det som tiden ordnar till sig.
Jag har som Mich
Postad 20 juni 2006 - 10:08
mrhansson
-
mrhansson
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Är det någon som vet av en BRA box, jag bara läser om problem hela tiden. Något bra måste finnas på marknaden eller
Postad 20 juni 2006 - 10:22
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
Är det någon som vet av en BRA box, jag bara läser om problem hela tiden. Något bra måste finnas på marknaden eller 
<{POST_SNAPBACK}>
Konstig fråga med tanke på att alla tycker olika om vad som är bra.
Postad 20 juni 2006 - 10:45
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Min box brukar gå upp till en minut sakta och tiden på displayen stämmer inte med den tiden boxen startar.
Ex: boxens display visar 20:00 men tiden är igentligen 20:01 så då startar boxen efter utsatt tid och när inspelningen då ska börja så har den tiden redan varit så den går inte igång.
Blev rörigt men slutklämmen är att tiden på boxen är fel och sen kan boxen även om tiden stämmer på displayen starta efter utsatt tid ex: displayen visar 20:01 när boxen startar men den borde starta några sekunder innan 20:00 när inspelaningen var satt.
Det verkar om det är något rörigt i tidstyrningen av boxen och många verkar klaga på att det inte fungerar när boxen är avstängd.
Om boxen är på verkar det som tiden ordnar till sig.
Jag har som Mich
<{POST_SNAPBACK}>
Hej Nu blev jag lite förvånad. Menar du att din box kan starta 20:01 om den skall spela in 20:00 (och då menar jag boxens's tid 20:01)? Boxen måste starta en viss tid innan inspelningen skall starta. Har för mig att någon skrev att den startar 40 sekunder innan. Jag själv har inte kollat denna tid. PS. Tänk också på att om du vill jämföra tiderna med 'rätt' tid, så är 'rätt' tid den tid som är i det digitala mark nätet (ej fröken ur). //Michael
Postad 20 juni 2006 - 10:57
Krister21231
-
Krister21231
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Jag jämför med en radiostyrd klocka och med text TV på resp kanal text TV är ca 3-4 sekunder fel.
TV1 har varit 4 sekunder och TV4 3 sekunder fel när jag provat.
Postad 20 juni 2006 - 11:27
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Hej
Nu blev jag lite förvånad. Menar du att din box kan starta 20:01 om den skall spela in 20:00 (och då menar jag boxens's tid 20:01)?
Boxen måste starta en viss tid innan inspelningen skall starta. Har för mig att någon skrev att den startar 40 sekunder innan. Jag själv har inte kollat denna tid.
PS. Tänk också på att om du vill jämföra tiderna med 'rätt' tid, så är 'rätt' tid den tid som är i det digitala mark nätet (ej fröken ur).
//Michael
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har i varje fall sett det beteendet, fast inte så grovt. Normalt tänker man sig ju att boxen skall slå på innan tänkt inspelningstid, alltså medan displayen fortfarande visar 19:59 för att följa ditt exempel. Men jag har sett hur klockan på displayen slagit om till rätt tid och med god marginal passerat denna tid innan boxen slagit på. Ingen inspelning sker och efter programmerad sluttid så fortsätter boxen att vara på. Jag känner mig ganska säker på att det klockan visar på displayen är oberoende av timern och vice versa, åtminstone när det gäller att "väcka" boxen ur standby. Däremot låter det inte otroligt att det som får klockan att hoppa till även kan vara det som orsakar en del av problemen med timerinspelningar. Kan ni som sett problemet avgöra om klockan hoppar till i samband med att boxen sätts i standby, när man slår på den igen eller direkt vid kanalbyte? Är det några särskilda kanaler som det märks extra tydligt på? Det vore ju tjusigt om man med hjälp av detta kan hitta ett mönster som ger 100% missade inspelningar. Dels borde Dilog då enkelt kunna identifiera och åtgärda problemet, dels borde man kunna hitta en fungerande work around under tiden. Jag funderar även på om detta kanske kan förklara att informationen om pågående program släpar efter ibland. Lite irriterande när den informationen inte uppdateras förrän en minut in i programmet när man vill starta inspelning av "Pågående program". Angående tiden i "det digitala mark nätet" så befarar jag att det inte finns en tid i nätet, det kan nog slå en del mellan muxar och/eller kanaler. Om det är på det viset så kan skillnaden mellan kanalerna kanske rent av vara olika stor beroende på vilken sändare man tar in.
Postad 20 juni 2006 - 11:32
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Jag jämför med en radiostyrd klocka och med text TV på resp kanal text TV är ca 3-4 sekunder fel.
TV1 har varit 4 sekunder och TV4 3 sekunder fel när jag provat.
<{POST_SNAPBACK}>
Om klockan i Text-TV går några sekunder efter så är det helt normalt, det blir såpass fördröjningar i överföringen av digital-TV och det skall inte påverka timern.
Postad 20 juni 2006 - 11:36
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Ursäkta Krister, om jag verkar tjatig och jobbig. Men jag undrar om detta som du skrev, stämmer det? För i så fall finns det ytterliggare ett problem. Det andra du skriver verkar vara det samma som jag skrev, d.v.s. att boxen's klocka går långsamt och den startar för sent, synkar klockan och missar inspelning då tiden hoppas över. Meningen ovan (quote) tyder dock på något annat. Vilken version av firmware kör du? Med vänlig hälsning Michael
Postad 20 juni 2006 - 11:40
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Oj, här postas det medans man sitter och skriver.
Ytterliggare en person har sett detta, så vi borde kunna konstatera att vi upptäckt ytterliggare ett problem.
//Michael
Postad 20 juni 2006 - 11:46
Krister21231
-
Krister21231
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Jag har ver 1,17.
Jag har som jag skiver att tiden är ur led ibland både på displayen och den tiden som boxen startar.
De verkar inte vara synkrona.
Ibland är displayen efter och ibland tillslaget vid inspelning.
Om boxen är på verkar det fungera.
Tycker inte det ska behövas att man har på en pryl dygnet runt bara för att den ska fungera.
Postad 20 juni 2006 - 11:58
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Hej, jag tänkte försöka mig på en sammanfattning av 3 felaktigheter som kan leda till missade timer inspelningar:
Dilog DT-550PVR problem rapport, firmware 1.17
#1 Synkning av klocka kan medföra missad inspelning
För att beskriva detta felaktiga beteende i boxen så tar vi hjälp av ett exempel:
- Ställer in en timer inspelning klockan 20:00 nästa dag
- Klockan går lite långsamt i boxen (varierar från exemplar till exemplar)
- Boxen startar när boxens klocka är ca 19:59 (verklig tid 20:01)
- Boxen synkar klockan och ställer in tiden 20:01
- Inspelningen startar inte då klockan 20:00 aldrig inträffar
#2 Boxen startar inte i tid vid timer inspelning
Boxen start inte alltid i tid för en inspelning. Ibland så startar den en minut efter inspelnings tidpunkt. Normalt startar den ca 1 minut innan.
#3 Klockan ställs fel vid avstängning
Om ett kanal skifte utförs straxt innan avstängning så går klockan fel.
Stämmer detta?
//Michael
Redigerat av Mich, 20 juni 2006 - 14:08.
Postad 20 juni 2006 - 12:05
Krister21231
-
Krister21231
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Postad 20 juni 2006 - 13:02
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Hej, jag tänkte försöka mig på en sammanfattning av 3 felaktigheter som kan leda till missade timer inspelningar:
Dilog DT-550PVR problem rapport, firmware 1.17
#1 Synkning av klocka kan medföra missad inspelning För att beskriva detta felaktiga beteende i boxen så tar vi hjälp av ett exempel: - Ställer in en timer inspelning klockan 20:00 nästa dag - Klockan går lite långsamt i boxen (varierar från exemplar till exemplar) - Boxen startar när boxens klocka är ca 19:59 (verklig tid 20:01) - Boxen synkar klockan och ställer in tiden 20:01 - Inspelningen start inte du klockan 20:00 aldrig inträffar
#2 Boxen startar inte i tid vid timer inspelning Boxen start inte alltid i tid för en inspelning. Ibland så startar den en minut efter inspelnings tidpunkt. Normalt startar den ca 1 minut innan.
#3 Klockan ställs fel vid avstängning Om ett kanal skifte utförs straxt innan avstängning så går klockan fel.
Stämmer detta?
//Michael
<{POST_SNAPBACK}>
Beskrivning #1 och #2 känns inte riktigt OK för mig. Det som egentligen konstaterats är väl att boxens start inte är knuten till vad displayen anger. Det behöver heller inte ske en synkning av klockan i boxen för att det skall misslyckas, det räcker ju att boxen jämför önskad starttid med tiden i utsändningen. I båda fallen har tidpunkten passerat. Som jag ser det kan #1 och #2 i grund och botten vara samma fel. Om det kan anses konstaterat att tiden på displayen inte är det som styr timern så får man nog anse att det kan finnas mer än en klocka i boxen, och då blir det kanske lite otydligt att tala om klockan i ental. Det är heller inte troligt att en klocka skulle gå mer än någon enstaka sekund fel på ett dygn, en så grov felvisning bör bero på något annat. Själv har jag sett problem uppstå efter att boxen varit avstängd mindre än en timme. Punkt #3 känns lite väl specifik jämfört med de beskrivningar jag läst hittills. Är det verkligen verifierat att klockan hoppar fel endast om kanalbytet sker strax innan man stänger av? Kan det vara så att klockans läge snarare bestäms av vilken kanal som är inställd när man stänger av, oavsett när bytet skedde? Eller kanske vilken kanal som var inställd när boxen startade? Jag skulle gärna experimentera lite med detta, så jag vill gärna höra lite mer om hur man gör för att få fram felet, funkar det exempelvis med vilka kanaler som helst?
Postad 20 juni 2006 - 15:03
Krister21231
-
Krister21231
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Jag har provat med TV1 och TV4 men även ändrat om boxen så den bara har Danska kanaler och har även felet där att displaytiden blir fel.
Är osäker på det där med skifta kanal men jag kan få fram felet genom att slå på boxen och ändra till ex tv1 till Tv4 eller omvänt och stänga av den sen så blir det fel.
Jag har varit iriterad på den här boxen för när jag har lagt till en inspelning så har första inspelningen inte kommit med ibland efter att boxen varit igång.
Har haft boxen stående 9 dagar i sträck utan att röra den 20 inspelningar per dag (180st) utan problem men när jag sen har haft den igång så blir det fel igen.
Har inte provat mer än att jag får fram felet genom att skifta kanaler sen tänkte jag att Dilog får ordna till det. Om jag har tur.
Men det är bra om fler provar så kanske vi kan bli av med ett av felen som finns på boxen.
Bor 1,5km från sändaren och har antennen utomhus och mycket bra signal så det är inte där felet är.
Postad 20 juni 2006 - 16:28
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Jag har provat med TV1 och TV4 men även ändrat om boxen så den bara har Danska kanaler och har även felet där att displaytiden blir fel.
Är osäker på det där med skifta kanal men jag kan få fram felet genom att slå på boxen och ändra till ex tv1 till Tv4 eller omvänt och stänga av den sen så blir det fel.
Jag har varit iriterad på den här boxen för när jag har lagt till en inspelning så har första inspelningen inte kommit med ibland efter att boxen varit igång.
Har haft boxen stående 9 dagar i sträck utan att röra den 20 inspelningar per dag (180st) utan problem men när jag sen har haft den igång så blir det fel igen.
Har inte provat mer än att jag får fram felet genom att skifta kanaler sen tänkte jag att Dilog får ordna till det. Om jag har tur.
Men det är bra om fler provar så kanske vi kan bli av med ett av felen som finns på boxen.
Bor 1,5km från sändaren och har antennen utomhus och mycket bra signal så det är inte där felet är.
