Canal Digital och Com Hem har nu lika många många HDTV-kanaler, hos CH saknas nu bara Silver och History Channel (och ingendera kan anses vara några väldigt efterfrågade kanaler). Com Hem börjar komma ikapp CD något, i alla fall vad gäller utbud.
Postad 23 maj 2008 - 19:50
Canal Digital och Com Hem har nu lika många många HDTV-kanaler, hos CH saknas nu bara Silver och History Channel (och ingendera kan anses vara några väldigt efterfrågade kanaler). Com Hem börjar komma ikapp CD något, i alla fall vad gäller utbud.
Postad 24 maj 2008 - 10:35

Postad 24 maj 2008 - 13:48
De sänder i 1080i
Någon som vet om det finns någon sida med en sammanställning av hur HD kanalerna sänder (720p/1080i)
Självklart så kan man ju surfa runt på kanalernas respektive hemsida... men nice om det fanns 1 sida för all sådan info.
Postad 24 maj 2008 - 16:12
Någon som vet om det finns någon sida med en sammanställning av hur HD kanalerna sänder (720p/1080i)
Självklart så kan man ju surfa runt på kanalernas respektive hemsida... men nice om det fanns 1 sida för all sådan info.
SVT HD 720p
Nat Geo HD Viasat 720p
Nat Geo HD Canal Digital 1080i
Viasat Sport HD 720p
History HD 1080i
Voom HD 1080i
Discovery HD 1080i
TV4 HD 1080i
Silver HD 1080i
Eurosport HD 1080i
TV1000 HD 1080i
Kanal5 HD Danmark 1080i
CANAL+SPORT HD 1080i
CANAL+FILM HD 1080i
I øyeblikket sender alle 6 Euro2008 HD kanalene på Canal Digital en promo plakat i 720p
Postad 24 maj 2008 - 20:11
ComHem har vär bara 6 kanaler i sitt HD-paket och kostar 99:- i månaden medan CD har 8 kanaler och ingår i Familjepaketet.http://comhem.se/pre...3_hdkanaler.pdf

Postad 25 maj 2008 - 09:40
Jag kan inte se någon test bild på tv 4 hd fotboll kanalerna. Är bara helt svart, ska det vara det nu?
Jag får ingen testbild på den inspelningsbara HD-boxen, däremot får jag testbild på CD:s HD-box utan inspelning.
Nån som har testbild på TV4:s HD fotbollskanaler (kanalplats 17 och 18)?
Postad 25 maj 2008 - 13:37
Jag får ingen testbild på den inspelningsbara HD-boxen, däremot får jag testbild på CD:s HD-box utan inspelning.
Nån som har testbild på TV4:s HD fotbollskanaler (kanalplats 17 och 18)?
Jeg forsøkte CD HDPVR med Svensk kanalliste tidligere i dag og da fungerte det
ikke men nå fungerer det plutselig.
Postad 25 maj 2008 - 13:47
Jeg forsøkte CD HDPVR med Svensk kanalliste tidligere i dag og da fungerte det
ikke men nå fungerer det plutselig.
Stämmer. Nu får jag också testbilden på min HDPVR. Jaja....
Postad 25 maj 2008 - 16:38
Tennisen däremot ser ju bra ut.
Sponsorslingorna/reklamen verkar skilja sig mellan vanliga Europsort och HD varianten. Verkar vara en del tysk inblandning i HDn. Bl.a. Mercedes reklam med tyskt tal. Alla program har dock givetvis svenska kommentatorer precis som vanliga kanalen.
Sponsorslingorna innan tennisen var i 4:3 även på HD kanalen så det märks att allt inte hunnit bli riktigt klart.
Som vanligt när det gäller direktsänd HD ligger sändningen ca 2 sekunder efter SD kanalen.
Har också infoslinga som går på TV4 HD Fotboll på PRV boxen nu.
Postad 25 maj 2008 - 17:40
Postad 25 maj 2008 - 19:41
På Eurosport HD har de skrivit Full HD. De sänder inte i Full HD! 1080p är Full HD, Eurosport sänder i 1080i. Annars är bilder riktigt bra på tennisen men 720p hade säkert varit ännu bättre.
Såvidt jeg vet så er 1920x1080 pixler Full HD uansett om det er sendt interlaced eller progressivt. Tror derfor ikke at Full HD logoen på Eurosport HD er feil. Er det noen som vet hvor man kan laste ned Full HD spec ? Finnnes det ?
EICTAs merking er sannsynligvis et mye bedre system siden det er klart definert hva de forskjellige logoene betyr. Dvs. HD Ready, HD Ready 1080p, HD TV, HD TV 1080p.
http://www.eicta.org/index.php?id=731
Redigerat av Bobben_no, 25 maj 2008 - 19:41.
Postad 26 maj 2008 - 12:10
Men som någon sa så är dom bara i början men reklamen/sponsor filmerna
borde dom dra ner upplösningen precis som vissa HD-kanaler gör när materialet bara är SD.
Postad 03 juni 2008 - 15:01
Postad 04 juni 2008 - 15:49
Det finns en tunn text "Full HD" på högersidan (nere tror jag) när de sänder HD-material (alltså icke-uppskalat). Enligt Eurosport räknar de med att sända 30% HD-material och resten uppskalat (tror jag läste det i IDGs HDTV-special häromveckan). Och vanliga Eurosport åkte ut i förra veckan ur favoritlistan!Det verkar som om Eurosport HD simultansänder huvudkanalen, dvs på samma sätt som TV4 HD. Det betyder att det mesta är uppkonverterat och inte äkta HD. Har ej kollat om de har en särskild logo när det är "äkta" såsom TV4 HD gör. Hursomhelst kan man ju då plocka bort Eurosport ur Favoritlistan och ersätta med denna.
[Edit: kunde tydligen inte skillnad på höger och vänster....]
Redigerat av clnr, 04 juni 2008 - 15:56.
Postad 06 juni 2008 - 11:03
Ljudet fungerar nu, måste ha varit något temporärt fel...
Redigerat av bpl, 06 juni 2008 - 22:18.
Postad 06 juni 2008 - 23:18
Funkar AC3 ljudet på Canal+ Film HD? Får inget ljud alls om jag väljer AC3 spåret. Alla andra kanaler funkar fint...
Ljudet fungerar nu, måste ha varit något temporärt fel...
Njo. Allt sänds inte i AC3. Ibland får man välja det andra ljudspåret tyvärr.
Postad 03 juli 2008 - 22:50

Varför har de ingen kontroll av att sändningen går ut som den ska?
Postad 04 juli 2008 - 09:48
Postad 23 juli 2008 - 14:59
kan va värt att hålla ett öga på
www.gameplay.tv (på ryska)
översatt till engelska
http://babelfish.yah...d...tv&lp=ru_en
1080i verkar det bli, börjar i slutet på augusti, parallel sända med en SD variant. kan kräva lite större skål än vanlig viasat. Tror den blir FTA då SD varianten är det på 2 sateliter..
Postad 29 juli 2008 - 08:08
Vad har hänt med SVT-HD? Sänder dem numera i 24 timmar?
Samsändning med SVT1 där HD programmen finns, som tex: Allsång på Skansken mm...

Postad 29 juli 2008 - 20:25
Någon som hört nåt mer om BBC HD? Det ryktades om att den kommer i höst.
Antagligen svarar jag på något gammalt !!
Det stod på en räkning från tidigt i år, tror det var januari eller februari räkningen att Eurosport HD kom att lanseras under sommaren och BBC HD tidigt i höst tror det var 1september.
mvh Anders
Postad 30 juli 2008 - 22:50
Antagligen svarar jag på något gammalt !!
Det stod på en räkning från tidigt i år, tror det var januari eller februari räkningen att Eurosport HD kom att lanseras under sommaren och BBC HD tidigt i höst tror det var 1september.
mvh Anders
Har du ComHem eller Canal digital?
Dom kanaler som jag saknar i comhem är:
BBC HD
History Channel HD
Sedan skulle det vara bra med Silver HD också om det ingår gratis

Hoppas att kanal5 hd sänder samma saker som vanliga kanal5 då kan man ta bort vanliga kanal5 ur sin favorit list.
Har gjort det med svt och tv4 och har endast deras hd kanaler där.
Redigerat av MrBurn, 30 juli 2008 - 22:58.
Postad 04 augusti 2008 - 22:46
Kanal 5 HD är dansk. Svenska Kanal 5 sänder inte i HD.Hoppas att kanal5 hd sänder samma saker som vanliga kanal5 då kan man ta bort vanliga kanal5 ur sin favorit list.
Har gjort det med svt och tv4 och har endast deras hd kanaler där.
Postad 05 augusti 2008 - 09:51
Svenska Kanal 5 kommer börja med HD sändningar av sina program.Kanal 5 HD är dansk. Svenska Kanal 5 sänder inte i HD.
Postad 05 augusti 2008 - 11:53
Postad 05 augusti 2008 - 15:19
"Vi kommer att sänd premiären av NHL i HD sedan efter det så kommer vi inte sända mer NHL i HD som det ser ut idag.
Vi sänder våra NHL matcher via satellit och HD formatet blir inte lika bra när det sänds via sattelit från usa.
Med Vänlig Hälsning
Malin Åström
CANAL+ Kundtjänst"
(Premiären spelas i Globen, därav HD just den matchen/matcherna)
Postad 05 augusti 2008 - 15:44
Har sett sändningar de tar från HD och sänder som SD och bara det ser ca 100 gånger bättre ut än i vanliga fall när man knappt kan se pucken för att bilden är så kass. Trist att det inte blir NHL i HD, hade hoppats på det.
Postad 05 augusti 2008 - 21:56
Det går ju bra att sända OS live från Kina i HDRör iofs inte om nystartande kanaler men har fått besked från Canal+ rörande om de kommer börja sända NHL i HD också, se bifogat svar:
"Vi kommer att sänd premiären av NHL i HD sedan efter det så kommer vi inte sända mer NHL i HD som det ser ut idag.
Vi sänder våra NHL matcher via satellit och HD formatet blir inte lika bra när det sänds via sattelit från usa.
Med Vänlig Hälsning
Malin Åström
CANAL+ Kundtjänst"
(Premiären spelas i Globen, därav HD just den matchen/matcherna)

Postad 06 augusti 2008 - 07:28
Översatt - det kostar jeklig massa pengar att föra över HD-signal över Atlanten. Om man nu inte har en tittarbas på flera miljoner är det knappast värt det idag.Det går ju bra att sända OS live från Kina i HD
men nog borde de kunna ta HD-signalen via en av det fiberkablar som ligger under Atlanten? Borde vara billigare än satellit. Eller mer specifikt, oberoende köp av datakapacitet och INTE en ren TV-transponder.
Postad 06 augusti 2008 - 09:54
Postad 06 augusti 2008 - 15:27
Skulle inte förvåna mig om...nästan trött, men inte f.. tar sverige, norge, tyskland, (fyll på länder efter behov) varsin feed av hd från OS resp NHL, lite samarbete får de väl va
Postad 06 augusti 2008 - 15:32

Postad 15 augusti 2008 - 21:24
Postad 17 augusti 2008 - 17:36
Danska Kanal 5 HD är nu okodad hos CD. För den som vill se tex CSI i HD. Dock är det inte DD 5.1-ljud.
Japp såg att kanalen var "online" nu

Postad 17 augusti 2008 - 18:27
var ligger den kanalen(vilken adress)Japp såg att kanalen var "online" nu
Postad 17 augusti 2008 - 20:31
Den är inte okodad utan den fungerar med våra svenska kort. Jag vet inte om den fr.o.m. nu ska ingå i familjepaketet eller är det ett litet miss som CD har gjort? Visas den av misstag, kommer den säkert att försvinna imorgon.Danska Kanal 5 HD är nu okodad hos CD. För den som vill se tex CSI i HD. Dock är det inte DD 5.1-ljud.
Jag såg iallafall ett avsnitt av CSI i HD.

Postad 25 augusti 2008 - 10:47
Redigerat av agpath, 25 augusti 2008 - 10:47.
Postad 25 augusti 2008 - 11:43
Jaha, då var OS över och vi kan konstatera att Eurosport HD är en stor besvikelse. När samma evenemang, tex handboll, visades samtidigt på SVT HD och Euro HD så var det ju hur tydligt som helst att Euro HD INTE var HD utan endast uppkonverterat. Hur tänker de egentligen?
Tyckte oxå det var betydligt bättre bild på SVTHD än Eurosport HD under OS.. Var ju hur lätt som helst att se skillnaden när de sände samma evenemang.
Postad 25 augusti 2008 - 11:54
Postad 25 augusti 2008 - 12:29
finns samma skillnad på SD, samma evenemang, ARD/BBC(sat), SVT(boxer), Eurosport(sat) i fallande skala 8, 5, 3Mbit ses direkt på bilden
sen har europsport väl 4:3 smalbild också
Postad 25 augusti 2008 - 14:42
På Eurosport HD är det 16:9.sen har europsport väl 4:3 smalbild också
Postad 25 augusti 2008 - 18:23
Postad 25 augusti 2008 - 19:24
Oj Oj låter inte bra. Ska det kallas HD ska det vara bättre också. Annars kan det kallas Eurosport 16:9När jag har jämfört mellan Eurosport HD och Eurosport SD så tycker jag att den enda skillnaden är just 16:9 mot 4:3
Postad 25 augusti 2008 - 20:06
Tittar man på US Open så sänder de bara vissa matcher i HD t.ex. Nadal matchen som sänds just nu är i HD(Det står Full HD) och då är det stor skillnad mellan kvalitén om man jämför med Eurosport SD.
Det var någon som skrev, att Canal + inte kan sända HD från USA, men det går bra för Eurosport att sända US Open i HD.

EDIT: Man kan inte riktigt jämföra SVT HD med Eurosport HD, för SVT HD sänder i 720p vilket är bättre lämpad för sport. Varför Eurosport HD och Canal + Sport HD sänder i 1080i är en gåta.
Redigerat av T.P., 25 augusti 2008 - 20:10.
Postad 25 augusti 2008 - 20:33
Gymnastiken under OS stod det Full HD i hörnet på, men handbollen gjorde det inte och det var den som sändes samtidigt på SVT HD.Ni får inte glömma att Eurosport HD inte sänder allt i HD. Det ska stå ”Full HD” i högra nedre hörnet, då sänder de i HD annars uppkonverterad SD.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar