Klicka här för användarmanual
eller
Snabbguiden här
Redigerat av Unregistered99322caa, 25 June 2008 - 00:24.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd - Nikon D40/D40x *
Startad av
Unregistered3d9ac9ec
, Nov 16 2006 10:58
1328 svar till detta ämne
8 relaterade trådar
Postad 24 June 2008 - 15:00
Nu finns den svenska manualen för D40 tillgänglig för nerladdning från Nikon
Klicka här för användarmanual eller Snabbguiden här
Redigerat av Unregistered99322caa, 25 June 2008 - 00:24. Postad 24 June 2008 - 16:24 Jag kör Adobe Camera Raw tillsammans med Lightroom/Photoshop. Gillade aldrig flödet i Capture NX. Då tyckte jag bättre om Capture One 4 från Phase One. Det är även relativt resurssnålt. Lightroom kräver en hel del minne och pigg processor för att flyta på bra. Min laptop med 2.16GHz & 2GB minne klarar det fint. Postad 24 June 2008 - 17:29
Om jag istället byter ut Olympus E-420 mot Gäller samma sak ändå? Postad 24 June 2008 - 17:50
Eftersom jeg har en E-510 ville jeg sige at så ville jeg vælge den, men det var valget mellem den og A200 i sin tid da jeg købte da det var de 2 der passede bedst i min hånd, men E-510 vandt Postad 25 June 2008 - 00:02
Okej
Jag har nu en kanske lite konstig fråga, men ska/har Nikon slutat tillverka D40? Jag har nämligen kollat runt på de flesta butiker i Sverige, och nästan alla har fåtal eller inga i lager? Vissa säger t.o.m. att de inte får in några fler... Vill bara veta! // Postad 25 June 2008 - 13:23
som redan nämnt rekommenderas starkt att du känner på kamerorna, vilken ligger bäst i handen? (eller händerna snarare) om d40 känns bättre lär det kännas lite tungt att köpa oly eller sony när de dessutom är dyrare. förstås mkt annat som spelar in, men varje gång du använder kameran kommer du i så fall tänka, hade jag köpt xx istället för xx hade greppet varit skönare. då har man gjort ett dåligt köp.
det finns som du själv säger mer lämpade trådar för detta, titta i de också ! man behöver ofta inte fråga för att få svar, många andra har redan ställt samma frågor. sedan är det givetvis som med bilar, alla har inte samma åsikt om vilken produkt som är bäst, då skulle ju det bara finnas ett märke. gå på vad som känns bäst ! lycka till p.s kan tillägga att jag som d40-ägare sedan dryga månaden är mkt nöjd, har tagit 2700 bilder och experimenterat en del. kan starkt rekommendera ett objektiv m längre brännvidd, har 18-135 vilket räcker i många fall! kitobj kanske duger men som nybörjare som jag är tycker jag det är väldigt praktiskt att ha mer zoom. man är mkt begränsad med 18-55 ! lycka till ! Postad 25 June 2008 - 18:20
Tack!
Har vart och känt/pillat på lite kameror idag. Nikon D40/D60 låg mycket bra i mina händer, likaså Olympus E-510. Jag höll även lite i Canon EOS 400D och Olympus E-400 (tror jag), men Canonen var plastig och hade ett för litet grepp, medan Olympusen knappt hade nåt grepp alls... Jag var på Expert och där hade de ett paket med E-510 och en Olypus Fl-36 blixt. Jag väljer mellan det paketet och Nikon D60 med blixt SB-400, 2 GB minneskort och väska. Jag kan även mer än gärna tänka mig en D40, men den är typ slut överallt! Sen är jag tveksam om jag egentligen inte vill ha bildstabilisering, som D60 har... Men behövs det på 18-55? Kanske i mörker? Någon som har kommentarer om detta? // Postad 25 June 2008 - 18:37
Tænk på D60 ikke har billedstabilisering, objektivet i kit pakken har måske, men huset har ikke Postad 25 June 2008 - 19:01
Jag vet, kamerahuset har det inte, men objektivet har ju som sagt Postad 25 June 2008 - 19:11
Synes ikke jeg mangler "VR" på konens D40 med 18-55 objektivet, har fået skarpe billeder når jeg har lånt den.
Men på den afstand er rystelse heller ikke det "store" problem, først når man når op i tele Postad 26 June 2008 - 09:38
Har nu fastnat för fotografering som intresse och står på startlinjen för ett inköpt av en "riktig" kamera. Tidigare har man enbart använt en helt vanlig digitalkamera utan några som helst överdrivna funktioner, men nu när Nikon D40 hamnat i en så pass vettig prisklass är det svårt att inte ryckas med och vilja skaffa en.
Men satt nu för en stund sedan och kollade runt på lite andra modeller och fastnade även lite för Sony A200. Utbudet på objektiv verkar vara lite större hos den och det verkar som om att man kan växa lite mer med den än med D40. Fast har hela tiden varit lite små förälskad i Nikons budget variant, vad tror ni experter ? Vilken är det man ska rikta in sig på, duger D40 gott och väl till en nybörjare som jag är ? Tack på förhand / Fröberg Postad 26 June 2008 - 22:43
Av den anledningen att du postat i d40-tråden kan du förvänta dig viss vinkling av svaren;) Läs mitt inlägg ovan för en liten sammanfattning av mina intryck av d40 hittills. Underskatta inte detta med mer zoom, mycket användbart för en nybörjare som jag ! gillar du att fota i naturen är inte kitzoomen så mkt att hurra för är jag rädd för. sedan är det förstås upp till dig hur mkt du är redo att betala. men sonyn kostar några hundralappar mer, beslutet bör väl inte grundas på det. som tidigare nämnt i tråden är det väldigt viktigt hur du har kamerorna i handen, vilken känns bäst? sonyn ska ju vara lite klumpigare och tyngre, men känslan är viktigare än man kanske tror ! lycka till ! Postad 27 June 2008 - 09:25
Jo jag förstod ju det att det skulle komma ett svar med en viss vinkling
Igår blev det en tur in till stan för att kolla på kamera, och det var då det jag märkte det. En Nikon D40 är den kamera jag vill ha. Förmodligen om inget inträffar idag, att den typ är slut eller liknande. Så kan ni räkna in mig i Nikon D40 familjen. Trevlig helg / Fröberg Postad 27 June 2008 - 15:05
Trevlig läsning, gillar som sagt min D40 starkt, du kommer inte bli besviken ! upprepar detta med zoom, men du kan ju testa med kitobj först och se om det är tillräckligt. om jag inte redan nämnt det har jag 18-135mm vilket i mina ögon räcker bra, däremot är 55mm för litet. allt beror på hur mkt cash du har att spela med. trevlig helg, detsamma ! Postad 27 June 2008 - 19:25
Hej!
Ville bara säga att idag blev det en D60, efter mycket velande mellan olika modeller. Jag tyckte fördelarna vägde upp nackdelarna, och så fick jag den till ett riktigt bra pris med btw, första frågan: Någon som vet om man kan ändra/ stänga av att skärmen slocknar efter ca 8 sek när man inte gör nåt? // Adpower Postad 27 June 2008 - 23:05 Så här gör man på D40, kanske samma på D60? menu-custommeny(pennan)-15 timers för aut.avst Redigerat av cebonit, 27 June 2008 - 23:06. Postad 28 June 2008 - 11:16
Japp, det funkade perfekt! Jag är mycket nöjd med kameran! // Adpower Postad 28 June 2008 - 23:10
Skulle bara väcka lite nytt liv i en tråd, där jag ställt ett par frågor! Hoppas det är tillåtet!
Tack! Postad 29 June 2008 - 15:52 Nej det går inte. Postad 29 June 2008 - 15:53
Det kan du ikke. Edit: hehe Martin var hurtigere Redigerat av Hamsteren, 29 June 2008 - 15:53. Postad 30 June 2008 - 08:57 D60 har väl ett läge för att göra stop-motion filmer på ett enkelt sätt? Dvs inte video, men möjlighet att göra film av stillbilder direkt i kameran. Postad 30 June 2008 - 14:06 Yepp! Postad 30 June 2008 - 14:12
Idag la jag en beställning på ett sånt här kit. Ca 1.800 kr inkl frakt för två starka blixtar med radiosändare. Ska bli kul att se vad man kan hitta på med lite ljus :-)
Postad 01 July 2008 - 12:28
Jag ligger själv i fejd med Elgiganten nu och planerar att lämna tillbaka två stycken D40-kit jag köpt via deras hemsida. Jag anser att de falskt marknadsfört sin produkt, då det inte står någonstans att de importerar sina kameror via England och att de tjänster som följer med alla andra svenskköpta D40-kit saknas. Det är en kostnad 2000kr man går miste om för att man köpt kameran en vecka senare än vissa andra. En majoritet av de som lyckades knipa ett D40-kit för ~2990kr har fått svensk manual, D-School Basic och tre års Check & Clean vilket är oacceptabelt att vissa saknar, då de betalt samma pris. Allmänna reklamationsnämnen har tagit upp fall där konsumenter saknat svenska bruksanvisningar till produkter de köpt där konsumenten fått rätt. Antingen att de kostnadsfritt fått svensk manual eller kunnat häva köpet. Så, stå på er. Just nu har jag iaf förklarat för Elgiganten (som skyller ifrån sig på allt och alla) att jag vill ha två svenska manualer och 2 x 3 års Check & Clean, annars häver jag köpet och går till deras konkurrent och lägger några hundralappar mer, men får Nikons erbjudanden som är värda 2000kr. Hur många har förresten råkat ut för de engelskimporterade kamerorna? Och hur många har lagt under 3000kr och fått svensk manual och tre års check and clean? Är det någon mer som varit i kontakt med Elgiganten/Nikon om det här? Redigerat av mabbe, 01 July 2008 - 12:30. Postad 01 July 2008 - 12:33
Jag köpte en D40 för 2990:- på den första dagen, av den första kampanjen och fick en svensk kamera med manual och tre års check and clean. Postad 01 July 2008 - 13:05
Så er man glad for man købte hos Cyberphoto til 3790,- inkl en SB-400 blitz.
Postad 01 July 2008 - 13:27
Yes, köpte också en D40 första dagen på Elgiganten, fick svensk manual och tre års check and clean.
Postad 01 July 2008 - 23:35
Jag beställde också via deras webbsida och fick en engelsk. Funderar på om Nikon Sverige verkligen gjorde rätt, då jag har hört att det inte får göra på det sättet som de gjorde. Någon som är mer insatt. Är det tillåtet att strypa leveranser på detta sätt? Postad 02 July 2008 - 07:33
Nikon har inte gjort fel. Det är Elgiganten som pressade ett pris så hårt att Nikon undrade vad de höll på med. Alla kameror tog i stort sett slut och för att Elgiganten skulle klara sig undan alla som krävde tillgångsgaranti var de tvungen att gå förbi svenska Nikon och direktimportera från England. Inget som svenska Nikon uppskattade. Det är alltså Elgiganten som tack vare sitt feltryck som gav folk rätt till tillgångsgarantin gjort att det blev import från England. Om de inte fått in några kameror, hade många kunder idag haft bättre systemkameror för under 3000kr och Elgiganten hade förlorat massor med pengar. Ni som fått engelska kameror och vill ha 3 års check and clean, stå på er. Svensk manual får ni direkt, bara ni påpekar det. Check and clean och D-School Basic är erbjudande från Nikon som gäller alla svensksålda D40/X, D60 och D80 och har ett värde av nästan 2000kr. Vad jag förstår utifrån vad jag hört, har man rätt att häva köpet då Elgiganten sålt en "ofullständig" produkt och marknadsfört den som en "fullständig" (i och med att de inte någonstans förklarar att de säljer en engelskimporterad kamera utan varken svensk manual, d-school basic och check and clean). Postad 02 July 2008 - 16:53
Sitter och väntar på min leverans av D40 med 18-55mm + Sigma 55-200mm Objektiv. Totalpris 4410:- på PC-City.
Postad 07 July 2008 - 11:49
När jag hämtade min engelska lade säljaren till den externa strömsladden och sade att i övrigt är den precis likadan som den svenska. Men som sagt de glömde nämna det där med manual, skola och check/clean. Så man fick ett sämre deal än där de levererade svenska exemplar. Allt är dock en gradskillnad i himmelriket. Även den brittiska var ett kap till ett pris under 3000:- Så länge jag aldrig plockar av Kit-linsen så kommer det inte in så mkt damm, svensk manual finns som PDF nerladdningsbar, och skolan klarar jag mig utan. Ok det som irriterar är att man inte har Check/clean, det är faktiskt en del värt. Postad 07 July 2008 - 18:15
Ett tips: om du ska fota svartvitt så får bilderna med punch om man fotar i "more vivid" och sedan svartvitkonverterar dem i kameran än om man fotar i "black and white" :-)
Postad 08 July 2008 - 21:14
Nu är det ju sommar och då tas det bilder som aldrig förr. Ska vara iväg en vecka och har tillgång till dator under denna perioden. Då RAW tar så otroligt stor plats vill jag givetvis undvika det om möjligt. Samtidigt vill jag inte begränsa bilderna till endast JPG utifall att man får en och annan kalasbild som man skulle vilja ha i lossless.
Någon som vet om man efter att ha plåtat med RAW+JPG sedan kan gå tillbaks och genom förhandsgranskningen välja att endast spara JPG versionen. Ex. Jag tar 50 bilder, när jag sedan kollar igenom med "play" knappen ser jag att 45st bilder är vardags bilder medans jag vill ha kvar RAW bilden av de andra 5. Då vore det ju kanon om man helt enkelt gick in på någon meny för att välja att radera RAW versionen men sparar JPG versionen. Så finns denna möjligheten direkt i kameran? Postad 09 July 2008 - 09:47
Tror inte du kan välja bort RAW-filerna i kameran efter att du tagit dem. Tänk även på att JPEG endast sparas i basic-kvaliteten.
En sak du däremot kan göra direkt i kameran, är att köra ett filter på bilden, så att den sparas som CSC_123 istället för DSC_123. Då kan du sedan radera DSC_123 som plockar bort din RAW+JPG, samtidigt som du får en bättre kopia av bilden (CSC_123). Smidigaste sättet lär vara att använda färgfiltret utan att göra några justeringar på bilden. Postad 09 July 2008 - 13:26
Oj. Det va en jätta bra ide. Nu ska jag bara förstå hur jag får den där extra kopian. Har inte lärt mig några finesser då jag mest använder min D40x som point and shoot
Sen uppkom ju ännu en fråga som jag ställde här: Exportera RAW i Lightroom Postad 09 July 2008 - 19:59
Någon som vet hur, om man kan, ta bilder så det ser ut så här tex med D40n.
![]() Jag vill ha gammalkänsla på korten. Eller är det sådant man får göra i bildbehandlings program efteråt. Redigerat av steelmeister, 09 July 2008 - 19:59. Postad 09 July 2008 - 20:55
Det er noget du gør i et billedbehandlingsprogram bagefter Postad 10 July 2008 - 10:04 Jag hade återigen försökt använda "color balance" för detta (finns under "filter effects"). ![]() Exempelvis skulle jag testa att dra färgerna mot gult i bilden. Många använder enbart Color Balance för att se om exponeringen av bilden är korrekt direkt i kameran (RGB-histogram). Här hittade jag förövrigt en bra överblick av funktionerna i retouch-menyn: http://www.imaging-r...nu_retouch.html Sedan är det även möjligt att skapa egna färgkurvor för kameran. På detta sätt kan du välja "exakt" hur dina bilder ska se ut i kameran. Dvs du kan få kamerans bilder att se ut som om de vore tagna med en Canon-kamera Här är lite info för er som vill kunna utnyttja era kameror till max UTAN att använda bildbehandling i datorn: http://fotogenetic.d...one_curves.html ![]() Själv gör jag hellre denna typen av behandling i Lightroom, där jag exempelvis kan få RAW-filerna att få Nikon D40-look Redigerat av Walkir, 10 July 2008 - 11:02. Postad 15 July 2008 - 14:52
Det var jag som fick det felaktiga beskedet av Nikon Sverige att check and Clean och Skolan ingick. Man skyllde på en nybörjare på supporten.
Skall iväg till Elgiganten och höra vad de säger. Givetvis skall man få samma innehåll oavsett när man la sin order ( i alla fall om EG inte förvarnat). Skulle man köpa till allt skulle det gå på en bra bit över 2000 kr. Säkert ett sätt av Nikon att "straffa" denna sidoimport. Inte konstigt egentligen. Sedan kan man diskutera värdet av check and Clean. Nikonrävar verkar tycka att det räcker att blåsa bort damm då och då. Skolan på 2 h är säkert inget att bli upphetsad över. Manual är EG skyldig att ta fram. Måste de betala 450 till Nikon för varje ex blir det en Gigantisk förlustaffär att sä'lja D40:n..... Så jag vet inte. Är en principfråga också. Blir dessutom betydligt lättare att sälja den om det finns ett par kuponger check and clean kvar. Det tror jag I första hand pressa EG så att jag får samma innehåll som de som fick sina veckan innan. Annars eventuellt häva köpet och vänta in andra D40. Cyberphoto hade i alla fall innna midsommar svenska D40 för 3700. Då ingick blixten. Inte kollat om det finns kvar Postad 15 July 2008 - 18:59
Tjena, jag är nu tillbaka efter ca en vecka lång resa i europa med den nya kameran! Jag är mycket nöjd med den än så länge, förutom en sak, som jag är riktigt bekymmrad över...
Det är så att många av de bilder jag tagit är lite oskarpa. Alltså, det är inte en riktigt grov oskärpa, utan mer ett litet dis (svårt att förklara), bara sådär lite irriterande oskarpt. Det jag undrar är vad det kan bero på? Jag har kört med 18-55 VR objektivet och ett HOYA UV filter. Använt "Matrix" autofokusen eller vad det heter ( Nu är jag riktigt bekymrad över detta, då våran Nikon kompaktkamera får bättre skärpa på många bilder... Snälla, HJÄLP MIG! // Postad 15 July 2008 - 20:51 Har du några exempelbilder att visa upp? Gärna med EXIF (inställningar) så att vi kan se hur du tagit bilderna. Det är väldigt många faktorer som påverkar skärpan. "Matrix" har med ljusmätningen att göra och påverkar inte fokuseringen. Däremot så har du tre olika inställningar för fokus, "closest subject", "dynamic area" och "single area". Utöver detta finns även "Single-Servo AF", "Continuous-Servo AF" och "Automatic-Servo AF". Använd kamerans inbyggda hjälp (?) för att se skillnaden mellan de olika inställningarna. Själv fotograferar jag alltid med "Single-Servo AF" och "single area" för att alltid få exakt fokus. Fungerar även bra vid panoreringar och objekt i rörelse för mig. Jag litar inte på kamerans "AF-C" eller "AF-A", utan vill själv bestämma när kameran ska fokusera. Är det främst dina stads- eller landskapsbilder som är oskarpa, så kan det bero på att du har valt en för stor bländaröppning. Det är ofta bäst att hålla sig till f/8 eller högre för att få längre skärpedjup i den typen av bilder. En kompaktkamera har inte den möjligheten, utan den lilla linsen på en sådan kamera gör att skärpedjupet alltid blir längre än på motsvarande systemkamera. Dvs hur du än gör så blir hela bilden "alltid" skarp med en kompaktkamera, på gott och ont Redigerat av Walkir, 15 July 2008 - 20:57. Postad 15 July 2008 - 21:26
Har samma optik men utan VR och tycker det blir väldigt fina bilder. Det k a n vara objektivet som inte är korrekt. Har läst ganska många tester innan jag slog till och objektivet får betyg allt från snudd på väldigt bra till så där.
Tex Cyberphoto skrev ungef'är så " just vårt testobjektiv presterade bra". Åtminstone jag läser det som om man stött på andra ex som inte varit det. Kan eventuellt vara en justeringssak. En så billig optik har naturligvis inte samma efterkontroll från fabrik som de för XXX antal tusenlappar mer. Jag tycker du tar några testbilder med så kort slutartid att skakoskärpa kan räknas bort. Minst 1/250 . Ser till att du får en "bra" bländare. kanske 8-11 någonstans. Är de inte bra då tycker tar minneskortet/bränner dem på en cd och går till butiken där du köpte den och visar upp bilderna. Eller registrera dig hos Nikon Sverige. Då får man ett konto och kan maila in bilder för bedömning. Tycker de att det är defekt är det bara att lämna in det Postad 15 July 2008 - 22:30
Tack för de snabba svaren!
Men hur får jag in den där "exif" infon till bilderna då? Sen vet jag inte om det kommer synas på så små bilder här forumet? Det är ju som sagt inte mycket oskärpa, utan mer en tunnt diiiiiiiiiiiis känns det som! Hoppas ni förstår...! Och det där med bländare, jag har ju inte valt det själv utan jag har ju som sagt kört i läge "P" och låtit kameran ställa in slutartiden och bländaren. Använder ni läge P och får skarpa bilder då? Och btw. någon som vet om/hur man kan massändra skärpan på massa bilder i PS E 6? Det är lite jobbigt att ta en bild i taget! Tack! // Postad 15 July 2008 - 23:38
Hej du bara högerklickar på bildfilen. Välj "egenskaper" och sedan fliken "sammanfattning". Här finns det mesta. Mycket syns redan i kameran om du trycker fyrvägsnappen uppåt under bildtittning. Tryck flera gånger. Olka info syns. Tex histogram. Går du ut en ljus dag kommer du garanterat att hitta lämplig kombination bländare/tid. Ställ på P-läge. Snurra sedan bara på rulhjulet tills du hittar en bra bländare och kort slutartid. Mkt bekvämt "trick". Gör nästan de andra lägena överflödiga Postad 16 July 2008 - 11:32
Hej!
Ville bara säga att jag nu kollat runt på massa bilder och kollat på "Exif" datan. Det är nog så att de flesta bilder jag tog som blev oskarpa har fel bländare, om jag går efter det Walkir sa: "Är det främst dina stads- eller landskapsbilder som är oskarpa, så kan det bero på att du har valt en för stor bländaröppning. Det är ofta bäst att hålla sig till f/8 eller högre för att få längre skärpedjup i den typen av bilder". Majoriteten av de bilder jag tagit är i landskap, och de bilder som blivit oskarpa har typ en bländare på f 4-6 nånting... Kan det stämma då? Och de jag fått skarpa har en bländare på F 10 ungefär.... Och eftersom att vissa bilder blivit skarpa, så kan man väl utesluta att det är objektivet det är fel på? Men borde man inte kunna lita på P läget, att det ställer in slutartiden och bländaren rätt? Och på tal om det där med att man kan ändra bländaren i P läget, när jag vrider ratten blir det bara en liten stjärna brevid P-et, högst upp till vänster, men inga bländartal ändras?? Det blev många frågor.... // Postad 16 July 2008 - 12:17
Använd A-läget annars (blänarprioritet), då kan du ställa blänadren till 8 och sedan sköter kameran slutartiden automatiskt.
Angående skärpa är kitobjektivet allmänt skarpast kring f/8. Och större bländartal ger större skärpedjup (mer i bilden blir i fokus) så därför är dina landskapsbilder skarpare där än vid lägre bländartal. Postad 16 July 2008 - 12:47 Min riktlinje med f/8 och högre (f/8 - f/11) beror också på att det är svårare att ta handhållna bilder med ännu högre bländartal, då de kräver längre slutartider. Precis som Steelth nämner så är kitoptiken även som skarpast mellan f/5.6-8. Både under och över dessa talen, så avtar kantskärpan. Photozone har en utförlig test av objektivet här; http://www.photozone...-report?start=1 Väldigt bra sida för att lära sig för och nackdelar med de objektiven man har. Jag fotograferar nästan enbart i A-läget och slår på Auto-ISO de gånger jag känner mig osäker på ljusförhållandena. Sedan har jag inbyggt i ryggmärgen att ha lågt bländartal (f/4 eller lägre) vid porträtt/makro och sedan högt bländartal (f/8 eller högre) för landskapsbilder eller gruppfoton. 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |