Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-ray eller HD DVD?

7496 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilket framtidsformat stödjer du? (1329 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 27 november 2006 - 17:09

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0

Lite roligt att folk kan tycka att HD DVD automatiskt bara har bättre bildkvalité ;) Sony fuckade upp ibörjan ja, men gör det Blu-ray till ett sämre format? Någon borde ju säga till Fox, Disney mfl att sluta släppa sina filmer då Blu-ray tydligen inte kan se bra ut :lol:

EDIT: Tror det finns 2 grupper som inte gillar Blu-ray och sprider skit pga det. Den ena är dom som redan köpt in sig i HD DVD, för vem vill se sina filmer och spelare dö ut? Den andra är nog dom som lyssnar för mycket på den första gruppen...

<{POST_SNAPBACK}>

APPLÅDERAR!!! Dagens inlägg :)

Postad 27 november 2006 - 17:23

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

Fel, fel, fel

HD DVD har den bästa bildkvalitén

detta är det enda argument som gäller  ;)

men om du inte bryr dig om bildkvalité så kan du ju tipsa folk om en annan produkt från DVD forum, nämligen DVD, har hört att det ska ha många titlar  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jo eller hur. Om bildkvalitéten är så viktig för dig så enda alternativet heter HD-DVD, trots att det knappt är någon skillnad till BD, varför köper du då en HD-DVD-spelare som bara har analoga bildutgångar?

Postad 27 november 2006 - 17:26

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Toshiba's nuvarande HD-DVD spelare HD-A1 och HD-XA1 stöder bara 1080i. Alla Blu-ray spelare stöder 1080p. Toshibas nästa spelare som stöder 1080p kommer kosta som en Blu-ray spelare.

Fel. De skalar ned till 1080i och skalar sedan upp till 1080p internt. Pioneer blir väl första BD-maskin med riktigt 1080/24 output utan att först skala ned till 1080i.

Första poängen.

<{POST_SNAPBACK}>

HDGuru, ditt påstående är faktiskt rätt...
Det letmyfly påpekar är att den 1080p signal som dagens Blu-ray spelare skickar ut inte är 24fps, utan 60fps. För övrigt är missgivande att tala om "nerskalning till 1080i", det är en omvandling utan kvalitet's förlust (kom ihåg att frameraten ökas från 24 till 60).

HD-DVD ger samma prestanda till lägre pris - vad är fel med det?

Det är ju det det INTE gör :)
Sämre prestanda till samma pris, vilket är därför jag inte gillar det.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller helt med dig HDGuru.

Problemet är dock att konsumentpriset på Toshibas första HD-DVD spelare i respektive region (HD-A1/HD-XA1 i USA och HD-E1/HD-XE1 i Europa) är satt väldigt lågt. Detta tycker naturligtvis konsumenter är en stor fördel. Det intressant är hur länge Toshiba är villiga att sälja sina spelare med mindre marginaler än Blu-ray konkurrenterna. Det är ju rätt intressant att HD-XA2 är prissatt till samma pris som flera av Blu-ray spelarna... Så på pappret är varken HD-XA2 billigast bland de dyrare spelarna eller HD-A2 bland de billigare spelarna.

Postad 27 november 2006 - 17:49

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2 247 inlägg
  • 0

Lite roligt att folk kan tycka att HD DVD automatiskt bara har bättre bildkvalité ;) Sony fuckade upp ibörjan ja, men gör det Blu-ray till ett sämre format? Någon borde ju säga till Fox, Disney mfl att sluta släppa sina filmer då Blu-ray tydligen inte kan se bra ut :lol:

EDIT: Tror det finns 2 grupper som inte gillar Blu-ray och sprider skit pga det. Den ena är dom som redan köpt in sig i HD DVD, för vem vill se sina filmer och spelare dö ut? Den andra är nog dom som lyssnar för mycket på den första gruppen...

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det ligger en sanning i det du säger - de som stödjer Blu-Ray är de som inte äger någon form av HD-spelare. De flesta har inte ens sett en...

Att det skulle vara en nackdel att inneha en spelare från formatet man föredrar tycker jag säger det mesta om kvaliteten på inläggen här. Spara veckopenningen grabbar och så snart det kommer en sandlådesäker BD-spelare så hoppas jag ni skickar iväg målsman att handla en...

Postad 27 november 2006 - 18:08

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
Jag sa väl aldrig att det skulle vara en nackdel att äga en HD DVD spelare? Jag har ingen aning om vilket format som "vinner". Jag tycker bara att folk som äger HD DVD är så ###### negativa mot BD och jag har mina teorier om varför. Själv äger jag inte något av formaten nej, tycker inte att någon av spelarna som är ute nu är värd att köpas oberoende av format. Har dock kikat på HD DVD och Riddick ser riktigt bra ut :)

EDIT: Kan nog även säga att jag inte har något direkt negativt att säga om HD DVD förutom Combo-diskarna som borde slopas, ser inget direkt dåligt med formatet.

Redigerat av Unregistered992, 27 november 2006 - 18:11.

Postad 27 november 2006 - 18:21

Arvin
  • Arvin
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
hmm... för min del så längtar jag efter min Playstation 3 så då blir det blue-ray som gäller och jag lääängtar redan efter Pirates of the Caribbean serien till bd.

gött

Postad 27 november 2006 - 18:46

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1 113 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det ligger en sanning i det du säger - de som stödjer Blu-Ray är de som inte äger någon form av HD-spelare. De flesta har inte ens sett en...

Att det skulle vara en nackdel att inneha en spelare från formatet man föredrar tycker jag säger det mesta om kvaliteten på inläggen här. Spara veckopenningen grabbar och så snart det kommer en sandlådesäker BD-spelare så hoppas jag ni skickar iväg målsman att handla en...

<{POST_SNAPBACK}>

Håller fullständigt med, mycket snack från vissa...

Postad 27 november 2006 - 18:56

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Och undertiden gör sony förluster med ungefär $140-$250(?) per såld ps3 beroende på vilken typ det är :)
Och hur många har dom sålt?
300k?
300k x 140 = 42 miljoner dollar i uteblivna intäkter, och det ökar hela tiden.
Förlusten blir ännu större om man räknar med den dyrare typen.
Man undrar hur länge de klarar av att betala för detta?

edit: stavfel

Redigerat av Audio Code 3, 27 november 2006 - 18:57.

Postad 27 november 2006 - 19:40

HDGuru
  • HDGuru
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0

Och undertiden gör sony förluster med ungefär $140-$250(?) per såld ps3 beroende på vilken typ det är  :lol:
Och hur många har dom sålt?
300k?
300k x 140 =  42 miljoner dollar i uteblivna intäkter, och det ökar hela tiden.
Förlusten blir ännu större om man räknar med den dyrare typen.
Man undrar hur länge de klarar av att betala för detta?

edit: stavfel

<{POST_SNAPBACK}>

Du tror inte Sony har råd med det? :)

Sony har ju även en mindre film- och musikdivision, laptops, PS2 försäljning, royalties och massor med andra CE produkter.

För övrigt är HD-(X)A1 även dom kraftigt subventionerade. Det sitter bl.a. en NEC HD-DVD PC-drive i HD-A1 och alla dom sakerna är värda betydligt mer än vad den kostar att köpa.

NEC's komponent och driver tillverkning ägs för övrigt numera av Sony... ;)

Postad 28 november 2006 - 00:10

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Det absolut mest ointressanta i den här diskussionen är ju hur mkt subventionerade BD respektive HDDVD är. Om de nu säljs med dålig eller ingen marginal eller t.om med förlust, så vet ni inte ett skit om saken hur som helst. Jag TROR nog vi kan låta företag i stoleksordningen Sony, Toshiba och Philips sköta sin ekonomi själva utan en massa amatörmässiga gissningar från en hög teknikintresserade tomtar på ett forum.

Postad 28 november 2006 - 00:35

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0

BD har separerade linser för blå/röd laser medan HD-DVD har en lins för båda.

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.avsforum....875#post8899875

Postad 28 november 2006 - 01:05

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1 902 inlägg
  • 0

BD har separerade linser för blå/röd laser medan HD-DVD har en lins för båda.

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.avsforum....875#post8899875

<{POST_SNAPBACK}>

Vackert :)

Postad 28 november 2006 - 02:40

UTBMF
  • UTBMF
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Har någon siffror på hur många HDDVD spelare som är sålda ?

Postad 28 november 2006 - 03:37

YOU
  • YOU
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
HDGuru Om IKEA ställer sig bakom HD-DVD tror iaf jag att priset kommer gå ner på HD-DVD!! ;)

HD-DVD
Product Information : AVeL Link AVLP2/DVDLA
DivX support More product info
Price range:
$201.99 - $249.99

Blueray
Compare prices : Samsung BDP-1000
Dolby Digital More product info
Price range:
$574.99 - $999.99

Nä jag vet allvarligt inte vilken som är billigast Blueray va?? :)

Källa:
Pricerunner US 2006-11-28 03:37

http://www.pricerunn.....54=DVD/HD-DVDhttp://www.pricerunn.....54=DVD/HD-DVD

http://www.pricerunn.....4=DVD/Blu-Rayhttp://www.pricerunn.....4=DVD/Blu-Ray

Postad 28 november 2006 - 03:53

YOU
  • YOU
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Ps. SONY??? Allt dom säger får man ju dela med 3 !! Se bara deras AV Receivers.. ... . Lurar folk att tro att deras plåtburkar på 7kg ger 7*110watt oooh hahaha hela förstärkaren drar ju bara typ 200!! Närmare i specsen läser man "uppnått en kanal i drift i 6ohm" haha jag ska väl inte koppla den i bilen!? Kan dom inte ens vara ärliga om en sån simpel sak så vettef*n va jag tror om blåstrålen heller.
Pissa bromtomol blått! hehe lol

exempel på detta finner du bla.

här,
http://www.netonnet....ectionRow1Righthttp://www.netonnet....ectionRow1Right
^- där var det inte 6ohm ens föresten haha

Postad 28 november 2006 - 04:05

diabolo
  • diabolo
  • Mästare

• 3 548 inlägg
  • 0
AVLP2/DVDLA är ingen HD-DVD spelare
AVLP2

*Note: This unit does NOT play HD DVDs

HDGuru  Om IKEA ställer sig bakom HD-DVD tror iaf jag att priset kommer gå ner på HD-DVD!!  ;)

HD-DVD
Product Information : AVeL Link AVLP2/DVDLA
DivX support More product info
Price range:
$201.99 - $249.99

Blueray
Compare prices : Samsung BDP-1000
Dolby Digital More product info
Price range:
$574.99 - $999.99

Nä jag vet allvarligt inte vilken som är billigast Blueray va??  :)

Källa:
Pricerunner US  2006-11-28 03:37

http://www.pricerunn.....54=DVD/HD-DVDhttp://www.pricerunn.....54=DVD/HD-DVD

http://www.pricerunn.....4=DVD/Blu-Rayhttp://www.pricerunn.....4=DVD/Blu-Ray

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 28 november 2006 - 05:14

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Ps. SONY??? Allt dom säger får man ju dela med 3 !! Se bara deras AV Receivers.. ... .  Lurar folk att tro att deras plåtburkar på 7kg ger 7*110watt oooh hahaha hela förstärkaren drar ju bara typ 200!! Närmare i specsen läser man "uppnått en kanal i drift i 6ohm" haha jag ska väl inte koppla den i bilen!? Kan dom inte ens vara ärliga om en sån simpel sak så vettef*n va jag tror om blåstrålen heller.

här,

<{POST_SNAPBACK}>

Alltså, jag tycker inte sony gör bra recivers. Men dina argument är ju minst sagt lite lustiga. Det är vel inte sony som skriver ut specen på NetOnNet. Sony skriver ut 7x120W (4ohm) på deras hemsida. O det e ju inte direkt sony ensamma om att skriva ut lustiga Watt eller att de e mätta i en kanal åt gången.
Oh 4-6ohm i hemmet var det ja.. då måste jag ha bilhögtalare i mitt hemmabiosystem runt om.
Sedan så verkar du haka upp dig mera på att Sony står bakom Blu-ray än att du har några hållbara argument för HD-DVD. Vart hade du stått om Sony hade stått bakom HD-DVD i stället?
Förövrigt så väger förstärkaren 16kg och vart du har fått 200W ifrån vet jag inte men det är vel ungefär lika osant som resten av ditt meningslösa inlägg.
Jag är inte såld till något format, men jag tycker ju knappast att sådanna meningsläsa argument du lägger fram imponerar på mig.

Enligt denna artikeln så ska det gå att lagra data i 100 år på en BD med Te-O-Pd film. Finns det någonting liknande på HD-DVD sidan? Posta gärna en länk i så fall.. skulle vara intressant.

Redigerat av StarChild, 28 november 2006 - 06:09.

Postad 28 november 2006 - 07:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Fel. De skalar ned till 1080i och skalar sedan upp till 1080p internt. Pioneer blir väl första BD-maskin med riktigt 1080/24 output utan att först skala ned till 1080i.

<{POST_SNAPBACK}>

Även PS3 plockar ut 1080p direkt, ingen omväg via 1080i. Tyvärr gör de en 3-2 framratekonvertering innan output för att nå 60 Hz. Nån borde ta bort en kodrad, typ...

Postad 28 november 2006 - 09:25

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0

NEC's komponent och driver tillverkning ägs för övrigt numera av Sony... :o

<{POST_SNAPBACK}>

Jo det är klart att när sony hamnar på ekonomiskt obestånd vill dom gärna säkra framtida intäkter :lol:

Postad 28 november 2006 - 11:49

Slater
  • Slater
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Varför ogillas Combodiskarna?

Postad 28 november 2006 - 12:42

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Pga att de är dyrare kanske? De är ungefär 2.5 gånger så dyra att tillverka jämfört med en HD-30 disk. Dubbel så dyr maskin, och sämre yield. (Länk till källa finns tidigare i tråden.)

Redigerat av random111, 28 november 2006 - 12:42.

Postad 28 november 2006 - 13:09

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

Ps. SONY??? Allt dom säger får man ju dela med 3 !! Se bara deras AV Receivers.. ... .  Lurar folk att tro att deras plåtburkar på 7kg ger 7*110watt oooh hahaha hela förstärkaren drar ju bara typ 200!! Närmare i specsen läser man "uppnått en kanal i drift i 6ohm" haha jag ska väl inte koppla den i bilen!? Kan dom inte ens vara ärliga om en sån simpel sak så vettef*n va jag tror om blåstrålen heller.

här,

<{POST_SNAPBACK}>

Ang. STR-DA5200ES så lämnar den enligt uppgift 7x120W RMS vid 4 ohm och 0,15% THD. Vikten ligger på 16Kg.

Mycket fud annars från dig YOU. :lol: :o

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 28 november 2006 - 13:13.

Postad 28 november 2006 - 13:18

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0

här,

<{POST_SNAPBACK}>

Ang. STR-DA5200ES så lämnar den enligt uppgift 7x120W RMS vid 4 ohm och 0,15% THD. Vikten ligger på 16Kg.

Mycket fud annars från dig YOU. :lol: :o

<{POST_SNAPBACK}>

Har man ingen fakta att komma med väljer man istället att skriva "fakta".

Redigerat av LeTheMan, 28 november 2006 - 13:18.

Postad 28 november 2006 - 13:30

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Pga att de är dyrare kanske? De är ungefär 2.5 gånger så dyra att tillverka jämfört med en HD-30 disk. Dubbel så dyr maskin, och sämre yield. (Länk till källa finns tidigare i tråden.)

<{POST_SNAPBACK}>

...samt att eftersom de är dyrare att framställa, och kommer att vara det i förhållande till icke kombo, så är det väldigt stor risk att vi får se 15/4,7 kombodiskar eller 15/9 diskar när formatet blir mer mainstream.

Postad 28 november 2006 - 13:42

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Är ju inte bara priset, dom tvingar på den vanliga DVD:n som jag inte vill ha, hade jag velat ha DVD:n så hade jag väl köpt den för sig eller hur? Om dom hade gjort en Combo och en vanlig HD DVD version så hade det varit bättre :o

Postad 28 november 2006 - 14:25

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Combo är för dem som har en DVD idag men som sedan uppgraderar till HD DVD :o

Postad 28 november 2006 - 14:27

YOU
  • YOU
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Starchild och morlock, Eftersom sony är det största företag som står bakom Blueray och produkterna inte kommit ordentligt till Norden än kan vi bara spekulera i specs osv och tanken slog mig bara att med tanke på hur duktiga sony är på att ge fina specs som är ganska missledande, tror ni en vanlig svensson som kanske inte är så hype förstår att det är skillnad på 8 och 4ohm det är ju inget som skyltas precis.
Undrar iaf jag ju då hur kvalitén verkligen är på Blueray lixom..

StarChild, texten och exemplet är inte direkta variabler det är lixom därför man säger/skriver EXEMPEL... Och om du inte riktigt förstog mig så är sammanhanget att folk blir lurade av sony's sätt att skriva ut specs!
Och i vilket fall som helst 16kg för 7x120watt = 840watt låter inte för mig så troligt :o

Men skit i detta, jag ville bara påpeka Sony's trovärdighet!
I sammanhanget!

morlock Fan va taskig du är.. :´(

Redigerat av YOU, 28 november 2006 - 14:32.

Postad 28 november 2006 - 15:08

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

Ursäkta om du tog illa upp, men jag anser det inte vara obefogat.

Postad 28 november 2006 - 15:27

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2 247 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

...samt att eftersom de är dyrare att framställa, och kommer att vara det i förhållande till icke kombo, så är det väldigt stor risk att vi får se 15/4,7 kombodiskar eller 15/9 diskar när formatet blir mer mainstream.

<{POST_SNAPBACK}>

Du missade att ange källan till detta...

Combos ogillas eftersom de kostar 50% mer än vanliga HD-DVDs.

Postad 28 november 2006 - 15:42

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Och vart är källan till det där påståendet då? :o

Postad 28 november 2006 - 15:56

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0

Combo är för dem som har en DVD idag men som sedan uppgraderar till HD DVD :o

<{POST_SNAPBACK}>

Jojo, det låter väl bra. Men dom som inte vill ha DVD:n eller redan har HD DVD då? Så ###### korkat det där så jag förstår bara inte. Släpp en combo och en vanlig. Men det vågar dom väl inte, combon skulle antagligen floppa ganska stort.

Postad 28 november 2006 - 16:40

YOU
  • YOU
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Jobbig tråd, :o

Jag vet ärligt inte vilket som är bäst HD-DVD eller Blueray.

Vi har lite svårt att samsas i denna tråd känns det som, men det är väl egentlligen det alltihop handlar om att elektronik jättarne inte kan samsas heller och vi konsumenter hamnar i klämm.

Känns ju lagom kul att lägga ut typ 2x10'000 kr för att kunna använda bägge formaten om man nu gillar en film och denna ges ut av motstående "sida"...

HD-DVD's kombo diskar tycker jag verkar bra om man har satsat på en blueray och filmen ges ut i HD-DVD så kan man iaf spela den i sin gamla DVD eller ja i BD spelaren oxå såklart.

Blev nöjd och lugn när jag såg att det skulle komma kombo-spelare typ LG, men så verkar det ju inte bli så heller.. LG's apparat skulle ligga på ca 5-6000kr och det hade varit ett aceptabelt pris och skönt att slippa oroa sig för att ens favvo film skulle hamna på det ena eller det andra formatet.

I diskutionen vilket format som är populärast så just nu är det väl HD-DVD eftersom blueray inte finns i större utsträckning europa än.. Och HD-dvd har väl funnits ett tag iom xboxen..?

Jag håller tummarna för combo spelare och det kommer nog dröja ett bra tag innan jag införskaffar en då priserna alltid är sky höga på sånna här saker i början.

DVD var ju oxå svindyrt i början och nu kan man köpa en för nån hundring på macken till och med.

Redigerat av YOU, 28 november 2006 - 22:51.

Postad 28 november 2006 - 17:39

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Blurayspelare finns visst i Europa, Sverige är väl med.

Varför ska man ha två olika format när de presterar lika bra och enda skillnaden är att den andra är mer flexibel och kan användas på många olika områden (BD), ger större lagringsutrymme och spelare från många av världens största hemelektronik-tillverkare.

Postad 28 november 2006 - 17:48

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

HD-DVD's kombo diskar tycker jag verkar bra om man har satsat på en blueray och filmen ges ut i HD-DVD så kan man iaf spela den i sin gamla DVD.

<{POST_SNAPBACK}>

...Eller BD spelaren. :o

Postad 28 november 2006 - 18:41

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Ursäkta att jag var lite lat och inte orkade leta reda på länken. Här är den.

Nu ser jag att jag mindes fel angående yielden för HD-30/DVD-9 skivor. Jag trodde att den var 75%, men nu ser jag att detta gällde HD-15/DVD-9 skivor. Så en HD-30/DVD-9 är mer än 2.5 gånger så dyr än en HD-30 skiva...

Postad 28 november 2006 - 18:57

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Starchild och morlock, Eftersom sony är det största företag som står bakom Blueray och produkterna inte kommit ordentligt till Norden än kan vi bara spekulera i specs osv och tanken slog mig bara att med tanke på hur duktiga sony är på att ge fina specs som är ganska missledande, tror ni en vanlig svensson som kanske inte är så hype förstår att det är skillnad på 8 och 4ohm det är ju inget som skyltas precis.
Undrar iaf jag ju då hur kvalitén verkligen är på Blueray lixom..

StarChild, texten och exemplet är inte direkta variabler det är lixom därför man säger/skriver EXEMPEL... Och om du inte riktigt förstog mig så är sammanhanget att folk blir lurade av sony's sätt att skriva ut specs!
Och i vilket fall som helst 16kg för 7x120watt = 840watt låter inte för mig så troligt :o

Men skit i detta, jag ville bara påpeka Sony's trovärdighet!
I sammanhanget!

Jag förstod precis vad du menade men eftersom ditt exempel innehåller så mycket faktafel så e det ju ingen mening att överhuvud taget bry sig om budskapet. Vill du ha fram ett rättvist budskap så börja med att skriva rätt fakta så kanske folk slutar att klaga på dina inlägg.
Det jag bl.a. menade är att Sony är långt ifrån unik med att inte skriva ut RMS Watt i 8ohm med alla kanaler drivna på en å samma gång eller andra specifikationer på samma vis. Jag menar inte att det rättsfärdigar Sony för det.. :lol:

I diskutionen vilket format som är populärast så just nu är det väl HD-DVD eftersom blueray inte finns i europa än.. Och HD-dvd har väl funnits ett tag iom xboxen..?

En snabb koll på prisjakt visar att det finns 2st HD-DVD spelare och 2st Blu-ray spelare och 0st xbox HD-DVD spelare i Sverige (eller ja iaf registrerade på prisjakt)

Redigerat av StarChild, 28 november 2006 - 19:14.

Postad 28 november 2006 - 19:46

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0
Coolt nu börjar folk plocka upp Sony BDP-S1, lätt den snyggaste spelaren ute nu iaf :o
Hoppas den presterar bra bara, och håller även tummarna för native 1080p/24.

Postad 28 november 2006 - 20:59

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

Coolt nu börjar folk plocka upp Sony BDP-S1, lätt den snyggaste spelaren ute nu iaf :o

<{POST_SNAPBACK}>

Då kan du släppa tummarna nu. :lol:

Den har:

Full HD 1080/60p,24p Video Output via HDMI connection
DVD Upscaling to 1080p
Uncompressed Multi Channel Linear PCM Output
Build Quality with Rigid Beam Construction
BD-Java Interactive Capability

Postad 28 november 2006 - 21:20

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1 638 inlägg
  • 0
Stämmer det du säger thetias! :o

Så har jag nog Också hittat min BD spelar.

Postad 28 november 2006 - 21:21

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Varför ska man ha två olika format när de presterar lika bra och enda skillnaden är att den andra är mer flexibel och kan användas på många olika områden (BD), ger större lagringsutrymme och spelare från många av världens största hemelektronik-tillverkare.

<{POST_SNAPBACK}>

Hade det inte funnits två format hade inget varit släppt ännu. Då hade inte jag fått se HD film NU. Då hade jag varit putt.

Postad 28 november 2006 - 21:36

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Då kan du släppa tummarna nu. ;)

Den har:

DVD Upscaling to 1080p

<{POST_SNAPBACK}>

SHOW ME... BDP-S1 :lol:

Postad 28 november 2006 - 21:38

YOU
  • YOU
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
StarChild, vad var det i mitt exempel som var ett fakta fel ?? :blink: Det är ju inte ens skrivet av mig! Det är ju en länk till en stor elektronik affär! :huh: Och exempelet påvisar bara vad jag säger att sony inte är riktigt ärliga med sina specefikationer.
Och JA det finns många andra tillverkare som gör samma sak men dom står heller inte bakom formatet blueray... Det var SONY som 'uppfann' det!!
Fattar inte vad du tjabbar om! :huh:
Lugna dig o sätt på en reggae platta! B)

Tycker det framgår ganska tydligt att jag inte syftar till någon specefik modell utan sony receivers i största allmännhet "deras lådor" "typ 200" mm exempelet förstärker bara detta. Även om just den modellen har andra specs, som visserligen är ännu mer förädiska...

Ps. SONY??? Allt dom säger får man ju dela med 3 !! Se bara deras AV Receivers.. ... . Lurar folk att tro att deras plåtburkar på 7kg ger 7*110watt oooh hahaha hela förstärkaren drar ju bara typ 200!! Närmare i specsen läser man "uppnått en kanal i drift i 6ohm" haha jag ska väl inte koppla den i bilen!? Kan dom inte ens vara ärliga om en sån simpel sak så vettef*n va jag tror om blåstrålen heller.

här,

Kan vi skita i detta användar-kriget nu och gå tillbaka till om bluray eller HD-DVD är bäst? FRED
:o :lol: ;) ;) :lol: B) :) :( ;) ;) B) :wub: :wub:

Redigerat av YOU, 28 november 2006 - 23:38.

Postad 28 november 2006 - 21:41

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0

StarChild, vad var det i mitt exempel som var ett fakta fel ??  :o  Det är ju inte ens skrivet av mig! Det är ju en länk till en stor elektronik affär!  :lol:  Och exempelet påvisar bara vad jag säger att sony inte är riktigt ärliga med sina specefikationer.
Och JA det finns många andra tillverkare som gör samma sak men dom står heller inte bakom formatet blueray... Fattar inte vad du tjabbar om!  ;)
Lugna dig o sätt på en reggae platta eller nått!  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

YOU, hatar du Sony eller Bluray, eller kanske båda? ;)

Postad 28 november 2006 - 21:55

YOU
  • YOU
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0

StarChild, vad var det i mitt exempel som var ett fakta fel ??  :)  Det är ju inte ens skrivet av mig! Det är ju en länk till en stor elektronik affär!  ;)  Och exempelet påvisar bara vad jag säger att sony inte är riktigt ärliga med sina specefikationer.
Och JA det finns många andra tillverkare som gör samma sak men dom står heller inte bakom formatet blueray... Fattar inte vad du tjabbar om!  ;)
Lugna dig o sätt på en reggae platta eller nått!  B)

<{POST_SNAPBACK}>

YOU, hatar du Sony eller Bluray, eller kanske båda? :P

<{POST_SNAPBACK}>

LeTheMan, Jag hatar ingen det vet du :D
Men litar inte riktigt på sony!
Jag kommer nog skaffa blueray spelare eller kombo! hd-dvd kan man ju se ändå enligt vissa! Nått med att man kan bränna formatet på en DL DVD och spela upp i sin DVD-spelare/blueray. Eller varför inte köra från datorn.. ..
Nån som vet mer om detta får gärna lära oss. Annars tror jag info fanns på prylkoll.se ..

Redigerat av YOU, 28 november 2006 - 21:57.

Postad 28 november 2006 - 22:10

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
YOU: Det som vad fel i ditt inlägg har jag redan talat om. Var god att läsa min tidigare inlägg igen om du inte förstår. Kanske att vara lite självkritisk skulle göra dig gott.
Och ja det finns gått om märken som skriver lite glädjevisande siffror på marknaden. Även flera andra bakom blu-ray. Alltså det jag reagerar på är att du lägger tyngd på att Blu-ray har nackdelen att Sony står bakom dem. Men sony e inte så mycket sämre än många andra stora märken för svensson.

Redigerat av StarChild, 28 november 2006 - 22:16.

Postad 28 november 2006 - 22:48

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1 902 inlägg
  • 0

Coolt nu börjar folk plocka upp Sony BDP-S1, lätt den snyggaste spelaren ute nu iaf :)

<{POST_SNAPBACK}>

Då kan du släppa tummarna nu. ;)

Den har:

DVD Upscaling to 1080p

<{POST_SNAPBACK}>

SHOW ME... BDP-S1 ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Den har HDMI 1.3!

Postad 28 november 2006 - 22:50

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0

Den har HDMI 1.3!

? :)
Du får gärna backa upp det där på något vis.

Postad 28 november 2006 - 23:06

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1 902 inlägg
  • 0

En snabb koll på prisjakt visar att det finns 2st HD-DVD spelare och 2st Blu-ray spelare och 0st xbox HD-DVD spelare i Sverige (eller ja iaf registrerade på prisjakt)

<{POST_SNAPBACK}>

BD/HD-DVD-filmer med svensk text enligt prisjakt den 28:e November 2006.

Blu-ray: 32 HD-DVD: 18

Redigerat av Addex, 28 november 2006 - 23:07.

Postad 28 november 2006 - 23:14

YOU
  • YOU
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0

YOU: Det som vad fel i ditt inlägg har jag redan talat om. Var god att läsa min tidigare inlägg igen om du inte förstår. Kanske att vara lite självkritisk skulle göra dig gott.
Och ja det finns gått om märken som skriver lite glädjevisande siffror på marknaden. Även flera andra bakom blu-ray. Alltså det jag reagerar på är att du lägger tyngd på att Blu-ray har nackdelen att Sony står bakom dem. Men sony e inte så mycket sämre än många andra stora märken för svensson.

<{POST_SNAPBACK}>

1. Det var tveklöst INGA faktafel i inlägget du syftar på!

2. JA jag behöver vara mer självkritisk.

3.
a) Ja jag har nog hängt upp mig lite på sony.

b)eftersom jag råkat ut för flera personer som
köpt deras receiver i tro att dom ska vara bra, förlåt
leverera det watt antal de uppger utan att en massa
mumbo jumbo.
Sådant tycker jag är ansvarslöst av ett företag av sony's
kaliber. Och jag tycker synd om de personer som köpt en sådan
reciever.

4. Jag lovar att försöka lägga mina fördommar mot sony åt sidan i diskutionen om blueray!

Det där var till dig oxå LeTheMan! :)

....

thetias, Det där ser riktigt riktigt bra ut!! ;) ;) Om det stämmer, förlåt har lovat att inte vara skeptisk mot sony. 24p ser riktigt intressant ut!! Älskar att det är Java menyer!!

Razter Länk snälla! Fan va fett 1.3 Någon från HD-DVD lägret som har liknande?

Postad 28 november 2006 - 23:14

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1 902 inlägg
  • 0

Den har HDMI 1.3!

? :)
Du får gärna backa upp det där på något vis.

<{POST_SNAPBACK}>

Eftersom den skickar DD+, Dolby TruHD, DTS-HD och DTS-HD Master Audio som bitstream via HDMI.

Källa

Dolby® Digital Plus(Dolby® Digital audio stream only), Dolby® TrueHD (Dolby® Digital audio stream only) dts®-HD --- (dts audio stream only) Digital Out and decoding capability
Dolby® Digital and dts® 5.1channel Output

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.