Skulle väl egentligen kunna ha servern igång 24/7 men vet just nu inte varför den går ner i viloläge? Har inte gjort några ändringar på min Scaleo men det verkar som den stänger ner sig varje natt.
Ja då är det nåt skumt för det är nämligen dessa portar jag redan öppnat.
Läste nått om Scaleo och backupinställningar som ev. påverkade power settings (skummade bara)..?
Ang. portar så skall det räcka med 80, 443 och 3389, det är vad jag har öppet. Hur accessar du din WHS? https://ditt-externa.ip/Remote
Skulle vilja komma åt min musik på servern utifrån(när jag sitter på jobbet) Finns det något sätt att göra det via Windows media player?
De verkar ha blockat de flesta portarna på mitt jobb så kommer inte in på min server via remote access. Men jag kan ju logga in på den via https://xxxxxxx.homeserver.com
Jag vet inte om man enkelt kan få Windows Media Connect (=media sharing påslaget under settings i din WHS) att fungera över internet. Verkar vara en hel drös portar som används och jag har aldrig använt denna funktion och det verkar som om den är anpassad för LAN främst, inte access över internet.
Själv använder jag Squeezecenter på min WHS för mp3/flac. Ett riktigt bra system om man har sin musik ordentligt taggad. Det kräver en port öppen på TCP och en på UDP i routern. Mjukvaran Softsqueeze (spelaren på klienten) gick att installera utan admin.behörighet sist jag testade (kör numera Squeezeplay istället så det var ett tag sedan jag testade).
I värsta fall kan WMP (om det är det enda program du har tillgång till) spela en ström från SQZ, bara att öppna länken i WMP, navigera via webläsare till websidan för din SQZ och starta uppspelning.
Köpte precis en Fujitsu Scaleo Home Server 2205 och är ganska ny på att sätta upp servrar.
Jag är intresserad av vad ni kör för FTP, mail, web servrar eller andra bra program på era WHS installationer.
Aha kan det fungera bra med Squeezecenter så låter det ju riktigt bra. Ska snart installera det på servern då jag kör med Squeezebox här hemma. Finns det olika spelare att använda på klienten alltså? Får kolla in softsqueeze och se om det kan fungera på jobbet.
Tack för tipset ang Squeeze center och streama musik över nätet!
Funkar perfekt att lyssna musik. ute på landet.
Fråga två blir då hur streamar man alla filmer och videosnuttar som man har på servern?
Blir nog så att jag köper en Scaleo lagom till de sista dagarna med semester. Det priset som de har nu är svårt att motstå. Samtidigt så kan jag kasta ut min befintliga gamla 2003-server... som är stor som ett as.
..... eller, är det värt att vänta på den nya modellen alt kolla på Acer'n som nyligen kommit?
Är det processorn som är den svaga punkten i burken idag?
Blir nog så att jag köper en Scaleo lagom till de sista dagarna med semester. Det priset som de har nu är svårt att motstå. Samtidigt så kan jag kasta ut min befintliga gamla 2003-server... som är stor som ett as.
..... eller, är det värt att vänta på den nya modellen alt kolla på Acer'n som nyligen kommit? Är det processorn som är den svaga punkten i burken idag?
Du kommer inte att få samma pris på någon annan burk så om du vill göra ett kap slå till .. för 3000 kr får du ju inte ens WHS + 2x 2TB-diskar!! Många hade nog tänkt sig tjacka HP men dom ärthjärnorna slutade leverera till europa under ett halvår. Men vete tusan om HPn är så mkt bättre då Scaleon drar mindre W och har extra eSATA. Jag är GRYMT nöjd med min Scaleo!
Du kommer inte att få samma pris på någon annan burk så om du vill göra ett kap slå till .. för 3000 kr får du ju inte ens WHS + 2x 2TB-diskar!! Många hade nog tänkt sig tjacka HP men dom ärthjärnorna slutade leverera till europa under ett halvår. Men vete tusan om HPn är så mkt bättre då Scaleon drar mindre W och har extra eSATA. Jag är GRYMT nöjd med min Scaleo!
Det blev en Scaleo... eller det blev två, från MediaMarkt i Högsbo. De hade fått in ett litet lager för övriga som är intresserade. Kostade 3299:-. Försökte bygga en egen liten burk, men det är helt omöjligt att matcha samma pris själv. Visst, man får precis sakerna man vill ha... men det är inte värt det. Och som någon annan skrev som jag håller med, jag har blivit gammal nog för att köpa fördiga lösningar.
Nu ska jag försöka få hem mig i sambon till lyan så kan får leka med min nya server!
min whs verkar duplicera lite som den själv vill.
jag har 2 1tb diskar, den ena (systemdisken) är 81% fylld och den andra 97%
hur kommer detta sig och behöver jag oroa mig ? gämnas det ut när jag sätter i en ny disk ?
Tack för länken, har installerat orb och skapat konto. Dock så får jag en sjukt pixlig bild när jag streamar via orb, trots att både server och pc:n jag streamar till är kopplade till samma router med kabel, nån som vet hur man löser det?
min whs verkar duplicera lite som den själv vill. jag har 2 1tb diskar, den ena (systemdisken) är 81% fylld och den andra 97% hur kommer detta sig och behöver jag oroa mig ? gämnas det ut när jag sätter i en ny disk ?
Helt jämt blir det nog aldrig, tänk också på att den ena disken är 10gb mindre i poolen. Om du stoppar i en disk till så kommer whs med tiden att börja flytta data från dina befintliga till den nya
Fick min Scaleo idag, det verkar som min är en av maskinerna som stannar vid 22%, är det bara att vänta då eller ?
Du kan vara lugn och vänta. Den stannar där för "alla". Tror jag läste att det var något med uppdateringarna (IE8) som skulle installeras. Efter 1½h så släpper den och blir 100% direkt.
Finns det något sätt att spela upp allt material över internet via program som xbmc? Tänker på DVD-iso filer och ja eller de flesta film-format? Även musiken via media player hade varit grymt. Läste längre upp att man måste installera orb eller squeezecenter. Så ska det väl inte behöva vara?
Finns det något sätt att spela upp allt material över internet via program som xbmc? Tänker på DVD-iso filer och ja eller de flesta film-format? Även musiken via media player hade varit grymt. Läste längre upp att man måste installera orb eller squeezecenter. Så ska det väl inte behöva vara?
Windows HOME Server == hemma på LAN. Över internet, ingen streaming per default. Man behöver tilläggsprogram.. Squeezecenter är ett (bra) alternativ för musiken, Orb kändes lite sisådär när jag testade det för ett år sedan. Har inte koll på hur man strömmar video, men Mediaportal/TV Server går säkert att få igång över internet om man har bandbredd...
Har inte kollat XBMC sedan jag skaffade WHS, men läser den strömmad data? När jag körde det så var det från shares enbart som gällde?
Windows HOME Server == hemma på LAN. Över internet, ingen streaming per default. Man behöver tilläggsprogram.. Squeezecenter är ett (bra) alternativ för musiken, Orb kändes lite sisådär när jag testade det för ett år sedan. Har inte koll på hur man strömmar video, men Mediaportal/TV Server går säkert att få igång över internet om man har bandbredd...
Har inte kollat XBMC sedan jag skaffade WHS, men läser den strömmad data? När jag körde det så var det från shares enbart som gällde?
Vet inte om det fanns tidigare men det ska finnas stöd för https i xbmc. Någon som fått det att fungera över internet?
Jag har haft 6 hårddiskar i min WHS. 4 st på moderkortets SATA-platser o 2 st på ett kontrollerkort (SIL3114). Idag hände nåt med min WHS efter ett strömavbrott. Den vägrade att boota upp ordentligt. Då körde jag in WHS-skivan och gjorde en Repair. Det kanske jag inte behövt gjort med det blev så iallafall. Vid denna repair hittades inte några drivisar till SATA-kortet. Skitsamma tänkte jag o körde på med installationen.
Väl inne i så såg jag att DE var avstängt samt att det saknades två hårddiskar, nämligen de två som var på kortet. Jag har provat att lägga till hårdvara etc men varje gång jag startar om WHSen så fattas den. De två diskarna som sitter på kotrollerkortet är de två minsta diskarna jag har (500 & 250 GB). Tittar man under D-driven så finns \Share och därunder mina mappar. Dock är \DE-mappen gråmarkerad (detta pga att de två diskarna saknas).
Hur ska jag få till det här?
1) Ska jag prioritera att få de två diskarna att funka på kontrollerkortet? Hur gör jag då isåfall?
2) Om det ej går. Ska jag "koppla bort" de två diskarna ur poolen? Kan jag göra det utan att förlora data? Ska jag koppla bort dem efter att jag utökat poolen med en USB hårddisk på 1 TB? JAg hade bara 160 GB kvar i min pool.
3) Eftersom jag inte har fler lediga SATA-platser på moderkortet så underar jag om jag kan koppla in en 1 TB extern hårddisk så att den blir en del av poolen och på nåt sätt flytta över det som finns på de två "lösa" diskarna? Dock måste jag då koppla bort en av det fyra SATA-diskarna i poolen som sitter på moderkortet. Blir det inte lite error då istället?
Hoppas att ni förstår, det blev lite rörigt. Jag blir så förbannad eftersom allt funkade kanon innan strömavbrottet! :-(
EDIT: Kan nämna att ALLT i poolen var speglat! Kan man lita på att det som fanns på dessa 750 GB finns på andra ställen?
Redigerat av Unregisteredbf364490, 06 August 2009 - 22:58.
hmm Nu när jag startar upp WHSen så hittar BIOS SATA-kortet. MEN det står att de två hårddiskarna som är inkopplade i den är i RAID. Ändå finns inte dem i DE.
Jag har oxå provat att kopierar från d:\shares men det går inte alls tyvärr.
Varför syns de som RAID i början men inte i min pool? De har ju varit inkopplade förut i samma SATA-kontrollerkort utan problem. Jag gjorde ingen speciellt inställning då heller.
Redigerat av Unregisteredbf364490, 06 August 2009 - 23:31.
Har du installerat drivarna för kontrollerkortet i windows?
Kolla device managern så att raidkortet är ok där. Sedan disk management för att se att hårddiskarna dyker upp.
Om du vill tömma en disk utan att lägga in en USB-hårddisk till poolen så går det att lägga till en disk som en backup enhet. Det du får göra sedan är att flytta data till denna backupdisk, sedan via konsolen tömma dom två små diskarna och koppla ur dessa. Installera en ny intern disk och kopiera tillbaks datan till poolen. Lite omständigt men det går.
Jag försöker att alltid ha en plats ledigt internt eftersom det blir mycket lättare att uppgradera så. Nu kör jag DVDn på kontrollerkortet (Sata) och sparar den sista platsen för en 2TB hårddisk. När jag installerar den så kan jag direkt tömma och koppla bort en av mina 400GB diskar.
EDIT: Kan nämna att ALLT i poolen var speglat! Kan man lita på att det som fanns på dessa 750 GB finns på andra ställen?
Speglingen skyddar mot att en disk försvinner, inte två som i ditt fall. Så det finns tyvärr risk att en del av filerna har duplicerats på just dessa två.
Jag är grön på WHS, men om problemet uppkom pga att Repair skivan saknar drivrutiner till ditt kontrollerkort, så skulle jag göra så här 1) Kopiera innehållet på en av de "försvunna" diskarna till en annan disk (genom att koppla in den någon annanstans, t.ex. på annan dator) 2) Sätta tillbaka de "försvunna" diskarna som de satt från början 3) Skaffa fram drivrutinerna till kontrollerkortet 4) Göra en ny repair med hjälp av drivrutinerna
Om Repair lyckas återställa systemet så att alla diskarna syns, men av någon anledning inte har återställt alla filer, så ska de filer som saknas finns på backup disken i punkt 1).
Den dyker upp i devicemanagern fast med ett litet utropstecken efter. Jag har provat att installera om kortet massor med gånger o varje gång blir det likadant: The device cannot start - Code 10. Bios hittar kortet o diskarna men inte WHS! :-(
I konsollen står det att dessa två diskar saknas. Jag har provat att ta bort dem ur poolen men det går ej eftersom WHS ej hittar diskarna. Den måste väl skriva nåt på dem vid borttagandet. SUCK!
Tips till er alla. Satsa på ett moderkort med många SATA-platser! Hoppa över kontrollerkort o sånt!
"The device cannot start - Code 10" är ett generellt felmeddelande som oftast kommer vid drivrutinsstrul
Från Microsoft:
Om värdet FailReasonString finns i enhetens maskinvarunyckel visas strängen som felmeddelande. Genom drivrutinen eller uppräknaren placeras det här registersträngvärdet här. Om FailReasonString inte finns i maskinvarunyckeln visas följande felmeddelande: Den här enheten kan inte starta. (Kod 10)
jag har 3st HDD (2st 1TB och en 750gb) i min server. Vad skulle det hända om jag tar bort min 750gb från poolen? Kommer jag att tappa filer?
Du kan inte ta bort en disk från poolen om det inte finns utrymme för duplicerad data på en annan disk utan att bli varnad. Det finns en guide som sköter allt detta när du klickar remove i WHS console.
Öh... Den kommer inte gå att mata ut om du inte har tillräkligt med ledigt utrymme i övrigt.
(remove disk from pool) Det gick det att göra förr, går inte det längre? Man får en varning och måste acceptera osv..
Annan fråga: Någon mer som har problem med att deras sys drives rapporteras som failing?
Jag fick ett felmeddelande för kanske 4 mån sedan, och jag hann precis se att det var en av mina 2 500gb Samsung innan burken bootade om (jag hade valt restart).. Felet kom aldrig tillbaka men min systemdisk gick sönder för en månad sedab eller så. Den ena Samsung-disken var systemdisk.. surt sa räven, jag som aldrig skulle installera om... haha
Jag har problem med Remote Access till min Scaleo2205, jag kommer åt xxx.homeserver.com, alla shares, upp och nedladdning funkar. Men när jag försöker starta consolen får jag alltid timeout efter typ 10-12 sekunder.
Har öppnat portarna (443 och 4125).
RDP går över port 3389/TCP. För att köra alla funktioner som WHS console medger måste du sätta upp ett VPN om klienten befinner sig utanför ditt LAN. När du inte är hemma så når du alltså din server enklast genom Remote Desktop.
Jag tror detta var det du efterfrågade, det var inte helt glasklart för min del vad du egentligen menar..
Jag vill komma åt WHS datorn på mitt eget hemma-LAN, utifrån. Jag gör det delvis genom att jag kan komma åt alla shares, se alla datorer på xxx.homeserver.com, men när jag väljer att starta consolen (klicka på 'Connect to your homeserver' på Computers-fliken, får jag ett timeout-meddelande efter ca 10-12 sekunder.
Jag behöver alltså öppna port 443, 4125 och 3389 för att göra detta?
Ursäkta om jag uttryckt mig oklart, hoppas detta förklarar mitt problem bättre....
Jag vill komma åt WHS datorn på mitt eget hemma-LAN, utifrån. Jag gör det delvis genom att jag kan komma åt alla shares, se alla datorer på xxx.homeserver.com, men när jag väljer att starta consolen (klicka på 'Connect to your homeserver' på Computers-fliken, får jag ett timeout-meddelande efter ca 10-12 sekunder.
Jag behöver alltså öppna port 443, 4125 och 3389 för att göra detta?
Ursäkta om jag uttryckt mig oklart, hoppas detta förklarar mitt problem bättre....
Som sagt, att få WHS console att fungera utanför ditt LAN kräver i princip att du använder dig av en VPN-lösning. Detta är hyfsat komplicerat men det finns guide för det om du googlar.
Vad jag menade var att enklaste sättet att styra sin WHS utanför LAN är att köra RDP till servern ("fjärrstyrning") och köra WHS console direkt på servern (filer mm når du ju via webinterfacet som du ju skriver). RDP kräver endast port 3389 öppen och startas lämpligen så att du kommer åt console-sessionen på server (Administrator kan vara inloggad med totalt två sessioner). Du startar enklast rdp-klienten mot console genom start -> run: mstsc /console (Windows XP) mstsc /admin (Vista och Windows 7)
Annan fråga: Någon mer som har problem med att deras sys drives rapporteras som failing?
Samma återkommer med jämna intervaller för mig. Ca. vart tredje dygn inträffar felet (servern går 24/7). Repair-valet under Server Storage-tabben löser problemet varje gång men det är enerverande att behöva göra det varje gång. Efter lite sökande på MS forum hittade jag en diskussion avseende en misstänkt minnesläcka. Rådet var boota om. Nu har jag schemalagt en omstart var 48h. Maskinen tuffar nu på utan fler felmeddelande och har gjort så i tre veckor.
För de av er som vill prova en schemalagd omstart så använder jag:
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".