<{POST_SNAPBACK}>
Att första inspelningen i en sekvens kan misslyckas efter lite vanligt TV-tittande känner jag igen, likaså att resten funkar som de skall. Dilog hävdar att de har boxar som stått i veckor och gjort mängder med timerinspelningar, men gissningsvis används de inte till något annat mellan inspelningarna, till skillnad då från en box i ett normalt hushåll. Dags att plocka fram en ordentlig klocka och se om jag kan få något mönster i det hela, i så fall kanske det även går att hitta mönstret för vilka inspelningar som missas.
Postad 21 juni 2006 - 21:19
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1 039 inlägg
Nu tänkte jag avbryta eran diskussion om klockan och fråga en annan sak.
Helt plötsligt så kan jag inte längre spela in på min box. När man försöker starta inspelningen manuellt så säger den: ingen signal, inspelningen stoppades.
Timer funkar inte alls.
edit: jag startade om boxen precis och efter det så funkar det
Postad 21 juni 2006 - 22:49
Grimidor
-
Grimidor
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Något som jag finner lite intressant är att "på den gamla goda tiden" när vi fortfarande använde video-bandspelare så verkade det mer som om timer-inspelningar fungerade på så sätt att videon triggade inspelningen såfort klockan var mellan start- och stop-tiden. Så om det t.ex. blev strömavbrott så började den spela in så fort strömmen kom tillbaka (Om den inte missat hela programmet).
Nu verkar det som om fler och fler maskiner är helt beroende av själva start-klockslaget. Har det skett någon sorts generationsskifte bland programmerana så denna kunskap har fallit i glömska?
Vidare tycker jag också det är konstigt att den inte börjar spela in om den saknar signal. Det kan ju faktiskt vara så att antenn-sladden rammlat ur, att den glappar eller att det var ett tillfälligt driftstop i den lokala tv-masten. Borde man inte få en tom-fil om signalen saknas? (Ett alternativ skulle ju kunna vara att boxen ligger och bevakar signalen utifall den skulle komma tillbaka och börjar spela in då) Jag ser ju hellre allt utom 3 minuter än att missa hela programmet.
En helt annan sak som vore trevligt vore om det kunde komma en open source box. Någon som tillverkar en bra hårdvara och låter allmänheten hjälpa till med mjukvaran. (Jo jag vet om dreambox  )
Postad 22 juni 2006 - 06:55
Mosfet
-
Mosfet
-
Rookie
-
5 inlägg
Håller helt med Grimidor på båda punkter. Varför skall burken avbryta inspelning pga tappad signal?
Plus att det inte verkar räcka att klockan är mellan start och stopptid.
En annan skum sak när det gäller tid är att om man går in under diskmenyn under en pågående inspelning och ställer sig på den rödmarkerade inspelningsraden, tittar man då på info under som talar om tidsintervallet för inspelningen går den baklänges....
T.ex. om en inspelning startar 21.30 och har varat i 10 minuter står det 21.20-21.30. Sedan matar
det bakåt i tiden...
Postad 22 juni 2006 - 07:56
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Helt plötsligt så kan jag inte längre spela in på min box. När man försöker starta inspelningen manuellt så säger den: ingen signal, inspelningen stoppades.
Timer funkar inte alls.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har tidigare skrutit om att jag inte hade detta fel, men sen dess har jag sett det två gånger. I båda fallen har jag tidigare gjort en inspelning som skett utan protester, men när jag tittar på den inspelningen så är den svart. Min tolkning är att något hängt sig i "DVR-mottagaren" när man startat den tidigare inspelningen och när man sen skall starta den nya inspelningen så märker boxen att nåt är galet och vägrar spela in. Verkar kunna hända på både kodade och okodade kanaler. Omstart har funkat även för mig.
Postad 22 juni 2006 - 08:17
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Något som jag finner lite intressant är att "på den gamla goda tiden" när vi fortfarande använde video-bandspelare så verkade det mer som om timer-inspelningar fungerade på så sätt att videon triggade inspelningen såfort klockan var mellan start- och stop-tiden. Så om det t.ex. blev strömavbrott så började den spela in så fort strömmen kom tillbaka (Om den inte missat hela programmet). Nu verkar det som om fler och fler maskiner är helt beroende av själva start-klockslaget. Har det skett någon sorts generationsskifte bland programmerana så denna kunskap har fallit i glömska?
Vidare tycker jag också det är konstigt att den inte börjar spela in om den saknar signal. Det kan ju faktiskt vara så att antenn-sladden rammlat ur, att den glappar eller att det var ett tillfälligt driftstop i den lokala tv-masten. Borde man inte få en tom-fil om signalen saknas? (Ett alternativ skulle ju kunna vara att boxen ligger och bevakar signalen utifall den skulle komma tillbaka och börjar spela in då) Jag ser ju hellre allt utom 3 minuter än att missa hela programmet.
En helt annan sak som vore trevligt vore om det kunde komma en open source box. Någon som tillverkar en bra hårdvara och låter allmänheten hjälpa till med mjukvaran. (Jo jag vet om dreambox :) )
<{POST_SNAPBACK}>
Nu tror jag i och för sig att det snarare var ett undantag än regel att en video fortsatte inspelning efter ett strömavbrott, även om jag haft en video som var såpass smart. Att Dilog-en skulle vara beroende av uppleva själva omslaget av klockan är ju egentligen spekulationer från somliga av oss, en del tyder på att det är så , men det är väl bara gänget på Handan/Dilog som vet hur det verkligen ligger till. Det är i och för sig inte helt otänkbart att de som programmerar digitalboxar inte har samma insikter som de som programmerade videobandare. Dels kommer ju många boxar från företag utan några direkt långa traditioner inom hemelektronik, dels är hårdvaruarkitekturen väldigt annorlunda jämfört med videobandarna vilket medför att programmeringsmetoder skiljer sig en hel del, alltså är det troligen folk med lite annan typ av kompetens som gör jobbet. Angående boxar med öppen källkod så finns det en del sånt, men kollar man supportforumen för dessa så är de långt ifrån problemfria, både med aveseende på hårdvara och mjukvara. Många saknar dessutom kortplats, ryktesvis är det svårt för tillverkare som kör öppen källkod att teckna licensavtal med Viaccess och liknande företag.
Postad 22 juni 2006 - 08:18
Unregistered1286502f
-
Unregistered1286502f
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Timer funkar inte alls.
<{POST_SNAPBACK}>
Har upplevt samma sak ibland. Trodde först att detta vara anledningen till att jag missat timer-inspelningar. Tuner 1 fungerar fint (eftersom det är den man ser när man kollar "live") men tuner två saknar signal enligt boxen (det är ju inte lika lätt att kolla). Tror dock inte att det är det som är problemet längre. Har bytt ording på antennkablar etc. för att utesluta att så är fallet. Jag är anhängare av "klock"-falangen i tidigare diskussion och tror liksom dom att det är där har vi grundproblemet. Möjligtvis så är ovanståden problem orsaken till att timer-inspelningar misslyckas vid påslagen box. (Har hänt någon enstaka gång) Det går att provocera fram problemet (på min box iallafall) genom att försöka spela in ett program (tryck på röda "rec" knappen) på en kanal utan signal, t.ex. SVT EXTRA. Efter en liten stund så klagar boxen på att inspleningen misslyckas. Därefter går det inte att spela in något på något program på någon kanal. Man får felmeddelandet "ingen signal, inspleningen stoppades" varje gång man försöker. Oavsett om kanalen man spelar in har signal eller ej. Det hela löser sig dock efter omstart av boxen. Det är ju kanske inte helt normalt att försöka spela in en kanal som bevisligen saknar signal, men det hela bevisar att under vissa förutsättningar, så får boxen (i alla fall tuner 2) spelet och ställer sig i hörnet. Endast omstart får den att vilja spela in igen. Time-shift verkar dock fungera, vilket återigen tyder på att mjukvaran i boxen får tuner 2 att ställa sig i hörnet.
Postad 23 juni 2006 - 09:05
casemanager
-
casemanager
-
Rookie
-
2 inlägg
Har bestämt mig för att "modda" min Dilog till USB2 och försökte beställa IDE han-kontakten på LABB Elektronik men han har slut och får med stor sannolikhet inte in kontakten igen. 
Har letat på ELFA m.fl elektronik-säljare men noll resultat hitintill.
Hittat en firma i Tyskland men minimibeställbelopp är 150 Euro !!! Det blir många kontakter det !!
Finns det någon som har hittat ett annat ställe i Sverige där man kan köpa?
<{POST_SNAPBACK}>
Hej!
Jag vet inte om jag lyckas , men jag har beställt följande på vinst och förlust:
www.elfa.se Stiftdon för klämning på flatkabel, 40-pinnars. Artikelnummer: 43-677-69
Sök på artikelnumret på ELFA.
Ville bara rapportera att det funkade alldeles utmärkt med detta stiftdon. Nu kan man alltså få en hane-kontakt på en IDE-kabel. Vilket ju innebär att USB-adaptern kan kopplas in i burken. Så vi behöver inte leta i Tyskland efter delar för att kunna modda till USB 2.0. Det går nu som en dans att tanka filmer från Dilogen till PC:n med hjälp av GetHav. Däremot funkar det inte att tanka till Dilog med USB 2, i alla fall vet jag ingen lösning på det. För detta får vi alltså använda den gamla USB-vägen... Om ingen annan har en lösning? För dig som inte följt diskussionerna om moddning, sök inom denna tråd. Du hittar beskrivningar på vad du behöver på sidan 15, Inlägg #424. Man letade efter en hane-kontakt att ha på IDE-kabeln, men de var slut på flera ställen och tycktes finnas bara i Tyskland. Men som sagt, sök på www.elfa.se, artikelnummer 43-677-69. Lycka till! Casemanager
Postad 24 juni 2006 - 20:06
Unregisteredcb98efd7
-
Unregisteredcb98efd7
-
Användare
-
-
134 inlägg
Nu har jag lite mer input om "svarta" inspelningar som en del av oss råkar ut för då och då.
När jag trycker play så ser jag om/att inspelningen bara visar en svart bild. Då trycker jag på "stopp" och då växlar bilden till Tv-sändningen, men: det står fortfarande "play" på Dilogens display.
Den tar inga kommandon alls från fjärren, akn inte byta kanal, inte höja/sänka ljudet eller nåt. Jo, ett kommando tar den, nämligen fjärrens röda avstängningsknapp saom fungerar bra.
Efter återstart så är allt ok men jag har inte vid ett enda tillfälle fått igång en "svart" inspelning, de verkar vara förlorade.
Jag har ännu inte orkat/vågat lägga in 1.17 utan kör 1.15, har ni andra märkt någon skillnad på dessa versioner sett ur detta perspektiv?
Dilog pratar mycket om mottagningsförhållande o liknande och jag kan eventuellt, kanske, lite förstå om en inspelning blir felaktig under vissa förhållanden. Men jag kan inte förstå varför boxen hänger sig!! Det borde väl inte ha med mottagningen att göra? Jag är helt övertygad om att det är ett mjukvarufel.
Hoppas bara att Dilog inte anser att problemen är lösta som det har antytts från vissa här i tråden... Kanske är det roligare och mer häftigt att plocka med HD-boxar, eller vad tror ni?
//T
Postad 24 juni 2006 - 22:10
tank76
-
tank76
-
Rookie
-
7 inlägg
Kan man programmera boxen att spela in samtliga avsnitt av en serie oavsett vilken tid serien startar? Alltså att boxen automatiskt lägger till inspelningar när EPG:n uppdateras. Om inte, vet någon om det finns någon box som klarar detta?
Redigerat av tank76, 25 juni 2006 - 00:14.
Postad 25 juni 2006 - 09:06
Andreas Epradius
-
Andreas Epradius
-
Användare
-
-
201 inlägg
...klockan är ju egentligen spekulationer från somliga av oss, en del tyder på att det är så , men det är väl bara gänget på Handan/Dilog som vet hur det verkligen ligger till...
Angående boxar med öppen källkod så finns det en del sånt, men kollar man supportforumen för dessa så är de långt ifrån problemfria, både med aveseende på hårdvara och mjukvara.
<{POST_SNAPBACK}>
Verkar som inte ens folket på Dilog vet vad som är problemet. Om dom visste det, så borde väl det ha resulterat i en release som löser alla problem. Nu blir det ju bara värre och värre.. Finns det en OpenSource-burk som har mer problem än Dilogen, så måste ju det vara en burk som inte ens går att starta... Jag tror man sneakat så mycket på hårdvaran och bakat ihop en maskin med så dåliga komponenter, så det inte ens går att lösa med mjukvaruuppdateringar...
Postad 26 juni 2006 - 08:03
tekniknisse
-
tekniknisse
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Jag tycker att denna boxen borde ha fått timerproblemen åtgärdade vid det här laget, de verkar ju ha funnits med hela tiden.Det är ju en basfunktion som bara ska fungera. Jag kör 1.17 och boxen missar timerinspelning från standby, men har hittils fungerat när den är konstant påslagen. Dock har jag sett ett lustigt beteende när det gäller inspelade program. När man tittar i dvr-listan så finns ibland inte den senast gjorda timer inspelningen med i listan och man tänker jaha där sket det sig igen. Om man då går ut och in i dvr-menyn så ploppar helt plötsligt den försvunna inspelningen upp i listan. Har råkat ut för svartinspelnings problemet också, och där verkar det som om det blir knas med avkodningen då det gick att se några sekunder innan den stannade ungefär vid den tidpunkt då felrutan som kommer upp när man försöker titta på en kodad kanal som man inte abonnerar på. Dessvärre tvivlar jag på att dilog får till det med timerproblemet då det ju nu kommit många firmwareuppgraderingar och det forfarande kvarstår.
Postad 26 juni 2006 - 15:50
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Nu har jag lite mer input om "svarta" inspelningar som en del av oss råkar ut för då och då. När jag trycker play så ser jag om/att inspelningen bara visar en svart bild. Då trycker jag på "stopp" och då växlar bilden till Tv-sändningen, men: det står fortfarande "play" på Dilogens display. Den tar inga kommandon alls från fjärren, akn inte byta kanal, inte höja/sänka ljudet eller nåt. Jo, ett kommando tar den, nämligen fjärrens röda avstängningsknapp saom fungerar bra. Efter återstart så är allt ok men jag har inte vid ett enda tillfälle fått igång en "svart" inspelning, de verkar vara förlorade. Jag har ännu inte orkat/vågat lägga in 1.17 utan kör 1.15, har ni andra märkt någon skillnad på dessa versioner sett ur detta perspektiv?
Dilog pratar mycket om mottagningsförhållande o liknande och jag kan eventuellt, kanske, lite förstå om en inspelning blir felaktig under vissa förhållanden. Men jag kan inte förstå varför boxen hänger sig!! Det borde väl inte ha med mottagningen att göra? Jag är helt övertygad om att det är ett mjukvarufel. Hoppas bara att Dilog inte anser att problemen är lösta som det har antytts från vissa här i tråden... Kanske är det roligare och mer häftigt att plocka med HD-boxar, eller vad tror ni?
//T
<{POST_SNAPBACK}>
Det varierar litegrann hur hårt boxen hänger sig när man spelar upp en svart inspelning. Ibland blir det som du beskriver, ibland blir det betydligt mindre dramatiskt, man bara stoppar uppspelningen så funkar boxen ungefär som vanligt. Ungefär säger jag eftersom det ibland kan ta ett bra tag att få bild när man första gången byter till en kodad kanal, och vissa andra inspelningar som tidigare funkat fint går inte längre att spela upp. Efter omstart funkar dessa inspelningar igen, men den elakartade svarta inspelningen verkar som du säger inte gå att få fart på hur man än gör. Det här med oron för att uppgradera till 1.17 är kanske mitt fel, jag väckte frågan eftersom jag tyckte det lät som om problem med inspelningar som försvann ur listan sammanföll med introduktionen av 1.17, men jag vet inte om den kopplingen existerar. Tydligen har några haft samma problem med 1.15. Utan att egentligen veta ett smack om hur boxen är konstruerad vågar jag inte tvärsäkert peka ut orsaker till några fel bara utifrån de symptom vi observerar, men även om vissa fel i grunden orsakas av fel i hårdvara så går det ofta att få lite hyfs på genom ändringar i mjukvara.
Redigerat av alfista, 26 juni 2006 - 15:51.
Postad 26 juni 2006 - 16:27
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Verkar som inte ens folket på Dilog vet vad som är problemet. Om dom visste det, så borde väl det ha resulterat i en release som löser alla problem. Nu blir det ju bara värre och värre..
Finns det en OpenSource-burk som har mer problem än Dilogen, så måste ju det vara en burk som inte ens går att starta...
Jag tror man sneakat så mycket på hårdvaran och bakat ihop en maskin med så dåliga komponenter, så det inte ens går att lösa med mjukvaruuppdateringar...
<{POST_SNAPBACK}>
Jag förutsätter faktiskt att de inte vet vad felen beror på, däremot vet jag inte vad du far efter när du säger attt det bara blir värre och värre. De uppgraderingar jag gjort på min box (1.08 -> 1.13 -> 1.15) har i vart fall förbättrat stabiliteten en hel del och gjort timern mer pålitlig. Begreppet Open Source är ju lite laddat, jag vet inte om det går att använda på de boxar jag kollat på, och jag sa heller inte att de hade mer problem än Dilogboxen. Ofta har det varit snack om strul med EPG, text-TV och textning exempelvis, saker som känns igen från de flesta boxar. En del hårdvaruproblem har det också funnits, bl a EMC-problem. Ofta är av allt att döma hårdvaran slöjdad ihop av firmor med ganska små resurser och tillverkas i relativt små serier, åtminstone jämfört med de mer kända tillverkarna av boxar.
Postad 28 juni 2006 - 13:03
Unregistered29785adf
-
Unregistered29785adf
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Hej alla,
Jag ska i dagarna köpa mig en twin-tuner box med hårddisk, och har länge trott att det är Dilog'en jag ska ha. Men hur känner ni er idag, tror ni på att Dilog kommer att få fram en fungerande mjukvara?
Jag var och "testade" en i närmsta butik, och säljaren där var väl insatt i alla problemen här på forumet. Han uppdaterade alla Dilog-boxar till senaste versionen innan han levererade nån box, och sa att problemen i vår kommun troligen berodde på att vi har två sändare som sänder på samma kanaler och dilogen flippar ur pga det.
Hans demo-box körde 1.17, och precis som jag sett rapporteras här så gick det inte att spela in.
Tryckte jag på record så sa boxen "No signal, cannot record" trots att jag alltså tittade på sändningen och bildkvaliten var perfekt.
Är det så tycker ni att jag istället ska titta på Sagems nya twin-tuner box med 160GB disk?
Postad 28 juni 2006 - 13:30
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1 039 inlägg
Hej alla,
Jag ska i dagarna köpa mig en twin-tuner box med hårddisk, och har länge trott att det är Dilog'en jag ska ha. Men hur känner ni er idag, tror ni på att Dilog kommer att få fram en fungerande mjukvara?
Jag var och "testade" en i närmsta butik, och säljaren där var väl insatt i alla problemen här på forumet. Han uppdaterade alla Dilog-boxar till senaste versionen innan han levererade nån box, och sa att problemen i vår kommun troligen berodde på att vi har två sändare som sänder på samma kanaler och dilogen flippar ur pga det. Hans demo-box körde 1.17, och precis som jag sett rapporteras här så gick det inte att spela in. Tryckte jag på record så sa boxen "No signal, cannot record" trots att jag alltså tittade på sändningen och bildkvaliten var perfekt.
Är det så tycker ni att jag istället ska titta på Sagems nya twin-tuner box med 160GB disk?
<{POST_SNAPBACK}>
Vad är det för ny box från Sagem?
Postad 28 juni 2006 - 14:11
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Hej alla,
Jag var och "testade" en i närmsta butik, och säljaren där var väl insatt i alla problemen här på forumet. Han uppdaterade alla Dilog-boxar till senaste versionen innan han levererade nån box, och sa att problemen i vår kommun troligen berodde på att vi har två sändare som sänder på samma kanaler och dilogen flippar ur pga det. Hans demo-box körde 1.17, och precis som jag sett rapporteras här så gick det inte att spela in. Tryckte jag på record så sa boxen "No signal, cannot record" trots att jag alltså tittade på sändningen och bildkvaliten var perfekt.
<{POST_SNAPBACK}>
I och för sig fungerar den inte fullt så jäkla illa idag som det kanske kan verka. Jag har haft boxen drygt tre månader, av gissningsvis 250 inspelningar har tre varit svarta, "No signal" har jag haft två gånger och då som följdfel efter svarta inspelningar. Hängningar efter häftigt spolande fram och tillbaks har fixats, missade timerinspelningar händer främst oss som envisas med att vilja sätta boxen i standby (ett rimligt krav anser jag i och för sig), tappade filer i DVR-listan har jag också sluppit. Sen har den förvisso (i likhet med alla boxar jag testat) en del andra smått irriterande egenheter, men inget som hindrar användning. Vad jag vill ha sagt är att det finns en handfull buggar som kanske inte visar sig så ofta, och kanske inte för alla, men tack vare att de är såpass grova så blir det desto mer irriterande när man drabbas. Jag tror de flesta fel och en hel del irritationsmoment kommer att fixas, helt buggfri lär ingen box någonsin bli. Frågan väl är snarare när rättningarna kommer? Tyvärr verkar det vara så att de flesta boxar har större eller mindre buggar när de släpps, denna box är trots allt en av de mer avancerade på marknaden och har varit ute mindre än ett år så det är knappast överraskande att det finns vissa problem, men några av dem är ju såpass allvarliga att de egentligen borde varit fixade. Det där att två sändare skulle orsaka all sköns problem känns mycket långsökt, men enligt Dilog skall ju såna problem i så fall lösas genom att man gör en manuell kanalsökning i stället för en automatisk, det är ganska enkelt och instruktioner finns på hemsidan. Själv bor jag inte så till att jag kan bedöma om det spelar någon roll. Att du fick "No signal" i butiken beror mest troligt på att boxen inte var riktigt inkopplad, är ju ofta så med demoprylar i butik. Man måste sätta i en liten kabelstump mellan tuner 1 och tuner 2 för att det skall gå att spela in. Det du ser på TVn kommer från ena tunern och det som spelas in tas från den andra. Sitter inte kabelstumpen där så får alltså den andra tunern ingen signal, varvid den helt naturligt rapporterar "No signal" Jag har inte jämfört med Sagem, men att döma av postningarna här verkar ägarna inte drabbats av lika svåra fel, själv ångrar jag inte direkt mitt köp, jag hade läst här vad jag gav mig in på. Men det klart, om buggarna fortfarande finns kvar om ett år så har jag nog ändrat ståndpunkt....
Postad 28 juni 2006 - 15:25
Unregistered29785adf
-
Unregistered29785adf
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Hej alla,
<{POST_SNAPBACK}>
Vad är det för ny box från Sagem?
<{POST_SNAPBACK}>
Sagem PVR 64160T http://www.sagem.com....php?id=819&L=0/ Micke
Postad 28 juni 2006 - 15:28
Unregistered29785adf
-
Unregistered29785adf
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Hej alla,
<{POST_SNAPBACK}> I och för sig fungerar den inte fullt så jäkla illa idag som det kanske kan verka. Jag har haft boxen drygt tre månader, av gissningsvis 250 inspelningar har tre varit svarta, "No signal" har jag haft två gånger och då som följdfel efter svarta inspelningar. Hängningar efter häftigt spolande fram och tillbaks har fixats, missade timerinspelningar händer främst oss som envisas med att vilja sätta boxen i standby (ett rimligt krav anser jag i och för sig), tappade filer i DVR-listan har jag också sluppit. Sen har den förvisso (i likhet med alla boxar jag testat) en del andra smått irriterande egenheter, men inget som hindrar användning. Vad jag vill ha sagt är att det finns en handfull buggar som kanske inte visar sig så ofta, och kanske inte för alla, men tack vare att de är såpass grova så blir det desto mer irriterande när man drabbas.
Jag tror de flesta fel och en hel del irritationsmoment kommer att fixas, helt buggfri lär ingen box någonsin bli. Frågan väl är snarare när rättningarna kommer?
Tyvärr verkar det vara så att de flesta boxar har större eller mindre buggar när de släpps, denna box är trots allt en av de mer avancerade på marknaden och har varit ute mindre än ett år så det är knappast överraskande att det finns vissa problem, men några av dem är ju såpass allvarliga att de egentligen borde varit fixade.
Det där att två sändare skulle orsaka all sköns problem känns mycket långsökt, men enligt Dilog skall ju såna problem i så fall lösas genom att man gör en manuell kanalsökning i stället för en automatisk, det är ganska enkelt och instruktioner finns på hemsidan. Själv bor jag inte så till att jag kan bedöma om det spelar någon roll.
Att du fick "No signal" i butiken beror mest troligt på att boxen inte var riktigt inkopplad, är ju ofta så med demoprylar i butik. Man måste sätta i en liten kabelstump mellan tuner 1 och tuner 2 för att det skall gå att spela in. Det du ser på TVn kommer från ena tunern och det som spelas in tas från den andra. Sitter inte kabelstumpen där så får alltså den andra tunern ingen signal, varvid den helt naturligt rapporterar "No signal"
Jag har inte jämfört med Sagem, men att döma av postningarna här verkar ägarna inte drabbats av lika svåra fel, själv ångrar jag inte direkt mitt köp, jag hade läst här vad jag gav mig in på. Men det klart, om buggarna fortfarande finns kvar om ett år så har jag nog ändrat ståndpunkt....
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för mycket utförligt svar, snabba puckar här minsann! Sagem boxen verkar inte komma till handlarn här förrän tills augusti, kanske jag hämtar ut en Dilog med reservation för att byta om det strular för mycket. *funderar* / Micke
Redigerat av Unregistered29785adf, 28 juni 2006 - 18:26.
Postad 28 juni 2006 - 18:34
Unregisteredadfb60ea
-
Unregisteredadfb60ea
-
Användare
-
-
136 inlägg
Det kommer en boxergodkänd box från humax med twintuners och 160gig hdd i augusti.
Det kanske kan vara värt att vänta på.
//mackan
Postad 29 juni 2006 - 10:01
Rick Blaine
-
Rick Blaine
-
Rookie
-
6 inlägg
Mitt första inlägg här på detta forum, läst länge och följt denna tråd med stort intresse.
Är ägare av en denna Dilog-box, det har i stort varit problemfritt tills nu när jag börjar få i stort sätt alla omnämnda problem. Jag har 1.17.
Min "Top 3" på jobbigheter med boxen:
* Inspelning startar inte pga "ingen signal" trots perfekt bild.
Åtgärd: Starta om boxen det enda botemedlet.
* Svarta inspelningar. Den senaste tiden har detta blivit allt vanligare, särskilt på Tv3-inspelningar.
Åtgärd: Stoppa uppspelning, gå till den kanal som inspelningen skett på, vänta tills den kodar av (detta tar ibland en lång stund), starta uppspelningen. Verkar vara något knas med avkodningen...
* Ingen inspelning pga "avstängd box".
Åtgärd: Stäng ALDRIG (!) av boxen...
Att man sedan inte alltid får med sig slutet på ett program för att boxen "kapar" en minut av inspelningen i slutet om man har en inspelning efter ( tex CSI 21:00-22:00 och Monk 22:00-23:00) så spelar den in 21:00-21:59... behöver den verkligen en hel minut för att förbereda sig för nästa inspelning...
Att EPG:n inte kan fylla på sig själv är inte så kul...
Det borde gå att ha 2 timerinspelningar samtidigt, det skulle förlåta mycket.
Vad jag inte kan förstå är varför det inte går att bygga en stabil DIGITAL-box, analoga HDD verkar fungera som min Sony 710 tex, fungerar perfekt men den måste jag ha en box till så.... Varför gör Sony (eller Panasonic, JVC osv) inte digitala HDD?
Det är mina synpunkter!
/Rick Blaine
Heja GAIS
Postad 29 juni 2006 - 10:14
Unregistered29785adf
-
Unregistered29785adf
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Det kommer en boxergodkänd box från humax med twintuners och 160gig hdd i augusti. Det kanske kan vara värt att vänta på. //mackan
<{POST_SNAPBACK}>
Nån som vet mer om den? Eller nån med erfarenhet av Humax, jag har aldrig sett dom i handeln här.
Postad 29 juni 2006 - 10:45
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
* Inspelning startar inte pga "ingen signal" trots perfekt bild. Åtgärd: Starta om boxen det enda botemedlet.
* Svarta inspelningar. Den senaste tiden har detta blivit allt vanligare, särskilt på Tv3-inspelningar. Åtgärd: Stoppa uppspelning, gå till den kanal som inspelningen skett på, vänta tills den kodar av (detta tar ibland en lång stund), starta uppspelningen. Verkar vara något knas med avkodningen... /snip/ Vad jag inte kan förstå är varför det inte går att bygga en stabil DIGITAL-box, analoga HDD verkar fungera som min Sony 710 tex, fungerar perfekt men den måste jag ha en box till så.... Varför gör Sony (eller Panasonic, JVC osv) inte digitala HDD?
Det är mina synpunkter!
/Rick Blaine Heja GAIS
<{POST_SNAPBACK}>
Problemet med "No signal" av den typ du beskriver beror rimligen på att tuner 2 hängt sig, medan tuner 1 som ger bild till TVn mår prima. Omstart är antagligen enda lösningen. Angående TV3 så verkar det ha blivit en del strul när de la om för att kunna sända lokalt (för två veckor sedan vill jag minnas). Testa att radera alla kanaler eller göra en total återställning följt av en ny kanalsöking om du inte redan gjort det. Att bara göra manuell sökning på den aktuella muxen funkar tyvärr inte. Jag spelar inte in från 3:an speciellt ofta så jag vet inte om det hjälper, men det låter inte helt orimligt. Möjligen kan det vara så att problem 2 utlöser problem 1, alltså om nånting går snett vid en inspelning så bilden blir svart så kommer nästa inspelning att indikera "No signal" och avbrytas. Det är i vart fall ett samband jag sett vid två tillfällen, men då har å andra sidan den "svarta inspelningen" varit helt omöjlig att få igång, det knep du beskriver funkade alltså inte på dessa filer. Att de stora tillverkarna håller sig undan beror nog på att digitalboxar är en väldigt splittrad marknad. Först har du olika överföringsmetoder som satellit, kabel, marksänt och IP, sen finns det allehanda anpassningar för olika marknader, exempelvis olika system för programkort. För en analog hårddiskinspelare kanske det räcker med 3-4 varianter för att kunna sälja till hela världsmarknaden. Dessutom är nog digitalboxar än så länge en ganska liten marknad totalt sett. Det är mina gissningar!
Postad 02 juli 2006 - 16:53
folke
-
folke
-
Rookie
-
6 inlägg
Mitt första inlägg här på detta forum, läst länge och följt denna tråd med stort intresse.
Är ägare av en denna Dilog-box, det har i stort varit problemfritt tills nu när jag börjar få i stort sätt alla omnämnda problem. Jag har 1.17.
Att man sedan inte alltid får med sig slutet på ett program för att boxen "kapar" en minut av inspelningen i slutet om man har en inspelning efter ( tex CSI 21:00-22:00 och Monk 22:00-23:00) så spelar den in 21:00-21:59... behöver den verkligen en hel minut för att förbereda sig för nästa inspelning...
Detta är också en av de mest irriterande sakerna enlig mig. Min (frugans  ) box har inte strulat något med missade eller "svarta" timerinspelningar. Men just att den klipper mellan inspelade program som du beskrev det är lite konsigt. Och tyvärr så antar jag att det inte är ett "fel" så det ligger nog inte högt på listan över bugfixar.
Postad 02 juli 2006 - 19:40
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1 039 inlägg
Det kommer en boxergodkänd box från humax med twintuners och 160gig hdd i augusti. Det kanske kan vara värt att vänta på. //mackan
<{POST_SNAPBACK}> http://www.humaxdigi...s/pvr-9200t.asp
Postad 02 juli 2006 - 22:05
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
* Inspelning startar inte pga "ingen signal" trots perfekt bild. Åtgärd: Starta om boxen det enda botemedlet.
* Svarta inspelningar. Den senaste tiden har detta blivit allt vanligare, särskilt på Tv3-inspelningar. Åtgärd: Stoppa uppspelning, gå till den kanal som inspelningen skett på, vänta tills den kodar av (detta tar ibland en lång stund), starta uppspelningen. Verkar vara något knas med avkodningen...
* Ingen inspelning pga "avstängd box". Åtgärd: Stäng ALDRIG (!) av boxen...
Vad jag inte kan förstå är varför det inte går att bygga en stabil DIGITAL-box, analoga HDD verkar fungera som min Sony 710 tex, fungerar perfekt men den måste jag ha en box till så.... Varför gör Sony (eller Panasonic, JVC osv) inte digitala HDD?
Det är mina synpunkter!
/Rick Blaine Heja GAIS
<{POST_SNAPBACK}>
Pioneer kommer snart med sin. Dom andra tillverkarna vet jag inget om men det är Pioneeren jag ser fram emot mest.
Postad 02 juli 2006 - 22:41
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1 039 inlägg
* Svarta inspelningar. Den senaste tiden har detta blivit allt vanligare, särskilt på Tv3-inspelningar. Åtgärd: Stoppa uppspelning, gå till den kanal som inspelningen skett på, vänta tills den kodar av (detta tar ibland en lång stund), starta uppspelningen. Verkar vara något knas med avkodningen...
* Ingen inspelning pga "avstängd box". Åtgärd: Stäng ALDRIG (!) av boxen...
Det är mina synpunkter!
/Rick Blaine Heja GAIS
<{POST_SNAPBACK}>
Pioneer kommer snart med sin. Dom andra tillverkarna vet jag inget om men det är Pioneeren jag ser fram emot mest.
<{POST_SNAPBACK}>
Menar du att Pioneer släpper en box för marknätet med dubbla tuners?
Postad 02 juli 2006 - 22:46
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1 039 inlägg
Nu är min nya box precis likadan som min gamla. Den raderar saker i PVR listan utan att jag har sagt till att den skall göra det. Om jag vill radera nummer 15 så tar den bort nummer 15 och allt som är efter nummer 15.
Vad är problemet? Har nu testat två olika boxar och exakt samma problem. Jag använder 1.17
Postad 03 juli 2006 - 07:40
Unregistered9c97d1f2
-
Unregistered9c97d1f2
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jag har inte tappat program eller så... men EGP är värdelös på att uppdatera (vilket gör den ganska
värdelös). Jag använder 1.17 men börjar undra om det inte är så att det är olika hårdvaruversioner i boxarna. Kanske vi borde jämföra serienr på dom (bara en tanke). Tanken just nu är att denna box får leva tills HD-blir aktuellt i större omfattning och i flera kanaler och att fler HD-PVR kommer. Hoppas
Dilog fortsätter uppdatera boxarnas mjukvara även fast en nyare box kommer... Flera tillverkare
verkar ju "glömma" sina gammla kunder när något nytt dyker upp.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|