Kommentarstråd för "veckans tävling"
Postad 16 december 2009 - 11:04

Postad 16 december 2009 - 11:18
Postad 16 december 2009 - 12:42
Postad 16 december 2009 - 12:49

Postad 16 december 2009 - 12:59
que Postat Idag, 12:49
Skulle gärna vilja fota under jul , skulle vi inte kunna släppa lös tävlingen den 21/12 men att bilderna ska in senast den 10/1. Det gör visserligen att vi får 3 veckor på oss, men tänk vad många bra bilder det kan bli samt att jag troligen har ett hundratal bilder i restbank, som jag kan visa i alla andra trådar under vinter/vår
Tänkte faktiskt på den lösningen jag också . Om man kommer på något bra under jul och har tid över så är det inget som hindrar att man fotar då och har man inte tid då så finns ju fram till januari. Så om det är ok med er andra tycker jag vi kör på det

Postad 16 december 2009 - 13:35
Postad 21 december 2009 - 23:39
Postad 31 december 2009 - 11:39

Postad 02 januari 2010 - 23:50

Postad 04 januari 2010 - 07:12
Postad 04 januari 2010 - 12:38

Postad 04 januari 2010 - 22:51

Postad 04 januari 2010 - 23:28
Tack, trevligt att höra.Kul att det kom in så många bra bilder, gillar särskilt din "fallfruktsbild" Tec

Postad 05 januari 2010 - 18:43

Jag glömde helt bort deadlinen... hade ju till och med tagit en bild under julen men inte haft tid just kring helgerna. Nåja, får väl sikta på nästa tävling istället då.

Postad 05 januari 2010 - 18:59

torvaldur - Kraftstationen
Postad 05 januari 2010 - 19:02

akterspegel - Dags för ett SMS?
Bra tanke bakom bilden. Motivet och den lite underexponerade bilden bidrar till att jag uppfattar det som ännu större kontrast i bilden. Lite tight beskuren, kunde stått lite längre bak så hela texten kommit med.
Tycker att det är en häftig och annorlunda tolkning av temat. Tycker själv att kompositionen av bilden är väldigt kreativ. Kontrasten inne mot ute, varmt mot kallt, natur mot teknik, dåtid mot nutid... Bilden innehåller väldigt många kontraster! Tekniskt bra bild också.
torvaldur - Sent bidrag!
Tekniskt bra bild. Cool is. Bra idé. Hamnar lite i skuggan av ditt första bidrag.
que - Sweet vs Sour & Man vs Nature
Den första bilden skiljer sig från de andra tävlingsbidragen vilket är positivt. Ett fint stilleben och kul idé med sött och surt. Vinkeln ser dock lite underlig ut, det ser ut som att citronen står på ett lutande torn av socker.
Den andra bilden ser ut att komma från en turistbroschyr. Skickligt tagen. Bilden känns lite underexponerad då den är lite mörk enligt mig. Tror bilden hade kommit till sin rätt om du beskurit bort stenarna i förgrunden så att fokus hamnar mer på mannen. Ur kontrastsynpunkt är bilden svagare.
Hamsteren - Fountain of ice
En väldigt fin svartvit bild. Jag vet inte, men kanske hade ett kortare skärpedjup kunnat göra den ännu bättre. Då hade fontänen "stått ut" lite mer. Kontrastkänslan finns där.
platinum
Jag tycker om motivet och vinkeln bilden är tagen ifrån i första bilden. Vet dock inte exakt vilken slags kontrast bilden är tänkt att förmedla.
Den andra bilden är också fint komponerad. Här finns det ett tydligare syfte med bilden att visa kontrasten mellan årstiderna. Ett mycket bra bidrag men inte tillräckligt unikt.
Velodynamic - Running Cargo Through Frozen Landscape
En mycket fint motiv och härlig vinterkänsla. Det jag associerar bilden med är transsibiriska järnvägen. Har aldrig varit vid den själv men utifrån de bilder/filmer som jag har sett så har jag fått uppfattningen att det är väldigt kallt, ser därför inte var i din bild som kontrasten finns.
Mayro - skärpa
Tycker inte att det är så mycket kontrast i själva bilden utan mer kontrast mellan namn och bild och det var inte riktigt vad jag tänkt mig.
Mayro - Sommarfeelings i vinterdvala
Detta föll mig mycket mer i smaken. Här finns en tydlig kontrast i själva bilden istället. Tycker om motivet och det komiska i bilden. Möjligtvis kunde du tagit bort stolen till vänster i bilden men annars mycket bra.
Tec - Fallfrukt?
Fint motiv och härliga färger. Lite annorlunda komposition, men den fungerar bra trots allt. Kunde ha experimenterat lite mer, snö på frukt har setts förr.
Supernaut77
Mycket abstrakt, läckert som vanligt. Har lite svårt att se vad bilden föreställer vilket leder till att jag inte riktigt kan säga vad det är för typ av kontrast mer än att det är svart och vitt i bilden.
Timpolanen - Värme/Kyla & Glitter
Tycker att båda bilderna är grymt snygga. Förstår inte riktigt vilken kontrast som vill förmedlas i bild två. Bild ett gillar jag mycket bättre, som bild är den fulländad men jag tycker bilden känns mer som en vinterbild än som en kontrastbild.
Postad 05 januari 2010 - 19:09
Väldigt rättvist imo. Bravo!torvaldur - Kraftstationen
Det är ett sånt strå som brukar trivas i sank mark och ha en kärna av "skum". Och ja, den enda kontrasten var mellan svart o vittSupernaut77
Mycket abstrakt, läckert som vanligt. Har lite svårt att se vad bilden föreställer vilket leder till att jag inte riktigt kan säga vad det är för typ av kontrast mer än att det är svart och vitt i bilden.

