[Dagens bild] Tema: Porträtt
Postad 29 June 2010 - 21:29
Han såg verkligen arg ut den där snubben. Orakad var han också.
ja usch, tänk vad minigolf kan göra med folk
Redigerat av Mikael_R, 29 June 2010 - 21:29.
Postad 29 June 2010 - 21:30
Är klubban hel?
Bollen kastad i skogen?
Redigerat av RedMarathon, 29 June 2010 - 21:31.
Postad 30 June 2010 - 19:56
Postad 30 June 2010 - 20:20
Fin och intressant bild!En kille som fixar kopparkarl.. Ser jobbigt ut o sitta sadar hela dagarna
Golfaren vart snäll igen.....eller vad det nu ska föreställa.....
IMGP9439.jpg 831.43K
0 Antal nerladdningar
Postad 30 June 2010 - 22:00
Postad 01 July 2010 - 09:23
Så här i VM-tider.... en liten linjeman
DSC02531_Linjeman_1280.JPG 412.24K
0 Antal nerladdningar
Postad 01 July 2010 - 14:11
Den bilden kunde lätt visats i någon slags antimobbningskampanj.. Riktigt gripande faktiskt.. trotts man läser linjeman...
------------------------------------------------
tog bort bilden.. Lägger in ny nedan.. Färgerna blev konstiga helt enkelt..
Redigerat av mayro, 01 July 2010 - 17:50.
Postad 01 July 2010 - 14:35
EDIT: Ändrade du just något i bilden?
Redigerat av overhard, 01 July 2010 - 14:36.
Postad 01 July 2010 - 14:40
Tycker om bilden, jag hade gärna sett att man kunna redigera om bakgrunden så att gräsmatten och linjen hade fortsatt bort i oändlighetenSå här i VM-tider.... en liten linjeman
Postad 01 July 2010 - 14:48
Är det jpg direkt ur kameran? Hur har du ställt in kontrast samt "skugguppljusning"? Skillnaderna mellan ljus och skugga i ansiktet ser sjukt bra ut. Hade jag tagit den bilden hade halva ansiktet varit svart.
EDIT: Ändrade du just något i bilden?
Du var mig en riktigt uppmärksam snubbe...
Jag dämpade liite på värmen.. "Manord" var inte riktigt så solbränd ..
Och det är bildprogram som gör bilden.. Kameran tog RAW... Sedan ADCsee med ljus-spakarna grejar biffen..
Postad 01 July 2010 - 14:50
Postad 01 July 2010 - 15:04
OK, jag tyckte nämligen ansiktet såg naturligare ut först, nu blev det lite mer gråaktigt på min skärm. Nya kameran verkar prestera bra iallafall. Kul!
Såg det då du säger det.. Färger ändras ju lite då man laddar in bilder här.. Men jag ändrade liiite tillbaks så det ser mer ut som först..
Och ja.. Kameran verkar fungera bra så länge ljus finns. Den har ett stort fång utav nyans-steg med färger utöver andra kameror jag haft... Men den hänger inte med då ISO börjar klättra på samma sätt som A550.. Då åker A550 ifrån tycker jag..... Egentligen sett som helhet så anser jag nog A550 som en i totalen med sina funktioner osv "bättre" modernare kamera än denna A850..
Men detta skall vara min "Finkamera"..Man njuter av att bara se och hålla i den.. Skall skaffa en NEX i framtiden för ta mera typ högisobilder med via live view och HDR.. Samt som blir en kamera som man kan dra med sig oftare...
Redigerat av mayro, 01 July 2010 - 15:31.
Postad 01 July 2010 - 17:17
Mina stämmer perfekt vad jag kan se. Har du nån färgrymd som inte stöds av internetbrowsern eller nåt?Såg det då du säger det.. Färger ändras ju lite då man laddar in bilder här.. Men jag ändrade liiite tillbaks så det ser mer ut som först..
Tycker som Overhard att det är en grå/grön hinna i ansiktet
Postad 01 July 2010 - 17:53
----------------------------------------------------------------------------
Har varit i Växjö och mött upp en forumsmedlem och lämna min A550 som han nu är den glade ägaren till.
Så därför blir det en lite bild utav honom som får bli dagens bild. Det sorgliga är att det var så extremt stark sol.. Borde nog ha haft annan bländare och så.. Men glömde bort det totalt...
.Medlemen är..
"" Manord ""
Bifogad fil(er)
Postad 01 July 2010 - 18:05
Bländaren är väl inget att ångra. Stort ska det vara när man har bakgrund man vill sudda ut ju
Postad 01 July 2010 - 18:27
Hänger du med ? Eller förklarar jag dåligt...
Detta tror jag många kanske inte tänker på.. Och denna gång inte jag heller..
Postad 01 July 2010 - 18:37
Detta tror jag många kanske inte tänker på.. Och denna gång inte jag heller..
Men frågan är om man inte tjänar på stor bländare ändå. Ska man bara lägga på oskärpa tar den ingen hänsyn till avstånd ur fokus. Har man redan avtagande skärpa får man ju det gratis.
Postad 01 July 2010 - 18:59
Har man bra bokeh från sitt objektiv så behövs det ju givet inte göras så...
Overhard..
Ja jag förstår inte riktigt vad som hände där.
Redigerat av mayro, 01 July 2010 - 19:00.
Postad 01 July 2010 - 19:20
Postad 01 July 2010 - 22:05
DSC00073.jpg 417.74K
0 Antal nerladdningarSå klippte jag ur till ungefär 70%..Det är fasiken lite lätt kul med mååånga pixlar att spela med...
DSC00073_2.jpg 276.66K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av mayro, 01 July 2010 - 22:07.
Postad 02 July 2010 - 00:25
Kanske lite mer crop och en lätt upprätning skulle höja bilden ett snäpp, samt skapa lite fejkad bokeh så att staket och skog inte är så tydlig....
Så här i VM-tider.... en liten linjeman
Redigerat av xray, 02 July 2010 - 00:26.
Postad 02 July 2010 - 09:47
Visar hur lätt bilder kan ljuga. Det är lillebror som följt med pappa (jag) till storasysters fotbollsskola. Han hänger med på en del lekar men då de spelar fotboll är han för liten så då hittar vi på annat. Här ville han vandra på linjen lite. Till vänster utanför bild spelas det fotboll för fullt. Så han är varken ensam eller sorgsen. Men jag förstår känslan du fick, Mayro.Den grabben såg ensam ut där i bilden.
. Snudd att det ser lite sorgset ut.Eller det ser ju sorgset ut.....
Den bilden kunde lätt visats i någon slags antimobbningskampanj.. Riktigt gripande faktiskt.. trotts man läser linjeman...
(...)
Fin bild i den mjuka kvällssolen också!
Tack que. Den redigeringen skulle säkert bli bra, men för att få det bra behöver man vara bättre på gimp/photoshop än vad jag är. Att det är straffområdeslinjen och inte sidolinjen han går på gör inte det lättare.Tycker om bilden, jag hade gärna sett att man kunna redigera om bakgrunden så att gräsmatten och linjen hade fortsatt bort i oändligheten
Ja, det har du nog rätt i, xray.Kanske lite mer crop och en lätt upprätning skulle höja bilden ett snäpp, samt skapa lite fejkad bokeh så att staket och skog inte är så tydlig.
Bilden här nedan behövde jag inte räta upp, höll kameran rakare den gången. Försökte mig på att göra staket och cyklar och annat i bakgrunden suddigare, men tyckte det var svårt med övergångar och grabben blev konstig i konturerna. Behöver bli bättre på sådant om det ska förbättra en bild snarare än göra att den ser konstlad ut.
En liten linjeman balanserade...
DSC02530_linjeman_balanserar_1280.JPG 533.49K
0 Antal nerladdningar
Postad 02 July 2010 - 11:16
Tar mig friheten att lägga in nån liten extrabild dagen till ära i låg kvällssol.... Lägger inte in nått i morgon eller nästa dag om någon nu blir sur.. Men jag hoppas inte det gör nått...
![]()
Så klippte jag ur till ungefär 70%..Det är fasiken lite lätt kul med mååånga pixlar att spela med...
Ännu ett bevis på hur efterbehandling i olika slag kan förändra en bild - i detta fallet crop!
Härlig grön bokeh som ramar in ansiktet, snyggt!
Postad 03 July 2010 - 08:45
Snyggt Drey. Jag gillar efterbehandlingen, bruset, oskärpan och modellens posé vilket gör attPorträtt:
det nästan ser ut som ett gammalt fotografi, men glasögonen och frisyren avslöjar modern tid.
Redigerat av Mikael_R, 03 July 2010 - 08:48.
Postad 03 July 2010 - 11:10
- Ännu ett bevis på hur efterbehandling i olika slag kan förändra en bild . i detta fallet crop!
Härlig grön bokeh som ramar in ansiktet, snyggt!
Vad snackar du om ?
"" "Ännu ett bevis på hur efterbehandling i olika slag kan förändra en bild """ . ? ?
Bilden (bilderna) snudd direkt ur kameran med ytterst ytterst lite gjort över huvud taget mer än huvudsakligen minskat lite på värmen därför det var sen lågt stående rödaktig eftermiddas-sol Vilket ger en lätt överdriven värme i bilden.. Samt kompensera med 1 steg utav skärpan vid förminskningen då det behövs för webbvisning därför man förlorar lite skärpa vid förminskandet... Samt för kompensera det gamla objektivets inte perfekta skarphet för denna 24 Mp kamera.. Det är ju ett objektiv från 1985.. Som jag köpt beg samt som är använt en del..
Lägger in orörd crop av orginalbilden för beskådan så har du nått att utgå ifrån.. Den är på 961 kb. Så den är ungefärligen så stor som en förminskad bild kan vara . Så storleken torde inte kunna bli ett större problem att öppna än dom bilder med ordinarie storlek som är godkända för visning här..
Så förklara gärna vad du snackar om är du snäll. Din komentar om "förändra" ser nämligen mycket underlig ut...
Bifogad fil(er)
Redigerat av mayro, 03 July 2010 - 12:11.
Postad 03 July 2010 - 12:01
Något i den här stilen menade jag... (Givetvis går det att göra mer noggrant, men jag antar det räcker för att visa min tanke)....
Ja, det har du nog rätt i, xray.
...
post_76737_1277972432mod.jpg 335.18K
0 Antal nerladdningar
Postad 03 July 2010 - 12:26
Så förklara gärna vad du snackar om är du snäll. Din komentar om "förändra" ser nämligen mycket underlig ut...
Jag menade definitivt inte något negativt med min kommentar, om du nu trodde det!
Jag säger bara att om man lyckas croppa en bild "rätt" så känns det som en helt ny komposition, altså bilden blir bättre än den var från början!
Kanske skulle använt ordet förbättra istället för förändra, ber om ursäkt om det misstolkades.
Postad 03 July 2010 - 12:40
Men det såg förbaskat "underligt" ut med din komentar som inte sa ett dugg annat än "Förändra".. Vilket ju inte var gjort egentligen alls i någon stor utsräckning... .. Så bättre fråga än inte förstå ett smack av komentaren....
Och därmed förstår jag nu hur du menade och så va det utrett...
Postad 03 July 2010 - 22:41
Jag måste säga att Nikon D90 är en rätt grym kamera. Har gått ett helt bröllop idag, 14 GB, 1300 bilder och halva orginalbatteriet kvar!? Helt sinnessjukt. Ljuset var ju det värsta tänkbara då de ville bli fotade nere vid vattnet 14.00 i gassande sol. Jag satte mitt blixtparaply i handen på brudgummen för att softa ljuset lite. Här kommer ett smakprov:
DSC_9719.jpg 302.03K
0 Antal nerladdningarPs. Paraplyet syns inte eftersom det är vitt och har frätt ut mot himlen och han håller det bakom bruden.
Redigerat av overhard, 03 July 2010 - 22:43.
Postad 03 July 2010 - 22:51
Redigerat av mayro, 03 July 2010 - 23:03.
Postad 03 July 2010 - 23:34
DSC_9835.jpg 366.28K
0 Antal nerladdningar
Postad 04 July 2010 - 00:08
Du kunde testa att minska ner ljusstyrkan pytte lite (handlar om nyansskillander) genom en negativ curves adjustment. Jag tror att en sådan justering kan göra bilderna ännu mer harmoniska, tror även att deltaljer i hennes vita klänning kommer fram bättre då.
Postad 04 July 2010 - 00:13
Postad 04 July 2010 - 01:19
Gärna kritik på bilen eftersom jag behöver lite sånt på denna front
Vet att den inte är helt 100% skarp men ungar står ju sälla still
Bifogad fil(er)
Redigerat av Timpolanen, 04 July 2010 - 01:22.
Postad 04 July 2010 - 01:32
Timpolanen, gillade din bild skarpt.. och om den hade haft skärpa i ögonen så hade det varit en riktig vinnare. Schysst med de blåa ögonen o det busiga ansiktsutrycket.
Min yngsta bror. Jag kallar denna för "The tiered Professor":
Postad 04 July 2010 - 20:36
Väldigt snyggt croppat xray, höjer verkligen bilden jättemycket. Kul att en beskärning kan göra så mycketNågot i den här stilen menade jag... (Givetvis går det att göra mer noggrant, men jag antar det räcker för att visa min tanke).
Häftigt att få till sådan len bokeh och så skarp bild^^En till från igår
Denna är dock mer "snapshottig" än bilden i Dagens Bild-tråden
Overhard: Snyggt jobbat med bröllopsbilderna!
Bra bild Timpo, gillar vinkeln den är tagen i och så, blir lite annorlunda med ett fågelpersketi.
Overhard, ojoj vilka bra bröllopsbilder det verkar ha blivit, kul!!
Timpolanen, gillade din bild skarpt.. och om den hade haft skärpa i ögonen så hade det varit en riktig vinnare. Schysst med de blåa ögonen o det busiga ansiktsutrycket.
Snygg svartvit bild, du kan det där Sammy
Postad 04 July 2010 - 21:01
[img]hr.com/4143/.jpg[/img
Bra bild
Postad 05 July 2010 - 06:35
Postad 05 July 2010 - 08:51
Postad 05 July 2010 - 12:03
Var är denna bild tagen?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar