Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsungs nya lcd-serier, F96 & F86 (EU)

1466 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung LE46F86BD (TV) 1 8,75 (27) Inga priser
Samsung LE40F86BD (TV) 1 8,82 (43) Inga priser
Samsung LE52F96BD (TV) 1 9 (5) Inga priser
Samsung LE70F96BD (TV) 1 6,5 (1) Inga priser
28 relaterade trådar
Störningar i bilden vid uppstart av tv som försvinner efter en stund. (4 inlägg) 9 år sedan
Problem med Samsung LE40F86B (0 inlägg) 10 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 11 år sedan
Reparationstips TV (9 inlägg) 11 år sedan
Samsung F86 eller Toshiba Z3030 (28 inlägg) 14 år sedan
Comhemhus och en Samsung LE-40F86 (9 inlägg) 15 år sedan
Tips på en LCD-TV som fungerar bra ihop med dator (18 inlägg) 16 år sedan
Ej nöjd med kvaliten på bilden! (35 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE-46F86BD (52 inlägg) 16 år sedan
Playstation 3 & Wii surround? (2 inlägg) 16 år sedan
Lite olika frågor TV/Ljud/Dator/PS3 (0 inlägg) 16 år sedan
Bild till Samsung LE 40F86 från dator via HDMI (19 inlägg) 16 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 16 år sedan
Samsung F86 linjestörning (10 inlägg) 16 år sedan
Fick hem min Le40f86BD idag.. (7 inlägg) 16 år sedan
TH-42PZ85 vs Samsung F86 (7 inlägg) 17 år sedan
Fixa egen hemmabio anläggning med Playstation3 (10 inlägg) 17 år sedan
PZ70 eller 40f86? (8 inlägg) 17 år sedan
Plasma Pioneer PDP-4280XD eller Lcd Samsung LE-46F86BD? (17 inlägg) 17 år sedan
samsung eller sony? (23 inlägg) 17 år sedan
Samsung LE-46F86 eller Samsung PS-50P96 (25 inlägg) 17 år sedan
Hjälp mig i LCD-djungeln (7 inlägg) 17 år sedan
Inställningar till Samsung LE-40F86 (14 inlägg) 17 år sedan
Väggfäste för 46" f86 Samsung (LE-46F86BD) (5 inlägg) 17 år sedan
Vilken 46-47" (52 inlägg) 17 år sedan
Vilken Upplösning? HTPC > LCD (2 inlägg) 17 år sedan
TV för ca 15-20000 (13 inlägg) 17 år sedan
LCD : Sharp HD1 & XL2 vs Samsung F96 & F86 (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 10 februari 2008 - 19:59

Twarken
  • Twarken
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Ja, det stämmer inte så bra det där. Om TV:ns output dvs refresh rate bara skulle vara 24 fps så skulle bilden flimra som bara den. Hittade en bra artikel (på engelska tyvärr) som förklarar det hela.
http://hometheater.a...mevsrefresh.htm

Okay, hva er svaret på F96 da? Siden den støtter 24Hz, viser den det i 24Hz*3=72Hz da?

Postad 10 februari 2008 - 20:22

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Ja, det stämmer inte så bra det där. Om TV:ns output dvs refresh rate bara skulle vara 24 fps så skulle bilden flimra som bara den. Hittade en bra artikel (på engelska tyvärr) som förklarar det hela.
http://hometheater.a...mevsrefresh.htm

Njaaa.. with all due respect.. vad den artikeln säger köper jag inte rakt av. Jag säger inte att den är direkt felaktig, men han verkar utlämna viss information. Jag får det inte rikigt att gå ihop med min världsbild på något annat sätt. (och inte kan väl JAG ha fel? ;) )

Han påpekar korrekt att det är skillnad mellan frame rate och refresh rate. Men detta gäller i första hand enbart CRT tv som faktiskt har en "fysisk" refresh rate där den sveper med sin elektronstråle över alla pixlar en efter en för att få dom att lysa. Eftersom efterlysningstiden är begränsad måste den gå över den flera gånger för att bilden inte ska blinka. Nu är jag lite osäker på hur Plasma funkar.. men det är möjligt att den likt CRTn måste refresha då och då och inte kan hålla pixlar konstant belysta. LCD å andra sidan har denna möjligheten. LCD fungerar ju som så att det inte är själva LCDpanelen som genererar ljuset. Den sätter bara färg på det vita ljus som passerar genom den från en lampa som lyser bakom den... detta är ju en av de storafördelarna med plattv gentemot CRT.. dom flimrar inte längre! Så medans artikeln i sig inte är felaktig så tror jag han glömmer nämna att t ex LCD, om den vill, mycket väl kan ha samma refresh rate som framerate. Med andra ord borde dess "multipel" alltid kunna vara 1.

En platttv flimrar helt enkelt inte (med reservation för plasma som jag är lite osäker på). Det sagt så upplevs ju andra artefakter på dessa nya TV ibland.. visst "hackande" när man tittar på t ex panoreringar osv. Men detta är ju relaterat till andra saker än panelens "refresh rate".. som t ex 2:3 pulldown när man tittar på en DVD.. Signalen från DVD är precis som PAL och NTSC låst till en hårt definierad framerate (25 eller 30) som möjligtvis inte är samma som den framerate som användes när materialet filmades (ofta 24Hz) och då blir det skumt ibland. Det fina med just 1080p24 är att man äntligen blir av med alla dessa begränsningar och restriktioner som man i alla dessa år tvingats ta till för att få 24Hz material att visas på en TV.

Det enda frågetecknet som återstår för mig är hur tekniker som 100Hz motionflow, etc, kommer in i bilden när man kör 1080p24. Typ är den aktiv överhuvudtaget?

Majstang, finns det något i det jag säger som du tycker är felaktigt? Givet hur LCD tekniken fungerar, t ex.. hur förklarar du att det skulle behövas en refresh rate för att det inte ska blinka?

Edit: Artikeln tycker jag mest beskriver vad som händer när man genererar PAL och NTSC signalerna utifrån råmaterialet - möjligtvis 24Hz film - och de problem som uppstår på grund av dessa standarder. Sedan verkar han utgåifrån att TV apparater idag fortfarande på något sätt är fysiskt låsta till en viss refresh rate. Det köper jag helt enkelt inte. Man kan ju t ex ställa in en modern datorskärm till att ta emot vilken refresh rate som helst fårn datorn. Fast man har ju över lag bestämt sig för 60Hz - men det är nog mer för att man måste välja något, och mindre på grund av skärmens krav.

Redigerat av funkymoz, 10 februari 2008 - 20:34.

Postad 11 februari 2008 - 00:37

Njodo
  • Njodo
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Köpte denna tv igår Samsung f8: http://www.samsung.c...v/le46f86bd.asp

Finns lite backlight bleeding på den alltså bakgrunds ljuset lyser igenom för mycke på vissa ställen, blir som små moln.
Sen har jag ett litet tyst surr från tven när jag sitter på PC-läge.

Någon annan som har denna tv? isf hur är era?

Köpte samsungs dyraste/bästa 40" lcd för att slippa sånt här.

Ska man byta den som en ny? eller tror ni att det komma va samma med den?

Postad 11 februari 2008 - 00:53

Njodo
  • Njodo
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Nu märkte jag en till sak med tven, var inne på samsungs sida & skulle läsa lite, söte efter en sak & när den sidan pluppa upp så sjöt det men än sidan inna, så jag tryckte på back-pilen & då försvan tjutet sen tryckte jag fram igen så kom tjutet tillbaka va fan kan det bero på???

Postad 11 februari 2008 - 01:27

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Njaaa.. with all due respect.. vad den artikeln säger köper jag inte rakt av. Jag säger inte att den är direkt felaktig, men han verkar utlämna viss information. Jag får det inte rikigt att gå ihop med min världsbild på något annat sätt. (och inte kan väl JAG ha fel? ;) )

Han påpekar korrekt att det är skillnad mellan frame rate och refresh rate. Men detta gäller i första hand enbart CRT tv som faktiskt har en "fysisk" refresh rate där den sveper med sin elektronstråle över alla pixlar en efter en för att få dom att lysa. Eftersom efterlysningstiden är begränsad måste den gå över den flera gånger för att bilden inte ska blinka. Nu är jag lite osäker på hur Plasma funkar.. men det är möjligt att den likt CRTn måste refresha då och då och inte kan hålla pixlar konstant belysta. LCD å andra sidan har denna möjligheten. LCD fungerar ju som så att det inte är själva LCDpanelen som genererar ljuset. Den sätter bara färg på det vita ljus som passerar genom den från en lampa som lyser bakom den... detta är ju en av de storafördelarna med plattv gentemot CRT.. dom flimrar inte längre! Så medans artikeln i sig inte är felaktig så tror jag han glömmer nämna att t ex LCD, om den vill, mycket väl kan ha samma refresh rate som framerate. Med andra ord borde dess "multipel" alltid kunna vara 1.

En platttv flimrar helt enkelt inte (med reservation för plasma som jag är lite osäker på). Det sagt så upplevs ju andra artefakter på dessa nya TV ibland.. visst "hackande" när man tittar på t ex panoreringar osv. Men detta är ju relaterat till andra saker än panelens "refresh rate".. som t ex 2:3 pulldown när man tittar på en DVD.. Signalen från DVD är precis som PAL och NTSC låst till en hårt definierad framerate (25 eller 30) som möjligtvis inte är samma som den framerate som användes när materialet filmades (ofta 24Hz) och då blir det skumt ibland. Det fina med just 1080p24 är att man äntligen blir av med alla dessa begränsningar och restriktioner som man i alla dessa år tvingats ta till för att få 24Hz material att visas på en TV.

Det enda frågetecknet som återstår för mig är hur tekniker som 100Hz motionflow, etc, kommer in i bilden när man kör 1080p24. Typ är den aktiv överhuvudtaget?

Majstang, finns det något i det jag säger som du tycker är felaktigt? Givet hur LCD tekniken fungerar, t ex.. hur förklarar du att det skulle behövas en refresh rate för att det inte ska blinka?

Edit: Artikeln tycker jag mest beskriver vad som händer när man genererar PAL och NTSC signalerna utifrån råmaterialet - möjligtvis 24Hz film - och de problem som uppstår på grund av dessa standarder. Sedan verkar han utgåifrån att TV apparater idag fortfarande på något sätt är fysiskt låsta till en viss refresh rate. Det köper jag helt enkelt inte. Man kan ju t ex ställa in en modern datorskärm till att ta emot vilken refresh rate som helst fårn datorn. Fast man har ju över lag bestämt sig för 60Hz - men det är nog mer för att man måste välja något, och mindre på grund av skärmens krav.

Du verkar vara en kille med koll märker jag och jag är verkligen ingen expert på detta mycket komplicerade ämne som gör en alltmer förvirrad ju mer man försöker sätta sig in i det :) Kommer inte heller försvara den artikel jag hänvisade till, den informationen får självklart stå för honom som skrev den. Som sagt är jag ingen expert på området men efter lite egna efterforskningar (man får lära sig nya saker varje dag) så har du faktiskt rätt i att flimmer inte förekommer på LCD skärmar i ett avseende tack vare dess teknologiska lösning som du beskriver. Refresh rate signalen kan inte orsaka flimmer, men flimmer kan orsakas av ojämn stömmatning till LCD-pixlarna. Det kan förklara det faktum att jag sett flimmrande LCD skärmar förr.

Visst är det så att en LCD-skärm kan ha samma framerate som refresh rate, vanlig TV-signal är ju 50 hz och output är ju då också 50 hz. När det gäller, som du är inne på, att mata in 24 fps signal och få ut 24 hz från TV:n är jag väldigt tveksam till främst pga av att i manualen till i alla fall F96 står det att för HDMI/DVi gäller 50 eller 60 hz. För PC gäller enbart 60 hz HDMI VESA och lika för komponent. Detta är ju trots allt TV apparater vi talar om och de är ju främst designade för standard video frame rates (PAL och NTSC) och verkar inte vara lika flexibla som mindre LCD-skärmar, som mer är anpassade till datorbruk. Så istället för att säga att det skulle flimmra om man skulle försöka köra ut 24 fps på TV:n skulle jag sagt att det förmodligen skulle blivit svart skärm.
HOWEVER...det enda sättet det skulle kunna vara som du säger är att TV:n har en eller flera "hårdkodade" frekvenser som därmed ej går att påverka via menyval. De hårdkodade frekvenserna skulle t.ex kunna vara 24 hz eller rent av 72 hz, dvs en frekvenstrippling (för att undvika det klassiska 3:2 judder) som TV:n automatiskt går över till varje gång du matar apparaten med 24p från en HD-spelare. Det borde i sin tur innebära att interpolering upp till 100 hz (som hos F86) inte behövs eftersom du ändå inte har något judder och rörelseoskärpa att kompensera för pga att input och output är en multipel av varandra. Den enda faktorn i sammanhanget skulle då kunna vara lagg pga långsamma LCDpixlar. Men om det skulle vara så här som jag beskriver, så tycker man att det borde stå något om detta i manualer eller på annan plats ute på nätet. Om du hittar någon info om hur det verkligen fungerar så blir ingen gladare än jag, eftersom det är verkligen roligt att lära sig mera om alla dessa teknikaliteter. Och trovärdig information om hur native 24p verkligen implementeras på Samsungs F86/96 har inte jag sett än så länge, tro mig jag har verkligen letat :)

Edit: En bra grej för att ta reda på hur det hela ligger till med F86/96 sätt att hantera native 24p skulle vara att läsa TV:ns EDID (Extended Display Identification Data). Här kodas vilka frekvenser och upplösningar som kan köras tillsammans. När jag får hem min F96 så kommer jag att undersöka det.

Redigerat av majstang, 11 februari 2008 - 02:34.

Postad 11 februari 2008 - 07:39

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

...
Om du hittar någon info om hur det verkligen fungerar så blir ingen gladare än jag, eftersom det är verkligen roligt att lära sig mera om alla dessa teknikaliteter. Och trovärdig information om hur native 24p verkligen implementeras på Samsungs F86/96 har inte jag sett än så länge, tro mig jag har verkligen letat :)

Edit: En bra grej för att ta reda på hur det hela ligger till med F86/96 sätt att hantera native 24p skulle vara att läsa TV:ns EDID (Extended Display Identification Data). Här kodas vilka frekvenser och upplösningar som kan köras tillsammans. När jag får hem min F96 så kommer jag att undersöka det.

Du får gärna återkomma med mer info när du experimenterat med detta! Stackars Twarken blev nog inte det minsta klokare av våra svar. Och inte vi själva heller. :) Det är verkligen kluriga områden det här.

Redigerat av funkymoz, 11 februari 2008 - 07:39.

Postad 11 februari 2008 - 08:22

Twarken
  • Twarken
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hehe, stakkars meg. Blir nok ikke så mye klokere. Får vente på at majstang har fått sin TV. Er jo ikke den viktigste saken for meg, bare det fungerer ok.

Postad 11 februari 2008 - 18:04

Vigge75
  • Vigge75
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Intressant diskussion om refreshrates och framerates där grabbar,har själv funderat lite vad skillnaden varit men efter och ha läst artikeln som majstang länka till fick man lampan där uppe och lysa till:)
Nåja visst flimmrar lcd:n om man kör ut 24hz till den från pc:n men mistänker att den inte tripplar refreshraten då utan bara om man tittar 24p film genom ex. en bluray spelare.?!
Så det är ju ett litet dilemma när man kör hd material genom pc:n som är 24fps då vill det gärna hacka lite vid panoreringarr.Undrar då om det finns något filter som styr om refresh raten till 30hz innan signal går till tv:n !i
Eftersom man kör pc bilden på 60hz.Tänkte kanske majstang eller någon annan hade någon ide på detta.
/Vigge75

Postad 11 februari 2008 - 22:57

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Något som jag har stört mig på när det gäller F86 (äger en 46:a) är att bilden hackar/fladdrar vid panoreringar osv. Jag såg något demomode på en tv i butik som tydligt visade skillnaden mellan vanlig bild och 100hz teknik där text osv blir svårt att läsa i panoreringar medans det i 100hz ser bra ut (det var en demofilm med en kamera som panorerade längs skyltfönster om jag inte minns fel). Detta fenomen har jag aldrig upplevt tidigare på min projektor eller gamla 32" LG LP1 LCDtv. Jag säger inte att bilden varit som en F86:a med Motion Plus aktiverat men fladdereffekten har var betydligt mindre framträdande på gamla tv'n/projektorn. Vad beror detta på?

Jag kan gå med på att film hackar för att det handlar om NTSC/PAL i fel HZ osv men här pratar vi BD/HDDVD i 24 frames och skärmen körs i 24hz ifrån dator (HDDVD) eller 24hz ifrån PS3:an.....och det spelar inte heller någon roll för samma testscen som jag kört om och om igen för att se om det blir bättre/sämre med olika inställningar ser helt ok ut på datorskärmen som körs i 60hz.

Redigerat av trifix, 11 februari 2008 - 22:58.

Postad 11 februari 2008 - 23:21

Vigge75
  • Vigge75
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Trixfix har du tillgång till bluray heller hddvd spelare? Får du isåfall judder där med?!

Postad 12 februari 2008 - 00:20

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Det enda jag har att tillgå är det jag själv äger vilket är en HDDVD Addon som jag kopplat till PC och en PS3:an för Blu-ray.

Fenomenet uppstår vad jag än matar tv'n med....

TRIFIX var namnet :)

Postad 12 februari 2008 - 00:41

Vigge75
  • Vigge75
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
hmm låter ju inte bra alls.Har tyvärr ingen blurayspelare så kan ej dementera detta men visst skall den väl ta 24p film utan att det ska hacka?!Heller är det så att all film inspelad i 24hz alltid hackar till viss del när det är
panoreringar?.Har lite hack på vissa panoreringar inget jag störs speciellt mycket av men skall det inte var där är det ett problem.Någon som har reflekterat detta på biograf exempelvis?

Ok TRIFIX;)

Redigerat av Vigge75, 12 februari 2008 - 00:42.

Postad 12 februari 2008 - 02:08

Njodo
  • Njodo
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag tycker bilden/rörelserna blir helt mysko & suddigt efterdrag när man kollan på vanlig tv. men när jag kolla på blu-ray via min ps3 så tyckte jag att det blev super bra bild/rörelser med 100Hz Motion Plus.

Men du tycker att det blir bra om du kör utan 100Hz Motion Plus då??

Föresten har du hört tjutljudet från tven som kan komma ibland när man är inne på tex PC-läge?

Postad 12 februari 2008 - 06:52

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Intressant diskussion om refreshrates och framerates där grabbar,har själv funderat lite vad skillnaden varit men efter och ha läst artikeln som majstang länka till fick man lampan där uppe och lysa till:)
Nåja visst flimmrar lcd:n om man kör ut 24hz till den från pc:n men mistänker att den inte tripplar refreshraten då utan bara om man tittar 24p film genom ex. en bluray spelare.?!
Så det är ju ett litet dilemma när man kör hd material genom pc:n som är 24fps då vill det gärna hacka lite vid panoreringarr.Undrar då om det finns något filter som styr om refresh raten till 30hz innan signal går till tv:n !i
Eftersom man kör pc bilden på 60hz.Tänkte kanske majstang eller någon annan hade någon ide på detta.
/Vigge75

Lite förvirrad vad du menar. Du säger att du kör videomaterial på 24fps (det slår mig att jag nog använt begreppet Hz i tidigare inlägg när jag egentligen borde ha sagt fps.. men men..).. men sen säger du att du också kör 30Hz? eller 60?
Om du i windows bildskärmsinställningarna har ställt in 60Hz (som ju är tokstandard) och kör en 24fps br/hddvd så kommer du ju självklart få tokhackande.. Du KAN inte konvertera från 24 till 60 på ett bra sätt. Det är ju hela poängen. Den kan liksom inte trolla. Detta är ju hela poängen med 1080p24 läget.. att man går runt detta. Om du matar den med "skit" så får du ut skit också. Du borde i så fall ställa in ditt grafikkort till en refreshrate på exempelvis 3*24=72 Hz.
Det sagt så är det möjligt att TVn, om matad med signal från PS3 behandlar bilden annorlunda än om den får från datorn också. Det som kommer ju från datorn är ju "pixelmappat". Jag har alltid undrat EXAKT vad det innebär, men har förstått att det har att göra med att då visar TVn verkligen det man skickar och inget annat. Exempelvis 100Hz Motionflow och dylikt.. det är då helt avstängt, medans det möjligvis är påslaget när du tar emot från PS3an.

Det bör nämnas att jag har varken tv eller htpc att mata sådan signal ifrån så allt jag säger är helt teoretiskt.

Så ni gillar Motionflowen? Jag har läst så grymt mycket dåliga recensioner av Samsungs 100Hz teknik. Alla jag sett har absolut hatat den. Förstör filmen helt genom att få de grymmaste filmerna att se ut som om de är inspelade i filmstudio som den billigaste såpan. Men uppenbarligen är smaken som baken.. :)

Postad 12 februari 2008 - 07:35

Vigge75
  • Vigge75
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Förstår att du blev lite konfunderad där funkymoz jag menade förstås ett filter som styr om fps från 24 till 30 inte hz.Svårt och hålla isär begreppen ibland.Nä dags och sticka till jobbet då följer upp senar.
/Vigge75

Postad 12 februari 2008 - 08:50

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Förstår att du blev lite konfunderad där funkymoz jag menade förstås ett filter som styr om fps från 24 till 30 inte hz.Svårt och hålla isär begreppen ibland.Nä dags och sticka till jobbet då följer upp senar.
/Vigge75

Haha.. nu blev jag ju inte mindre förvirrad.. Hz eller fps.. det är egentligen "sak samma" när dom avviker så mycket som du pratar om. Om du inte har en refresh rate som är en multipel av frameraten så kommer du aldrig få bra bild. Det du pratar om är ju just vad dom görs i exempelvis NTSC för att visa film... 2:3 Pulldown.. konvertera bilden från 24 till 30 Hz och det blir inte alls bra. Dom har ju sedan tydligen algoritmer i DVDspelare etc som försöker göra motsatsen på andra sidan för att få en någorlunda hygglig bild igen.

Jag kan bara be er som kör videomaterial i 24fps så som BlueRay eller HDDvd från datorn att ställa in en refresh rate i datorn till 72Hz eller annan multipel av 24. Det är så att säga "omöjligt" att få bra bild annars.

Och återigen för att minska min trovärdighet lite: jag har aldrig provat något av det här.. :P
Men jag har en hel del erfarenhet av liknande artefakter ifrån datorspelsvärdlen. Där är det samma dilemma med refresh rate vs framerate man får i spel. Fast där är det ännu jobbigare för beroende på datorns prestanda kan framerate hoppa upp och ner ganska kraftigt utifrån hur mycket grafik som ska ritas. Då snackar vi typ 5fps ena stunden och 90 i nästa. Ingen behaglig upplevelse direkt. :)

Redigerat av funkymoz, 12 februari 2008 - 08:51.

Postad 12 februari 2008 - 16:50

Vigge75
  • Vigge75
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Har väl inte mycket med spel att göra ,att när du får låga fps så förstår ju vem som helst att det hackar..
kör du ett spel med 10 bildrutor per sekund är du ju inte konstigt att det flyter dåligt har ju inte ha med hz och göra :P
Givetvis hade det varit lämpligt och köra 72hz från datorn, men denna skärm har inte den inställnings möjligheten
alltså något problematiskt att få till en multipel av 24hz då.

Postad 12 februari 2008 - 19:26

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
All form av efterprocess på bilden såsom Motion Plus är ju att vanhedra filmformatet enligt mig....så nä här körs ingen motion plus överhuvudtaget. Motion Plus ska inte behövas heller men i detta fall verkar det nästan som det....

Förövrigt så klarar inte tv'n av motion plus heller för den delen utan bilden börjar hacka. Precis som att processorn i tv'n är för klen och inte orkar processa bilden....vilket är ###### märkligt måste jag säga. Har man ingen som helst kvaliteteskontroll innan man skeppar en tv för 25-30.000 ??

Jag borde egentligen lämna in tv'n eftersom det är en massa små-fel på den men tänkte vänta tills man hör något om en eventuell firmwareuppgradering som fixar saker och ting. Kan ju helt enkelt vara så att min tv är defekt även när det gäller "vanlig" bild också.

Jag har ju bla som många andra vandrande linjer på tv'n som är rätt störande men jag vill vara säker på att få det fixat innan jag släpar iväg en gigantisk tv för transport.

Postad 12 februari 2008 - 19:33

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Har väl inte mycket med spel att göra ,att när du får låga fps så förstår ju vem som helst att det hackar..
kör du ett spel med 10 bildrutor per sekund är du ju inte konstigt att det flyter dåligt har ju inte ha med hz och göra :P
Givetvis hade det varit lämpligt och köra 72hz från datorn, men denna skärm har inte den inställnings möjligheten
alltså något problematiskt att få till en multipel av 24hz då.

Nja, nödvändigtvis inte kanske! Det är ju precis detta som vi inte vet för tillfället. Det vi vet är att F86/96 ska klara av att ta emot en native 24p signal och många har vittnat om att det funkar riktigt bra med mjuka fina panoreringar. Det innebär att det finns stora möjligheter att själv kunna styra över vad TV:n kan ta emot och inte. Det tillverkarna gör för att få TV:n att kunna ta emot en native 24p signal är då att frekvenser hårdkodas (dvs regler sätts upp som talar om när TV:n matas med en viss signal t.ex 1080/24p Blu-ray så skall skärmuppdatering ske med ett visst förutbestämt frekvenstal som inte alls behöver vara gänse 50 eller 60 hz) i TV:ns EDID (som ligger separat ifrån firmware) och detta går inte att styra ifrån några menyer. Vad som händer då är att TV:n alltid uppdateras med en frekvens som är en multipel av input, t.ex 24x3=72hz, vilket gör att du slipper judder. Detta innebär i förlängningen att TV:n teoretiskt visst skulle kunna ta emot 72hz ifrån datorn, det enda som krävs är instruktioner för detta i EDID.
Så här ser t.ex EDID ut för HDMI-porten på en Samsung R87 32":
http://forum.ixbt.co...2:10800:411#411
Utan de här instruktionerna funkar inte TV:n. Man inser också att det finns ganska stora möjligheter att gå utanför de gängse ramarna, dvs 50 och 60 hz fängelset. Det mesta skulle man kunna lösa med Powerstrip (EDID editor) med andra ord :P OBS! Detta är spekulerande från min sida nu...

Redigerat av majstang, 12 februari 2008 - 19:39.

Postad 12 februari 2008 - 20:17

Vigge75
  • Vigge75
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Har hört en del som ändrat om hz i powerstrip till 48hz och fått detta att funka,men frågan är om detta är enda lösningen, för det verkar lite överkurs att köra igång ett programm varje gång man sätter på en hd film.
Provade att ställa in "force 25fps "i halli media splitter men utan nån större framgång.Därav min undran om nån visste om ett filter som ändrar utsignalen tll 30fps vilket då om möjligt skulle ge en judderfri bild i 60hz.Verkar ju kanske inte som en optimal lösning det heller eftersom man tweakar det usprungliga bildantalet.Men den som provar får se :P

Postad 12 februari 2008 - 20:27

Vigge75
  • Vigge75
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

All form av efterprocess på bilden såsom Motion Plus är ju att vanhedra filmformatet enligt mig....så nä här körs ingen motion plus överhuvudtaget. Motion Plus ska inte behövas heller men i detta fall verkar det nästan som det....

Förövrigt så klarar inte tv'n av motion plus heller för den delen utan bilden börjar hacka. Precis som att processorn i tv'n är för klen och inte orkar processa bilden....vilket är ###### märkligt måste jag säga. Har man ingen som helst kvaliteteskontroll innan man skeppar en tv för 25-30.000 ??

Jag borde egentligen lämna in tv'n eftersom det är en massa små-fel på den men tänkte vänta tills man hör något om en eventuell firmwareuppgradering som fixar saker och ting. Kan ju helt enkelt vara så att min tv är defekt även när det gäller "vanlig" bild också.

Jag har ju bla som många andra vandrande linjer på tv'n som är rätt störande men jag vill vara säker på att få det fixat innan jag släpar iväg en gigantisk tv för transport.

Låter definitivt som du fått ett felaktigt exemplar,heller en dålig firmware.Med 100hz ska det absolut inte hacka även om man kan tycka vad man vill om tekniken.Sen att du får judder från blu-ray låter ju även det skumt.
Ränderna är det enda jag vet går att bota med en firmware uppgradering så mitt tips vore va att lämna tillbaka den.

Postad 12 februari 2008 - 21:23

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Har hört en del som ändrat om hz i powerstrip till 48hz och fått detta att funka,men frågan är om detta är enda lösningen, för det verkar lite överkurs att köra igång ett programm varje gång man sätter på en hd film.
Provade att ställa in "force 25fps "i halli media splitter men utan nån större framgång.Därav min undran om nån visste om ett filter som ändrar utsignalen tll 30fps vilket då om möjligt skulle ge en judderfri bild i 60hz.Verkar ju kanske inte som en optimal lösning det heller eftersom man tweakar det usprungliga bildantalet.Men den som provar får se :rolleyes:

Nope, det finns inget filter och inga genvägar. Menar du 30 fps insignal? Man kan ju inte köra två utsignaler en i 30fps och en i 60 hz samtidigt...eller menar du något annat? Som funkymoz sa tidigare, det som händer är 2:3 pulldown (dvs en bildkonvertering från 24 fps till 30 fps som sedan repeteras (bild för bild) upp till 60 fps (60 hz). Och 60hz är utsignalen och här uppkommer judder iom att 60 inte är en multipel av insignalen på 24 fps. Du får osynkroniserad ljud och bild, vilket ger judder. En matematik du aldrig kommer ifrån så vida man inte använder sig av uppdateringsfrekvenser som är multiplicerbara med insignalen, t.ex 24x3=72hz, 24x2=48hz, 25x2=50hz, 25x3=75 hz osv.
Angående Powerstrip så menar jag en permanent ändring av EDID i din Samsung F86/96, så att TV:n kan ta emot 72 hz från en dator per automatik. Jag menar inte att man startar programet Powerstrip i datorn varje gång man ska köra HD film. Det låter väldigt krångligt.

Redigerat av majstang, 12 februari 2008 - 21:31.

Postad 12 februari 2008 - 22:05

Vigge75
  • Vigge75
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Japp var det jag menade majstang.Men det är väl som sägs att det ej är någon lösning.
Provade köra igång powerstrip med resultat att bilden blev helt svart så det var till att stänga av dator,köra i safemode och avinstallera.Som bättre är funka allt som vanligt igen.
Lika bäst att acceptera att det finns lite judder där hehe
Knappt tänk på såna här saker innan man börja lusläsa detta forum....kanske lika bra och inte veta förmycket :rolleyes:

Postad 12 februari 2008 - 22:26

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Japp var det jag menade majstang.Men det är väl som sägs att det ej är någon lösning.
Provade köra igång powerstrip med resultat att bilden blev helt svart så det var till att stänga av dator,köra i safemode och avinstallera.Som bättre är funka allt som vanligt igen.
Lika bäst att acceptera att det finns lite judder där hehe
Knappt tänk på såna här saker innan man börja lusläsa detta forum....kanske lika bra och inte veta förmycket :rolleyes:

Hehe...ja du har verkligen rätt i det!
HATA JUDDER :D

Postad 13 februari 2008 - 00:28

andreas.h
  • andreas.h
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Med senaste drivrutinerna till mitt ATI X850XT-grafikkort har jag inga problem alls att köra 24Hz direkt utan Powerstrip till F86:an? Tar man då upp infon på TV:n står det mycket riktigt 1920x1080 24Hz precis som när jag spelar upp Blu-ray via PS3. Tyvärr är inte detta läget klockrent då det flimrar en aning, men ska tydligen kunna åtgärdas via firmware, precis som med linjerna...

Antar att ni som har problem med 24Hz kör NVIDIA?

Postad 13 februari 2008 - 00:42

Vigge75
  • Vigge75
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Yepp Kör med 8800gt, 24hz flimmrar här med så det är nog ingen lösning+att man blir tvungen att gå in i konrollpanelen och ställa om hz varje gång man skall titta hd,är ju heller inte optimalt.
Fast med närmare eftertanke så går det ju faktist och ställa in att spelaren går över till 1920*1080 24hz med ffdshow om jag inte minns fel.Synd bara att det flimmrar då nåja vi får se när en ny firmware finns tillgänglig.

Postad 13 februari 2008 - 00:48

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Yepp Kör med 8800gt, 24hz flimmrar här med så det är nog ingen lösning+att man blir tvungen att gå in i konrollpanelen och ställa om hz varje gång man skall titta hd,är ju heller inte optimalt.
Fast med närmare eftertanke så går det ju faktist och ställa in att spelaren går över till 1920*1080 24hz med ffdshow om jag inte minns fel.Synd bara att det flimmrar då nåja vi får se när en ny firmware finns tillgänglig.

Suck det där ville man ju inte höra. Jag har ett 8800GTS på ingång nu i dagarna till min htpc (/gamerburk). Hade hoppats på absolut smärtfri drift med det.

Vet inte om det räcker att ställa in i ffdshow. Nu har jag aldrig använt det, men du måste ju verkligen in och ändra grafikdrivrutinen på nåt sätt för att få ut rätt refreshrate. Såvida inte ffdshow har något hokuspokus för sig som Powerstrip, så lär det inte hjälpa alls. Gissar jag.

Edit: En grej jag kom på.. har ni kollat så grafikdrivrutinen är inställd så den har vertikal sync påslagen? vet inte om det har nån effekt mer än om man t ex kör spel osv.. men den BÖR vara på iaf.. finns en liten chans att det skulle kunna orsaka flimmer annars.

Redigerat av funkymoz, 13 februari 2008 - 00:50.

Postad 13 februari 2008 - 00:50

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Med senaste drivrutinerna till mitt ATI X850XT-grafikkort har jag inga problem alls att köra 24Hz direkt utan Powerstrip till F86:an? Tar man då upp infon på TV:n står det mycket riktigt 1920x1080 24Hz precis som när jag spelar upp Blu-ray via PS3. Tyvärr är inte detta läget klockrent då det flimrar en aning, men ska tydligen kunna åtgärdas via firmware, precis som med linjerna...

Antar att ni som har problem med 24Hz kör NVIDIA?

Är tämligen säker på att TV:ns info visar inputsignalen, dvs upplösning och frekvens ifrån datorn i ditt fall. TV:ns output signal är en annan femma...och bör av allt att döma vara 60 hz om du matar via HDMI.
När det gäller 1080/24p ifrån din Blu-ray är mer intressant om TV:n kör ut det i native 1080/24p. Då behöver det inte vara 60 hz output som jag varit inne på tidigare.

Redigerat av majstang, 13 februari 2008 - 01:04.

Postad 13 februari 2008 - 15:28

Njodo
  • Njodo
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Vad är judder för nått?

Ingen mer än mig som fått ett tjutljud från tven till & från?

Postad 13 februari 2008 - 17:51

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

...
Om du hittar någon info om hur det verkligen fungerar så blir ingen gladare än jag, eftersom det är verkligen roligt att lära sig mera om alla dessa teknikaliteter. Och trovärdig information om hur native 24p verkligen implementeras på Samsungs F86/96 har inte jag sett än så länge, tro mig jag har verkligen letat ;)

Du får gärna återkomma med mer info när du experimenterat med detta! Stackars Twarken blev nog inte det minsta klokare av våra svar. Och inte vi själva heller. B) Det är verkligen kluriga områden det här.

Tjena Funkymoz!

Hittade faktiskt en artikel (review) skriven av Home Theater Magazine december 2007 på LN-T5281F iof sig, men det är ju i princip samma TV som F96. Killen säger där att:
"The Samsung will accept a 1080p/24 input, but it converts it internally to 1080p/60 prior to display. Whether you will be better off simply changing the output resolution on your high-definition player to 1080p/60 to begin with will depend on which device—the player or the set—does a better job in converting 1080p/24 to 1080p/60. It's likely you won't see any difference."

Lite senare längre ner i texten jämför han Pio Kuro LX508 med 81F och säger:
"The Pioneer makes better use of film-based, 24p material, by turning it into 72Hz. As noted earlier, the Samsung simply converts it into 1080p/60 by adding 3/2 pulldown."

Det vore ju konstigt om snubben sitter och hittar på saker i en officiell review, utan han borde tagit reda på hur det verkligen ligger till via Samsung kan man tycka. Hoppas ju förstås att han har fel, men jag tror ändå rent logiskt att han har koll eftersom alla manualer och övrig dokumentation stödjer det. Med andra ord SAMSUNG SUGER VÅT RAGGSOCKA!!! B)

Hela reviewen hittas här om någon skulle va intresserad ;)
http://www.hometheat...281/index1.html

Redigerat av majstang, 13 februari 2008 - 18:08.

Postad 13 februari 2008 - 18:02

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Vad är judder för nått?

Ingen mer än mig som fått ett tjutljud från tven till & från?

Judder är hackningar vid panoreringar osv, bilden flyter helt enkelt inte särskilt bra. Bäst är nog att du läser på via Google eller Yahoo eller nån sökmotor, finns hur mycket info som helst.

Det där med tjutljud bör du ta och felanmäla, det är väldigt uppenbart att det beror på något fel. Se bara till att du hittar material som när som helst kan återskapa detta fel. Kanon för servicegubbarna att ha så de fattar vad du menar...

Postad 13 februari 2008 - 18:39

Vigge75
  • Vigge75
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Nja v-sync har återigen mer med spel att göra då det stabiliserar fps i spel.Men alla förslag är förstås intressanta
för och komma närmare den ultimata lösningen. B)
Om den nya firmware som finns ute skulle lösa fladdret vid 24hz så finns det en riktigt bra lösning med Mediaplayerclassic gör följande:Sätt på en film högerklicka och välj "options","playback" och bocka för rutan "change fullscreen resulotion" välj sedan då 1920*1080 bbp32 24hz och mycket riktigt visar infoknappen 24hz när man startar en film i fullbild.
Om nu bara Samsung fått tummen ur å lägga upp en firmware för Dl så hade denna dröm kanske varit sann ;)

Postad 13 februari 2008 - 19:08

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

...
Det vore ju konstigt om snubben sitter och hittar på saker i en officiell review, utan han borde tagit reda på hur det verkligen ligger till via Samsung kan man tycka. Hoppas ju förstås att han har fel, men jag tror ändå rent logiskt att han har koll eftersom alla manualer och övrig dokumentation stödjer det. Med andra ord SAMSUNG SUGER VÅT RAGGSOCKA!!! B)

Hela reviewen hittas här om någon skulle va intresserad ;)
http://www.hometheat...281/index1.html

OMFG! WTF? Det här är ju helt sjukt! Vaffö.. vaffö.. vaffö gör dom på detta viset?? ;) Ja alltså skriver han det på det viset så finns det ju liksom inte mycket tolkningsutrymme kvar annat än att dra samma slutsats som du gjort.
Är detta unikt för Samsung? För den modellen? Det här gör ju hela GREJEN med 24Hz FULLSTÄNDIGT meningslös! Poängen är ju att bilden ska träffa dina ÖGON i 24fps annars blir'e judder.
Finns det inte något som tillverkarna ibland kallar för typ.. "True 24Hz" eller liknande? Det måste väl i så fall vara det.. att dom andra har stöd för det men då inte denna modellen? Är detta typ som att vissa HD Ready apparater kan "ta emot" 1080p videosignal (men sen våldför sig vilt på den efter eget behag)?

Föresten.. jag kollade lite snabbt här på prisjakts "egenskaper" sida för 40F86. Dom har en rad som säger följande:
24/48/72/96/120Hz Ja 96Hz
Har ni provat mata den med 96Hz från datorn? Kanske bara den som går bra.. och det är ju en multipel av 24. (4*24)
Fattar inte varför det skulle vara nödvändigt dock.. dom kanske menar "max" 96. Men hur som helst.. multipel av 24 ju! Värt ett försök kanske?

Jag fattar fortfarande inte varför LCDer skulle behöva vara låsta till någon "inre" refresh rate. Har innan detta aldrig hört på maken. Den borde kunna pumpa ut vad den vill. Det är ju inte direkt så att dom har en hårdvaruklocka som tickar i 60Hz utan mer sannolikt några MHz (minst!) så timing borde lätt kunna justeras i mjukvaran. Tappar pixlarna sin färg"laddning" om man inte uppdaterar 60 gånger i sekunden? Men då borde det ju bli ännu bättre om man körde typ 72? Notera att panelerna ju har 8ms responstid. Responstid på vad? 8ms motsvarar 125Hz.. som man skulle kunna spekulera som "absolut max", men den är ju ingen multipel av 60Hz och det är fullt möjligt det värdet har helt andra urpsrung så som "fysisk" tröghet i pixlarna. Nu är det bara rena spekulationer och jag känner att jag upprepar mig. Ursäkta! Men jag fattar bara inte vad detta handlar om alltså! B)

Redigerat av funkymoz, 13 februari 2008 - 19:10.

Postad 13 februari 2008 - 21:20

Vigge75
  • Vigge75
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Ja följande alternativ på HZ går att välja i Nvidias kontrollpanel:
23,24,25,29,30,50,59 & 60
Märkt att om man kör 25hz så visar tv:n 50hzinterlaced och inte p.(för onödigt vetande ;) )
Undrar om Ati har samma frekvenser att välja på.Isådana fall kanske detta endast är de Hz tv:n stödjer?!
Andreas.h vill du va bussig och kika efter?
/Vigge75

Postad 13 februari 2008 - 23:57

Spoilern
  • Spoilern
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Planet Earth på Blu-Ray ser rätt "hyfsat" ut om man säger så... Det är allt jag kan säga angående diskussionen om framerates och Hz. (F96)

Redigerat av Spoilern, 13 februari 2008 - 23:58.

Postad 14 februari 2008 - 23:53

sepulfreak
  • sepulfreak
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Kollat på Harry Potter samt Spiderman 3 med Bluray på F96. Såg också duktigt hyfsat ut kan jag säga. Inspekterade panoreringar, eftertexter och dyl och mig vetteligen flyter allt bra.

Detta från hdtv:s test på F96:

1080p/24 Capability
Accepts 1080p/24 from PS3 – no more telecine judder. The Samsung LE52F96BD accepted 1080p/24 signal from the PS3 even in "Automatic" mode, leading to an absence of telecine judder.

snart är den nere på 30.000 och då är jag en lycklig ägare...

Såg förresten också LED 70" på mediamarkt..special edition... 390.000...tjena!

Postad 15 februari 2008 - 00:06

Vigge75
  • Vigge75
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Kanske sjunker till 385 om ett par månader då tar jag två :)

Postad 15 februari 2008 - 00:45

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Kollat på Harry Potter samt Spiderman 3 med Bluray på F96. Såg också duktigt hyfsat ut kan jag säga. Inspekterade panoreringar, eftertexter och dyl och mig vetteligen flyter allt bra.

Detta från hdtv:s test på F96:

1080p/24 Capability
Accepts 1080p/24 from PS3 – no more telecine judder. The Samsung LE52F96BD accepted 1080p/24 signal from the PS3 even in "Automatic" mode, leading to an absence of telecine judder.

Ja nu har vi två reviewer som motsäger varandra helt och hållet...spännande det här...vem kan ha rätt? Jag hejar ju helt klart på HDTV Test dårrå :D
I och för sig så berör ju HDTV test en 50 hz TV (home theater magazines handlade om 81F 60 hz NTSC) och om 1080p/24 görs om till 50 hz så blir det inget telecine judder (detta får man ju bara vid 3:2 pulldown 24fps=>30fpsx2=60hz). Det kanske är det de menar. För PAL 50 hz output vid input på 1080p/24 gäller en uppspeedning av 24fps till 25fps och sedan repeteras bildrutona upp till 50 st/sekund, dvs 50 hz. Ljudet påverkas på så sätt att pitchen blir högre, röster blir ljusare eftersom ljudet går snabbare och filmen går snabbare helt enkelt. Ca 4% snabbare. Bara för att en TV accepterar en native 24p signal behöver inte betyda att den gör om den till en multipel av 24, t.ex 72hz, när bilden skall ritas upp på skärmen.
Mycket spekulation på mig just nu :) Vilken djungel detta är...suck!

Redigerat av majstang, 15 februari 2008 - 01:15.

Postad 15 februari 2008 - 09:11

Zionalfa
  • Zionalfa
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Oavsett vilken djungel vi än är i och hur signalerna fungerar och inte fungerar så är det i slutändan ögat som avgör, och vad ögat inte upplever eller ser är ju helt obetydligt tycker jag.
Debatten är ju kul och intressant, men den som själv sett TV´n och gjort en egen granskning, och då menar jag inte 5 min i butik utan timmar vid olika tillfällen, ja, vi kan säga med klarhet att TV´n är sjukt bra och det är inte många som kan konkurera med den just nu. Den borde enligt min mening få någon utmärkelse/pris.

Postad 15 februari 2008 - 11:17

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

I och för sig så berör ju HDTV test en 50 hz TV (home theater magazines handlade om 81F 60 hz NTSC) och om 1080p/24 görs om till 50 hz så blir det inget telecine judder (detta får man ju bara vid 3:2 pulldown 24fps=>30fpsx2=60hz). Det kanske är det de menar. För PAL 50 hz output vid input på 1080p/24 gäller en uppspeedning av 24fps till 25fps och sedan repeteras bildrutona upp till 50 st/sekund, dvs 50 hz. Ljudet påverkas på så sätt att pitchen blir högre, röster blir ljusare eftersom ljudet går snabbare och filmen går snabbare helt enkelt. Ca 4% snabbare. Bara för att en TV accepterar en native 24p signal behöver inte betyda att den gör om den till en multipel av 24, t.ex 72hz, när bilden skall ritas upp på skärmen.

Du kan inte "speeda up" 24fps till 25 fps i TVn om det är det du menar. Det kan bara göras av filmbolagen själva vid mastering.
Det innebär i så fall att du varje sekund skulle visa 25 (äkta) frames i TVn trots att du bara mottagit 24 av spelaren/PCn...

Postad 15 februari 2008 - 11:44

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Du kan inte "speeda up" 24fps till 25 fps i TVn om det är det du menar. Det kan bara göras av filmbolagen själva vid mastering.
Det innebär i så fall att du varje sekund skulle visa 25 (äkta) frames i TVn trots att du bara mottagit 24 av spelaren/PCn...

Well, min poäng var i och för sig att det inte blir telecine judder. Wikipedia säger:
"If 24p footage cannot be sped up, (for example if it were coming through a live NTSC or HD feed) it instead can be converted in a pattern where most frames were held on screen for two fields, but every half second a frame would be held for three fields. Thus the viewer would see motion stutter twice per second."
Vilket innebär att även denna metod skulle ge hackningar och riktigt så illa är det ju inte när folk bevisligen tycker att 24p ser ganska bra ut.

Men skit i samma nu är jag less på den här diskussionen...det är som Zionalfa säger...huvudsaken är att det ser bra ut för ögat. Och vi sitter bara och gissar järnet för ingen verkar veta hur TV:n hanterar 24p hur som helst ;)

Redigerat av majstang, 15 februari 2008 - 12:49.

Postad 17 februari 2008 - 21:14

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Yeeees...netsuperstore gick ner under 30 idag...29526 kr på F96! Trodde aldrig det skulle hända så snabbt när det inte finns någon konkurrent som har nåt liknade på banan än :)

Postad 17 februari 2008 - 22:08

Vigge75
  • Vigge75
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Dags och slå till då majstang? :)
La upp några bilder på f86:an i mitt galleri ifall någon är intresserad.

Postad 17 februari 2008 - 22:28

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Dags och slå till då majstang? :)
La upp några bilder på f86:an i mitt galleri ifall någon är intresserad.

Haha...kruxet är att jag redan har slagit till (nu torskar jag ju två lappar till råga på allt) och jag får den levererad antingen imorn eller på tisdag, så du kommer slippa höra mig gnälla om priset menar jag...hehe!
Nu blev jag impressed här asså...du var mig ingen dålig fotograf. Du har fått till superbilder på en lika grym TV. Att fota en TV är inte lätt...några tips till oss newbes?

Postad 17 februari 2008 - 22:44

Vigge75
  • Vigge75
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
A jag hade väl för mig att du redan beställt,Kul att du gilla bilderna jag fick tyvärr lite speglingar från persiennerna såg jag sen ,bättre och ta när det är mörkt ute skulle jag gissa.Tog med en sony cybershot som jag stängt av blixten på..blir inget vidare när det flashar i rutan.Är väl det tipset jag kan ge.
MVH Vigge75

Postad 17 februari 2008 - 23:09

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Tänkte också på just reflektionerna i bilden.. Det är faktiskt just därför som jag har tappat intresset för Samsungs senaste modeller lite... med risk för att förstöra era välförtjänta upplevelser med dessa dyrgripar.. blir ni inte tokiga av alla reflektioner?? :)

Just nu lutar jag mer mot Sony med sina matta skärmar.

Men jag var inne i InWarehouses butik i Malmö igår och jämförde 46F86 med Sonys 46" W3000. Tycker verkligen båda är helt grymma.. men reflektionerna är lite av en showstopper för mig. Det och att Samsung ju haft lite mjukvaruproblem. Men dom buggarna har väl retts ut vid det här laget, så det väger inte allt för tungt.

Dom körde vad jag tror var nån del av Blue Planet.. grymma flyby's av sjukt branta berg med typ massa djur kutandes upp och ner för dom.. Jag kan bara anta att dom hade 100Hz påslaget på de modeller som har stöd för detta. I vissa enstaka fall tyckte jag mig se lite hackande på Sonyn som ju int ehar det medans allt flöt på bra på Samsungen. Men däremot upptäckte jag någon annan sorts flimmer på Samsungen som INTE syntes på Sonyn. Jag kan bara jämställa det med känslan man kunde få om man förr i världen såg en CRT skärm i ögonvrån med för låg uppdateringsfrekvens. T ex 60Hz.. man kunde då tydligt se att det flimrade. Men om man tittade direkt på skärmen så märkte man det knappt. (Har alltid undrat varför det var så..).

Frågan är ju då: vad var det för skumt flimmer? Det var ju inte väldigt störande.. men man undrar ju varför en 100Hz bild ska vara "sämre" pga flimmer än en icke 100Hz skärm.

Postad 17 februari 2008 - 23:21

sepulfreak
  • sepulfreak
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Netsuperstore verkar inte vara alls att lita på, man kan titta på deras omdömen och vad folk här på forumet skrivit om dom och det är inga komplimanger dom har fått...

Postad 17 februari 2008 - 23:49

ktmtompe
  • ktmtompe
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Kan nån duktig människa hjälpa mig lite?
Varför är det bara TV3 som ser ut som den ska? Alltså fyller ut skärmen helt och hållet? Tv:n är inställd på "Autowide och "4:3" Inga andra kanaler skiftar mellan formaten som det skall verkar det som.
(PS3:an "fyller" också ut hela skärmen)
Bor i ett comhemhus. Har ingen box utan kabeln rakt in i tv:n från väggen.

Hoppas på experthjälp!

Redigerat av ktmtompe, 17 februari 2008 - 23:50.

Postad 18 februari 2008 - 09:20

BulanS
  • BulanS
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

blir ni inte tokiga av alla reflektioner?? :blink:

Har haft en 46" F86 sen oktober och kan ärligt talat aldrig minnas att jag stört mig på någon reflektion.

Även om den är blank och reflekterar mer än andra plattskärmar så tror jag faktiskt att den rent av reflekterar mindre än min gamla CRT (där jag ibland upplevde det).
Hänger väl lite på placeringen i rummet också, jag har mina fönster mest på samma vägg som tv:n står mot

Postad 18 februari 2008 - 19:56

Vigge75
  • Vigge75
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Tror vår käre funkymoz mest försöker komma på anledningar till och inte köpa denna underbara tv :)
Så sluta vela med sonyn nu och ge med dig :)

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.