Panasonic TH-42PX700
1227 svar till detta ämne
Postad 01 January 2008 - 18:18
Unregistered39c9a710
-
Unregistered39c9a710
-
Användare
-
-
106 inlägg
Men det finns ju en inbygd digitalbox i TV´n va?... och tillsammans med en inomhusantenn borde det ju bli samma sak som att prenumerera på Comhem´s abonemang? Vad är det annars för vits med att ha en inbygd box i TV´n? Det blir samma som comhems Small-abonnemang ja. Vill du har fler än de fria kanalerna (ex. TV3,Kanal5) får du dock lätta på lädret och där är Boxer dyrare än vad Comhem är.
Ja-jo, precis, men är ju inte minsta intresserad av TV3 och Kanal5 egentligen(skitkanaler) så då måste ju en inomhusantenn + TV´ns inbyggda digitalbox funka lika bra som att abonera, eller hur? Grundfrågan är då egentligen om denna lösning ger lika bra bild som Comhems small paket + box?
Postad 01 January 2008 - 23:11
Makusi
-
Makusi
-
Användare
-
-
124 inlägg
42PX700 ska ju ha ett fantastiskt bra ljud, de flesta tester prisar ju speciellt TV'ns ljud! :-)
Finns det då något sätt att nyttja TV'ns högtalare för t ex att spela upp musik från CD-spelare och då inte behöva ha igång själva Plasma panelen??
Alltså, är det möjligt att endast nyttja högtalarna för musik och inte behöva "bränna" (ha igång) själva "TV bilden"?? ;-)
(vill ju inte ha den att stå igång, dels för att riskera inbränning och dels är det ju onödigt..).
/Makusi
Postad 02 January 2008 - 09:16
Unregistered8e1ee2b3
-
Unregistered8e1ee2b3
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Passar denna till tv:n ?? eller måste man köra externa boxen?? http://www.onoff.com...P...ent&markID=Efter lite efterforskningar har det framkommit att Tv:n har DVB-T och Comhem använder DVB-C vet fortfarande inte om det har nån roll men....
Redigerat av Unregistered8e1ee2b3, 02 January 2008 - 13:15.
Postad 02 January 2008 - 12:56
Unregistered39c9a710
-
Unregistered39c9a710
-
Användare
-
-
106 inlägg
Hade en "gammal" fråga här som legat obesvarad:
Om man via inomhusantenn och sen plasmans boxer tittar på de fria digitalkanalerna kan man samtidigt ha inkopplat sladd från väggen (Comhem) de analoga fria kanalerna?... Kort sagt, kan man ha två antennsladdar in i Plasmaburken???........"om" det inte går, finns det isf någon typ av grenkontakt eller annan lösning som man kan på så sätt få in två antennsignaler man sedan kan växla mellan? Hoppas jag förklarat mig tydligt nog.
Postad 02 January 2008 - 13:31
Makusi
-
Makusi
-
Användare
-
-
124 inlägg
Tyvärr..! Som du själv kommit fram till så har PX700 endast DVB-T (alltså marksänd Digital-TV, typ Boxer eller de fria marksända kanalerna) och den stöder EJ DVB-C ("Cable", alltså ComHem digital-TV). Den CA-modul som du hittat på OnOff är avsedd för t ex Sony's LCD'er som har både DVB-T och DVB-C mottagare inbyggd. För att nyttja ComHems Digitala kanaler för PX700 TV'n så måste du alltså ha en extern ComHem-box. Ifall du ej vill ha bindningstid för ComHem så är ett tips att kolla på Blocket efter en begagnad ComHem-box och endast skaffa ett programkort, då slipper du bindningstiden. /Makusi Passar denna till tv:n ?? eller måste man köra externa boxen??
http://www.onoff.com...P...ent&markID=
Efter lite efterforskningar har det framkommit att Tv:n har DVB-T och Comhem använder DVB-C vet fortfarande inte om det har nån roll men....
Postad 02 January 2008 - 14:18
Makusi
-
Makusi
-
Användare
-
-
124 inlägg
Hej! Jag har ännu inte fått den 42PX700 som jag har beställt... ..Men vad jag förstår så har PX700 BÅDE Digital och Analog mottagare. Detta innebär antagligen att den har både en antenningång för Digital-TV (DVB-T) och för Analog-TV, med andra ord pluggar du in den digitala inomhusantennen i den ena (DVB-T ingången) och ComHems analoga signal in på den Analoga ingången. På detta sätt har jag för närvarande kopplat min HDD/DVD-spelare med inbyggd Digital & Analog mottagare, så jag antar att PX700 kan kopplas likadant - dvs att det finns ingång både för DVB-T och Analog-TV. (men som sagt, jag har ej ännu fått min PX700 så jag kan inte bekräfta hur ingångarna ser ut på den.. ;-) /Makusi Hade en "gammal" fråga här som legat obesvarad: Om man via inomhusantenn och sen plasmans boxer tittar på de fria digitalkanalerna kan man samtidigt ha inkopplat sladd från väggen (Comhem) de analoga fria kanalerna?... Kort sagt, kan man ha två antennsladdar in i Plasmaburken???........"om" det inte går, finns det isf någon typ av grenkontakt eller annan lösning som man kan på så sätt få in två antennsignaler man sedan kan växla mellan? Hoppas jag förklarat mig tydligt nog. 
Postad 02 January 2008 - 14:33
Unregistered39c9a710
-
Unregistered39c9a710
-
Användare
-
-
106 inlägg
Hej och tack! Mycket bra och tydligt svar. Det hela låter logiskt. Dock!.... om det finns någon annan som är ägare till en PX700 som har något annat svar eller något mer att kommentara angående detta så gör gärna det. Hej!
Jag har ännu inte fått den 42PX700 som jag har beställt... ..Men vad jag förstår så har PX700 BÅDE Digital och Analog mottagare. Detta innebär antagligen att den har både en antenningång för Digital-TV (DVB-T) och för Analog-TV, med andra ord pluggar du in den digitala inomhusantennen i den ena (DVB-T ingången) och ComHems analoga signal in på den Analoga ingången.
På detta sätt har jag för närvarande kopplat min HDD/DVD-spelare med inbyggd Digital & Analog mottagare, så jag antar att PX700 kan kopplas likadant - dvs att det finns ingång både för DVB-T och Analog-TV. (men som sagt, jag har ej ännu fått min PX700 så jag kan inte bekräfta hur ingångarna ser ut på den.. ;-)
/Makusi
Hade en "gammal" fråga här som legat obesvarad: Om man via inomhusantenn och sen plasmans boxer tittar på de fria digitalkanalerna kan man samtidigt ha inkopplat sladd från väggen (Comhem) de analoga fria kanalerna?... Kort sagt, kan man ha två antennsladdar in i Plasmaburken???........"om" det inte går, finns det isf någon typ av grenkontakt eller annan lösning som man kan på så sätt få in två antennsignaler man sedan kan växla mellan? Hoppas jag förklarat mig tydligt nog. 
Postad 02 January 2008 - 16:29
Unregistered0f4a8122
-
Unregistered0f4a8122
-
Användare
-
-
124 inlägg
Tyvärr finns det endast en vanlig gammaldags hederlig koaxingång för DVB-T och den duger gott till både analog- och digitalsignal. Men som sagt, endast en. Huruvida man kan använda en splitter överlåter jag åt experterna att svara på. Det borde väl gå..?
Postad 03 January 2008 - 12:49
Unregistered39c9a710
-
Unregistered39c9a710
-
Användare
-
-
106 inlägg
Håll i hatten!!!! Efter fyra månaders väntan så ringer fraktfirman och och informerar om leverans..!!! IDAG !!!. Så sitter här som en marskatt och bara väntar.
Kom "bara" på att jag inte har några kablar för komponentsnslutning mellan DVD´n och PX700án. Någon som kan ge ett snabbt råd om kablar för bild och ljud mellan dessa två? Bra men billigt ska det va?
Postad 03 January 2008 - 15:05
Lutan
-
Lutan
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Hej! Ska beställa hem en px700 inom de närmsta veckorna. Tror ni den kommer att sjunka i pris snart eller ligger den kvar på samma nivå ett tag till? Såg att fyndbörsen sänkte den nån hundring idag. Sen undrar jag hur stabilt plasman står på foten som man får med. Har nämligen 2 katter som ofta härjar runt (och på ) den gamla burken och man vill ju inte se den nya gobiten  ramla i golvet efter några timmar Funderar därför om det är bäst att hänga upp den på väggen så fort man får hem den....va tror ni? Har kollat runt på fästen men har ingen aning va man ska ta för något...då ja mest troligt beställer från fyndbörsen så blir de väl ett av deras antar jag....någon som har detta hemma å vet om det funkar bra? http://www.fyndborse...w.aspx?key=3116Thanks!!
Postad 03 January 2008 - 15:08
Gurra72
-
Gurra72
-
Användare
-
-
100 inlägg
Hade en "gammal" fråga här som legat obesvarad: Om man via inomhusantenn och sen plasmans boxer tittar på de fria digitalkanalerna kan man samtidigt ha inkopplat sladd från väggen (Comhem) de analoga fria kanalerna?... Kort sagt, kan man ha två antennsladdar in i Plasmaburken???........"om" det inte går, finns det isf någon typ av grenkontakt eller annan lösning som man kan på så sätt få in två antennsignaler man sedan kan växla mellan? Hoppas jag förklarat mig tydligt nog. 
Endast en ingång. Men du kan skicka både digitalt och analogt i samma antennkabel, via t.ex en gammal hederlig t-koppling, från de olika antennerna. Funkar kalas. Bästa lösningen.... vet ej. Men duger perfekt för mig
Postad 03 January 2008 - 15:34
Unregistered39c9a710
-
Unregistered39c9a710
-
Användare
-
-
106 inlägg
Hade en "gammal" fråga här som legat obesvarad: Om man via inomhusantenn och sen plasmans boxer tittar på de fria digitalkanalerna kan man samtidigt ha inkopplat sladd från väggen (Comhem) de analoga fria kanalerna?... Kort sagt, kan man ha två antennsladdar in i Plasmaburken???........"om" det inte går, finns det isf någon typ av grenkontakt eller annan lösning som man kan på så sätt få in två antennsignaler man sedan kan växla mellan? Hoppas jag förklarat mig tydligt nog.  Endast en ingång. Men du kan skicka både digitalt och analogt i samma antennkabel, via t.ex en gammal hederlig t-koppling, från de olika antennerna. Funkar kalas. Bästa lösningen.... vet ej. Men duger perfekt för mig
Hum, låter ju kanon, men blir det liksom inte konflikt då? Jag menar om det kommer in digitala signaler och analoga samtidigt, t.ex TV1 analogt från väggen och TV1 från digitalantenn. Hur separeras det??? Ha tålamod med min okunskap här.
Postad 03 January 2008 - 16:58
Sideshow_ Bob
-
Sideshow_ Bob
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hej!
Ska beställa hem en px700 inom de närmsta veckorna. Tror ni den kommer att sjunka i pris snart eller ligger den kvar på samma nivå ett tag till? Såg att fyndbörsen sänkte den nån hundring idag.
Sen undrar jag hur stabilt plasman står på foten som man får med. Har nämligen 2 katter som ofta härjar runt (och på ) den gamla burken och man vill ju inte se den nya gobiten ramla i golvet efter några timmar Funderar därför om det är bäst att hänga upp den på väggen så fort man får hem den....va tror ni?
Har kollat runt på fästen men har ingen aning va man ska ta för något...då ja mest troligt beställer från fyndbörsen så blir de väl ett av deras antar jag....någon som har detta hemma å vet om det funkar bra? http://www.fyndborse...w.aspx?key=3116
Thanks!!
Strunta i priset bara köp, innan den är slutsåld igen, du kommer inte att ångra dig. Den står ganska stadigt i foten men det följer med nåra enkla band att fästa i bakkanten av bänken eller vad man nu har tv´n på, eller i ovankant mot väggen. Men med vilda katter vet man aldrig vad som händer, min katt lyckades välta min gamla 32" så att kretskorten lossnade inuti. Tv´n alstrar ju en hel del värme så katten tycker kanske det är en mysig plats att snooza på..  Men ta dom problemen sen, köp tv´n nu!
Postad 03 January 2008 - 17:23
Bigwizzie
-
Bigwizzie
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Gjorde slag i saken i mellandagarna. En 42px700 beställd. Posten ringde idag och levererar imorgon mellan 17 och 21. Jag längtar!
Postad 03 January 2008 - 17:43
andy666
-
andy666
-
Rookie
-
7 inlägg
funkar det med hdmi in från datorn .. någon som kör på detta vis tex med htpc ??
känns som jag måste veta detta innan man trycker på köpa knappen ..
Postad 03 January 2008 - 20:15
Seizer
-
Seizer
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej Är det värt 2600:- för den här modellen ist för 42px70?
Postad 03 January 2008 - 21:09
Bigwizzie
-
Bigwizzie
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Hej Är det värt 2600:- för den här modellen ist för 42px70? 
Läs i tråden så finns det många åsikter om detta. Jag hade pengarna och tycker att 700 är 2500 kr snyggare helt enkelt. Hade först tänkt att köpa px70 och bygga egen ram och grejer för att dölja skiten, men har tillräckligt med bollar i luften för att betala extra för att slippa. Sen glansfri tycker jag gör det extra värt.
Postad 03 January 2008 - 22:40
Lutan
-
Lutan
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Kanske gör så att ja beställer hem den å ser hur dom små rackarna reagerar så får man väl ta ett beslut om väggfäste sen om de blir stökiga  E lite less på att den inte finns å se nånstans i närheten där ja bor...men man får väl lita på alla här inne som talar nice om den=) De viktiga e att den har bra bild när ja ska fotboll på canal plus =) Hej!
Ska beställa hem en px700 inom de närmsta veckorna. Tror ni den kommer att sjunka i pris snart eller ligger den kvar på samma nivå ett tag till? Såg att fyndbörsen sänkte den nån hundring idag.
Sen undrar jag hur stabilt plasman står på foten som man får med. Har nämligen 2 katter som ofta härjar runt (och på ) den gamla burken och man vill ju inte se den nya gobiten ramla i golvet efter några timmar Funderar därför om det är bäst att hänga upp den på väggen så fort man får hem den....va tror ni?
Har kollat runt på fästen men har ingen aning va man ska ta för något...då ja mest troligt beställer från fyndbörsen så blir de väl ett av deras antar jag....någon som har detta hemma å vet om det funkar bra? http://www.fyndborse...w.aspx?key=3116
Thanks!!
Strunta i priset bara köp, innan den är slutsåld igen, du kommer inte att ångra dig. Den står ganska stadigt i foten men det följer med nåra enkla band att fästa i bakkanten av bänken eller vad man nu har tv´n på, eller i ovankant mot väggen. Men med vilda katter vet man aldrig vad som händer, min katt lyckades välta min gamla 32" så att kretskorten lossnade inuti. Tv´n alstrar ju en hel del värme så katten tycker kanske det är en mysig plats att snooza på.. Men ta dom problemen sen, köp tv´n nu!
Postad 04 January 2008 - 11:37
Unregistered39c9a710
-
Unregistered39c9a710
-
Användare
-
-
106 inlägg
HURRA!!!...............................Jaha.........  ......hum!...så levererades ÄNTLIGEN PX700án till mig efter ca fyra månaders väntan, och visst var DVD-film-bilden bra, mycket bra t.om, även om den kanske inte är helt "enorm"(kör med supra scart RGB kabel...finns ingen HDMI uttag på min DVD)), men en klar 8 i betyg är det ju. Däremot är jag mer tveksam över den vanliga TV-programbilden. Kör nu med en inomhusantenn till plasmans box och kanske är det just det som är svagheten. Borde kanske beställa abonemang och box från Comhem(eftersom det är Comhem jag har i väggen)? Blir det bättre bild då månne??? Just nu tycker jag TV-bilden bara ligger på en 5 - 6 ca. Den analoga bilden har jag inte ens vågat att titta på.
Postad 04 January 2008 - 11:42
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
Den analoga bilden har jag inte ens vågat att titta på.
Hehe, vad var det jag sa  Nää men tror nog att du får skaffa en box från comhem. SJälv kör jag med comhems hd-box och har ibland kanon bild och ibland inte då den har en massa brister med mjukvaran/hårdvaran tyvär, Men kolla in deras Samsung PVR box som ska vara nice !
Postad 04 January 2008 - 12:16
Unregistered39c9a710
-
Unregistered39c9a710
-
Användare
-
-
106 inlägg
Den analoga bilden har jag inte ens vågat att titta på.
Hehe, vad var det jag sa Nää men tror nog att du får skaffa en box från comhem. SJälv kör jag med comhems hd-box och har ibland kanon bild och ibland inte då den har en massa brister med mjukvaran/hårdvaran tyvär, Men kolla in deras Samsung PVR box som ska vara nice !
Går den att köpa i vanlig affär(utanför Comhem), så man slipper uppbindningstid osv...?
Postad 04 January 2008 - 15:17
Makusi
-
Makusi
-
Användare
-
-
124 inlägg
Kolla på Blocket.se Det finns både enkla vanliga ComHem-boxar, boxar med Hårddisk och boxar för HD-TV... En enkel ComHem-box bör du kunna få tag på för från 200:- och uppåt..! Fördelen då är att du har ingen bindningstid och ingen kortavgift från ComHem, endast 1 månads uppsägning. Jag fick ta över en ComHem-box från en kollega som flyttat till hus! :-) Beställde ett ComHem-kort utan bindning, funkar utmärkt! :-) /Makusi Den analoga bilden har jag inte ens vågat att titta på.
Hehe, vad var det jag sa Nää men tror nog att du får skaffa en box från comhem. SJälv kör jag med comhems hd-box och har ibland kanon bild och ibland inte då den har en massa brister med mjukvaran/hårdvaran tyvär, Men kolla in deras Samsung PVR box som ska vara nice !
Går den att köpa i vanlig affär(utanför Comhem), så man slipper uppbindningstid osv...?
Postad 04 January 2008 - 16:35
Unregistered0f4a8122
-
Unregistered0f4a8122
-
Användare
-
-
124 inlägg
Det är väl lite off topic, men när vi ändå är inne på det: På Blocket finns t ex en (Canaldigital)HD-box till salu för 950 kr. Om jjag köper den som ett komplement, kan jag då utan särskilda avgifter se HD-sändningar som sänds via just Canaldigitals paket? Jag har alltså ett CD-kort, men det är antagligen bundet till annan box. Vilken vet jag iofs inte för det sitter i min Dreambox nuförtiden.
Postad 04 January 2008 - 17:24
Eucharist
-
Eucharist
-
Användare
-
-
177 inlägg
Tjena alla...jag har läst igenom det mesta på detta forum och tror nog att jag kommer köpa mig en PX700 inom kort. Jag förstår i hela den här LCD/plasma-debatten att man ska välja efter vad man ska ha TVn till.
Ja, men jag hade tänkt använda den till bredbandsTV, dvd, blueray, PC, PS3 etc så den ska ju helst vara bra på allt
Hur som helst så är det PS3 och PCn som jag förstår att LCDn kan få skarpare och därför kan passa bättre. Jag har läst en del här om att PS3 och andra tevespel funkar bra på PX700 men hur ser det ut med PCn inkopplad? Är nyfiken på hur läslig text och så blir när man surfar, hur bilder från minneskort ser ut och allmänt.
Så om någon kan övertyga mig om att den duger absolut till PCn och PS3an så är jag fullkomligt jättenöjd.
Trevlig helg
Postad 05 January 2008 - 08:12
Unregistered39c9a710
-
Unregistered39c9a710
-
Användare
-
-
106 inlägg
Tänkte bara fråga er kunniga om vilken koppling mellan DVD´n och Plasman som ger bäst bild? Förstår att hdmi nog är nummer ett, men sen då. Har själv en "scart rgb"-kabel, men hört att komponentkabel också är bra....??
Postad 05 January 2008 - 11:43
Unregistered825449f2
-
Unregistered825449f2
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Finns bruksanvisningen till 42PX700 online att få tag på?? Har försökt att kolla lite på Panasonics hemsida, men har inte lyckats att hitta bruksanvisningen där.
Är lite nyfiken på att läsa på lite mer om TV'n i väntan på den.. ;-)
/Makusi
På den engelska Panasonic sidan hittar du det. http://www.panasonic...00ped/index.htmDirtekt länk till nedladdnings sidan http://www.panasonic...d-catalogue.asp
Postad 06 January 2008 - 13:09
Unregistered39c9a710
-
Unregistered39c9a710
-
Användare
-
-
106 inlägg
Kör ni med "Energispar/på" eller ".../av" under bildinställning? Är det m.a.o värt att köra med energispar på med den lilla bildförsämringen man får?
Postad 06 January 2008 - 17:04
Random Access
-
Random Access
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Tjena alla...jag har läst igenom det mesta på detta forum och tror nog att jag kommer köpa mig en PX700 inom kort. Jag förstår i hela den här LCD/plasma-debatten att man ska välja efter vad man ska ha TVn till.
Ja, men jag hade tänkt använda den till bredbandsTV, dvd, blueray, PC, PS3 etc så den ska ju helst vara bra på allt 
Hur som helst så är det PS3 och PCn som jag förstår att LCDn kan få skarpare och därför kan passa bättre. Jag har läst en del här om att PS3 och andra tevespel funkar bra på PX700 men hur ser det ut med PCn inkopplad? Är nyfiken på hur läslig text och så blir när man surfar, hur bilder från minneskort ser ut och allmänt.
Så om någon kan övertyga mig om att den duger absolut till PCn och PS3an så är jag fullkomligt jättenöjd.
Trevlig helg
Hej, igår fick jag tillfälle att testa ordentligt med PS3. Jag testade 1080P och 720P med HDMI. 1080P ser gudomligt ut. Det är det sjukaste jag har sett och mina vänner var väldigt imponerade. Det finns ingen input lag alls vilket betyder att man kan spela krävande spel som kräver hög precision. TV:n visade ghosting efter att jag hade spelat Tekken i ca 1 timme (livmätare). Vi spelade Burnout och då försvann ghostingen efter några minuter. Jag ville testa Burnout för att se hur bra tv:n hanterar rörelse. Det blir väldigt lite rörelseoskärpa i bilden när man spelar spel. Det är en stark sida hos plasma. Det enda jag kan klaga på är lite banding. Vill man inte ha banding får man köpa en Pioneer Kuro. Nu är det en 50PX720 jag har som är väldigt likt 50PX700. Det är en perfekt gaming TV. Jag testade även att streama 720P vob filer (mkv transcodes) från min PC och det såg helt perfekt ut. Vanlig divx såg också bra ut (så bra som det kan bli på en panel som är så krävande med tanke på källan). Sen passade jag även på att testa DVD uppspelning med upscale till 1080P och även det såg bra ut. Tyvärr fanns inga BluRay filmer till hands men jag fick se en del av Casino Royale vid köptillfället och det såg helt perfekt ut. Sen har jag skrivit ett väldigt långt inlägg om mina erfarenheter med PC. Den finns ca 2 sidor bakåt och jag skrev även en uppföljning till den några inlägg under. Kom ihåg att det jag skriver är mina egna synpunkter som kan vara subjektiva. Men skriver jag att det finns ingen input lag så finns det ingen input lag.  För att jag skriver inte sånt utan att testa ordentligt. https://www.minhembi...s...t&p=1696786Tänkte bara fråga er kunniga om vilken koppling mellan DVD´n och Plasman som ger bäst bild? Förstår att hdmi nog är nummer ett, men sen då. Har själv en "scart rgb"-kabel, men hört att komponentkabel också är bra....??
Hej ottoagda, du kan koppla in i följande ordning 1. hdmi 2. component 3. scart Man skulle även kunna lägga till en punkt 0 eller 0.5 och säga att hdmi via en spelare som skalar upp. Du hittar mer information om dvd spelare i den delen av forumet som är avsedd till dvd spelare. mvh Random Access
Postad 07 January 2008 - 21:12
DjOci
-
DjOci
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Hej.
Köpte nya och dyra gold antenn kablar. Idag när jag skulle byta kabel stängde jag först av tv med fjärrkontrollen sen med power knappen. Kom åt metallkruvarna och märkte att det var ganksa kraftig ström i dem. Typ som elstängesel. Kände lite på 5-6 skruvar på baksidan och de var strömförande allihopa. Drog ur kontakten men de var fortfarande strömförande. Värst var det i plåten på baksidan av tvn där antenn ingången sitter. Satte in kabeln, satte på strömmen och tvn och skruvarna var inte längre strömförande. Testade att göra om det 3 ggr med samma resultat. SÅ fort tvn stängs av med powerknappen blir all metall på baksidan strömförande. Inga stora volt eller ampere men det känns i fingret. Någon annan som har märkt samma resultat.
Angående gold kablarna för 800 kr så märkte jag ingen skillnad bildmässigt.....  Surt.
Postad 08 January 2008 - 14:02
Makusi
-
Makusi
-
Användare
-
-
124 inlägg
Hej! Nu har jag äntligen fått min PX700 och fått erfara att den endast har en och samma antenn-ingång för den analoga och digitala mottagaren. Har ni alltså testat och fått att fungera att "mixa" in BÅDE en analog signal (typ från ComHems analoga nät) OCH en Digital signal (typ från en digital bordsantenn) genom att ansluta en "T-koppling" på antenn-ingången?? Funkar det OK i praktiken, eller har någon haft problem med det?? En annan fråga också på det ämnet, kan PX700 driva en antenn med 5V signal?? (en del bordsantenner kan drivas med 5V och behöver då inte separat matning till antennförstärkaren) /Makusi Hade en "gammal" fråga här som legat obesvarad: Om man via inomhusantenn och sen plasmans boxer tittar på de fria digitalkanalerna kan man samtidigt ha inkopplat sladd från väggen (Comhem) de analoga fria kanalerna?... Kort sagt, kan man ha två antennsladdar in i Plasmaburken???........"om" det inte går, finns det isf någon typ av grenkontakt eller annan lösning som man kan på så sätt få in två antennsignaler man sedan kan växla mellan? Hoppas jag förklarat mig tydligt nog.  Endast en ingång. Men du kan skicka både digitalt och analogt i samma antennkabel, via t.ex en gammal hederlig t-koppling, från de olika antennerna. Funkar kalas. Bästa lösningen.... vet ej. Men duger perfekt för mig
Hum, låter ju kanon, men blir det liksom inte konflikt då? Jag menar om det kommer in digitala signaler och analoga samtidigt, t.ex TV1 analogt från väggen och TV1 från digitalantenn. Hur separeras det??? Ha tålamod med min okunskap här. 
Postad 08 January 2008 - 14:38
Unregistered39c9a710
-
Unregistered39c9a710
-
Användare
-
-
106 inlägg
Jo, köpte ju en T-koppling för att försöka få in både analogt och digitalt i plasmans enda antennuttag, men köpte givetvis fel. Köpte en t-kontakt som istället gällde för en antenn till två tv apparater så än vet jag alltså inte om det kan fungera? Om någon vet ngt konkret om detta så skriv gärna och berätta? Hade tänkt ta vägen förbi en antennaffär här i dagarna så då lär jag annars bli varse om det funkar. Jag delar givitvis med mig sen om hur det gick. Glömmer jag av att skriva så påminn mig gärna. Hej!
Nu har jag äntligen fått min PX700 och fått erfara att den endast har en och samma antenn-ingång för den analoga och digitala mottagaren. Har ni alltså testat och fått att fungera att "mixa" in BÅDE en analog signal (typ från ComHems analoga nät) OCH en Digital signal (typ från en digital bordsantenn) genom att ansluta en "T-koppling" på antenn-ingången?? Funkar det OK i praktiken, eller har någon haft problem med det??
En annan fråga också på det ämnet, kan PX700 driva en antenn med 5V signal?? (en del bordsantenner kan drivas med 5V och behöver då inte separat matning till antennförstärkaren)
/Makusi
Hade en "gammal" fråga här som legat obesvarad: Om man via inomhusantenn och sen plasmans boxer tittar på de fria digitalkanalerna kan man samtidigt ha inkopplat sladd från väggen (Comhem) de analoga fria kanalerna?... Kort sagt, kan man ha två antennsladdar in i Plasmaburken???........"om" det inte går, finns det isf någon typ av grenkontakt eller annan lösning som man kan på så sätt få in två antennsignaler man sedan kan växla mellan? Hoppas jag förklarat mig tydligt nog.  Endast en ingång. Men du kan skicka både digitalt och analogt i samma antennkabel, via t.ex en gammal hederlig t-koppling, från de olika antennerna. Funkar kalas. Bästa lösningen.... vet ej. Men duger perfekt för mig
Postad 08 January 2008 - 15:14
Unregistered39c9a710
-
Unregistered39c9a710
-
Användare
-
-
106 inlägg
Köpte samtidigt med PX700án en "Scart RGB" kabel att ha mellan min DVD och plasman, men läste nu i min DVD manual att det finns något som heter "Progressic scan komponent" och att det skulle ge en bättre bild.
Någon som vet något om detta och i så fall vad rekomenderar ni att jag köper för kabel/kablar om detta nu skulle vara bättre?
Postad 08 January 2008 - 15:17
Random Access
-
Random Access
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
"progressive scan via component"
Kabeln du behöver heter "component kabel".
Postad 08 January 2008 - 16:11
Unregistered39c9a710
-
Unregistered39c9a710
-
Användare
-
-
106 inlägg
Kabeln du behöver heter "component kabel".
Ingen ljud kabel? Vet du om detta är ett bättre alternativ är Scart RGB?
Postad 08 January 2008 - 16:16
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Kabeln du behöver heter "component kabel". Ingen ljud kabel? Vet du om detta är ett bättre alternativ är Scart RGB?
Component ger en bättre bild, men de kan ej överföra ljud, vilket scart kan. Då måste du ha en separat kabel för ljudet. Hej.
Köpte nya och dyra gold antenn kablar. Idag när jag skulle byta kabel stängde jag först av tv med fjärrkontrollen sen med power knappen. Kom åt metallkruvarna och märkte att det var ganksa kraftig ström i dem. Typ som elstängesel. Kände lite på 5-6 skruvar på baksidan och de var strömförande allihopa. Drog ur kontakten men de var fortfarande strömförande. Värst var det i plåten på baksidan av tvn där antenn ingången sitter. Satte in kabeln, satte på strömmen och tvn och skruvarna var inte längre strömförande. Testade att göra om det 3 ggr med samma resultat. SÅ fort tvn stängs av med powerknappen blir all metall på baksidan strömförande. Inga stora volt eller ampere men det känns i fingret. Någon annan som har märkt samma resultat.
Angående gold kablarna för 800 kr så märkte jag ingen skillnad bildmässigt..... Surt.
Det finns alltid en låg spänning i antennkabel som är kopplad till en antenn. Eftersom chassit är i metall så leder den strömmen från kabeln. Det brukar vara samma problem med satellitboxar. Man kan få stötar när kabeln ska kopplas in. Dock helt ofarliga nivåer.
Postad 08 January 2008 - 16:20
Unregistered39c9a710
-
Unregistered39c9a710
-
Användare
-
-
106 inlägg
Bildkabel, mellan Plasma och DVD..........Om detta verkar de lärda tvista.
Var nere på Ljudkällaren, här i GBG och försäljaren sa att Scart RGB var klart bättre än Component. Påstod dessutom att RGB´n var i klass med HDMI (vilket jag tyvärr inte har uttag för på DVD´n). Visste han vad han pratade om egentligen?
Redigerat av Unregistered39c9a710, 08 January 2008 - 16:21.
Postad 08 January 2008 - 16:23
DjOci
-
DjOci
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Kabeln du behöver heter "component kabel". Ingen ljud kabel? Vet du om detta är ett bättre alternativ är Scart RGB?
Component ger en bättre bild, men de kan ej överföra ljud, vilket scart kan. Då måste du ha en separat kabel för ljudet.
Hej.
Angående gold kablarna för 800 kr så märkte jag ingen skillnad bildmässigt..... Surt. Det finns alltid en låg spänning i antennkabel som är kopplad till en antenn. Eftersom chassit är i metall så leder den strömmen från kabeln. Det brukar vara samma problem med satellitboxar. Man kan få stötar när kabeln ska kopplas in. Dock helt ofarliga nivåer.
Vet men nu var det inga stötar jag fick, dvs inga urladdningar utan det kändes som att ta på en elstängsel. Kontinuerlig ström skulla jag säga. Sen skulla jag vilja få lite synpunkter från folk som har kopplat ihop sin px700 med en dator. Vilken kabel ger bäst bild enligt er?
Postad 08 January 2008 - 16:41
Random Access
-
Random Access
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Component ger oftast bättre bild än RGB scart eftersom component kan skicka en progressiv bild som är mer högupplöst. Om vi pratar component utan progressive scan är det likvärdigt eller snäppet sämre än RGB scart. Jag har skrivit ett väldigt långt inlägg på sid 35 om mina erfarenheter med tv:n. Bl.a finns det info om hur jag upplever bilden från min htpc med vga och hdmi. Mitt inlägg är indelad i rubriker. Rubriken heter HTPC. https://www.minhembi...s...t&p=1696786Jag håller på testa med VGA igen. Tänkte testa VGA 1 vecka och sen gå tillbaka till HDMI.
Postad 08 January 2008 - 16:57
Unregistered39c9a710
-
Unregistered39c9a710
-
Användare
-
-
106 inlägg
Component ger oftast bättre bild än RGB scart eftersom component kan skicka en progressiv bild som är mer högupplöst. Om vi pratar component utan progressive scan är det likvärdigt eller snäppet sämre än RGB scart.
Jag har skrivit ett väldigt långt inlägg på sid 35 om mina erfarenheter med tv:n. Bl.a finns det info om hur jag upplever bilden från min htpc med vga och hdmi. Mitt inlägg är indelad i rubriker. Rubriken heter HTPC.
https://www.minhembi...s...t&p=1696786
Jag håller på testa med VGA igen. Tänkte testa VGA 1 vecka och sen gå tillbaka till HDMI.
Intressant! 1.)) Men har verkligen PX700án progressiv avsökning då, så att den klarar av detta? 2.)) Tänkte också koppla in min dator till plasman, men om jag väljer VGA så måste jag väl i så fall använda de två audio uttagen på plasmans baksida som redan är upptagna till Componentkopplingen / audiokabel?
Postad 08 January 2008 - 21:19
DjOci
-
DjOci
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Tja.
Läste att det går att få svart eller grå bild om man ändrar om bild storleken på tvn. Dvs utfyllnadsfärgen på kanterna kan bli svarta vid byte till 4:3 bild. Jag har bara grå nu och kan ej hitta någonstans hur man får svart. Letat i manualen också utan resultat.
Kan någon hjälpa mig??
Postad 08 January 2008 - 22:17
Unregistered39c9a710
-
Unregistered39c9a710
-
Användare
-
-
106 inlägg
Tja. Läste att det går att få svart eller grå bild om man ändrar om bild storleken på tvn. Dvs utfyllnadsfärgen på kanterna kan bli svarta vid byte till 4:3 bild. Jag har bara grå nu och kan ej hitta någonstans hur man får svart. Letat i manualen också utan resultat. Kan någon hjälpa mig??
Hej DjOci! På min nya PX700á så ställer man in såhär för att få svarta kanter: Inställningar/sidopanel/av
Postad 08 January 2008 - 22:43
Unregisteredb11688c8
-
Unregisteredb11688c8
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Component ger oftast bättre bild än RGB scart eftersom component kan skicka en progressiv bild som är mer högupplöst. Om vi pratar component utan progressive scan är det likvärdigt eller snäppet sämre än RGB scart.
Jag har skrivit ett väldigt långt inlägg på sid 35 om mina erfarenheter med tv:n. Bl.a finns det info om hur jag upplever bilden från min htpc med vga och hdmi. Mitt inlägg är indelad i rubriker. Rubriken heter HTPC.
Jag håller på testa med VGA igen. Tänkte testa VGA 1 vecka och sen gå tillbaka till HDMI.
Intressant! 1.)) Men har verkligen PX700án progressiv avsökning då, så att den klarar av detta? 2.)) Tänkte också koppla in min dator till plasman, men om jag väljer VGA så måste jag väl i så fall använda de två audio uttagen på plasmans baksida som redan är upptagna till Componentkopplingen / audiokabel?
PX700 har Progressive Scan... Ja det stämmer att det är samma ljud ingång som skall användas både vid komponent och VGA anslutning... Gissningsvis så borde du kunna använda dig av en förgrening för att ansluta 2 rca (eller chinch om vi skall vara korrekta) på samma ingång. Bara du inte matar TV´n med dubbla signaler på samma gång... Vill du undvika det så finns det också växlar att köpa för att man skall kunna ansluta flera olika ljudkällor till samma anlutning på tex en förstärkare... Enklare varianter kan köpas hos Clas Ohlson och Kjell & Co bland andra..
Redigerat av Unregisteredb11688c8, 08 January 2008 - 22:55.
Postad 08 January 2008 - 22:51
Unregistered39c9a710
-
Unregistered39c9a710
-
Användare
-
-
106 inlägg
PX700 har Progressive Scan...
Ja det stämmer att det är samma ljud ingång som skall användas både vid komponent och VGA anslutning...
Gissningsvis så borde du kunna använda dig av en förgrening för att ansluta 2 rca (eller chinch om vi skall vara korrekta) på samma ingång. Bara du inte matar TV´n med dubbla signaler på samma gång...
Ok, tack för all hjälp. Skall snarast inhandla en componentkabel + rca kabel. Du har ingen speciell märkeskabel du kan/vill rekommendera?
Postad 08 January 2008 - 23:04
Unregisteredb11688c8
-
Unregisteredb11688c8
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
PX700 har Progressive Scan...
Ja det stämmer att det är samma ljud ingång som skall användas både vid komponent och VGA anslutning...
Gissningsvis så borde du kunna använda dig av en förgrening för att ansluta 2 rca (eller chinch om vi skall vara korrekta) på samma ingång. Bara du inte matar TV´n med dubbla signaler på samma gång...
Ok, tack för all hjälp. Skall snarast inhandla en componentkabel + rca kabel. Du har ingen speciell märkeskabel du kan/vill rekommendera?
Använder mig av Kjell & Co´s High End kablar... Nöjd med dessa och dom kostar inte skjortan... Tror att de flesta kablar funkar men man får ju vad man betalar för, till en viss gräns...
Postad 09 January 2008 - 16:22
Unregistered39c9a710
-
Unregistered39c9a710
-
Användare
-
-
106 inlägg
Akut hjälp - snälla!Hade en "Scart RGB" inkopplad mellan DVD och min PX700á, men efter en del rekommendationer var jag idag och inhandlade en "Component kabel"(för progressiv avsökning) + "rca audio kabel" och kopplade in allt men det blir ingen bild. Vad ska jag göra för att få det att funka? Hur ställer man in exakt?
Redigerat av Unregistered39c9a710, 09 January 2008 - 16:37.
Postad 09 January 2008 - 17:20
Eucharist
-
Eucharist
-
Användare
-
-
177 inlägg
Hej, igår fick jag tillfälle att testa ordentligt med PS3. Jag testade 1080P och 720P med HDMI. 1080P ser gudomligt ut. Det är det sjukaste jag har sett och mina vänner var väldigt imponerade. Det finns ingen input lag alls vilket betyder att man kan spela krävande spel som kräver hög precision. TV:n visade ghosting efter att jag hade spelat Tekken i ca 1 timme (livmätare). Vi spelade Burnout och då försvann ghostingen efter några minuter. Jag ville testa Burnout för att se hur bra tv:n hanterar rörelse. Det blir väldigt lite rörelseoskärpa i bilden när man spelar spel. Det är en stark sida hos plasma. Det enda jag kan klaga på är lite banding. Vill man inte ha banding får man köpa en Pioneer Kuro. Nu är det en 50PX720 jag har som är väldigt likt 50PX700. Det är en perfekt gaming TV.
Jag testade även att streama 720P vob filer (mkv transcodes) från min PC och det såg helt perfekt ut. Vanlig divx såg också bra ut (så bra som det kan bli på en panel som är så krävande med tanke på källan). Sen passade jag även på att testa DVD uppspelning med upscale till 1080P och även det såg bra ut. Tyvärr fanns inga BluRay filmer till hands men jag fick se en del av Casino Royale vid köptillfället och det såg helt perfekt ut.
Sen har jag skrivit ett väldigt långt inlägg om mina erfarenheter med PC. Den finns ca 2 sidor bakåt och jag skrev även en uppföljning till den några inlägg under. Kom ihåg att det jag skriver är mina egna synpunkter som kan vara subjektiva. Men skriver jag att det finns ingen input lag så finns det ingen input lag. För att jag skriver inte sånt utan att testa ordentligt.
Tackar tackar för denna beskrivning av PS3-testet, låter ju kanon. Problemet med "banding" är väl ganska vanligt om jag förstått det rätt då jag har sett det hos kompisar som har både LCD- och plasma-TVs? Kanske krävs en Tv i prisklassen pioneer för att det ska bli bra som du säger. Det här med inbränning efter att du spelat Tekken gör mig dock lite mer orolig, bör jag vara det? Jag är ganska okunnig när det gäller hur långt dagens plasmor har kommit med detta problem men det är ju en av de största farhågorna jag har kvar inför kommande köp. KAN en bild ens brännas fast för alltid i PX700 eller är det numera en myt med inbränning då den ändå försvinner efter ett tag? Man lär ju spela en hel del spel med livmätare, loggor, etc som är fast uppe i hörnet så jag hoppas inte det är något man ska oroa sig över. Inte så kul att tvingas pausa i grabba-tv-spels-kvällen var tredje timme för att "plasman ska vila"  Tack även för infon om PC-inkoppling - alltid gött att höra sånt från vanligt folk och inte de ibland okunniga, ibland ljugande försäljarna i butik.
Postad 09 January 2008 - 17:27
demi
-
demi
-
Användare
-
-
176 inlägg
Akut hjälp - snälla!
Hade en "Scart RGB" inkopplad mellan DVD och min PX700á, men efter en del rekommendationer var jag idag och inhandlade en "Component kabel"(för progressiv avsökning) + "rca audio kabel" och kopplade in allt men det blir ingen bild. Vad ska jag göra för att få det att funka? Hur ställer man in exakt? 
Troligen en inställning i dvd'n, en del dvd aparater måste man in i menyn och ändra mellan scart rgb och component. Kan även finnas en swich på baksidan om jag inte mins fel. Då px700 är så bra på alla bildingångar så är det inte säkert att du märker någon förbättring om du inte andvänder hdmi.
Postad 09 January 2008 - 17:37
Unregistered39c9a710
-
Unregistered39c9a710
-
Användare
-
-
106 inlägg
Akut hjälp - snälla!
Hade en "Scart RGB" inkopplad mellan DVD och min PX700á, men efter en del rekommendationer var jag idag och inhandlade en "Component kabel"(för progressiv avsökning) + "rca audio kabel" och kopplade in allt men det blir ingen bild. Vad ska jag göra för att få det att funka? Hur ställer man in exakt?  Troligen en inställning i dvd'n, en del dvd aparater måste man in i menyn och ändra mellan scart rgb och component. Kan även finnas en swich på baksidan om jag inte mins fel. Då px700 är så bra på alla bildingångar så är det inte säkert att du märker någon förbättring om du inte andvänder hdmi.
Får ju inte ens upp DVD bilden på TV skärmen? Måste ju vara en inställning på plasman först så att jag i.a.f får upp DVD bilden så jag sen kan gå vidare på DVD setup én för vidare inställningar?
Postad 09 January 2008 - 18:24
Unregisteredaefc5739
-
Unregisteredaefc5739
-
Användare
-
-
204 inlägg
Beställde min PX700 från Fyndbörsen i måndags på kvällen och idag på lunchen så blev jag uppringd av Postens åkeri!
Är riktigt nöjd med Tv:n, gick från en 20" Samsung CRT till den här, vilken skillnad
Haft Tv:n igång i ca 6 timmar nu och har hittills kollat på Comhems digital tv via Samsung DCB-B260Z samt DVD-film via Euroline 6632. Även fast att DVD-spelaren är en gammal rishög så blev bilden riktigt bra!
Postad 09 January 2008 - 19:24
Unregisteredb11688c8
-
Unregisteredb11688c8
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Akut hjälp - snälla!
Hade en "Scart RGB" inkopplad mellan DVD och min PX700á, men efter en del rekommendationer var jag idag och inhandlade en "Component kabel"(för progressiv avsökning) + "rca audio kabel" och kopplade in allt men det blir ingen bild. Vad ska jag göra för att få det att funka? Hur ställer man in exakt?  Troligen en inställning i dvd'n, en del dvd aparater måste man in i menyn och ändra mellan scart rgb och component. Kan även finnas en swich på baksidan om jag inte mins fel. Då px700 är så bra på alla bildingångar så är det inte säkert att du märker någon förbättring om du inte andvänder hdmi.
Får ju inte ens upp DVD bilden på TV skärmen? Måste ju vara en inställning på plasman först så att jag i.a.f får upp DVD bilden så jag sen kan gå vidare på DVD setup én för vidare inställningar?
Förutsätter självklart att du ändrat vilken "Input" TV´n skall visa... (Om inte är det "AV"-knappen högst upp till höger på fjärrkontrollen)... Sen är det förmodligen som "Demi" skriver, du måste tala om för DVD´n att den skall "sända" på Komponent utgången... RGB och Komponent funkar inte så bra ihop... Inte på min DVD i alla fall...
Redigerat av Unregisteredb11688c8, 09 January 2008 - 19:27.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|