Postad 05 januari 2010 - 19:19
Postad 05 januari 2010 - 19:22
Det var nog mera bokstavligt än bildligt menat ifrån mig.Velodynamic - Running Cargo Through Frozen Landscape
ser därför inte var i din bild som kontrasten finns.
Kom på senare att jag borde haft en smalare brännvidd med rörelseoskärpa i tåget så hade kanske tanken nått ut tydligare. Det passerar ett tåg kanske var 4:e timme just där så...men skit i det nu!
SOLKLAR segrare imho! Grattis.

Postad 05 januari 2010 - 19:25
Grattistorvaldur - Kraftstationen
Tycker att det är en häftig och annorlunda tolkning av temat. Tycker själv att kompositionen av bilden är väldigt kreativ. Kontrasten inne mot ute, varmt mot kallt, natur mot teknik, dåtid mot nutid... Bilden innehåller väldigt många kontraster! Tekniskt bra bild också.

Hamsteren - Fountain of ice
En väldigt fin svartvit bild. Jag vet inte, men kanske hade ett kortare skärpedjup kunnat göra den ännu bättre. Då hade fontänen "stått ut" lite mer. Kontrastkänslan finns där.
Tack, var tyvär inte möjligt med kortare skärpedjup (har inte en 85/1.2 da Nikon inte har en

Postad 05 januari 2010 - 19:43
Mycket trevligt med kommentar till bilderna. Å Jupp, snö på frukt är inte unikt men det var faktisk den enda bilden jag hade att experimentera medTec - Fallfrukt?
Fint motiv och härliga färger. Lite annorlunda komposition, men den fungerar bra trots allt. Kunde ha experimenterat lite mer, snö på frukt har setts förr.

Redigerat av Tec, 05 januari 2010 - 19:44.
Postad 05 januari 2010 - 20:05
Håller med andra om att dina ord om bilderna var klart trevligt inslag...
Då kan jag beskriva vad mina "kontraster" handlade om..
Grillen. Det var ju sommarens kontrast mot vinterns stelhet och rostangrepp och sommarstolen ännu stående där..Med grillverktygen ännu liggande...
Den andra bilden då... Hehe.. Ja det var ett försök att fota månen... Men via felgrepp fick kameran lång slutartid ock dessutom med HDR .. Så där stod jag och skakade av blåsten på den skånska motovägen vid en busshållplats och försökte mig på dubbelexponering (av misstag) med en sek på varje bild i HDRläget för hand då meningen var att fånga kontrasterna från bilarnas ljus och månens sken...
Därför blev bilden kontrasten mot den skarpa andra bilden var lite en tanke då jag såg dom två tillsamans. ... och kontrasterna i själva bilden blev av en slump..
Månbild.. Jo ja tackar ja...

Vrider du/ni huvudet åt vänster och tittar så ser du/ni två st billysen på parkeringsljus.. Det är nog min bil det då jag gav upp försöka ens hålla kameran stilla....

Så va det med den förklaringen..

Redigerat av mayro, 05 januari 2010 - 20:07.
Postad 05 januari 2010 - 22:44

Att du inte har en 1.2a Hamsteren

Grattis torvaldur också, glömde skriva det förrut!
Postad 05 januari 2010 - 23:55

Ska försöka bestämma mig för ett nytt tema de kommande dagarna. Har funderat på ett sen tidigare, men tänker mig inte vinter som den bästa årstiden. Dock vet jag ju inte om jag kommer vinna någon mer gång så man kan ju inte hålla på det

Postad 06 januari 2010 - 00:24
Har försökt att skriva ner kommentarer till allas bilder. Tycker att det är en kul grejj att man får feedback på sina bidrag
. Här kommer därför lite kommentarer och tankar kring bilderna.
Timpolanen - Värme/Kyla & Glitter
Tycker att båda bilderna är grymt snygga. Förstår inte riktigt vilken kontrast som vill förmedlas i bild två. Bild ett gillar jag mycket bättre, som bild är den fulländad men jag tycker bilden känns mer som en vinterbild än som en kontrastbild.
Helt rätt, jag var sent ute, så tolkningen av temat var inte helt 100%. Tänkte bättre än ingen bild alls

Grattis torvaldur!

Redigerat av Timpolanen, 06 januari 2010 - 00:28.
Postad 06 januari 2010 - 00:40
akterspegel - Dags för ett SMS?
Bra tanke bakom bilden. Motivet och den lite underexponerade bilden bidrar till att jag uppfattar det som ännu större kontrast i bilden. Lite tight beskuren, kunde stått lite längre bak så hela texten kommit med.
Grattis torvaldur!
Tog först ett kort på hela skylten men så var jag tveksam på vad det står i paragraferna om reklam i bilderna så jag undvek medvetet numret.
Postad 09 januari 2010 - 19:43
Postad 10 januari 2010 - 02:54

Postad 19 januari 2010 - 19:47
Vinnaren är Smurvelmurvelsmurfen med bild 2! Mycket detaljerad och jag är svag för såna bilder. Känns som den är tagen långt inne i en mörk, kall grotta.

Jag gillade också Hamsterens tolkning av temat. Övriga bilder var också mycket bra, om än inte lika "kalla".
Grattis!
Postad 19 januari 2010 - 20:13

Torvaldur tackar, tänkte alla andra tog bilder på snö/is och det är inte riktigt min grej

Postad 19 januari 2010 - 20:31

Ser fram emot nästa tema!

Postad 19 januari 2010 - 20:33

Får väl fundera lite över något kul tema till nästa gång nu då

Postad 19 januari 2010 - 20:50

Jag gillar ju naturbilder (som någon kanske har märkt), och vill ge en eloge till GroKKen för sin rimfrostbild och Mikael_R för båda sina bilder (ja egentligen för alla bilder som han har producerat i vinter).
Redigerat av Unregistered124686ac, 19 januari 2010 - 20:53.
Postad 20 januari 2010 - 20:23
Redigering är tillåten, max två bilder och de ska vara tagna i år.
Lycka till!

Redigerat av Smurvelmurvelsmurfen, 20 januari 2010 - 20:26.
Postad 20 januari 2010 - 21:59
Gills färdigfruset vatten?Eftersom jag vann med en bild på is, dvs fruset vatten så tänkte jag fortsätta på samma tema. För nästa vecka blir det "fryst" vatten, med andra ord bilder på vatten tagna med kort slutartid. Bilden får såklart innehålla mer än vatten, men "fruset" vatten ska finnas med i bilden.
Redigering är tillåten, max två bilder och de ska vara tagna i år.
Lycka till!
Postad 20 januari 2010 - 22:29
Nix, vatten fotat med kort slutartid är det som gäller, i flytande formGills färdigfruset vatten?

Redigerat av Smurvelmurvelsmurfen, 20 januari 2010 - 22:31.
Postad 20 januari 2010 - 22:39
Ojdå, får bänka mig framför kranen då, så dåligt med naturligt flytande vatten i Norrland.Nix, vatten fotat med kort slutartid är det som gäller, i flytande form

0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar