Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Oppo BDP-83 *

1564 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus WL-330gE (Accesspunkter, bryggor & repeatrar) 1 (0) Inga priser
Oppo BDP-83 Regionsfri (Blu-ray & DVD-spelare) 5 8.699998 (9) Inga priser
Oppo BDP-83SE (Blu-ray & DVD-spelare) 5 8.75 (3) Inga priser
Oppo BDP-83 Region A (Blu-ray & DVD-spelare) 5 (0) Inga priser
Oppo BDP-83SE NuForce Edition (Blu-ray & DVD-spelare) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 02 January 2010 - 12:54

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Wohoo!!! Jag har fått igång den igen. Vad jag gjorde var följande:

Efter att ha haft den stående helt frånkopplad under natten så testade jag ju att starta den efter att ha hållt in powerknappen i fem sekunder och sedan släppt den innan jag kopplade in strömkabeln. Ingen skillnad som sagt. Jag lät den då stå ytterligare en timme drygt, och testade sedan på pin tji att stoppa in firmware-discen med den senaste skarpa releasen (BDP83-40-0925). Inget verkade hända alls, och jag lämnade spelaren med firmwareskivan i i typ tjugo minuter. Sedan gick jag tillbaks till den för att ta ut skivan, eftersom inget verkade hänt, men då funkade plötsligt inte eject-knappen. Jag ryckte då ånyo strömkabeln, för att direkt peta in den igen och trycka på eject ytterligare en gång. Släden öppnades och skivan kom ut, men när jag åter stängde den så fungerade plötsligt displayen och välkomnade mig med ett frejdigt "HELLO". :)

Jag kopplade genast tillbaks spelaren till min anläggning, och bad en liten bön tyst för mig själv att den fortfarande skulle fungera, och uppenbarligen blev jag bönhörd, för nu fick jag upp såväl display som bild från Oppon. Jag petade genast in firmwareskivan igen, och satte igång att uppdatera (neddatera?) från den senaste betan som jag hade i spelaren, till den senaste skarpa versionen från september.

Direkt efter uppdateringen gjorde jag en factory reset, och gick sedan in i nätverksmenyn och stängde av BD-Live (något som var påslaget innan). Jag stängde även av Auto Play Mode, då jag någonstans läst att även detta kan orsaka problem. Sedan fixade jag övriga inställningar så att de passar med min anläggning, och nu hoppas jag verkligen det ska fungera. Tänker för övrigt inte byta firmware i framtiden förrän det kommit skarpa releaser. Jag vet att det fungerar för de flesta, men jag kör vidare med min Popcorn Hour som mediaspelare tillsvidare, och hoppas därmed slippa fler problem.

Skulle aldrig komma på påfundet att använda det till 2 kanal
Har vi diskuterat i en annan tråd tidigare och vi var fullständigt överens om att 2 kanal skall lyssna
direkt eller pure audio.

Maveric

Problemet med pure audio tycker jag är att den då inte skickar någon signal till subban, vilket är lite trist när man som jag kör med satellithögtalare. Bra satellithögtalare i och för sig, men ändå...

Postad 02 January 2010 - 15:11

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jag använder inte sub till 2 kanal
Men kan man inte ställa in onkyon att skicka sub även vid direkt och pure audio ( fel tråd ) :)

Maveric

Postad 02 January 2010 - 16:00

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 915 inlägg
  • 0
Ang. dom analoga utgångarna på BDP-83:

-Har en BDP-83 sedan juli månad och är mycket nöjd med den. Jag har alltså standardversionen och den har en dedikerad analog stereo-utgång av något högre kvalité än den analoga 5.1 utgången. Vad jag tycker är en miss från Oppo är att inte "stereo-utgången" är aktiv vid 5.1 media.

Eller har jag missat något? Jag har en TAG McLaren AV32R bp-192 och den har "bara" en 5.1 analog "äkta" bypass ingång. Så vid musik ( 2-kanal ) tar jag ut musiken digitalt till min AV32R.

Hur är det på SE-modellen jämfört med standard?

/Lennart

Postad 02 January 2010 - 16:01

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Fan! Inte för att jag vill vara en partypooper, men nu när jag skulle lyssna på en CD så upptäckte jag att felet är tillbaka. SKIT!!! Hoppas att Vibrations, där jag köpte spelaren, kan laga den utan att behöva skicka iväg den, känner nämligen INTE att jag vill vara utan BD, DVD och CD i typ en månad eller vad det kan behöva ta att skicka den till USA för lagning... :)

Postad 02 January 2010 - 16:29

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Ang. dom analoga utgångarna på BDP-83:

-Har en BDP-83 sedan juli månad och är mycket nöjd med den. Jag har alltså standardversionen och den har en dedikerad analog stereo-utgång av något högre kvalité än den analoga 5.1 utgången. Vad jag tycker är en miss från Oppo är att inte "stereo-utgången" är aktiv vid 5.1 media.

Eller har jag missat något? Jag har en TAG McLaren AV32R bp-192 och den har "bara" en 5.1 analog "äkta" bypass ingång. Så vid musik ( 2-kanal ) tar jag ut musiken digitalt till min AV32R.

Hur är det på SE-modellen jämfört med standard?

/Lennart

Det är likadant tyvärr.

Postad 02 January 2010 - 16:54

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Det kan jag inte se som negativt

Det skall inte finnas något som helst samband mellan den analoga 2 kanals utgången och 5:1 utgången
om man vill att den analoga 2 kanalsutgången skall vara perfekt

Kan inte heller förstå varför oppo skall anpassa sig till mottagardelens brister
En välutrustad flerkanalare har både ingångar för flerkanal och 2 kanal separerade

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 02 January 2010 - 16:56.

Postad 02 January 2010 - 17:03

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 915 inlägg
  • 0
Tack för svar Audiovector! Nu är det ingen stor grej egentligen för AKM dacarna i min AV32R bp-192 är av hygglig kvalité och innebär nog ingen begränsning i min ljudkedja. Nu är Tag McLaren nedlagt men vi är fortfarande många i hela världen som uppskattar deras fina hemmabio-försteg med den transparenta och rena återgivningen.

/Lennart

Redigerat av LJN, 02 January 2010 - 19:04.

Postad 02 January 2010 - 17:05

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Då klarar du dig säkert också utan 2 kanalsutgångar om den är så bra :)

Postad 03 January 2010 - 05:16

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jag råkade ut för en lite konstig sak

Stoppade i en blu ray och fick meddelande att jag måste ha en region B spelare

Har bara spelat region B eller ABC tidigare, så jag har inte ändrat och inte ens tagit reda på hur man ändrar
regionskod

Hittade en text där det stod att spelaren skall stå i standby
hålla nere blå knappen i 5 sekunder och släppa denna och trycka 2
då skulle det höras 2 pip

Det hördes inga pip men det funkar nu

Är det så man skalll göra och är det någon annan som råkat ut för detta ?

Maveric

Postad 03 January 2010 - 07:54

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Det kan jag inte se som negativt

Det skall inte finnas något som helst samband mellan den analoga 2 kanals utgången och 5:1 utgången
om man vill att den analoga 2 kanalsutgången skall vara perfekt

Kan inte heller förstå varför oppo skall anpassa sig till mottagardelens brister
En välutrustad flerkanalare har både ingångar för flerkanal och 2 kanal separerade

Maveric

Där håller jag inte med dig. Tänk på dom som har högkvalitativa stereosystem men även vill att ljudet från DVD/BD skall vara bästa möjliga vid nermixningen av 5.1 till 2.0 att då bli tvingad att använda den sämre utgången tycker jag är fel. Men stämmer det verkligen att den inte är aktiv vid 5.1 media? Går det inte att komma runt detta med någon inställning? till exempel stänga av 5.1 utgången eller något.

Så jag får nog hålla med att det är en miss från oppo. Om nu även SE modellen gör likadant så känns det som det vore en bättre lösning att köpa en bättre separat dac om man vill ha bättre ljud än standard modellen.

Thomas

Postad 03 January 2010 - 10:33

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Kanske dax att göra sig av med min dv7001 samt bd-55 för denna spelare. Men den verkar ju bugga ganska bra för er, mycket små fel ?

Postad 03 January 2010 - 12:17

jojje_f
  • jojje_f
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Kanske kan vara den ökända DTS bomben för DTS Master Audio? Drabbar en del blurays.
Fixas av en firmware update av din Onkyo.
Eller om du låter Oppo avkoda istället för att bitstreama.

Tack för tipsen - de medförde att man fick lite mer insikt om Onkyon.
Jag kan meddela att problemet trots allt verkar vara att effektförstärkaren klipper när man spelar högt. Jag behöver tydligen mer malle i basen för att spela såå högt. Jag blev dock överraskad hur steget klipper utan någon större förvarning - rätt som det är smäller det bara till i högtalaren utan att man hört någon distortion innan. Jag ska nu kolla på högtalarnas impedanser och se om jag kan bryggkoppla slutsteget till basen för att få lite mer spänning till elementen att jobba med.

Så låt ingen skugga falla på varken Oppon eller Onkyon i detta fall.

Postad 03 January 2010 - 12:20

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

Där håller jag inte med dig. Tänk på dom som har högkvalitativa stereosystem men även vill att ljudet från DVD/BD skall vara bästa möjliga vid nermixningen av 5.1 till 2.0 att då bli tvingad att använda den sämre utgången tycker jag är fel. Men stämmer det verkligen att den inte är aktiv vid 5.1 media? Går det inte att komma runt detta med någon inställning? till exempel stänga av 5.1 utgången eller något.

Så jag får nog hålla med att det är en miss från oppo. Om nu även SE modellen gör likadant så känns det som det vore en bättre lösning att köpa en bättre separat dac om man vill ha bättre ljud än standard modellen.

Menar ni att man inte få ut optimal ljudkvalitet om man kör 2kanal analogt ut o spelar BD/DVD?
Och att man får ta ut dessa signaler ur 5.1 utgångarna (front L, front R)
Har man som jag ett seriöst 2kanalystem o tycker ljudkvalitet är viktig - vilken spelare ska man DÅ ha?
Obs ett mutikanalförsteg/processor är inte aktuellt att skaffa.

Postad 03 January 2010 - 14:22

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Ni kan sluta gaffla och såga oppo utan att ens ha provat :blink:
Den som sade att det inte går, var en som har en cambridge och det är möjligt att det inte går.

Jag själv trodde inte att det skulle gå, för att man inte skall blanda ihop cd och flerkanalsutgången

Men jag körde precis ut ett DTS HD MA spår genom den analoga CD utgången

Maveric

EDIT : Sen förstår jag inte att det skall vara så svårt att ladda ner manualen
och läsa sig till vad man vill veta om man är intresserad eller har ett sådant
"särintresse" som att få ut HD Formaten i enbart stereo.

Detta står på sidan 16
Bifogad fil  analoga_utg.JPG   97.38K   0 Antal nerladdningar

Sen vill jag säga till dom som "inte vill" ha en flerkanalsförstärkare eller processor att
skillnaden är milsvid. Jag skulle aldrig köra flerkanal i stereo när man kan få båda delar
i ett välplanerat system.

Redigerat av Unregistered1103, 03 January 2010 - 14:43.

Postad 03 January 2010 - 18:23

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0
Såja såja, nu ska vi lugna ned oss :)

1/ bara för att det står i manualen innebär ju inte att det går
2/dessutom, min fråga var inte om det skulle gå, det var om "optimal ljudkvalitet" vilket är det viktiga för mig

Att jag inte vill skaffa multikanalförsteg beror på att jag inte hittat något som låter bättre än mitt nuvarande 2kanalsteg. Samt att det är för dyrt med fler än 2högtalare (samt slutsteg till dessa) Att det detsutom skulle vara en himla massa grejjer/kablarytterligare i rummet är heller ingen höjdare. Det kommer kanske med tiden iof men just nu vill jag inte lägga mer på systemet.

Postad 03 January 2010 - 19:09

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Då får du köpa en och prova som oss andra :)
Man kan inte svara på alla frågor, då det kan finnas 10 olika svar ...

Och om det som står i manualen inte skulle fungera, så får du ju lämna tillbaka den
Jag har dock aldrig varit med om det någonsin ...

Maveric

Postad 03 January 2010 - 19:09

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 915 inlägg
  • 0
-Om ni backar tillbaka och läser mitt inlägg #1054 sakta en gång och begrundar vad kan han vilja?
Då läser ni att jag "önskar" att den dedikerade "stereoutgången" är aktiv vid 5.1 lyssning. Dvs. att stereoutgången lämnar vänster/höger information från 5.1 mixen. Att den gör en down-mix av multiljud till 2-kanal fungerar ju inte vid 5.1 lyssning.

För mig som bara har en 5.1 analog by-pass ingång hade det varit smidigt med funktionen men nu går det
helt enkelt inte. Så jag får nöja mig med digital överföring för musik cd och utnyttja dom "vanliga" 5.1 utgångarna till bio och dvd-audio. ( och även musik cd också )

Jag har inte inte gjort någon jämförelse mellan dom olika analog utgångarna på Oppon. Däremot så har jag noterat att utspänningen från den dedikerade stereoutgången lämnar klart högre spänning än dom vanliga 5.1. Jag fick ställa om känsligheten på min TAG för att få bättre marginal mot klippning när jag använde en analog ingång som inte är "äkta bypass" (dvs. en analog ingång som leds till den digitala domänen för att sedan omvandlas till analog utsignal )

Over and out, Lennart

Postad 03 January 2010 - 19:15

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Det finns 10 trådar om bara oppon på AVSforum

Läs där och ställ frågon om det inte redan står där

Här är lite länkar

http://watershade.ne...BDP-83-faq.html

http://www.avsforum....d.php?t=1194011

http://www.avsforum........87&page=887

Funkar det inte som man önskar, så skall man fråga sig om det är rimligt att göra en maskin
som allt funkar BRA på.

Jag har en oppo för att se på film och är förbaskat glad att jag på köpet fick
en förbaskat bra CD spelare. Sedan har jag resten i kedjan som skall göra det
som är förväntat av varje produkt. Jag kan liksom inte begära att jag får ljud från min projje
om MAN förstår vad jag menar.

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 03 January 2010 - 19:16.

Postad 03 January 2010 - 22:49

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Tack för länkarna! Läste precis om en person som bytt in sin Oppo SE mot en Denon 4010 för att han var missnöjd med ljudet... Men alla andra verkar sjukt nöjda!

Redigerat av Audiovector, 03 January 2010 - 22:50.

Postad 04 January 2010 - 01:01

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0
Måste ju fixa högtalare. Tänkte börja med två st för att sedan utöka till 5.1. Några tips på bra märken så jag har något att börja med?

Postad 04 January 2010 - 01:21

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Måste ju fixa högtalare. Tänkte börja med två st för att sedan utöka till 5.1. Några tips på bra märken så jag har något att börja med?

Ställ gärna frågan i rätt forumavdelning, och speca vad du har för kringutrustning, preferenser, musiksmak samt budget. :)

Postad 04 January 2010 - 12:11

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Tack för länkarna! Läste precis om en person som bytt in sin Oppo SE mot en Denon 4010 för att han var missnöjd med ljudet... Men alla andra verkar sjukt nöjda!

Jo, världen är full av konstiga människor :)

Postad 04 January 2010 - 13:06

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Det finns verkligen anledningar att supporta sina lokala handlare; idag ringde de från Vibrations, där jag köpte spelaren, till mig och sa att jag skulle få en ny spelare eftersom det verkar vara ett hårdvarufel i min nuvarande. Detta kommer dock ta några veckor, eftersom de inte har några spelare i lager för tillfället, så då erbjuder de mig en lånespelare (Samsung BD-P1600) under tiden. Det kallar jag kundservice!

Postad 04 January 2010 - 13:10

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Det finns verkligen anledningar att supporta sina lokala handlare; idag ringde de från Vibrations, där jag köpte spelaren, till mig och sa att jag skulle få en ny spelare eftersom det verkar vara ett hårdvarufel i min nuvarande. Detta kommer dock ta några veckor, eftersom de inte har några spelare i lager för tillfället, så då erbjuder de mig en lånespelare (Samsung BD-P1600) under tiden. Det kallar jag kundservice!

Grym service, minst sagt!
Sådan här handlare köper man gärna ifrån.
Var bor du?
Snacka om bra reklam...

G

Postad 04 January 2010 - 13:53

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Grym service, minst sagt!
Sådan här handlare köper man gärna ifrån.
Var bor du?
Snacka om bra reklam...

G

Jag bor i Solna, så det tar mig fem-tio minuter att åka dit, eftersom de också ligger i Solna.

Postad 04 January 2010 - 17:08

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Jag bor i Solna, så det tar mig fem-tio minuter att åka dit, eftersom de också ligger i Solna.

Okej, då tar det lite längre tid för mig då jag håller hus i Göteborg :)

G

Postad 04 January 2010 - 22:16

Unregistered09d4d475
  • Unregistered09d4d475
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Nu när man har varit ledig har jag hunnit se en hel del filmer lyssnat på en massa musik både på cd, sacd och dvd-audio.Är jätte nöjd med min Oppo och ångrar absolut inte mitt köp.

Postad 06 January 2010 - 09:29

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Jag råkade ut för en lite konstig sak

Stoppade i en blu ray och fick meddelande att jag måste ha en region B spelare

Har bara spelat region B eller ABC tidigare, så jag har inte ändrat och inte ens tagit reda på hur man ändrar
regionskod

Hittade en text där det stod att spelaren skall stå i standby
hålla nere blå knappen i 5 sekunder och släppa denna och trycka 2
då skulle det höras 2 pip

Det hördes inga pip men det funkar nu

Är det så man skalll göra och är det någon annan som råkat ut för detta ?

Maveric

Läs mer här https://www.minhembi...s...t&p=2720869
Vet inte vad för typ av chip du har i din spelare men på min använder man fjärren för att ändra reg.
Mer info här http://www.bluraychi...p?id_product=10

Postad 06 January 2010 - 09:39

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Godmorgon Håkan

Det ordnade sig men som sagt och jag har säkert samma som dig, då svenska oppo burkar
blir moddade i danmark

Troligtvis är det moddningskittet som lägger av för en stund och så återgår
spelaren till det som den är gjord för. Bara att hoppas på att moddningskittet
håller i längden

Maveric

Postad 06 January 2010 - 11:14

Unregisteredafc8f69d
  • Unregisteredafc8f69d
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Nu är nya FW officiell

Release date: January 5, 2010.
Category: Latest Official Release

Main Version: BDP83-48-1224
Loader Version: BE2650 or BT0350
Sub Version: MCU83-25-0811

Release Notes:
This version is designed for both the standard BDP-83 and the BDP-83 Special Edition. Comparing to the previous official release version BDP83-40-0925, the major changes included in this version are:

• Blu-ray Disc compatibility improvement, especially for certain titles such as the European version of "Terminator Salvation", Indican's "The Wonder of It All", and "(500) Days of Summer" from Fox.
  • Subtitle shift feature. During playback, press and hold the "SUBTITLE" button to activate the function and then use up/down arrow buttons to move the subtitle. The shift position is saved in the "Video Setup" - "Display Options" section of the setup menu. This feature is useful for customers with 2.35:1 projection screens.
  • OSD position feature. The OSD (On-Screen Display) can be moved to work together with the subtitle shift feature. There is a new setup menu item in the "Video Setup" - "Display Options" section for this.
  • Auto mode for HDMI Audio format. The new "Auto" mode enables the player to use bitstream audio output for audio formats that are supported by the A/V receiver, and LPCM for formats that cannot be decoded by the A/V receiver.
  • Setup menu changes. Some items are re-grouped into the "Display Options" sub-menu under "Video Setup". Some items are re-ordered in the menu structure to improve the ease of use.
  • Experimental feature - home network streaming. This feature can be accessed from the "My Network" icon in the "Home Menu" screen. It requires a DLNA-capable media server running on your computer. The supported media types are the common set of what the player can decode and what the media server can stream.
  • Experimental Feature - BluTV. This is an interactive television service that will initially feature channels such as casual games, widgets and movie art. To use this feature, the "BD-Live Network Access" item in the "Network Setup" section and the "Secondary Audio" item in the "Audio Format Setup" section of the player's setup menu must be turned on.

Redigerat av Unregisteredafc8f69d, 06 January 2010 - 12:43.

Postad 06 January 2010 - 13:17

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Nu när man har varit ledig har jag hunnit se en hel del filmer lyssnat på en massa musik både på cd, sacd och dvd-audio.Är jätte nöjd med min Oppo och ångrar absolut inte mitt köp.

Ja smilbanden är fortfarande uppe nånstans över öronen. Mitt klart bästa spelarköp någonsin. :)

Postad 06 January 2010 - 13:36

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Är det någon som spelat upp film från sin dator genom Oppon

I så fall vilken typ av fil

Har du Window7 ?

Får upp alla foto och mp3 men
icke en enda film

Får inte heller upp alla mappar ..

Ja, jag är kass på fildelning över nätverket .. men när hälften går och inte andra halvan
så är det inte lätt att hitta felet

Maveric

Postad 06 January 2010 - 14:11

Molok
  • Molok
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Har du Window7 ?

icke en enda film

Ja, jag är kass på fildelning över nätverket .. men när hälften går och inte andra halvan

Maveric

Jag kan få upp foton och mp3, men inga filmfiler. Har väl att göra med att Oppon inte kan hantera NTFS, endast FAT32?
Vore ju trevligt om någon kommande uppdatering av FW kunde fixa till detta...

Postad 06 January 2010 - 14:29

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Maverick,

Jag har lyckats spela upp .avi-filer från extern disk, men långt ifrån alla. Disken formaterad FAT32. De filer som fungerar hade Xvid videocodec o mpga ljudcodec. Om en mapp innehåller filer spelaren inte kan läsa, så verkar den inte ens visa mappen.

Postad 06 January 2010 - 14:38

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Har du Window7 ?

icke en enda film

Maveric

Fick det att funka med mpg video, mp3, sen balla det ur . Skall uppgradera min FreeNas server så att jag får med DLNA .

Postad 06 January 2010 - 15:21

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Molok och Tomas

USB HDD är ingar problem

Jag frågar om att spela upp det över nätverket och DLNA då spelar det ingen roll hur
hårdisken är formaterad.

Men så klart är det intressant att veta vilka filer som funkar.
Man vill ju gärna testa nyheterna i FW :)

Håkan
Jag tror att det kommer att funka perfekt med freenas
I mitt fall tror jag att det är Window7 med mediaplayer som spökar
Nog bättre att lägga in ett separat program för DLNA det finns ju några att välja på
Någon som är hemma på det och som har provat ?

Maveric

Postad 06 January 2010 - 17:36

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0
Testade som snabbast nu när jag fick in nyare firmware i min FreeNAS. Blev bra fart på bläddrandet nu men ex ISO går ej att spela upp, Oppon stödjer tydligen inte detta filformat i dagsläget ??

Postad 06 January 2010 - 20:35

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Kolla vad som händer om du byter iso till img

Vilka filer funkar 100%

Postad 06 January 2010 - 22:34

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

• 950 inlägg
  • 0

Kolla vad som händer om du byter iso till img

Vilka filer funkar 100%

Han inte få klart min NAS men detta hittade jag på nätet.
http://watershade.ne...le-video-codecs

These file types are currently supported:
* avi
* divx
* gif
* jpg
* mka
* mkv
* mp2
* mp3
* mpg
* png
* vob
* wma

Postad 07 January 2010 - 00:28

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Eftersom att det inte verkar vara någon aktiv på forumet som testar så får man ju testa själv

För det första så är DLNA servern i Window7 värdelös

Installerade Twonkymedia och körde igång

Jag spelade lätt upp en MKV 1080p från min dator
Srt text funkar inte med det gör inbäddad text

Nu kan ni glömma allt om FAT HDD för nätverket löser det

Xvid tar den inte .. men å andra sidan vill man inte se sådan skit

Nu åker min Twix in i gardroben :)

Jo, så var det webradion jag också lyckades fixa till genom min oppo :D

Maveric

Postad 07 January 2010 - 09:01

Mats_L
  • Mats_L
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0
Jag har försökt streama musik och bilder och det funkar så långt att jag kan bläddra bland mapparna i datorn även om det går långsamt, men när jag ska visa en bild eller spela upp en låt så händer ingenting... Kör Vista och Windows media player, ska testa senaste firmware och se om det funkar bättre... Annars känns det som att hdd via usb passar mig bättre.

Postad 07 January 2010 - 09:03

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Ja om du inte skall köra filer större än 4 gig så är ju en USB HDD formaterad i FAT mycket smidigare

Maveric

Postad 07 January 2010 - 14:33

Unregistered93acb259
  • Unregistered93acb259
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Jag har försökt streama musik och bilder och det funkar så långt att jag kan bläddra bland mapparna i datorn även om det går långsamt, men när jag ska visa en bild eller spela upp en låt så händer ingenting... Kör Vista och Windows media player, ska testa senaste firmware och se om det funkar bättre... Annars känns det som att hdd via usb passar mig bättre.

DLNA från min Readynas fungerar utan större problem. Om man nu bara kunde få stöd för FLAC så... Har dock en popcorn hour A-100 som fungerar utmärkt så den får hänga med ett tag till. Annars kanske den kan pensioneras också på lite sikt.

Postad 07 January 2010 - 16:18

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0
Någon som provat med PS3 Media Server som DLNA server?

Postad 08 January 2010 - 17:27

Molok
  • Molok
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Eftersom att det inte verkar vara någon aktiv på forumet som testar så får man ju testa själv

Nu åker min Twix in i gardroben ;)

Jo, så var det webradion jag också lyckades fixa till genom min oppo :D

Maveric

Twonkymedia är väl ett av flera program för DLNA. Är det lätt att installera och manövrera? Någon som vet om det finns andra liknande program, typ free ware som man kan testa?

Postad 08 January 2010 - 20:02

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Någon som testat att koppla in en trådlös accesspunkt till Oppon för att få trådlös förbindelse till internet/datorn?
Har hittat dessa 2 som jag tror kan fungera: D-link DAP-1353 eller D-link DAP-1522.
Jag är kass på nätverk,speciellt trådlöst, så har någon kunnig synpunkter på detta vore det bra!

Postad 08 January 2010 - 22:04

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Vad gäller stödet för FLAC så är detta det slutgiltiga svaret efter att jag pressat Oppo i ett antal mail
till att ge ett klart besked

We want to support FLAC. However, our decoder manufacturer is instrumental in adding additional audio codec support, and they have not had the opportunity to update their firmware library for additional audio containers.

Best Regards,

Customer Service
OPPO Digital, Inc.
2629B Terminal Blvd.
Mountain View, CA 94043
[email protected]
Tel: 650-961-1118
Fax: 650-961-1119

Postad 09 January 2010 - 10:53

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1556 inlägg
  • 0
Nån som testat Oppo BDP-83 NuForce Edition ?

Postad 09 January 2010 - 11:02

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Nej inte ännu ..

Men på måndag skall jag berätta för er, då kommer min :)

.. som ersätter min redan fantastiska 83SE

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 09 January 2010 - 11:03.

Postad 10 January 2010 - 03:32

The Absorbant
  • The Absorbant
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Nu åker min Twix in i gardroben ;)

Jo, så var det webradion jag också lyckades fixa till genom min oppo ;)

Maveric

De MKV-filer du testat, var det både med Dolby Digital och DTS? DLNA-funktionaliteten i min Samsung-LCD klarar inte MKV med DTS, nämligen, så det vore ju förnämligt om BDP-83:an fixade att koda av det! Det verkar ju förresten vara lite dubbla bud om Xvid, du säger att den inte klarar det och någon annan att det funkar... Den som lever får se, helt enkelt! :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.